ODLUKA
O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA UPRAVLJANJE NUKLEARNIM OBJEKTIMA U REPUBLICI SRBIJI SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 10/2014)

 

1. Uvodne odredbe

Član 1

Javno preduzeće za upravljanje nuklearnim objektima u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Javno preduzeće), osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za upravljanje nuklearnim objektima u Republici Srbiji ("Službeni glasnik RS", broj 50/09).

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD 121192/2009 od 22. jula 2009. godine.

Član 2

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada, Beograd, Nemanjina 11 (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 3

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Nuklearni objekti Srbije" (u daljem tekstu: Javno preduzeće).

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Nuklearni objekti Srbije".

Član 4

Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Ulica Mike Petrovića Alasa 12-14, Vinča-Beograd.

Član 5

O promeni poslovnog imena i sedišta Javnog preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

Član 6

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

2. Delatnost Javnog preduzeća

Član 7

Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:

Šifra delatnosti: 84.13.

Naziv delatnosti: Uređenje poslovanja i doprinos uspešnijem poslovanju u oblasti ekonomije.

Delatnost iz stava 1. ovog člana obuhvata upravljanje i održavanje nuklearnih objekata u Republici Srbiji, koje se odnosi na sledeće poslove:

1) obavljanje nuklearnih aktivnosti, u skladu sa Zakonom o zaštiti od jonizujućih zračenja i o nuklearnoj sigurnosti;

2) obavljanje radijacionih delatnosti koje se odnose na sigurno korišćenje izvora jonizujućih zračenja, kao i promet izvora jonizujućih zračenja, radioaktivnih i nuklearnih materijala;

3) preduzimanje mera radijacione i nuklearne sigurnosti na lokaciji nuklearnih objekata u skladu sa zakonom (operativna radijaciona dozimetrija, sistem kvaliteta, dekontaminacija ljudi, radne i životne sredine, sistematsko ispitivanje radioaktivnosti u životnoj sredini na lokaciji nuklearnih objekata, merenje interne radioaktivnosti, medicinski tretman profesionalno izloženih lica);

4) obezbeđivanje propisanih uslova za lociranje, projektovanje, izgradnju, probni rad, puštanje u rad, korišćenje, trajan prestanak rada i dekomisiju nuklearnog objekta;

5) upravljanje radioaktivnim otpadom;

6) sprovođenje mera kojima se sprečava da radioaktivni otpad prouzrokuje kontaminaciju životne sredine;

7) obezbeđivanje fizičke zaštite, protivpožarne zaštite i drugih mera bezbednosti nuklearnog objekta, nuklearnog materijala i radioaktivnog otpada, uključujući i mere bezbednosti u toku transporta nuklearnog materijala;

8) dekontaminaciju radne i životne sredine;

9) sistematsko ispitivanje radioaktivnosti u životnoj sredini u okolini nuklearnog objekta;

10) vođenje evidencije o izvorima jonizujućih zračenja koje poseduje Javno preduzeće, o profesionalno izloženim licima zaposlenim u Javnom preduzeću i o radioaktivnom otpadu generisanom u Javnom preduzeću ili primljenom na skladištenje u Javno preduzeće;

11) organizovanje studijsko-istraživačkih radova u oblasti razvoja nuklearnih tehnologija;

12) ostvarivanje saradnje sa Međunarodnom agencijom za atomsku energiju i drugim međunarodnim telima i nadležnim organima drugih država u saradnji sa nadležnim državnim organima, a u vezi sa delatnošću Javnog preduzeća.

Član 8

Javno preduzeće obavlja i druge delatnosti utvrđene Statutom, u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa i usluge u spoljnotrgovinskom prometu iz okvira svoje delatnosti, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Osnivač i Javno preduzeće mogu pojedina prava i obaveze u obavljanju delatnosti iz stava 1. ovog člana urediti ugovorom u skladu sa zakonom.

Član 9

O promeni delatnosti Javnog preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču

Član 10

Javno preduzeće je dužno da obezbedi trajno, neprekidno i kvalitetno održavanje nuklearnih objekata.

Član 11

Javno preduzeće donosi srednjoročni plan upravljanja i održavanja nuklearnih objekata i godišnji program radova na održavanju i zaštiti nuklearnih objekata, uz saglasnost Osnivača.

Izveštaj o realizaciji programa iz stava 1. ovog člana, Javno preduzeće dostavlja Osnivaču preko ministarstva nadležnog za nuklearnu sigurnost i upravljanje radioaktivnim otpadom, najkasnije do 31. januara tekuće godine za prethodnu godinu.

Član 12

Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja za narednu godinu na koji saglasnost daje Osnivač, na predlog ministarstva nadležnog za nuklearnu sigurnost i upravljanje radioaktivnim otpadom.

Program iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće dostavlja Osnivaču preko ministarstva nadležnog za nuklearnu sigurnost i upravljanje radioaktivnim otpadom, najkasnije do kraja oktobra tekuće godine, radi daljeg njegovog predlaganja Osnivaču najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.

Program iz stava 1. ovog člana smatra se donetim kada na njega saglasnost da Osnivač.

Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, predviđeni su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 13

Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.

Javno preduzeće dužno je da dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonom i programskim i planskim aktima Osnivača.

Javno preduzeće je dužno da prati realizaciju godišnjeg programa poslovanja i da tromesečne izveštaje o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja, kao i druge izveštaje propisane zakonom, dostavlja nadležnim organima u rokovima i na način propisan zakonom.

Član 14

Javno preduzeće je dužno da donese poseban program, ukoliko koristi ili namerava da koristi bilo koji oblik budžetske pomoći (subvencije, garancije ili drugu vrstu pomoći).

Član 15

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;

2) razrešenje Direktora i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini;

4) druge mere određene zakonom.

Član 16

Zaposleni u Javnom preduzeću pravo na štrajk ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.

U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.

Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti i način pokrića gubitaka i snošenja rizika

Član 17

Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuju se i raspodeljuju u skladu sa zakonom.

Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

Član 18

Nadzorni odbor Javnog preduzeća dužan je da obavesti Osnivača o gubicima Javnog preduzeća, kao i o merama koje namerava da preduzme radi pokrića gubitaka i sprečavanja da se gubitak ponovi, odnosno uveća.

Nadzorni odbor će analizirati uzroke gubitaka i o rezultatima obavestiti Osnivača.

Ako je gubitak nastao zbog mera, odnosno ograničenja koja je odredio Osnivač, Osnivač će pokriti gubitak Javnog preduzeća.

Član 19

Rizik obavljanja delatnosti na tržištu snosi Javno preduzeće.

Imajući u vidu delatnost Javnog preduzeća, ograničenost istupanja na tržištu, zavisnost od postupanja drugih pravnih subjekata, ukoliko Javno preduzeće nije u stanju da iz sopstvenih sredstava otkloni negativne efekte komercijalnih rizika, Osnivač će preduzeti odgovarajuće mere, radi obezbeđenja uslova za obavljanje delatnosti Javnog preduzeća.

5. Komisija za reviziju

Član 20

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koju imenuje Nadzorni odbor.

Komisija za reviziju ima tri člana, a Direktor ne može da bude njen član.

Komisija za reviziju:

1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;

2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;

3) ispituje da li su ispunjeni uslovi za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;

4) sprovodi postupak imenovanja revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;

5) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

6. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća

Član 21

Javno preduzeće može da se zaduži isključivo za namene usmerene na obavljanje delatnosti radi koje je osnovano, odlukom Nadzornog odbora, uz pribavljenu saglasnost Osnivača.

7. Zastupanje Javnog preduzeća

Član 22

Javno preduzeće zastupa Direktor, bez ograničenja ovlašćenja.

Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor, može uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

Član 23

U poslovima spoljnotrgovinskog prometa, Javno preduzeće zastupa Direktor bez ograničenja.

U poslovima spoljnotrgovinskog prometa, Javno preduzeće mogu zastupati i druga lica u skladu sa Statutom.

8. Iznos osnovnog kapitala

Član 24

Ukupan registrovani novčani kapital Javnog preduzeća iznosi 46.530,70 dinara na dan 17. jula 2009. godine, koji je u celosti uplaćen.

Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.

9. Imovina Javnog preduzeća i druga prava u odnosu na sredstva kojima upravlja Javno preduzeće

Član 25

Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom.

Pravo svojine iz stava 1. ovog člana će biti bliže određeno posebnim aktom Osnivača u skladu sa zakonom.

Imovinom iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.

Prava na sredstva kojima upravlja Javno preduzeće, a koja su u javnoj svojini, i to: nepokretnosti i pokretne stvari koje čine objekti, oprema, uređaji i postrojenja (ranijeg korisnika Instituta za nuklearne nauke Vinča i Instituta za tehnologiju nuklearnih i drugih mineralnih sirovina, preuzeta sa stanjem na dan 30. juna 2009. godine) koja su u funkciji obavljanja delatnosti upravljanja nuklearnim objektima, urediće se posebnim aktom Osnivača u skladu sa zakonom.

Član 26

Javno preduzeće ne može da otuđi objekte, opremu i uređaje koji su u funkciji obavljanja delatnosti za koje je osnovano Javno preduzeće.

Pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti za koje je osnovano Javno preduzeće, vrši se na osnovu odluke Nadzornog odbora, uz saglasnost Osnivača.

Izuzetno, otuđenje objekata, uređaja i postrojenja iz stava 1. ovog člana koje se vrši radi njihove zamene zbog dotrajalosti, modernizacije ili tehničko-tehnoloških unapređenja, vrši na osnovu odluke Nadzornog odbora, uz saglasnost Osnivača.

10. Sredstva za rad Javnog preduzeća

Član 27

Javno preduzeće, u okviru obavljanja svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:

1) budžeta Republike Srbije;

2) prihoda ostvarenih redovnom delatnošću;

3) finansijskih kredita;

4) donacija i pomoći;

5) drugih izvora u skladu sa zakonom.

11. Organi Javnog preduzeća

Član 28

Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao jednodomno.

Organi Javnog preduzeća su:

1) Nadzorni odbor;

2) Direktor.

Član 29

Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova.

Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje Osnivač.

Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih u Javnom preduzeću, koji se predlaže na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.

Jedan član Nadzornog odbora mora biti nezavisan član u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 30

Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora traje četiri godine.

Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem, u skladu sa zakonom.

Član 31

Nadzorni odbor:

1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;

2) donosi Statut, uz saglasnost Osnivača;

3) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, promeni sedišta i poslovnog imena Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;

4) donosi dugoročni i srednjoročni plan rada i razvoja i godišnji program poslovanja, uz saglasnost Osnivača;

5) donosi srednjoročni plan održavanja nuklearnih objekata i godišnji program radova na održavanju nuklearnih objekata, uz saglasnost Osnivača;

6) donosi poseban program kada se koristi budžetska pomoć, uz saglasnost Osnivača;

7) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;

8) nadzire rad Direktora Javnog preduzeća;

9) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;

10) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;

11) utvrđuje finansijske izveštaje i dostavlja ih Osnivaču na saglasnost;

12) donosi akt kojim se utvrđuju cene i drugi uslovi pružanja usluga privremenog skladištenja radioaktivnog otpada, uz saglasnost Osnivača;

13) donosi odluku o visini cena usluga za koje Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu, odnosno za usluge koje nisu navedene u tački 12) ovog člana;

14) odlučuje o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka, uz saglasnost Osnivača;

15) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, Statutom i odlukom Osnivača;

16) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa Direktorom Javnog preduzeća;

17) donosi plan javnih nabavki;

18) donosi investicione programe i kriterijume za investiciona ulaganja;

19) donosi poslovnik o svom radu;

20) vrši i druge vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 32

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.

Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuju Statutom Javnog preduzeća i poslovnikom o radu Nadzornog odbora.

Nadzorni odbor donosi poslovnik o radu na svojoj prvoj sednici.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na Direktora ili drugog zaposlenog u Javnom preduzeću.

Član 33

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.

Visinu naknade utvrđuje Osnivač, na osnovu izveštaja o realizaciji godišnjeg programa poslovanja Javnog preduzeća.

Član 34

Javno preduzeće ima Direktora.

Direktora imenuje i razrešava Osnivač, na period od četiri godine, po osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom.

Član 35

Direktor:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje i rukovodi procesom rada i vodi poslovanje Javnog preduzeća;

3) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

4) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje, kao i poseban program kada preduzeće koristi budžetsku pomoć;

5) predlaže plan javnih nabavki;

6) donosi akt o načinu ostvarivanja javnosti rada Javnog preduzeća, na koji saglasnost daje Agencija za zaštitu od jonizujućih zračenja i nuklearnu sigurnost Srbije;

7) donosi pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova;

8) predlaže finansijske izveštaje, tromesečne izveštaje o realizaciji programa poslovanja, mesečne izveštaje o rokovima izmirenja obaveza prema privrednim subjektima;

9) izvršava odluke Nadzornog odbora;

10) vrši i druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 36

Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na posebnu novčanu stimulaciju, u slučaju kada Javno preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatom.

Odluka o isplati stimulacije donosi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Stimulacija ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti, i posebno se iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.

Član 37

Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pismenoj formi.

Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 38

Predlog za razrešenje Direktora mogu podneti Nadzorni odbor ili ministarstvo nadležno za poslove nuklearne sigurnosti i upravljanja radioaktivnim otpadom.

Predlog za razrešenje Direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže.

Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 39

Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 40

Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti Direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Vršilac dužnosti Direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja Direktora.

12. Zaštita životne sredine

Član 41

Javno preduzeće je dužno da u obavljanju delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.

13. Javnost u radu Javnog preduzeća

Član 42

Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnim izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti od značaja za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora, o imenu Direktora, o organizacionoj strukturi Javnog preduzeća i načinu komunikacije Javnog preduzeća sa javnošću.

Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora i kontakte Direktora, kao i druge činjenice koje su od značaja za javnost.

14. Opšti akti Javnog preduzeća

Član 43

Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća moraju biti saglasni Statutu.

Član 44

Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

15. Prelazne i završne odredbe

Član 45

Javno preduzeće nastavlja da obavlja delatnosti koje je obavljalo na dan donošenja ove odluke, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Upravni odbor Javnog preduzeća nastavlja da obavlja poslove Nadzornog odbora utvrđene ovom odlukom, do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 46

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".