PRAVILNIKO ELEMENTIMA ŽELEZNIČKE INFRASTRUKTURE("Sl. glasnik RS", br. 10/2014) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju elementi železničke infrastrukture.
Elementi železničke infrastrukture
Elemente železničke infrastrukture, u skladu sa zakonom kojim se uređuje železnica, čine: donji i gornji stroj pruge; tuneli; mostovi i ostali objekte na pruzi; stanični koloseci; telekomunikaciona, signalno-sigurnosna, elektrovučna, elektroenergetska i ostala postrojenja i uređaji na pruzi; oprema pruge; zgrade železničkih službenih mesta i ostali objekti u pružnom pojasu koji su u funkciji regulisanja železničkog saobraćaja i održavanja železničke infrastrukture; terminali; pružni pojasi i vazdušni prostor iznad pruge u visini od 12 m, odnosno 14 m kod dalekovoda napona preko 220 kV, računajući iznad gornje ivice šine.
Elemente železničke infrastrukture, u skladu sa zakonom kojim se uređuje železnica, čine i izgrađeni putni prelaz kod ukrštanja železničke infrastrukture i puta izveden u istom nivou sa obe strane koloseka u širini od tri metra računajući od ose koloseka, uključujući i prostor između koloseka kada se na putnom prelazu nalazi više koloseka.
Donji stroj pruge čine: zemljani trup, mostovi i propusti, tuneli, objekti i postrojenja u službenim mestima i objekti za zaštitu pruge od površinskih voda i atmosferskog uticaja.
Zemljani trup čine:
1) nasipi;
2) useci;
3) zaseci uključivo sa planumom;
4) jarkovi i kanali za odvodnjavanje;
5) obloge;
6) obložni i potporni zidovi;
7) drenaže;
8) vegetacioni pokrivač na kosinama i padinama i dr.
Pod mostovima i propustima podrazumevaju se, osim mostova i propusta, i pešački prelazi iznad pruge (pasarele).
Pod tunelima se podrazumevaju podzemne građevine za vođenje trase pruge, kao i galerije koje su samo delimično u brdskoj masi i služe za obezbeđenje pruge od obrušavanja stena, lavina i slično.
Objekti u službenim mestima su:
1) peroni;
2) pothodnici;
3) rampe;
4) pristupni putevi.
Postrojenja u službenim mestima su:
1) kolske vage;
2) postrojenja za snabdevanje vodom;
3) kontrolni tovarni profil;
4) kolosečni kanali.
Objekti za zaštitu pruge od površinskih voda i atmosferskog uticaja su:
1) objekti za zaštitu od nanosa bujičnih tokova (poprečne građevine, regulacioni kanali);
2) objekti za osiguranje korita rečnih tokova (obaloutvrde, paralelne i poprečne građevine);
3) objekti za zaštitu pruge od snega, lavina, leda i jakog vetra (šumski snegozaštitni pojasevi, snegobrani, vetrobrani, ledobrani i dr.).
Gornji stroj pruge čine:
1) Koloseci, koji mogu biti:
(1) sa zastorom,
(2) bez zastora (na čvrstoj podlozi);
2) Složene kolosečne konstrukcije:
(1) skretnice,
(2) ukrštaji,
(3) dilatacione sprave,
(4) prenosnice,
(5) koloseci na kolskim vagama i dr.
Elementi gornjeg stroja su:
1) šine;
2) kolosečni pričvrsni i spojni pribor;
3) pragovi;
4) kolosečni zastor;
5) elementi za prigušivanje buke i vibracija;
6) signali, signalne i pružne oznake;
7) putni prelazi u istom nivou;
8) pešački prelazi u istom nivou i dr.
Koloseci u stanicama i drugim službenim mestima su stanični koloseci do graničnika sa kolosecima železničkih depoa.
Telekomunikaciona postrojenja i uređaji
Telekomunikaciona postrojenja i uređaje čine:
1) telekomunikacioni kablovi;
2) vazdušne linije;
3) prenosni sistemi;
4) železnička automatska telefonska (u daljem tekstu: ŽAT) mreža;
5) železnička automatska telegrafska (u daljem tekstu: ŽATg) mreža;
6) pružni telefonski uređaji;
7) interfonski i razglasni uređaji;
8) ultrakratki talasi (u daljem tekstu: UKT)
9) radio uređaj;
10) radio dispečerski uređaji (u daljem tekstu: RDU);
11) uređaji za merenje i pokazivanje tačnog vremena;
12) sistemi za obaveštavanje i informisanje;
13) uređaji za napajanje telekomunikacionih postrojenja;
14) telekomunikacioni uređaji za potrebe informatike.
Telekomunikacione kablove čine:
1) pružni kablovi;
2) lokalni kablovi;
3) kablovska oprema.
Vazdušne linije sastoje se od:
1) vazdušnih vodova;
2) opreme.
Prenosne sisteme čine:
1) visokofrekventni telefonski uređaji;
2) višekanalni telegrafski uređaji;
3) linijska oprema.
Elementi ŽAT mreže su:
1) ŽAT centrale;
2) posrednički stolovi;
3) telefonski aparati;
4) sekretarske garniture;
5) faks aparati.
Elementi ŽATg mreže su:
1) ŽATg centrale;
2) teleprinteri.
Pružne telefonske uređaje čine:
1) pružni telefoni;
2) relejni zvonovni signalni automati;
3) telefonske budilice;
4) telekomunikacioni pultevi;
5) stanični dispečerski uređaji;
6) dispečerske centrale;
7) registrofoni;
8) uređaji daljinskog napajanja;
9) ostali uređaji.
Interfonske i razglasne uređaje čine:
1) interfonska govorna mesta - unutrašnja;
2) interfonska govorna mesta - spoljna;
3) interfonske centrale;
4) zvučnici;
5) komandni stolovi za razglas;
6) ostali uređaji.
UKT radio uređaje čine:
1) fiksne radio stanice;
2) repetitori;
3) mobilne radio stanice;
4) prenosne radio stanice,
5) radio-relejni uređaji;
6) antene i antenski sistemi.
RDU čine:
1) pružne radio stanice;
2) pružni razdelnici;
3) lokomotivske radio stanice;
4) antene za RDU;
5) radio dispečerske centrale.
Uređaji za merenje i pokazivanje tačnog vremena su:
1) matični časovnici;
2) sporedni časovnici;
3) primopredajnici satnih impulsa;
4) satne centrale.
Sisteme za obaveštavanje i informisanje čine:
1) informacione table;
2) displeji;
3) centralni uređaji.
Uređaje za napajanje telekomunikacionih postrojenja čine:
1) akumulatorske baterije;
2) ispravljači;
3) pretvarači.
Telekomunikacioni uređaji za potrebe informatike su:
1) modemi;
2) ruteri;
3) svičevi.
Signalno-sigurnosna postrojenja i uređaji
Signalno-sigurnosna postrojenja i uređaje čine:
1) stanični signalno-sigurnosni uređaji;
2) pružni signalno-sigurnosni uređaji;
3) uređaji za osiguranje ranžirnih stanica;
4) uređaji za osiguranje putnih prelaza u nivou;
5) uređaji za automatsko vođenje vozova;
6) uređaji za daljinsko upravljanje saobraćajem;
7) dopunski signalno-sigurnosni uređaji posebnih namena.
Stanični signalno-sigurnosni uređaji su:
1) svetlosni i mehanički signali i predsignali;
2) svetlosni pokazivači i pretpokazivači;
3) skretničke postavne sprave sa električnim pogonom;
4) skretničke postavnice;
5) skretničke brave;
6) iskliznice;
7) izolovani odseci;
8) brojači osovina;
9) komandni stolovi relejnih staničnih signalno-sigurnosnih uređaja;
10) relejni delovi relejnih staničnih signalno-sigurnosnih uređaja;
11) komandno-kontrolni uređaji elektronskih staničnih signalno-sigurnosnih uređaja;
12) delovi elektronskih staničnih signalno-sigurnosnih uređaja za realizaciju staničnih zavisnosti;
13) napojni delovi staničnih signalno-sigurnosnih uređaja;
14) kancelarijski komandni blok-aparati;
15) signalno-sigurnosne postavnice (mehaničke i elektromehaničke);
16) signalno-sigurnosni kablovi i žicovodi.
Pružni signalno-sigurnosni uređaji su:
1) uređaji automatskog pružnog bloka (u daljem tekstu: APB);
2) izolovani odseci i brojači osovina;
3) prostorni signali APB i zaštitni signali;
4) signalno-sigurnosni kablovi i žicovodi.
Uređaji za osiguranje ranžirnih stanica su:
1) signali;
2) elektropostavne skretničke sprave;
3) kolosečne kočnice;
4) izolovani odseci;
5) komandni stolovi;
6) napojni delovi uređaja;
7) uređaji automatike skretnica;
8) uređaji automatike kolosečnih kočnica;
9) radari;
10) fotodetektori;
11) detektori težine;
12) magnetni kontakti;
13) drugi uređaji.
Uređaji za osiguranje putnih prelaza u nivou su:
1) branici i polubranici;
2) postavni mehanizmi branika i polubranika;
3) drumski svetlosni signali;
4) kontrolni svetlosni signali na pruzi;
5) napojni i relejni delovi uređaja za osiguranje putnih prelaza;
6) uključni elementi za aktiviranje uređaja putnog prelaza.
Uređaji za automatsko vođenje vozova su:
1) pružni delovi autostop uređaja;
2) uređaji za kontinualnu kontrolu brzine.
Uređaji za daljinsko upravljanje saobraćajem (telekomanda saobraćaja) su:
1) centralni deo uređaja telekomande saobraćaja;
2) svetlosni panoi ili monitori telekomande saobraćaja;
3) periferni delovi uređaja telekomande saobraćaja u stanicama;
4) napojni delovi uređaja telekomande saobraćaja;
5) spojni putevi centralnog dela uređaja telekomande saobraćaja sa perifernim delovima.
Dopunski signalno-sigurnosni uređaji posebnih namena su:
1) uređaji za javljanje broja voza;
2) uređaji za registrovanje hoda voza po redu vožnje;
3) uređaji za javljanje odrona i lavina;
4) uređaji za detekciju zagrejanih osovina;
5) uređaji za grejanje skretnica;
6) uređaji za detekciju ravnih mesta na točkovima i dr.
Elektrovučna i elektroenergetska postrojenja
Elektrovučna i elektroenergetska postrojenja čine:
1) stabilna postrojenja električne vuče;
2) pogonska elektroenergetska postrojenja.
Stabilna postrojenja električne vuče predstavljaju skup elektroenergetskih postrojenja za napajanje električne vuče električnom energijom 25 kV, 50 Hz iz elektroprivredne mreže 110 kV, 50 Hz i obuhvataju:
1) napojne dalekovode 110 kV koje čine:
(1) temelji stubova,
(2) stubovi dalekovoda,
(3) vodiči dalekovoda,
(4) izolatorski lanci,
(5) spojna opreme;
2) elektrovučne podstanice 110/25 kV, 50 Hz koje čine:
(1) energetski transformatori,
(2) prekidači,
(3) rastavljači,
(4) strujni merni transformatori,
(5) naponski merni transformatori,
(6) odvodnici prenapona,
(7) releji (zaštitni, upravljački, itd.),
(8) uređaji za pouzdano besprekidno napajanje,
(9) merno relejni stalak,
(10) oprema za uzemljenja (pogonska, zaštitna i gromobranska),
(11) električne instalacije unutar postrojenja,
(12) sabirnice i osigurači,
(13) izolatori (provodni, potporni, zatezni),
(14) spojna oprema,
(15) akumulatori,
(16) kablovi (instalacijski, energetski, visokonaponski),
(17) nosive konstrukcije visokonaponskih aparata,
(18) temelji nosivih konstrukcija i energetskih transformatora;
3) postrojenja za sekcionisanje 25 kV, 50 Hz koje čine:
(1) prekidači,
(2) rastavljači,
(3) strujni merni transformatori,
(4) naponski merni transformatori,
(5) odvodnici prenapona,
(6) releji (zaštitni, upravljački, itd.),
(7) uređaji za pouzdano besprekidno napajanje,
(8) merno relejni stalak,
(9) oprema za uzemljenja (pogonska, zaštitna i gromobranska),
(10) električne instalacije unutar postrojenja,
(11) sabirnice i osigurači,
(12) izolatori (provodni, potporni, zatezni),
(13) spojna oprema,
(14) akumulatori,
(15) kablovi (instalacijski, energetski, visokonaponski);
4) kontaktnu mrežu 25 kV, 50 Hz koju čine:
(1) kontaktni provodnik voznog voda,
(2) noseće uže voznog voda,
(3) sitni delovi voznog voda (spojnice, strujne veze, vešaljke itd.),
(4) sekcioni izolatori u voznom vodu,
(5) neutralna sekcija u voznom vodu,
(6) rastavljači za kontaktnu mrežu,
(7) uređaji za upravljanje rastavljačima,
(8) oprema za vešanje voznog voda,
(9) oprema za zatezanje voznog voda,
(10) noseće konstrukcije i pričvrsnici,
(11) oprema za povratni vod i uzemljenje;
5) postrojenja za daljinsko upravljanje koja čine:
(1) primopredajni uređaji,
(2) sinoptička tabla,
(3) napojni uređaji,
(4) telekomunikacioni uređaji,
(5) razdelni uređaji,
(6) uređaji i sklopovi za daljinska merenja, praćenja i kontrolu;
Pogonska elektroenergetska postrojenja obuhvataju:
1) trafostanice (opšte namene, za predgrevanje i klimatizaciju vagona i za grejanje skretnica) koje čine:
(1) energetski transformatori,
(2) prekidači,
(3) rastavljači,
(4) strujni merni transformatori,
(5) naponski merni transformatori,
(6) odvodnici prenapona,
(7) uređaji za konpenzaciju jalove energije,
(8) ispravljači,
(9) merni uređaji,
(10) upravljački uređaji,
(11) relejne zaštite,
(12) upravljačke ploče i ormani,
(13) agregati,
(14) sabirnice i osigurači,
(15) izolatori,
(16) akumulatori,
(17) spojna oprema,
(18) stubovi trafostanica,
(19) oprema za uzemljenje;
2) elektroenergetske mreže (srednje i nisko naponske vazdušne i kablovske mreže) koje čine:
(1) kablovi,
(2) vodiči,
(3) stubovi,
(4) izolatori;
3) postrojenja spoljašnje rasvete (perona, prolaza, kolosečnih i skretničkih područja) koja čine:
(1) stubovi za rasvetu,
(2) svetiljke;
4) ostala elektroenergetska postrojenja za napajanje električnom energijom svih železničkih potrošača izuzev električne vuče koja čine:
(1) stacionarni agregati za rezervno napajanje,
(2) akumulatori,
(3) instalacioni kablovi,
(4) oprema za električne instalacije.
Zgrade železničkih službenih mesta i ostali objekti
Zgrade železničkih službenih mesta i ostali objekti obuhvataju:
1) stanične zgrade;
2) ostale zgrade namenjene službama za održavanje železničke infrastrukture i za organizovanje i regulisanje železničkog saobraćaja;
3) objekte namenjene za smeštaj postrojenja, uređaja i opreme železničke infrastrukture;
4) zemljišta na kojima se nalaze zgrade i objekti.
Pružni pojas je zemljišni pojas sa obe strane pruge, u širini od 8 m, u naseljenom mestu 6 m, mereći od ose krajnjih koloseka, zemljište ispod pruge i vazdušni prostor u visini od 14 m iznad gornje ivice šine.
Pružni pojas obuhvata i zemljišni prostor službenih mesta, koji obuhvata sve tehničko-tehnološke objekte, instalacije i pristupno-požarni put do najbližeg javnog puta.
Vazdušni prostor iznad pruge je vazdušni prostor u visini od 12 m, odnosno 14 m kod dalekovoda napona preko 220 kV, mereći iznad gornje ivice šine.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o elementima železničke infrastrukture ("Službeni glasnik RS", broj 114/06).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".