ODLUKAO MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE ZA OTUĐENJE, ZAKUPNINE I NAKNADE ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA("Sl. list grada Kragujevca", br. 18/2013 i 34/2013 - dr. odluka) |
Odlukom o merilima za utvrđivanje cene za otuđenje, zakupnine i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: Odluka) uređuju se merila za utvrđivanje i ugovaranje početne cene za otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini (u daljem tekstu: cena), početne zakupnine građevinskog zemljišta u javnoj svojini (u daljem tekstu: zakupnina) i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta za izgradnju objekata, na osnovu kriterijuma propisanih Zakonom o planiranju i izgradnji (u daljem tekstu: naknada), za područje Grada Kragujevca.
1. Cena i zakupnina zemljišta namenjenog izgradnji stambenih, poslovnih i mešovitih objekata
Početni iznos cene i zakupnine građevinskog zemljišta u javnoj svojini (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) utvrđuje se u visini 100% procenjene tržišne vrednosti zemljišta, u zavisnosti od položaja lokacije.
Položaj lokacije bliže se definiše odredbama Odluke o određivanju zona na teritoriji grada Kragujevca.
Izuzetno, kod davanja u zakup zemljišta za izgradnju objekata od strateškog značaja za dalji razvoj Grada Kragujevca, u slučaju prve neuspele licitacije, kod prve naredne licitacije početna zakupnina umanjuje se za 50%.
U objekte iz stava 3. ovog člana spadaju:
- hoteli sa najmanje 4* sa minimalnom bruto površinom objekta od 5.000 m2,
- Studentski kampusi sa minimalnom površinom građevinske parcele od 2 ha,
- Kamionski terminali, carinska skladišta i javna skladišta sa minimalnom površinom građevinske parcele od 2 ha,
- Akva-parkovi minimalne površine građevinske parcele od 2 ha,
- Otvoreni i zatvoreni bazeni minimalne površine građevinske parcele od 2 ha,
- Zabavni parkovi minimalne površine građevinske parcele od 2 ha,
- Objekti javnih garaža sa najmanje 200 parking mesta i
- Poslovni kompleks uz Stadion "Čika Dača" sa minimalnom bruto površinom objekta od 5.000 m2.
Početnu cenu i zakupninu građevinskog zemljišta za svaki pojedinačni slučaj utvrđuje Komisija za utvrđivanje tržišne vrednosti zemljišta, u skladu sa kriterijuma za utvrđivanje tržišne vrednosti zemljišta, pri čemu posebno vodi računa o tome da li se građevinsko zemljište otuđuje odnosno daje u trajni zakup radi izgradnje objekata ili radi formiranja građevinskih kompleksa vlasnicima, korisnicima ili zakupcima susednih katastarskih ili građevinskih parcela.
Ukoliko Komisija vrši procenu početne cene ili zakupnine katastarske parcele koja se otuđuje ili daje u zakup radi formiranja građevinskih kompleksa, početnu cenu ili zakupninu tih katastarskih parcela Komisija utvrđuje na taj način što prethodno utvrđuje prosečnu tržišnu vrednost građevinskog zemljišta u okruženju, korigovanu sa odnosom površine matične lokacije i kapaciteta (maksimalne bruto razvijene površine) sa površinom budućeg građevinskog kompleksa i njegovog novog kapaciteta.
Komisiju i kriterijume iz stava 1. ovog člana, određuje, odnosno utvrđuje Gradsko veće (u daljem tekstu: Gradsko veće) posebnim aktima.
Cena i zakupnina se utvrđuju u neto iznosu, bez poreza na prenos apsolutnih prava.
Porez na prenos apsolutnih prava plaća sticalac, odnosno zakupac u skladu sa zakonom.
JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca" (u daljem tekstu: Preduzeće), na osnovu izveštaja koje Komisija za davanje u zakup podnosi Nadzornom odboru posle svakog javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, podataka pribavljenih od strane Poreske uprave o kretanju cena na tržištu i eventualno ponuda zainteresovanih lica, u slučaju najmanje dva neuspela postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, može zatražiti od Komisije iz stava 1. umanjenje dostavljene početne cene ili zakupnine.
Posle sprovedenog postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda, najpovoljniji ponuđač je dužan da u roku od 15 dana od dana pravnosnažnosti Odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača zaključi Ugovor o međusobnim pravima i obavezama, kojim se regulišu međusobna prva i obaveze u pogledu pripreme neophodne dokumentacije za zaključenje ugovora o otuđenju odnosno zakupu i ugovora o uređivanju građevinskog zemljišta, jer će se u suprotnom smatrati da je odustao od zaključenja ugovora a Preduzeće zadržava 30% najpovoljnije ponude na ime troškova postupka otuđenja odnosno davanja u zakup.
Ugovor o međusobnim pravima i obavezama je ugovor po pristupu i najpovoljniji ponuđač nema pravo prigovora i izmene uslova iz ugovora.
Ako posle zaključenja ugovora o međusobnim pravima i obavezama nastupe okolnosti koje se nisu mogle predvideti ili sprečiti, odnosno ako nastupe promenjene okolnosti u smislu odredaba Zakona o obligacionim odnosima koje uzrokuju da najpovoljniji ponuđač ne može ispuniti ugovorene rokove isplate cene odnosno zakupnine, Preduzeće može, na inicijativu najpovoljnijeg ponuđača, a u zavisnosti od ekonomskih interesa grada, predložiti izmenu rokova plaćanja, stim što krajnji rok isplate preostalog iznosa čije se odlaganje traži ne može prekoračiti datum dospelosti poslednje rate.
Odluku o produženju rokova iz prethodnog stava donosi Gradsko veće.
Posle donošenja rešenja o otuđenju odnosno davanju u zakup sticalac odnosno zakupac je dužan da u roku od 30 dana od konačnosti zaključi ugovor o otuđenju odnosno davanju u zakup, jer će u suprotnom rešenje o otuđenju odnosno o davanju u zakup biti poništeno, a Preduzeće zadržava 30% najpovoljnije ponude na ime troškova postupka otuđenja odnosno davanja u zakup.
Ugovori o otuđenju odnosno Ugovori o zakupu su ugovori po pristupu i sticalac odnosno zakupac nema pravo prigovora i izmene uslova iz ugovora.
Lica iz prethodnog stava imaju pravo uvida u ugovore iz prethodnog stava pre postupka izbora najpovoljnijeg ponuđača.
Lice kome je dato u zakup građevinsko zemljište radi izgradnje, dužno je da izgradnju objekta započne u roku od 12 meseci od zaključenja ugovora o davanju u zakup.
Značenje pojma "izgradnja objekta" definisano je odredbama čl. 2. st. 1. tač. 30. Zakona o planiranju i izgradnji, kao skup radnji koji obuhvata: prethodne radove, izradu i kontrolu tehničke dokumentacije, pripremne radove za građenje, građenje objekta i stručni nadzor u toku građenja objekta.
Lice iz stava 1. ovog člana dužno je da zemljište privede nameni, odnosno izgradi objekat u roku od 3 godine od zaključenja ugovora o davanju u zakup.
Preduzeće ima pravo da, u slučaju prekoračenja rokova propisanih stavom 1. i 3. ovog člana pokrene postupak poništaja rešenja o davanju u zakup, ako je tržišna vrednost predmetnog zemljišta u momentu isteka roka veća od ugovorene cene.
Predlog za poništaj rešenja o davanju u zakup podnosi se Gradskom veću preko nadležne gradske uprave.
U slučaju da na predlog Preduzeća Gradsko veće poništi rešenje o davanju u zakup zbog nepoštovanja ugovornih obaveza vezanih za rokove početka, odnosno završetka izgradnje, što ima za posledicu raskid ugovora o davanju u zakup, zakupac plaća ugovornu kaznu u visini trostrukog iznosa poreza na imovinu koji bi bio utvrđen kao da je izgradio objekat maksimalnih kapaciteta propisanih urbanističkim uslovima za predmetnu lokaciju.
Grad Kragujevac zadržava pravo da u zavisnosti od svojih ekonomskih interesa izvrši produženje rokova iz stava 1. i 3. ovog člana, o čemu odluku donosi Gradsko veće na obrazloženi predlog Preduzeća.
Ekonomski interes Grada ceni se upoređivanjem tržišne vrednosti zemljišta u momentu podnošenja predloga za produženjem rokova, sa ugovorenom cenom. Smatraće se da postoji ekonomski interes Grada za produženjem rokova ukoliko je tržišna vrednost predmetnog zemljišta u momentu isteka roka manja od ugovorene cene.
Kada Gradsko veće produži rokove vezano za početak ili završetak izgradnje objekta, zakupac sa Preduzećem zaključuje Aneks Ugovora o davanju u zakup.
2. Zakupnina zemljišta namenjenog postavljanju montažnih objekata
Početna cena zakupnine građevinskog zemljišta javne namene namenjenog postavljanju montažnih objekata utvrđuje se po 1 m2 zemljišta po zonama, na mesečnom nivou prema Tabeli 1.
Tabela 1. |
1 bod - 1 EUR |
Zona |
Mesečni iznos u bodovima |
Ekstra |
10 |
I zona |
6 |
II zona i III zona |
4 |
IV zona i V zona |
0.5 |
Zakupac će izlicitirani iznos zakupnine plaćati dok traje zakup.
Izlicitirani iznos zakupnine po odredbama ove Odluke, kao i naknadu po ranije zaključenim ugovorima zakupci će plaćati jednokratno, u roku od 15 dana od dana početka kalendarske godine za koju se zaključuje Aneks.
U slučaju docnje zakupac je u obavezi da plati kamatu u skladu sa Zakonom.
Zakupnina čija je visina utvrđena ugovorima zaključenim pre donošenja ove Odluke plaćaće se u skladu sa ugovorenim odredbama do isteka ugovornog odnosa.
Zakupci zemljišta namenjenog postavljanju montažnih objekata moraju se Ugovorom obavezati da pristaju na vršenje nadzora nad korišćenjem zakupljenog zemljišta od strane Preduzeća.
Ukoliko se u postupku vršenja nadzora utvrdi da je zakupac zakupljeno zemljište izdao u podzakup, ili to zemljište po bilo kom osnovu koristi treće lice, Preduzeće može prvobitnom zakupcu otkazati ugovor, a novi ugovor zaključiti sa licem koje predmetno zemljište faktički i koristi.
III UMANJENJE ZAKUPNINE ZEMLJIŠTA
Pravo na umanjenje izlicitiranog iznosa zakupnine za zemljište imaju investitori:
1. Poslovnog prostora namenjenog za proizvodnju:
- prehrambenih proizvoda, pića i duvana,
- tekstila i tekstilnih proizvoda,
- proizvoda od kože,
- nameštaja,
- predmeta od papira i kartona,
- farmaceutskih produkata, medicinskih hemikalija i biljnih preparata,
- sapuna i deterdženata, preparata za čišćenje i poliranje,
- ostalih hemijskih proizvoda (246),
- standardnih metalnih proizvoda, osim mašina i uređaja,
- mašina i uređaja na drugom mestu nepomenuta,
- električnih i optičkih uređaja,
- saobraćajnih sredstava,
- prerađivačka industrija na drugom mestu nepomenuta.
2. Poslovnog prostora namenjenog za komercijalne delatnosti (usluge), minimalne neto površine objekta od 600 m2:
3. Poslovnog prostora namenjenog za IT rešenja i proizvoda softverskog inženjeringa i poslovnog prostora namenjenog za poslovno sedište stranih kompanija za teritoriju Republike Srbije ili šire.
4. Poslovnog prostora namenjenog za proizvodnju koji izvozi više od 50% proizvedenih proizvoda.
Pravo iz člana 9. ove Odluke ostvaruje samo investitor:
1. koji će se obavezati da zaposli više od 5 radnika,
2. priložiti biznis plan,
3. koji će se obavezati da izgradi objekat visokogradnje za koji se naplaćuje naknada za uređivanje građevinskog zemljišta bez umanjenja primenom korektivnih kriterijuma, kapaciteta minimalno 50% površine određene oglasom,
4. koji će dati izjavu o broju i dinamici zapošljavanja radnika, odnosno procentu izvoza proizvedenih proizvoda,
5. koji će se obavezati da građevinsku dozvolu za planirani objekat dobije najkasnije u roku od 12 meseci od zaključenja Ugovora o zakupu,
6. koji kao sredstvo obezbeđenja priloži bankarsku garanciju "bez prigovora" naplativu "na prvi poziv" i sa rokom važenja od 37 meseci, na pun iznos izlicitirane zakupnine.
- Ukoliko Investitor u roku od 12 meseci ne dobije građevinsku dozvolu realizuje se bankarska garancija, a Investitor gubi sve beneficije za umanjenje propisane ovim poglavljem,
- Ukoliko investitor u roku od 36 meseci (kada se vrši provera ispunjenosti ugovornih obaveza u pogledu izgrađenosti objekta) dobije upotrebnu dozvolu, od dobijanja upotrebne dozvole do isteka roka od 6 godina (kada se vrši konačni obračun), izvršiće se upis hipoteke prvog ili drugog reda na izgrađenom objektu, nakon čega će se investitoru vratiti bankarska garancija,
- Ukoliko Investitor u roku od 36 meseci dobije upotrebnu dozvolu ali na objektu ne može biti upisana hipoteka prvog ili drugog reda, u obavezi je da dostavi novu bankarsku garanciju sa rokom važenja od dodatnih 37 meseci, jer se u suprotnom realizuje prvobitno dostavljena bankarska garancija,
- Ukoliko je Investitor u roku od 36 meseci nije dobio upotrebnu dozvolu, a ne postoji ekonomski interes za poništaj rešenja o davanju u zakup i raskid ugovora o zakupu, investitor je u obavezi je da dostavi novu bankarsku garanciju sa rokom važenja od dodatnih 37 meseci, uz produženje rokova na način i pod uslovima propisanim članom 7. Odluke.
Ugovor o zakupu zemljišta sa investitorom iz člana 9. ove Odluke, zaključuje se za vremenski period od 6 godina, nakon čega se vrši konačan obračun ostvarenog umanjenja, s tim što se nakon isteka roka od 12 meseci od zaključenja Ugovora, vrši provera ispunjenosti uslova u pogledu dobijanja građevinske dozvole, dok se provera ispunjenosti uslova u pogledu izgrađenosti objekta ceni najkasnije istekom treće godine od zaključenja ugovora.
Obavezan element ugovora o zakupu je izričita izjava zakupca da pristaje da se u javnoj evidenciji o pravima na nepokretnostima upiše zabeležba "zabrana otuđenja i opterećenja zemljišta i budućeg objekta na istom, bez izričite saglasnosti Preduzeća".
Investitor poslovnog prostora namenjenog za proizvodnju koji izvozi više od 50% proizvedenih proizvoda ima pravo, u momentu zaključenja ugovora o zakupu, da izabere način isplate naknade za zemljište koje nije pod gabaritom izgrađenog objekta u slučaju neispunjenja preuzete obaveze o broj u zaposlenih radnika.
Po konačnom obračunu i izmirenju ugovornih obaveza investitora, ugovor o zakupu se produžava na period do 99 godina, u skladu sa Odlukom o davanju u zakup neizgrađenog građevinskog zemljišta.
Konačni obračun iz stava 1. ovog člana se može vršiti i pre ugovorenog roka, uz saglasnost ugovornih strana.
Nakon dobijanja građevinske dozvole moguća je izmena ugovora o zakupu usled promene vlasnika objekta u izgradnji na zemljištu koje se koristi po osnovu ugovora o zakupu, u skladu sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji.
Na osnovu izmene ugovora o zakupu, novi vlasnik objekta stupa u sva prava i obaveze dotadašnjeg Zakupca, o čemu se sačinjava poseban ugovor.
Ako se promeni vlasnik objekta koji je izgrađen na građevinskom zemljištu koje se koristi po osnovu ugovora u zakupu, po dobijanju upotrebne dozvole i upisu prava svojine na objektu, novi vlasnik objekta gubi pravo na umanjenje i plaća pun iznos izlicitirane zakupnine, što se reguliše posebnim ugovorom
Pravo na umanjenje izlicitiranog iznosa zakupnine za investitore iz čl. 9. st. 1. tač. 1., 3. i 4. Odluke ostvaruje se u zavisnosti od broja zaposlenih radnika, a prema ceni radnog mesta i to:
1. Od 5 do 19 zaposlenih - 2000 EUR po zaposlenom, odnosno po radnom mestu.
2. Od 20 do 50 zaposlenih - 2500 EUR po zaposlenom, odnosno po radnom mestu.
3. Od 51 do 200 zaposlenih - 5000 EUR po zaposlenom, odnosno po radnom mestu.
4. Preko 200 zaposlenih - 7000 EUR po zaposlenom, odnosno po radnom mestu.
5. Za preko 20 zaposlenih - 15.000 EUR po zaposlenom, za delatnost IT rešenja i proizvode softverskog inženjeringa (722)
6. Strane kompanije koje na teritoriji grada Kragujevca grade poslovno sedište za teritoriju Republike Srbije ili šire, imaju pravo na umanjenje zakupa, tj. pravo na zaštićenu cenu od 10.0000 Eura po 1 ha, ali samo za površinu do 1 ha uz uslov da imaju preko 20 zaposlenih.
Pravo na umanjenje izlicitiranog iznosa zakupnine za investitore iz čl. 9., st. 1., tač. 2. Odluke ostvaruje se u zavisnosti od broja zaposlenih radnika, a prema ceni radnog mesta i to:
1. Do 50 zaposlenih - 2000 EUR po zaposlenom, odnosno po radnom mestu.
2. Preko 50 zaposlenih - 3000 EUR po zaposlenom, odnosno po radnom mestu.
Po obračunu ostvarenih umanjenja najniži iznos zakupnine po 1 aru, ne može biti manji od 100 EUR, bez obzira na zonu u kojoj se zemljište nalazi, odnosno najniži iznos zakupnine ne može biti manji od stvarnih troškova komunalnog opremanja predmetne lokacije, o čemu će stručna služba Preduzeća sastaviti poseban elaborat pre sprovođenja postupka licitacije.
Za građevinske komplekse minimalne površine 1.00,00 ha koje je grad Kragujevac morao pribaviti od drugih vlasnika teretnim pravnim poslom, saglasno važećem urbanističkom planu, najniži iznos zakupnine ne može biti manji od zbira cene pribavljanja zemljišta i visine stvarnih troškova komunalnog opremanja istog.
Iznos utvrđen stavom 1. i 2. ovog člana predstavlja kaparu koja se uračunava kod sastavljanja konačnog obračuna.
Proveru ugovorne obaveze o broju i dinamici zaposlenih radnika vrši Preduzeće.
Investitor je u obavezi da najkasnije počev od isteka treće godine od zaključenja ugovora, šestomesečno dostavlja Preduzeću zvanične izveštaje nadležnog Fonda penzijskog i invalidskog osiguranja i Fonda za zdravstveno osiguranje o broju zaposlenih radnika koji su osnov za sačinjavanje konačnog obračuna.
Konačan obračun zakupnine iz člana 11. stav 1. ove Odluke, vrši se u roku od 15 dana po isteku šeste godine od zaključenja ugovora o zakupu.
Konačan obračun se vrši na osnovu:
1. Izlicitirane visine zakupnine;
2. Izjave o broju radnika i dinamici zapošljavanja;
3. Zvaničnih izveštaja o broju zaposlenih radnika iskazanih kroz kumulativni obračun prosečnog fonda radnih sati po jednom radniku i
4. Izgrađenih kapaciteta.
Uslovi navedeni u prethodnom stavu moraju biti ispunjeni kumulativno.
Zakupcu koji je izvršio u celosti ugovorne obaveze u pogledu kapaciteta izgrađenosti objekta i broja zaposlenih radnika priznaje se pravo na pun iznos umanjenja, što se konstatuje konačnim obračunom.
Zakupac koji nije ispunio ugovorne obaveze u pogledu kapaciteta izgrađenosti objekta gubi pravo na umanjenje i plaća pun iznos izlicitirane zakupnine u celosti.
Zakupac koji je ispunio uslov u pogledu izgrađenosti objekta ali nije ispunio uslov u pogledu broja zaposlenih radnika, a pruži dokaz da je izvezao više od 50% proizvoda, dužan je da Gradu isplati naknadu za zemljište koje nije pod gabaritom objekta u visini najniže cene za to zemljište utvrđene Pravilnikom o kriterijumima za utvrđivanje tržišne vrednosti zemljišta.
Zakupac koji je zaposlio do 60% od ugovorom utvrđenog broja zaposlenih radnika gubi pravo na umanjenje po osnovu zapošljavanja i plaća izlicitiranu zakupninu u celosti.
Zakupac koji je zaposlio više od 60%, a manje od 100% od ugovorom utvrđenog broja zaposlenih radnika, u obavezi je da za svakog nezaposlenog radnika plati iznos iz člana 13. Odluke.
U periodu do konačnog obračuna Grad nema prava da menja uslove pod kojim je zaključen ugovor o zakupu, osim u slučaju kada investitor ne poštuje odredbe Ugovora o zakupu.
Uslovi za ostvarenje prava na umanjenje su obavezni element konkursa (oglasa) za sprovođenje postupka izbora najpovoljnijeg ponuđača i ugovora o zakupu.
Izuzetno, pravo na umanjenje izlicitiranog iznosa zakupnine za zemljište, ima i investitor izgradnje sportsko-rekreativnog i poslovnog kompleksa koji zadovoljava standarde za održavanje međunarodnih sportskih takmičenja i profesionalnu edukaciju i školovanje mladih sportista, a u cilju promovisanja, unapređenja i razvoja profesionalnog i rekreativnog sporta, koji u izgradnju investira najmanje 1.500.000,00 EUR-a.
Investitor iz stava 1. ostvaruje bonifikaciju od 700.000,00 EUR-a na svakih novouloženih 500.000,00 EUR-a, s tim što najniži iznos zakupnine po 1 aru ne može biti manji od 100 EUR-a.
Iznos izlicitirane zakupnine u skladu sa ovim članom investitor plaća pri zaključenju ugovora kojim će se regulisati međusobna prava i obaveze u pogledu sredstava obezbeđenja.
Konačan obračun zakupnine vrši se u roku od 30 dana od dana izdavanja upotrebne dozvole.
a) Pravo na korišćenje stimulativnih mera
U slučajevima nepovoljnih ekonomskih kretanja, na obrazloženi predlog Preduzeća (a na osnovu Izveštaja o sprovedenim postupcima javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, pisma o namerama upućenih od strane investitora, pribavljenih podataka od strane Poreske uprave o stanju na tržištu i sl.), u skladu sa Programom o davanju u zakup, Gradsko veće može doneti odluku o aktiviranju i dužini trajanja stimulativnih mera, koje se odnose na rokove i način plaćanja cene odnosno zakupnine i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta.
Mogućnost za ostvarivanje prava korišćenja stimulativnih mera imaju investitori koji:
- su izmirili obaveze po osnovu javnih prihoda prema Republici Srbiji i Gradu Kragujevcu, o čemu evidenciju vode i uverenja izdaju nadležna Filijala Poreske uprave Republike Srbije i Poresko odeljenje nadležne uprave grada Kragujevca;
- na teritoriji Republike Srbije posluju najmanje 3 godine i u navedenom periodu nisu bili nelikvidni više od 5 dana, o čemu evidenciju vodi i uverenje izdaje Narodna banka Srbije;
- imaju najmanje 20 zaposlenih u radnom odnosu na neodređeno vreme, o čemu evidenciju vode nadležne Filijale Fonda zdravstvenog i Fonda penzijskog i invalidskog osiguranja;
- imaju ukupne prihode veće od 100.000.000,00 dinara u prethodnoj godini, ukoliko se radi o investitorima koji se bave proizvodnjom, odnosno veće od 200.000.000,00 dinara ukoliko se radi o investitorima koji se bave poslovanjem.
Nakon aktiviranja stimulativnih mera, Preduzeće raspisuje oglas za otuđenje odnosno davanje u zakup zemljišta, koji propisuje da će se za najpovoljnije ponuđače koji su ispunili uslove propisane članom 21. Odluke, cena odnosno zakupnina i naknada za uređivanje građevinskog zemljišta regulisati po izgradnji planiranog objekta, odnosno po dobijanju upotrebne dozvole za isti, a najkasnije u roku od 3 godine od zaključenja Ugovora o otuđenju odnosno zakupu.
U navedenom slučaju minimalna visina depozita za učešće na javnom nadmetanju odnosno prikupljanju ponuda iznosi 30% početne cene odnosno zakupnine.
Kao sredstvo obezbeđenja plaćanja preostale cene odnosno zakupnine najpovoljniji ponuđač je prilikom zaključenja ugovora o otuđenju odnosno zakupu dužan da dostavi neopozivu bankarsku garanciju bez prigovora, naplativu na prvi poziv sa rokom važenja 37 meseci od dana zaključenja ugovora o otuđenju odnosno zakupu, na vrednost najpovoljnije ponude, umanjene za uplaćeni depozit.
Naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta najpovoljniji ponuđači dužni su da regulišu pre dobijanja građevinske dozvole na taj način što će 30% naknade obračunate na osnovu projektne dokumentacije uplatiti prilikom zaključenja ugovora o uređivanju građevinskog zemljišta, s tim što su preostali iznos obračunate naknade dužni da uplate pre dobijanja upotrebne dozvole, a najkasnije u roku od 3 godine od zaključenja ugovora o otuđenju odnosno zakupu.
Kao sredstvo obezbeđenja plaćanja preostale naknade za uređivanje investitor je prilikom zaključenja ugovora o uređivanju dužan da dostavi neopozivu bankarsku garanciju bez prigovora, naplativu na prvi poziv sa rokom važenja određenim ugovorom o uređivanju, na vrednost ukupne obračunate naknade za uređivanje, umanjene za uplaćeni iznos naknade.
V NAKNADA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
1. Kriterijumi i merila za utvrđivanje visine naknade
Kriterijumi za utvrđivanje visine naknade određeni Zakonom o planiranju i izgradnji su:
- stepen komunalne opremljenosti građevinskog zemljišta (minula i buduća ulaganja),
- namena i površina objekta,
- položaj lokacije (urbanistička zona).
Merila za ugovaranje visine naknade, koja se utvrđuju ovom Odlukom, polazeći od kriterijuma iz člana 23. ove Odluke su:
I za stepen komunalne opremljenosti građevinskog zemljišta:
- Primarna ulaganja
a) pripremanje zemljišta u delu izrade:
- geodetskih podloga,
- elaborati inženjersko-tehničkih ispitivanja,
- GUP-a,
- regulacionih planova,
- urbanističkih projekata,
- rešavanje imovinskih odnosa za komunalno opremanje.
b) komunalno opremanje:
- primarni komunalni objekti u gradu,
- vodosnabdevanje,
- deponije komunalnog otpada,
- centralno postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda i kanalizacija,
- kišna kanalizacija i regulacija Lepenice sa pritokama,
- gasifikacija - deo,
- saobraćajne površine,
- gradska groblja,
- drugi komunalni sistemi.
- Sekundarna ulaganja
a) sekundarni komunalni objekti u bloku:
- komunalni sistemi i njihovi delovi koji služe svim stalnim ili povremenim korisnicima građevinskog zemljišta (javna rasveta, vodovod, kanalizacija, zelene površine, trotoari, saobraćajnice i sl.).
b) dodatno komunalno opremanje bloka:
- izgradnja internih prilaznih saobraćajnica, parking mesta sa pratećim saobraćajnicama, odnosno pripadajućom komunalnom infrastrukturom, zaključno sa javnom rasvetom, horizontalnom i vertikalnom signalizacijom.
Primarna i sekundarna ulaganja plaćaju se po m2 novoprojektovane površine objekta.
II za namenu objekta
- stambeni prostor -
- obračun površine se vrši tako što se obračunava neto površina zgrade po JUS-u UC2-100.
- poslovni prostor -
- obračun površine vrši se tako što se obračunava neto površina zgrade po JUS-u UC2-100.
- stambeno poslovni (mešoviti) prostor -
- obračun površine se vrši tako što se obračun poslovne etaže vrši shodno obračunu za poslovni prostor, a stambene etaže shodno obračunu za stambeni prostor.
Naknadu plaća investitor po m2 neto površine.
Obračun neto površine je sastavni deo ugovora i dostavlja se investitoru na uvid pre zaključenja ugovora.
III za položaj lokacije
Položaj lokacije kao stvorena vrednost definisana je zonama utvrđenim "Odlukom o određivanju zona na teritoriji grada Kragujevca".
2. Stvarna naknada za uređivanje građevinskog zemljišta
U slučajevima kada na osnovu važećih planskih akata, u okviru generalnog plana, poljoprivredne parcele dobijaju status građevinskih parcela, plaća se stvarna naknada za uređivanje građevinskog zemljišta u koju ulaze svi troškovi izrade planova, kompletnog komunalnog i infrastrukturnog opremanja (zaključno sa asfaltiranjem saobraćajnica i javnom rasvetom), uključujući i sve obaveze prema elektrodistribuciji.
Na navedenim lokacijama radi sprovođenja plana, svi vlasnici poljoprivrednog zemljišta su u obavezi da bez naknade izvrše prenos prava svojine ili prava korišćenja u korist Grada Kragujevca a na zemljištu koje je predviđeno za izgradnju javnih površina.
Naknada za uređivanje građevinskog zemljišta reguliše se Ugovorom koji Investitor zaključuje sa Preduzećem.
U slučajevima kada Investitor nije u obavezi da, saglasno odredbama ove Odluke, plati naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta, Preduzeće izdaje o tome Investitoru pisano obaveštenje koje u svemu menja Ugovor o uređivanju građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana.
Visina naknade iskazuje se u bodovima.
Vrednost boda se određuje na dan uplate u paritetu 1 bod = 1 EUR po prodajnom kursu Narodne banke Srbije.
Kod izgradnje porodičnog stambenog, višeporodičnog stambenog ili poslovnog prostora (pojam izgradnje podrazumeva izvođenje građevinskih radova - izgradnja, dogradnja, nadgradnja), visina naknade se utvrđuje prema Tabeli 2. kao zbir primarnih i sekundarnih ulaganja, prema zonama.
Tabela 2. |
1 bod - 1 EUR |
Zona |
Primarna ulaganja po m2 |
Sekundarna ulaganja po m2 |
|||
Stambeno porodično do 200 m2 |
Stambeno višeporodično |
Poslovni prostor |
Dodatno komunalno opremanje bloka |
||
Ekstra zona |
10 |
27 |
40 |
60 |
50 |
I zona |
10 |
16 |
30 |
50 |
30 |
II zona |
10 |
14 |
27 |
40 |
30 |
III zona |
10 |
13 |
24 |
35 |
30 |
IV zona |
6 |
4 |
10 |
10 |
5 |
V zona |
6 |
0 |
8 |
4 |
0 |
Visina naknade za uređivanje građevinskog zemljišta za porodične stambene objekte sa najviše 4 stambene jedinice ukupne korisne površine do 200 m2, utvrđuje se prema Tabeli 2., a za površinu preko 200 m2 obračunava se prema naknadi utvrđenoj za ulaganja koja su prikazana u Tabeli 2. kao stambeno višeporodično stanovanje.
Kod izgradnje poslovnog prostora namenjenog za proizvodnju:
- prehrambenih proizvoda, pića i duvana,
- tekstila i tekstilnih proizvoda,
- proizvoda od kože,
- nameštaja,
- predmeta od papira i kartona,
- farmaceutskih produkata, medicinskih hemikalija i biljnih preparata,
- sapuna i deterdženata, preparata za čišćenje i poliranje,
- ostalih hemijskih proizvoda (246),
- standardnih metalnih proizvoda, osim mašina i uređaja,
- mašina i uređaja na drugom mestu nepomenuta,
- električkih i optičkih uređaja,
- saobraćajnih sredstava,
- prerađivačka industrija na drugom mestu nepomenuta, kao i za izgradnju poslovnog prostora za IT rešenja i proizvoda softverskog inženjeringa (722) i poslovni prostor namenjen za poslovno sedište stranih kompanija za teritoriju Republike Srbije ili šire,
visina naknade se utvrđuje prema Tabeli 3. kao zbir primarnih i sekundarnih ulaganja prema zonama.
Tabela 3. |
1 bod - 1 EUR |
Zona |
Primarna ulaganja po m2 proizvodnog objekta |
Sekundarna ulaganja po m2 proizvodnog objekta |
Ekstra zona |
10 |
30 |
I zona |
10 |
20 |
II zona |
10 |
14 |
III zona |
10 |
9 |
IV zona |
6 |
6 |
V zona |
6 |
4 |
Za nadgradnju koja se vrši radi sanacije ravnog krova u visini samo jedne etaže, kao i izgradnju radi sanacije stambenih objekata koji ugrožavaju život i zdravlje ljudi, visina naknade se utvrđuje u visini 50% iznosa u Tabeli 2. iz člana 27. ove Odluke.
Kada se vrši nadgradnja u visini većoj od jedne etaže, investitor nema pravo na popust iz prethodnog stava i plaća se pun iznos naknade iz Tabele 2. iz člana 27. Odluke.
Naknada se ne plaća:
- za izgradnju objekata koji se finansiraju sredstvima budžeta grada namenjenih obrazovanju, kulturi, zdravstvenoj zaštiti, sportu, socijalnim i humanitarnim organizacijama i komunalnih objekata i instalacija,
- za izgradnju verskih objekata,
- kada naknada za uređenje predstavlja učešće grada Kragujevca u formiranju privrednog društva, saglasno odluci Skupštine grada kojom se uređuje partnerstvo javnog i privatnog sektora,
- za izgradnju objekata javnog stambenog fonda koji nije namenjen tržištu i služi za potrebe davanja u zakup
- kada naknada za uređenje predstavlja učešće grada Kragujevca u realizaciji projekata od opšteg interesa, a po zaključenim ugovorima ili sporazumima zaključenim između grada i republičkih institucija i organizacija.
Investitori objekata iz stava 1. ovog člana snose troškove komunalnog opremanja i uređenja.
Prilikom promene namene objekta, investitor je u obavezi da plati razliku do pune visine naknade određene za novu namenu.
Prilikom pretvaranja pomoćnog u stambeni ili poslovni prostor i stamenog u poslovni prostor plaća se naknada do pune visine naknade utvrđene ovom Odlukom za stambeni, odnosno poslovni prostor.
Za izgradnju stambenog ili poslovnog objekta, koji se gradi uz uslov rušenja postojećeg objekta za koji postoji uredna dokumentacija o izgradnji ili je objekat upisan u javnoj evidenciji o pravima na nepokretnostima, investitor se prilikom sklapanja ugovora o uređivanju zemljišta, oslobađa plaćanja naknade za površinu objekta koji se ruši.
Ukoliko se vrši rekonstrukcija objekta i zadržava postojeća namena ne plaća se naknada.
Naknada za uređivanje građevinskog zemljišta, obračunava se po metru kvadratnom (m2) korisne površine objekta čija se izgradnja predviđa planskim dokumentom na osnovu JUS U.C2.100, odnosno koja je određena projektnom dokumentacijom dostavljenom od strane nadležne uprave, a na način:
- Korisna površina predstavlja podnu površinu objekta. Pri tome se u površinu uračunavaju i sve površine u nišama prozora, izloga, radijatora, ugrađenih delova nameštaja i slično;
- Sve korisne površine se računaju prema merama između finalno obrađenih površina zidova. Ukoliko se mere površina uzimaju između neobrađenih zidova, odnosno iz projekta (crteža), onda se tako izračunate površine umanjuju za 3%. Ovo smanjenje se ne primenjuje ako su zidovi od prefabrikovanih elemenata, čije finalno obrađene površine ne povećavaju debljinu zida označenu na crtežu, ukoliko su projektom predviđeni neobrađeni zidovi, kao i ukoliko se mere uzimaju iz projekta izvedenog stanja;
- Površina objekta vanprivrednih delatnosti je površina svih radnih pomoćnih i pratećih prostorija sa pripadajućim komunikacijama;
- Stambena površina je zbir svih podnih površina u stanovima višeporodičnoj stambenoj zgradi (izuzimajući komunikacije i zajedničke prostorije van stanova) i površina stanova u stambeno-poslovnim objektima;
- Površina privredno-proizvodnog prostora (iz člana 28. Odluke) je površina svih radnih, pomoćnih i pratećih prostorija sa pripadajućim komunikacijama i pratećim poslovnim, odnosno pripadajućim kancelarijskim prostorom čija površina ne prelazi 15% od ukupne površine (sve preko 15% kancelarijskog prostora se računa kao poslovni prostor);
- Površina tržno-poslovnih centara je ukupna neto površina svih prostora i pratećih prostorija sa pripadajućim komunikacijama;
- Površina pripadajućeg garažnog prostora je površina garažnih mesta bez komunikacija;
- Površina porodičnih stambenih objekata je površina svih podnih površina u porodičnoj stambenoj zgradi, uključujući komunikacije i pomoćne prostorije.
Površine za obračun naknade za uređivanje građevinskog zemljišta utvrđene ovom Odlukom, koriguju sledećim koeficijentima:
1. Koeficijent 0,75
1.1. površine u potkrovnim etažama;
1.2. površine u podrumskim i suterenskim etažama;
1.3. nadstrešnice uz benzinsku pumpu, servise za pranje vozila i sl., kao i slobodnostojeće nastrešnice;
1.4. zajedničke prostorije u okviru višeporodičnog stambenog objekta;
2. Koeficijent 0,50
2.1. svi pomoćni objekti uz porodične stambene objekte (ostave, šupe...);
2.2. otvoreni bazeni i otvoreni sportski tereni uz porodičnu stambenu zgradu;
2.3. nadstrešnice i pasaži u okviru porodičnih, višeporodičnih, proizvodnih, poslovnih i mešovitih objekata;
2.4. galerijski prostor unutar stambenog ili poslovnog objekta;
2.5. komunikacione površine u okviru višeporodičnog stambenog objekta;
2.6. površine garažnih mesta kod tržnih centara prema projektu horizontalne i vertikalne saobraćajne signalizacije i to u podrumskim, suterenskim, prizemnim, spratnim i krovnim etažama.
2.7. ekonomski objeti (definisani odredbama Zakona kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekata).
3. Koeficijent 0,25
3.1. Objekti javne namene: rekreativno-sportski objekti i objekti zabave i razonode na otvorenom prostoru;
3.2. površine parking mesta u okviru projekta horizontalne i vertikalne saobraćajne signalizacije partera van gabarita objekta a na građevinskoj parceli tržnog centra;
3.3. stepenišni prostor, terase, lođe, balkoni i tremovi u okviru porodičnih, višeporodičnih, proizvodnih, poslovnih i mešovitih objekata;
U neto površinu za koji se ne vrši obračun i plaćanje naknade za uređenje građevinskog zemljišta ulaze sledeći delovi zgrade:
- tavani (prostor čija je isključiva funkcija održavanje krova i u kome nisu izvedeni priključci za vodovod, kanalizaciju, grejanje, snabdevanje električnom energijom i sl. i gde kroz ventilacione šahte nije sproveden nijedan instalacioni priključak);
- delovi potkrovlja, odnosno delovi ispod stepeništa ili drugih kosih ravni čija je svetla visina manja od 1,50 m;
- tehničke etaže čija je svetla visina manja od 1,50 m;
- prostori između terena i donjeg nivoa zgrade koji služe za horizontalni razvod instalacija;
- natkrivene i upuštene rampe, spoljna stepeništa i ravne neprohodne terase;
- zatvoreni vertikalni i horizontalni instalacioni šahtovi;
- komunikacione površine u okviru pripadajućeg garažnog prostora kod tržnoposlovnih centara u slučaju kada se nalazi u podrumskoj, suterenskoj, prizemnoj, spratnoj i krovnoj etaži;
- komunikacione površine i garažna mesta u okviru pretežno višeporodičnog stanovanja, a saglasno važećim urbanističkim planovima.
Naknada za uređivanje građevinskog zemljišta obračunava se po m2 korisne površine objekta, odnosno prostora koji se gradi, dograđuje, rekonstruiše, pripaja ili vrši promena namene.
Kod objekata za koje je projektnom dokumentacijom predviđeno korišćenje slobodnih površina, naknada za uređivanje građevinskog zemljišta obračunava se po m2 zemljišta (benzinske pumpe, sportski tereni, antenski stubovi i slični objekti).
Za izgradnju nadzemnih, odnosno podzemnih objekata komunalne infrastrukture-elektromreža, mreža daljinskog grejanja, TT mreža, mreža gasovoda, mreža kablovske televizije itd., naknada za uređivanje građevinskog zemljišta obračunava se po dužnom metru mreže.
Visina naknade za objekte iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u visini od 10% od naknade utvrđene u Tabeli 3. iz člana 28. ove odluke.
Investitori koji grade tržne centre obavezni su da obezbede parking prostor u objektu ili na sopstvenoj parceli za zaposlene i posetioce prema važećim standardima.
U naknadu nisu uračunati:
- naknada za promenu namene poljoprivrednog zemljišta,
- naknada za uređenje partera (projektovanje i izvođenje radova),
- troškovi izmeštanja podzemnih instalacija kao i
- troškovi priključaka na komunalnu infrastrukturu,
koji padaju na teret investitora.
Naknade i troškove iz člana 39. ove Odluke plaća Investitor.
(Prestalo da važi)
Naknada se reguliše plaćanjem u novcu, jednokratno ili u ratama.
Naknada se može regulisati i prenosom u svojinu gradu Kragujevcu stambenog prostora.
(Prestao da važi)
Za izgradnju objekata višeporodičnog stanovanja, mešovitih i poslovnih objekata, svih sa neto korisnim površinama preko 3.500 m2, utvrđena naknada za uređivanje građevinskog zemljišta umanjuje se za 10%, a za iste objekte preko 5.500 m2 naknada se umanjuje za 20%.
Za izgradnju objekata od strateškog značaja, navedenih u članu 2. stav 4. ove Odluke, Investitori ne mogu koristiti beneficije iz stava 1. ovog člana, već isti imaju pravo umanjenja naknade za uređenje građevinskog zemljišta za 30%.
Za izgradnju objekata duž strateške saobraćajnice za grad Kragujevac shodno važećim urbanističkim planovima i to počev od planiranog kružnog toka "Mala vaga" ulicom Kneza Miloša do Karađorđeve prvi red građevinskih parcela sa leve i desne strane, od ulice Karađorđeve ulicom Milovana Gušića do ulice Zmaj Jovine, dalje od ulice Zmaj Jovine ulicom Milovana Gušića do Sušičkog potoka, dalje od Sušičkog potoka ulicom Slobode do ulice Miodraga Vlajića Šuke, dalje od ulice Miodraga Vlajića Šuke ulicom Slobode do Petrovačke magistrale prvi red građevinskih parcela sa leve strane, Investitori ne mogu koristiti benificije iz stava 1. ovog člana, već imaju pravo umanjenja naknade za uređenje građevinskog zemljišta za 30% pod uslovom da nakon obeležavanja regulacione linije shodno planskoj dokumentaciji i formiranja katastarske parcele koja je predviđena za javno zemljište, a koja je u njihovom vlasništvu, istu ustupe gradu Kragujevcu bez naknade.
Pored umanjenja navedenih u stavu 1., 2. i 3. ovog člana, Investitori porodičnih, višeporodičnih, mešovitih, proizvodnih i poslovnih objekata imaju pravo na umanjenje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta u visini od 20%, ukoliko prilikom potpisivanja ugovora jednokratno uplate celokupni iznos naknade, s tim što su navedeni iznos dužni da uplate u roku od 30 dana od dana dostavljanja Obračuna za naplatu naknade za uređivanje građevinskog zemljišta.
Pravo na umanjenje naknade ne mogu ostvariti lica koja po bilo kom osnovu imaju dugovanja prema Preduzeću ili drugih neizmirenih obaveza prema Gradu Kragujevcu, ili u ranijem periodu nisu blagovremeno izmirivala svoje obaveze.
Naknada se obavezno plaća u jednokratnom iznosu i to:
- fizička lica ukoliko utvrđeni iznos naknade (sa uračunatim popustom) do 150.000,00 din. kada se radi o prostoru namenjenom za porodično stanovanje (do 200 m2), a do 250.000,00 din. kada se radi o mešovitom ili poslovnom prostoru,
- pravna lica i preduzetnici ukoliko je utvrđeni iznos naknade (sa uračunatim popustom) do 500.000,00 din.
Naknada se izuzetno može plaćati u ratama i to za iznose do 1.000.000,00 din. na osnovu odluke Nadzornog odbora Preduzeća, a za iznose od preko 1.000.000,00 din. na osnovu odluke Gradskog veća i to pod sledećim uslovima:
- fizička lica, investitori objekata za porodično stanovanje (do 200 m2) prvu ratu u visini 25% od utvrđene naknade bez popusta, a preostali iznos u dvanaest jednakih mesečnih rata,
- fizička i pravna lica, investitori objekata za porodično stanovanje koji prelaze 200 m2, višeporodičnih stambenih objekata, stambeno-poslovnih objekata i poslovnih objekata prvu ratu u visini od 50% od utvrđene naknade odmah prilikom potpisivanja ugovora, a preostali iznos u roku od najkasnije osam meseci od dana potpisivanja ugovora, stim što se u slučaju docnje zaračunava kamata u skladu sa zakonom.
Radi obezbeđenja plaćanja naknade koja je ugovorena u ratama Investitor je dužan da kao sredstvo obezbeđenja dostavi bankarsku garanciju "bez prigovora", naplativu "na prvi poziv" i sa rokom važenja najmanje 30 dana od dana dospelosti poslednje rate.
Naknada se može regulisati prenosom u svojinu stambenog prostora, koji se nalazi isključivo u EKSTRA, I i II urbanističkoj zoni, koji je upisan u javnoj evidenciji o pravima na nepokretnostima (I-III sprat).
Regulisanje naknade iz prethodnog stava vrši se tako što se obračunata naknada iskazana u bodovima pretvara u stambeni prostor, a na sledeći način:
- 1.100,00 bodova obračunate naknade - 1 m2 stambenog prostora u EKSTRA zoni;
- 1.000,00 bodova obračunate naknade - 1 m2 stambenog prostora u I zoni i
- 900,00 bodova obračunate naknade - 1 m2 stambenog prostora u II zoni.
Struktura stanova čijim se prenosom reguliše naknada može biti sledeća:
1. Garsonjere korisne površine od 27,5 m2 do 30,00 m2;
2. Jednosobni stanovi korisne površine od 32 m2 do 35 m2;
3. Jednoiposobni stanovi korisne površine od 41,3 m2 do 43 m2;
4. Dvosobni stanovi korisne površine od 48 m2 do 52 m2 i
5. Dvoiposobni stanovi korisne površine od 58 m2 do 65 m2;
Naknada za uređivanje građevinskog zemljišta može se i delimično regulisati prenosom u svojinu stambenog prostora, uz doplatu u novcu preostalog iznosa naknade.
U slučaju iz prethodnog stava, na deo naknade koji se plaća u novcu odobrava se popust saglasno odredbama člana 44. Odluke, dok se na deo naknade koji se reguliše prenosom stambenog prostora ne odobrava popust.
Ugovore o prenosu prava svojine na stambenom prostoru Investitor zaključuje sa nadležnom gradskom upravom, u postupku zaključivanja ugovora o uređivanju građevinskog zemljišta.
Obaveza plaćanja poreza na prenos apsolutnih prava pada na teret prodavca.
Stanovi koji su preneti u svojinu Gradu na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta koriste se isključivo radi rešavanja imovinskih odnosa za izgradnju objekata komunalne infrastrukture.
Investitori koji su podneli zahtev za zaključenje ugovora o uređivanju građevinskog zemljišta u obavezi su da ugovor sa Preduzećem zaključe najkasnije u roku od 90 dana od dana dostavljanja projektne dokumentacije od strane nadležne uprave.
Ukoliko investitori ne zaključe ugovor u roku utvrđenom u stavu 1. ovog člana smatraće se da su odustali od zahteva za zaključenje ugovora, a projektna dokumentacija će biti vraćena nadležnoj upravi.
Investitori koji grade objekte dužni su da izvan javnog građevinskog zemljišta, obezbede prostor za parkiranje na građevinskoj parceli na kojoj grade objekat i to:
- u okviru porodičnog stambenog objekta koji grade ili na parceli na kojoj grade porodični stambeni objekat, po jedno parking ili garažno mesto na svaku projektovanu stambenu jedinicu, odnosno na svakih 82,5 m2 korisne površine izgrađenog stana, pod uslovom da najmanje 1/3 vozila mora biti smeštena u garaži, koja se može izgraditi ili u okviru porodičnog stambenog objekta koji grade, ili kao poseban objekat na parceli na kojoj se objekat gradi,
- u okviru višeporodičnog stambenog objekta koji grade, ili na parceli na kojoj grade višeporodični stambeni objekat, po jedno parking ili garažno mesto na svaku projektovanu stambenu jedinicu, odnosno na svakih 82,5 m2 korisne površine izgrađenog stana, pod uslovom da najmanje 1/2 vozila mora biti smeštena u garaži, koja se može izgraditi ili u okviru višeporodičnog stambenog objekta koji grade, ili kao poseban objekat na parceli na kojoj se objekat gradi,
- u okviru objekta koji se gradi kao isključivo poslovni objekat, ili na parceli na kojoj grade poslovni objekat, po jedno parking ili garažno mesto na svakih 77 m2 korisne površine projektovanog, odnosno po svakom izgrađenom poslovnom prostoru,
- u okviru poslovno-stambenog objekta koji grade, ili na parceli na kojoj grade poslovno-stambeni objekat:
a) po jedno parking ili garažno mesto za svaku projektovanu stambenu jedinicu, odnosno po jedno parking mesto na svakih 82,5 m2 korisne površine izgrađenog stana,
b) po jedno parking ili garažno mesto za svaku projektovanu poslovnu prostoriju, odnosno po jedno parking mesto na svakih 77 m2 korisne površine izgrađenog poslovnog prostora, pod uslovom da najmanje 1/2 mesta iz tačke a. i b. ove alineje, mora biti smeštena u garaži, koja se može izgraditi u okviru poslovno stambenog objekta koji grade, ili kao poseban objekat na parceli na kojoj se objekat gradi,
- investitori koji grade višeporodične stambene ili poslovno-stambene objekte preko 5.500 m2 bruto površine, dužni su da obezbede po parking ili garažno mesto za svaku stambenu ili poslovnu jedinicu, bez obzira na površinu projektovanih jedinica,
- u okviru proizvodnog objekta iz člana 28. ove Odluke, kao i u okviru magacina koji grade, ili na parceli na kojoj grade navedene objekte, po jedno parking ili garažno mesto na svakih 150 m2 korisne površine projektovanog, odnosno izgrađenog proizvodnog, odnosno magacinskog prostora.
- u okviru hotela koji grade, ili na parceli na kojoj grade navedene objekte, po jedno parking ili garažno mesto na svakih 100m2 korisne površine projektovanog, odnosno izgrađenog hotelskog prostora.
Zabranjeno je obezbeđivanje parking mesta kroz sistem platformi za parkiranje vozila (tzv. makaze). Ukoliko u projektnoj dokumentaciji bude bilo naznačeno da se dva parking mesta obezbeđuju sistemom tzv. makaza, smatraće se da je Investitor umesto dva obezbedio samo jedno parking mesto.
Investitori i lica koja su stekla pravo svojine na stambenim ili poslovnim prostorom, dužni su da prema projektu predviđena parking mesta koriste isključivo za smeštaj svojih vozila.
Zabranjeno je nenamensko korišćenje parking mesta (pretvaranje u stambeni, poslovni, magacinski i sl prostor), kao i svaki promet istih (otuđenje, davanje u zakup i sl.).
Prilikom zaključivanja Ugovora o uređivanju građevinskog zemljišta Investitor daje izjavu da je saglasan da bezuslovno prihvata proveru namenskog korišćenja parking mesta koju će vršiti nadležni organ Građevinske inspekcije ili JKP "Parking servis" Kragujevac.
U slučaju da se proverom namenskog korišćenja parking mesta prikazanih projektnom dokumentacijom koja je bila predmet obračuna od strane Preduzeća, utvrdi da se ista nenamenski koriste (pretvaranje u stambeni, poslovni, magacinski prostor i sl.) ili da je izvršen bilo kakav promet (otuđenje, davanje u zakup i sl.), Investitor i vlasnik stambenog, odnosno poslovnog prostora solidarno su obavezni da za svako parking mesto koje se nenamenski koristi ili je nad istim izvršen promet plate iznos od 12.000 bodova u Ekstra zoni, 10.000 bodova u I i II zoni, 8.000 bodova u III zoni i 6.000 bodova u IV i V zoni.
Na sve Investitore i držaoce bespravno izgrađenih objekata koji nisu u mogućnosti da u potpunosti postupe na način propisan čl. 54. Odluke, prilikom obračuna naknade, primenjuju se i merila za utvrđivanje visine naknade koja se odnose na dodatno komunalno opremanje bloka, odnosno u visinu naknade po m2 ulaze i troškovi za dodatno komunalno opremanje bloka propisani čl. 27. Odluke (Tabela 2.).
Investitori koji vrše rekonstrukciju, adaptaciju, sanaciju, dogradnju, nadgradnju postojećih porodičnih stambenih objekata ili mešovitih objekata sa porodičnim stanovanjem, u proglašenim pešačkim ulicama ili zonama, a imaju mogućnost da obezbede parkiranje na sopstvenoj parceli, oslobođeni su obaveze plaćanja naknade na ime dodatnog komunalnog opremanja bloka.
Kod izgradnje novih, pretežno višeporodičnih stambenih objekata u postojećim naseljima kolektivnog višeporodičnog stanovanja (kao što su Centralna radionica, Aerodrom, Bubanj, Bagremar, 21. oktobar i dr.) koji se grade radi završetka bloka, dozvoljeno je da se parkiranje reši na postojećim javnim površinama u okviru navedenih naselja, uz obavezu investitora da pre izvršenog tehničkog prijema, odnosno izdavanja upotrebne dozvole za objekat koji grade, izvrše plaćanje naknade troškova i to na osnovu: projektne dokumentacije prilaznih saobraćajnica, kompletnog tela parkinga sa svom pripadajućom komunalnom i saobraćajnom infrastrukturom, zaključno sa javnom rasvetom i horizontalnom i vertikalnom signalizacijom ili da u istom roku, u ime i za račun grada Kragujevca, izgrade navedene infrastrukturne objekte, uz obavezno vršenje nadzora nad izvođenjem radova od strane JP "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca".
U slučaju plaćanja naknade troškova iz prethodnog stava isti će se uplaćivati na račun javnih prihoda - budžet grada, podračun: za izgradnju parkirališta, a u slučaj u izgradnje, obaveza se smatra izvršenom po izvršenom tehničkom prijemu, odnosno izdavanju upotrebne dozvole za navedeni infrastrukturni objekat i predaje na upotrebu gradu.
Investitori objekata iz člana 9. i 28. ove Odluke, dužni su da sva potrebna parking mesta obezbede na svojoj građevinskoj parceli.
Investitorima iz člana 55. ove Odluke, odnosno vlasnicima ili zakupcima, obezbeđuje se parkiranje, na taj način što se njihov status izjednačava sa statusom fizičkih lica, vlasnika, odnosno zakupaca stanova, utvrđen odredbama Odluke o javnim parkiralištima i nižim pravnim aktima donetim na osnovu nje.
Na sve zahteve za ugovaranje naknade i zakupa podnete Preduzeću do stupanja na snagu ove Odluke, primenjivaće se odredbe Odluke koja je bila na snazi u momentu podnošenja zahteva, odnosno Odluke koja je povoljnija za podnosioca zahteva.
Investitori koji su zahteve za ugovaranje plaćanja naknade podneli pre stupanja na snagu ove Odluke i kojima je od strane Preduzeća naknada obračunata prema Odluci koja je bila na snazi u vreme podnošenja zahteva, a koji nisu zaključili ugovor o uređivanju građevinskog zemljišta, plaćaju naknadu za uređivanje prema odredbama ove Odluke ukoliko ne zaključe Ugovor o uređivanju građevinskog zemljišta u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Investitori kojima je po ranije zaključenim ugovorima o uređivanju građevinskog zemljišta omogućeno da plaćanje naknade troškova za izgradnju parkirališta izvrše najkasnije do tehničkog prijema objekta odnosno do izdavanja upotrebne dozvole, a koji nisu izvršili ili započeli izvršavanje svojih ugovornih obaveza, obračun i plaćanje naknade u postupku izdavanja upotrebne dozvole izvršiće se u skladu sa odredbama ove Odluke.
Investitori koji su započeli izvršavanje ugovornih obaveza vezano za plaćanje naknade troškova za izgradnju parkirališta finansiranjem izrade projektne dokumentacije prilaznih saobraćajnica, kompletnog tela parkinga, sa svom pripadajućom komunalnom i saobraćajnom infrastrukturom, zaključno sa javnom rasvetom i horizontalnom i vertikalnom signalizacijom, pre izvršenog tehničkog prijema odnosno izdavanja upotrebne dozvole za objekat koji grade, svoje preuzete ugovorne obaveze mogu izvršiti tako što će, saglasno izrađenoj projektnoj dokumentaciji, u ime i za račun grada Kragujevca, izgraditi svu obaveznu infrastrukturu, uz obavezno vršenje nadzora od strane Preduzeća.
Obaveza iz prethodnog stava se smatra izvršenom po izvršenom tehničkom prijemu odnosno dobijanju upotrebne dozvole za navedeni infrastrukturni objekat i predaje na upotrebu gradu.
Investitorima koji su ugovorima zaključenim po ranije važećim odlukama do 2004. godine, kod kojih je ukupna ugovorena naknada sadržala i naknadu za zemljište i naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta, kod kojih ne postoji mogućnost tačnog određivanja površine objekta za koju je plaćena naknada za uređivanje, priznaje se kao plaćena naknada u visini od 20% maksimalne bruto razvijene površine prema važećem planskom aktu.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o merilima i kriterijumima za utvrđivanje zakupnine i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list grada Kragujevca", br. 7/12 - prečišćen tekst i 34/12).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".
* Odredbe čl. 41. i 43. i člana 53. stav 3. Odluke o merilima za utvrđivanje cene za otuđenje, zakupnine i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Sl. list grada Kragujevca", br. 18/2013) prestaju da važe, a odredba 55. stav 1. se stavlja van snage u delu koji se odnosi na držaoce bespravno izgrađenih objekata, 4. januara 2014. godine, danom stupanja na snagu Odluke o merilima za obračun visine naknade za uređivanje građevinskog zemljišta u postupku legalizacije objekta ("Sl. list grada Kragujevca", br. 34/2013).