ODLUKAO USLOVIMA I NAČINU SNABDEVANJA TOPLOTNOM ENERGIJOM("Sl. list grada Niša", br. 6/2014) |
Ovom odlukom propisuju se: uslovi i način obezbeđivanja kontinuiteta u snabdevanju toplotnom energijom kupaca na području Grada Niša, prava i obaveze proizvođača, distributera i kupaca toplotne energije, nadležnost za donošenje tarifnog sistema, izdavanje licence, saglasnost na cene toplotne energije i određuju drugi uslovi kojima se obezbeđuje redovno i sigurno snabdevanje kupaca toplotnom energijom, u skladu sa zakonom.
Pojedini pojmovi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:
1. "grejna površina" je celokupna zatvorena površina poda nezavisne funkcionalne celine tarifnog kupca koja je određena projektom ili projektom izvedenih radova objekta, Ugovorom o prodaji toplotne energije ili merenjem površine grejanog prostora koje se vrši na način u skladu sa Pravilima o radu distributivnog sistema;
2. "delovnik troškova" je dokument kojim se definiše raspodela troškova toplotne energije koja je isporučena preko zajedničkog merača utroška toplotne energije. Delovnikom troškova se određuju udeli tarifnih kupaca u troškovima isporučene toplotne energije, a zbir svih udela mora biti 100%;
3. "distributivni sistem" je deo sistema daljinskog grejanja koji čini toplovodna mreža, priključni toplovodi, priključna podstanica i uređaji i postrojenja koji su njihovi sastavni delovi;
4. "distribucija toplotne energije" je prenošenje toplotne energije za daljinsko grejanje i/ili daljinsko hlađenje ili industrijsku upotrebu pomoću pare, tople vode ili rashladnog fluida kroz distributivne sisteme;
5. "energetska dozvola" je dozvola za izgradnju energetskih objekata;
6. "energetski subjekt" je pravno lice ili preduzetnik koji je upisan u registar za obavljanje jedne ili više energetskih delatnosti;
7. "zgrada" jeste objekat sa krovom i spoljnim zidovima, izgrađena kao samostalna upotrebna celina koja pruža zaštitu od vremenskih i spoljnih uticaja, a namenjena je za stanovanje, obavljanje neke delatnosti ili za smeštaj i čuvanje životinja, robe, opreme za različite proizvodne i uslužne delatnosti i dr. Zgradama se smatraju i objekti koji imaju krov, ali nemaju (sve) zidove (npr. nadstrešnice), kao i objekti koji su pretežno ili potpuno smešteni ispod površine zemlje (skloništa, podzemne garaže i sl.);
8. "kontrolni merač utroška toplotne energije" je uređaj kojim se registruje količina utrošene toplotne energije svake stambene ili poslovne jedinice pojedinačno. Ovako registrovana količina toplotne energije služi za preraspodelu ukupno isporučene količine toplotne energije izmerene na zajedničkom meraču utroška toplotne energije svakoj stambenoj ili poslovnoj jedinici;
9. "kontrolor" je pravno lice ili preduzetnik koji očitava podatke sa uređaja za utvrđivanje sopstvene potrošnje toplotne energije i/ili kontrolnog merača utroška toplotne energije i sa kojim se ugovara kontrola, merenje i preraspodela isporučene količine toplotne energije, odnosno neka od ovih delatnosti;
10. "kupac" je pravno ili fizičko lice ili preduzetnik koje kupuje energiju ili energent;
11. "licenca" je akt kojim se utvrđuje ispunjenost uslova propisanih zakonom za obavljanje energetskih delatnosti propisanih Zakonom o energetici;
12. "magistralni toplovod" je deo distributivnog sistema i služi za povezivanje toplotnog izvora sa drugim toplovodima ili za povezivanje dva toplovoda međusobno;
13. "merač utroška toplotne energije" je uređaj kojim se registruje količina isporučene toplotne energije na mestu predaje toplotne energije u toplotnoj podstanici, u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima i Pravilima o radu distributivnog sistema, a na koju može biti priključen jedan ili više kupaca;
14. "naknada za daljinsko grejanje" je naknada obračunata propisanim tarifnim elementima za odabrani tarifni model iz Tarifnog sistema, koja se sastoje od:
- naknade za grejnu površinu (fiksni deo),
- naknade za isporučenu toplotnu energiju (varijabilni deo);
15. "naknada za grejnu površinu" je naknada koja se izračunava tako što se obračunska grejna površina objekta kupca toplotne energije izražena u m2, pomnoži sa odgovarajućom cenom za jedinicu grejne površine (din/m2) koja se određuje u skladu sa odredbama Tarifnog sistema;
16. "naknada za isporučenu toplotnu energiju" je naknada koja se izračunava tako što se isporučena količina toplotne energije (kWh) očitana na meraču utroška toplotne energije pomnoži sa odgovarajućom cenom za jedinicu isporučene količine toplotne energije (din/kWh) koja se određuje u skladu sa odredbama Tarifnog sistema;
17. "objekat" jeste građevina spojena sa tlom, koja predstavlja fizičku, funkcionalnu, tehničko-tehnološku ili biotehničku celinu (zgrade svih vrsta, saobraćajni, vodoprivredni i energetski objekti, objekti infrastrukture elektronskih komunikacija - kablovska kanalizacija, objekti komunalne infrastrukture, industrijski, poljoprivredni i drugi privredni objekti, objekti sporta i rekreacije, groblja, skloništa i sl.);
18. "objekat kupca toplotne energije" je objekat koji je priključen na distributivni sistem, a za koji je izdato Rešenje o odobrenju za priključenje;
19. "obračunska grejna površina" je grejna površina na osnovu koje se obračunava naknada za daljinsko grejanje. U zavisnosti od visine prostorija, grejna površina se koriguje "koeficijentom za visinu prostorije" koji je utvrđen u skladu sa Pravilima o radu distributivnog sistema;
20. "obračunska grejna sezona" predstavlja period od 1. avgusta do 31. jula sledeće godine u kome energetski subjekt obračunava i fakturiše uslugu grejanja za tu grejnu sezonu;
21. "podstanica objekta" je deo toplotne podstanice koji se sastoji od regulacionih i sigurnosnih uređaja, te uređaja za pripremu potrošne (sanitarne) tople vode i opreme za raspodelu toplotne energije za različite sisteme unutrašnjih toplotnih uređaja;
22. "priključna podstanica" je deo toplotne podstanice koji se sastoji od zapornih i mernih elemenata, regulacionih uređaja, merača utroška toplotne energije i izmenjivača toplote (kod indirektnih podstanica);
23. "priključna snaga" za pojedinačnu toplotnu podstanicu je nazivna snaga priključene unutrašnje grejne instalacije koja je definisana projektom za izvođenje ili projektom izvedenih radova, urađenih na osnovu energetskih uslova za izradu projektne dokumentacije ili na osnovu ugovora o prodaji toplotne energije;
24. "priključni toplovod - toplovodni priključak" je toplovod koji spaja magistralni toplovod sa jednom toplotnom podstanicom;
25. "sistem daljinskog grejanja" je jedinstven tehničko - tehnološki sistem međusobno povezanih energetskih objekata, koji služi za obavljanje delatnosti proizvodnje i distribucije toplotne energije. Sistem daljinskog grejanja sastoji se od toplotnog izvora i distributivnog sistema;
26. "snabdevanje toplotnom energijom" je prodaja toplotne energije krajnjim kupcima;
27. "tarifni kupac toplotne energije" je kupac toplotne energije koji toplotnu energiju kupuje za sopstvene potrebe po ceni u skladu sa tarifnim sistemom;
28. "toplovod" je energetski objekat namenjen distribuciji toplotne energije do priključne podstanice. Toplovod može biti magistralni i priključni;
29. "toplovodna mreža" je deo distributivnog sistema koju čini mreža magistralnih toplovoda;
30. "toplotna podstanica" je postrojenje koje služi za merenje i predaju toplotne energije od toplovodnog priključka do unutrašnje grejne instalacije i sastoji se od priključne podstanice i podstanice objekta;
31. "unutrašnja grejna instalacija" su toplovodne instalacije i uređaji koji se nalaze iza toplotne podstanice u smeru kretanja vode u napojnom vodu, a čine ih razvodna mreža sa armaturom, cirkulacione pumpe, uređaji i grejna tela u objektu;
32. "uređaj za individualnu regulaciju temperature" je uređaj kojim se može podešavati (regulisati) potrošnja toplotne energije;
33. "uređaj za utvrđivanje sopstvene potrošnje toplotne energije" je uređaj kojim se određuje udeo svakog pojedinačnog potrošača u ukupno isporučenoj količini toplotne energije izmerenoj na zajedničkom meraču utroška toplotne energije.
II PLANIRANJE I RAZVOJ SISTEMA DALJINSKOG GREJANJA
2. Planiranje razvoja energetike za područje Grada Niša
Skupština Grada donosi planska dokumenta iz oblasti razvoja energetike za područje Grada Niša, kojima se utvrđuju potrebe za energijom, kao i uslovi i način obezbeđivanja neophodnih energetskih kapaciteta u skladu sa Strategijom razvoja energetike Republike Srbije, Programom ostvarivanja Strategije i Akcionim planom.
Grad Niš, kao obveznik sistema energetskog menadžmenta, donosi Program energetske efikasnosti za područje grada Niša i Plan energetske efikasnosti u skladu sa Strategijom razvoja energetike Republike Srbije i Akcionim planom za energetsku efikasnost Republike Srbije. Program i Plan energetske efikasnosti usvaja Skupština Grada Niša.
Energetski subjekti koji učestvuju u snabdevanju kupaca energijom na području Grada Niša dužni su da na zahtev uprave nadležne za poslove energetike dostave podatke za izradu planova razvoja energetike, Programa i Planova energetske efikasnosti za područje Grada Niša, kao za izradu Energetskog bilansa koji služi kao osnova za pripremu i praćenje planskih dokumenata, u roku od 30 dana od dana dostavljanja zahteva.
3. Razvoj i održavanje sistema daljinskog grejanja za područje Grada Niša
Energetski objekti sistema daljinskog grejanja grade se po programu koji sadrži podatke o vrsti objekta, potrebna sredstva i izvore finansiranja, način obezbeđenja sredstava, rok i dinamiku izgradnje, kao i druge neophodne elemente (u daljem tekstu: Program izgradnje objekata toplifikacije), koji je sastavni deo Programa uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje sa finansijskim planom.
Program izgradnje objekata toplifikacije donosi se za period od godinu dana u skladu sa usvojenim planovima razvoja energetike za područje Grada Niša i Programom energetske efikasnosti za područje Grada Niša.
Energetski objekti sistema daljinskog grejanja održavaju se po programu koji sadrži podatke o vrsti objekta, potrebna sredstva i izvore finansiranja, način obezbeđenja sredstava, rok i dinamiku održavanja, kao i druge neophodne elemente (u daljem tekstu: Program održavanja termoenergetskih objekata i instalacija), koji je sastavni deo Programa održavanja komunalne infrastrukture javnog zemljišta gradskog i seoskog područja sa finansijskim planom.
Program održavanja termoenergetskih objekata i instalacija donosi se za period od godinu dana u skladu sa usvojenim planovima razvoja energetike za područje Grada Niša i Programom energetske efikasnosti za područje Grada Niša.
Energetski subjekti koji vrše proizvodnju, distribuciju i snabdevanje toplotnom energijom dužni su da učestvuju u izradi, donošenju i sprovođenju Programa izgradnje objekata toplifikacije i Programa održavanja termoenergetskih objekata i instalacija.
Uprava nadležna za poslove energetike izdaje energetske dozvole za izgradnju energetskih objekata u skladu sa Zakonom o energetici.
Energetska dozvola se izdaje rešenjem, u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva, ako su ispunjeni uslovi utvrđeni zakonom i propisima donetim na osnovu njega.
Na rešenje iz stava 2. ovog člana može se izjaviti žalba u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja, ministarstvu nadležnom za poslove energetike.
Energetska dozvola izdaje se sa rokom važenja do tri godine od dana izdavanja energetske dozvole.
Na zahtev imaoca energetske dozvole, uprava nadležna za poslove energetike može produžiti rok važenja energetske dozvole za najduže godinu dana, ako su ispunjeni uslovi utvrđeni zakonom za izdavanje energetske dozvole.
Zahtev za produženje podnosi se najkasnije 30 dana pre isteka roka važenja energetske dozvole.
Registar energetskih dozvola vodi uprava nadležna za poslove energetike.
III OBAVLJANJE ENERGETSKE DELATNOSTI
Energetske delatnosti jesu proizvodnja toplotne energije i distribucija i snabdevanje toplotnom energijom.
Svaka energetska delatnost iz stava 1. ovog člana poverava se pod jedinstvenim uslovima na području Grada Niša.
6. Snabdevanje tarifnih kupaca
Energetski subjekt, kao snabdevač tarifnih kupaca toplotnom energijom, obezbeđuje toplotnu energiju iz sopstvenih izvora ili kupuje toplotnu energiju od drugih proizvođača, o čemu zaključuje godišnji ugovor u skladu sa godišnjim bilansom potreba tarifnih kupaca koje snabdeva.
Energetski subjekt može otpočeti sa obavljanjem energetske delatnosti na osnovu licence koju izdaje uprava nadležna za poslove energetike.
Licenca se izdaje na zahtev energetskog subjekta za svaku energetsku delatnost posebno ako su ispunjeni uslovi propisani zakonom i propisima donetim na osnovu zakona.
Uprava nadležna za poslove energetike rešenjem izdaje i oduzima licencu u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Za izdavanje licence plaća se naknada u visini koju utvrđuje uprava nadležna za poslove energetike u skladu sa Kriterijumima i merilima i vrednosti koeficijenta za obračun visine naknade za izdavanje licence za obavljanje energetskih delatnosti.
Kriterijume i merila za određivanje visine naknade za izdavanje licence za obavljanje energetskih delatnosti donosi uprava nadležna za poslove energetike.
Rešenje o vrednosti koeficijenta za obračun visine naknade za izdavanje licence za obavljanje energetskih delatnosti donosi Gradonačelnik.
Vrednost koeficijenta iz stava 2. ovog člana utvrđuje se najkasnije do 31. decembra svake godine i važi za narednu godinu.
Rešenje o vrednosti koeficijenta za obračun visine naknade za izdavanje licence za obavljanje energetskih delatnosti i Kriterijumi i merila za određivanje visine naknade za izdavanje licence za obavljanje energetskih delatnosti, objavljuju se u "Službenom listu Grada Niša".
Registar izdatih i oduzetih licenci vodi uprava nadležna za poslove energetike, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
IV PROIZVODNJA I DISTRIBUCIJA I SNABDEVANJE TOPLOTNOM ENERGIJOM
8. Proizvodnja toplotne energije
Proizvođač toplotne energije je energetski subjekt koji obavlja delatnost proizvodnje toplotne energije.
Proizvođač toplotne energije je dužan da svoje proizvodne kapacitete održava u ispravnom stanju, obezbedi njihovu stalnu pogonsku i funkcionalnu sposobnost i bezbedno korišćenje u skladu sa tehničkim i drugim propisima i standardima koji se odnose na uslove eksploatacije te vrste objekata i instalacija, njihovu bezbednost i uslove zaštite životne sredine utvrđene zakonom i drugim propisima.
Proizvođač toplotne energije kome je aktom o osnivanju ili aktom o poveravanju obavljanja delatnosti proizvodnje toplotne energije utvrđena obaveza proizvodnje toplotne energije za tarifne kupce dužan je da proizvedenu toplotnu energiju isporučuje energetskom subjektu koji obavlja delatnost distribucije i snabdevanja tarifnih kupaca toplotnom energijom prema godišnjem bilansu potreba tarifnih kupaca.
Proizvođač toplotne energije iz stava 1. ovog člana i energetski subjekt koji obavlja delatnost distribucije i snabdevanja tarifnih kupaca toplotnom energijom, ako se te delatnosti ne obavljaju u istom pravnom subjektu, zaključuju godišnji ugovor o prodaji toplotne energije za potrebe tarifnih kupaca u pisanoj formi.
Termoenergetska oprema proizvođača toplotne energije koju koristi za obavljanje osnovne delatnosti, sadrži:
- toplotne izvore,
- merače utroška toplotne energije za predatu toplotnu energiju iz proizvodnih izvora koji su u sastavu energetskog subjekta,
- pumpne stanice toplotnog izvora.
9. Povlašćeni proizvođači toplotne energije i podsticajne mere za korišćenje obnovljivih izvora za proizvodnju toplotne energije
Povlašćeni proizvođači toplotne energije, odnosno energije za grejanje i hlađenje imaju pravo na podsticajnu otkupnu cenu i druge podsticajne mere.
Povlašćeni proizvođači toplotne energije su oni koji u procesu proizvodnje toplotne energije koriste obnovljive izvore energije i pri tome ispunjavaju uslove u pogledu energetske efikasnosti.
Skupština Grada Niša donosi akt koji propisuje uslove za sticanje statusa povlašćenog proizvođača toplotne energije, kriterijume za sticanje ispunjenosti tih uslova, utvrđuje način i postupak sticanja tog statusa.
Uslovi za sticanje statusa povlašćenog proizvođača toplotne energije, kriterijumi za sticanje ispunjenosti tih uslova kao i način i postupak sticanja tog statusa propisaće se u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Uprava nadležna za poslove energetike donosi Rešenje o sticanju statusa povlašćenog proizvođača toplotne energije i vodi registar povlašćenih proizvođača toplotne energije.
Akt kojim se propisuju podsticajne mere za povlašćene proizvođače toplotne energije utvrđuje i donosi Skupština Grada Niša i objavljuje se u Službenom listu Grada Niša.
10. Distribucija i snabdevanje toplotnom energijom
Distributer toplotne energije je energetski subjekt koji obavlja delatnost distribucije i snabdevanja toplotnom energijom tarifnih kupaca i dužan je da vrši tu delatnost svim kupcima toplotne energije na području na kojem je obavlja na principima javnosti i nediskriminacije.
Za održavanje, funkcionisanje i bezbedno korišćenje distributivnog sistema, kao i njegov razvoj u skladu sa potrebama postojećih i budućih kupaca, odgovoran je distributer toplotne energije.
Termoenergetska oprema distributera toplotne energije koju koristi za obavljanje osnovne delatnosti, sadrži:
- toplovodnu mrežu,
- priključni toplovod,
- priključnu podstanicu,
- uređaje i postrojenja koji su njihovi sastavni delovi.
11. Pravila o radu distributivnog sistema
Distributer toplotne energije, u obavljanju delatnosti distribucije i snabdevanja toplotnom energijom, donosi Pravila o radu distributivnog sistema (u daljem tekstu: "Pravila o radu") u roku od 6 meseci od dana stupanja na snagu ove odluke. Saglasnost na Pravila o radu daje Gradsko veće Grada Niša uz dostavljeno mišljenje uprave nadležne za poslove energetike.
Pravilima o radu utvrđuju se naročito: tehnički uslovi za priključenje korisnika na sistem, tehnički uslovi za povezivanje sa proizvođačem, tehnički i drugi uslovi za bezbedan pogon distributivnog sistema i za obezbeđivanje pouzdanog i kontinuiranog snabdevanja kupaca toplotnom energijom, postupci u kriznim situacijama, pravila o merenju sa definisanom potrebnom mernom opremom.
Pravila o radu objavljuju se u "Službenom listu Grada Niša".
12. Održavanje sistema daljinskog grejanja
Energetski subjekt je dužan da energetske objekte sistema daljinskog grejanja, uključujući priključni toplovod i priključnu podstanicu eksploatiše racionalno i ekonomično.
Ugradnju, proveravanje ispravnosti i tačnost rada, kao i održavanje mernih elemenata i merača utroška toplotne energije u priključnoj podstanici vrši energetski subjekt.
Energetski subjekt i tarifni kupac imaju obavezu zaključivanja Ugovora o preuzimanju merača utroška toplotne energije i priključnih podstanica kupaca.
Uslovi, rokovi, postupak i način preuzimanja postojećih merača utroška toplotne energije i priključnih podstanica kupaca, kao i način regulisanja imovinsko-pravnih odnosa vezanih za njihovo preuzimanje definisani su Pravilnikom o preuzimanju postojećih merača utroška toplotne energije i priključnih podstanica kupaca od strane energetskih subjekata, koji donosi uprava nadležna za poslove energetike.
Energetski subjekt je dužan da blagovremeno obavlja remont i druge radove na svojim objektima i opremi, kao i vršenje potrebnih proba funkcionisanja svih energetskih objekata i opreme, a u cilju nesmetanog funkcionisanja celog sistema daljinskog grejanja.
Energetski subjekt je u obavezi da do 20. septembra svake godine, upravi nadležnoj za poslove energetike, podnese izveštaj o pripremljenosti svog dela sistema daljinskog grejanja za nastupajuću grejnu sezonu.
Vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom, dužan je da unutrašnju grejnu instalaciju objekta koji je priključen na sistem daljinskog grejanja, održava u ispravnom stanju. Radovi na pripremama unutrašnje grejne instalacije za grejnu sezonu moraju se završiti do 30. septembra tekuće godine.
Vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom, je dužan da nadoknadi štetu energetskom subjektu koju prouzrokuje nestručnom intervencijom na svojoj termoenergetskoj opremi.
Bez pisane saglasnosti energetskog subjekta, vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom, ne može menjati svoju termoenergetsku opremu.
V PRIKLJUČENJE OBJEKATA NA DISTRIBUTIVNI SISTEM I UGOVOR O PRODAJI TOPLOTNE ENERGIJE
13. Energetski uslovi za izradu projektne dokumentacije, i odobrenje za priključenje
Investitor koji planira izgradnju i priključenje novog objekta - podstanice objekta i unutrašnjih grejnih instalacija na distributivni sistem, odnosno želi da izvrši izmene na već priključenoj termoenergetskoj opremi koje za posledicu mogu imati izmenu priključne snage ili promenu načina rada, dužan je da od energetskog subjekta na čiji distributivni sistem želi priključenje ili je već priključen, pribavi energetske uslove za izradu projektne dokumentacije a po postupku predviđenom zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja objekta.
Zahtev za izdavanje energetskih uslova za izradu projektne dokumentacije podnosi se na obrascu energetskog subjekta i sadrži podatke o:
1. vlasniku i investitoru objekta (firma i sedište, PIB, matični broj, odnosno ime, prezime, adresa, kao i drugi podaci određeni Pravilima o radu distributivnog sistema),
2. objektu za koji se traže energetski uslovi za izradu projektne dokumentacije za priključenje na distributivni sistem (vrsta, površina, namena objekta, lokacija i dr.),
3. periodu u kome se planira priključenje,
4. predviđenoj instalisanoj snazi, kao i o nominalnom radnom pritisku, temperaturi i protoku koji je potrebno obezbediti na priključku objekta (ako su u pitanju specifični zahtevi),
5. nameni korišćenja toplotne energije,
6. predviđenoj minimalnoj i maksimalnoj časovnoj i dnevnoj potrošnji toplotne energije i ukupnoj godišnjoj potrošnji sa mesečnom dinamikom (ako su u pitanju specifični zahtevi),
7. tehničkim karakteristikama objekta investitora sa posebnim naglaskom na način predaje toplotne energije (radijatorsko, kalorifersko i dr.).
Energetske uslove za izradu projektne dokumentacije izdaje energetski subjekt na čiji se distributivni sistem traži priključenje. Način i postupak podnošenja zahteva za izdavanje energetskih uslova za izradu projektne dokumentacije definisani su Pravilima o radu distributivnog sistema energetskog subjekta.
Za priključenje objekta na distributivni sistem, investitor je obavezan da od strane energetskog subjekta na čiji distributivni sistem želi priključenje, pribavi Rešenje o odobrenju za priključenje.
Ukoliko je investitor izvršio izmene na već priključenoj termoenergetskoj opremi koje za posledicu mogu imati izmenu priključne snage ili promenu načina rada, dužan je da pribavi novo Rešenje o odobrenju za priključenje.
Način i postupak podnošenja zahteva za izdavanje Rešenja o odobrenju za priključenje definisani su Pravilima o radu distributivnog sistema energetskog subjekta.
Energetski subjekt na čiji sistem se priključuje objekat kupca odobriće priključenje u smislu stava 1. ovog člana ako utvrdi da uređaji i instalacije objekta koji se priključuje ispunjavaju uslove propisane zakonom, tehničkim i drugim propisima kojima se uređuju uslovi i način eksploatacije tih objekata.
Energetski subjekt je dužan da odluči po zahtevu za izdavanje Rešenja o odobrenju za priključenje u roku od 30 dana od dana prijema zahteva.
Rešenje o odobrenju za priključenje na distributivni sistem sadrži naročito mesto priključenja na distributivni sistem, način i tehničke uslove priključenja, mesto i način merenja isporučene toplotne energije, period u kome se planira priključenje i troškove priključenja.
Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana može se podneti žalba Gradskom Veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Rešenje Gradskog Veća po žalbi je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Troškove priključenja snosi podnosilac zahteva za priključenje na toplovodnu mrežu.
Visinu troškova iz stava 1. ovog člana utvrđuje energetski subjekt koji obavlja distribuciju toplotne energije posebnom odlukom u skladu sa Pravilnikom za određivanje visine naknade za priključak na toplovodnu mrežu koji donosi uprava nadležna za poslove energetike.
Pravilnikom iz stava 2. ovog člana utvrđuju se način i bliži kriterijumi za obračun troškova priključenja.
Saglasnost na odluku iz stava 2. ovog člana daje Gradsko Veće Grada Niša u roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke od strane energetskog subjekta.
Pravilnik za određivanje visine naknade za priključak na toplovodnu mrežu i Odluka za utvrđivanje visine naknade za priključak na toplovodnu mrežu objavljuju se u "Službenom listu Grada Niša".
14. Termoenergetska oprema tarifnog kupca
Termoenergetska oprema tarifnog kupca, sadrži:
- podstanicu objekta,
- unutrašnju grejnu instalaciju.
O održavanju unutrašnje grejne instalacije stara se vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom. Poslove održavanja, vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom, ugovorom može poveriti energetskom subjektu, drugom pravnom licu ili preduzetniku koji je registrovan za obavljanje te vrste poslova.
Električnu energiju za rad toplotne podstanice plaćaju kupci bez obzira da li su sa energetskim subjektom potpisali ugovor o održavanju.
Investitorovu termoenergetsku opremu može ugraditi samo ovlašćeni izvođač radova sa posedovanjem odgovarajuće licence, shodno odredbama zakona kojima se uređuje planiranje i izgradnja objekta.
Po završenoj ugradnji unutrašnje grejne instalacije moraju biti izvršena sva potrebna probna ispitivanja i sačinjene sve izjave i zapisnici o probnim ispitivanjima, a u skladu sa Pravilima o radu distributivnog sistema.
15. Ugovor o prodaji toplotne energije
Energetski subjekt koji snabdeva energijom objekat kupca i kupac energije zaključuju u pisanoj formi Ugovor o prodaji toplotne energije pre priključenja objekta kupca na distributivni sistem.
Zabranjeno je priključenje objekata ukoliko nije zaključen Ugovor o prodaji toplotne energije između energetskog subjekta i tarifnog kupca.
Elementi Ugovora o prodaji toplotne energije definisani su Pravilima o radu distributivnog sistema.
Ugovor o prodaji toplotne energije, pored elemenata utvrđenih zakonom koji uređuje obligacione odnose, sadrži sledeće elemente:
- podatke o tarifnom kupcu,
- period u kome se planira priključenje,
- trajanje ugovora i uslove produženja ugovora,
- obaveze tarifnog kupca i energetskog subjekta,
- priključnu snagu za toplotnu podstanicu preko koje se tarifni kupac snabdeva toplotnom energijom,
- predviđenu količinu toplotne energije koja se isporučuje, dinamiku i kvalitet isporuke,
- način plaćanja računa,
- elemente za izradu delovnika troškova za isporučenu toplotnu energiju, ako se potrošnja isporučene toplotne energije očitava na zajedničkom meraču utroška toplotne energije,
- uslove za obustavu isporuke toplotne energije i isključenje sa distributivnog sistema, kao i prava i obaveze energetskog subjekta i tarifnog kupca,
- prava i obaveze u slučaju privremene obustave isporuke toplotne energije,
- prava i obaveze u slučaju neizmirenja obaveza tarifnog kupca,
- obaveze energetskog subjekta u slučaju neispunjenja obaveza u pogledu kvaliteta i kontinuiteta isporuke,
- način informisanja o promeni cena i drugih uslova isporuke toplotne energije.
Tarifni kupac je dužan da energetskom subjektu prijavi statusne i vlasničke promene koje utiču na odnose između energetskog subjekta i tarifnog kupca, u roku od 15 dana od dana kada je promena nastala, a na način definisan Pravilima o radu distributivnog sistema.
Ukoliko je razlog za nastanak statusne i vlasničke promene rušenje, odnosno isključenje objekta sa distributivnog sistema koje je izvršeno u skladu sa procedurom definisanom ovom odlukom, tarifni kupac ima obavezu izmirenja troškova grejanja nastalih u periodu do dana nastanka promene.
Ukoliko je razlog za nastanak statusne i vlasničke promene prodaja, odnosno otuđenje objekta iz svojine, tarifni kupac ima obavezu izmirenja troškova grejanja za period do završetka meseca u kome je promena nastala, kada obaveza plaćanja troškova grejanja prelazi na novog vlasnika objekta.
Energetski subjekt je u obavezi da nakon podnete prijave iz stava 1. ovog člana izvrši konačan obračun za isporučenu toplotnu energiju i dostavi ga tarifnom kupcu.
Priključenje objekta na distributivni sistem vrši energetski subjekt.
Energetski subjekt je dužan da priključi objekat kupca na distributivni sistem u roku od 15 dana od dana zaključenja Ugovora o prodaji toplotne energije, pod uslovom da je kupac ispunio obaveze utvrđene Rešenjem o odobrenju za priključenje, kao i da objekat kupca ispunjava sve tehničke i druge propisane uslove.
Zabranjeno je priključenje na distributivni sistem objekata za čiju izgradnju nije pribavljena građevinska dozvola u skladu sa zakonom.
U slučaju potrebe za priključenje gradilišta, sličnih objekata, kao i objekata za koje je odobren probni rad u skladu sa posebnim zakonom, može se izdati Rešenje o odobrenju za privremeno priključenje objekta.
Uslovi, način, postupak odobrenja za privremeno priključenje, isporuka toplotne energije i zaključivanje Ugovora o prodaji toplotne energije su isti kao i u redovnom postupku, odnosno u skladu sa odredbama ove odluke i Pravilima o radu distributivnog sistema.
17. Evidencija tarifnih kupaca
Za potrebe poslovanja sa tarifnim kupcima energetski subjekt vodi i ažurira evidenciju tarifnih kupaca.
Evidencija tarifnih kupaca, koja se odnosi na fizička lica, sadrži podatke:
- ime, prezime i JMBG tarifnog kupca,
- adresu tarifnog kupca, adresu objekta za isporuku toplotne energije.
Evidencija tarifnih kupaca, koja se odnosi na pravna lica sadrži podatke:
- naziv pravnog lica,
- ime, prezime i JMBG ovlašćenog lica,
- adresu sedišta, adresu objekta za isporuku toplotne energije,
- PIB, matični broj tarifnog kupca,
- ime, prezime i JMBG zakonskog zastupnika.
VI ISKLJUČENJE OBJEKTA SA DISTRIBUTIVNOG SISTEMA
Zahtev za isključenje objekta kupca toplotne energije sa distributivnog sistema daljinskog grejanja može se podneti samo za objekat za koji je izdato Rešenje o odobrenju za priključenje, odnosno drugi odgovarajući akt kojim je odobreno priključenje objekta na sistem daljinskog grejanja.
Energetski subjekt će prihvatiti zahtev za isključenje objekta kupca toplotne energije sa distributivnog sistema, koji se podnosi u pisanoj formi, ukoliko je za objekat izdato Rešenje o odobrenju za priključenje, odnosno drugi odgovarajući akt kojim je odobreno priključenje objekta na sistem daljinskog grejanja i postoji pisana saglasnost svih vlasnika objekta za koji je podnet zahtev za isključenje.
U slučaju isključenja objekta kupca toplotne energije, energetski subjekt će doneti Rešenje o odobrenju za isključenje objekta sa distributivnog sistema, a troškove isključenja snosi kupac.
Energetski subjekt je dužan da o svakom isključenju objekta obavesti upravu nadležnu za poslove energetike, pisanim putem.
Ukoliko vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom podnese zahtev za ponovno priključenje objekta na distributivni sistem a ukoliko se energetski uslovi za izradu projektne dokumentacije razlikuju od prethodno izdatih energetskih uslova za izradu projektne dokumentacije sprovešće se procedura kao kod prvog priključenja.
Ukoliko se novi energetski uslovi za izradu projektne dokumentacije ne razlikuju od energetskih uslova dobijenih prethodnim priključenjem, energetski subjekt će ponovo priključiti objekat pod uslovom da su ispunjeni svi tehnički uslovi definisani energetskim uslovima za izradu projektne dokumentacije i da je potpisan Ugovor o prodaji toplotne energije.
Ispunjenje tehničkih uslova definisanih prethodnim stavom, dokazuje se izjavom lica koje ispunjava uslove propisane Zakonom o planiranju i izgradnji za odgovornog projektanta, odnosno odgovornog izvođača radova za tu vrstu objekta.
O ponovnom priključenju objekta, energetski subjekt izdaje Rešenje o odobrenju za priključenje.
Troškove ponovnog priključenja na distributivni sistem snosi vlasnik objekta, odnosno organ upravljanja stambenom zgradom i definisani su u skladu sa Pravilnikom za određivanje visine naknade za priključak na toplovodnu mrežu.
Ukoliko je period isključenja pre ponovnog priključenja kraći od 12 meseci, kupac ima obavezu plaćanja troškova grejanja koji bi nastali u slučaju da objekat nije isključivan, odnosno plaćanja naknade za grejnu površinu.
Prilikom ponovnog priključenja objekta na distributivni sistem, u slučaju kada nije došlo do promene instalisanog kapaciteta svih potrošača toplotne energije u objektu koji se priključuje na distributivni sistem grejanja, neće se naplaćivati naknada za uređivanje građevinskog zemljišta izgradnjom objekata gradske toplifikacije.
Prilikom ponovnog priključenja objekta na distributivni sistem, u slučaju kada je došlo do povećanja instalisanog kapaciteta svih potrošača toplotne energije u objektu koji se priključuje na distributivni sistem grejanja, kupac ima obavezu plaćanja razlike naknada nastale obračunom sa novim i prethodnim instalisanim kapacitetom.
Obračun naknade za uređivanje građevinskog zemljišta izgradnjom objekata gradske toplifikacije se vrši u skladu sa Pravilnikom o načinu obračuna naknade za uređivanje građevinskog zemljišta izgradnjom objekata gradske toplifikacije.
VII SNABDEVANJE I KVALITET TOPLOTNE ENERGIJE
Energetski subjekt je dužan da tarifnom kupcu učini dostupnom za preuzimanje količinu toplotne energije neophodnu za postizanje propisane temperature.
Energetski subjekt je dužan da tarifnom kupcu isporučuje toplotnu energiju za grejanje prostora u toku grejne sezone.
Energetski subjekt i tarifni kupac će sklopiti ugovor kojim će regulisati uslove i način isporuke toplotne energije, kao i period u kome je energetski subjekt dužan da isporučuje toplotnu energiju za pripremu i isporuku potrošne (sanitarne) tople vode.
Grejna sezona, po pravilu, počinje 1. oktobra tekuće godine, a završava se 3. maja naredne godine.
U periodu od 1. do 15. oktobra, kada se zbog nemogućnosti energetskog subjekta da tarifnom kupcu učini dostupnom za preuzimanje dovoljnu količinu toplotne energije u grejanim prostorijama kupca, ne postiže i ne održava propisana temperatura, energetski subjekt nema obavezu obračunavanja umanjenja naknade za grejanje koja je definisana članom 55. ove odluke.
U toku grejne sezone grejni dan traje po pravilu od 6:00 do 21:00 čas, petkom i subotom od 6:00 do 22:00 časa. Nedeljom grejni dan traje od 7:00 do 21:00 čas.
Propisana temperatura u grejanim prostorijama tarifnog kupca, pri spoljnjoj temperaturi višoj od -14,5°C, po pravilu je projektovana temperatura vazduha u skladu sa namenom i vrstom prostorija, sa dozvoljenim odstupanjem od -1 do +2°C.
Energetski subjekt je dužan da neprekidno u toku trajanja grejnog dana tarifnom kupcu učini dostupnom za preuzimanje količinu toplotne energije neophodne za postizanje i održavanje propisane temperature u grejanim prostorijama tarifnog kupca.
Pri niskim spoljnim temperaturama, u cilju tehničke zaštite sistema, energetski subjekt može produžiti grejni dan ili vršiti neprekidnu isporuku toplotne energije i da pri tome racionalno gazduje energijom.
U noći između 31. decembra i 1. januara, između 6. i 7. januara i između 13. i 14. januara energetski subjekt je dužan da učini dostupnom za preuzimanje količinu toplotne energije neophodnu za postizanje propisane temperature iz stava 2. ovog člana.
VIII UTVRĐIVANJE ISPORUČENE KOLIČINE TOPLOTNE ENERGIJE
Merenje ukupno isporučene količine toplotne energije na mestu predaje toplotne energije, vrši se meračem utroška toplotne energije ugrađenim u toplotnu podstanicu.
Mesto predaje toplotne energije je mesto na kome se graniče podstanica objekta i priključna podstanica i predstavlja mesto razgraničenja odgovornosti između energetskog subjekta i kupca.
Merače utroška toplotne energije obezbeđuje energetski subjekt i dužan je da ih kao svoja sredstva ugradi, održava, baždari i vrši merenje isporučene količine toplotne energije.
Merači utroška toplotne energije moraju biti atestirani i za njih moraju biti izdati sertifikati o baždarenju u skladu sa važećim propisima.
Za period kada je merač utroška toplotne energije neispravan, a vrši se isporuka toplotne energije, isporučena količina toplotne energije se određuje na osnovu potrošnje u uporednom mesečnom obračunskom periodu.
Uporedni mesečni obračunski period je mesečni period u kojem su postojali slični uslovi preuzimanja toplote ili potrošnje potrošne (sanitarne) tople vode, a kada je merač utroška toplotne energije ispravno radio.
Uporedni mesečni obračunski period određuje energetski subjekt.
Isporučena količina toplotne energije na osnovu potrošnje u uporednom mesečnom obračunskom periodu, za mesečni obračunski period u kome je merač utroška toplotne energije bio neispravan, određuje se u skladu sa Pravilima o radu distributivnog sistema.
Redovne preglede, atestiranje i zamene merača utroška toplotne energije vrši energetski subjekt u skladu sa propisima i bez posebne mesečne nadoknade za održavanje merača utroška toplotne energije.
Kupac je dužan da omogući ovlašćenim licima energetskog subjekta pristup meraču utroška toplotne energije i instalacijama, kao i mestu priključka radi očitavanja, provere ispravnosti, otklanjanja kvarova, montaže, demontaže, zamene i održavanja.
Energetski subjekt i kupac imaju, pored redovnih pregleda iz prethodnog stava ovog člana, pravo provere tačnosti merača utroška toplotne energije. Ako se pri kontrolnom pregledu ustanovi veće odstupanje merača utroška toplotne energije od dozvoljenog, troškove provere snosi energetski subjekt, a u suprotnom onaj ko je pregled zahtevao.
Ako provera tačnosti merača utroška toplotne energije pokaže njihovo veće odstupanje od onog koje dozvoljavaju važeći propisi, računa se da je merač utroška toplotne energije neispravan, pa se za taj vremenski period obračunava količina isporučene toplotne energije na osnovu potrošnje u uporednom mesečnom obračunskom periodu.
IX OBRAČUN I PLAĆANJE NAKNADE ZA DALJINSKO GREJANJE
Naknada za daljinsko grejanje sastoji se od naknade za isporučenu toplotnu energiju (varijabilni deo) i naknade za grejnu površinu (fiksni deo).
Osnov za obračun i plaćanje naknade za isporučenu toplotnu energiju je vrednost isporučene količine toplotne energije očitana na meraču utroška toplotne energije.
Tarifnim kupcima, koji imaju zajednički merač utroška toplotne energije, pojedinačni udeo u količini isporučene toplotne energije očitane na zajedničkom meraču utroška toplotne energije određuje se na osnovu delovnika troškova, koji je izrađen u skladu sa Pravilnikom o načinu raspodele i obračuna troškova za isporučenu toplotnu energiju.
Tarifni kupci plaćaju i mesečnu naknadu za grejnu površinu.
18. Obračun naknade za daljinsko grejanje
Naknada za grejnu površinu (fiksni deo) se izračunava tako što se obračunska grejna površina, izražena u m2, pomnoži sa odgovarajućom jediničnom cenom grejne površine (din/m2), koja se određuje u skladu sa odredbama Tarifnog sistema.
Naknada za isporučenu toplotnu energiju (varijabilni deo) se izračunava tako što se isporučena količina toplotne energije (kWh) očitana na meraču utroška toplotne energije pomnoži sa odgovarajućom jediničnom cenom isporučene količine toplotne energije (din/kWh), koja se određuje u skladu sa odredbama Tarifnog sistema.
Naknada za isporučenu toplotnu energiju za pripremu potrošne (sanitarne) tople vode, utvrđuje se tako što se količina utrošene toplotne energije izmerena na posebno ugrađenom meraču utroška toplotne energije u toplotnoj podstanici koji služi za merenje isporučene količine toplotne energije za pripremu potrošne (sanitarne) tople vode, izražena u kWh, pomnoži sa odgovarajućom jediničnom cenom isporučene količine toplotne energije (din/kWh).
U zgradama sa više stambenih jedinica, gde se toplotna energija koristi za pripremu potrošne (sanitarne) tople vode, naknada za isporučenu toplotnu energiju za pripremu potrošne (sanitarne) tople vode se dalje raspodeljuje prema Pravilniku o načinu raspodele i obračunu troškova za isporučenu toplotnu energiju.
Pravilnik o načinu raspodele i obračuna troškova za isporučenu toplotnu energiju propisuje ugradnju uređaja za utvrđivanje sopstvene potrošnje toplotne energije, uređaja za regulaciju isporučene toplotne energije, kontrolnih merača utroška toplotne energije i definiše kriterijume za izradu delovnika troškova toplotne energije i model Ugovora o kontroli, merenju i preraspodeli isporučene količine toplotne energije.
Pravilnik o načinu raspodele i obračunu troškova za isporučenu toplotnu energiju donosi uprava nadležna za poslove energetike i objavljuje se u "Službenom listu Grada Niša".
Naknada za grejnu površinu (fiksni deo) obračunava se i fakturiše svakog meseca tokom obračunske grejne sezone i predstavlja 1/12 godišnjeg iznosa naknade definisane članom 50. ove odluke.
Naknada za isporučenu toplotnu energiju (varijabilni deo) obračunava se i fakturiše samo tokom grejne sezone.
Energetski subjekt ima obavezu da na zahtev tarifnog kupca koji toplotnu energiju koristi za potrebe stambenog prostora obračunava i fakturiše naknadu za isporučenu toplotnu energiju svakog meseca tokom obračunske grejne sezone na bazi prosečne potrošnje iz prethodnih godina i potrošnje iz prethodnih meseci iz tekuće grejne sezone, a konačan obračun potrošnje vršiće se nakon isteka grejne sezone uz nivelisanje mesečnih obračuna zaključno sa danom završetka obračunske grejne sezone.
Način i dinamika obračuna i fakturisanja u smislu stavova 2. i 3. ovog člana definišu se Ugovorom o prodaji toplotne energije.
19. Obračun umanjenja naknade za daljinsko grejanje
Kada je zbog nemogućnosti energetskog subjekta da tarifnom kupcu učini dostupnom za preuzimanje dovoljnu količinu toplotne energije neophodne za postizanje i održavanje propisane temperature u grejanim prostorijama, u bilo kojoj prostoriji tarifnog kupca temperatura niža od propisane sa dozvoljenim odstupanjem u trajanju od 3 dana ili duže, a zbog kvara na distributivnom sistemu, ukupna naknada za grejnu površinu (fiksni deo) će se umanjiti 20% za svaki stepen ispod propisane temperature.
Umanjenje naknade iz stava 1. ovog člana vršiće se pod uslovom da je poremećaj u grejanju prijavljen energetskom subjektu.
Kada je u toku grejne sezone došlo do više od tri prekida grejanja u trajanju do 24 sata, ili jednog prekida grejanja u trajanju dužem od 24 sata u slučaju kvarova na sistemu daljinskog grejanja, remonta, rekonstrukcije i radova na proširenju mreže, priključenju novih kupaca i isključenju, naknada za grejnu površinu (fiksni deo) će se umanjiti za iznos dela naknade srazmerne periodu prekida.
Kada je u slučaju iz stava 1. ovog člana u bilo kojoj prostoriji tarifnog kupca izmerena temperatura niža za 5°C ili niža za više od 5°C od propisane sa dozvoljenim odstupanjem, umanjenje naknade za grejnu površinu (fiksni deo) se obračunava na isti način kao u slučaju iz stava 3. ovog člana.
Kod prekida grejanja zbog kvara unutrašnje grejne instalacije bez krivice i volje kupca ne postoji ni osnov za umanjenje naknade za daljinsko grejanje. U ovom slučaju, način nadoknade troškova kupca je definisan Ugovorom o održavanju unutrašnje instalacije.
Kada je u toku grejne sezone došlo do tri prekida grejanja u trajanju do 24 sata, energetski subjekt nema obavezu umanjenja naknade za daljinsko grejanje.
Energetski subjekt nema obavezu umanjenja naknade za daljinsko grejanje u slučaju kada je poremećaj u grejanju nastao zbog obustave isporuke električne energije toplotnim izvorima, uređajima na distributivnom sistemu, za zajedničke prostorije u kojima se nalazi toplotna podstanica, izuzev u slučaju kada energetski subjekt ne izmiruje svoju obavezu plaćanja računa za električnu energiju.
Energetski subjekt nema obavezu umanjenja naknade za daljinsko grejanje u slučaju kada se grejane prostorije koriste za druge namene, suprotno od projektne dokumentacije (zajedničke prostorije, vešernice...).
X TARIFNI SISTEM I CENE TOPLOTNE ENERGIJE
Tarifnim sistemom utvrđuju se tarifni elementi i tarifni stavovi za obračun i način obračuna toplotne energije.
Tarifni elementi za obračun toplotne energije sadrže opravdane troškove poslovanja koje čine troškove amortizacije, održavanja, izgradnje, rekonstrukcije i modernizacije objekata, osiguranja, energenata, zaštite životne sredine i druge troškove poslovanja energetskog subjekta.
Elementi tarifnog sistema iskazuju se u tarifnim stavovima na osnovu kojih se vrši obračun naknade za daljinsko grejanje za obračunski period.
Tarifni stavovi za isporučenu toplotnu energiju jednaki su na celoj teritoriji Grada Niša.
Cene toplotne energije su regulisane.
Cene, kao i korekcije cena, po kojima se toplotna energija isporučuje tarifnim kupcima utvrđuje energetski subjekt, uz primenu Tarifnog sistema i Pravilnika o metodologiji za formiranje cena toplotne energije.
Saglasnost na akt energetskog subjekta o cenama toplotne energije daje nadležni organ Grada.
Tarifni sistem za obračun i način obračuna toplotne energije, donosi Skupština Grada i objavljuje se u "Službenom listu Grada Niša".
Pravilnik o metodologiji za formiranje cena toplotne energije, donosi uprava nadležna za poslove energetike i objavljuje se u "Službenom listu Grada Niša".
XI REKLAMACIJE SNABDEVANJA TOPLOTNOM ENERGIJOM
Kupac može vršiti reklamaciju:
- obračuna isporučene toplotne energije,
- kvaliteta grejanja,
- drugih usluga.
Prigovor na obračun isporučene toplotne energije, odnosno usluge, kupac podnosi energetskom subjektu u pisanoj formi, najkasnije u roku od 30 dana od završetka tog mesečnog obračunskog perioda.
Prigovor na ispostavljeni obračun ne odlaže njegovo plaćanje.
Energetski subjekt je obavezan da o prigovoru odluči u roku od 8 dana od prijema prigovora i o tome donese rešenje koje dostavlja kupcu.
Na rešenje energetskog subjekta iz stava 3. ovog člana kupac ima pravo žalbe koja se podnosi Gradskom Veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Tarifni kupac može vršiti reklamaciju kvaliteta grejanja u svom objektu, ukoliko je u bilo kojoj prostoriji objekta temperatura niža od propisane sa dozvoljenim odstupanjem.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, tarifni kupac obaveštava pravno lice odnosno preduzetnika koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, pravno lice odnosno preduzetnik, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije može izvršiti merenje temperature u prostorijama kupca, i ukoliko utvrdi svoju odgovornost za poremećaj u grejanju izvrši neophodne radnje na otklanjanju poremećaja, kao i na obračunu umanjenja računa za održavanje unutrašnje grejne instalacije na način utvrđen Ugovorom o održavanju unutrašnje grejne instalacije.
Ukoliko pravno lice odnosno preduzetnik, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije proceni da za poremećaj u grejanju postoji i odgovornost distributera toplotne energije, obraća se distributeru i zahteva prisustvo predstavnika distributera prilikom merenja temperature u prostorijama tarifnog kupca, kojom prilikom se i procenjuje stepen odgovornosti za nastali poremećaj u grejanju.
Na pisani zahtev pravnog lica odnosno preduzetnika, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije, distributer toplotne energije je dužan da u prisustvu predstavnika pravnog lica odnosno preduzetnika, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije u roku od 24 sata izvrši merenje temperature u objektu tarifnog kupca ukoliko je spoljna temperatura niža od 5°C, ili prvog dana kada se ispuni uslov spoljne temperature, i o izmerenim temperaturama sačini zapisnik.
Merenje se vrši baždarenim termometrom u sredini prostorije, na visini 1,2 m.
Zapisnik se radi u potrebnom broju primerka i sadrži podatke o stambenom ili poslovnom prostoru, kupcu, pravnom licu odnosno preduzetniku, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije, spoljnim temperaturama, temperaturama u prostorijama, uslovima pod kojima se meri temperatura, dodatnim izvorima grejanja, vremenu i datumu merenja, procenu stepena odgovornosti za nastali poremećaj u grejanju, i po potrebi i važnije napomene, kao i sve primedbe na postupak izvršenog merenja, na sam zapisnik o merenju i na procenu stepena odgovornosti za nastali poremećaj u grejanju. Primedbe mogu izneti predstavnik tarifnog kupca, predstavnik pravnog lica odnosno preduzetnika, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije i predstavnik distributera toplotne energije koji potpisuju zapisnik.
Primerak zapisnika se uručuje tarifnom kupcu ili predstavniku kupca i predstavniku pravnog lica odnosno preduzetnika, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije.
Ukoliko zapisnik sadrži primedbe definisane stavom 4. ovog člana, merenje temperature u objektu kupca izvršiće se ponovo, uz prisustvo komunalnog inspektora.
Prisustvo komunalnog inspektora obezbeđuje distributer toplotne energije u saradnji sa upravom nadležnom za poslove energetike.
O ponovnom merenju sačinjava se zapisnik, koji se radi u četiri primerka od kojih se jedan odmah predaje kupcu, jedan predstavniku pravnog lica odnosno preduzetnika, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije, a jedan komunalnom inspektoru.
Ukoliko je procenjeno da je kvalitet grejanja narušen zbog poremećaja u radu distributivnog sistema, zapisnik iz stava 2. i 8 ovog člana može poslužiti kao osnov za ostvarivanje prava tarifnog kupca za umanjenje računa za grejanje.
Održavanje unutrašnje grejne instalacije, tarifni kupac može ugovoriti sa distributerom toplotne energije, i u tom slučaju se distributer javlja kao pravno lice odnosno preduzetnik, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije u proceduri reklamacije kvaliteta grejanja.
Distributer toplotne energije i pravno lice odnosno preduzetnik, koji je odgovoran za održavanje unutrašnje grejne instalacije su dužni da u roku od 30 dana od dana sastavljanja zapisnika obaveste tarifnog kupca o iznosu umanjenja računa za grejanje, odnosno računa za održavanje unutrašnje grejne instalacije i sprovedu procedure umanjenja računa.
XII NEOVLAŠĆENO PREUZIMANJE TOPLOTNE ENERGIJE
Zabranjeno je neovlašćeno preuzimanje toplotne energije, kao i samovlasna montaža i demontaža uređaja ili instalacija na distributivni sistem toplotne energije.
Energetski subjekt bez odlaganja preduzima sve neophodne radnje na sprečavanju neovlašćenog preuzimanja toplotne energije (demontaža priključka, zatvaranje ventila, stavljanje mehaničke barijere-blinde...) ako utvrdi da lice za svoj objekat neovlašćeno preuzima toplotnu energiju i podnosi krivičnu prijavu protiv počinioca.
Ako trajanje neovlašćenog preuzimanja toplotne energije nije moguće tačno odrediti, neovlašćeno preuzimanje toplotne energije se zaračunava za 12 meseci unazad od dana kada je energetski subjekt utvrdio neovlašćeno preuzimanje.
Lice iz člana 66. ove odluke je dužno da energetskom subjektu nadoknadi sve troškove i svu štetu koju je proizvelo neovlašćenim preuzimanjem toplotne energije.
XIII OBUSTAVA ISPORUKE TOPLOTNE ENERGIJE
Energetski subjekt može u toku grejnog dana prekinuti isporuku toplotne energije usled povoljne spoljne temperature, pod uslovom da time ne ugrožava održavanje propisane temperature u prostorijama kupaca.
Energetski subjekt izuzetno može privremeno obustaviti isporuku toplotne energije kupcu u slučaju kvarova, remonta, rekonstrukcije i radova na proširenju mreže, priključenju novih kupaca i isključenju, više sile i drugih opravdanih razloga, kada ima obavezu obračuna umanjenja naknade za daljinsko grejanje u skladu sa članom 55. stav 3. ove odluke.
Energetski subjekt je dužan da sve radove obavi u što kraćem roku i po završetku radova, u roku od 24 sata od završetka radova u toku grejne sezone, odnosno prvog dana početka grejne sezone ukoliko je završetak radova van grejne sezone, ponovo počne sa isporukom toplotne energije.
Energetski subjekt će privremeno obustaviti isporuku toplotne energije kupcu ako:
- kupac svojom opremom unosi tehničke i druge smetnje u isporuci toplotne energije,
- ne izvršava ugovorne obaveze definisane Ugovorom o prodaji toplotne energije,
- ne izmiruje naknadu za isporučenu toplotnu energiju duže od tri meseca,
- ne omogući ovlašćenim licima energetskog subjekta pristup meraču utroška toplotne energije i instalacijama, kao i mestu priključka radi očitavanja, provere ispravnosti, otklanjanja kvarova, zamene i održavanja uređaja,
- ako toplotnu energiju koristi bez ili mimo merača utroška toplotne energije ili suprotno uslovima za pouzdano i tačno merenja preuzete toplotne energije.
Kupac je dužan da omogući ovlašćenim licima energetskog subjekta pristup meraču utroška toplotne energije i instalacijama, kao i mestu priključka radi privremene obustave isporuke toplotne energije.
Ukoliko je energetski subjekt onemogućen u izvršenju privremene obustave isporuke toplotne energije, ovo izvršenje će se obaviti uz prisustvo komunalnog inspektora.
Pre privremene obustave isporuke toplotne energije kupcu mora biti dostavljena pisana opomena u kojoj je određen rok za otklanjanje uočenih nepravilnosti i nedostataka.
Rok za otklanjanje uočenih nepravilnosti i nedostataka ne može biti kraći od 3 dana od dostavljanja opomene.
Isporuka toplotne energije kupcu može biti obustavljena ukoliko se time ne ugrožava kvalitet grejanja drugih kupaca.
Ponovna isporuka toplotne energije počeće po pravilu prvog narednog grejnog dana po prestanku razloga za obustavu isporuke toplotne energije, a po izmirenju svih troškova nastalih pre i u toku privremene obustave isporuke toplotne energije.
Kupac može podneti zahtev za privremenu obustavu isporuke toplotne energije ukoliko ne postoji potreba za grejanjem objekta ili stambene/poslovne jedinice ili usled privremene sprečenosti za korišćenje objekta ili stambene/poslovne jedinice i slično.
Energetski subjekt će kupcu privremeno obustaviti isporuku toplotne energije za objekat ili stambenu/poslovnu jedinicu ukoliko za to postoji saglasnost Skupštine stanara u skladu sa zakonom kojim se reguliše upravljanje i održavanje stambenih zgrada.
Način i uslovi izvršenja privremene obustave isporuke toplotne energije se vrši u skladu sa Pravilima o radu distributivnog sistema, a kupac je u obavezi da energetskom subjektu omogući proveru instalacija u svom objektu ili stambenoj/poslovnoj jedinici u svakom trenutku kada energetski subjekt želi da proveri da li kupac poštuje obaveze utvrđene Rešenjem o privremenoj obustavi isporuke toplotne energije.
Troškove privremene obustave isporuke toplotne energije kao i troškove ponovnog početka isporuke toplotne energije snosi kupac toplotne energije.
Kupac kome je na osnovu zahteva izvršena privremena obustava isporuke toplotne energije, ili kome je privremeno obustavljena isporuka toplotne energije na osnovu člana 70. ove odluke, ima obavezu plaćanja troškova naknade za isporučenu toplotnu energiju nastalih u periodu do datuma obustave u punom iznosu, a troškova naknade za grejnu površinu u kontinuitetu i nakon izvršene obustave isporuke toplotne energije.
U slučajevima privremene obustave isporuke toplotne energije definisanim članovima 70. i 72. ove odluke, energetski subjekt ima obavezu da donese Rešenje o privremenoj obustavi isporuke toplotne energije.
Kupac može uložiti prigovor na Rešenje o privremenoj obustavi isporuke toplotne energije energetskom subjektu u roku od 7 dana od trenutka dostave Rešenja.
Energetski subjekt je dužan da u roku od 7 dana od dana prijema prigovora odluči o prigovoru i o tome donese akt na koji kupac ima pravo žalbe Gradskom Veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja akta.
Ukoliko je prigovor na Rešenje o privremenoj obustavi isporuke toplotne energije u slučaju iz člana 70. ove odluke osnovan, energetski subjekt je dužan da obezbedi uslove za nastavak isporuke toplotne energije u najkraćem mogućem roku, a najkasnije 24 časa od momenta utvrđivanja osnovanosti prigovora, kao i da izvrši nadoknadu troškova nastalih po osnovu neosnovane privremene obustave isporuke toplotne energije u smislu umanjenja naknade za daljinsko grejanje u skladu sa članom 55. stav 3. ove odluke.
XIV USLOVI I MERE U SLUČAJU UGROŽENE SIGURNOSTI ISPORUKE TOPLOTNE ENERGIJE
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, energetski subjekat je dužan da odmah o tome obavesti upravu nadležnu za komunalne delatnosti i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.
Ukoliko energetski subjekt ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana u roku od 24 časa, uprava nadležna za komunalne delatnosti će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Skupštine Grada.
U slučaju štrajka u energetskom subjektu se mora obezbedi minimum procesa rada u snabdevanju toplotnom energijom kupaca u skladu sa propisima Skupštine Grada.
Minimum procesa rada utvrđuje Skupština Grada u skladu sa zakonom.
Ako se u energetskom subjektu u slučaju štrajka ne obezbedi i ne vrši minimum procesa rada, a usled toga bi mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi i bezbednost ljudi i imovine, Gradonačelnik je dužan, da bez odlaganja, preduzme mere u skladu sa Zakonom.
Energetski subjekt je dužan da obaveštava kupca o stanju distributivnog sistema i planovima njegovog razvoja, ukupne potrošnje i dinamici potrošnje toplotne energije, cenama i promenama cene toplotne energije i usluga i drugim elementima od interesa za kupca putem sredstava javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način.
Energetski subjekt je dužan da organizuje informacioni servis za direktnu telefonsku komunikaciju i komunikaciju elektronskom poštom sa kupcima toplotne energije, a u cilju urednog prijema i evidentiranja reklamacija, kao i radi blagovremenog i istinitog informisanja kupaca o događajima u sistemu.
Informacioni servis radi 24 sata dnevno, a raspoloživi brojevi telefona i E-mail adrese se ističu na ulazima objekata kupaca, i objavljuju putem medija i na internet sajtu energetskog subjekta.
Energetski subjekt i kupci su dužni da se uzajamno informišu o neispravnostima koje primete na svojoj opremi, a koje bi mogle uticati na normalan rad opreme energetskog subjekta i kupca.
O svim planiranim prekidima isporuke toplotne energije, energetski subjekt je dužan da kupce obavesti putem obaveštenja koja se ističu na ulazima objekata kupaca, i objavljuju putem medija i na internet sajtu energetskog subjekta, a najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida isporuke.
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prinudnih prekida u isporuci toplotne energije, energetski subjekt je dužan da odmah o tome obavesti upravu nadležnu za poslove energetike, da redovno daje informacije kupcima i medijima o uzrocima prekida isporuke i predviđenom trajanju otklanjanja kvarova i poremećaja u snabdevanju, kao i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.
Nadzor nad primenom odredaba ove odluke i nad zakonitošću rada energetskog subjekta, vrši uprava nadležna za poslove energetike.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i akata donetih na osnovu odluke vrši nadležni komunalni inspektor, ako pojedini poslovi tog nadzora nisu zakonom i drugim propisima stavljeni u nadležnost drugih inspektora.
Komunalno-policijske poslove obavlja komunalni policajac.
Komunalni policajac u obavljanju komunalno policijskih poslova, pored zakonom utvrđenih ovlašćenja, podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka za prekršaje utvrđene ovom odlukom.
Ukoliko komunalni policajac, u obavljanju komunalno-policijskih poslova, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.
Novčanom kaznom od 50.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj energetski subjekt - pravno lice, ako:
1) ne postupi u skladu sa članom 19. stav 2,
2) ne izda investitoru energetske uslove za izradu projektne dokumentacije (član 24.),
3) priključi objekat kupca toplotne energije koji nije zaključio pisani ugovor (član 32. stav 2),
4) ne isporučuje toplotnu energiju na način, u rokovima i vremenu propisanim ovom Odlukom (članovi 42, 43. i 44.),
5) ne baždari i ne održava merač utroška toplotne energije (član 45. stav 3),
6) ugradi merač utroška toplotne energije bez atesta i sertifikata (član 45. stav 4),
7) ne vrši redovne preglede, atestiranja i zamenu merača utroška toplotne energije (član 48. stav 1),
8) primeni cene toplotne energije bez saglasnosti nadležnog organa (član 59. stav 3),
9) obustavi isporuku toplotne energije ili isključi objekat kupca sa distributivnog sistema suprotno odredbama ove Odluke (član 66, 69. i 70. stav 1),
10) ne organizuje informacioni servis za direktnu telefonsku komunikaciju sa kupcima toplotne energije (član 77),
11) ne obavesti korisnike usluga o prekidima u isporuci toplotne energije (član 79.).
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se energetski subjekt - preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 250.000 dinara.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u energetskom subjektu - pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 5.000 do 25.000 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1. svoje unutrašnje toplotne instalacije i opremu ne održava u tehnički i funkcionalno ispravnom stanju (član 21. stav 1),
2. bez pisane saglasnosti energetskog subjekta menja svoju termoenergetsku opremu (član 21. stav 3),
3. ne pribavi Rešenje o odobrenju za priključenje objekta koji priključuje na distributivni sistem (član 25.),
4. ne prijavi u propisanom roku promene koje utiču na odnose između energetskog subjekta i kupca (član 34. stav 1),
5. ne omogući ovlašćenim licima energetskog subjekta pristup meraču utroška toplotne energije i instalacijama kao i mestu priključka radi očitavanja provere ispravnosti, otklanjanja kvarova, montaže, demontaže, zamene i održavanja (član 48. stav 2),
6. lice za svoj objekat preuzima toplotnu energiju bez saglasnosti energetskog subjekta ili ako utiče na merač utroška toplotne energije na štetu energetskog subjekta (član 65.),
7. vrši uklanjanje plombi na mernim uređajima, ventilima i ostaloj opremi koju je energetski subjekt plombirao.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 250.000 dinara.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice kaznom od 5.000 do 25.000 dinara.
XVIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Do donošenja propisa iz člana 19. stav 4, 28. stav 2, 53. i 60. ove odluke primenjivaće se postojeći propisi ako nisu u suprotnosti sa odredbama ove odluke.
Energetski subjekt je u obavezi da na zahtev kupca izda Rešenje o odobrenju za priključenje za objekat koji je u trenutku stupanja na snagu ove odluke priključen na distributivni sistem tog energetskog subjekta, a za koji ranije nije izdato Rešenje o odobrenju za priključenje, odnosno drugi odgovarajući akt kojim je odobreno priključenje objekta na sistem daljinskog grejanja.
Energetski subjekt, po pravilu, izdaje Rešenje o odobrenju za priključenje za zgrade, posebne delove zgrada ili instalacija koji su priključeni preko sopstvene toplotne podstanice na distributivni sistem.
Izuzetno se Rešenje o odobrenju za priključenje može izdati i za zgrade, posebne delove zgrada ili instalacija koje nemaju sopstvenu toplotnu podstanicu, već su na distributivni sistem priključeni preko zajedničke toplotne podstanice. U tom slučaju Rešenje o odobrenju za priključenje glasi na Skupštinu stanara, odnosno na predstavnika kupaca.
Tarifni kupac kome se isporučena toplotna energija obračunava po delovniku troškova, dužan je da ugradi na unutrašnjim grejnim instalacijama kontrolne merače utroška toplotne energije ili uređaje za utvrđivanje sopstvene potrošnje toplotne energije i individualnu regulaciju temperature u svojim prostorijama, odnosno upravljanje potrošnjom energije u roku od pet godina od dana stupanja na snagu ove odluke.
Investitori novih objekata obavezni su da na unutrašnjim grejnim instalacijama ugrađuju kontrolne merače utroška toplotne energije ili uređaje za utvrđivanje sopstvene potrošnje toplotne energije tarifnih kupaca i individualnu regulaciju temperature u svojim prostorijama, odnosno upravljanje potrošnjom energije.
Pravo vlasništva, obaveza održavanja i servisiranja kontrolnih merača utroška toplotne energije, uređaja za utvrđivanje sopstvene potrošnje toplotne energije i uređaja za individualnu regulaciju temperature i drugi imovinsko pravni odnosi regulišu se Ugovorom o kontroli, merenju i preraspodeli isporučene količine toplotne energije koji se sklapa između predstavnika tarifnih kupaca, energetskog subjekta - distributera toplotne energije i kontrolora
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uslovima i načinu snabdevanja toplotnom energijom ("Službeni list Grada Niša", broj 77/2010).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana po objavljivanju u "Službenom listu Grada Niša".