ODLUKAO PROMENI OSNIVAČKOG AKTA JAVNOG PREDUZEĆA "HIPODROM BEOGRAD"("Sl. list grada Beograda", br. 2/2014 - prečišćen tekst) |
Ovom odlukom vrši se promena osnivačkog akta - Odluke o promeni oblika organizovanja Društvenog preduzeća "Hipodrom Beograd" u Javno preduzeće "Hipodrom Beograd", broj 66-77/08-S od 29. februara 2008. godine ("Službeni list grada Beograda", broj 2/08) i Odluke o izmeni osnivačkog akta Javnog preduzeća "Hipodrom Beograd" broj 66-649/12-S od 9. novembra 2012. godine ("Službeni list grada Beograda", broj 60/12), upisanog u registar Agencije za privredne registre, Rešenjem br. BD 26908/2008 od 31. marta 2008. godine, radi usklađivanja sa odredbama Zakona o javnim preduzećima.
Osnivač Javnog preduzeća "Hipodrom Beograd" je grad Beograd (u daljem tekstu: osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom Javno preduzeće "Hipodrom Beograd", Beograd, ul. Paštrovićeva broj 2 (u daljem tekstu: preduzeće).
Skraćeno poslovno ime preduzeća je: JP "Hipodrom Beograd", Beograd.
Sedište preduzeća je u Beogradu, ul. Paštrovićeva broj 2. Preduzeće ne može promeniti sedište i poslovno ime bez saglasnosti osnivača.
Pretežna delatnost koju Javno preduzeće obavlja je:
- 81.30 Usluge uređenja i održavanja okoline.
Preduzeće ne može promeniti pretežnu delatnost bez saglasnosti osnivača.
Ako preduzeće obavlja još neku delatnost pored one koja mu je poverena, u obavezi je da u svom računovodstvu odvojeno iskazuje sve prihode i rashode koji su vezani za obavljanje poverene delatnosti.
Preduzeće obavlja delatnost iz stava 1. ovog člana kao delatnost od opšteg interesa u smislu odredbi Zakona o javnim preduzećima, te proizilazi da je nosilac isključivog prava za obavljanje te delatnosti.
Pored delatnosti iz prethodnog člana, preduzeće može obavljati i druge delatnosti utvrđene Statutom, uz saglasnost osnivača.
V PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA PREDUZEĆU I PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Preduzeće je dužno da trajno i sistematski obavlja delatnost za čije obavljanje je osnovano u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom preduzeća.
Osnivač je dužan, u skladu sa zakonom da:
1) obezbedi preduzeću materijalne, tehničke i druge uslove za nesmetano vršenje delatnosti;
2) ostvaruje nadzor i kontrolu obavljanja delatnosti;
3) preduzima mere na unapređenju delatnosti.
Osnivač ima pravo da u slučaju poremećaja u poslovanju preduzeća, u skladu sa zakonom, preduzima mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad, poslovanje i upravljanje preduzećem i to:
1) izvršiti promenu unutrašnje organizacije preduzeća;
2) razrešiti postojeće organe i imenovati privremene organe preduzeća;
3) ograničiti prava raspolaganja određenim sredstvima;
4) preduzeti druge mere predviđene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa, ili drugim zakonom.
VI RASPOREĐIVANJE DOBITI, POKRIĆE GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA
Dobit preduzeća utvrđuje se i raspoređuje u skladu sa zakonom, drugim propisom koji uređuje raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, statutom, programom poslovanja i godišnjim finansijskim izveštajem preduzeća.
Odluku o raspodeli dobiti donosi nadzorni odbor preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Odlukom iz stava 2. ovog člana, deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se osnivaču i uplaćuje na račun propisan za uplatu javnih prihoda.
Odluku o načinu pokrića gubitaka donosi nadzorni odbor preduzeća, u skladu sa zakonom, drugim propisom koji uređuje raspodelu dobiti i pokriće gubitaka, statutom, programom poslovanja i godišnjim finansijskim izveštajem preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Sredstva za obavljanje delatnosti preduzeća obezbeđuju se iz: prihoda od obavljanja delatnosti, budžeta osnivača i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Delatnost preduzeća finansira se na osnovu godišnjih programa poslovanja, koje donosi Nadzorni odbor preduzeća.
Program poslovanja iz stava 2. ovog člana dostavlja se osnivaču radi davanja saglasnosti, najkasnije do 1. decembra tekuće godine, za narednu godinu.
Program poslovanja se smatra donetim kada na njega da saglasnost osnivač.
Preduzeće samostalno istupa u pravnom prometu u svoje ime i za svoj račun.
Za obaveze prema trećim licima, nastale u poslovanju, preduzeće odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće mora imati izvršenu reviziju finansijskih izveštaja od strane ovlašćenog revizora.
Osnivač ne odgovara za obaveze preduzeća, osim u slučajevima predviđenim zakonom.
Osnovni kapital preduzeća iznosi 60.699.999,70 dinara (slovima: šezdeset miliona šest stotina devedeset devet hiljada devet stotina devedeset devet dinara i 70/100).
Iznos osnovnog kapitala iz stava 1. ovog člana, upisan je u odgovarajući registar Agencije za privredne registre.
Uplata, odnosno unos osnovnog kapitala preduzeća iz stava 1. ovog člana, izvršiće se u roku od jedne godine od dana donošenja ove odluke.
Usklađivanje osnovnog kapitala preduzeća vrši se u skladu sa zakonom.
Imovinu preduzeća čine pravo svojine na pokretnim stvarima, pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava.
Preduzeće može koristiti i sredstva u javnoj i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
VIII USLOVI I NAČIN ZADUŽENJA PREDUZEĆA
Preduzeće se može zadužiti pod uslovima i na način predviđenim zakonom i programom poslovanja preduzeća.
U smislu odredaba ove odluke, zaduženjem se smatra raspolaganje imovinom preduzeća.
Odluku o zaduženju preduzeća kod poslovnih banaka, fondova ili drugih finansijskih organizacija donosi nadzorni odbor.
Na odluku iz stava 3. ovog člana, saglasnost daje nadležni organ osnivača, kada se radi o zaduženju veće vrednosti.
Zaduženje se smatra raspolaganjem imovinom preduzeća, a zaduženje veće vrednosti iz stava 4. ovog člana obuhvata 30% ili više knjigovodstvene vrednosti imovine preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja.
Raspolaganje imovinom preduzeća (otuđenje i pribavljanje) smatra se sticanje, odnosno raspolaganje imovinom, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravo javne svojine i zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Ako preduzeće raspolaže imovinom u vrednosti koja predstavlja 30% ili više knjigovodstvene vrednosti imovine preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja, smatra se da raspolaže imovinom veće vrednosti.
Organi preduzeća su:
- Nadzorni odbor i
- direktor.
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana koji se imenuju na period od četiri godine.
Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština grada Beograda.
Nadzorni odbor čine predsednik i jedan predstavnik osnivača i jedan predstavnik zaposlenih u preduzeću, a koji se predlaže na način utvrđen statutom preduzeća.
Na uslove za imenovanje i prestanak mandata predsednika i članova nadzornog odbora primenjuju se odredbe Zakona o javnim preduzećima.
Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru. Visinu naknade utvrđuje osnivač, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja preduzeća.
Nadzorni odbor obavlja sledeće poslove:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
3) donosi godišnji program poslovanja;
4) nadzire rad direktora;
5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem preduzeća;
6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
7) utvrđuje finansijske izveštaje preduzeća;
8) donosi statut;
9) donosi odluku o davanju garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
10) donosi odluku o cenama proizvoda i usluga;
11) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja poverene delatnosti, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom;
12) donosi odluku o zaduživanju preduzeća;
13) odlučuje o ulaganju kapitala;
14) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata;
15) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
16) donosi akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji;
17) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom preduzeća;
18) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa direktorom preduzeća;
19) donosi opšta akta preduzeća za koje zakonom ili statutom preduzeća nije utvrđena nadležnost drugog organa;
20) donosi poslovnik o svom radu;
21) utvrđuje mere zaštite i unapređenja životne sredine;
22) vrši druge poslove utvrđene zakonom i statutom. Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u preduzeću.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u preduzeću nadležni organi osnivača daju saglasnost na sledeće odluke iz člana 19. ove odluke:
- na odluke iz člana 19. tačke 3, 7, 8, 13, 14, 15. saglasnost daje Skupština grada Beograda;
- na odluke iz člana 19. tačka 12. kada se radi o zaduživanju veće vrednosti, saglasnost daje Skupština grada Beograda;
- na odluke iz člana 19. tačka 9, 11, 16. saglasnost daje Gradsko veće;
- izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja iz člana 19. tačka 2. Nadzorni odbor dostavlja Gradskom veću radi informisanja;
- na odluku iz člana 19. tačka 10. saglasnost daje gradonačelnik grada Beograda.
Direktora preduzeća imenuje i razrešava Skupština grada Beograda na period od četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Postupak za imenovanje direktora preduzeća vrši se u skladu sa zakonom i Statutom grada Beograda.
Na uslove za imenovanje direktora preduzeća shodno se primenjuju odredbe Zakona o radu, a Statutom preduzeća propisuju se posebni uslovi koje lice mora ispuniti da bi moglo biti imenovano za direktora preduzeća.
Direktor preduzeća je javni funkcioner u smislu zakona kojim se reguliše oblast vršenja javnih funkcija.
Skupština grada Beograda može imenovati vršioca dužnosti direktora, u slučajevima predviđenim zakonom.
Vršilac dužnosti direktora može biti imenovan na period najduže od šest meseci.
U naročito opravdanim slučajevima, a radi sprečavanja nastanka materijalne štete, Skupština grada Beograda može doneti odluku o imenovanju vršioca dužnosti direktora na još jedan period do šest meseci.
Direktor javnog preduzeća:
1) predstavlja i zastupa preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada preduzeća, za realizaciju odluka i drugih akata Skupštine grada Beograda, gradonačelnika grada Beograda i Gradskog veća;
5) predlaže godišnji program poslovanja, planove rada i razvoja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
6) podnosi izveštaje o radu;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke nadzornog odbora;
9) donosi opšte akte za čije donošenje je ovlašćen statutom;
10) predlaže Nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz njegovog delokruga;
11) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i statutom preduzeća;
12) vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i statutom preduzeća.
Direktor može, posebnom odlukom u okviru svojih ovlašćenja, ovlastiti drugo lice da preduzima radnje iz njegove nadležnosti, naročito da može zastupati preduzeće pred svim nadležnim organima, u skladu sa zakonom.
Direktor, uz saglasnost Nadzornog odbora, može dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.
Preduzeće ima Statut, kojim se uređuje organizacija preduzeća, bliže definišu poslovi i način odlučivanja organa preduzeća i druga pitanja od značaja za poslovanje preduzeća u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Izmene i dopune Statuta vrše se na način i po postupku za donošenje ovog akta.
Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu, u skladu sa zakonom i drugim propisima koji regulišu ovu oblast.
Način obezbeđivanja uslova iz stava 1. ovog člana utvrđuje preduzeće u zavisnosti od uticaja delatnosti koju obavlja na životnu sredinu.
Preduzeće je dužno da uskladi svoje opšte akte, organizaciju i poslovanje sa odredbama ove odluke u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Nadzorni odbor preduzeća prestaje da radi, a njegovim članovima prestaje mandat.
Upravni odbor preduzeća nastavlja da obavlja poslove nadzornog odbora propisane ovom odlukom, do imenovanja predsednika i članova nadzornog odbora, u skladu sa zakonom.
Direktor preduzeća imenovan do stupanja na snagu ove odluke nastavlja sa obavljanjem svoje funkcije do imenovanja novog direktora, u skladu sa zakonom.
Ovu odluku objaviti u "Službenom listu grada Beograda".