PRAVILNIK
O NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI I NEGE U KUĆI, KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA I UČEŠĆU KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI I NEGE U KUĆI

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 1/2013 i 18/2013)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći i nege u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći i nege u kući i učešću korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći i nege u kući.

Član 2

Pravo na uslugu pomoći i nege u kući obezbeđuje se starim, iznemoglim i hronično obolelim licima, kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, a u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama starih lica koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti izazvanih invaliditetom/bolešću nisu sposobna da nezavisno žive bez svakodnevne ili redovne podrške.

Prioritet u obezbeđivanju dostupnosti usluge pomoći i nege u kući imaće osobe u starijem dobu (žene starije od 60 godina, muškarci stariji od 65 godina) koje imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne nege i nadzora, a koja žive sama u domaćinstvu ili s drugim licem nesposobnim za pružanje pomoći.

II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI I NEGE U KUĆI

Član 3

Usluge pomoći i nege u kući obuhvataju:

- Pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka, priprema osvežavajućih napitaka;

- Pomoć u održavanju lične i higijene stana, uključujući po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;

- Pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva;

- Pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba, uključujući po potrebi: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, staranje o plaćanju el. energije, telefona, komunalija i sl;

- Pružanje podrške prilikom transporta radi odlaska u verske i druge ustanove;

- Posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući po potrebi: posredovanje u popravci vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenju stana i drugih usluga;

- Pružanje osnovne zdravstvene nege, uključujući po potrebi: kontrola uzimanja lekova, kontrola vitalnih funkcija (merenje krvnog pritiska, temperature, pulsa, nivoa šećera u krvi), pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, davanje guske i lopate, jednostavna masaža, davanje lekova u oči/uši/nos, nega dekubitusa, nabavka lekova prepisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka, odvođenje na lekarske preglede.

Član 4

Efektivni rad kod korisnika iznosi najviše do dva sata dnevno, do 19 sati mesečno a prema zahtevima korisnika.

U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje 1 sat i 30 minuta za prelaz od korisnika do korisnika.

Član 5

Za organizaciju i realizaciju stručnog rada na pružanju usluga pomoći i nege u kući potreban je:

1. jedan rukovodilac

2. jedan socijalni radnik na svakih 100 korisnika

3. jedna gerontodomaćica na svakih 7 korisnika

4. jedan radnik za obavljanje finansijsko-računovodstvenih, opštih i zajedničkih poslova.

Član 6

Pružalac usluge koji obavlja poslove pomoći i nege u kući treba da obezbedi sledeću opremu po izvršiocu koji neposredno pruža uslugu:

Red. broj

NAZIV

Oznaka kol.

Vreme za koje se oprema nabavlja

1.

Radni mantil

3 komada

24 meseca

2.

Radna kecelja

2 komada

24 meseca

3.

Zaštitna obuća

1 par

24 meseca

4.

Radno odelo

1 par

36 meseci

5.

Gumene rukavice

1 par

01 mesec

Pored opreme iz stava 1. ovog člana pružalac usluge za obavljanje poslova pomoći i nege u kući treba da obezbedi po izvršiocu:

Red. broj

NAZIV

Oznaka kol.

Vreme za koje se oprema nabavlja

1.

PVC rukavice

150 komada

mesečno

2.

Maska hirurška

5 komada

mesečno

3.

Krema za ruke

2 komada

mesečno

4.

Makaze za sečenje noktiju

1 komad

 

6.

Aparat za merenje pritiska

1 komad

 

 

III KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI

Član 7

Cena usluga pomoći i nege u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći i nege u kući utvrđenih ovim Pravilnikom.

Član 8

Cena usluge pomoći i nege u kući utvrđuje se po radnom času, a vrši je nadležni organ pružaoca usluge.

Cena časa usluge pomoći i nege u kući može se menjati ukoliko se promene elementi cene, a na način opisan u stavu 1. ovog člana.

Član 9

Elementi cene usluge pomoći i nege u kući su:

1. Bruto zarade i naknade zarade radnika, te ostalih ličnih primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima;

2. Materijalnih troškova (troškovi električne i toplotne energije, utrošak goriva i maziva za vozilo, održavanje sredstava rada, utrošak rada, zaštitna odeća i obuća, itd.)

3. Ostalih materijalnih i nematerijalnih troškova vezanih za rad (kancelarijski materijal, PTT troškovi, sanitarni pregledi, sredstva za higijenu i dr.)

4. Sredstava za zakonom utvrđene obaveze.

IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI I NEGE U KUĆI

Član 10

Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se u visini planiranih sredstava u budžetu grada Požarevca, učešćem korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.

Član 11

Pravo na regresiranje cene časa usluga pomoći i nege u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog prihoda po članu porodičnog domaćinstva korisnika i nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđenog Zakonom, za mesec u kom se pruža usluga, prema sledećoj skali:

Red. br.

Mesečni prihod po članu domaćinstva

% učešća korisnika

1.

Do nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

0%

2.

Od 1 - 2 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

20%

3.

Od 2 - 3 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

40%

4.

Od 3 - 4 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

60%

5.

Preko 4 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

100%

Pravo na besplatnu pomoć i negu u kući imaju lica čiji su ukupni prihodi ostvareni u tri meseca koji prethode mesecu u kome je podnet zahtev, ispod i u visini minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć prema veličini domaćinstva i koji nemaju srodnike obavezne na izdržavanje po Porodičnom zakonu i Zakonu o socijalnoj zaštiti.

Ukupan prihod porodice i nivo socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Član 12

Ukoliko korisnik usluga pomoći i nege u kući nema prihoda ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po Porodičnom zakonu obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.

Član 13

Ukoliko je korisnik usluga pomoći i nege u kući sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju ili drugom obliku izdržavanja i pomoći, obaveza učešća u finansiranju troškova usluga prenosi se na davaoca izdržavanja u 100% iznosu.

Davalac izdržavanja preuzima obavezu korisnika na osnovu ugovora sa pružaocem usluge.

Član 14

U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.

Član 15

Učešće u troškovima pomoći i nege u kući korisnici odnosno njihovi srodnici uplaćuju na žiro račun ustanove koja pruža usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu.

U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.

Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene pomoći u kući.

V NAČIN PODNOŠENJA ZAHTEVA I UZAJAMNA PRAVA I OBAVEZE PRUŽAOCA I KORISNIKA USLUGA

Član 16

Zahtev za pomoć i negu u kući podnosi se Centru za socijalni rad Požarevac sa sledećom obaveznom dokumentacijom:

- Fotokopija lične karte podnosioca zahteva i uverenje MUP-a o prebivalištu,

- dokaz o redovnim mesečnim primanjima - podnosioca zahteva, ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je zahtev podnet,

- potvrda MZ o članovima domaćinstva.

Ostala dokumentacija:

- izvod iz matične knjige, rođenih, venčanih i umrlih,

- uverenje u imovnom stanju za podnosioca zahteva i srodnike obavezne na izdržavanje (Republički geodetski zavod i Poreska uprava) iz mesta rođenja i mesta prebivališta,

- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica,

- nalaz i mišljenje lekara specijaliste,

- overene fotokopije zdravstvenih knjižica svih članova domaćinstva, se na zahtev Centra za socijalni rad, dostavlja u skladu sa specifičnostima socio-porodičng statusa podnosioca zahteva.

Član 17

Po podnetom zahtevu odlučuje Centar za socijalni rad kao prvostepeni organ rešenjem, u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.

Procena pružaoca usluge se obavlja u roku od 7 dana po prijemu korisnika i oslanja se na prijemnu procenu uputnog Centra za socijalni rad, ukoliko je korisnik upućen od strane Centra za socijalni rad.

Pružalac usluge može mimo Centra za socijalni rad sklopiti Ugovor o vršenju usluga pomoći i nege u kući sa korisnikom usluga ili njegovim srodnikom, samo u slučaju kada se usluge u celosti naplaćuju od korisnika usluga, odnosno njegovih srodnika i kada su zadovoljeni prioriteti utvrđeni rešenjima Centra za socijalni rad.

Član 18

Pružaoc usluge za pomoć u kući dužan je da vodi listu čekanja potencijalnih korisnika koju će redovno ažurirati.

Pružaoc usluge za pomoć u kući dužan je da vodi lični dosije za svakog korisnika koji će sadržati, pored dokumenata pribavljenih pri podnošenju zahteva, i individualni plan usluga čija će se revizija vršiti po potrebi a najmanje jednom u 6 meseci. Individualni plan usluga usmeren je ka održavanju što većeg kvaliteta života u skladu sa identifikovanim potrebama i sposobnostima korisnika.

Član 19

Neposredne usluge definisane su individualnim planom pomoći koje pružaju geronto-domaćice.

Za obavljanje poslova geronto-domaćica predviđeni su sledeći uslovi:

- starost iznad 18 godina

- završena najmanje osnovna škola, a prednost pri angažovanju imaju lica sa srednjom stručnom spremom medicinske struke

- sertifikat o pohađanju akreditovanog programa i/ili relevantne obuke u sistemu socijalne i/ili zdravstvene zaštite, pre početka pružanja usluge

Sve novozaposlene geronto-domaćice proći će najmanje 2 nedelje uvođenja u pružanje usluga uz supervizijsku obuku.

Član 20

Obaveze korisnika usluga:

- prikazivanje zdravstvenog stanja i ostvarenih primanja

- korektno ponašanje prema izvršiocu posla

- obezbeđivanje minimuma uslova za obavljanje posla.

Član 21

Obaveze pružaoca usluga:

- korektno odrađivanje radnih obaveza

- korektan odnos prema korisniku i srodnicima

- obaveštavanje korisnika usluga o izostanku usluge

- organizacija radnika u zamenu za odsutnog kada je to moguće.

Član 22

Pružanje usluga pomoći u kući može da prestane:

- otkazom korisnika usluga

- otkazom pružaoca usluga

- smrću korisnika usluga.

Otkazni rok je 8 dana.

Član 23

Korisnik usluge ili njegov zastupnik ima pravo na podnošenje prigovora/pritužbi na kvalitet pružene usluge.

Prigovor se podnosi Centru za socijalni rad Požarevac u pisanoj formi. Centar za socijalni rad odlučuje u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

O žalbi na rešenje iz prethodnog stava, odlučuje Gradsko Veće Grada Požarevca.

Član 24

Pružalac usluga pomoć u kući može otkazati dalje pružanje usluga:

- ako ne postoji minimalni nivo higijensko-tehničkih uslova za pružanje usluga

- ukoliko je uočljivo da način negovanja bolesnika može da šteti zdravlju korisnika

- ukoliko se konstatuje prikrivanje informacija od strane korisnika ili srodnika koji su od uticaja na formiranje cena

- ukoliko se korisnik ili član domaćinstva nekorektno ponaša prema izvršiocu posla

- ukoliko dođe do promena u zdravstvenom stanju koje mogu ugrožavajuće delovati na izvršioca posla

- ukoliko se računi za izvršene usluge ne plaćaju u predviđenom roku u skladu sa ugovorom.

Član 25

Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se u "Službenom glasniku grada Požarevca".

 

Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o normativima i standardima za obavljanje poslova pomoći i nege u kući, kriterijumima i merilima za utvrđivanje cene usluga i učešću korisnika i njegovih srodnika u troškovima pomoći i nege u kući

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 18/2013)

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca".