TARIFNI SISTEMZA OBRAČUN TOPLOTNE ENERGIJE ZA TARIFNE KUPCE("Sl. list grada Kruševca", br. 10/2013) |
Tarifnim sistemom za obračun toplotne energije za tarifne kupce (u daljem tekstu: "tarifni sistem") se određuju:
- uslovi i način utvrđivanja maksimalne visine prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost proizvodnje toplotne energije i distribucije i snabdevanja toplotnom energijom (u daljem tekstu: energetski subjekt),
- kriterijumi i pravila za raspodelu tog prihoda,
- grupe tarifnih kupaca u zavisnosti od namene korišćenja objekata i kategorije potrošača,
- tarifni elementi i tarife za obračun cene toplotne energije, koju JKP Gradska toplana (u daljem tekstu: "energetski subjekt") isporučuje tarifnim kupcima toplotne energije (u daljem tekstu: kupci),
- tarife za obračun cena toplotne energije i način izračunavanja,
- postupci i principi za podnošenje zahteva, obračun i odobravanje tarifa za obračun cena toplotne energije i to: izvornih tarifa i promene tarifa u skladu sa Tarifnim sistemom nadležnom organu lokalne samouprave (u daljem tekstu: nadležni organ).
Pojmovi koji se koriste u tarifnom sistemu imaju sledeće značenje:
1) Izvorna cena - cena toplotne energije za kupce koja se određuje pri promeni načina obračuna odnosno zamena paušalnog načina obračuna prema m2 obračunom prema isporučenoj toplotnoj energiji, a u skladu sa ovim tarifnim sistemom;
2) Maksimalno odobreni prihod - maksimalni prihod kojim se energetskom subjektu u regulatornom periodu nadoknađuju svi troškovi koji su opravdani;
3) Obračunski period - vremenski period, po pravilu kalendarski mesec;
4) Regulatorni period - period u trajanju od jedne kalendarske godine;
5) Tarifna grupa - grupa tarifnih kupaca toplotne energije sa sličnim karakteristikama potrošnje;
6) Tarifni elementi su računske (obračunske) veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta u regulatornom periodu.
Cene toplotne energije za tarifne kupce iskazuju se po tarifama utvrđenim ovim tarifnim sistemom, na osnovu kojih se obračunava isporučena toplotna energija tarifnom kupcu za obračunski period i utvrđuju se po tarifnim elementima za svaku grupu tarifnih kupaca.
Cene za isporučenu toplotnu energiju kupcu moraju biti u skladu sa Metodologijom za formiranje cena toplotne energije (u daljem tekstu: Metodologija), koja je sastavni deo ovog tarifnog sistema (Prilog 1).
Pri određivanju tarifa za obračun cena toplotne energije uzimaju se u obzir opšta politika cena i planovi razvoja sistema toplifikacije grada Kruševca.
Metodologija kontrole cene toplotne energije se vrši primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se energetskom subjektu za proizvodnju toplotne energije i distribuciju i snabdevanje toplotnom energijom određuje maksimalna visina prihoda u regulatornom periodu, odnosno tarifa za obračun cena toplotne energije kojom se obezbeđuje:
- pokrivanje opravdanih troškova poslovanja u obavljanju delatnosti proizvodnje toplotne energije i distribucije i snabdevanja toplotnom energijom kojima se obezbeđuje kratkoročna i dugoročna sigurnost snabdevanja;
- podsticanje ekonomske i energetske efikasnosti;
- nediskriminacija, odnosno jednaki položaj za sve kupce;
- sprečavanje međusobnog subvencionisanja između pojedinih delatnosti koje obavlja energetski subjekt i između pojedinih kategorija i grupa kupaca i,
- sprečavanje monopolskog ponašanja energetskog subjekta.
Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta se obračunava na osnovu opravdanih troškova poslovanja u obavljanju energetske delatnosti. Regulatorni period počinje 1. septembra godine u kojoj preduzeće podnese zahtev za određivanje tarifa za obračun cena toplotne energije.
Kada energetski subjekt podnosi zahtev za određivanje izvorne cene toplotne energije, za određivanje regulatornog perioda određuje se kalendarska godina koja prethodi prvoj godini regulatornog perioda.
Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta obračunava se na osnovu opravdanih troškova poslovanja u obavljanju delatnosti proizvodnje toplotne energije i distribucije i snabdevanja toplotnom energijom.
Opravdanost troškova se ocenjuje prema prirodi konkretnog troška, sagledavanjem njegove svrsishodnosti, proverom količina i cene kojom je izazvan konkretan trošak, uporednom analizom troškova preduzeća zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu, troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost u zemlji.
Maksimalni iznos prihoda energetskog subjekta kojim se u regulatornom periodu nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem delatnosti proizvodnje toplotne energije i distribucije i snabdevanja toplotnom energijom.
II RAZVRSTAVANJE KUPACA PO NAMENI KORIŠĆENJA TOPLOTNE ENERGIJE
Kupci toplotne energije razvrstavaju se u tarifne grupe (prema nameni korišćenja objekta):
• Tg1 - Tarifna grupa - stambeni prostor,
• Tg2 - Tarifna grupa - povlašćeni prostor,
• Tg3 - Tarifna grupa - poslovni prostor.
III TARIFNI ELEMENTI I TARIFNI STAVOVI
Tarifni elementi za koje se utvrđuju tarifni stavovi su:
1) Te1-isporučena količina toplotne energije;
2) Te2-grejna površina;
3) Te3-očitavanje merača (zajedničkih i pojedinačnih), raspodela troškova, obračun i naplata.
Tarifni element "isporučene količine toplotne energije" se utvrđuje neposredno na osnovu očitavanja sa merača u toplotnoj podstanici, a iskazuje se u kWh, a vrednost se zaokružuje na dva decimalna mesta.
U slučaju neispravnog merača toplotne energije, a prema članu 51. Odluke o uslovima i načinu snabdevanja toplotnom energijom, definisan je način obračuna za period kada je merač u kvaru.
Tarifni element "isporučene količine toplotne energije" primenjuje se za obračun varijabilnog dela troškova grejanja.
Tarifni element "grejna površina" predstavlja veličinu grejanog prostora koja je određena projektom ili projektom izvedenih radova objekta, ili merenjem površine grejanog prostora, a definisana je ugovorom o isporuci toplotne energije.
Grejna površina se određuje po odredbama Odluke o uslovima i načinu snabdevanja toplotnom energijom i iskazuje se u m2, a vrednost se zaokružuje na dva decimalna mesta.
Tarifni element "grejna površina" primenjuje se za obračun fiksnog dela troškova grejanja.
Tarife za pojedinačne tarifne elemente su:
Tf1 - cena za jedinicu količine isporučene toplotne energije u din/kwh
Tf2 - cena za jedinicu grejne površine u din/m2/mesec
Tf3 - cena raspodele troškova (sistem delitelja), očitavanja merača, obračuna i naplate u din/mernom mestu, odnosno u din/obračunskom mestu.
Uzimajući u obzir tarifne elemente, tarifni stavovi se prikazuju u odnosu na način merenja
TARIFNE GRUPE (Tg) |
NAČIN MERENJA |
TARIFNI ELEMENTI (Te) |
||
|
|
Te1 Energija |
Te2 Površina |
Te3 Obračun |
Tg1 - Stambeni prostor |
Tm1-zajednički merač |
Tf11 [din/kwh] |
Tf12 [din/m2] |
Tf13 [din] |
Tm2-pojedinačni merač/delitelj |
Tf21 [din/kwh] |
Tf22 [din/m2] |
Tf23 [din] |
|
Tg2 - Povlašćeni prostor |
Tm3-zajednički merač |
Tf31 [din/kwh] |
Tf32 [din/m2] |
Tf33 [din] |
Tm4-pojedinačni merač/delitelj |
Tf41 [din/kwh] |
Tf42 [din/m2] |
Tf43 [din] |
|
Tg3 - Poslovni prostor |
Tm5-zajednički merač |
Tf51 [din/kwh] |
Tf52 [din/m2] |
Tf53 [din] |
|
Tm6-pojedinačni merač/delitelj |
Tf61 [din/kwh] |
Tf62 [din/m2] |
Tf63 [din] |
Godišnji iznos tarife za "grejnu površinu" predstavlja fiksni deo troškova grejanja, obračunava se mesečno, i pokriva sledeće troškove poslovanja:
- materijala,
- usluga,
- radne snage,
- tekućeg i investicionog održavanja,
- amortizacije,
- ispravke vrednosti potraživanja,
- izdatke finansiranja,
- troškove snabdevanja (energetske delatnosti distribucija i snabdevanje toplotnom energijom su jedna energetska delatnost saglasno Zakonu o energetici član 13.),
- druge troškove poslovanja.
Mesečni iznos za tarifni stav "grejna površina" izračunava se tako što se površina grejanog prostora (m2) pomnoži sa odgovarajućom tarifom za jedinicu "grejne površine" (din/ m2/mesecu) u zavisnosti od tarifne grupe kojoj prostor pripada.
Tarifa za isporučenu količinu toplotne energije predstavlja varijabilni deo troškova grejanja i obuhvata troškove:
- energenata,
- potrošene električne energije,
- hemijsku pripremu vode,
- drugi varijabilni troškovi.
Iznos za količinu isporučene toplotne energije se izračunava tako što se broj isporučenih kWh pomnoži sa odgovarajućom tarifom za jedinicu isporučene količine toplotne energije (din/kWh) u zavisnosti od tarifne grupe kojoj prostor pripada.
U objektima sa više stambenih odnosno poslovnih jedinica (u daljem tekstu: prostor), iznos za isporučenu toplotnu energiju, očitanu na meraču u toplotnoj podstanici, raspodeljuje se srazmerno površini prostora koji se greje.
U objektima sa više stambenih odnosno poslovnih jedinica (u daljem tekstu: prostor), iznos za isporučenu toplotnu energiju, očitanu na meraču u toplotnoj podstanici, raspodeljuje se srazmerno površini prostora koji se greje.
Tarifni sistem važi za sve kupce toplotne energije.
IV OBRAČUN ISPORUČENE TOPLOTNE ENERGIJE
Isporuka toplotne energije se za pojedinačne kupce obračunava u odnosu na:
1. razvrstanost kupaca u odgovarajuću tarifnu grupu;
2. količinu isporučene toplotne energije;
3. grejnu površinu.
Količina isporučene toplotne energije se obračunava na osnovu očitanog stanja na meraču toplotne energije postavljenom na mernom mestu u priključnoj podstanici i razvrstanosti kupca u odgovarajuću tarifnu grupu.
Obračun toplotne energije za mesece kada se isporuka toplotne energije vrši sadržaće varijabilni deo (din/kWh) i fiksni deo (din/m2), a za ostale mesece kada nema isporuke toplotne energije sadržaće samo fiksni deo (din/m2).
Obustava snabdevanja toplotnom energijom na sopstveni zahtev može se realizovati uz pisanu saglasnost svih kupaca koji se toplotnom energijom snabdevaju sa zajedničkog mernog mesta. Obustava može biti privremena u trajanju od jedne godine i trajna u skladu sa propisom o uslovima i snabdevanju toplotnom energijom.
Ukoliko je kupcu kome je, u skladu sa zakonom i propisom o uslovima isporuke i snabdevanja toplotnom energijom, obustavljena isporuka toplotne energije, toplotna energija se obračunava prema tarifnom stavu za jedinicu grejne površine u din/m2/mesec za sve vreme trajanja obustave usled ne izmirivanja finansijskih obaveza ili obustave na sopstveni zahtev.
Za kupce toplotne energije u objektima koji se toplotnom energijom snabdevaju, a više od 50% stanova grejne površine nije priključeno takav status mogu nastaviti uz saglasnost svih priključenih na zajednički merni uređaj.
U slučaju da se više kupaca iste ili različite tarifne grupe snabdeva toplotnom energijom preko zajedničkog mernog uređaja, ukupan broj isporučenih kWh se deli proporcionalno površini koja je priključena na taj merač i obračunava se u skladu sa cenom za pripadajuću tarifnu grupu.
U objektima gde su kod svih kupaca ugrađeni delitelji potrošnje ili pojedinačni merači raspodela se vrši u skladu sa očitanim odnosima potrošnje.
Prostor mora biti opremljen deliteljima, odnosno pojedinačnim meračima istog tipa, za koji se sporazumno odlučila većina kupaca.
Izabrani tip delitelja, odnosno pojedinačnih merača mora biti kompatibilan sa grejnim sistemom, a delitelji, odnosno pojedinačni merači moraju biti postavljeni u skladu sa uputstvom proizvođača odnosno isporučioca.
Uslov da bi se pristupilo raspodeli troškova grejanja prema deliteljima, je da preko 75% korisnika ima ugrađene delitelje potrošnje, odnosno pojedinačne (pomoćne) merače.
U objektima gde nisu ugrađeni delitelji potrošnje, odnosno pojedinačni merači kod svih korisnika, obračun će se vršiti na sledeći način. Za korisnike koji nemaju ugrađene delitelje (koji odbijaju ugradnju, ili ne dozvoljavaju kontrolu i očitavanje istih) troškovi grejanja tih prostora obračunavaju se u skladu sa njihovim udelom u ukupno očitanoj potrošnji i povećavaju se sa korektivnim faktorom 1,50. Dobijeni iznos troškova se oduzima od ukupnog troška za zagrevanje svih prostora na zajedničkom mestu preuzimanja, a ostatak se deli između ostalih korisnika u skladu sa očitanim odnosima potrošnje.
Iznos za tarifni element "grejna površina" po pravilu se obračunava svakog meseca i to je 1/12 godišnjeg iznosa.
Kupac plaća isporučenu toplotnu energiju u roku navedenom na ispostavljenom računu ili drugom važećem dokumentu (najkasnije do 15. u mesecu za prethodni mesec).
Usled neredovnog izmirenja obaveza plaćanja, energetski subjekt može zahtevati instrumente obezbeđenja plaćanja za naredni obračunski period.
Najveća količina toplotne energije, za koju energetski subjekt može tražiti plaćanje unapred, jednaka je celokupnoj potrošnji u prethodnoj grejnoj sezoni.
Ako kupac ne izmiri pravovremeno svoje obaveze, energetski subjekt mu zaračunava zakonsku zateznu kamatu od datuma za plaćanja iz računa do dana plaćanja.
Energetski subjekt zaračunava troškove potraživanja i obustave isporuke toplotne energije.
Kupac mora izmiriti fiksni deo troškova isporuke toplotne energije, nezavisno od potrošnje, odnosno za vreme u kojem mu je bila prekinuta isporuka toplotne energije po članu 55-59. Odluke o uslovima i načinu snabdevanja toplotnom energijom pre početka ponovnog snabdevanja.
Račun za isporučenu toplotnu energiju fakturiše se na vlasnika prostora koji se greje kupca toplotne energije.
V OSNOVE ZA FORMIRANJE I OBRAČUN CENA TOPLOTNE ENERGIJE
Cena toplotne energije određuje se u skladu sa Uputstvom za utvrđivanje postupaka i principa za podnošenje zahteva, obračun i odobravanje tarifa za obračun cena toplotne energije energetskog subjekta koji obavlja delatnosti proizvodnje toplotne energije i distribucije i snabdevanja toplotnom energijom za tarifne kupce.
Uputstvo za određivanje tarifa za obračun cena toplotne energije i Metodologijom za izmenu cena cena toplotne energije (Prilozi 1 i 2), su sastavni deo ovog tarifnog sistema.
Cena za pružene energetske usluge utvrđuje se u zavisnosti od obima i kvaliteta pružene usluge, vrednosti sredstava angažovanih u pružanju usluga, obima i kvaliteta uloženog rada, visine materijalnih troškova i dr. Uputstvo utvrđuje postupke i principe za podnošenje zahteva, obračun i odobravanje tarifa za obračun cena toplotne energije za delatnost proizvodnje, distribucije i snabdevanja toplotnom energijom.
Prvu izvornu cenu za količinu isporučene toplotne energije ili njenu promenu utvrđuje nadležni organ u skladu sa uputstvom o principima proračuna tarifa za obračun cena toplotne energije ili Metodologijom za izmenu cena cena toplotne energije energetskog subjekta grada Kruševca prema čl. 55-59 Odluke o uslovima i načinu snabdevanja toplotnom energijom, a na zahtev energetskog subjekta. Zahtev iz stava 1. mora biti obrazložen.
Gradsko veće grada Kruševca daje saglasnost na tarife za obračun cena toplotne energije, koji energetski subjekt utvrdi po ovom tarifnom sistemu.
Energetski subjekt može povećati odnosno smanjiti cene toplotne energije u slučaju povećanja odnosno smanjenja cene ulaznih energenata u skladu sa Metodologijom.
Saglasnost na akt o povećanju, odnosno smanjenju cene toplotne energije daje Gradsko veće grada Kruševca.
Energetski subjekt je dužan da donese akt o cenama iz člana 24. stav 1. u roku od 10 dana od dana stupanja na snagu tarifnog sistema i dostavi gradskom veću grada Kruševca radi davanja saglasnosti.
Tarifni sistem stupa na snagu osmog dan od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca", a primenjivaće se od roka utvrđenog Zakonom.
UPUTSTVO ZA ODREĐIVANJE TARIFA ZA OBRAČUN CENA TOPLOTNE ENERGIJE ZA TARIFNE KUPCE
Član 1
U skladu sa članom 178. stav 1. Zakona o energetici, izdaje se uputstvo o principima izračunavanja tarifa za obračun cena toplotne energije energetskog subjekta JKP "Gradska toplana" (u daljem tekstu: "uputstvo"). Uputstvo se odnosi na odobravanje tarifa za obračun izvorne cene i na promene tarifa za obračun cena toplotne energije.
Član 2
Tarife se utvrđuju za svaki od tarifnih elemenata iz člana 5. ovog tarifnog sistema. Tarife se utvrđuju po kategorijama i grupama kupaca, ako ovom metodologijom nije drugačije određeno.
2.1 Ovo uputstvo utvrđuje postupke i principe za podnošenje zahteva, obračun i odobravanje tarifa za obračun cena toplotne energije i to: izvornih tarifa i promene tarifa u skladu sa tarifnim sistemom.
2.2 Pojmovi koji se koriste u ovom Uputstvu imaju isto značenje kao i u tarifnom sistemu.
Postupak za podnošenje i odobravanje cena
Početak postupka
Član 3
Do 1. septembra tekuće godine, prema Uputstvu o izveštavanju energetski subjekt mora da podnese nadležnom organu grada Kruševca (u daljem tekstu: nadležni organ) pisani zahtev za odobravanje tarifa za obračun cena toplotne energije za nastupajuću grejnu sezonu.
Član 4
4.1 Kada je zahtev u skladu sa odredbama ovog uputstva, nadležni organ proverava sve podatke navedene u zahtevu i u pratećim prilozima i dokumentima.
4.2 Nadležni organ može da na svoju sopstvenu inicijativu verifikuje navedene okolnosti i podatke, može da kontaktira energetskog subjekta i da traži dodatna dokumenta ili informacije. Energetski subjekt je dužan da dostavi dokumenta i informacije nadležnog organa pre isteka krajnjih rokova iznetih u članu 5. ovog uputstva.
Član 5
5.1 U roku od petnaest (15) kalendarskih dana od dana prijema zahteva, nadležni organ proverava podneti zahtev, priloge i zahtevana dokumenta.
5.2 U slučaju neusklađenosti ili ako zahtevana dokumenta nisu priložena, nadležni organ o tome obaveštava podnosioca zahteva. Pisanim obaveštenjem poziva podnosioca zahteva da otkloni utvrđene nedostatke u roku od sedam (7) kalendarskih dana od dana kada je o tome obavešten.
5.3 U slučaju da podnosilac zahteva ne otkloni nedostatke u pogledu usklađenosti, priloga ili zahtevane dokumentacije u periodu propisanom u članu 5. stav 2., nadležni organ odbija zahtev i obaveštava podnosioca zahteva u pisanom obliku u roku od sedam (7) dana od dana iznetog u članu 5. stav 2.
5.4 Ako odbije zahtev na način propisan u članu 5. stav 3, Nadležni organ izriče novčanu kaznu u skladu sa Odlukom do ispunjenja zahteva propisanih u članu 5. stav 2, i odobrava tarife za obračun cena toplotne energije na osnovu postojećih informacija i svojih najboljih procena.
Član 6
6.1 U svom zahtevu energetski subjekt mora da podnese predlog tarifa za obračun cena toplotne energije za grejnu sezonu, koja zvanično počinje 15. oktobra tekuće godine i završava se 15. aprila naredne godine u formi Tabele 1 član 8. Tarifnog sistema.
6.2 Predlog sadrži tarifne stavove za toplotnu energiju koja je isporučena krajnjim kupcima.
Član 7
7.1 Zahtev za odobravanje tarifa za obračun cena toplotne energije mora da sadrži:
a) naziv podnosioca zahteva, adresu sedišta, ime osobe za kontakt, potvrdu o registraciji poslovanja i poreski identifikacioni broj, matični broj podnosioca zahteva;
b) predlog i puno obrazloženje zahtevane iznose tarifa (predlog se podnosi zajedno sa tabelom 14. ovog Uputstva);
v) saglasnost nadzornog odbora energetskog subjekta potpisan od strane ovlašćenog lice koje predstavlja podnosioca zahteva.
7.2. Uz zahtev, podnosilac mora da podnese nadležnom organu sledeća dokumenta:
a) godišnji finansijske izveštaje (izjavu o prihodu, bilans stanja i izjavu o toku gotovog novca) za prethodnu godinu uz priložen izveštaj revizora ako je godišnji finansijski izveštaj podnosioca zahteva bio predmet nezavisne finansijske kontrole;
b) detaljan opis raspoloživih sredstava i/ili izvora finansiranja za obavljanje energetskih delatnosti, kao i dokaz o raspoloživosti tih sredstava/izvora finansiranja;
c) detaljne obračune, dokaz i obrazloženje za obračun svake pojedinačne tarife za obračun cene toplotne energije u skladu sa zahtevima ovog uputstva;
d) informaciju o procenjenom prihodu od prodaje toplotne energije krajnjim potrošačima, ukupne predviđene troškove proizvodnje, distribucije i snabdevanje toplotom, investicioni plan (ako ga ima) i predviđeni tok gotovog novca (predviđeni izveštaj o prihodima, predviđeni bilans stanja i predviđena izjava o toku gotovog novca), ukupne ugovorene količine toplotne energije i površine izražene u m2 po grupama kupaca i ukupnu očekivanu proizvodnju toplote u KWh, ova informacija treba da pokrije period od 15. oktobra tekuće godine do 15. oktobra naredne godine; i
e) spisak podnetih dokumenata.
7.3. Ako podnosilac zahteva namerava da sprovede dugoročni investicioni projekat, pored dokumenata iz člana 7.2, mora da podnese:
a) finansijski model za period trajanja projekta;
b) opis važnih parametara finansijskog modela;
c) potpisane sporazume koji regulišu sprovođenje projekta i cenovne principe (ako ih ima);
d) potpuno obrazloženje razloga za tu investiciju.
Član 8
8.1 Na osnovu informacija navedenih u zahtevu na način propisan u članu 7. ovog Uputstva, nadležni organ proverava i određuje maksimalno odobreni prihod (MOP) energetskog subjekta i tarife za obračun cene toplotne energije.
8.2 Nadležni organ dostavlja u pisanom obliku energetskom subjektu informaciju o usklađenosti vrednosti njegovog maksimalno odobrenog prihoda za narednu grejnu sezonu u roku od 15 kalendarskih dana od dobijanja zahteva (deo zahteva koji sadrži informacije propisane članom 7. stav 2, tačke "a", "b", "d").
8.3 Pri utvrđivanju maksimalno odobrenog prihoda za grejnu sezonu, nadležni organ razmatra usklađivanje važećih tarifa i nove vrednosti tarifa za obračun toplotne energije tako da ekvivalentna stopa povraćaja za svaku sezonu bude ista (kako odobri nadležni organ). Usklađivanje se zasniva na razlici između procenjenih i stvarnih prihoda u prethodnoj grejnoj sezoni, a iskazuje se kroz korekcioni element.
Razmatranje i odobravanje tarifa za obračun cena toplotne energije
Član 9
9.1 Na osnovu utvrđenog maksimalno odobrenog prihoda propisanog u članu 8. i predloga tarifa za obračun cena toplotne energije iskazanih u Tabeli 1. član 8. Tarifnog sistema nadležni organ odlučuje na sledeći način:
a) odobrava iznose tarifa za obračun cena toplotne energije onako kako ih je predložio energetski subjekt; ili
b) odbija da odobri iznose tarifa za obračun cena toplotne energije koje je predložio energetski subjekt i umesto njih utvrđuje iznos tarifa za obračun cena toplotne energije za narednu grejnu sezonu, u skladu sa Metodologijom u članovima 11. i 12.
9.2. Nadležni organ odbija da odobri predložene tarife i cene kada one nisu u skladu sa principima obračuna iznosa tarifnih stavova propisanim u Tabeli 14. Regulatorni izveštaj ovog Uputstva.
9.3. Odbijanje mora da bude obrazloženo u pisanom obliku i mora da bude objektivno, nediskriminatorno i propisno dokumentovano.
9.4. Odluka nadležnog organa u vezi tarifa za obračun cena toplotne energije sadrži aneks sa analitičkim objašnjenjima procesa revizije i odobravanja, kao i obrazloženje te odluke.
9.5 Nadležni organ donosi odluku u vezi sa zahtevom za odobravanje tarifa za obračun cena toplotne energije u roku od 45 dana od dana prijema zahteva ili od dana otklanjanja nedostataka u zahtevu koja su bila razlog zbog kojih je zahtev odbijen. Odluka u pisanom obliku biva dostavljena podnosiocu zahteva ili njegovom ovlašćenom predstavniku i biva objavljena (bez aneksa pomenutog u 9.4) na zvaničnoj internet stranici Nadležnog organa.
Predlog za promenu iznosa tarifnih stavova
Član 10
10.1 U toku naredne grejne sezone, energetski subjekt ima pravo da predloži nadležnom organu promene odobrenih iznosa tarifa za obračun cena toplotne energije. Taj predlog mora da bude obrazložen i da sadrži sve podatke koji su potrebni da nadležni organ može da proceni predlog.
10.2 Predlog za promenu može da bude podnet u slučaju promena zakonodavstva, promena unutar energetskog subjekta koje utiču na troškove, ili značajnih promena cena energenata ili drugih razloga koji su van kontrole energetskog subjekta.
10.3 Nadležni organ razmatra, modifikuje ili odbija predlog u skladu sa postupkom propisanim u ovom Uputstvu.
Član 11
11.1 U cilju formulisanja tarifa za obračun cena toplotne energije za narednu grejnu sezonu, primenjuje se metodologija TROŠAK PLUS, (takozvana metodologija "dodatih troškova"). Metodologijom se određuje dozvoljene troškove koji moraju da budu pokriveni i razuman profit koji može da ostvari energetski subjekt, koji se obračunava pomoću prinosa na sredstva koje energetski subjekt može da ostvari.
11.2 U skladu sa principima metodologije, energetski subjekt ima pravo na povraćaj svojih opravdanih troškova i odobrenog prinosa na sredstva.
Formulacija tarifne metodologije Stope povraćaja
Član 12
12.1 Formulacija metodologije Stope povraćaja je zasnovana na ukupnim dozvoljenim prihodima koji se sastoje od operativnih troškova koji su "opravdani", amortizacije i dozvoljenog povraćaja na regulisana sredstva energetskog subjekta, koji mogu da obuhvate i trošak nove imovine. Maksimalno odobreni prihod se izračunava prema sledećoj formuli:
MOP = OT+ AM + PR*RS-OP + TG+ KE
Gde je:
MOP - Maksimalno odobreni prihod;
OT - Operativni troškovi;
AM - Troškovi amortizacije u regulatornom periodu (troškovi amortizacije postojećih sredstava, ali i sredstava kaja će biti aktivirana u toku regulatornog perioda);
PR - Prinos na sredstva koji energetski subjekt može da ostvari;
RS - Regulisana sredstva;
OP - Ostali prihod;
TG - Troškovi gubitaka;
KE - Korekcioni element.
12.2 Dozvoljeni operativni troškovi obuhvataju fiksni i varijabilni deo prema formuli:
OT = OTf+ OTv
Gde je:
OTf - Fiksni deo operativnih troškova;
OTv - Varijabilni deo operativnih troškova;
12.3 Amortizacija ima fiksan karakter i mora da bude u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima (MRS).
12.4 Prinos na sredstva ima fiksan karakter koje energetski subjekt može da ostvari i računa se kao ponderisana prosečna cena kapitala (PPCK), a proističe iz stope povraćaja na sopstveni kapital i stope povraćaja na pozajmljeni kapital;
12.5 Regulisana sredstva predstavljaju neto vrednost nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u obavljanju energetske delatnosti proizvodnje, distribucije i snabdevanja toplotnom energijom.
12.6 Ostali prihodi su prihodi ostvareni angažovanjem resursa namenjenih obavljanju delatnosti proizvodnje toplotne energije, distribucije i snabdevanja toplotnom energijom, mogu biti i prihodi od priključaka, prodaje opreme, prodaje sredstava, nadzora, projektovanja za tržište i sl.
12.7 Troškovi gubitaka obuhvataju gubitke u proizvodnji toplotne energije i distribuciji i snabdevanju.
12.8 Korekcioni element je novčani iznos kojim se umanjuje ili uvećava maksimalno odobreni prihod za regulatorni period za iznos odstupanja ostvarenog prihoda po osnovu realizovanih tarifa i realizovanih cena na koje je data saglasnost od opravdanog prihoda za regulatorni period obračunatog na način utvrđen ovom Metodologijom.
12.9 Nadležni organ utvrđuje dozvoljenu stopu prinosa energetskog subjekta.
Obrazloženje za obračun tarifa
Član 13
13.1 Tarife za narednu grejnu sezonu sadrže dva odvojena tipa tarifa:
A. Tarifa za potrošače kod kojih se ne vrši merenje ("paušalna tarifa"), koja je zasnovana na procenjenoj potrošnji toplotne energije po kvadratnom metru. Ova tarifa se primenjuje na one potrošače koji su priključeni, a još ne postoje merači za isporučenu toplotnu energiju i kod kojih se još uvek ne vrši merenje isporučene toplotne energije; i
B. Tarifa za potrošače kod kojih se vrši merenje utroška toplote, koja je zasnovana na stvarnom utrošku isporučene toplotne energije. Ova tarifa se primenjuje na one potrošače na čijim predajnim mestima u toplotno predajnim stanicama se vrši merenje utroška toplotne energije i može da se primeni takav način obračuna.
13.2 Tarifu pomenutu u članu 13.1, tačka B, predlaže energetski subjekt svim potrošaču kod kojeg se vrši očitavanje utroška toplote i ona stupa na snagu pošto je u pisanom obliku prihvati potrošač.
13.3 Svi tipovi tarifa sadrže tri komponente:
a) varijabilnu komponentu koja se odnosi na toplotu isporučenu potrošačima Tf1 - izražava se u (din/m2) za potrošače kod kojih se ne vrši očitavanje isporučene toplotne energije, i u (din/kwh) za potrošače kod kojih se vrši očitavanje isporučene toplotne energije fiksnu komponentu koja se odnosi na ugovoreni grejni kapacitet - izražava se u (din/m2) za potrošače kod kojih se ne vrši očitavanje isporučene toplotne energije, i u (din/m2) ili u (din/kw) za potrošače kod kojih se vrši očitavanje isporučene toplotne energije; i
b) fiksnu komponentu koja se odnosi na ugovoreni grejni kapacitet Tf2 - izražava se u (din/m2) za potrošače kod kojih se ne vrši očitavanje isporučene toplotne energije, i u (din/m2) ili u (din/kw) za potrošače kod kojih se vrši očitavanje isporučene toplotne energije; i
v) fiksnu komponentu koja se odnosi na raspodelu troškova (sistem delitelja), očitavanja merača, obračuna i naplate Tf3 - izražava se u din/m2 ili din/obračunskom mestu.
13.4 Varijabilna komponenta tarife proračunava se na osnovu varijabilne komponente maksimalno odobrenog prihoda.
13.5 Fiksna komponenta tarife proračunava se na osnovu fiksne komponente maksimalno odobrenog prihoda. Fiksna komponenta jednaka je zbiru tarifa Tf2 i Tf3 za svaku grupu kupaca.
Podela potrošača u tarifne grupe
Član 14
14.1 Podela potrošača u nekoliko tarifnih grupa može da bude izvršena samo ako je opravdana razlikom u troškovima koje energetski subjekt ima pri proizvodnji, distribuciji i snabdevanju toplotnom energijom tim potrošačima, i to u skladu sa sledećim kriterijumima:
a) različiti troškovi na toplotnim izvorima;
b) različiti troškovi na distributivnim mrežama u sistemu daljinskog grejanja;
v) različito mesto i vrsta prostorija potrošača u kojima se isporučuje toplotna energija i odgovarajući obim snabdevanja;
i
d) zahtevi potrošača u vezi sa pouzdanošću i kontinuitetom snabdevanja.
Tarifa "energija" za grupe kupaca stambeni prostor, povlašćeni prostor, poslovni prostor, utvrđuju se prema tarifi "energija" za grupu kupaca stambeni prostor, koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:
1) "energija" za grupu kupaca stambeni prostor |
1,00; |
2) "energija" za grupu kupaca povlašćeni prostor |
1,10; |
3) "energija" za grupu kupaca poslovni prostor |
1,21. |
Tarifa "površina i obračun" za grupe kupaca stambeni prostor, povlašćeni prostor, poslovni prostor, utvrđuju se prema tarifi "površina i obračun" za grupu kupaca stambeni prostor, koja se utvrđuje kao bazna tarifa kojoj se dodeljuje koeficijent 1, a prema sledećim relativnim odnosima:
1) "površina i obračun " za grupu kupaca stambeni prostor |
1,00; |
2) "površina i obračun" za grupu kupaca povlašćeni prostor |
1,10; |
3) "površina i obračun" za grupu kupaca poslovni prostor |
1,21. |
Definicija i raspodela maksimalno odobrenog prihoda
Član 15
15.1 Maksimalno odobreni prihod propisan u članu 12. stav 1. predstavljaju osnov za obračun tarifa za obračun cena toplotne energije.
15.2 Prema karakteristikama sastavnih činilaca, operativni troškovi se sastoje od fiksne i varijabilne komponente, a određuje se na sledeći način:
OT = OTf + OTv
15.3 Dozvoljena varijabilna komponenta opravdanih troškova (OTv), jesu troškovi koji predstavljaju ukupne procenjene opravdane godišnje varijabilne troškove koje energetski subjekt ima pravo da pokrije, a oni obuhvataju:
a) troškove primarnih energenata (prirodni gas, mazut, ugalj, biomasa i ostalo) ili troškove kupovine toplotne energije,
b) troškovi električne energije,
v) troškovi vode i troškovi hemijske pripreme vode.
15.4 Dozvoljena fiksna komponenta maksimalno odobrenog prihoda (MOPF) jesu troškovi koji predstavljaju ukupne procenjene opravdane godišnje fiksne troškove koje preduzeće daljinskog grejanja ima pravo da pokrije, a oni obuhvataju: a) materijala,
b) usluga,
v) radne snage,
g) tekućeg i investicionog održavanja,
d) amortizacije,
đ) ispravke vrednosti potraživanja,
e) izdatke finansiranja,
ž) druge troškove poslovanja.
z) troškove popravki i održavanja sistema,
i) ostale troškove koji su direktno povezani sa aktivnostima centralnog grejanja, kao što su nabavka raznih spoljnih usluga od spoljnih izvođača, itd, i
j) opravdane vanredne troškove.
15.4 Dozvoljeni operativni troškovi ne obuhvataju:
a) subvencije,
b) troškove koje su odbili poreski organi,
v) troškove izdvajanja i oslobađanja rezervi,
g) troškove iznajmljivanja stavki koje nisu zavedene u računovodstvenim knjigama, i d) finansijske i druge vanredne troškove.
15.5 U skladu sa članom 12.2, dozvoljene operativne troškove čine fiksni i varijabilni deo (OT= OTf + OTv); podelu operativnih troškova na fiksne i varijabilne vrši energetski subjekt u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima (MRS).
15.6 Za obračun tarifa, OTf i OTv trebaju da budu dodeljeni MOPf i MOPv.
15.7 U skladu sa članom 12.3, amortizacija se proračunava na regulisana sredstva i uzima se da je to fiksna komponenta.
15.8 Za proračun tarifa, amortizacija na godišnjem nivou se dodeljuje fiksnom delu operativnih troškova (OTf).
15.9 U skladu sa članom 12.4, povraćaj na regulatorna sredstva predstavlja dozvoljeni profit, a uzima se da je on deo fiksnih troškova.
15.10 Za obračun tarifa dozvoljeni profit se dodeljuje fiksnom delu maksimalno odobrenog prihoda (MOPf).
15.11 Kao posledica toga, fiksna i varijabilna komponenta maksimalno odobrenog prihoda određuje se na sledeći način:
a) fiksna komponenta maksimalno odobrenog prihoda (MOPf) sastoji se od fiksnog dela dozvoljenih operativnih troškova, amortizacije, prinosa na sredstva, ostalih prihoda, troškova gubitaka i korekcionog elementa iskazuje se formulom:
MOPf= OTf +AM+PR*RS - OP+TG+KE
b) varijabilna komponenta maksimalno odobrenog prihoda sastoji se od varijabilnog dela operativnih troškova i iskazuje se formulom:
MOPv = OTv.
Član 16
Detalji o obračunu tarifa su predstavljeni u su Tabelama iz priloga 2. ovog uputstva koje su namenjene za izračunavanje tarifa za obračun cena toplotne energije.
Član 17
17.1 Računi koje energetski subjekt dostavlja kupcima priključenim na distributivnu mrežu dostavljaju se mesečno u toku godine svih dvanaest meseci.
17.2 Svaki račun mora da prikazuje ukupnu cenu na sledeći način:
A. Za potrošače kod kojih se ne meri utrošena količina toplote:
a) mesečnu stopu plaćanja za ugovoreni toplotni kapacitet (fiksna komponenta), koja je obračunata kao mesečna fiksna tarifa po kvadratnom metru izražena u (din./m2) pomnožena sa grejnom površinom potrošača izraženom u (m2); i
b) mesečnu stopu plaćanja za isporučenu toplotu (varijabilna komponenta) koja se naplaćuje svakog meseca u toku isporučivanja toplote, a koja je obračunata kao mesečna varijabilna tarifa po kvadratnom metru izražena u (din/m2) pomnožena sa grejnom površinom potrošača izraženom u (m2).
B. Za kupce kod kojih se meri utrošena toplota:
a) mesečnu stopu plaćanja za ugovoreni toplotni kapacitet (fiksna komponenta), koja je obračunata kao ugovoreni kapacitet meren u (kw), pomnožen sa mesečnom tarifom ugovorenog toplotnog kapaciteta izraženom u (din/kw); i
b) mesečnu stopu plaćanja za isporučenu toplotu (varijabilna komponenta) koja se naplaćuje svakog meseca u toku isporučivanja toplote, a koja je obračunata kao izmerena isporučena toplota izražena u (kwh), pomnožena sa tarifom za isporučenu toplotu izraženom u (din/kwh)
MOP= |
n |
Qi * Tci1 + |
n |
Pi * Tci2 + k * Tci3 |
(din.) |
|
å |
å |
|||||
i=1 |
i=1 |
gde su:
n-broj merača toplotne energije;
k-broj kupaca toplotne energije (pojedinačni merači ili delitelji);
Qi-količina toplotne energije isporučene na zajedničkom meraču;
Pi-površina prostora kojoj se isporučuje toplotna energija i
Tci-tarife za energiju, površinu i obračun.
Član 18
18.1 Nadležni organ sprovodi redovne provere u cilju:
a) procene podnetih i procenjenih finansijskih informacija koje je dostavio energetski subjekt;
b) verifikacije stvarnih troškova u toku regulatornog perioda u skladu sa postojećim zakonodavstvom o finansijama i međunarodnim računovodstvenim standardima (MRS);
v) kontrole i utvrđivanja prihoda u toku tekuće grejne sezone.
Član 19
19.1. Zahtevi i sva dokumenta koja se podnose Nadležnom organu moraju da budu napisani na srpskom jeziku.
19.2. Ovo Uputstvo stupa na snagu posle objavljivanja na zvaničnoj internet stranici nadležnog organa.
19.2. Sastavni deo ovog Uputstva su Tabele iz priloga 2. koje su namenjene za izračunavanje tarifa za obračun cena toplotne energije.
TABELE ZA PRAĆENJE TROŠKOVA
Tabela 1. Varijabilni troškovi u proizvodnji toplotne energije (uključujući i nabavku toplotne energije od drugih)
|
|
|
CENA PRIRODNOG GASA |
|
din/cm3 |
|
|
|
|
1 |
VARIJABILNI TROŠKOVI |
|
CENA MAZUTA |
|
din/kg |
|
|
|
|
|
|
|
CENA UGLJA (1, 2, 3, 4, 5) |
|
|
|
|
|
din/kg |
|
|
|
CENA OSTALIH ENERGENATA |
|
|
|
|
|
din/kg |
1.1 |
KOLIČINA POTROŠENOG PRIRODNOG GASA |
|
CENA ELEKTRIČNE ENERGIJE |
|
|
|
|
|
|
1.2 |
TROŠAK PRIRODNOG GASA (DINARA) |
|
CENA m3 VODE |
|
din/m3 |
|
|
|
|
1.3 |
KOLIČINA POTROŠENOG MAZUTA |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.4 |
TROŠAK MAZUTA (DINARA) |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.5 |
KOLIČINA POTROŠENOG UGLJA |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.6 |
TROŠAK UGLJA (DINARA) |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.7 |
KOLIČINA POTROŠENIH OSTALIH ENERGENATA |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.8 |
TROŠAK OSTALIH ENERGENATA (DINARA) |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.9 |
UKUPNI TROŠAK ZA ENERGENTE (DINARA) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.10 |
TROŠAK EE TOPLOTNI IZVORI |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.11 |
TROŠAK EE DISTRIBUTIVNA MREŽA |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.12 |
TROŠAK EE TOPLOTNE PODSTANICE |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.13 |
UKUPNI TROŠAK ZA ELEKTRIČNU ENERGIJU |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.14 |
POTROŠNJA VODE NA SISTEMU (m3) |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.15 |
TROŠAK VODE NA SISTEMU (DINARA) |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.16 |
TROŠAK PRIPREME VODE (DINARA) |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.17 |
UKUPNI TROŠAK ZA VODU |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 2. Fiksni troškovi
din.
2 |
FIKSNI TROŠKOVI |
|
|
|
|
|
|
|
2.1 |
TROŠKOVI RADA PREDUZEĆA |
|
2.2 |
TROŠKOVI TEKUĆEG ODRŽAVANJA |
|
2.3 |
TROŠKOVI INVESTICIONOG ODRŽAVANJA |
|
2.4 |
BRUTO ZARADE ZAPOSLENIH |
|
2.5 |
TROŠKOVI LIČNIH RASHODA I NADOKNADA |
|
2.6 |
KREDITI PROVIZIJE BANKAMA I OSTALO |
|
2.7 |
TROŠKOVI OSIGURANJA |
|
2.8 |
OSTALI FIKSNI TROŠKOVI |
|
Tabela 3. Troškovi rada energetskog subjekta
din.
|
OSTVARENO |
|
3 |
TROŠKOVI RADA PREDUZEĆA |
|
|
|
|
|
|
|
3.1 |
KANCELARIJSKI MATERIJAL |
|
3.2 |
MATERIJAL ZA ODRŽAVANJE HIGIJENE |
|
3.3 |
UTROŠAK GORIVA ZA VOZILA |
|
3.4 |
NAKNADA PO UGOVORU O DELU |
|
3.5 |
NAKNADA UGOVORA O AUTORSTVU |
|
3.6 |
NAKNADA OMLADINSKE ZADRUGE |
|
3.7 |
NAKNADA ZA UPRAVNI ODBOR |
|
3.8 |
TROŠKOVI TRANSPORTA |
|
3.9 |
PTT USLUGE |
|
3.10 |
PRETPLATA ZA INTERNET |
|
3.11 |
ODRŽAVANJE RAČUNARA |
|
3.12 |
KONTROLA PP APARATA I DETEKTORA |
|
3.13 |
ODRŽAVANJE BIROTEHNIČKE OPREME |
|
3.14 |
OGLASI U ŠTAMPI I MEDIJIMA |
|
3.15 |
PRETPLATA NA SLUŽBENE ČASOPISE |
|
3.16 |
ODRŽAVANJE VOZNOG PARKA |
|
3.17 |
KOMUNALNE USLUGE I PARKING |
|
3.18 |
REZERVISANJE ZA NAKNADE ZAPOSLENIMA |
|
3.19 |
ZDRAVSTVENE USLUGE |
|
3.20 |
ODRŽAVANJE PROGRAMA RAČUNARA |
|
3.21 |
OSTALE NEPROIZVODNE USLUGE |
|
3.22 |
REVIZORSKE USLUGE |
|
3.23 |
TROŠKOVI SEMINARA |
|
3.24 |
STRUČNO USAVRŠAVANJE |
|
3.25 |
TROŠKOVI DOBIJANJA ENERGETSKIH SAGLASNOSTI |
|
3.26 |
PROCENA RIZIKA RADNIH MESTA |
|
3.27 |
KONSULTANTSKE USLUGE ZA JAVNE NABAVKE |
|
3.28 |
TV PRETPLATA |
|
3.29 |
TROŠKOVI KOPIJE PLANOVA I POSEDOVNIH LISTOVA |
|
3.30 |
DERATIZACIJA |
|
3.31 |
ODRŽAVANJE SOFTVERA ZA NAPLATU |
|
3.32 |
REPREZENTACIJA |
|
3.33 |
NOVOGODIŠNJA REPREZENTACIJA, POKLONI |
|
3.34 |
REPREZENTATIVNE MANIFESTACIJE |
|
3.35 |
TROŠAK OBRADE KREDITA |
|
3.36 |
ČLANARINA POSLOVNOM UDRUŽENJU TOPLANA |
|
3.37 |
ČLANARINA PRIVREDNOJ KOMORI |
|
3.38 |
ČLANARINE INŽENJERSKOJ KOMORI |
|
3.39 |
POREZ NA ISPUŠTANJE VODE |
|
3.40 |
POREZ NA ORUŽJE |
|
3.41 |
POREZ NA UPOTREBU MOTORNIH VOZILA |
|
3.42 |
NAKNADA ZA GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE |
|
3.43 |
POREZ ZA ŠUMU |
|
3.44 |
TAKSE I SUDSKI TROŠKOVI |
|
3.45 |
OGLASI U ŠTAMPANIM I ELEKTRONSKIM MEDIJIMA |
|
3.46 |
ORGANIZACIJA POSLOVANJA |
|
3.47 |
TAKSE ZA PREKOPAVANJE ULICA |
|
3.48 |
NAKNADA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE |
|
3.49 |
TROŠKOVI OGLASA ZA PRIKUPLJANJE PONUDA |
|
3.50 |
NAKNADE ZA PRIJEM FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA |
|
3.51 |
TAKSA NA FIRMU |
|
3.52 |
TAKSA ZA LICENCE |
|
3.53 |
KOMUNALNA TAKSA |
|
3.54 |
KONZULARNA TAKSA |
|
3.55 |
TROŠKOVI OPOMENA I PREDUJMA |
|
3.56 |
TROŠKOVI LIZINGA |
|
3.57 |
TAKSA ZA IZDAVANJE PROJEKATA I KATAST. DOKUMENTACIJU |
|
3.58 |
TAKSA ZA PREGLED KOTLOVA |
|
3.59 |
TAKSA ZA PP APARATE |
|
3.60 |
TAKSA ZA PREGLED I ISPITIVANJE DGM |
|
3.61 |
ZAPOŠLJAVANJE OSOBA SA INVALIDITETOM |
|
3.62 |
TROŠKOVI POMOĆI PREMA ODLUCI UO |
|
3.63 |
GUBICI PO OSNOVU RASHODA OSNOVNIH SREDSTAVA |
|
3.64 |
RASHOD PO OSNOVU DIREKTNOG OTPISA POTRAŽIVANJA |
|
3.65 |
RASHODI ZALIHA |
|
3.66 |
IZDACI ZA HUMANITARNE SVRHE |
|
3.67 |
TROŠKOVI NAKNADE ŠTETE |
|
3.68 |
KAZNE ZA PREKRŠAJE |
|
3.69 |
KAZNA ZA PRIVREDNE PREKRŠAJE I PRESTUPE |
|
3.70 |
OSTALI NEPOMENUTI RASHODI |
|
3.71 |
TROŠKOVI ZAKUPNINA |
|
Tabela 4.
din.
4 |
TEKUĆE ODRŽAVANJE |
|
|
|
|
|
|
|
4.1 |
TOPLOTNI IZVORI |
|
|
|
|
4.2 |
DISTRIBUTIVNA MREŽA |
|
|
|
|
4.3 |
TOPLOTNO PREDAJNE STANICE |
|
|
|
|
4.4 |
KUĆNE GREJNE INSTALACIJE |
|
Tabela 5. Troškovi investicionog održavanja
din.
5 |
INVESTICIONO ODRŽAVANJE |
|
|
|
|
|
|
|
5.1 |
TOPLOTNI IZVORI |
|
|
|
|
5.2 |
DISTRIBUTIVNA MREŽA |
|
|
|
|
5.3 |
TOPLOTNO PREDAJNE STANICE |
|
Tabela 6. Troškovi zarada i ostalih naknada energetskog subjekta
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MESEC |
BRUTO ZARADA |
DRUGA PRIMANJA(SOLIDARNA POMOĆ I OTPREMNINE) |
TROŠKOVI JUBILARNIH NAGRADA (BRUTO) |
TROŠKOVI OTPREMNINA ZA ODLAZAK ZAPOSLENIH U PENZIJU |
SLUŽBENA PUTOVANJA I TEREN |
TROŠKOVI PREVOZA ZAPOSLENIH NA POSAO |
TROŠKOVI DNEVNICA U RS |
TROŠKOVI DNEVNICA U INOSTRANSTVU |
TROŠKOVI ZA POMOĆ U SLUČAJU SMRTI ZAPOSLENOG |
BROJ ZAPOSLENIH |
ZARADE ANGAŽOVANIH UGOVOR O DELU |
1 |
JANUAR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
FEBRUAR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
MART |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
APRIL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
MAJ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
JUN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
JUL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
AVGUST |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
SEPTEMBAR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
OKTOBAR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
NOVEMBAR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
DECEMBAR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO SVE |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 7. Troškovi bankarskih usluga
din.
7 |
KREDITI, PROVIZIJE BANKAMA I OSTALO |
|
|
|
|
|
|
|
7.1 |
TROŠKOVI KAMATA |
|
7.2 |
BANKARSKE PROVIZIJE I USLUGE |
|
7.3 |
ISPRAVKE VREDNOSTI NENAPLAĆENIH POTRAŽIVANJA |
|
7.4 |
NEGATIVNI EFEKTI VALUTNE KLAUZULE |
|
Tabela 8. Troškovi amortizacije
din.
8 |
AMORTIZACIJA |
|
|
|
|
|
|
|
8.1 |
TOPLOTNI IZVORI |
|
8.2 |
NEKRETNINE |
|
8.3 |
POSTROJENJA |
|
8.4 |
OPREMA |
|
8.5 |
UKUPNO TI |
|
8.6 |
DISTRIBUTIVNA MREŽA |
|
8.7 |
NEKRETNINE |
|
8.8 |
POSTROJENJA |
|
8.9 |
OPREMA |
|
8.10 |
UKUPNO DM |
|
8.11 |
TOPLOTNO PREDAJNE STANICE |
|
8.12 |
NEKRETNINE |
|
8.13 |
POSTROJENJA |
|
8.14 |
OPREMA |
|
8.15 |
UKUPNO TPS |
|
Tabela 9. Troškovi regulatornih sredstava energetskog subjekta
9 |
SREDSTVA ANGAŽOVANA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI PROIZVODNJE, DISTRIBUCIJE I SNABDEVANJA TOPLOTNOM ENERGIJOM |
BRUTO VREDNOST |
ISPRAVKA VREDNOSTI |
NETO VREDNOST NA POČETKU POSMATRANOG PERIODA |
NETO VREDNOST SREDSTAVA OBEZBEĐENIH BEZ NAKNADE |
VREDNOST SREDSTAVA U PRIPREMI I DATI AVANSI NA POČETKU POSMATRANOG PERIODA KOJA NEĆE BITI AKTIVIRANA |
VREDNOST SREDSTAVA NA POČETKU POSMATRANOG PERIODA |
TROŠKOVI AMORTIZACIJE SREDSTAVA BEZ AMORTIZACIJE SREDSTAVA OBEZBEĐENIH BEZ NAKNADE |
TROŠKOVI AMORTIZACIJE SREDSTAVA U POSMATRANOM PERIODU |
PROCENJENI KORISNI VEK SREDSTAVA |
NETO VREDNOST SREDSTAVA KOJI SU OTUĐENI U POSMATRANOM PERIODU |
PROMENA VREDNOSTI SREDSTAVA OBEZBEĐENIH BEZ NAKNADE U POSMATRANOM PERIODU |
VREDNOST SREDSTAVA NA KRAJU POSMATRANOG PERIODA |
9.1 |
ZEMLJIŠTE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.2 |
ZEMLJIŠTE NAMENJENO POSLOVNOM PROSTORU |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.3 |
ZEMLJIŠTE NAMENJENO DISTRIBUTIVNOJ MREŽI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.4 |
OSTALO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.5 |
GRAĐEVINSKI OBJEKTI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.6 |
POSLOVNI PROSTOR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.7 |
UPRAVNE ZGRADE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.8 |
PROIZVODNE HALE, KOTLARNICE I SL. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.9 |
TOPLOTNI IZVORI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.10 |
TOPLOTNI IZVORI OD 0 - 20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.11 |
TOPLOTNI IZVORI OD 21-80 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.12 |
TOPLOTNI IZVORI OD 81-200 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.13 |
TOPLOTNI IZVORI PREKO 200 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.14 |
OSTALO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.15 |
DISTRIBUTIVNI SISTEM |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.16 |
UKUPNA DUŽINA DISTRIBUTIVNE MREŽE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.17 |
EKVIVALENTNI PREČNIK DISTRIBUTIVNE MREŽE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.18 |
TOPLOTNO PREDAJNE STANICE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.19 |
KAPACITET OD 0-50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.20 |
KAPACITET OD 51-200 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.21 |
KAPACITET OD 201-500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.22 |
KAPACITET OD 501-1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.23 |
KAPACITET PREKO 1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.24 |
VOZILA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.25 |
TERETNA, PUTNIČKA VOZILA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.26 |
RAČUNARSKA OPREMA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.27 |
INFORMATIČKA I TELEKOMUNIKACIONA OPREMA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.28 |
OSTALA NEENERGETSKA SREDSTVA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.29 |
NEKRETNINE, POSTROJENJA I OPREMA U PRIPREMI I AVANSI DATI ZA NJIHOVU NABAVKU |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9.30 |
UKUPNO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 10. Troškovi kapitala
din.
10 |
PONDERISANA PROSEČNA CENA KAPITALA |
PPCK |
% |
0.022222 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.1 |
UDEO SOPSTVENOG KAPITALA U UKUPNOJ REGULATORNOJ OSNOVI |
USK |
40 |
|
10.2 |
UDEO POZAJMLJENOG KAPITALA U UKUPNOJ REGULATORNOJ OSNOVI |
UPK |
60 |
|
10.3 |
VAŽEĆA PORESKA STOPA NA DOBIT PREDUZEĆA |
PS |
10 |
|
10.4 |
NOMINALNA CENA SOPSTVENOG KAPITALA PO OPOREZIVANJU |
CSK |
5 |
|
10.5 |
PONDERISANA PROSEČNA NOMINALNA CENA POZAJMLJENOG KAPITALA |
CPK |
0 |
|
Tabela 11. Ostali prihodi
din.
11 |
OSTALI PRIHODI |
|
|
|
|
|
|
|
11.1 |
PRIHODI OD OSNOVNE DELATNOSTI |
|
11.2 |
PRIHODI OD PRIKLJUČAKA |
|
11.3 |
PRIHOD OD ENERGETSKE SAGLASNOSTI |
|
11.4 |
PRIHOD OD PRODAJE OPREME |
|
11.5 |
PRIHODI OD PRODAJE SREDSTAVA |
|
11.6 |
PRIHODI OD SAGLASNOSTI |
|
11.7 |
PRIHODI OD VOĐENJA NADZORA |
|
11.8 |
PRIHODI OD PROJEKTOVANJA |
|
11.9 |
PRIHOD OD INTERVENCIJA |
|
11.10 |
PRIHOD OD BUDŽETA |
|
11.11 |
PRIHOD ZA PRIKLJUČAK OD NOVIH POTROŠAČA |
|
11.12 |
PRIHOD OD ZAKUPNINA |
|
11.13 |
PRIHOD OD OBRAČUNATIH KAMATA |
|
Tabela 12. Korekcioni element
din.
|
|
ODOBRENO |
OPRAVDANI PRIHOD |
OSTVARENI PRIHOD |
INDEKS RASTA CENA NA MALO RS |
KOREKCIONI ELEMENT |
12 |
KOREKCIONI ELEMENT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12.1 |
OPERATIVNI TROŠKOVI |
|
|
|
|
|
12.2 |
TROŠKOVI AMORTIZACIJE |
|
|
|
|
|
12.3 |
STOPA POVRAĆAJA NA REGULISANA SREDSTVA |
|
|
|
|
|
12.4 |
REGULATORNA SREDSTVA |
|
|
|
|
|
12.5 |
OSTALI PRIHODI |
|
|
|
|
|
12.6 |
TROŠKOVI GUBITAKA |
|
|
|
|
|
12.7 |
KOREKCIONI ELEMENT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BROJ DANA U KOJIMA SE PRIMENJIVALA CENA |
|
Tabela 13. Trošak dozvoljenog gubitka
din.
13 |
TROŠAK DOZVOLJENOG GUBITKA |
|
|
|
|
13.1 |
STEPEN KORISNOSTI TOPLOTNI IZVOR |
|
|
|
|
13.2 |
STEPEN KORISNOSTI DISTRIBUTIVNA MREŽA |
|
Tabela 14. Regulatorni izveštaj
din
14 |
REGULATORNI IZVEŠTAJ |
|
|
|
|
14.1 |
VARIJABILNI TROŠKOVI |
|
14.1.2 |
TROŠAK PRIRODNOG GASA |
|
14.1.3 |
TROŠKOVI MAZUTA SA PREVOZOM |
|
14.1.4 |
TROŠKOVI UGLJA |
|
14.1.5 |
TROŠKOVI DRUGOG ENERGENTA |
|
14.1.6 |
TROŠKOVI ELEKTRIČNE ENERGIJE |
|
14.1.7 |
UKUPNI TROŠAK ZA VODU |
|
14.1.8 |
OSTALI VARIJABILNI TROŠKOVI |
|
14.1.9 |
UKUPNI VARIJABILNI TROŠKOVI |
|
14.1.10 |
UKUPNA GODIŠNJA PROIZVODNJA TOPLOTNE ENERGIJE (KWh) |
|
14.1.11 |
UKUPNA POVRŠINA KOJOJ SE ISPORUČUJE TOPLOTNA ENERGIJA |
|
14.1.12 |
CENA VARIJABILNI DEO (din/kwh) |
|
14.2 |
FIKSNI TROŠKOVI |
|
14.2.1 |
TROŠKOVI RADA PREDUZEĆA |
|
14.2.2 |
TROŠKOVI INVESTICIONOG ODRŽAVANJA |
|
14.2.3 |
TROŠKOVI TEKUĆEG ODRŽAVANJA |
|
14.2.4 |
TROŠKOVI BRUTO ZARADA ZAPOSLENIH |
|
14.2.5 |
KREDITI, PROVIZIJE BANKAMA I OSTALO |
|
14.2.6 |
OSTALI FIKSNI TROŠKOVI |
|
14.2.7 |
TROŠKOVI OSIGURANJA |
|
14.2.8 |
UKUPNI FIKSNI TROŠKOVI |
|
14.2.9 |
CENA FIKSNI DEO (din/m2) |
|
14.2.10 |
CENA FIKSNI DEO (din/KW) |
|
14.3 |
MAKSIMALNO ODOBRENI PRIHOD (MOP) |
|
14.3.1 |
MOP (V) |
|
14.3.2 |
MOP (F) |
|
14.3.3 |
OPERATIVNI TROŠKOVI |
|
|
|
|
14.3.4 |
TROŠKOVI AMORTIZACIJE |
|
|
|
|
14.3.5 |
REGULATORNA SREDSTVA |
|
|
|
|
14.3.6 |
OSTALI PRIHODI |
|
|
|
|
14.3.7 |
TROŠKOVI GUBITAKA |
|
|
|
|
14.3.8 |
KOREKCIONI ELEMENT |
|
14.3.9 |
PROSEČNA CENA (din/m2) |
|
14.3.10 |
UČEŠĆE VARIJABILNIH TROŠKOVA (%) |
|
14.3.11 |
UČEŠĆE FIKSNIH TROŠKOVA (%) |
|
14.3.12 |
UKUPNA GREJNA POVRŠINA (m2) |
|
14.3.13 |
UKUPNA POVRŠINA STAMBENOG PROSTORA (m2) |
|
14.3.14 |
UKUPNA POVRŠINA POVLAŠĆENOG PROSTORA (m2) |
|
14.3.15 |
UKUPNA POVRŠINA KOMERCIJALNOG PROSTORA (m2) |
|
14.3.16 |
SPECIFIČNA POTROŠNJA kwh/m2/god |
|
14.3.17 |
UKUPNA GODIŠNJA PROIZVODNJA ENERGIJE |
|
14.3.18 |
TEORIJSKI MOGUĆA PROIZVEDENA ENERGIJA kwh |
|
14.3.19 |
IZNOS VARIJABILNOG TROŠKA BEZ MERENJA (din/kwh) |
|
14.3.20 |
IZNOS FIKSNOG TROŠKA (din/m2) |
|
14.3.21 |
STEPEN KORISNOSTI TOPLOTNOG IZVORA |
|
14.3.22 |
STEPEN KORISNOSTI TOPLOTNE MREŽE |
|
14.3.23 |
KONTROLA STEPENA KORISNOSTI TOPLOTNOG IZVORA |
|
14.4 |
CENE PO KATEGORIJAMA KUPACA |
|
14.4.1 |
CENA STAMBENOG PROSTORA (din/m2) |
|
14.4.2 |
CENA POVLAŠĆENOG PROSTORA (din/m2) |
|
14.4.3 |
CENA POSLOVNOG PROSTORA (din/m2) |
|
14.4.4 |
CENA STAMBENOG PROSTORA (VARIJABILNI DEO) (din/kwh) |
|
14.4.5 |
CENA STAMBENOG PROSTORA (FIKSNI DEO) (din/m2) |
|
14.4.6 |
CENA POVLAŠĆENOG PROSTORA (VARIJABILNI DEO) (din/kwh) |
|
14.4.7 |
CENA POVLAŠĆENOG PROSTORA (FIKSNI DEO) (din/m2) |
|
14.4.8 |
CENA POSLOVNOG PROSTORA (VARIJABILNI DEO) (din/kwh) |
|
14.4.9 |
CENA POSLOVNOG PROSTORA (FIKSNI DEO) (din/m2) |
|
14.4.10 |
PROVERA MOP-a(V) |
|
14.4.11 |
PROVERA MOP-a(F) |
|
14.4.12 |
MAKSIMALNO ODOBRENI PRIHOD (PROVERA) |
|
METODOLOGIJA ZA IZMENU CENA TOPLOTNE ENERGIJE U TOKU GREJNE SEZONE (ČLAN 10. TARIFNOG SISTEMA)
1. Cena toplotne energije je sastavljena iz sledećih elemenata:
1. cene za isporučenu toplotnu energiju izražena u din/kwh (u daljem tekstu: varijabilni deo cene), koja pokriva varijabilne troškove proizvodnje i distribucije toplotne energije i
2. cena za priključenu "grejnu površinu" izraženo u din/m2/god. (u daljem tekstu: fiksni deo cene), koja pokriva fiksne troškove održavanja i funkcionisanja sistema.
a) Promena varijabilnog dela cene se preračunava po sledećoj formuli:
Cvn =Cvs • |
n |
|
|
å |
ai × (Ei / Eio) |
i =1 |
|
i=1 |
|
|
a1+a2+.......an =1
Uz sledeće značenje:
Cvn = Nova cena za isporučenu količinu toplotne energije, u din/kwh (bez PDV-a),
Cvp = Prethodna cena za isporučenu količinu toplotne energije, u din/kwh (bez PDV),
ai = Ponder pojedinačnih elemenata varijabilnih troškova u strukturi svih varijabilnih troškova za proizvodnju toplotne energije,
Ei = Nova cena energenata i drugih varijabilnih troškova u strukturi utrošenih energenata i drugih varijabilnih troškova za proizvodnju toplotne energije,
EiO = Prethodna cena energenata i drugih varijabilnih troškova u strukturi potrošenih energenata za proizvodnju toplotne energije.
Nova cena za isporučenu toplotnu energiju (VCp) je cena koja je izračunata na osnovu ove metodologije i menja se sa promenom ulaznih parametara.
Prethodna cena za isporučenu toplotnu energiju (VCop) je cena toplotne energije koja je bila određena u skladu sa članom 3. Uputstva.
Ponderi (ai) predstavljaju udeo pojedinačnog elementa varijabilnih troškova u strukturi celokupnih varijabilnih troškova energetskog subjekta. Zbir svih pondera odnosno udela mora biti jednak 100% odnosno 1.
Nova cena elemenata varijabilnih troškova (Ei) je prosečna cena pojedinačnog elementa varijabilnih troškova, koju energetski subjekt plaća u evidentiranom mesecu. U cenu energenta moraju biti uključeni svi troškovi na paritetu F-co proizvođač toplotne energije i sva davanja (trošarine, CO2 takse). PDV nije uključen.
Prethodna cena elemenata varijabilnih troškova (Eoi) je cena pojedinačnog elementa varijabilnih troškova, koju je proizvođač toplotne energije plaćao u prethodnom periodu. U cenu elemenata varijabilnih troškova moraju biti uključeni svi troškovi na paritetu F-co proizvođač toplotne energije i sva davanja (trošarine, CO2 takse). PDV nije uključen.
b) Novi varijabilni deo cene se izračunava i usklađuje u odnosu na promene cena pojedinačnih elemenata varijabilnih troškova iz 2. tačke ovog priloga.
Primer br. 1 - promena varijabilnog dela cene
U slučaju promene cene energenata i drugih varijabilnih troškova menjaće se i cena za isporučenu toplotnu energiju prema gore navedenoj formuli.
Cvp = 3,21 din/kwh - Izvorna cena za isporučenu količinu toplotne energije (bez PDV)
a1 = 0,6464 - Ponder za prirodni gas;
a2 = 0,2988 - Ponder za mazut;
a3 = 0,0486 - Ponder za električnu energiju;
a4 = 0,0062 - Ponder za hemijski pripremljenu vodu.
E10 = din/cm3 - Cena prirodnog gasa na osnovu koje je formirana postojeća cena grejanja;
E20 = din/kg - Cena mazuta na osnovu koje je formirana postojeća cena grejanja;
E30 = din/kwh - Cena električne energije na osnovu koje je formirana postojeća cena grejanja;
E40 = din/m3 - Cena hemijski pripremljene vode na osnovu koje je formirana postojeća cena grejanja;
E1 = din/cm3 - Nova cena prirodnog gasa na osnovu koje se formira nova cena grejanja;
E2 = din/kg - Nova cena mazuta na osnovu koje se formira nova cena grejanja;
E3 = din/kwh - Nova cena električne energije na osnovu koje se formira nova cena grejanja;
E4 = din/m3 - Nova cena hemijski pripremljene vode na osnovu koje se formira nova cena grejanja;
VCp = 3,21 x (0,6464 x 33,15/32,29 + 0,2988 x 37,67/35,67 + 0,0486 x 4,75/4,40 + 0,0062 x 210,0/198,6)
VCp = 3,33 din/kWh - Nova cena za isporučenu količinu toplotne energije (bez PDV).
2. Fiksni deo cene, po pravilu, pokriva sledeće troškove poslovanja:
- materijala (bez troškova energenata, navedenih u 2. tački ovog priloga),
- usluga,
- radne snage,
- tekućeg i investicionog održavanja,
- amortizacije,
- ispravka vrednosti potraživanja,
- izdatke finansiranja,
- druge troškove poslovanja.
Troškovi materijala uključuju pomoćni materijal, otpis polomljenog inventara, kancelarijski materijal i stručnu literaturu, popisne razlike za materijal, revalorizacije troškova potrošnje materijala i polomljenog inventara te druge troškove materijala.
Troškovi usluga uključuju usluge za dobijanje energije, troškove transportnih usluga, zakupnine, povratne troškove u vezi sa radom, troškove usluga platnog prometa i bankarskih usluga, troškove intelektualnih usluga, premije osiguranja i troškove drugih usluga.
Troškovi radne snage obuhvataju troškove bruto zarada, naknade zarada, doprinosa na teret poslodavca, putnih troškova i sl.
Tekuće i investiciono održavanje mora omogućiti normalan rad sistema i njegovo korišćenje do kraja predviđenog životnog veka. Troškovi održavanja uključuju troškove nabavke rezervnih delova za postrojenja i uređaje, zamene delove opreme i sredstava i materijal za održavanje osnovnih sredstava, kao i usluge u vezi sa održavanjem sredstava rada.
Amortizacija se po pravilu obračunava po amortizacionim stopama, koje donosi sam energetski subjekt.
Ispravka vrednosti obezvređenih potraživanja po međunarodnim računovodstvenim standardima, uključuju otpise potraživanja do visine, koja ne prelaze 3% nivoa godišnje fakturisane realizacije.
Izdaci finansiranja obuhvataju sve izdatke, povezane sa finansiranjem osnovne delatnosti preduzeća.
Godišnju stopu dobiti određuje osnivač u godišnjem planu preduzeća.
Drugi izdaci (troškovi) poslovanja obuhvataju davanja za zaštitu životne sredine, za lična zaštitna sredstva, alat i sitan inventar, troškove seminara i stručnog usavršavanja, pretplate na stručnu literaturu, i ostalo.
a) Promene fiksnog dela cene izračunava se po sledećoj formuli:
Cfn=Cfp× (a × P/Po + b • I/Io)
a +b =1
Uz sledeća značenja:
Cfn = Nova cena za priključenu grejnu površinu, u din/m2/mesecu (bez PDV),
Cfp = Prethodna cena za priključenu grejnu površinu, u din/m2/mesecu (bez PDV),
P = Prosek mesečne bruto zarade u Republici Srbiji,
Po = Izvorna mesečna bruto zarada u Republici Srbiji,
I = Indeks cena na malo u Republici Srbiji u praćenom periodu,
Io = Izvorni indeks cena na malo u Republici Srbiji,
a = Ponder mesečnih bruto plata u Republici Srbiji,
b = Ponder indeksa cena na malo u Republici Srbiji,
Nova cena za priključenu grejnu površinu (Cfn) je cena, koja je izračunata na osnovu ove Metodologije i menja se sa promenom ulaznih parametara.
Prethodna cena za priključenu grejnu površinu (Cfp) je cena, koja je određena kao prethodna cena za priključenu grejnu površinu, u skladu sa ovim tarifnim sistemom i uputstvom.
Prosek mesečne bruto zarade u Republici Srbiji (P) je prosek za mesec koji prethodi mesecu u kom se traži korekcija. Izvor podatka o visini mesečnih bruto zarada je Statistički zavod Republike Srbije.
Izvorna mesečna bruto zarada u Republici Srbiji (Po) je izračunata kao prosek mesečnih bruto zarada u prethodnoj kalendarskoj godini pre prethodnog datuma za koji se određuje prethodna cena. Izvor podataka o visini mesečnih zarada je Statistički zavod Republike Srbije.
Indeks cena na malo u Republici Srbiji u posmatranom periodu (I) je indeks cena na malo u Republici Srbiji u mesecu koji prethodi zahtevu za korekciju. Izvor podataka o indeksu cena na malo je Statistički zavod Republike Srbije.
Izvorni indeks cena na malo u Republici Srbiji (Io) je indeks cena na malo u Republici Srbiji u decembru prethodne kalendarske godine. Izvor podataka o indeksu cena na malo je Statistički zavod Republike Srbije.
Ponder mesečnih bruto zarada u Republici Srbiji (a) predstavlja udeo bruto zarada u strukturi fiksnih troškova energetskog subjekta (Izvor: bilans uspeha energetskog subjekata u predhodnoj godini).
Ponder indeksa cena na malo u Republici Srbiji (b) predstavlja udeo ostalih fiksnih troškova (bez bruto zarada) u strukturi fiksnih troškova energetskog subjekta.
Zbir pondera indeksa cena i pondera mesečnih bruto zarada mora biti jednak 1.
b) Novi fiksni deo cene se izračunava i usklađuje jedanput godišnje, a po potrebi i češće, ukoliko rast cena na malo pređe 5%.
Primer br. 2 - promena fiksnog dela cene
U slučaju promene veličine troškova koji određuju fiksni deo cene grejanja, menjaće se i cena za priključenu grejnu površinu prema gore navedenoj formuli.
Cfp = 23,72 din/m2/mesecu - Izvorna cena za priključenu grejnu površinu (bez PDV),
a = 0,4811 - Ponder mesečnih bruto plata u Republici Srbiji,
b = 0,5189 - Ponder indeksa cena na malo u Republici Srbiji,
P = 44.000 din. - Novi prosek mesečne bruto zarade u Republici Srbiji na osnovu koje se formira nova cena grejanja,
Po = 43.040 din. - Prethodna mesečna bruto zarada u Republici Srbiji na osnovu koje je formirana postojeća cena grejanja,
I = 1,06 - Indeks cena na malo u Republici Srbiji u praćenom periodu na osnovu koje se formira nova cena grejanja,
Io = 1,00 - Prethodni indeks cena na malo u Republici Srbiji na osnovu je formirana postojeća cena grejanja,
Cfn = 23,72 x (0,4811 x 44.000/43.040 + 0,5189 x 1,06/1,00),
Cfn = 24,71 din/m2/mesecu - Nova cena za priključenu grejnu površinu (bez PDV).
Uputstvo o principima proračuna tarifa i cena u sektoru daljinskog grejanja Grada.