PRAVILNIK

O ISPITIVANJU POGODNOSTI I KLASIFIKACIJI TAKSI VOZILA

("Sl. list grada Beograda", br. 11/2014)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način i postupak ispitivanja pogodnosti i klasifikacija motornog vozila za taksi prevoz (u daljem tekstu: vozilo).

Član 2

Taksi prevoz se obavlja vozilom koje je namenjeno i pogodno za taksi prevoz.

Vozilo je namenjeno i pogodno za taksi prevoz ako ispunjava uslove propisane odredbama člana 10. Odluke o auto-taksi prevozu (u daljem tekstu: odluka).

Ispitivanjem pogodnosti vozila utvrđuje se ispunjenost uslova iz stava 2. ovog člana.

Vozila koja ispunjavaju uslove o pogodnosti se klasifikuju.

Član 3

Ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila vrši Komisija za ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila (u daljem tekstu: komisija).

Gradonačelnik grada Beograda na predlog organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: organizaciona jedinica) obrazuje komisiju.

Komisija se sastoji od predsednika, dva člana i dva zamenika.

Član 4

Ispitivanje pogodnosti i klasifikacija vozila vrši se na mestu koje određuje organizaciona jedinica.

II NAČIN I POSTUPAK ISPITIVANJA POGODNOSTI I KLASIFIKACIJA VOZILA

Član 5

Ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila komisija obavlja na osnovu uputa za ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila (u daljem tekstu: uput) koji izdaje organizaciona jedinica.

Organizaciona jedinica izdaje uput:

- fizičkom licu, koje je podnelo zahtev za izdavanje saglasnosti za obavljanje delatnosti taksi prevoza, ako je ispunilo uslove iz člana 8. stava 1. tač. 1-8. Odluke, a pravnom licu koje je podnelo zahtev za izdavanje saglasnosti za obavljanje delatnosti taksi prevoza, ako je ispunilo uslove iz člana 9. stava 1. tač. 1-5. Odluke (u daljem tekstu: prvi pregled), u roku od tri dana od dana utvrđivanja da je ispunilo ove uslove.

Organizaciona jedinica izdaje obrazac zapisnika:

- pravnom licu ili preduzetniku koji obavljaju delatnost taksi prevoza, koji je dužan da se za izdavanje uputa obrati organizacionoj jedinici najranije 30 dana pre isteka roka važenja potvrde o izvršenom ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji vozila a najkasnije na dan isteka iste (u daljem tekstu: redovan pregled);

- pravnom licu ili preduzetniku koji obavljaju delatnost taksi prevoza, a koji vrši zamenu vozila za koje ima važeću potvrdu o pogodnosti i klasifikaciji vozila (u daljem tekstu: zamena vozila), na dan prijave promene.

Član 6

Obrazac zapisnika sadrži:

- podatke o vlasniku vozila odnosno korisniku vozila po osnovu ugovora o lizingu (u daljem tekstu: korisnik vozila);

- datum i mesto obavljanja ispitivanja pogodnosti i klasifikacije vozila;

- podatak da li se ispitivanje pogodnosti i klasifikacija vozila obavlja prvi put u redovnom pregledu ili prilikom zamene vozila;

- način bodovanja i broj bodova dobijen pri klasifikaciji vozila;

- napomenu o utvrđenim nedostacima prilikom ispitivanja pogodnosti vozila i rok za njihovo otklanjanje.

Vlasnik, odnosno korisnik vozila je dužan da donese na uvid komisiji sledeća dokumenta:

- saobraćajnu dozvolu za vozilo koje poseduje, važeću registracionu nalepnicu;

- polisu osiguranja putnika od posledica nesrećnog slučaja u javnom prevozu;

- ako je vlasnik odnosno korisnik vozila postavio na krovu vozila reklamni pano, sertifikat ovlašćene institucije za reklamni pano da ne ugrožava bezbednost saobraćaja;

- ako je vlasnik odnosno korisnik vozila pravno lice, ovlašćenje kojim se fizičko lice ovlašćuje da u ime i za račun pravnog lica izvrši ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila;

- važeće lekarsko uverenje o zdravstvenoj sposobnosti za upravljanje motornim vozilom;

- izvod o registraciji privrednog subjekta izdat od Agencije za privredne registre (APR) sa rokom važnosti ne starijim od trideset dana.

Član 7

O radu komisije vodi se zapisnik koji sadrži: datum i mesto ispitivanja pogodnosti i klasifikacije vozila, imena prisutnih članova komisije, podatke o vlasniku ili korisniku vozila, podatke o identifikaciji i pregledu vozila čija se podobnost ispituje i podatke o klasifikaciji vozila.

Primedbe komisije u postupku unose se u zapisnik i određuje se rok za otklanjanje nedostataka, a kopija zapisnika se daje pravnom licu ili preduzetniku - vlasniku vozila.

Član 8

Ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji vozila pored članova komisije, prisustvuje preduzetnik kome je organizaciona jedinica izdala obrazac zapisnika, ovlašćeno lice u pravnom licu ili taksi vozač zaposlen u pravnom licu.

Ukoliko lice iz stava 1. ovog člana ne priloži tražena dokumenta iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika, organizaciona jedinica neće uputiti vozilo na ispitivanje pogodnosti i klasifikaciju vozila.

A. Ispitivanje pogodnosti vozila

Član 9

Ispitivanje pogodnosti vozila za taksi prevoz obuhvata postupak identifikacije vozila, vizuelni i funkcionalni pregled.

Član 10

Komisija obavlja identifikaciju vozila na osnovu uvida u saobraćajnu dozvolu i vozilo.

Ako komisija u postupku identifikacije vozila utvrdi netačnost odnosno nesaglasnost podataka, sačiniće zapisnik sa primedbama i odrediti rok za otklanjanje nedostataka.

Nakon završenog postupka identifikacije vozila, komisija obavlja vizuelni pregled vozila.

Član 11

Vizuelnim pregledom vozila komisija utvrđuje ispunjenost sledećih uslova:

- da je vozilo bez spoljašnjih oštećenja na limariji, branicima, staklima i farovima;

- da je unutrašnjost vozila (sedišta, oplate vrata i krova, podne obloge, obloge prostora za smeštaj prtljaga, rukohvati, ručice za otvaranje vrata, ručice za otvaranje prozora i sl) bez oštećenja;

- da je vozilo čisto;

- da vozilo ima najviše pet sedišta, računajući i sedište vozača;

- da su sedišta u vozilu pravilno postavljena i pričvršćena, tako da putnik gleda u pravcu kretanja vozila, a zadnji deo sedišta da obezbeđuje dovoljnu sigurnost putnika;

- da vozilo ima najmanje četvoro vrata;

- da je na vozilu instaliran taksimetar koji mora biti ispravan, baždaren na važeću tarifu, plombiran i postavljen tako da iznos koji se otkucava bude vidljiv i da se njegovim uključenjem svetlo na taksi oznaci gasi;

- da vozilo poseduje klima-uređaj; vozila koja se klasifikuju u "I lux" klasu moraju posedovati klima uređaj zatvorenog sistema sa komprimovanim gasom;

- da je taksimetar postavljen tako da je dostupan vozaču u toku vožnje i da je vidljiv od strane putnika koji sede na zadnjem sedištu vozila (mora biti postavljen u zoni središnje konzole vozila ili retrovizora);

- da je identifikacioni karton postavljen tako da isti bude istaknut na vidnom mestu;

- da je bočna oznaka taksi vozila postavljena u skladu sa članom 7. stavom 7. Uputstva o izgledu i izdavanju taksi isprava i oznaka;

- da je pod vozila prekriven podlogom koja je izdržljiva, sprečava klizanje i stvaranje prašine;

- ako je visina poda vozila od tla veća od 410 mm mora postojati stepenik obložen podlogom koja ne kliza;

- da je pokrivka unutrašnjosti vozila i krova pravilno izrađena i postavljena;

- da je vozilo opremljeno protivpožarnim uređajem sa potvrdom o tehničkoj ispravnosti;

- da je svako sedište u vozilu opremljeno sigurnosnim pojasevima prema deklaraciji proizvođača, bez vidljivih oštećenja i nečistoća u vozilu;

- da je krovna oznaka "TAXI" postavljena u skladu sa projektom iz člana 14. stav 8. odluke;

- da krovna oznaka "TAXI" nije zaklonjena drugim oznakama čije postavljanje je dozvoljeno;

- da je krovna oznaka "TAXI" postavljena na magnetnu noseću ploču na bezbedan način.

U slučaju prvog pregleda vozila ne utvrđuje se ispunjenost uslova iz stava 1. alineje 10. i 17-19. ovog člana.

Nakon završenog vizuelnog pregleda vozila, komisija obavlja funkcionalni pregled vozila.

Član 12

Funkcionalnim pregledom vozila komisija vrši proveru ispravnosti rada sledećih uređaja i opreme:

- svetlosno-signalnih delova i uređaja na vozilu (sijalice, farovi, migavci, krovne oznake i dr.);

- pomoćnih uređaja na vozilu (brisači vetrobranskih stakala, brisači farova ako postoje, ventilacija vozila, električne komande za otvaranje prozora, podešavanje naslona sedišta, pomeranje sedišta, klima uređaja i sl);

- razmak osovine, širine vozila i zapremine prtljažnog prostora, prema uslovima propisanim članom 10. stav 1. tačka 3. odluke;

- instalacije za osvetljenje krovne oznake povezano na priključak u vozilu preko taksimetra, tako da se automatski pali ili gasi sijalica koja osvetljava natpis "TAXI" na krovnoj oznaci;

- taksimetra koji mora biti ispravan, baždaren na važeću tarifu, plombiran i postavljen tako da iznos koji se otkucava bude vidljiv i da se njegovim uključenjem svetlo na taksi oznaci gasi;

- unutrašnjeg osvetljenja koje osvetljava prostor za putnike;

- vrata vozila koja se sa spoljne i unutrašnje strane otvaraju bez pomoći vozača i da se prozori pravilno otvaraju i zatvaraju.

Funkcionalno ispitivanje pogodnosti taksi vozila obuhvata i proveru ispravnosti svih uređaja, na osnovu kojih se vrši klasifikacija vozila.

U slučaju prvog pregleda vozila, ne utvrđuje se ispunjenost uslova iz alineje 4. stava 1. ovog člana.

Ako komisija u postupku vizuelnog i funkcionalnog pregleda vozila utvrdi da vozilo ne ispunjava uslove propisane odredbama čl. 11. i 12. ovog pravilnika, obustaviće postupak ispitivanja pogodnosti, uneti primedbe u zapisnik i odrediti rok od najviše 30 dana za otklanjanje nedostataka.

Primedbe komisije u postupku unose se u zapisnik i određuje se rok za otklanjanje nedostataka, a kopija zapisnika se daje pravnom licu ili preduzetniku - vlasniku vozila.

B. Klasifikacija vozila

Član 13

Komisija klasifikuje vozilo kada utvrdi da je vozilo pogodno za taksi prevoz, prema broju bodova ostvarenih po osnovu kriterijuma:

- bezbednosti vozila,

- pogodnosti za taksi vozilo,

- zaštite okoline.

1. Bezbednost (maksimum 45 bodova)

A. Starost vozila (maks. 35 bodova)

Godine starosti

0-10

11-14

15-17

18-19

20

20+

Broj bodova

35

30

25

20

10

0

B. Sistemi bezbednosti vozila (maks. 5 + 5 = 10)

Aktivna bezbednost (maks. 5 bodova):

Sistem

Sistem protiv blokiranja točkova pri kočenju - ABS

Sistem protiv proklizavanja pogonskih točkova - ASR

Elektronska raspodela sila kočenja - EBD

Sistem protiv prevrtanja vozila - ROP

Elektronska kontrola stabilnosti - ESP / DSC

Elektronska kontrola stabilnosti sa sistemom za pomoć pri paničnom kočenju - ESP + BAS

Broj bodova

1

1

1

1

3

4

Pasivna bezbednost (maks. 5 bodova):

Sistem

Vazdušni jastuci

Aktivni oslonci za glavu

Vozač

Vozač + suvozač

Vozač + suvozač +

Broj bodova

1

2

4

1

2. Pogodnost za taksi vozilo (maks. 35+15 = 50 bodova)

A) Segment vozila - prema pregledu (maks. 35 bodova)

Pregled podele vozila po zapremini korisnog prtljažnog prostora

 

Zapremina korisnog prtlj. prostora
do od 250-399 [l]

Zapremina korisnog prtlj. prostora
400 -499 [l]

Zapremina korisnog prtlj. Prostora 500+i karavani

Broj bodova

25

30

35

Računa se zapremina korisnog prtljažnog prostora po fabričkim specifikacijama bez pomeranja zadnje klupe. Ukoliko se u prtljažniku nalazi boca (tng/cng i sl) zapremina prostora se smanjuje.

B. Sistemi za povećanje udobnosti vožnje i putnika (maks. 15 bodova)

Element

Širina sedišta preko 500 mm i/ili dužina sedišta preko 500 mm

Visina od poda vozila do najviše tačke sedišta na zadnjoj klupi vozila preko 350 mm

Prostor za noge putnika između zadnje ivice prednjeg i prednje ivice zadnjeg sedišta, (kada je prednje sedište pomereno u krajnji zadnji položaj) preko 200 mm

Visina od površine za sedenje sedišta do krova vozila (u najnižem položaju sedišta) preko 900 mm

Klima

"Taksi" paket-vozilo koje je fabrički deklarisano i prilagođeno potrebama taksija

Dodatna opre ma, TV, sedišta za decu rampa za invalide i sl.

Koža

Grejači sedišta

Nasloni za glavu na svim sedištima

Ručna/ ac

Digitalna dvozonska

 

 

 

 

Broj bodova

2

2

2

2

1

2

1

1

1

1

1

A. Zaštita okoline (maks. 5 bodova)

Pogon

Evro
3

Evro
4

Benzin + TNG

Benzin + KPG
(prirodni gas)

KPG ili TNG)

Hibrid

Gorivne ćelije

evro 5+

Broj bodova

1

2

+1

+2

2

2

2

3

Član 14

Komisija na osnovu kriterijuma iz člana 13. ovog pravilnika razvrstava vozilo u sledeće klase:

- "I Luks" klasa za vozilo koje je pri ispitivanju pogodnosti ocenjeno od 80 do 100 bodova, a koje ispunjava uslove iz Odluke, član 10. stav 1 tačka 3.

- "I" klasa za vozilo koje je pri ispitivanju pogodnosti ocenjeno od 51 do 100 bodova,

- "II" klasa za vozilo koje je pri ispitivanju pogodnosti ocenjeno od 1 do 50 bodova.

Vozilo razvrstano u "I luks" klasu može obavljati taksi prevoz na lokacijama od posebnog interesa za grad Beograd (aerodrom, glavna železnička stanica, glavna autobuska stanica).

Član 15

Komisija po sprovedenom postupku, dostavlja organizacionoj jedinici Zapisnik o ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji vozila.

Član 16

Organizaciona jedinica na osnovu zapisnika iz člana 15. ovog pravilnika, kojim se utvrđuje da je vozilo namenjeno i pogodno za taksi prevoz pri prvom pregledu, redovnom pregledu ili zameni vozila, izdaje potvrdu o pogodnosti i klasifikaciji vozila i to za vozilo klasifikovano u klasu "I luks" sa rokom važenja od jedne godine, za vozilo klasifikovano u klasu "I" sa rokom važenja od jedne godine, a za vozilo klasifikovano u klasu "II" - sa rokom važenja od šest meseci.

III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 17

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o ispitivanju pogodnosti i klasifikaciji taksi vozila ("Službeni list grada Beograda", br. 24/06, 5/11 i 12/12).

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".