AKCIONI PLAN

ZAPOŠLJAVANJA GRADA NOVOG SADA ZA 2014. GODINU

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 4/2014)

 

1. UVODNE NAPOMENE

Osnovni dokument za sprovođenje aktivne politike zapošljavanja u 2014. godini na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad) jeste Akcioni plan zapošljavanja Grada Novog Sada za 2014. godinu (u daljem tekstu: Akcioni plan).

U skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 36/09 i 88/10), Akcionim planom se definišu ciljevi i prioriteti i utvrđuju programi i mere koji će se realizovati radi unapređenja zapošljavanja i smanjenja nezaposlenosti na teritoriji Grada.

Prilikom izrade Akcionog plana uzeti su u obzir strateški pravci i ciljevi Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 37/11), kao i prioriteti i ciljevi iz Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2014. godinu.

Pravni osnov za donošenje Akcionog plana je odredba člana 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, kojom je utvrđeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje usvojiti lokalni akcioni plan zapošljavanja. U Novom Sadu, Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) nadležni je organ lokalne samouprave koji donosi Akcioni plan.

Akcioni plan sadrži sve elemente predviđene članom 39. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:

- makroekonomski okvir za stvaranje i primenu politike zapošljavanja,

- stanje i tokove na tržištu rada za narednu godinu,

- ciljeve i prioritete politike zapošljavanja,

- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za narednu godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,

- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,

- nosioce poslova realizacije Akcionog plana,

- kategorije teže zapošljivih lica koji imaju prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja,

- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera i

- druge elemente.

Gradska uprava za privredu Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradska uprava za privredu) u pripremi i izradi Akcionog plana koristila je podatke Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Novi Sad (u daljem tekstu: Nacionalna služba za zapošljavanje) i Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj Grada Novog Sada.

Na Akcioni plan prethodno mišljenje dao je Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Savet za zapošljavanje).

Najznačajniji akti iz oblasti zapošljavanja i privrednog razvoja koji su korišćeni pri izradi Akcionog plana su:

- Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti,

- Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom,

- Nacionalna strategija zapošljavanja za period 2011-2020. godine,

- Strategija privrednog razvoja Grada Novog Sada za period 2010-2014. godine i Profil zajednice Grada Novog Sada,

- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2014. godinu.

2. OSNOVNI PODACI O GRADU

Grad Novi Sad je smešten u istočnom delu Evrope, u Republici Srbiji, između 19. i 20. stepena istočne geografske dužine i 45. i 46. stepena severne geografske širine. Prostire se na području Panonske nizije, većim delom u južnoj Bačkoj, na 72 do 80 m nadmorske visine.

Leži na levoj obali Dunava, na 1255. kilometru njegovog toka i na ušću u Dunav jednog od magistralnih Kanala Dunav-Tisa-Dunav.

Novi Sad ima izuzetno povoljan kako prirodno-geografski, tako i ekonomsko-geografski položaj, ako se ima u vidu ambijent u kome je smešten i činjenica da se nalazi na raskrsnici kopnenih i vodenih puteva. Nalazi se na istočnom turističkom pravcu koji povezuje severnu, centralnu i zapadnu Evropu sa Jadranskim, Egejskim i Crnim morem. Značaj ovog pravca, a time i Novog Sada, povećavaju koridor 7 (reka Dunav) i koridor 10 (centralna Evropa - Crno i Egejsko more) koji neposredno opredeljuju ovaj prostor. Grad leži na evropskom magistralnom pravcu E-75 koji je veoma važan za prostor južne, centralne i istočne Evrope. Sem toga, ova saobraćajna raskrsnica se nalazi na pedesetak kilometara i od međunarodnog puta E-70, koji povezuje zapadnu sa istočnom Evropom.

Neophodno je napomenuti da je Novi Sad i veliki železnički čvor i luka rečnog i kanalskog saobraćaja, što daje kompletnu sliku o povoljnosti turističko-geografskog položaja.

Opšti podaci

Grad Novi Sad se prostire na površini od 69.914 ha. Sastoji se iz dve gradske opštine: Gradske opštine Novi Sad i Gradske opštine Petrovaradin. Opština Novi Sad se prostire na 14 katastarskih opština, a Opština Petrovaradin na 4 katastarske opštine. Područja gradskih opština čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u njihov sastav.

Tabela 1. Opšti podaci o naseljima i katastarskim opštinama, 2010.

 

Grad

Okrug

Broj naselja

16

77

Prosečna veličina naselja (km2)

43,7

52,1

Broj gradskih naselja

4

16

Broj ostalih naselja

12

61

Broj katastarskih opština

18

83

Registrovane mesne zajednice

47

118

Prosečna veličina katastarske opštine (km2)

38,83

48,37

Površina (km2)

699

4022

Poljoprivredna površina%

73,2

81,0

Izvor: Republički Zavod za statistiku Srbije "Opštine u Srbiji 2010."

3. EKONOMSKA SITUACIJA NA TERITORIJI GRADA

Novi Sad je glavni, administrativni centar Autonomne Pokrajine Vojvodine i sedište Južno-bačkog okruga, pripada grupi podunavskih gradova. Ekonomski, društveni i prostorni razvoj Novog Sada opredelili su brojni činioci: izuzetan položaj na raskrsnici važnih evropskih puteva, spoj različitih prirodnih vrednosti, raznolike geografske celine, plodna bačka ravnica na levoj obali, naspram pitomih obronaka pod voćnjacima i vinogradima na desnoj obali Dunava. Novi Sad je zahvaljujući svom povoljnom geografskom položaju u Vojvodini i dobrim saobraćajnim vezama, koje su rezultat dugog procesa razvoja, kontinuirano preuzimao i formirao centralne funkcije za celokupno područje Vojvodine.

To je drugi grad po veličini u Republici Srbiji i u njemu su locirane značajne naučne, razvojno-istraživačke i stručne organizacije za podsticanje privrednog razvoja, kao i veliki proizvodni kapaciteti u oblasti naftne, hemijske, prehrambene industrije, trgovine, saobraćaja i poslovnih usluga i značajne ustanove visokog obrazovanja, zdravstvene ustanove vrhunske medicine i specijalizovanih usluga, ustanove iz oblasti kulture i socijalne ustanove.

Novi Sad je, zahvaljujući svom geostrateškom položaju i preduzetničkom duhu svojih građana, oduvek bio centar ekonomskog razvoja. Danas, Novi Sad je administrativni, univerzitetski, poslovni, kulturni, turistički i sajamski centar regiona.

Nosioci privredne aktivnosti u Gradu su ukupno 25.911 privrednih subjekata koji posluju sa sedištem u Novom Sadu (izvor: Agencija za privredne registre). Od ovog broja njih 11.139 su aktivna privredna društva a 9.813 je broj privrednih društava prema pretežnim delatnostima.

Posmatrano prema strukturi privrednih društava po sektorima delatnosti najviše su zastupljeni privredni subjekti u sektorima trgovine 35%, odnosno u sektoru prerađivačke industrije 14%. Aktivnih preduzetničkih radnji sa sedištem u Novom Sadu ima 14.158. Dominantni sektori su trgovina 19% i saobraćaj i skladištenje 14% i prerađivačka industrija 12%.

Privredna društva sa sedištem u Novom Sadu, sa najvećom neto dobiti u 2013. godini su: Nis a.d, Sunoko Doo, Veletabak Doo, Rst Corporation Ad, Doo Promist Novi Sad, Mk Commerce Doo, Koteks Viscofan Doo, Autoritas Investment Doo, Trs Swiss Production Doo.

Opis lokalne ekonomske situacije prikazan je kroz analizu ključnih oblasti privrednog razvoja Grada Novog Sada, a koje su određene u Strategiji privrednog razvoja Grada Novog Sada. Ovaj strateški dokument pripreman je u skladu sa vizijom privrednog razvoja i potrebama stanovništva Grada, a izrađen je za period od 2010. do 2014. godine.

1. Privlačenje investicija i stvaranje pozitivne poslovne klime

Novi Sad kao najveći grad u Pokrajini i pokretač razvoja regiona, ima potencijal da ponudi investitorima brojne pogodnosti za poslovanje, kao što su: visoko kvalifikovana radna snaga, dobar geografski položaj, bescarinski pristup tržištu od oko milijardu potrošača, ali broj stranih i domaćih investicija nije na zadovoljavajućem nivou. Privlačenje stranih i domaćih investicija podrazumeva stabilnu političku klimu, kako u zemlji, tako i u regionu, i tu jedinice lokalne samouprave ne mogu mnogo da urade, ali je njihova uloga dominantna u stvaranju uslova za razvoj investicija u lokalnoj sredini, između ostalog i kroz finansijske olakšice koje su u njihovom domenu. U tom smislu, Odlukom o merilima za obračun visine naknade za uređivanje građevinskog zemljišta definisana je mogućnost da se svim investitorima koji u Grad ulažu više od milion evra, čija investicija je od privrednog značaja za Grad i koji zapošljavaju više od 50 lica na neodređeno vreme, u roku od četiri godine od dana zaključenja Ugovora, umanji utvrđena naknada za uređivanje građevinskog zemljišta do 90%, uz saglasnost Gradskog veća Grada Novog Sada. Takođe, prema poslednjim izmenama Uredbe o uslovima i načinu pod kojima lokalna samouprava može da otuđi ili da u zakup građevinsko zemljište po ceni, manjoj od tržišne cene, odnosno zakupnine ili bez naknade omogućeno je investitorima, da lokalna samouprava, uz prethodnu saglasnost Vlade Republike Srbije, može otuđiti ili dati u zakup građevinsko zemljište čija je površina veća od 25 ari po ceni manjoj od tržišne cene/zakupnine ili bez naknade, za investicije koje podstiču proizvodnju i informaciono komunikacione tehnologije i koje mogu biti predmet međunarodne trgovine, uz uslov zapošljavanja najmanje jednog lica na neodređeno vreme na svaka 2 ara otuđenog odnosno zakupljenog zemljišta.

2. Podrška i razvoj malih i srednjih preuzeća

Analiza nivoa razvijenosti malih i srednjih preduzeća i preduzetništva pokazuje da ovaj sektor predstavlja najvitalniji i ekonomski najefikasniji deo privrede i da ima sve značajniju ulogu u sprovođenju strukturnih reformi, posebno u funkciji otvaranja novih radnih mesta. Stoga je potrebno pružiti odgovarajuću podršku ovom sektoru primenom politike koja će podstaći njegov dalji napredak, posebno onih malih i srednjih preduzeća koja imaju najveće potencijale za razvoj inovativnosti i internacionalizaciju poslovanja. Važnost sektora malih i srednjih preduzeća ilustruje podatak da ovi subjekti čine preko 99% od ukupnog broja privrednih društava koji posluju sa sedištem u Novom Sadu.

Podrška sektoru malih i srednjih preduzeća je limitirana ograničenim raspoloživim resursima za pružanje značajnije pomoći na lokalnom nivou. Bez obzira na to, potrebno je stvoriti uslove neophodne za razvoj sektora malih i srednjih preduzeća, jer su upravo ona pokretač razvoja. Jedan od najuspešnijih modela za razvoj ovog sektora jesu poslovni inkubatori. Grad je prepoznavši značaj ovakvog oblika podrške preduzetništvu, sa svojim partnerima, osnovao "Poslovni inkubator Novi Sad" koji je svoje usluge prilagodio početnicima koji započinju poslovni poduhvat u oblasti informaciono komunikacionih tehnologija. Od početka poslovanja u decembru 2010. godine pa sve do danas, Poslovni inkubator je sproveo niz aktivnosti koje su dovele do afirmacije preduzetništva u Gradu.

Neki od ključnih problema sa kojima se susreću mala i srednja preduzeća u svakodnevnom poslovanju su:

- komplikovane i dugotrajne administrativne procedure za dobijanje dozvola i saglasnosti,

- nedostatak znanja potrebnog za započinjanje sopstvenog biznisa,

- nedovoljna informisanost o izvorima finansiranja i lokacijama,

- nedovoljno razvijena komunikacija između sektora malih i srednjih preduzeća i institucija koje ih podržavaju.

U Novom Sadu postoji institucionalni preduslov dobre saradnje privrednog sektora i lokalne samouprave a to je Privredni savet Grada Novog Sada koga čine predstavnici privrede, Univerziteta u Novom Sadu i Nacionalne službe za zapošljavanje, čija je uloga da ukazuje na probleme sa kojima se susreće privredni sektor i daje predloge za njihovo prevazilaženje.

3. Razvoj plasmana visokih tehnologija i unapređenja obrazovnog sistema

Postojanje velikog broja preduzeća koja se uspešno bave softverskim inženjeringom, predstavlja potencijal za dalji razvoj te oblasti i upošljavanje mladih kompjuterskih stručnjaka sa Univerziteta u Novom Sadu. Istraživanja u oblasti visokih tehnologija se izvode na više instituta i fakulteta u Novom Sadu, pri čemu su stvarani uslovi za razvoj malih i srednjih preduzeća. Korak u tom pravcu je i osnivanje Poslovnog inkubatora u Novom Sadu u okviru koga posluju novoosnovana IT preduzeća. Cilj rada Poslovnog inkubatora Novi Sad je da svojim delovanjem pomogne preduzetnicima koji poseduju ideje u oblasti informacionih tehnologija da ih sprovedu u uspešan poslovni koncept. Sa sedištem u Novom Sadu kao regionalnom IKT centru, u Poslovnom inkubatoru, posluje i poslovno udruženje "Vojvođanski IKT klaster" koje trenutno okuplja oko 30 preduzeća koja se bave informaciono-komunikacionim tehnologijama i ukupno zapošljavaju 1.700 radnika.

Završetkom projekta izgradnje naučno-tehnološkog parka u okviru univerzitetskog kompleksa stvoriće se uslovi za razvoj postojećih domaćih inovativnih tehnoloških kompanija i kreiranje novih, podsticanje interakcije između javnog i privatnog sektora, privlačenje međunarodnih tehnoloških inovativnih kompanija da na teritoriji Grada otvore svoje razvojne centre, kao i za promociju istraživačkih i naučnih rezultata.

4. Unapređenje turizma

Grad sa svim svojim fizičko-geografskim, društvenogeografskim, infrastrukturnim karakteristikama i resursima, pruža mogućnost za razvoj mnogih vidova turizma. Ključne atrakcije Grada sa značajnim razvojnim potencijalom uključuju kulturno-istorijske celine, muzeje i galerije, prirodne resurse i događaje, kao što su: Fruška gora sa Nacionalnim parkom, reka Dunav, Petrovaradinska tvrđava sa podzemnim vojnim galerijama, staro gradsko jezgro, festival EXIT, salaši, sajmovi i drugi događaji.

Novi Sad pruža mogućnosti razvoja poslovnog turizma (kongresnog), kulturnog i manifestacionog turizma, omladinskog turizma i turizma kratkih odmora podrazumevajući i sve druge oblike turizma.

Iako statistički podaci ukazuju na porast broja turista, neophodan je kontinuirani rad i unapređenje svih pomenutih oblika turizma, a što podrazumeva unapređenje i promociju turističkih proizvoda, odnosno podizanje nivoa kvaliteta turističkih usluga uopšte. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u periodu januar-novembar 2013. godine u Novom Sadu je boravilo ukupno 112.959 turista. Od ukupnog broja turista 70.232 odnosno 63% su gosti iz inostranstva, a 42.727 ili 38% su domaći turisti. U istom periodu ostvareno je 231.654 noćenja, od čega su domaći turisti ostvarili 77.060, a inostrani 154.594 noćenja.

5. Razvoj poljoprivrede

U Novom Sadu postoji veliki broj poljoprivrednih gazdinstava, i privrednih subjekata koji se bave preradom primarnih poljoprivrednih proizvoda. Privredne aktivnosti u ruralnom području vezane su za ratarstvo, povrtarstvo, voćarstvo i stočarstvo. Institucionalnu podršku poljoprivrednim proizvođačima predstavljaju Institut za ratarstvo i povrtarstvo Novi Sad, Poljoprivredni fakultet u Novom Sadu i Poljoprivredna stanica Novi Sad. Prema podacima iz Godišnjeg programa zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta na teritoriji Grada Novog Sada za 2013. godinu, od ukupne teritorije koju pokriva Grad, poljoprivredna površina se prostire na 60,4% zemljišta, od toga obradivo je 93% ukupne poljoprivredne površine.

I pored toga što u Novom Sadu postoje svi preduslovi za razvoj poljoprivrede, proizvođači se suočavaju sa određenim poteškoćama:

- zastarele tehnologije proizvodnje i procesa dorade,

- dug i skup proces sertifikacije proizvodnje organske hrane i nedovoljna informisanost o tome,

- nepostojanje distributivnih centara,

- nedovoljna informisanost o mogućnostima dobijanja raznih vidova podrške,

- potreba za edukacijom,

- nedovoljan broj poljoprivrednih klastera, pri čemu se postojeći nalaze mahom u inicijalnoj fazi organizovanja,

- nizak nivo zadružnog organizovanja i slaba međusobna povezanost asocijacija poljoprivrednih proizvođača,

- nepostojanje adekvatnih uslova "na terenu" za bavljenje organskom proizvodnjom (minimalan broj poljoprivrednih savetodavaca, mala površina pod organskom proizvodnjom itd.),

- nedovoljno razvijeno tržište organskih proizvoda,

- sa izuzetkom nekoliko vodećih, nedovoljan broj manifestacija (sajmovi, festivali hrane i drugo).

Grad podstiče razvoj organske proizvodnje putem Budžetskog fonda za unapređenje poljoprivrede koji je osnovan u okviru Gradske uprave za privredu. Realizacijom Akcionog plana razvoja organske proizvodnje u poljoprivredi na teritoriji Grada Novog Sada za 2011. godinu deset zainteresovanih proizvođača sa ukupno 22 hektara uključeno je u program organske proizvodnje. U 2012. godini je donet Akcioni plan na osnovu kojeg je u program organske proizvodnje uključena Poljoprivredna škola iz Futoga. U 2013. godini takođe je donet Akcioni plan na osnovu kojeg je u Program organske proizvodnje uključeno još četiri proizvođača. Tokom 2013. godine donet je i Akcioni plan razvoja kontrolisane (integralne) proizvodnje, kojim je obuhvaćeno pet proizvođača sa ukupno petnaest (15) hektara i sve pod zasadom jabuke. Po prvi put u 2013. godini u Akcioni plan uvrštena je i mera subvencionisanja proizvoda sa oznakom geografskog porekla. Proizvođačima odabranim na osnovu javnog poziva obezbeđena su sredstva za stručnu edukaciju, sertifikaciju, dodatnu neophodnu kontrolu zemljišta, učešće na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu i sajmu organske proizvodnje u Nemačkoj, kao i plasman proizvoda.

Osnovni statistički pokazatelji

Prosečna bruto zarada u Novom Sadu po zaposlenom za mesec novembar 2013. godine iznosila je 69.692,00 dinara (bez poreza i doprinosa: 50.351,00 dinara), što predstavlja povećanje od 4,8% u odnosu na isti mesec prethodne godine.

Ukupan broj zaposlenih lica u Novom Sadu iznosi 129.202 (mart 2013) što predstavlja smanjenje za 1,16% u odnosu na isti period prethodne godine. Najveći broj radnika upošljavaju sektori trgovine i prerađivačke industrije.

Ukupan broj nezaposlenih lica u Novom Sadu je 29.872 (decembar 2013). Lica sa visokom stručnom spremom čine 18,64% od ukupnog broja nezaposlenih građana Novog Sada.

4. STANJE NA TRŽIŠTU RADA NA TERITORIJI GRADA

U Nacionalnoj službi za zapošljavanje - Filijala Novi Sad zaposleni su potpuno osposobljeni za nove modele rada službe, a to se postiglo kroz više dodatnih obuka i treninga u oblasti rada sa klijentima. Većina zaposlenih poseduje visoku stručnu spremu. Filijala u Novom Sadu je savremen javni servis koji pruža usluge nezaposlenim licima i poslodavcima.

Tabela 2. Podaci o broju zaposlenih i nezaposlenih lica u Republici Srbiji, po regionima, na teritoriji Južno-bačkog okruga i na teritoriji Grada.

TERITORIJA

NSZ Filijala Novi Sad nezaposleni 31.12.2013.

Broj zaposlenih MART 2013.
ZP21-statistika RS

Osigurani poljoprivrednici JUN 2013.
(podaci PIO RS)

stopa nezaposlenosti

 

 

 

 

 

REPUBLIKA SRBIJA

762.638

1.725.071

168.464

28,7

Beogradski region

108.123

571.720

7.154

15,7

Region Vojvodine

198.509

442.395

43.444

29,0

Region Šumadije i Zapadne Srbije

243.529

405.077

75.338

33,6

Region Južne i Istočne Srbije

200.856

305.879

49.663

36,1

Region Kosova i Metohije

11.621

0

0

0,0

JUŽNO-BAČKI

66.322

179.849

10.604

25,8

Bač

2.036

2.101

903

40,2

Bačka Palanka

7.168

12.039

1.751

34,1

Bački Petrovac

890

3.018

929

18,0

Beočin

1.671

2.977

243

33,8

Bečej

4.808

7.446

1.289

35,7

Žabalj

4.051

3.479

1.388

44,9

Novi Sad - grad

29.872

129.202

1.509

18,7

Srbobran

3.148

2.441

1.006

47,2

Sremski Karlovci

923

977

29

48,0

Temerin

2.775

5.403

545

31,4

Titel

1.445

1.685

403

40,7

Vrbas

7.797

9.081

609

43,9

Podaci u tabeli su iz biltena za mesec decembar 2013. godine Nacionalne službe za zapošljavanje i odnose se na regione u Srbiji, Južno-bački okrug i teritoriju Grada.

Ukupan broj nezaposlenih lica na teritoriji Grada je na dan 31.12.2013. godine je 29.872 lica, a od toga je po stepenima stručne spreme broj nezaposlenih sledeći:

Stepen stručne spreme

Broj nezaposlenih

I

5.002

II

1.320

III

5.833

IV

9.601

V

292

VI

2.257

VII-1

5.481

VII-2

75

VIII

11

Ukupno:

29.872

1. Deficitarna i suficitarna zanimanja

Deficitarna zanimanja su: zavarivači, pekari, mesari, ovlašćene računovođe, diplomirani farmaceuti sa položenim stručnim ispitom, armirači, tesari, diplomirani defektolozi, socijalni radnici i geodetski inženjeri, lekari specijalisti.

Ipak, ključna deficitarnost se iskazuje kod informatičkih zanimanja sa visokom školskom spremom - diplomirani informatičari, programeri, diplomirani inženjeri matematike - informatike, diplomirani inženjeri elektrotehnike - računarske tehnike, odnosno svi profili sa softverskim zanimanjem. U okviru zanimanja programer, koje je najtraženije na tržištu rada, prisutan je nedostatak znanja konkretnih programskih jezika (S+, S++, SQL, ORACLE i slično), ali i rada na savremenim platformama. U praksi se iskazuje deficitarnost kuvara i frizera, iako nije brojčano iskazana kao deficitarno zanimanje.

Suficitarna zanimanja su: pravni tehničari, maturanti gimnazije, ekonomski tehničari, poljoprivredni tehničari, diplomirani pravnici, diplomirani turizmolozi, turistički tehničari, sva zanimanja iz oblasti kulture i prosvete osim matematike i fizike.

2. Projekti za finansiranje zapošljavanja

Nacionalna služba za zapošljavanje je partner u okviru Programa "Programa obuke mladih u privatnim preduzećima". Za vreme trajanja obuke kandidati primaju nadoknadu od 60% minimalne bruto zarade koju obezbeđuje USAID Projekat održivog lokalnog razvoja, po osnovu Ugovora o stručnom usavršavanju. Za teritoriju Filijale Novi Sad, opštine koje su uključene su Novi Sad, Temerin, Beočin i Sremski Karlovci. Projekat omogućava radnu praksu nezaposlenim licima: bez troškova plate za poslodavce, svakom kandidatu sticanje radnog iskustva prema opisu posla iz Formulara za prijavljivanje; koji sa poslodavcima potpišu Sporazum o poslovno-tehničkoj saradnji sa USAID Projektom održivog lokalnog razvoja, kao i sa agencijom koja će biti angažovana od strane Projekta. Poslodavac na kraju obuke popunjava evaluacioni formular i izveštaj o radu kandidata i izdaje uverenje/potvrdu o obavljenoj obuci na radnom mestu. Program obuhvata besplatnu selekciju kadrova sa traženim kvalifikacijama, njihovo angažovanje i administriranje njihovog angažovanja. Prednost prilikom selekcije imaće: poslodavci koji planiraju zapošljavanje novih radnika u periodu od 6 meseci nakon završetka Programa obuke mladih u privatnim preduzećima, poslodavci koji dolaze iz redova malih i srednjih preduzeća i poslodavci koji posluju u okviru navedenih sektora svakom kandidatu treba da dodeli mentora - stručnjaka za obavljanje datog posla.

3. Analize na lokalnom tržištu rada

Analize na lokalnom tržištu rada su postale redovne istraživačke aktivnosti Nacionalne službe za zapošljavanje. U toku 2013. godine, organizovano je sprovođenje istraživanja (anketni upitnici usmereni ka poslodavcima) sa posebno obučenim osobljem koje je zaposleno u NSZ.

Kako rezultati ankete treba da služe za praćenje i prognoziranje potreba poslodavaca za određenim znanjima, veštinama i kompetencijama, na mikro nivou, kao i za kreiranje i unapređenje usluga posredovanja i mera aktivne politike zapošljavanja, na makro nivou, upitnikom je trebalo obuhvatiti sve relevantne oblasti analize.

Formiranje upitnika za sprovođenje ankete, važno je pitanje koje je postavljeno prilikom formiranja metodologije za istraživanje rada, koje je sprovela NSZ u maju 2011. godine, a koje se primenjuje kao metodologija istraživanja u 2012. i 2013. godini.

U toku 2013. godine, započela je primena Projekta istraživanja zanimanja - podrška kreiranja politike zapošljavanja zasnovanog na podacima. Za izradu upitnika za ovo istraživanje, formirana je posebna radna grupa na nivou NSZ, koja je izradila metodologiju istraživanja.

Istraživanje se kontinuirano vrši u periodu 2013-2014. godine na celoj teritoriji Republike Srbije.

Svrha anketiranja poslodavaca je prikupljanje podataka o očekivanim promenama u zahtevima za radnom snagom, a cilj je dobijanje informacija koje će u velikoj meri pomoći u procesu planiranja aktivnih mera zapošljavanja, kao i preventivnom delovanju radi izbegavanja nedostataka kvalifikovane radne snage na tržištu rada.

Na osnovu analize podataka ankete i odgovora poslodavaca u 2013. godini za teritoriju Južno bačkog okruga, mogu da se izvedu naredni zaključci:

- Najveće smanjenje broja zaposlenih u preduzećima tokom prethodne godine, posmatrano po stepenu stručne spreme, zabeleženo je kod IV stepena, III stepena i I stepena.

- Najveći odliv zaposlenih je u sektoru saobraćaja, trgovine i prerađivačkoj industriji.

- Od ukupnog broja anketiranih preduzeća koja su iskazala svoj stav o problemima pri pronalaženju novih radnika najviše je iz sektora saobraćaja, prerađivačke industrije, stručne, naučne, inovacijske i tehničke delatnosti.

- Preduzeća sa najmanje problema pri zapošljavanju novih radnika pripadaju sektoru trgovine i saobraćaja.

- Posmatrano prema tipu preduzeća manje problema u zapošljavanju imaju mikro preduzeća nego preduzetnici.

- Posmatrano po stepenu stručne spreme, najveće potrebe za obukama iskazane su za III, IV i VI-1 stepen.

- Najveće potrebe su iskazane za strane jezike, informaciono - komunikacione tehnologije, kao i za preduzetništvo.

- Od nedostajućih sposobnosti zaposlenih u anketiranim preduzećima najbrojnija je sposobnost tačnog i brzog opažanja, zatim sposobnost razumevanja ponašanja ljudi, sposobnost rezonovanja/rasuđivanja.

4. Rizične grupe nezaposlenih

Najugroženije grupe nezaposlenih lica su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i raseljena lica i korisnici socijalnih davanja. U izveštajnom periodu doneta je odluka za javne radove koja obuhvata 22 izvođača javnih radova i odnosi se na zapošljavanje 133 lica na određeno vreme i odluka za javne radove OSI koja obuhvata 9 izvođača javnih radova i odnosi se na zapošljavanje 69 lica na određeno vreme. Program organizovanja javnih radova u izveštajnom periodu je uposlio na određeno vreme 119 nezaposlenih lica od čega je 51 žena odnosno 85,26%.

Planom za 2013. godinu u okviru rada Poslovnog centra predviđeno je pružanje informativno-savetodavnih usluga za 1800 lica. U izveštajnom periodu inforamativno-savetodavnim uslugama obuhvaćeno je 1262 lica. Takođe, planom za 2013. godinu predviđeno je da 1000 nezaposlenih lica bude obuhvaćeno preduzetničkom obukom. U izveštajnom periodu obuku je uspešno završilo 901 lice. U projektu Druga šansa, organizovano je 17 obuka za 50 lica za teritoriju koju obuhvata Filijala Novi Sad. Kod osoba sa invaliditetom je iskazana i dalje slaba potreba za njihovim zapošljavanjem.

U 2013. godini je zaposleno svega 259 lica sa invaliditetom sa evidencije Filijale Novi Sad, od tog broja zaposleno je 79 žena. Broj registrovanih nezaposlenih lica sa invaliditetom na evidenciji ove Filijale je 2456, od koji je 680 žena, a najviše je u prvom stepenu 562, trećem stepenu 469, četvrtom stepenu 319, dok ih je sa završenim fakultetom 42 nezaposlenih. Kod Roma je iskazana pojačana potreba za zapošljavanjem samo u okvirima projekata, ali oni su i dalje veoma ranjiva kategorija na lokalnom tržištu. Iskazana je njihova nedovoljna školovanost, ali i nedovoljna želja za obukama i stručnim usavršavanjima. Nezaposlenih lica do 30 godina tj. lica koji prvi put treba da zasnuju radni odnos u svojstvu pripravnika kako bi se obučili i osposobili za samostalan rad u struci na evidenciji je 3.851 od čega je 1.762 sa visokom, 530 a višom i 1.920 sa srednjom stručnom spremom.

Osnovni problem je za pripravnike u 2013. godini bio u nedovoljnim sredstvima za finansiranje, pa je na primer na Republičkom nivou izostala Prva šansa za pripravnički staž, već je samo postojalo volontiranje - stručna praksa. Nezaposleni na evidenciji po dužini čekanja posla tj. trajanju nezaposlenosti mogu se rasporediti tako da do jedne godine čeka 11.300 lica, od jedne do dve godine čeka 5.300 a preko dve godine 14.000 nezaposlenih lica.

5. Preduzetništvo

Analizom rada Odseka za preduzetništvo i programa zapošljavanja u 2013. godini, zaključeno je da obuke za nezaposlena lica koja nameravaju da se bave preduzetništvom vrše u očekivanom obimu i njihova realizacija se ne dovodi u pitanje. Sa druge strane je evidentan višestruki nedostatak sredstava za finansiranje samozapošljavanja, u odnosu prema broju zainteresovanih nezaposlenih lica za pokretanje sopstvenog posla. Planom za 2013. godinu predviđeno je pružanje 10 mentoring usluga za preduzetnike koji se nalaze u prvoj godini poslovanja. Veoma je značajno praćenje lica koja započinju sopstveni biznis, pa se mentoring nameće kao veoma korisna aktivnost. Realizacija mentoringa za 2013. godinu je u toku.

6. Dodatne obuke i obrazovanje

Dodatne obuke i obrazovanje, predstavljaju neophodno usavršavanje nezaposlenih lica za savremeni rad. Uključivanjem u programe dodatnog obrazovanja i obuke, nezaposlena lica dobijaju priliku da steknu nova znanja i tako povećaju svoje šanse u pronalaženju posla. Kako postoji veliko interesovanje nezaposlenih lica, a sredstva značajno nedostaju, dodatne obuke bi bile veoma korisne za nezaposlena lica i za poslodavce koji traže savremenija znanja.

Poslodavci na teritoriji Grada u značajnoj meri su iskazali potrebu za radnicima koji poseduju potrebne dodatne veštine za: praktična znanja u proizvodnim zanimanjima - postoji nedostatak praktičnih znanja koji se stiču u srednjem obrazovanju, elektronsko poslovanje, osnovni nivo poznavanja računara (nedostatak kod starijih od 50 godina, posebno kod žena), viši nivo znanja stranih jezika kod starijih od 45 godina (posebno za nemački i engleski jezik), posedovanje sertifikata: za ovlašćene knjigovođe, ovlašćene revizore, stručni ispit za protivpožarnu zaštitu, ispit iz bezbednosti i zdravlja na radu i ispit za nošenje vatrenog oružja, kurs za rukovanje životnim namirnicama, sertifikat za ovlašćene menjače i vozački ispit. Kvalifikacije i veštine nezaposlenih lica su takve da u rangu srednjeg, višeg i visokog obrazovanja mlađi od 35 godina solidno vladaju upotrebom računara i početnim znanjem engleskog jezika.

Obuke koje se izdvajaju kao neophodne su sledeće: osnovna informatička obuka, engleski jezik - početni, srednji nivo, nemački jezik - početni, srednji nivo, obuke za elektronsko poslovanje, obuke za programere, obuka za tesare, obuka za stolare, obuka za limare, obuka za rad na građevinskim mašinama, obuka za knjigovodstvo, obuka za frizere, obuka za zavarivače, obuka za gerontonegovateljice, obuka za početnike u biznisu, obuka za stare zanate i obuke za osobe sa invaliditetom (pomoćnici molera, bravara, obuka za pranje i poliranje).

5. POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA GRADA

Cilj politike zapošljavanja Grada je uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti kroz otvaranje novih radnih mesta, podsticanje preduzetništva i prilagođavanje obrazovnih programa potrebama tržišta rada.

Pored Nacionalne službe za zapošljavanje na teritoriji Grada poslove vezane za zapošljavanje obavlja i Gradska uprava za privredu i to: poslove praćenja stanja u oblasti politike zapošljavanja Grada, unapređenja i sprovođenja mera za podsticanje zaposlenosti, izrade, pripreme i realizacije godišnjeg gradskog Akcionog plana, i Savet za zapošljavanje Grada Novog Sada kao radno savetodavno telo Gradonačelnika čiji je zadatak da daje mišljenje i preporuke Gradonačelniku o pitanjima od interesa za unapređenje zapošljavanja vezanih za planove i programe zapošljavanja, godišnje akcione planove zapošljavanja Grada, mere aktivne politike zapošljavanja kao što su: organizovanje javnih radova i radno angažovanje nezaposlenih lica u izvođenju javnih radova, izdvajanje subvencija za otvaranje novih radnih mesta, dodatno obrazovanje i obuka nezaposlenih lica, podrška samozapošljavanju i drugim merama, propisima iz oblasti zapošljavanja i drugim pitanjima od interesa za zapošljavanje. Savet za zapošljavanje osnovan je Rešenjem Gradonačelnika na osnovu Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti još 2006. godine.

Od osnivanja pa do kraja 2013. godine Savet za zapošljavanje je održao 72 sednice.

Prednosti lokalnih samouprava kod kojih Savet za zapošljavanje uspešno ostvaruje svoju ulogu su:

- preuzimanje aktivne uloge u politici zapošljavanja i prepoznavanje lokalnih potreba u oblasti zapošljavanja,

- kroz izradu lokalnih akcionih planova zapošljavanja stvara se osnova za rešavanje problema nezaposlenosti,

- mogućnost kreiranja novih mera aktivne politike zapošljavanja koje su prilagođene lokalnim potrebama,

- mogućnost apliciranja za sufinansiranje programa i mera aktivne politike zapošljavanja kod pokrajinskih i republičkih organa,

- unapređenje socijalnog dijaloga i

- jača svest o značaju ostvarivanja lokalne strategije razvoja, privlačenja investicija i izgradnji infrastrukture, kao predpostavka za novo zapošljavanje.

U želji da se unapredi saradnja u oblasti zapošljavanja i efikasnije realizuju utvrđeni ciljevi politike zapošljavanja i prilagode potrebama privrede na teritoriji Grada, Savet za zapošljavanje je predložio da se zaključi Sporazum o saradnji između Nacionalne službe za zapošljavanje i Grada. Sporazum o saradnji potpisan je 2008. godine, nakon čega je usledila zajednička realizacija predviđenih mera.

U skladu sa Zakonom a na predlog Saveta za zapošljavanje Gradonačelnik je doneo Programe aktivne politike zapošljavanja Grada Novog Sada za 2007, 2008. i 2009. godinu, a za 2010., 2011.,2012. i 2013. godinu akcione planove zapošljavanja.

U periodu od 2010. do 2013. godine Grad je za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja izdvojio ukupno 245.360.000,00 dinara i to za zapošljavanje 714 lica i za obuku 1346 lica, od toga u 2013. godini zaposleno je 269 lica.

6. REALIZOVANI PROJEKTI U GRADU

U prethodnom periodu realizovani su sledeći projekti:

1. Projekat Švedskog ministarstva za rad i socijalnu politiku u okviru koga je obučeno 50 nezaposlenih lica sa teritorije Grada za zanimanja koja su deficitarna.

2. Učešće u programu "Integrisana kvalifikaciona šema" čiji je nosilac Pokrajinski sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova a na osnovu ugovora o Strateškom partnerstvu između Izvršnog veća Autonomne Pokrajine Vojvodine i Austrijske agencije za evropske integracije a u vezi obuke za efikasno i aktivno sprovođenje mera zapošljavanja na lokalnom nivou.

3. Projekat obuke žena budućih preduzetnica za vođenje sopstvenog posla koji su zajedno realizovali Gradska uprava za privredu, Međuopštinsko udruženje samostalnih privrednika i Agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća "Alma Mons".

4. Projekat stručnog osposobljavanja i zapošljavanja pripravnika u okviru koga je do sada zaposleno oko 636 pripravnika koji je realizovala Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje Grada, u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje.

5. Projekat obuke nezaposlenih lica za veštine deficitarnih zanimanja.

6. Projekat organizovanja javnih radova od interesa za Grad u okviru kojeg je do sada finansirano 120 projekata i zaposleno 454 lica.

7. Projekat koji je imao za cilj da se pomogne rešavanje problema zapošljavanja lica sa invaliditetom u okviru kojeg je Grad odobrio pomoć preduzećima specijalizovanim za zapošljavanje lica sa invaliditetom, za finansiranje subvencija za zapošljavanje osoba sa invaliditetom. Savet za zapošljavanje je na osnovu Programa doneo odluku da se pomoć odobri Društvenom preduzeću za profesionalnu rehabilitaciju, osposobljavanje za rad i zapošljavanje invalida "DES" iz Novog Sada.

8. U okviru "Susedskog programa Mađarska-Srbija", lokalna samouprava grada Bačalmaš i Pokrajinski sekretarijat za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova, zajednički realizuju projekat pod nazivom "Rehabilitacija i razvoj ljudskih resursa na integrisanom srpsko-mađarskom tržištu rada". Kao rezultat ovog zajedničkog projekta nastao je Uslužni centar u realizaciji škole za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović" i namenjena je za stručnu obuku osoba sa faktorom otežane zapošljivosti osoba sa invaliditetom. Projekat je finansirala Evropska unija, putem Evropske agencije za rekonstrukciju.

9. Realizovana je obuka za početni informatički kurs za 200 lica sa evidencije nezaposlenih, uglavnom žena, koji je sprovela škola za kompjutere "Smart" iz Novog Sada.

10. Realizovana je i obuka početnog kursa za 200 lica sa evidencije nezaposlenih, uglavnom žena, i višeg početnog kursa engleskog jezika za 120 lica, a izabrani izvođač obuka bila je škola stranih jezika "Loquela" iz Novog Sada.

11. Povodom inicijative Pokrajinskog sekretarijata za rad, zapošljavanje i ravnopravnost polova Grad je učestvovao u projektu "NIS šansa 2012" koji se odnosio na sufinansiranje zapošljavanja 47 pripravnika sa visokom stručnom spremom na 12 meseci u NIS a.d. Novi Sad. Grad je izdvojio 10.000.000,00 dinara, a preostali iznos sredstava izdvojeno je od strane poslodavca NIS a.d. Novi Sad.

12. Realizovana je obuka za deficitarna zanimanja - stari i umetnički zanati i domaće radinosti za 150 nezaposlenih lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje koju je sprovelo Udruženje samostalnih zanatlija Novi Sad. Obuka se odnosila na osposobljavanje polaznika za ručnu izradu suvenira u drvetu i keramici, ručnu obradu kože, za izradu predmeta od trske, umetničku obradu gline i keramike, doborez, poslove zlatara, umetničko oslikavanje na tekstilu i staklu, izradu i restauraciju ramova za slike, umetnički vez i tkanje na razbojima. Nakon uspešnog završetka obuke izvođač obuke je izdao sertifikate o stečenom znanju.

13. Obuku za povećanje zapošljivosti lica sa invaliditetom i to prvenstveno žena starosti od 18 do 40 godina sprovela je Organizacija za zaštitu prava i podršku osobama sa invaliditetom "... Iz kruga - Vojvodina", za 150 lica. Nakon uspešnog završetka obuke izvođač obuke je izdao sertifikate o stečenom znanju.

14. U okviru Edukativnog centra za obuku u profesionalnim i radnim veštinama organizuju sledeće vrste obuka za potrebe Grada: osnovna informatička obuka, cad informatička obuka, srednji nivo engleskog jezika, obuka za varioce kao deficitarno zanimanje, obuka za započinjanje privatnog biznisa i obuka za povećanje zapošljivosti osoba sa invaliditetom (pranje i poliranje) za ukupno 296 polaznika.

15. Univerzitetska profesionalna praksa studenata je program koji studentima završnih godina fakulteta Univerziteta u Novom Sadu omogućava da se neposredno upoznaju sa radom javnih i javno komunalnih preduzeća čiji je osnivač Grad Novi Sad i time steknu potrebno iskustvo za obavljanje poslova u struci.

Iz sredstava fondova IPA 2011. godine odobren je projekat "Priprema institucija tržišta rada Republike Srbije za Evropsku strategiju zapošljavanja" koji se trenutno sprovodi putem tvining ugovora i tehničke pomoći. Tvining projekat je započeo u maju 2012. godine i predviđeno trajanje je dve godine. Projekat ima za cilj jačanje kapaciteta Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike i Nacionalne službe za zapošljavanje za kreiranje politike zapošljavanja u skladu sa EU standardima, kao i jačanje kapaciteta lokalnih samouprava za kreiranje lokalne politike zapošljavanja, posebno kroz izradu i sprovođenje lokalnih akcionih planova zapošljavanja. Realizacijom aktivnosti projekta očekuje se postizanje sledećih rezultata:

1. Ojačani kapaciteti Sektora za zapošljavanje i Nacionalne službe za zapošljavanje u oblasti instrumenata i mehanizama za sprovođenje Evropske strategije zapošljavanja;

2. Date preporuke za prilagođavanje regulative u oblasti zapošljavanja u skladu sa propisima Evropske unije;

3. Izrada zajedničke procene politike zapošljavanja Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike, Sektor za zapošljavanje;

4. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni za tumačenje podataka o potrebama tržišta rada i razvijanje koordiniranih rešenja za problem nezaposlenosti;

5. Lokalni saveti za zapošljavanje osposobljeni za izradu i koordinaciju sprovođenja lokalnih planova zapošljavanja u skladu sa lokalnom situacijom na tržištu rada.

U okviru Komponente 2 projekta: Kreiranje politike zapošljavanja na lokalnom nivou, rezultati 4. i 5. su usmereni ka podizanju kapaciteta lokalnih saveta za zapošljavanje i otpočele su aktivnosti za njihovu realizaciju. Odabrane su lokalne samouprave odnosno lokalni saveti za zapošljavanje koji će učestvovati u projektu (na osnovu različitih kriterijuma - u prilogu Kriterijumi na osnovu kojih su izabrane lokalne samouprave), i sada predstoje aktivnosti na prikupljanju relevantnih podataka. Novi Sad je, pored ostalih gradova i opština, izabran da aktivno učestvuje u Tvining projektu.

7. PROBLEMI U SPROVOĐENJU POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA

Problemi koji se pojavljuju u oblasti zapošljavanja na teritoriji Grada su:

- niska zaposlenost naročito mladih,

- prihvatanje poslova ispod nivoa stečenih kvalifikacija, zbog nedostatka posla,

- neusaglašenost ponude i potražnje, odnosno nedostatak kvalifikovane radne snage ogleda se u činjenici da određeni broj slobodnih radnih mesta za kojim postoji potreba poslodavaca ostaje nepopunjen a da sa druge strane postoji veliki broj lica sa zanimanjima za koja ne postoji potreba na tržištu rada,

- dugoročna nezaposlenost, a samim tim i gubitak motivacije i znanja, kao i smanjenja mogućnost za zapošljavanje,

- starosna struktura je nepovoljna jer je prosečna starost nezaposlenog lica oko 40 godina a tome doprinose viškovi zaposlenih pošto poslodavci zbog ekonomskih teškoća i otežanog poslovanja svojih firmi pribegavaju smanjenju broja zaposlenih,

- radna mesta se otvaraju putem davanja subvencija ali problem predstavlja otpuštanje radnika od strane poslodavaca tako da subvencije samo anuliraju posledice toga a povećanja zaposlenosti u stvari nema,

- kvalifikaciona struktura nezaposlenih lica je nepovoljna a prevazilaženje postojeće situacije zastarelih zanimanja i neadekvatnih sposobnosti podrazumeva reformu sistema obrazovanja koja treba da se rukovodi stvarnim i realnim potrebama tržišta rada,

- nezaposlenost kod žena izraženija je u odnosu na nezaposlenost muškaraca, ali poslednjih godina postoji trend postepenog smanjivanja,

- nedovoljno socijalno uključivanje pojedinaca i grupa koje se nalaze u stanju socijalne isključenosti,

- siva ekonomija je u veoma visokom procentu izražena što je posledica nedostatka određenih mera kako bi se smanjio rad na crno i nedovoljnog promovisanja prednosti legalnog i prijavljenog rada među poslodavcima i zaposlenima.

8. TEŽE ZAPOŠLJIVE KATEGORIJE

U skladu sa Zakonom teže zapošljiva lica su ona nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao. Određenim programima i merama aktivne politike zapošljavanja podstiče se ravnopravniji položaj tih lica na tržištu rada, tako da teže zapošljiva lica imaju prioritet kod uključivanja u pojedine mere.

Analiza trendova tržišta rada ukazuje na dalje pogoršanje položaja najvećeg broja kategorija teže zapošljivih lica, a posebno mladih, starijih i viškova zaposlenih, niskokvalifikovanih lica i lica bez kvalifikacija. Podsticanje zapošljavanja ovih kategorija teže zapošljivih lica po Nacionalnom akcionom planu zapošljavanja za 2014. godinu podrazumeva sprovođenje paketa usluga za viškove zaposlenih, za mlade (15-30) i za lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovanih.

U skladu sa navedenim Grad podstiče zapošljavanje mladih prvenstveno kroz programe pripravništva i univerzitetske profesionalne prakse, a potom i kroz subvencije za samozapošljavanje i subvencije za otvaranje novih radnih mesta kod poslodavaca u privatnom sektoru. Za viškove zaposlenih i lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovane namenjeni su javni radovi i programi subvencija, a Grad će ustanoviti i određene vidove obuka radi povećanja znanja i veština ovih teže zapošljivih kategorija.

Teže zapošljiva lica koja će u 2014. godini imati prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja su: dugoročno nezaposlena lica odnosno lica koja su nezaposlena duže od 12 meseci, nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, mladi do 30 godina života, višak zaposlenih i stariji od 50 godina života, žene, osobe sa invaliditetom, Romi, korisnici novčane socijalne pomoći, osobe rehabilitovane od bolesti zavisnosti i žrtve porodičnog nasilja.

9. CILJEVI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2014. GODINI

Osnovni cilj politike zapošljavanja prema Nacionalnom akcionom planu zapošljavanja za 2014. godinu koji se odnosi na celu teritoriju države je uspostavljanje efikasnog, stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti, kao i da se politika zapošljavanja i institucije tržišta rada usklade sa tekovinama Evropske unije.

Osnovni cilj politike zapošljavanja Grada je uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti kroz otvaranje novih radnih mesta, podsticanje preduzetništva i prilagođavanje obrazovnih programa potrebama tržišta rada.

Pojedinačni ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2014. godinu odnose se na:

- povećanje zaposlenosti kroz otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i samozapošljavanja,

- povećanje zaposlenosti mladih,

- podsticanje zapošljavanja i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica,

- organizovanje i sprovođenje javnih radova u koje se prvenstveno uključuju lica iz teže zapošljivih kategorija,

- uključivanje nezaposlenih lica u programe dodatnog obrazovanja i obuke radi povećanja kompetencija nezaposlenih lica sticanjem znanja i veština,

- preuzimanje značajnije uloge od strane lokalne samouprave u narednom periodu za kreiranje i sprovođenje aktivnih mera zapošljavanja koje će uvažavati sve karakteristike i specifičnosti lokalnog okruženja,

- uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti,

- podršku i pomoć nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla,

- podršku smanjenju neformalnog rada, u narednom periodu potrebno je povećati mere i aktivnosti za smanjenje obima neformalnog rada i takvu zaposlenost prevesti u legalne okvire,

- unapređenje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera,

- podršku ravnopravnosti polova i jednakih mogućnosti u pogledu zapošljavanja i zarada,

- borbu protiv diskriminacije posebno pogođenih grupa prilikom zapošljavanja,

- aktivan pristup Grada u oblasti zapošljavanja,

- sprovođenje mera iz Akcionog plana i jačanje uloge Saveta za zapošljavanje,

- uspostavljanje komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u Ministarstvu rada, zapošljavanja i socijalne politike i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, kao i sa ostalim lokalnim savetima za zapošljavanje,

- učešće u finansiranju programa i mera aktivne politike zapošljavanja iz pokrajinskog i republičkog budžeta,

- učestvovanje na obukama namenjenim članovima lokalnih saveta za zapošljavanje.

10. PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2014. GODINI

Kako bi se ostvarili navedeni ciljevi politike zapošljavanja na teritoriji Grada određeni su prioriteti prilikom sprovođenja programa i mera aktivne politike zapošljavanja.

Akcionim planom se utvrđuju prioriteti aktivne politike zapošljavanja za 2014. godinu, i to su:

- realizovanje programa stručnog osposobljavanja mladih koji prvi put zasnivaju radni odnos na određeno vreme, za obuku za samostalan rad u struci,

- otvaranje novih radnih mesta i podsticanje samozapošljavanja,

- realizacija univerzitetske profesionalne prakse studenata završnih godina fakulteta,

- podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica kroz javne radove,

- učešće na javnom pozivu namenjenom za jedinice lokalne samouprave u vezi sredstava predpristupnih fondova EU - IPA 2012, a na osnovu direktnog granta Nacionalne službe za zapošljavanje za sprovođenje mera aktivne politike zapošljavanja kojim je planirano širenje mreže klubova za traženje poslova, centara za informisanje i profesionalno savetovanje i samouslužnih servisa,

- ustanovljavanje novih mera za smanjenje nezaposlenosti i

- unapređenje socijalnog dijaloga na teritoriji Grada,

- saradnja sa Univerzitetom u Novom Sadu i drugim obrazovnim institucijama.

11. PROGRAMI I MERE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA U 2014. GODINI

Utvrđeni prioriteti i ciljevi postižu se sprovođenjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja. Programe i mere aktivne politike zapošljavanja u 2014. godini sprovodi Gradska uprava za privredu, u skladu sa zakonom i primenom pravila o kontroli državne pomoći.

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja Grada koji će se realizovati u cilju povećanja zaposlenosti i smanjenja nezaposlenosti u 2014. godini su:

1. Program finansiranja stručnog osposobljavanja pripravnika

2. Subvencije za samozapošljavanje

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

4. Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

5. Dodatno obrazovanje i obuka

6. Sajmovi zapošljavanja

7. Univerzitetska profesionalna praksa studenata.

1. Program finansiranja stručnog osposobljavanja pripravnika

Program pripravnika obuhvata stručno osposobljavanje za samostalan rad u struci zasnivanjem radnog odnosa na određeno vreme od 12 meseci, radi sticanja iskustva za polaganje pripravničkog odnosno stručnog ispita u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca.

Program je namenjen mladim nezaposlenim licima sa visokim obrazovanjem I i II stepena (četiri godine fakulteta ili master), sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje, bez radnog iskustva u struci i koji aktivno traže posao.

Grad finansira naknadu troškova zarade pripravnika (bruto II zarada, a to je zarada sa svim pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i porezom), u mesečnom iznosu od 37.000,00 dinara za stručno osposobljavanje 100 pripravnika, u periodu od 12 meseci, što ukupno iznosi 44.400.000,00 dinara.

Javni poziv za stručno osposobljavanje pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini, koji je upućen poslodavcima sa teritorije Grada, raspisuje Gradonačelnik. Ovaj javni poziv predstavlja osnov za dobijanje de minimis državne pomoći.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Odluku o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za finansiranje stručnog osposobljavanja pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini, donosi Gradonačelnik, na predlog posebne komisije za razmatranje prijava za program pripravnika.

Komisiju za razmatranje prijava čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri blagovremene prijave poslodavaca i sačini predlog odluke koju donosi Gradonačelnik.

Mera se realizuje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, sa čije evidencije se nezaposlena lica zapošljavaju u svojstvu pripravnika.

U cilju sprovođenja Odluke o izboru poslodavaca kojim se odobravaju sredstva za finansiranje stručnog osposobljavanja pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini, zaključiće se ugovor između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji programa finansiranja stručnog osposobljavanja pripravnika.

Navedenim ugovorom Nacionalna služba za zapošljavanje se obavezuje da zaključi ugovor sa poslodavcima kojima su sredstva odobrena Odlukom Gradonačelnika i sa pripravnicima koje poslodavac zapošljava, a Grad se obavezuje da mesečno prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, za finansiranje zarada pripravnika sa svim pripadajućim doprinosima i porezom u skladu sa zakonom. Ugovorom će se regulisati i da Nacionalna služba za zapošljavanje pored ostalog, nakon mesečnog prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva refundira poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva.

Nacionalna služba za zapošljavanje podnosi Gradu pisani izveštaj o namenskom utrošku sredstava i izveštaj o realizaciji ove mere.

2. Subvencije za samozapošljavanje

Podrška samozapošljavanju predstavlja odobravanje subvencije nezaposlenim licima sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje radi otpočinjanja sopstvenog posla otvaranjem privrednog subjekta odnosno osnivanjem radnje ili privrednog društva, ukoliko osnivač u njemu zasniva radni odnos.

Sredstva za samozapošljavanje se odobravaju u vidu subvencije za nabavku osnovnih sredstava, adaptaciju poslovnog prostora, sirovina, repromaterijala i rezervnih delova i ostalih sredstava i troškova koji su potrebni za realizaciju poslovnog programa odnosno biznis plana.

Subvencija za samozapošljavanje dodeljuje se nezaposlenom licu u jednokratnom iznosu od najviše 300.000,00 dinara u zavisnosti od novoregistrovane delatnosti, radi osnivanja radnje ili privrednog društva, ukoliko osnivač u njemu zasniva radni odnos.

Nezaposleno lice koje ostvari pravo na subvenciju za samozapošljavanje u obavezi je da registrovanu delatnost obavlja najmanje 12 meseci.

Ukoliko se više nezaposlenih lica udruži u skladu sa zakonom svako pojedinačno podnosi zahtev za samozapošljavanje i ostvarivanje prava na subvenciju od najviše 300.000,00 dinara.

Javni poziv za dodelu subvencije za samozapošljavanje predstavlja osnov za dobijanje de minimis državne pomoći.

Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2014. godinu u iznosu od 7.000.000,00 dinara.

Javni poziv za dodelu subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini upućuje se nezaposlenim licima sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje u Novom Sadu, i raspisuje ga Gradonačelnik.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Odluku o odobravanju subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini, donosi Gradonačelnik, na predlog posebne komisije za razmatranje prijava za samozapošljavanje.

Komisiju za za razmatranje prijava čine tri člana ko je imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri podnete prijave nezaposlenih lica povodom Javnog poziva za dodelu subvencije za samozapošljavanje i da sačini predlog odluke koju donosi Gradonačelnik.

U cilju sprovođenja Odluke o odobravanju subvencije za samozapošljavanje na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini, zaključiće se ugovor između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji subvencije za samozapošljavanje.

Ovim ugovorom Nacionalna služba za zapošljavanje se obavezuje da zaključi ugovore sa licima kojima se odobri subvencija za samozapošljavanje Odlukom Gradonačelnika, a Grad se obavezuje da prenese sredstva u jednokratnom iznosu iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje. Ugovorom će se regulisati i da Nacionalna služba za zapošljavanje nakon prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva uplati na račun lica kojem je odobrena subvencija za samozapošljavanje.

Nacionalna služba za zapošljavanje podnosi Gradu pisani izveštaj o namenskom utrošku sredstava i izveštaj o realizaciji ove mere.

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Javni radovi od interesa za Grad su mera aktivne politike zapošljavanja koja se organizuje u cilju podsticanja zapošljavanja teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih koja se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa.

Javni radovi na teritoriji Grada u 2014. godini organizovaće se u oblastima: socijalnih, humanitarnih i kulturnih delatnosti, održavanja i obnavljanja javne infrastrukture i održavanja i zaštite životne sredine i prirode.

Pravo učestvovanja u postupku sprovođenja javnih radova imaju: javna i javno komunalna preduzeća i ustanove, privredna društva, preduzetnici, zadruge, i udruženja.

Sredstva namenjena za organizovanje javnih radova koriste se za naknadu troškova zarade lica uključenih u javne radove (bruto II zarada, a to je zarada sa svim pripadajućim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i porezom), za naknadu troškova dolaska i odlaska sa rada i za troškove sprovođenja javnih radova.

Sredstva za realizaciju ove mere obezbeđena su u budžetu Grada za 2014. godinu u iznosu od 6.000.000,00 dinara.

Javni poziv za organizovanje javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2014. godini raspisuje Gradonačelnik.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Odluku o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2014. godini donosi Gradonačelnik, na predlog posebne komisije za razmatranje prijava za javne radove.

Komisiju za razmatranje prijava čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri pristigle prijave sa projektima javnih radova i sačini predlog odluke, koju donosi Gradonačelnik.

Javni radovi najduže traju šest meseci.

Prioritet prilikom odlučivanja imaju nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, mladi do 30 godina života, višak zaposlenih i stariji od 50 godina života, osobe sa invaliditetom, osobe rehabilitovane od bolesti zavisnosti i žrtve porodičnog nasilja.

U cilju sprovođenja Odluke o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2014. godini, zaključiće se ugovor između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji sprovođenja javnih radova.

Na osnovu navedenog ugovora, Nacionalna služba za zapošljavanje se obavezuje da zaključi ugovor sa izvođačima radova kojim su odobrena sredstva za sprovođenje javnih radova Odlukom Gradonačelnika, a Grad se obavezuje da prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, za finansiranje zarada angažovanih lica sa svim pripadajućim doprinosima i porezom u skladu sa zakonom, troškove dolaska i odlaska sa rada i troškove sprovođenja javnih radova. Ugovorom će se regulisati i da Nacionalna služba za zapošljavanje pored ostalog, nakon mesečnog prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva isplaćuje poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva.

Nacionalna služba za zapošljavanje podnosi Gradu pisani izveštaj o namenskom utrošku sredstava i izveštaj o realizaciji ove mere.

4. Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru i koji zapošljavaju nezaposlena lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje mogu ostvariti pravo na subvenciju za otvaranje novih radnih mesta.

Ove godine prvenstvo u dodeli subvencija za otvaranje i opremanje radnog mesta u 2014. godini imaju poslodavci koji će zaposliti teže zapošljiva lica i to: dugoročno nezaposlena lica odnosno lica koja su nezaposlena duže od 12 meseci, nezaposleni bez kvalifikacija ili niskokvalifikovani, mladi do 30 godina života, višak zaposlenih i stariji od 50 godina života, žene, osobe sa invaliditetom, Romi, korisnici novčane socijalne pomoći.

Subvencije se odobravaju poslodavcima za otvaranje novog radnog mesta u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara po jednom otvorenom radnom mestu, a sredstva su obezbeđena za 50 lica.

Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2014. godinu u iznosu od 10.000.000,00 dinara.

Javni poziv poslodavcima za dodelu subvencije za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini upućuje se poslodavcima iz privatnog sektora sa teritorije Grada, i raspisuje ga Gradonačelnik. Ovaj javni poziv predstavlja osnov za dobijanje de minimis državne pomoći.

Javni poziv se objavljuje na oglasnoj tabli Nacionalne službe za zapošljavanje i na sajtu Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Odluku o odobravanju subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini donosi Gradonačelnik, na predlog posebne komisije za razmatranje prijava poslodavaca za subvencije.

Komisiju za razmatranje prijava čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Savet za zapošljavanje, čiji je zadatak da razmotri prijave poslodavaca za odobrenje subvencije za otvaranje radnog mesta i da sačini predlog odluke koju donosi Gradonačelnik.

U cilju sprovođenja Odluke o odobravanju subvencije poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji Grada Novog Sada u 2014. godini, zaključiće se ugovor između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji subvencija za otvaranje novih radnih mesta.

Navedenim ugovorom Nacionalna služba za zapošljavanje se obavezuje da zaključi ugovor sa poslodavcima kojima je odobrena subvencija za otvaranje novih radnih mesta Odlukom Gradonačelnika, a Grad se obavezuje da prenose sredstva u jednokratnom iznosu iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje, radi prenosa sredstava poslodavcima.

Nacionalna služba za zapošljavanje podnosi Gradu pisani izveštaj o namenskom utrošku sredstava i izveštaj o realizaciji ove mere.

5. Dodatno obrazovanje i obuka

Obrazovni sistem u zemlji karakteriše nedovoljna usklađenost profila radnika sa stvarnim potrebama na tržištu rada. S toga je osnovni cilj realizacije ove mere da se poveća zapošljivost i produktivnost nezaposlenih lica, kroz prilagođavanje ponude rada sa zahtevima poslodavaca. Ciljne grupe su često mladi, dugoročno nezaposleni i viškovi zaposlenih sa neodgovarajućim znanjima i veštinama.

Prema Nacionalnom akcionom planu zapošljavanja za 2014. godinu dodatno obrazovanje i obuka čine skup aktivnosti kojima se nezaposlenima i zaposlenima za čijim radom je prestala potreba kod poslodavca, kome nije moguće obezbediti odgovarajuće zaposlenje, pruža mogućnost da kroz procese teorijskog i praktičnog osposobljavanja stekne nova znanja i veštine radi zapošljavanja odnosno stvaranja mogućnosti za zapošljavanje i samozapošljavanje.

Ove godine Grad će se prilikom opredeljivanja za finansiranje određenih vidova obuka rukovoditi isključivo potrebama poslodavaca koji posluju na teritoriji Grada.

S obzirom da nezaposlena lica imaju mogućnost da putem subvencija za samozapošljavanje otvore radnju ili preduzeće i otpočnu obavljanje samostalne delatnosti a time reše pitanje svoje zaposlenosti, odluka Grada je da nezaposlenim licima pored pomoći u vidu odobravanja subvencije pomogne u samom vođenju sopstvenog biznisa. Licima kojima se od stane Grada odobri subvencija za otvaranje privrednog subjekta obezbediće se i edukacija (mentorstvo) u smislu pomoći u vođenju novootvorene radnje ili preduzeća kao i stručnih konsultacija u vezi samog poslovanja i daljeg razvoja i proširenja delatnosti, kao i opstanka na tržištu.

Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2014. godinu, u iznosu od 3.000.000,00 dinara, a nosioci sprovođenja edukacije - mentorstva odrediće se u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama.

6. Sajmovi zapošljavanja

U toku godine planiraju se sajmovi zapošljavanja kao mera aktivne politike zapošljavanja koja na najbolji način obezbeđuje neposredan kontakt poslodavaca i nezaposlenih lica i uslove da se veći broj nezaposlenih lica zaposli a da poslodavci odaberu najkvalifikovanije radnike.

Ove godine održaće se četiri sajma za zapošljavanje, dva koja će organizovati Grad, u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i dva sajma koja organizuje Nacionalna služba za zapošljavanje. Izveštaji sa dosadašnjih sajmova pokazuju da se u periodu od tri do šest meseci nakon održanog sajma zaposli svako četvrto nezaposleno lice koje je posetilo sajam i uspostavilo neposredni kontakt sa poslodavcima.

Na sajmovima koje organizuje Grad održaće se i tribine posvećene oblasti zapošljavanja, kao i upoznavanje posetioca sajmova sa merama aktivne politike zapošljavanja koje se sprovode na teritoriji Grada, radi smanjenja nezaposlenosti.

Za realizaciju ove mere sredstva su obezbeđena u budžetu Grada za 2014. godinu, u iznosu od 400.000,00 dinara.

Savet za zapošljavanje i Gradska uprava za privredu učestvuju oko organizovanja sajmova i planiranih tribina i kontakata sa socijalnim partnerima čije se učešće očekuje na sajmovima.

Takođe, planira se uspostavljanje saradnje i sa drugim institucijama i organizacijama koje tokom godine organizuju sajmove u Gradu, radi podrške i pomoći, kao i učestvovanja u održavanju i organizaciji sajmova.

7. Univerzitetska profesionalna praksa studenata

Univerzitetska profesionalna praksa studenata je program koji studentima završnih godina fakulteta Univerziteta u Novom Sadu, drugih fakulteta i akademija omogućava da se neposredno upoznaju sa radom gradskih uprava, službi i posebnih organizacija, javnih i javno komunalnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad, i time steknu potrebno iskustvo za obavljanje poslova u struci.

Ovaj program zajedno sprovodi Grad sa Univerzitetom u Novom Sadu, kao i drugi fakulteti ili akademije, a međusobna prava i obaveze u pripremi, organizaciji i realizaciji programa u 2014. godini regulisaće se sporazumima o saradnji između Grada i Univerziteta, fakulteta ili akademija.

Realizaciju Programa vode: koordinator, u ime Univerziteta ili fakulteta i akademija, koordinator profesionalne prakse, u ime Grada, i administrator koji pruža tehničko-organizacionu i stručnu podršku u koordinaciji Programa.

Učesnici u Programu mogu da budu: studenti fakulteta u sastavu Univerziteta u Novom Sadu i drugih fakulteta i akademija na studijama drugog stepena po Zakonu o visokom obrazovanju u školskoj 2013/2014. godini i studenti završnih godina studija prvog stepena koji su odslušali sve predmete predviđene studijskim programom.

Konkurse raspisuju Univerzitet u Novom Sadu (Centar za razvoj karijere i savetovanje studenata Univerziteta u Novom Sadu) ili fakulteti i akademije na koji se prijavljuju kandidati za učešće u Programu i popunjavaju detaljan upitnik - prijavni formular, uz prilaganje dokaza o ispunjavanju osnovnih uslova predviđenih u konkursu. Uz prijavni formular kandidati u Programu prilažu biografiju i potvrdu o trenutnom statusu na fakultetu.

U cilju adekvatnog izbora učesnika profesionalne prakse obrazuje se Selekciona komisija. Članove Selekcione komisije imenuju Rektori i Gradonačelnik, tako što svaka strana potpisnica Sporazuma imenuje po dva člana.

Za uspešno obavljenu profesionalnu praksu učesnicima Programa izdaje se sertifikat.

Program će se realizovati u periodu od januara do decembra 2014. godine, jer je obuhvaćen i period pripremnih radnji i organizacije Programa kao i poslovi nakon završetka profesionalne prakse (izdavanje sertifikata, sačinjavanje izveštaja i evaluacija), a profesionalna praksa koju će izabrani kandidati obavljati traje šest meseci po 18 časova nedeljno, i započinje danom zaključenja ugovora kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u vezi sa realizacijom profesionalne prakse između Grada, odabranih kandidata i gradskih uprava, službi i posebnih organizacija, javnih i javno komunalnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad.

Grad će studentima na profesionalnoj praksi uplaćivati doprinose za penzijsko i invalidsko osiguranje za slučaj invalidnosti i telesnog oštećenja po osnovu povrede na radu i profesionalne bolesti i doprinosa za zdravstveno osiguranje za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti iz člana 11. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.

12. SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA ZAPOŠLJAVANJA

Ukupna sredstva Budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja na teritoriji Grada Novog Sada za 2014. godinu, planirana su u iznosu od 114.001.365,00 dinara.

Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja, koje su predviđene Akcionim planom za 2014. godinu, sredstva su planirana u iznosu od 71.000.000,00 dinara.

Predlog rasporeda sredstava Grada za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja za 2014. godinu:

Br.

Mere aktivne politike zapošljavanja

Sredstva u dinarima

Planirani broj lica

1.

Program finansiranja stručnog osposobljavanja pripravnika

44.400.000,00

100

2.

Subvencije za samozapošljavanje

7.000.000,00

25-30

3.

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

6.000.000,00

oko 40

4.

Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

10.000.000,00

50

5.

Programi dodatne obuke i obrazovanje

3.000.000,00

oko 50

6.

Sajmovi zapošljavanja

400.000,00

-

7.

Univerzitetska profesionalna praksa studenata

-

oko 50

8.

Naknade za rad predsednika, zamenika predsednika i članova u Savetu za zapošljavanje

200.000,00

-

Ukupno:

71.000.000,00

oko 320

Za nastavak realizacije mera iz 2012. godine i 2013. godine sredstva su planirana u iznosu od 40.194.000,00 dinara (izvor 01) i 2.809.365,00 dinara (izvor 13), što je ukupno 43.001.365,00 dinara.

Za nastavak finansiranja mere stručnog osposobljavanja i zapošljavanja 93 pripravnika iz poglavlja 10. tačka 1. Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2013. godinu, a prema Odluci o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za stručno osposobljavanje i zapošljavanje pripravnika na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 29/13 i 33/13) planirano je 23.193.100,00 dinara.

Za nastavak finansiranja sprovođenja javnih radova za od interesa za Grad za 54 lica iz poglavlja 10. tačka 4. Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2013. godinu, a prema Odluci o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grada Novi Sad u 2013. godini ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 38/13 i 48/13) planirano je 5.417.052,00 dinara, dok je za nastavak finansiranja mere javnih radova za 91 lice iz Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2012. godinu prema Odluci o organizovanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad Novi Sad u 2012. godini, broj 3-336/2012-II od 17.05.2012. godine planirano 641.213,00 dinara, što je ukupno 6.058.265,00 dinara.

Za nastavak finansiranja Programa stručne prakse za 50 nezaposlenih lica iz poglavlja 10. tačka 8. Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2013. godinu, prema Odluci o sprovođenju programa stručne prakse na teritoriji Grada Novog Sada u 2013. godini ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 67/13) planirano je 13.350.000,00 dinara.

Za nastavak finansiranja mere Univerzitetska profesionalna praksa studenata iz poglavlja 10. tačka 7. Akcionog plana zapošljavanja Grada Novog Sada za 2013. godinu po Sporazumu o saradnji između Univerziteta u Novom Sadu i Grada Novog Sada broj 3-4/2013-II od 17.01.2013. godine i Odluke broj 04-96/5 od 29.03.2013. godine, kao i Izmene odluke broj 04-96/6 od 15.04.2013. godine planirano je 400.000,00 dinara.

Na osnovu člana 59. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) a u skladu sa odredbom 64. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13 i 63/13 - isp. i 108/13) Gradonačelnik je doneo Rešenje o otvaranju budžetskog fonda za finansiranje aktivne politike zapošljavanja u cilju evidentiranja sredstava namenjenih za finansiranje aktivne politike zapošljavanja i obezbeđivanje njihovog namenskog korišćenja na osnovu utvrđenog programa u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti.

Budžetskim fondom upravlja Gradska uprava za privredu i vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za fond.

Članom 60. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti utvrđena je mogućnost da lokalna samouprava koja u okviru svog lokalnog akcionog plana zapošljavanja obezbeđuje više od polovine sredstava potrebnih za finansiranje određenog programa ili mera aktivne politike zapošljavanja može podneti zahtev Ministarstvu rada, zapošljavanja i socijalne politike za učešće u sufinansiranju predviđenih programa i mera.

Uslov za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da lokalna samouprava ima formiran lokalni savet za zapošljavanje, donet lokalni akcioni plan zapošljavanja, obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

U skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti i Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2014. godinu, Grad će aplicirati za sredstva za realizaciju mere javnih radova. U budžetu Grada za 2014. godinu za realizaciju mere javnih radova od interesa za Grad obezbeđeno je 6.000.000,00 dinara u cilju zapošljavanja prvenstveno teže zapošljivih kategorija nezaposlenih lica, a toliko sredstava bi se tražilo i od republičkog ministarstva.

Takođe, u slučaju da se i ove godine objavi Javni poziv jedinicama lokalne samouprave na teritoriji Autonomne Pokrajine Vojvodine, za podnošenje zahteva za sufinansiranje programa ili mera aktivne politike zapošljavanja Pokrajinskog sekretarijata za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova, podneće se zahtev za dodatna sredstva za mere: javnih radova od interesa za Grad, u iznosu od 6.000.000,00 dinara, subvencije za otvaranje novih radnih mesta, u iznosu od 9.000.000,00 dinara i subvencije za samozapošljavanje, u iznosu od 6.000.000,00 dinara što ukupno iznosi 21.000.000,00 dinara.

13. NOSIOCI SPROVOĐENJA MERA ZAPOŠLJAVANJA

Mere predviđene Akcionim planom realizovaće Gradska uprava za privredu i Savet za zapošljavanje, a u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i ostalim socijalnim partnerima.

Gradska uprava za privredu je u obavezi da o sprovođenju Akcionog plana dostavi izveštaj Gradonačelniku, po potrebi, a najkasnije do 31. januara 2015. godine.

14. "Tabela mera i programa za realizaciju APZ-a Grada Novog Sada za 2014. godinu" sastavni je deo Akcionog plana.

15. Ovaj akcioni plan objaviće se u "Službenom listu Grada Novog Sada".

TABELA MERA I PROGRAMA ZA REALIZACIJU APZ-A GRADA NOVOG SADA ZA 2014. GODINU

 

Mera

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvori finansiranja (u dinarima)

Budžet Grada

1. Program finansiranja stručnog osposobljavanja pripravnika

Povećan broj zaposlenih pripravnika i osposobljenih za samostalan rad u struci

Broj pripravnika koji su položili pripravnički ispit i ostali u stalnom radnom odnosu

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje i Nacionalna služba za zapošljavanje

44.400.000,00

2. Subvencije za samozapošljavanje

Povećano zapošljavanje uz dodelu subvencija nezaposlenim licima za samozapošljavanje, razvoj preduzetništva

Broj i struktura korisnika subvencije za samozapošljavanje.
Broj i struktura lica iz kategorije teže zapošljivih koji su korisnici subvencije za samozapošljavanje

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje i Nacionalna služba za zapošljavanje

7.000.000,00

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Sprovođenje javnih radova od interesa za Grad u oblastima socijalnih i humanitarnih delatnosti i održavanje infrastrukture i zaštita prirode

Broj i struktura lica angažovanih na javnim radovima iz kategorije teže zapošljivih lica

Gradska uprava za privredu,
Savet za zapošljavanje

6.000.000,00

4. Subvencije za otvaranje novih radnih mesta

Povećano zapošljavanje dodelom subvencija poslodavcima u privatnom sektoru, prvenstveno osoba iz teže zapošljivih kategorija

Broj i struktura lica zaposlenih uz subvenciju poslodavcu iz kategorije teže zapošljivih lica.
Broj i struktura lica zaposlenih uz subvenciju poslodavcu

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje i Nacionalna služba za zapošljavanje

10.000.000,00

5. Programi dodatne obuke i obrazovanja

Organizovanje obuka u skladu sa potrebama poslodavaca i potrebama tržišta rada

Broj definisanih programa i broj realizovanih programa

Gradska uprava za privredu,
Savet za zapošljavanje

3.000.000,00

6. Sajmovi zapošljavanja

Organizovanje i finansiranje sajmova za zapošljavanje od strane Grada

Broj zaposlenih na sajmovima za zapošljavanje

Gradska uprava za privredu, Savet za zapošljavanje i Nacionalna služba za zapošljavanje

400.000,00

7. Univerzitetski program profesionalne prakse studenata

Povećan broj osposobljenih studenata završnih godina fakulteta

Broj osposobljenih apsolvenata i diplomaca za samostalan rad u struci

Gradska uprava za privredu, Univerzitet u Novom Sadu i drugi fakulteti i akademije

-