STATUT
GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 2/2008 i 10/2013)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Grad Smederevo je teritorijalna jedinica Republike Srbije u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Član 2

Teritoriju Grada čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština, u skladu sa zakonom kojim se uređuje teritorijalna organizacija Republike Srbije.

Grad čine naseljena mesta, i to: Badljevica, Binovac, Vodanj, Vranovo, Vrbovac, Vučak, Dobri Do, Drugovac, Kolari, Landol, Lipe, Lugavčina, Lunjevac, Mala Krsna, Malo Orašje, Mihajlovac, Osipaonica, Petrijevo, Radinac, Ralja, Saraorci, Seone, Skobalj, Smederevo, Suvodol, Udovice, Šalinac i Kulič.

Naseljeno mesto Smederevo je gradskog karaktera.

Granice naseljenih mesta utvrđuju se odlukom Skupštine grada.

Član 3

Promena teritorije grada vrši se na način utvrđen Zakonom.

Na teritoriji grada mogu da se obrazuju dve ili više gradskih opština.

Postupak podele grada na gradske opštine i na nove jedinice lokalne samouprave utvrđen je Zakonom.

Član 4

Grad ima svojstvo pravnog lica, sa sedištem u Smederevu.

Član 5

Grad ima svoju imovinu.

Imovinom grada samostalno upravljaju organi grada u skladu sa zakonom.

Član 6

Organi Grada imaju pečat.

Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: "Republika Srbija - Grad Smederevo", naziv organa Grada i grb Republike Srbije u sredini pečata.

Tekst je ispisan na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom.

Član 7

U Gradu je u službenoj upotrebi srpski jezik i ćirilično pismo.

Član 8

Grad ima svoje simbole (grb i zastavu), čiju sadržinu, izgled i način upotrebe utvrđuje Skupština grada posebnom odlukom, u skladu sa zakonom.

Član 9

Dan grada, kao i druge praznike grada Smedereva, određuje Skupština grada posebnom odlukom, u skladu sa zakonom.

Član 10

Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i građanima za značajna ostvarenja u proizvodnji, nauci, umetnosti i drugim društvenim oblastima.

Grad dodeljuje zvanje počasnog građanina Grada.

Vrste nagrade i drugih javnih priznanja, uslovi i načini njihovog dodeljivanja, kao i uslovi i način dodele zvanja počasnog građanina, uređuju se posebnom odlukom.

Član 11

Grad samostalno odlučuje o poslovima iz svoje nadležnosti, u skladu sa svojim pravima i dužnostima utvrđenim Ustavom, zakonom, drugim propisima i Statutom.

Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada učestvuju u vršenju poslova iz nadležnosti Grada, preko svojih izabranih predstavnika u Skupštini grada, putem referenduma, građanske inicijative i zbora građana, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.

Član 12

Rad organa Grada je javan.

Javnost rada po pravilu obezbeđuje se putem izdavanja biltena, informatora, službenog lista grada Smedereva, saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije.

Član 13

U Gradu se vrše poslovi od neposrednog interesa za građane utvrđeni Ustavom i zakonom, poslovi koji su Gradu povereni iz okvira prava i dužnosti Republike, kao i drugi poslovi utvrđeni ovim Statutom.

1. Izvorni delokrug

Član 14

Grad, preko svojih organa, u skladu s Ustavom i zakonom:

1) donosi programe razvoja;

2) donosi urbanističke planove;

3) donosi budžet i završni račun;

4) utvrđuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

5) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u gradovima i naseljima, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje groblja i sahranjivanje i drugo), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

6) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

7) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

8) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

9) donosi programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u jedinici lokalne samouprave;

10) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

11) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

12) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;

13) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

14) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi koji se vrši na teritoriji grada, kao i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

15) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

16) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

17) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

18) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

19) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

20) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

21) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

22) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

23) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

24) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

25) pribavlja, raspolaže i upravlja stvarima u javnoj svojini Grada i stara se o njenom očuvanju i uvećanju;

26) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih, egzotičnih i divljih životinja;

27) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

28) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

29) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

30) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

31) organizuje službu pravne pomoći građanima;

32) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa;

33) utvrđuje jezike i pisma nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji grada;

34) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji grada, osniva televizijske i radio-stanice radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji je u gradu u službenoj upotrebi, kao i radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji nije u službenoj upotrebi, kada takvo izveštavanje predstavlja dostignuti nivo manjinskih prava;

35) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

36) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti grada;

37) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

38) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja grada;

39) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i statutom.

2. Povereni poslovi

Član 15

Grad obavlja određene poslove iz okvira prava i dužnosti Republike, koji mu se povere zakonom, kao poverene poslove.

Član 16

Grad obavlja kao poverene poslove pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti, prosvete, zdravstva, zaštite životne sredine, rudarstva, prometa roba i usluga, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.

Član 17

Grad vrši nadležnosti opštine, kao i druge nadležnosti i poslove državne uprave, koji su mu zakonom povereni.

Grad, u skladu sa zakonom, obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije.

III ORGANI GRADA

Član 18

Organi grada su: Skupština grada, gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.

1. Skupština grada

Član 19

Skupština grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi statut grada i Poslovnik Skupštine;

2) donosi budžet i završni račun grada;

3) utvrđuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

4) donosi program razvoja grada i pojedinih delatnosti;

5) donosi urbanistički plan grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6) donosi propise i druge opšte akte;

7) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

8) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene statutom grada i vrši nadzor nad njihovim radom;

9) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;

10) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

11) postavlja i razrešava sekretara Skupštine;

12) bira i razrešava gradonačelnika i, na predlog gradonačelnika, bira zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;

13) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji gradu pripadaju po zakonu;

14) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

15) donosi akt o javnom zaduživanju grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

16) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

17) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

18) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

19) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja grada;

20) razmatra izveštaje o radu i daje saglasnost na programe rada korisnika budžeta i javnih preduzeća odnosno službi, ustanova i organizacija čiji je osnivač Skupština grada;

21) donosi zaključak o pokretanju postupka i po sprovedenom postupku odluku o pribavljanju nepokretnosti u javnu svojinu grada Smedereva, odnosno o otuđenju nepokretnosti iz javne svojine grada Smedereva;

22) donosi odluku o zasnivanju hipoteke na nepokretnostima koje su u javnoj svojini grada Smedereva;

23) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

Član 20

Skupština je najviši organ Grada, koji čine odbornici, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem u skladu sa zakonom i Statutom.

Skupština ima 70 odbornika.

Član 21

Izbor odbornika obavlja se u gradu kao jedinstvenoj izbornoj jedinici.

Član 22

Organi za sprovođenje izbora su gradska izborna komisija i birački odbori.

Gradsku izbornu komisiju imenuje Skupština grada u skladu sa zakonom.

Član 23

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine i njenih radnih tela, izvršava poverene zadatke, predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima, podnosi inicijative za donošenje odluka i drugih akata, daje amandmane na predloge propisa i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.

Pravo je odbornika da bude stalno i redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od Gradske uprave traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu, da postavlja odbornička pitanja i drugo.

Prava i dužnosti odbornika detaljnije se regulišu Poslovnikom Skupštine grada.

Član 24

Skupština grada ima predsednika Skupštine.

Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akta i propise koje je donela Skupština, sarađuje sa izvršnim organima i vrši poslove koje mu poveri Skupština.

Član 25

Sednicu Skupštine saziva predsednik po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca, s tim što je dužan da je, u skladu sa članom 34. Zakona o lokalnoj samoupravi, zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili 1/3 od ukupnog broja odbornika.

Član 26

Predsednik Skupštine, na predlog najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, bira se iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji dobije većinu glasova od ukupnog broja odbornika.

Ako je predloženo više kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, glasanje se ponavlja i to između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova, ili o više kandidata koji su dobili jednak i istovremeno najveći broj glasova.

Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine nije izabran, ponavlja se postupak izbora ponovnim predlaganjem novih kandidata.

Postupak predlaganja kandidata ponoviće se i ako je na listi za izbor predsednika Skupštine bio samo jedan kandidat koji nije izabran.

Član 27

Predsednik Skupštine stupa na dužnost po objavljivanju rezultata glasanja i preuzima predsedavanje sednicom.

Ako izabrani predsednik Skupštine nije prisutan na sednici, predsedavajući Skupštine nastaviće sa predsedavanjem sednice do izbora zamenika predsednika Skupštine.

Član 28

Predsedniku Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje je izabran:

- ostavkom,

- prestankom mandata odbornika na način i po postupku utvrđenim zakonom i

- razrešenjem.

U slučaju podnošenja ostavke, predsedniku Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine, ako je ostavku podneo u vremenu između dve sednice.

U slučajevima prestanka funkcije predsednika Skupštine utvrđenim u stavu 1. alinejama 1. i 2. ovog člana, ne otvara se pretres, niti se odlučuje, već se prestanak funkcije predsednika Skupštine po ovim osnovima samo konstatuje.

Član 29

Predsednik Skupštine grada može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je izabran, na isti način na koji je biran.

Član 30

Predsednik Skupštine grada može biti na stalnom radu.

Član 31

Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine bira se i prestaje mu funkcija pre isteka vremena na koje je izabran na način i po postupku koji je utvrđen za predsednika Skupštine.

Član 32

Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretar Skupštine se postavlja, na predlog predsednika Skupštine, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Član 33

Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Skupština grada može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Sekretar Skupštine grada može podneti ostavku i pre isteka mandata na koji je postavljen.

Član 34

Sekretar može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara Skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.

Zamenik sekretara može podneti ostavku i pre isteka mandata na koji je postavljen.

Član 35

Skupština grada osniva do 15 saveta i do 10 komisija kao stalna radna tela radi razmatranja i rešavanja pojedinih pitanja iz njene nadležnosti.

Članovi stalnog radnog tela biraju se za mandatni period za koji je izabrana Skupština grada.

Po potrebi obrazuje povremene komisije, radne grupe odbornika i druga povremena radna tela radi razmatranja određenih pitanja iz svoje nadležnosti.

Skupština grada bira članove radnih tela iz sastava odbornika na predlog odborničkih grupa, a srazmerno broju odbornika koje imaju u Skupštini grada.

Za članove i predsednike stalnih radnih tela, pored odbornika mogu se birati i građani.

O predloženoj listi za izbor članova radnih tela Skupština grada odlučuje u celini javnim glasanjem.

Radno telo je izabrano ako je za njega glasala većina prisutnih odbornika.

Ako radno telo ne bude izabrano postupak se ponavlja.

Član 36

Prvu sednicu radnog tela saziva predsednik Skupštine grada.

Do izbora predsednika radnog tela prvom sednicom predsedava najstariji odbornik, član radnog tela.

Radno telo na prvoj sednici iz sastava svojih članova bira predsednika i zamenika predsednika.

Član 37

Stalna radna tela daju mišljenja na predloge odluka i drugih opštih akata koje donosi Skupština grada i obavljaju i druge poslove u skladu sa aktima Grada.

Član 38

Skupština grada doneće posebnu odluku o stalnim radnim telima kojom će se bliže urediti delokrug, način rada, kao i broj članova stalnih radnih tela.

Član 39

Skupština ima Poslovnik, kojim se bliže uređuje način pripreme, vođenja i rad Skupštine, njenih radnih tela i druga pitanja vezana za njen rad.

2. Izvršni organi grada

Član 40

Izvršni organi grada su gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 41

Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za gradonačelnika.

Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao gradonačelnika.

Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.

Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu.

Član 42

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, na isti način na koji je izabran.

O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada.

Ako Skupština ne razreši gradonačelnika odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Član 43

Gradonačelnik grada:

1) predstavlja i zastupa grad;

2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;

3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;

5) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, statutom ili odlukom Skupštine;

6) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, statutom i drugim aktima grada.

Član 44

Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, kao i 9 članova Gradskog veća koje bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.

Kada odlučuje o izboru gradonačelnika Skupština grada istovremeno odlučuje o izboru zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.

Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Članovi Gradskog veća koje bira Skupština grada ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti grada.

Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.

Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.

Član 45

Gradsko veće:

1) predlaže statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;

3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;

5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;

6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;

7) postavlja i razrešava načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave;

8) donosi zaključak o pokretanju postupka i po sprovedenom postupku odluku o davanju u zakup nepokretnosti u javnoj svojini grada Smedereva;

9) donosi odluku o davanju saglasnosti javnim preduzećima i društvima kapitala čiji je osnivač, za upis prava svojine u javnu evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima;

10) donosi odluku o prenosu javne svojine grada Smedereva, na drugog nosioca prava javne svojine (sa naknadom ili bez naknade), uključujući i razmenu;

11) donosi odluku o davanju nepokretnosti u javnoj svojini grada Smedereva na korišćenje, kao i odluke o oduzimanju i prestanku korišćenja;

12) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, statutom i drugim aktima Grada.

Član 46

Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuje njegovim Poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 47

Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.

Član 48

Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.

Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog gradonačelnika ili najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.

Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

Član 49

Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat izvršnih organa grada, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova Privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.

3. Gradska uprava

Član 50

Gradska uprava:

1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće;

2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;

3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;

5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno gradu;

6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 51

Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.

Gradska uprava je dužna da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.

Gradska uprava je dužna da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.

Gradska uprava je dužna da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.

Član 52

Gradska uprava obrazuje se kao jedinstveni organ.

Član 53

Gradskom upravom, kao jedinstvenim organom, rukovodi načelnik.

Za načelnika gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

U Gradskoj upravi obrazovanoj kao jedinstveni organ, za vršenje srodnih poslova, mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.

Član 54

Načelnika gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.

Načelnik gradske uprave ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika gradske uprave se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.

Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik.

Član 55

Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Skupštini grada i Gradskom veću u skladu sa ovim Statutom i aktom o organizaciji Gradske uprave.

Član 56

U Gradskoj upravi može biti postavljeno najviše 5 pomoćnika gradonačelnika za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivreda i dr).

Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Gradske uprave.

Pomoćnike gradonačelnika postavlja i razrešava gradonačelnik.

Član 57

Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave donosi načelnik uz prethodnu saglasnost Gradskog veća.

Član 58

U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.

Član 59

Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.

Načelnik gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.

Član 60

Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.

Član 61

O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.

O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.

IV NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU POSLOVA GRADA

Član 62

Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova grada putem građanske inicijative, zbora građana i referenduma.

1. Građanska inicijativa

Član 63

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.

Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 5% birača grada koji su upisani u birački spisak na dan predaje akta o građanskoj inicijativi.

O predlogu iz stava 2. ovog člana Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dobijanja predloga.

2. Zbor građana

Član 64

Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice.

Zbor građana može da razmatra i daje predloge o pitanjima od interesa za područje za koje je sazvan.

Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini ili pojedinim organima i službama grada.

Organi i službe grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.

Član 65

Zbor građana može sazvati gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave ili grupa od najmanje 50 građana koji imaju prebivalište na području za koje se zbor saziva.

Član 66

O održavanju zbora građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, putem sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.

Lice koje saziva zbor (sazivač) dužno je da obavesti Gradsku upravu o održavanju zbora građana.

Zborom građana predsedava sazivač zbora ili lice koje on pismenim putem ovlasti.

Član 67

Odlukom Skupštine bliže će se urediti način sazivanja zbora građana, njegov rad i ostala pitanja koja nisu regulisana Statutom.

3. Referendum

Član 68

Skupština grada može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoga delokruga.

Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoga delokruga na zahtev građana.

Zahtev građana punovažno je pokrenut, ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača grada, koji su upisani u birački spisak na dan predaje zahteva građana gradu.

Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.

Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.

Član 69

Organi i službe grada dužni su da obaveštavaju javnost o svom radu preko sredstava javnog informisanja i na drugi prikladan način.

Organi i službe grada dužni su da građanima u ostvarivanju njihovih prava i obaveza daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja.

Organi i službe grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan odnos zaposlenih.

Na podnete pritužbe organi i službe grada dužni su da odgovore u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe zahteva odgovor.

V MESNA SAMOUPRAVA

Član 70

Radi zadovoljavanja potreba i interesa građana u gradskim naseljima i selima obrazuju se mesne zajednice, a mogu se obrazovati i drugi oblici mesne samouprave.

Skupština grada posebnom odlukom odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuju i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana.

Odluka iz stava 2. ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 71

Statutom mesne zajednice odnosno drugog oblika mesne samouprave, u skladu sa ovim Statutom i odlukom o obrazovanju, utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Član 72

Sredstva za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave obezbeđuju se iz:

1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu grada, uključujući i samodoprinos;

2) donacija;

3) prihoda koje mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ostvari svojom aktivnošću.

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradsko veće.

Član 73

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru vršenja poslova na zadovoljavanju potreba i interesa građana sa teritorije mesne zajednice i vršenja poverenih poslova iz izvornog delokruga grada kada su joj ti poslovi povereni.

Član 74

Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama i drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.

Poslove iz stava 2. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.

VI FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Član 75

Za obavljanje poslova grada utvrđenih Ustavom, zakonom i ovim Statutom, gradu pripadaju prihodi utvrđeni zakonom i odlukama grada donetim na osnovu zakona, kao i sredstva za obavljanje poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, u skladu sa vrstom i obimom poslova.

 

Član 76

Grad samostalno raspolaže svojim prihodima.

O upotrebi budžetskih sredstava grada odlučuje Skupština grada.

Naredbodavac za izvršenje budžeta je gradonačelnik.

Član 77

Skupština grada priprema i donosi budžet grada za svaku fiskalnu godinu, kojim se obuhvataju svi prihodi i druga primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.

Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta grada.

Član 78

Za zadovoljavanje potreba građana u gradu ili njenom delu, sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.

Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani referendumom, u skladu sa propisima kojima je uređen postupak neposrednog izjašnjavanja građana.

Član 79

Inicijativu Skupštini za uvođenje samodoprinosa podnosi najmanje 10% birača na zboru građana koji su nastanjeni ili imaju nepokretnu imovinu na području za koje se predlaže donošenje odluke o samodoprinosu, ili najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika.

U inicijativi građani učestvuju potpisivanjem odgovarajućeg predloga koji je sadržan u inicijativi za donošenje odluke o sprovođenju samodoprinosa. Uz potpis građani daju i svoje lične podatke.

Član 80

Uz inicijativu za uvođenje samodoprinosa, osim određenog pitanja koje je predmet inicijative, podnosi se i program kojim se utvrđuju izvori, namene i ukupna finansijska sredstva koja treba da se obezbede iz samodoprinosa za realizaciju određenog projekta.

Član 81

Predlog odluke o samodoprinosu utvrđuje Skupština grada, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Odluka o uvođenju samodoprinosa smatra se donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju, kao i građani koji imaju na tom području nepokretnu imovinu.

Skupština grada utvrđuje posebnom odlukom način i rokove neposrednog izjašnjavanja građana radi sprovođenja samodoprinosa.

Član 82

Skupština grada utvrđuje lokalne komunalne takse posebnom odlukom, kojom se utvrđuju obveznici, visina, olakšice, rokovi i način plaćanja ove takse.

Član 83

Ostali izvorni prihodi grada utvrđuju se u skladu sa zakonom.

Član 84

Skupština grada u skladu sa zakonom odlučuje o visini sredstava za obavljanje svojih poslova.

Član 85

Zahtev za obezbeđenje sredstava u budžetu grada, korisnici sredstava budžeta podnose u roku i na način koji se utvrđuje odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.

Korisnici sredstava budžeta dužni su da na zahtev organa grada, a najmanje jedanput godišnje, podnose izveštaj o svom radu i ostvarivanju programa i korišćenju sredstava budžeta.

Gradonačelnik osniva lokalnu službu za inspekciju i reviziju u skladu sa zakonom.

Član 86

Gradsko veće daje saglasnost na opšte akte korisnika sredstava gradskog budžeta, kojim se utvrđuje broj i struktura zaposlenih.

VII ODNOSI ORGANA REPUBLIKE I ORGANA GRADA

Član 87

Organi Republike i organi Grada radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti međusobno sarađuju u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima.

Organi Republike vrše nadzor nad zakonitošću rada i akata organa Grada u skladu sa Ustavom i Zakonom.

Nadležni organ jedinice lokalne samouprave je dužan da organu Republike koji vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata organa grada, blagovremeno dostavi tražene podatke, spise i isprave.

Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovoran je gradonačelnik odnosno sekretar Skupštine grada ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine grada.

Član 88

Organi i službe Grada u vršenju svojih nadležnosti:

1) daju organima Republike inicijative za uređivanje odnosa od značaja za grad i za preduzimanje mera od značaja za rešavanje pitanja iz okvira prava i dužnosti Grada;

2) podnose predstavke i daju predloge u pogledu postupanja organa Republike;

3) traže mišljenje od nadležnog organa Republike u vezi sa primenom Zakona i drugih propisa koji su od neposrednog uticaja na razvoj i ostvarivanje lokalne samouprave i za rad organa grada;

4) učestvuju, samostalno ili preko svojih asocijacija u pripremi Zakona i drugih propisa čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave;

Član 89

Organi Republike u vršenju svojih nadležnosti:

1) obaveštavaju organe i službe Grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njihov zahtev, o merama koje preduzimaju ili nameravaju da preduzmu u izvršavanju Zakona i drugih propisa, o zaštiti ustavnosti i zakonitosti, pojavama koje ih narušavaju i o merama za njihovo otklanjanje, o ostvarivanju prava građana na lokalnu samoupravu, kao i drugim pitanjima od neposrednog interesa za ostvarivanje sistema lokalne samouprave i za rad organa Grada;

2) pružaju stručnu pomoć organima i službama Grada u vezi sa obavljanjem njihovih poslova, a naročito u uvođenju informacionog sistema i informatizaciji poslova koje vrše organi i službe Grada;

3) traže izveštaje, podatke i obaveštenja o obavljanju poslova iz okvira prava i dužnosti Grada, kao i o drugim pitanjima koja su od interesa za ostvarivanje uloge i za rad organa Republike u oblasti lokalne samouprave;

4) vrši i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Član 90

Skupština grada može se raspustiti ako:

1) Skupština grada ne zaseda duže od 3 meseca;

2) ako ne izabere gradonačelnika i Gradsko veće u roku od mesec dana od dana konstituisanja Skupštine ili od dana njihovog razrešenja odnosno podnošenja ostavke;

3) ne donese Statut ili budžet u roku utvrđenom Zakonom.

Član 91

Odluku o raspuštanju Skupštine grada donosi Vlada na predlog Ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.

Predsednik Narodne skupštine raspisuje izbore za odbornike u roku od dva meseca od stupanja na snagu Odluke o raspuštanju Skupštine grada.

Mandat odbornika izabranih na izborima iz stava 2. ovog člana traje 4 godine.

Do konstituisanja Skupštine grada i izbora izvršnih organa jedinice lokalne samouprave, tekuće i neodložne poslove iz nadležnosti Skupštine grada i izvršnih organa Grada, obavlja Privremeni organ Grada koji čine predsednik i četiri člana.

Privremeni organ Grada obrazuje Vlada.

VIII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA

Član 92

Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, ostvaruju saradnju i udružuju se sa drugim jedinicama lokalne samouprave i njenim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa Zakonom i statutom.

Grad može ostvarivati saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama i jedinicima lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i Zakonom.

Član 93

Radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa, jedinice lokalne samouprave mogu osnivati svoje asocijacije.

Asocijacije jedinica lokalne samouprave zastupaju interese svog članstva pred državnim organima, a posebno u postupku donošenja Zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova jedinice lokalne samouprave.

Na osnivanje i rad asocijacija jedinica lokalne samouprave primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje osnivanje i rad udruženja.

IX ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE I PRAVA GRAĐANA U GRADU

Član 94

Radi zaštite prava lokalne samouprave može se pokrenuti postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike ako se njime povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti pred Ustavnim sudom pokreće Gradsko veće.

Član 95

Gradsko veće može podneti žalbu Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.

Član 96

U Gradu se može ustanoviti Zaštitnik građana koji kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata koje donose organi Grada.

Član 97

Zaštitnika građana postavlja Skupština, na predlog Gradskog veća.

Predlog za Zaštitnika građana može podneti i najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika.

Zaštitnik građana bira se na vreme od pet godina i isto lice može biti najviše dva puta uzastopno birano na ovu funkciju.

Zaštitnik građana može imati zamenika, koga postavlja Skupština, na njegov predlog.

Član 98

Zaštitnik građana je nezavisan i samostalan u obavljanju svojih poslova. On je ovlašćen da kontroliše zakonitost i pravilnost rada organa uprave i javnih službi čiji je osnivač Skupština.

Gradska uprava i javne službe dužne su da na zahtev Zaštitnika građana dostave informacije od značaja za njegov rad.

Zaštitnik građana je ovlašćen da podnese inicijativu za izmenu i dopunu propisa i opštih akata koje donosi Skupština, ako smatra da je to od značaja za ostvarivanje i zaštitu prava građana.

Član 99

Zaštitnik građana pokreće postupak po pritužbi građana ili po sopstvenoj inicijativi.

U cilju unapređenja rada organa uprave i unapređenja zaštite ljudskih sloboda i prava, Zaštitnik građana ima pravo da o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno pružanjem građanima usluga, posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja.

Član 100

U pogledu načina postupanja, određenih ovlašćenja, prestanka dužnosti, saradnje sa državnim organima i ostalog što se odnosi na rad Zaštitnika građana i njegovog zamenika, a što nije Statutom propisano, shodno se primenjuju odredbe Zakona o Zaštitniku građana.

Član 101

Za Zaštitnika građana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava sledeće uslove:

1) da je diplomirani pravnik;

2) da ima najmanje 5 godina iskustva na pravnim poslovima;

3) da poseduje stručne i visoke moralne kvalitete.

Član 102

Funkcija zaštitnika građana prestaje u sledećim slučajevima:

1) istekom mandata;

2) smrću;

3) ostavkom;

4) gubitkom državljanstva;

5) nastupanjem trajne fizičke ili mentalne nesposobnosti za obavljanje funkcije;

6) razrešenjem.

Član 103

Zaštitnik građana može biti razrešen u sledećim slučajevima:

1) ako nestručno i nesavesno obavlja svoju funkciju;

2) ako obavlja drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost ili drugi posao koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost;

3) ako postupa suprotno zakonu kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija;

4) ako bude osuđen za krivično delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije.

Član 104

Poslove pravne zaštite imovinsko-pravnih interesa grada obavlja Javno gradsko pravobranilaštvo.

Delokrug rada, ovlašćenja i način izbora u Javnom pravobranilaštvu, utvrđuje se posebnom odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.

X AKTI GRADA

Član 105

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti organi Grada donose odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge akte.

Odluke i opšti akti koje donosi Skupština moraju biti saglasni sa Ustavom, zakonom i Statutom.

Akti izvršnih organa moraju biti saglasni sa zakonom, Statutom i propisima i opštim aktima Skupštine, a akti Gradske uprave sa zakonom, Statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine i izvršnih organa.

Član 106

Propisi i opšti akti koje donosi Skupština stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja i mogu da stupe na snagu ranije samo ako za to postoje naročito opravdani razlozi, utvrđeni prilikom njihovog donošenja.

Propisi i opšti akti Skupštine i njenih organa objavljuju se u Službenom listu grada Smedereva.

XI TUMAČENJE I PROMENA STATUTA

Član 107

Autentično tumačenje Statuta daje Skupština grada na predlog nadležnog radnog tela za pravna pitanja.

Član 108

Predlog za donošenje ili promenu Statuta Grada, može podneti najmanje 10% birača Grada, 1/3 od ukupnog broja odbornika, gradonačelnik i nadležno radno telo Skupštine grada.

Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.

O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Kada Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni Statuta grada, istom odlukom određuje način i postupak donošenja, odnosno promene Statuta i imenuje Komisiju za izradu Nacrta akta o donošenju ili promeni Statuta grada.

Skupština grada usvaja akt o donošenju ili promeni Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 109

Odluke i drugi opšti akti Skupštine uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od 6 meseci od dana stupanja Statuta na snagu.

Član 110

Danom stupanja na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut opštine Smederevo ("Službeni list opština Smederevo i Kovin", broj 12/2002 i 18/2002 i "Službeni list opštine Smederevo", broj 10/2004).

Član 111

Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Smedereva".

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju glava na način na koji su objavljene u ("Sl. listu grada Smedereva", br. 2/2008).