PRAVILNIK

O USLOVIMA I POSTUPKU POLAGANJA ISPITA ZA STICANJE ZVANJA OVLAŠĆENI INTERNI REVIZOR U JAVNOM SEKTORU

("Sl. glasnik RS", br. 9/2014)

1. Osnovne odredbe

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi i postupak polaganja ispita za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, vođenje evidencije i druga pitanja u vezi sa polaganjem ispita za sticanje ovog zvanja.

Član 2

Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru je lice koje ima položen ispit za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, u skladu sa ovim pravilnikom.

2. Uslovi za polaganje ispita

Član 3

Ispit za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru može da polaže lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je zaposleno na poslovima interne revizije kod direktnog ili indirektnog korisnika budžetskih sredstava, organizacije obaveznog socijalnog osiguranja, javnog preduzeća osnovanog od strane Republike Srbije, odnosno autonomne pokrajine, opštine, grada i grada Beograda, pravnog lica osnovanog od strane tog javnog preduzeća, odnosno pravnog lica nad kojim Republika Srbija, odnosno lokalna vlast ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, kao i kod drugog pravnog lica u kome javna sredstva čine više od 50% ukupnih prihoda (u daljem tekstu: korisnici javnih sredstava);

2) da ima visoku školsku spremu;

3) da ima najmanje tri godine radnog iskustva sa visokom stručnom spremom na poslovima revizije, interne kontrole, finansijske kontrole ili računovodstveno-finansijskim poslovima;

4) da ima potvrdu Ministarstva finansija (u daljem tekstu: Ministarstvo) da je pri tom ministarstvu završilo osnovnu obuku za interne revizore, osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu i obuku za praktičan rad na reviziji putem obavljanja dve revizije kod korisnika javnih sredstava kod koga je u radnom odnosu, uz stručnu pomoć Ministarstva - Centralne jedinice za harmonizaciju iz člana 83. stav 1. Zakona o budžetskom sistemu (u daljem tekstu: CJH);

5) da nije osuđivan za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje poslova interne revizije.

Prijavu za pohađanje obuke iz stava 1. tačka 4) ovog člana podnosi korisnik javnih sredstava za lice koje ispunjava uslove iz stava 1. tač. 1), 2), 3) i 5) ovog člana, a koje je u radnom odnosu kod tog korisnika javnih sredstava raspoređeno na radno mesto internog revizora.

Prijava za pohađanje obuke iz stava 2. ovog člana podnosi se Ministarstvu - CJH.

Po okončanju obuke Ministarstvo izdaje potvrde o završenoj obuci, u smislu stava 1. tačka 4) ovog člana, za svaku obuku posebno.

3. Način i postupak polaganja ispita

Član 4

CJH organizuje obuku i polaganje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.

Obuku za pripremu za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: obuka) sprovodi CJH.

Obuka obuhvata:

1) osnovnu obuku za interne revizore;

2) osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu;

3) obuku za praktičan rad na internoj reviziji putem obavljanja dve revizije kod korisnika javnih sredstava kod koga je lice koje se obučava u radnom odnosu, uz stručnu pomoć Ministarstva - CJH.

Ispit za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: ispit) sastoji se iz sledećih ispitnih oblasti, i to:

1) standardi, politike i okruženje interne revizije;

2) vršenje interne revizije;

3) veštine i tehnike interne revizije;

4) upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru.

Obuka i polaganje ispita obavljaju se prema Programu obuke i polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 5

Polaganje ispita vrši se pred Komisijom za sprovođenje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru (u daljem tekstu: Komisija).

Komisija ima devet članova, od kojih je jedan predsednik Komisije.

Predsednika i članove Komisije i njihove zamenike, na period od pet godina, imenuje ministar finansija, na osnovu predloga CJH.

Rešenjem o imenovanju predsednika i članova Komisije imenuje se i sekretar Komisije, koji nije njen član.

Članovi Komisije i njihovi zamenici imenuju se iz reda zaposlenih u CJH, predavača za osnovnu obuku za interne revizore i osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu i rukovodilaca jedinica za internu reviziju kod korisnika javnih sredstava.

Članovi Komisije i njihovi zamenici moraju imati visoku školsku spremu.

Sekretar Komisije, koji vodi zapisnik o radu Komisije i obavlja administrativne poslove za potrebe Komisije, imenuje se iz reda zaposlenih u CJH.

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti, predsednika i članove Komisije zamenjuju njihovi zamenici.

Član 6

Prijavu za polaganje ispita podnosi korisnik javnih sredstava kod koga je kandidat zaposlen, a može je podneti i kandidat.

U prijavi za polaganje ispita, koja se podnosi Ministarstvu - CJH navode se podaci o kandidatu, i to:

1) ime, ime jednog od roditelja, prezime;

2) datum i mesto rođenja;

3) adresa stanovanja;

4) jedinstveni matični broj građana (JMBG);

5) stručna sprema;

6) podaci o radnom iskustvu sa visokom stručnom spremom, saglasno članu 3. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika;

7) podaci o ukupnom radnom stažu iz radne knjižice;

8) ispitni rok za koji se podnosi prijava.

Uz prijavu za polaganje ispita podnosi se:

1) diploma o stručnoj spremi;

2) uverenje da kandidat nije osuđivan za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje poslova interne revizije, saglasno članu 3. stav 1. tačka 5) ovog pravilnika;

3) potvrda poslodavca o radnom iskustvu sa visokom stručnom spremom, saglasno članu 3. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika;

4) potvrde o završenim obukama iz člana 3. stav 4. ovog pravilnika.

Dokazi uz prijavu iz stava 3. ovog člana podnose se u originalu ili overenoj kopiji, odnosno overenom prepisu.

Prijava za polaganje ispita podnosi se do 31. marta tekuće godine za majski ispitni rok, odnosno do 30. septembra tekuće godine za novembarski ispitni rok.

Ukoliko podneta prijava za polaganje ispita sa potrebnom dokumentacijom, ima nedostatke, Ministarstvo - CJH će o tome obavestiti podnosioca prijave i pozvati ga da u roku od osam dana od dana obaveštenja iste otkloni.

CJH neće postupati po prijavi za polaganje ispita ako navedeni nedostaci u roku iz stava 6. ovog člana ne budu otklonjeni.

Član 7

CJH obaveštava podnosioca prijave za polaganje ispita o datumu, vremenu i mestu polaganja ispita najkasnije osam dana pre početka ispita.

Član 8

Kandidat može odustati od polaganja ispita, o čemu obaveštava CJH, najmanje sedam dana pre datuma određenog za polaganje ispita.

Na osnovu pismenog zahteva kandidata uz koji su priloženi odgovarajući dokazi, CJH može odložiti polaganje ispita, ako je kandidat iz opravdanih razloga sprečen da polaže ispit (zbog bolesti ili iz drugih opravdanih razloga).

Član 9

Ispit se polaže pismeno u obliku zajedničkog testa za sve ispitne oblasti iz člana 4. stav 4. ovog pravilnika (u daljem tekstu: test) i traje tri sata bez prekida.

Svaka ispitna oblast zastupljena je sa 15 pitanja na koja se odgovara zaokruživanjem jednog ili više ponuđenih odgovora, tako da ispit ima ukupno 60 pitanja.

Po dva člana Komisije kojima predsednik Komisije odredi nadležnost za svaku pojedinačnu ispitnu oblast, sastavljaju 60 ispitnih pitanja za tu ispitnu oblast, od kojih Komisija pred početak ispita izvlači po 15 ispitnih pitanja za svaku ispitnu oblast.

Član 10

Ispitu prisustvuje najmanje pet članova Komisije.

Član 11

Kandidat je dužan da test preda najkasnije do isteka vremena određenog za izradu.

Ako kandidat ne preda test u datom roku, smatra se da nije položio ispit.

Kandidat je dužan da posle predaje testa napusti prostoriju u kojoj se ispit održava.

Član 12

Nakon sprovedenog ispita članovi Komisije koji su prisustvovali ispitu utvrđuju rezultat ispita svakog pojedinačnog kandidata. Konačnu odluku o uspehu kandidata donosi Komisija većinom glasova.

Član 13

Uspeh kandidata na ispitu po svakoj ispitnoj oblasti i uspeh na ispitu u celini, ocenjuje se opisno: "položio" ili "nije položio".

Kandidat je položio deo ispita za pojedinačnu ispitnu oblast ako ima najmanje 60% od ukupno mogućeg broja bodova određenih za tu ispitnu oblast.

Kandidat je položio ispit u celini ako je položio sve pojedinačne ispitne oblasti.

Kandidat koji nije položio deo ispita iz najviše dve pojedinačne ispitne oblasti, može u narednom ispitnom roku ponoviti ispit iz tih ispitnih oblasti.

Kandidat koji nije položio ispit iz tri pojedinačne ispitne oblasti smatra se da nije položio ispit u celini.

Član 14

O toku ispita vodi se zapisnik.

Zapisnik sadrži: ime predsednika i članova Komisije, ime i prezime kandidata, broj i datum obaveštenja o odobrenom polaganju, mesto, dan i čas polaganja ispita, zadatke sa ispita, ocene iz svake pojedinačne ispitne oblasti, opšti uspeh na ispitu, podatke o odustajanju od polaganja i druge podatke od značaja za polaganje ispita.

Zapisnik potpisuju predsednik i članovi Komisije i sekretar Komisije.

Zapisnik, kome se prilažu testovi kandidata, Komisija dostavlja CJH.

Član 15

CJH dostavlja kandidatu obaveštenje o postignutom uspehu na ispitu.

Kandidat ima pravo da u prostorijama CJH izvrši uvid u svoj test, u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o postignutom uspehu na ispitu.

Kandidat ima pravo prigovora na ocene postignute na ispitu.

Prigovor se podnosi Komisiji preko CJH, u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 1. ovog člana.

O prigovoru odlučuje Komisija i o tome sačinjava zapisnik.

CJH dostavlja kandidatu odluku Komisije donetu po prigovoru.

Član 16

Kandidat koji nije položio ispit može polagati ispit u narednom ispitnom roku.

Član 17

Ministar finansija izdaje kandidatu koji je položio ispit sertifikat o stečenom zvanju ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.

Sertifikat o sticanju zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru predstavlja uverenje o položenom ispitu i sadrži: ime, prezime, mesto i godinu rođenja kandidata, na kom je fakultetu i kada diplomirao, datum položenog ispita, broj, datum i mesto izdavanja uverenja - sertifikata, potpis ministra finansija i službeni pečat.

4. Evidencija

Član 18

Ispitna dokumentacija i evidencija o polaganju ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koju vodi CJH čuva se trajno.

Član 19

CJH vodi Registar ovlašćenih internih revizora u javnom sektoru, u koji se upisuju lica kojima je izdat sertifikat o stečenom zvanju ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru.

Registar iz stava 1. ovog člana čuva se trajno.

5. Prelazne i završne odredbe

Član 20

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima, načinu i postupku polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 46/09 i 94/10).

Član 21

Komisija za sprovođenje ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru, čijeg je predsednika, članove i njihove zamenike i sekretara imenovao ministar finansija u skladu sa članom 5. Pravilnika o uslovima, načinu i postupku polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 46/09 i 94/10), nastavlja sa radom do isteka njihovog mandata.

Član 22

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
OBUKE I POLAGANJA ISPITA ZA STICANJE ZVANJA OVLAŠĆENI INTERNI REVIZOR U JAVNOM SEKTORU

 

I PROGRAM OBUKE

Program obuke za sticanje profesionalnog zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru obuhvata:

1) osnovnu obuku za interne revizore;

2) osnovnu obuku za finansijsko upravljanje i kontrolu;

3) obuku za praktičan rad na internoj reviziji putem obavljanja dve revizije kod korisnika javnih sredstava kod koga je lice koje se obučava u radnom odnosu na poslovima interne revizije uz stručnu pomoć Ministarstva finansija.

1) Osnovna obuka za interne revizore:

(1) Standardi, politike i okruženje interne revizije:

A. Međunarodni standardi profesionalne prakse interne revizije:

- standardi karakteristika,

- standardi izvođenja;

B. Etički kodeks;

V. Povelja:

- svrha,

- ovlašćenja,

- odgovornosti;

G. Planiranje:

- strateški plan,

- godišnji plan,

- operativni plan;

D. Odabir kadrova, obuka i stručno usavršavanje;

Đ. Politika osiguranja kvaliteta;

E. Politika vezana za pronevere, nepravilnosti i nezakonitosti;

Ž. Propisi iz oblasti interne finansijske kontrole u javnom sektoru u Republici Srbiji:

- Zakon o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka i 108/13),

- Uredba o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 125/03 i 12/06),

- Pravilnik o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje i izveštavanje interne revizije u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 99/11 i 106/13),

- Pravilnik o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje i funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 99/11 i 106/13);

(2) Vršenje interne revizije:

A. Osnovne vrste revizije:

- revizija sistema,

- suštinska revizija,

- revizija uspešnosti (performansi),

- finansijska revizija,

- revizija informacionih sistema,

- revizija ugovora;

B. Sprovođenje revizije sistema:

- priprema i planiranje zadataka revizije,

- utvrđivanje ciljeva kontrole i očekivanih kontrola,

- utvrđivanje i snimanje sistema,

- identifikovanje postojećih kontrola,

- ocena kontrola - pregled kontrola,

- testiranje kontrola - efektivnost,

- donošenje zaključaka,

- nadzor nad izvršenjem zadataka revizije,

- izveštavanje,

- praćenje primene preporuka interne revizije;

(3) Veštine i tehnike interne revizije:

A. Utvrđivanje i prikaz poslovnog procesa;

B. Osnovna dokumentacija i radni papiri;

V. Tehnike testiranja, uzorkovanja i analize;

G. Veštine i tehnike vođenja razgovora;

D. Svrha, struktura i izrada revizorskih izveštaja;

Đ. Svrha, struktura i izrada Plana izvršenja preporuka.

Osnovna obuka za interne revizore traje sedam radnih dana odnosno 49 radnih sati. Prisustvo obuci je obavezno. O prisustvu obuci CJH vodi evidenciju.

2) Osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu:

(1) Upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru:

A. Uvod u internu finansijsku kontrolu u javnom sektoru:

- interna finansijska kontrola u javnom sektoru,

- javna odgovornost i korporativno upravljanje,

- svrha važnost i ograničenja interne kontrole,

- uloga rukovodilaca, zaposlenih, internih revizora i CJH u organizaciji interne kontrole;

B. Integrisani okvir interne kontrole COSO model:

- kontrolno okruženje,

- procena rizika,

- kontrolne aktivnosti,

- informacije i komunikacija,

- nadzor (praćenje) kontrola;

V. Sistem upravljanja rizicima:

- uvod u upravljanje rizicima i SWOT analiza,

- identifikovanje rizika,

- procena rizika,

- rešavanje rizika,

- rezidualni rizik i planiranje za slučaj nepredviđenih situacija,

- praćenje rizika,

- strategija upravljanja rizikom;

G. Upravljački kontrolni sistem:

- upravljačke kontrole,

- kontrolno okruženje,

- kontrolni ciljevi,

- kontrolne aktivnosti,

- kontrolne procedure,

- testiranje kontrola,

- kontrole iz oblasti informisanja i komunikacija,

- nadzor kontrola.

Osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu traje pet radnih dana, odnosno 35 radnih sati. Prisustvo obuci je obavezno. O prisustvu obuci CJH vodi evidenciju.

3) Obuke za praktičan rad na internoj reviziji.

Praktična obuka vrši se obavljanjem dve interne revizije kod korisnika javnih sredstava u kome je polaznik obuke zaposlen, uz stručnu pomoć Ministarstva finansija - CJH, na način utvrđen Pravilnikom o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje i izveštavanje interne revizije u javnom sektoru.

Polaznik obuke dostavlja CJH dva konačna izveštaja interne revizije (u papirnom i elektronskom obliku) sa overenim dnevnicima praktične obuke od strane lica koje je pružalo pomoć o uspešno obavljenim internim revizijama.

II PROGRAM POLAGANJA ISPITA

Program polaganja ispita sastoji se iz četiri ispitne oblasti:

1) standardi, politike i okruženje interne revizije;

2) vršenje interne revizije;

3) veštine i tehnike interne revizije;

4) upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru.

Ispitne oblasti Standardi, politike i okruženje interne revizije, Vršenje interne revizije i Veštine i tehnike interne revizije obuhvataju materiju "Osnovna obuka za interne revizore", određenu u ovom programu obuke.

Ispitna oblast Upravljanje rizicima i interna kontrola u javnom sektoru obuhvata materiju "Osnovna obuka za finansijsko upravljanje i kontrolu", određenu u ovom programu obuke.

Za pripremu polaganja ispita za sticanje zvanja ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koriste se sledeći pravni izvori i literatura:

1. Zakon o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka i 108/13),

2. Uredba o budžetskom računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 125/03 i 12/06),

3. Pravilnik o zajedničkim kriterijumima za organizovanje i standardima i metodološkim uputstvima za postupanje i izveštavanje interne revizije u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 99/11 i 106/13),

4. Pravilnik o zajedničkim kriterijumima i standardima za uspostavljanje, funkcionisanje i izveštavanje o sistemu finansijskog upravljanja i kontrole u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 99/11 i 106/13),

5. Materijal za obuku i Priručnik za internu reviziju koje polaznik obuke dobije u toku pohađanja osnovne obuke za interne revizore,

6. Materijal za obuku i Priručnik za finansijsko upravljanje i kontrolu koje polaznik obuke dobije u toku pohađanja osnovne obuke za finansijsko upravljanje i kontrolu.