ODLUKAO ODRŽAVANJU KOMUNALNE HIGIJENE("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 28/2008, 14/2010 - dr. odluka i 37/2013) |
Ovom Odlukom reguliše se održavanje komunalne higijene (u daljem tekstu: higijena) javnih površina i površina u opštoj upotrebi, čišćenje i pranje javnih površina, iznošenje i deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća, otpadnog materijala i fekalija i uslovi za raskopavanje i dovođenje u prvobitno stanje javnih površina na teritoriji Grada Zrenjanina.
Delatnosti iz člana 1. ove Odluke utvrđuju se kao komunalne delatnosti od opšteg interesa.
Održavanje komunalne higijene javnih površina i površina u opštoj upotrebi, čišćenje i pranje javnih površina, iznošenje i deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija obavlja JKP "Čistoća i zelenilo" Zrenjanin koje je osnovano za obavljanje te komunalne delatnosti.
Javnim površinama u smislu ove Odluke smatraju se:
1. ulice (kolovoz, pešačke i biciklističke staze), slobodne površine između zgrada kolektivnog stanovanja sa parking prostorima, trgovi, prolazi, nadvožnjaci, mostovi i prostor ispod mostova, podvožnjaci, javni pasaži iznad i ispod zemlje, stepeništa, kejovi, šetališta, (u daljem tekstu: površine javnog saobraćaja),
2. javne zelene površine,
3. dečija i sportska igrališta,
4. autobuska i taksi stajališta u javnom gradskom i prigradskom saobraćaju,
5. prostor oko individualnih objekata, poslovnih i privrednih objekata, sedišta firmi, kioska, prodavnica, skladišta, bioskopa, ugostiteljskih objekata, zanatskih radnji i slično.
Površine u opštoj upotrebi u smislu ove Odluke su:
1. pijace i javne površine oko pijace koje su u funkciji pružanja usluga na pijaci (kolovoz, trotoar i zelene površine),
2. javna parkirališta,
3. autobuska stanica (otvoreni i zatvoreni manipulativni prostor za pešake),
4. železnička stanica (otvoreni i zatvoreni manipulativni prostor za pešake i pružni pojas u delu koji prolazi kroz naselje),
5. benzinske stanice (otvoreni manipulativni prostor i zelene površine u kompleksu benzinske stanice),
6. javna kupališta.
II ODRŽAVANJE HIGIJENE JAVNIH POVRŠINA I JAVNIH OBJEKATA
Održavanje higijene na javnim površinama i površinama u opštoj upotrebi obaveza je svih korisnika iz člana 3. i 4. ove Odluke.
Održavanje higijene javnih površina i površina u opštoj upotrebi obuhvata: košenje trave, čišćenje i sakupljanje smeća i otpadaka, njegovo odvoženje na deponiju i pranje.
Uređenje javnih površina obuhvata opremanje javnih površina odgovarajućim mobilijarom kao što je postavljanje klupa za sedenje, ukrasnih stubića, održavanje i zamena mobilijara za igru dece kao i mobilijara na sportskim igralištima, postavljanje korpi za otpatke, zaštitnih ograda za sadnice (korvete) i slično.
Održavanje higijene i uređenje javnih površina iz člana 3. stav 1. tačka 1.-4. i člana 4. tačka 2. ove Odluke na teritoriji grada Zrenjanina (u daljem tekstu: Zrenjanin) vrši JKP "Čistoća i zelenilo" (u daljem tekstu: Javno preduzeće) na osnovu Programa uređenja i održavanja javnih površina (u daljem tekstu: Program).
Program iz prethodnog stava donosi Javno preduzeće najkasnije do 01.12. tekuće godine za narednu godinu, uz saglasnost Skupštine grada.
Program sadrži: opis javne površine koja se uređuje i održava, obim, nivo, kvalitet uređenja i održavanja javne površine, dinamiku izvođenja radova i potrebna finansijska sredstva.
Program se finansira iz sredstava budžeta opštine.
Nadzor nad realizacijom Programa u pogledu vrste, obima, dinamike i kvaliteta izvođenja radova vrši nadležna komunalna inspekcija.
Održavanje čistoće u parkovima i gradskim naseljima kolektivnog stanovanja gde je povećana količina smeća ili veća frekvencija stanovništva Javno preduzeće iz člana 6. stav 1. ove Odluke organizuje i vrši preko "domaćina naselja i parka".
"Domaćin naselja i parka" obavlja sledeće poslove: svakodnevno po površinama javnog saobraćaja i javnim zelenim površinama vrši sakupljanje lakog smeća, čišćenje prostora oko sudova za smeće, dokle dopire rasturanje smeća, čišćenje trotoara i po potrebi druge poslove.
Održavanje higijene i uređenje javnih površina iz člana 3. stav 1. tačka 1-4. ove Odluke u naseljenim mestima organizuju mesne zajednice.
Održavanje higijene na površinama iz prethodnog stava vrši se na osnovu Programa koji donosi Savet mesne zajednice shodno članu 6. ove Odluke.
Program iz prethodnog stava finansira se iz sredstava budžeta grada i sopstvenih sredstava mesne zajednice.
Nadzor nad realizacijom Programa iz stava 2. ovog člana vrši mesna zajednica.
Održavanje higijene na javnim površinama iz člana 3. stav 1. tačka 5. ove Odluke vrše fizička i pravna lica i preduzetnici koji koriste objekte.
Održavanje higijene na površinama u opštoj upotrebi iz člana 4. stav 1. tačka 1. ove Odluke vrši Javno komunalno preduzeće "Pijace i parkinzi", a na površinama i objektima iz tačke 3., 4. i 5. vrši vlasnik ili nosilac drugog prava na tim objektima.
Održavanje higijene na površinama u opštoj upotrebi iz člana 4. stav 1. tačka 6. ove Odluke vrši preduzeće, drugo pravno lice ili preduzetnik ovlašćeno za organizovanje javnih kupališta i pružanja usluga na njima.
Smeće sa javnih površina odlaže se u sudove za smeće (korpe, kante za otpatke i kontejneri).
Sudovi za smeće sa površina javnog saobraćaja moraju se prazniti svakoga dana.
Radnici koji obavljaju posao čišćenja i pranja površina javnog saobraćaja moraju nositi jednoobrazna odela sa upozoravajućim oznakama u skladu sa Zakonom.
Preduzeća, druga pravna lica, preduzetnici i građani koji su obavezni na održavanje čistoće u skladu sa članom 5. ove Odluke, obavezni su da obezbede dovoljan broj sudova za smeće.
Pranje površina javnog saobraćaja vrši se u letnjem periodu (od 15.03. do 30.10.) u vremenu od 22,00 do 05 časova.
U zimskom periodu (od 01.11. do 15.03.) ne vrši se pranje površina javnog saobraćaja.
Izuzetno od odredbi iz stava 1. i 2. ovog člana pranje se može obaviti samo uz odobrenje nadležnog komunalnog inspektora.
Javno preduzeće koje je odlukom ovlašćeno za održavanje kišne kanalizacije obavezno je da pre pranja površina javnog saobraćaja očisti slivnike i rešetke na kanalizaciji.
U kućno smeće spadaju svi otpaci iz stambenih, poslovnih i drugih objekata kao što su: stara odeća, obuća, hartija, ambalaža (plastična, metalna, staklena), papirne i najlonske kese, baštenski otpaci, otpaci od hrane, pokošena trava i druga nečistoća koja se može smestiti u sudove za smeće osim otpadaka industrijske, zanatske i poljoprivredne delatnosti, šljake iz kotlarnica, zemlje, građevinskog šuta i drugog sličnog otpada (u daljem tekstu: otpadni materijal).
U kućno smeće spadaju i stari nameštaj i aparati za domaćinstvo (u daljem tekstu: kućno kabasto smeće).
Kućno smeće odlaže se u tipske kante, plastične vreće ili kontejnere, (u daljem tekstu: sudovi za smeće) i na dan odvoženja iznose se na ulicu ispred objekta.
Sudove za smeće iz prethodnog stava nabavljaju o svom trošku preduzeća, druga pravna lica, preduzetnici i građani.
Zabranjeno je deponovati smeće na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama (dvorišta, bašte i sl.), u stambenim, poslovnim i drugim objektima van posuda za smeće.
Zabranjeno je paliti kućno smeće, kućno kabasto smeće i gume na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama (dvorišta, bašte i sl.).
U zonama stanovanja na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama zabranjeno je odlagati, sakupljati ili na drugi način obrađivati sekundarne sirovine (drvo, metal, plastika, papir i sl.) i deponovati radi pretovara građevinski materijal i sl.
Javno preduzeće pismeno obaveštava korisnika komunalne usluge o vrsti i broju posuda za smeće u kojima može odlagati smeće.
Javno preduzeće će do kraja 2010. godine organizovano uvesti u upotrebu nove i zameniti postojeće sudove za smeće prilagođeno savremenom tehnološkom procesu sakupljanja i odlaganja smeća.
Organizovano iznošenje i sanitarno deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija vrši Javno preduzeće.
Deponija za sanitarno deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija određuje se urbanističkim planom.
Zabranjeno je neovlašćeno odlaganje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i otpadnog materijala van sanitarne deponije a fekalija van mesta koje je za to određeno.
Održavanje deponije vrši se po tehnologiji predviđenoj tehničkom dokumentacijom.
Deponija mora biti ograđena i snabdevena uređajima za pranje vozila.
Pravna i fizička lica i preduzetnici mogu odgovarajućim transportnim vozilima sami iznositi otpadni materijal na sanitarnu deponiju. Otpadni materijal može se iznositi i na drugu površinu određenu za deponovanje ovog materijala uz saglasnost vlasnika odnosno korisnika zemljišta na kome se vrši odlaganje otpadnog materijala.
Zabranjen je istovar i deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i otpadnog materijala izvan sudova za smeće, sanitarne deponije ili van mesta namenjenog za deponovanje otpadnog materijala.
Uklanjanje tzv. "divljih deponija" vrši Javno preduzeće na teret Programa iz člana 6. stav 1. ove Odluke.
U centralnoj zoni Zrenjanina (određeno ulicama Bulevar oslobođenja, Obala Sonje Marinkovića, Narodnog fronta, Subotićeva, Narodne omladine do zgrade Kulturnog centra, Obala pionira od malog mosta do pešačkog mosta kod zgrade GIK-a, Žitni trg, deo ulice Vojvode Bojovića od Koče Kolarova do Nikole Pašića i Nikole Pašića od Đurđa Smederevca do mosta kod zgrade MUP-a) smeće se odvozi 6 dana u sedmici i to noću u vremenu od 20,00 do 05,00 časova.
U naseljima kolektivnog stanovanja smeće se odvozi najmanje tri puta sedmično, prema rasporedu i u terminima koji utvrdi Javno preduzeće.
U naseljima individualnog stanovanja smeće se odvozi jedanput sedmično prema rasporedu i u terminima koji odredi Javno preduzeće.
Javno preduzeće dostavlja komunalnoj inspekciji raspored iz stava 2. i 3. ovog člana na početku svake kalendarske godine najkasnije do 15.01.
Izuzetno od odredbe iz stava 3. ovog člana u ulicama u okviru naselja individualnog stanovanja u kojima se u većoj meri obavlja poslovna delatnost po nalogu komunalnog inspektora Javno preduzeće može povećati broj odvoženja kućnog smeća u toku sedmice.
Kućno kabasto smeće iznosi se u periodu od 15. marta do 15. novembra u četiri akcije po rasporedu koji utvrdi Javno preduzeće.
Javno preduzeće obavezno je da preko sredstava informisanja upozna građane sa rasporedom iznošenja ove vrste kućnog smeća.
Javno preduzeće prilikom odvoženja kućnog i kućnog kabastog smeća obavezno je da vodi računa da se smeće ne rasipa, ne stvara buka, kao i da se sudovi za smeće ne oštećuju prilikom istovara.
Javno preduzeće je obavezno da preostalo smeće oko sudova za smeće očisti i sudove za smeće vrati na za to određeno mesto.
Elaborat o postavljanju sudova za smeće donosi gradonačelnik na predlog JP "Direkcija za izgradnju i uređenje grada Zrenjanina" (u daljem tekstu: JP "Direkcija") u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Sudove za smeće za novoizgrađene i rekonstruisane stambene ili poslovne objekte obezbeđuje investitor u broju određenom tehničkom dokumentacijom.
Ukoliko tehničkom dokumentacijom nije određen broj i vrsta sudova za smeće to će odrediti Javno preduzeće u skladu sa članom 16. stav 4. Odluke.
Održavanje i zamenu oštećenih sudova za smeće o svom trošku vrši Javno preduzeće.
Zabranjeno je pomeranje sudova za smeće sa mesta koja su za to određena, kao i preturanje i vađenje smeća.
Fekalije se izručuju u gradsku kanalizaciju na mestima koje odredi preduzeće čija je kanalizacija osnovno sredstvo.
Odredbe ove Odluke koje se odnose na odlaganje, odvoženje i deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća, fekalija i otpadnog materijala za Zrenjanin shodno se primenjuju i na druga naseljena mesta grada Zrenjanina.
U naseljenim mestima koja nisu regulisala organizovano odvoženje kućnog smeća i kućnog kabastog smeća preduzeća i druga pravna lica, preduzetnici i građani sami odvoze kućno smeće, kućno kabasto smeće i drugi otpadni materijal na mesto po rasporedu koji odredi nadležni organ Mesne zajednice.
Mesto i uslovi za deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća, fekalija i drugog otpadnog materijala određuje se odgovarajućim urbanističkim planom ili urbanističkim uslovima.
Uređenje i održavanje deponije iz prethodnog stava organizuje Mesna zajednica.
Mesne zajednice naseljenih mesta dužne su da do kraja 2009. godine uvedu organizovan način iznošenja smeća i sa Javnim preduzećem zaključe ugovor i regulišu međusobne odnose u pogledu odlaganja, odvoženja i deponovanja kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija, kao i način utvrđivanja naknade za tu komunalnu uslugu.
IV UTVRĐIVANJE NAKNADE ZA USLUGU ORGANIZOVANOG IZNOŠENJA KUĆNOG SMEĆA, KUĆNOG KABASTOG SMEĆA I FEKALIJA
Naknada za uslugu iznošenja kućnog smeća, kućnog kabastog smeća iz domaćinstva utvrđuje se po 1 m2 površine stambenog prostora i garaže.
Naknada utvrđena na način iz prethodnog stava uvećava se za 20% korisnicima komunalne usluge u objektima kolektivnog stanovanja.
Naknada za usluge iznošenja kućnog smeća iz poslovnih prostorija utvrđuje se po 1 m2 površine poslovnih prostorija, zatvorenog i otvorenog manipulativnog prostora koji je u funkciji obavljanja poslovne delatnosti.
Za naknadu utvrđenu na način iz prethodnog stava Javno preduzeće dužno je da mesečno iznese do 5 m3 smeća sa 1.000 m2 površine.
Za odnošenje većih količina smeća od količine propisane u prethodnom stavu plaća se naknada po cenovniku Javnog preduzeća.
Ne smatraju se poslovnim prostorom u smislu prethodnog stava uređene zelene površine, sportski tereni, dvorišta škola i predškolskih ustanova.
Naknada za usluge iznošenja smeća iz poslovnog prostora površine do 500 m2 utvrđuje se u mesečnom iznosu zavisno od vrste delatnosti koja se u njima obavlja i to:
I kategorija: lokali i montažni objekti namenjeni obavljanju advokatske delatnosti, razne vrste predstavništva, agencije, video klubovi, ribarnice, ateljei, časovničarsko-optičarske radnje, automehaničarske, frizerske, berberske i krojačke radnje, TV i video servisi, apoteke, privatne lekarske ordinacije, radionice za popravku biciklova, fotografske radnje, elektro-servisi i radnje, hemijske čistionice, saloni zabavnih igara i diskonti;
II kategorija: lokali i montažni objekti namenjeni obavljanju delatnosti butika, pržionice kafe, poljoprivredne apoteke, farbare, cvećare, auto-limarske, auto-mehaničarske, auto-lakirerske radnje i stolarske radnje;
III kategorija: lokali i montažni objekti namenjeni obavljanju delatnosti restorana, kafana, kafića, ćevabdžinice, hamburgerije, picerije, poslastičarnice, prodavnice mešovite robe, piljare, preduzeća za proizvodnju i prodaju proizvoda, pekarske radnje, mesarske radnje i štamparije.
Naknada za usluge iznošenja smeća i otpadaka iz poslovnog prostora čija površina prelazi 500 m2 utvrđuje se po 1 m2 površine poslovnih prostorija, drugog zatvorenog i otvorenog poslovnog prostora koji služi obavljanju delatnosti.
Vlasnik, odnosno korisnik stana, odnosno poslovne prostorije dužan je prijaviti svaku promenu veličine stana, odnosno poslovne prostorije, promenu vlasnika, odnosno korisnika, kao i promenu namene poslovnog prostora nadležnom preduzeću koje vrši uslugu iznošenja i deponovanja smeća u roku od 8 dana od dana nastale promene.
Do prijave promene vlasnika, odnosno korisnika objekta obaveza plaćanja naknade tereti dotadašnjeg obveznika.
Obaveza plaćanja naknade tereti korisnika usluge organizovanog iznošenja smeća i u slučaju odbijanja korišćenja usluge.
Visinu naknade za uslugu organizovanog iznošenja smeća utvrđuje "Javno preduzeće" po pribavljenoj saglasnosti Gradskog veća.
Naknada za uslugu iznošenja otpadnog materijala i fekalija utvrđuje se po 1 m3.
V ZAŠTITA ČISTOĆE JAVNIH POVRŠINA
U cilju zaštite čistoće investitor koji gradi ili rekonstruiše objekat obavezan je da:
1. ogradi gradilište neprovidnom ogradom i drži građevinski i drugi materijal samo u okviru ograđenog gradilišta,
2. čisti javne površine ispred i oko gradilišta sve dokle dopire rasturanje materijala, blata i druge nečistoće gradilišta,
3. vrši polivanje trošnog materijala za vreme rušenja da bi se sprečilo podizanje prašine,
4. održava čistoću na olučnjacima i rešetkama slivnika u neposrednoj blizini gradilišta.
Prevoznik raznog materijala, stvari i otpadaka dužan je da prevoz vrši vozilom koje je u tu svrhu podešeno na takav način da se materijal, stvari i otpaci uz put ne prosipaju.
Ukoliko dođe do usputnog ostavljanja ili prosipanja materijala, stvari ili otpadaka prevoznik je dužan da odmah izvrši njihovo uklanjanje i eventualno pranje zaprljanih površina.
Ako prevoznik ne ukloni prosuti materijal, stvari ili otpatke i ne opere zaprljane površine, uklanjanje materijala, stvari ili otpadaka će izvršiti Javno preduzeće po nalogu nadležnog komunalnog inspektora.
Za istovar ogrevnog, građevinskog ili drugog materijala i robe za sopstvene potrebe mogu se koristiti javne površine najduže 24 časa uz uslov da se takvim istovarom ne uništavaju javne površine i druga dobra, ne stvara buka i prašina i ne ometa normalno odvijanje saobraćaja.
Izuzetno, javne površine mogu se koristiti u svrhe iz stava 1. ovog člana i duže od 24 sata, uz dozvolu Odeljenja za poslove urbanizma.
Posle svakog istovara i utovara javna površina se mora odmah očistiti, a ambalaža i druga nečistoća ukloniti.
U cilju zaštite čistoće zabranjeno je na javnim površinama:
1. bacati hartiju i druge otpatke van korpi za otpatke i sudova za smeće,
2. deponovati robu, ambalažu, građevinski i drugi materijal, izuzev po odobrenju nadležnog organa,
3. vršiti opravke na motornim vozilima ili obavljati druge zanatske radove,
4. prati vozila, testerisati ili cepati drva i razbijati ugalj,
5. puštati pse, živinu i stoku,
6. bacati uginule životinje, kao i stvari u reke, jezera, kanale, uvale i na druga mesta,
7. umivati se, prati veš na javnim bunarima i bacati otpatke oko javnih bunara,
8. spaljivati smeće, granje, suvo lišće i druge otpatke,
9. prljati fasade, izloge i druge spoljne delove zgrada,
10. tresti tepihe, posteljinu, rublje, krpe s prozora i balkona,
11. oštećivati sudove za smeće, bacati žar, paliti smeće, sipati vodu ili drugu tečnost kao i bacati otpatke koji ne spadaju u kućno smeće,
12. nanositi blato na kolovoz i trotoar bilo kojim prevoznim sredstvom,
13. kamarisati žitarice, detelinu, seno, kukuruzovinu i sličan kabasti materijal,
14. ostavljati poljoprivredne mašine i oruđa, ili stare i neispravne automobile,
15. bacati ili ispuštati otpadne vode,
16. postavljati kontejnere van mesta određenog za postavljanje,
17. ispuštanje kondenzovane vode iz klima uređaja.
Javne zelene površine su:
1. parkovi, trgovi, zelene površine oko javnih spomenika, šetališta, skverovi, žardinjere sa cvećem, ukrasnim šibljem i ulični drvoredi,
2. zelene površine u stambenim naseljima kolektivnog stanovanja,
3. zaštitno zelenilo oko grada,
4. zelene površine duž magistralnih i regionalnih puteva koji prolaze kroz naselja,
5. površine duž lokalnih puteva kada oni prolaze kroz ulice u kojima se nalaze dva pojasa zelenih površina sa iste strane ulice (između trotoara i kolovoza i između trotoara i ulične regulacione linije),
6. površine duž pešačih staza koje povezuju naselja u gradu ili koje predstavljaju pešačku komunikaciju kojom se odvija intenzivan pešački saobraćaj i slično,
7. površine uz groblja,
8. površine duž vodenih tokova u naselju-priobalja,
9. sportsko-rekreacione površine,
10. neizgrađene građevinske parcele, površine oko objekta i neizgrađenih građevinskih parcela fizičkih i pravnih lica i nosioca drugih prava na tim nepokretnostima.
Održavanje javnih zelenih površina obuhvata: obnavljanje i košenje javnih zelenih površina, zasađivanje drveća, ukrasnog šiblja i zaštitnog zelenila, kresanje i orezivanje drveća, ukrasnog šiblja i drugog zelenila, čišćenje i uklanjanje smeća i lišća, čišćenje i uklanjanje drugog otpada nastalog košenjem, orezivanjem ili izvođenjem drugih radova i zaštita od biljnih bolesti, zalivanje i drugo.
Javne zelene površine iz člana 32. stav 1. tačke 1.-7. ove Odluke održavaju se i uređuju na osnovu Programa iz člana 6. stav 1. ove Odluke.
Program u delu koji se odnosi na javne zelene površine sadrži: opis zelene površine koja se održava i uređuje, obim, nivo i kvalitet održavanja i uređenja površine sa detaljnim opisom radova koji će se na njoj izvesti i dinamiku izvođenja radova.
Program uređenja i održavanja javnih površina u delu koji se odnosi na javne zelene površine finansira se iz budžeta.
Održavanje i uređenje javnih zelenih površina po Programu u gradu obavlja Javno preduzeće iz člana 6. stav 1.
Javne zelene površine iz člana 32. stav 1. tačka 8. i 9. ove Odluke održavaju vlasnici ili nosioci drugih prava na tim površinama.
Javne zelene površine iz člana 32. stav 1. tačka 10. ove Odluke održavaju fizička ili pravna lica i nosioci drugih prava na tim nepokretnostima.
Neizgrađene građevinske parcele koje nisu dodeljene na korišćenje i prostor oko tih parcela održava u skladu sa Programom Javno preduzeće iz člana 6. stav 1.
Vlasnici ili korisnici zemljišta koje u smislu ove Odluke ima karakter javne zelene površine obavezni su da ih održavaju i uređuju u skladu sa njenom namenom.
Vlasnici ili nosioci drugih prava na objektima i neizgrađenim građevinskim parcelama obavezni su da oko svojih objekata i zemljišta do javnog puta urede javnu površinu i da je redovno održavaju.
Zabranjeno je na javnim površinama saditi drveće ili drugo rastinje na trasama podzemnih instalacija ili iznad, ispod ili na nepropisnoj udaljenosti od energetskog objekta ili PTT vodova.
Pravna lica, preduzetnici i građani koji javne površine koriste za obavljanje svoje delatnosti ili održavanje sportsko-zabavnih programa obavezni su da javne površine u toku i po završetku programa detaljno očiste i urede i poprave oštećeni mobilijar.
Košenje trave na javnim zelenim površinama mora se vršiti po potrebi a najkasnije kad visina trave dostigne 25 cm s tim da se prvo košenje mora obaviti do 15. aprila tekuće godine.
Preduzeća, druga pravna lica i građani obavezni su da ispred svojih objekata redovno orezuju drveće, ukrasno šiblje, živu ogradu i drugo rastinje.
Drveće se mora orezati do visine koja ne ometa vazdušne vodove.
Ukrasno šiblje, živa ograda i drugo rastinje mora se orezivati do visine kojom se obezbeđuje nesmetano odvijanje javnog saobraćaja (pešačkog, motornog i biciklističkog) i kojom se ostvaruje potpuna preglednost raskrsnica ulica.
Živa ograda može biti posađena pored saobraćajnica na udaljenosti od najmanje 1 m od bankine puta s tim da ne može preći visinu od 0,80m.
Javne zelene površine mogu se ograđivati fizičkim preprekama (stubićima, mobilijarima i sl.) na takav način da ne predstavljaju smetnju odvijanju saobraćaja i intervencijama u hitnim slučajevima (policija, vatrogasci, vozila hitne pomoći i dr.).
Javne zelene površine mogu se koristiti samo u svrhe za koje su namenjene.
Javne zelene površine mogu se privremeno koristiti za sportske i druge slične manifestacije, izložbe, postavljanje reklamnih tabli, panoa, bilborda, luna parkova, deponovanje građevinskog i drugog materijala i dr., na osnovu odobrenja Odeljenja za poslove urbanizma.
Javne zelene površine ispred poslovnih objekata, sedišta, preduzeća i radnji mogu se preuređivati montažnim elementima u parking prostor, uz maksimalno očuvanje trajnih sadnica na njima prema uslovima JP "Direkcija".
Na javnim zelenim površinama zabranjeno je sejanje krmnog bilja, povrtarskih i ratarskih kultura.
Radi zaštite i očuvanja javnih zelenih površina zabranjeno je:
1. oštećenje drveća, na bilo koji način,
2. neovlašćeno skidanje cvetova i plodova sa drveća i ukrasnog šiblja,
3. loženje vatre,
4. bacanje i rasturanje otpadaka,
5. oštećenje mobilijara i fizičkih prepreka na javnim površinama,
6. parkiranje ili vožnja putničkih i teretnih vozila (tegljača i prikolica) na javnim zelenim površinama,
7. ležanje ili spavanje po klupama i travnjacima,
8. pomeranje ili premeštanje klupa i korpi za otpatke sa mesta na kojima su postavljeni,
9. puštanje domaćih životinja po javnim zelenim površinama.
Fizičko ili pravno lice ili preduzetnik koji parkiranjem vozila uništi javnu zelenu površinu obavezan je da je obnovi.
Javne zelene površine u naseljenim mestima izuzev Zrenjanina održava i uređuje Javno preduzeće iz člana 6. stav 1. u skladu sa Programom, a mogu ih održavati i uređivati i mesne zajednice naseljenih mesta.
Program održavanja i uređenja javnih zelenih površina može doneti i Savet mesne zajednice naseljenog mesta a finansira se iz sredstava obezbeđenih Odlukom o budžetu grada Zrenjanina za tekuću godinu.
VII RASKOPAVANJE JAVNIH POVRŠINA
Pod raskopavanjem javnih površina u smislu ove Odluke smatra se iskop zemljišta radi polaganja instalacija, zatrpavanje i dovođenje zemljišta u prvobitno tehnički ispravno i funkcionalno stanje.
Raskopavanje javnih površina vrši se na osnovu odobrenja za raskopavanje koje izdaje Odeljenje za poslove urbanizma po prethodno pribavljenim Uslovima za raskopavanje koje izdaje JP "Direkcija".
Uslovi sadrže: način raskopavanja i način izvođenja radova, saglasnost na Elaborat o regulaciji saobraćaja za vreme izvođenja radova i uslove za dovođenje u prvobitno, tehnički ispravno i funkcionalno stanje.
Zahtev za izdavanje odobrenja za raskopavanje podnosi investitor, koji je dužan u njemu da navede: mesto i vrstu radova, vreme početka i vreme završetka radova, veličinu površine koja se raskopava (iskazanu u dužnim ili m2), rok za dovođenje površina u prvobitno i ispravno stanje, ime odgovornih lica na gradilištu i u preduzeću ili drugom pravnom licu koje je investitor.
Ukoliko se dovršenje radova planira u više etapa, u zahtevu za izdavanje odobrenja za raskopavanje, investitor navodi i vreme početka i završetka svake etape.
Izvođenju radova na raskopima radi hitnih intervencija može se pristupiti i bez odobrenja za raskopavanje s tim da investitor narednog dana od dana otpočinjanja radova o tome pismeno obavesti komunalnu inspekciju i da u roku od 3 dana od dana otpočinjanja radova na raskopavanju podnese zahtev za izdavanje odobrenja za raskopavanje javnih površina.
Prilikom izvođenja radova na raskopima radi hitnih intervencija investitor i izvođač dužni su da se pridržavaju uslova i mera bezbednosti predviđenih ovom Odlukom.
Raskopavanje puteva i trotoara vrši se po pravilu probijanjem zemljišta ispod puta odnosno trotoara, ukoliko to dozvoljavaju tehničke mogućnosti.
Raskopima radi hitnih intervencija smatraju se radovi koji se moraju izvesti radi otklanjanja iznenadnog kvara na instalacijama, odnosno objektu.
Raskopi se mogu izvoditi po pravilu od 1. marta do 1. novembra tekuće godine, s tim da se dovođenje u prvobitno i ispravno stanje raskopanih javnih površina obavi do 20. novembra tekuće godine. Izuzetno, izvođenju radova može se pristupiti i izvan vremena određenog u prethodnom stavu, ukoliko se radi o raskopima radi hitnih intervencija, izgradnji objekata po Programu samodoprinosa, ili o objektima od lokalnog ili opšteg značaja, s tim da će se u ovom slučaju u odobrenju za raskopavanje utvrditi i posebni uslovi u vezi održavanja javne higijene, sigurnosti građana i bezbednosti saobraćaja.
O početku radova na raskopavanju, investitor je dužan najmanje tri dana unapred obavestiti komunalnu inspekciju.
Ako se prilikom raskopavanja javnih površina saobraćaj mora potpuno zatvoriti, investitor je dužan pismenim putem obavestiti Stanicu hitne pomoći, Opštinsku vatrogasnu jedinicu i Policijsku upravu u Zrenjaninu, a građane putem sredstava javnog informisanja najmanje tri dana unapred.
Zatvaranje ulica za saobraćaj može se obaviti samo na osnovu rešenja nadležnog organa.
Ako usled raskopavanja nastanu oštećenja na komunalnim objektima, uređajima ili instalacijama, investitor je o ovome odmah dužan obavestiti preduzeće koje upravlja tim objektima, uređajima ili instalacijama.
Sav preostali građevinski materijal, višak zemlje i šuta, investitor je dužan odneti na za to određenu deponiju koju odredi "Direkcija".
Izvođač radova je dužan da svakodnevno odnosi zemlju i šut, na deponiju ako ne postoje uslovi za deponovanje na samom gradilištu.
Rok za završetak radova na dovođenju javnih površina u prvobitno i ispravno stanje iznosi 15 dana od dana dovršenja radova na raskopavanju javne površine.
Investitor je dužan da oštećene javne zelene površine o svom trošku dovede u prvobitno stanje u roku od 30 dana od dana završetka radova a najkasnije do početka narednog vegetacionog perioda.
Javne površine mogu se raskopavati samo u cilju priključenja na objekte komunalne infrastrukture.
Prilikom raskopavanja javnih površina radi priključenja na objekte komunalne infrastrukture izvođač radova je dužan da obezbedi iskope tako da se može normalno odvijati pešački i drugi saobraćaj, a po završetku radova sav preostali građevinski materijal, višak zemlje i šuta mora se ukloniti sa javne površine.
VIII POSTUPANJE PREDUZEĆA I OVLAŠĆENJE GRADSKE UPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI, KAO I RED PRVENSTVA U PRUŽANJU KOMUNALNIH USLUGA KAD USLED VIŠE SILE DOĐE DO SMANJENOG OBIMA U VRŠENJU TIH DELATNOSTI ODNOSNO USLUGA
U slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju poslova na održavanju komunalne higijene javnih površina i površina u opštoj upotrebi, čišćenja i pranja javnih površina, iznošenja i deponovanja kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija usled nastupanja više sile, štrajka ili drugih okolnosti koje nisu mogle da se predvide odnosno spreče, Javno preduzeće je u obavezi da odmah, bez odlaganja, preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida, i to:
- da radno angažuje zaposlene na otklanjanju poremećaja odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u obavljanju poslova na održavanju komunalne higijene javnih površina i površina u opštoj upotrebi, čišćenja i pranja javnih površina, iznošenja i deponovanja kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija,
- da preduzme i druge mere koje naloži Odeljenje za poslove urbanizma.
U slučaju prekida u obavljanju poslova na održavanju komunalne higijene javnih površina i površina u opštoj upotrebi, čišćenja i pranja javnih površina, iznošenja i deponovanja kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija usled štrajka, Javno preduzeće je obavezno da obezbedi minimum procesa rada.
Ukoliko bi usled prekida rada mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice po život i zdravlje ljudi, bezbednost ljudi i imovine ili drugih neophodnih uslova za život i rad korisnika ove komunalne usluge, Odeljenje za poslove urbanizma naložiće mere za koje je zakonom ovlašćeno.
U slučajevima opisanim u članu 54. ove Odluke, Preduzeće je obavezno da istovremeno sa preduzimanjem mera obavesti Odeljenje za poslove urbanizma o razlozima poremećaja odnosno prekida kao i merama preduzetim u cilju njihovog otklanjanja.
Kada Odeljenje za poslove urbanizma primi obaveštenje iz prethodnog stava, dužno je da bez odlaganja:
- naredi mere za zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi kao i druge imovine,
- predloži mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere u cilju obavljanja komunalne delatnosti,
- angažuje drugo preduzeće ili preduzetnika radi obavljanja poslova na održavanju komunalne higijene javnih površina i površina u opštoj upotrebi, čišćenja i pranja javnih površina, iznošenja i deponovanja kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija, do otklanjanja poremećaja i
- utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za nastali poremećaj odnosno prekid u obavljanju komunalne delatnosti kao i odgovornost za naknadu eventualne štete.
Red prvenstva u zadovoljavanju potreba korisnika komunalnih usluga, kad usled više sile Javno preduzeće ne može da zadovolji potrebe svih korisnika je sledeći:
- ustanove iz oblasti zdravstva,
- ustanove iz oblasti vaspitanja i obrazovanja,
- prehrambena industrija i
- ostali korisnici.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće ili drugo pravno lice ako:
1. ne održava čistoću javne površine na prostoru oko objekta koji koristi (član 9.);
2. ne održava čistoću površine u opštoj upotrebi iz člana 10. ove Odluke (član 10.);
3. ne očisti slivnike i rešetke na kišnoj kanalizaciji (član 14.);
4. posudu za smeće iznese na ulicu mimo rasporeda za iznošenje smeća (član 16. stav 1.);
5. ne obezbedi posudu za smeće (član 16. stav 2.);
6. deponuje smeće na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama, u stambenim, poslovnim i drugim objektima van posuda za smeće (član 16. stav 3.);
7. pali kućno smeće, kućno kabasto smeće i gume na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama (član 16. stav 4.);
8. u zonama stanovanja na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama odlaže, sakuplja ili na drugi način obrađuje sekundarne sirovine (drvo, metal, plastika, papir i sl.) i deponuje radi pretovara građevinski materijal i sl. (član 16. stav 5.);
9. postupa suprotno odredbi člana 17. stav 3. (član 17. stav 3.);
10. postupi suprotno odredbi člana 18. stav 1. i 2. ( član 18. stav 1. i 2.);
11. kao investitor novoizgrađenog ili rekonstruisanog objekta ne obezbedi dovoljan broj odgovarajućih sudova za smeće (član 23. stav 1.);
12. postupa suprotno odredbi člana 24. ove Odluke (član 24.);
13. postupa suprotno odredbi člana 25. ove Odluke (član 25.);
14. se kao investitor izgradnje ili rekonstrukcije objekta ne pridržava odredbi člana 28. ove Odluke (član 28.);
15. kao prevoznik prosipa po javnim površinama otpatke, razni materijal i stvari i ako ne očisti zaprljanu javnu površinu (član 29. stav 1. i 2. ove Odluke);
16. koristi javnu površinu za deponovanje ogrevnog, građevinskog ili drugog materijala i robe suprotno odredbama člana 30. ove Odluke (član 30.);
17. postupi suprotno zabrani propisanoj u članu 31. ove Odluke (član 31.);
18. ne održava javne zelene površine iz člana 32. stav 1. tačka 8. i 9. (član 34. stav 5.);
19. ne uređuje i ne održava javne zelene površine iz člana 32. stav 1. tačka 10. (član 34. stav 6. i 7.);
20. ne uredi i ne održava javnu zelenu površinu (član 35. stav 1. i 2.);
21. posadi drveće ili drugo rastinje na trasama podzemnih instalacija ili iznad, ispod ili na nepropisnoj udaljenosti od energetskog objekta ili PTT vodova (član 35. stav 3.);
22. javne površine koje koristi za obavljanje svoje delatnosti ili za održavanje spotsko-zabavnih programa po završetku korišćenja ne očisti (član 36.);
23. na javnim zelenim površinama koje je obavezan da održava ne kosi travu u skladu sa članom 37. ove Odluke (član 37.);
24. javnu zelenu površinu ne održava u skladu sa članom 38. ove Odluke (član 38.);
25. postupi suprotno odredbi člana 39. ove Odluke (član 39.);
26. koristi javnu zelenu površinu bez odobrenja nadležnog organa ili suprotno izdatom odobrenju (član 40. stav 2.);
27. postupi suprotno zabrani propisanoj u članu 42. (član 42 );
28. raskopava javne površine bez odobrenja za raskopavanje ili suprotno odobrenju za raskopavanje (član 45. stav 1.);
29. u roku od 3 dana od otpočinjanja radova na hitnim intervencijama ne podnese zahtev za izdavanje odobrenja za raskopavanje (član 46. stav 1.);
30. raskopava javnu površinu van vremena utvrđeno u članu 48. stav 1. ove Odluke (član 48. stav 1.);
31. ne dovede raskopanu javnu površinu u prvobitno stanje do roka određenog u članu 48. stav 1. ove Odluke (član 48. stav 1.);
32. ne obavesti komunalnu inspekciju o početku radova na raskopavanju u roku određenom u članu 49. ove Odluke (član 49.);
33. postupi suprotno odredbi člana 50. ove Odluke (član 50.);
34. postupi suprotno odredbi člana 51. ove Odluke (član 51.);
35. ne dovede raskopane javne površine u prvobitno i ispravno stanje u rokovima predviđenim u članu 52. ove Odluke (član 52.);
36. ne postupi po odredbi člana 53. ove Odluke (član 53.).
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 5.000,00 do 250.000,00 dinara.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se Javno preduzeće ako:
1. ako ne održava higijenu i ne uređuje javne površine po Programu (član 6. stav 1.);
2. ako ne donese Program najkasnije do 01.12. tekuće godine (član 6. stav 2.);
3. svakog dana ne prazni sudove za smeće sa površina javnog saobraćaja (član 11. stav 2.);
4. radnici koji obavljaju posao čišćenja i pranja površina javnog saobraćaja ne nose propisana odela (član 11. stav 3.);
5. ne peru površine javnog saobraćaja u vremenu i terminima određenim u članu 13. ove Odluke (član 13.);
6. ne obavesti korisnika komunalne usluge o vrsti i broju posuda za smeće (član 16. stav 6.);
7. u centralnoj zoni Zrenjanina ne iznosi smeće u propisanom vremenu i terminu (član 19. stav 1.);
8. ne utvrdi raspored i termine iznošenja smeća na način propisan u članu 19. stav 2. i 3. ove Odluke (član 19. stav 2. i 3.);
9. ne iznosi smeće po utvrđenom rasporedu i u terminima (član 19. stav 2. i 3.);
10. ne dostavi raspored propisan u članu 19. stav 2. i 3. ove Odluke komunalnoj inspekciji u roku određenom u članu 19. stav 4. ove Odluke (član 19. stav 4.);
11. ne postupa po odredbama člana 21. ove Odluke (član 21. stav 1. i 2.);
12. ne vrši održavanje i zamenu oštećenih sudova za smeće (član 23. stav 3.);
13. postavlja kontejnere van mesta određenog za postavljanje (član 31. stav 1. tačka 16.);
14. ako ne održava i uređuje javne zelene površine iz člana 32. stav 1. tačke 1.-7. ove Odluke po Programu. (člana 34. stav 1.);
15. na javnim zelenim površinama koje je obavezan da održava ne kosi travu u skladu sa članom 37. ove Odluke (član 37.);
16. javnu zelenu površinu ne održava u skladu sa članom 38. ove Odluke (član 38.).
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u Javnom preduzeću novčanom kaznom u iznosu od 2.500,00 do 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.500,00 do 75.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1. ne održava čistoću javne površine na prostoru oko objekta koji koristi (član 9.);
2. ako posudu za smeće iznese na ulicu mimo rasporeda za iznošenje smeća (član 16. stav 1.);
3. ako ne obezbedi posudu za smeće (član 16. stav 2.);
4. deponuje smeće na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama, u stambenim, poslovnim i drugim objektima van posuda za smeće (član 16. stav 3.);
5. pali kućno smeće, kućno kabasto smeće i gume na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama (član 16. stav 4.);
6. u zonama stanovanja na izgrađenim i neizgrađenim građevinskim parcelama odlaže, sakuplja ili na drugi način obrađuje sekundarne sirovine (drvo, metal, plastika, papir i sl.) i deponuje radi pretovara građevinski materijal i sl. (član 16. stav 5.);
7. ako postupa suprotno odredbi člana 17. stav 3. (član 17. stav 3.);
8. postupi suprotno odredbi člana 18. stav 1. i 2. (član 18. stav 1 i 2.);
9. ukoliko kao investitor novoizgrađenog ili rekonstruisanog objekta ne obezbedi dovoljan broj odgovarajućih sudova za smeće (član 23. stav 1.);
10. postupa suprotno odredbi člana 24. ove Odluke (član 24.);
11. postupa suprotno odredbi člana 25. ove Odluke (član 25.);
12. kao investitor izgradnje ili rekonstrukcije objekta se ne pridržava odredbi člana 28. ove Odluke (član 28.);
13. kao prevoznik prosipa po javnim površinama otpatke, razni drugi otpadni materijal i ako ne očisti zaprljanu javnu površinu (član 29. stav 1. i 2.);
14. koristi javnu površinu za deponovanje ogrevnog, građevinskog ili drugog materijala i robe suprotno odredbama člana 30. ove Odluke (član 30.);
15. postupi suprotno zabrani propisanoj u članu 31. ove Odluke (član 31.);
16. ne uređuje i ne održava javne zelene površine iz člana 32. stav 1. tačka 10. (član 34. stav 6.);
17. ne uredi i ne održava javnu zelenu površinu (član 35. stav 2.);
18. posadi drveće ili drugo rastinje na trasama podzemnih instalacija ili iznad, ispod ili na nepropisnoj udaljenosti od energetskog objekta ili PTT vodova (član 35. stav 3.);
19. postupi suprotno odredbi člana 36. ove Odluke (član 36.);
20. ne kosi travu na javnim zelenim površinama koje je obavezan da održava u skladu sa članom 37. ove Odluke (član 37.);
21. ne održava javnu zelenu površinu u skladu sa članom 38. ove Odluke (član 38.);
22. postupi suprotno odredbi člana 39. ove Odluke (član 39.);
23. koristi javnu zelenu površinu bez odobrenja nadležnog organa ili suprotno izdatom odobrenju (član 40. stav 2.);
24. seje krmno bilje, povrtarske i ratarske kulture na javnim površinama (član 41.);
25. postupi suprotno zabrani propisanoj u članu 42. ove Odluke (član 42.);
26. raskopava javne površine bez odobrenja za raskopavanje ili suprotno odobrenju za raskopavanje (član 45 stav 1.);
27. u roku od 3 dana od otpočinjanja radova na hitnim intervencijama ne podnese zahtev za izdavanje odobrenja za raskopavanje (član 46. stav 1.);
28. raskopava javnu površinu van vremena utvrđenog u članu 48. stav 1. ove Odluke (član 48. stav 1.);
29. ne dovede raskopanu javnu površinu u prvobitno stanje do roka određenog u članu 48. stav 1. ove Odluke (član 48. stav 1.);
30. ne obavesti komunalnu inspekciju o početku radova na raskopavanju u roku određenom u članu 49. stav 1. ove Odluke (član 49. stav 1.);
31. ne postupi po odredbi člana 49. stav 2. ove Odluke (član 49. stav 2.);
32. ne ukloni višak zemlje i šuta koji je nastao raskopavanjem javne površine (član 51.);
33. ne dovede javne površine u prvobitno i ispravno stanje u rokovima predviđenim u članu 52. ove Odluke (član 52.);
34. ne postupi po odredbi člana 53. ove Odluke (član 53.).
Odredbe ove Odluke koje se odnose na iznošenje i deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća, fekalija i otpadnog materijala u Zrenjaninu shodno se primenjuju i na mesne zajednice u naseljenim mestima koje su donele odluku o organizovanom iznošenju smeća.
Međusobni odnosi, kao i način utvrđivanja naknade za iznošenje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća i fekalija reguliše se ugovorom između mesne zajednice i Javnog preduzeća.
Nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši komunalna inspekcija koja u vršenju nadzora ima pravo da radi otklanjanja nepravilnosti u primeni ove Odluke, donosi pismena rešenja.
Inspekcijski nadzor nad primenom odredbe iz člana 16. stav 3.-5. ove Odluke vrši inspekcija za zaštitu životne sredine.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o održavanju komunalne higijene ("Službeni list opštine Zrenjanin", broj 1/06 i 3/06 i "Službeni list grada Zrenjanina", broj 7/08).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zrenjanina".
Novčane kazne za prekršaje određene ovom odlukom izmenjene su Odlukom o izmenama odredaba odluka kojima su propisane novčane kazne za prekršaje ("Sl. list grada Zrenjanina", br. 14/2010).