ODLUKAO OSNIVANJU SAVETA ZA MEĐUNACIONALNE ODNOSE U GRADU LESKOVCU("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 21/2013) |
Ovom Odlukom u gradu Leskovcu, kao nacionalno mešovitom gradu, osniva se Savet za međunacionalne odnose (u daljem tekstu: Savet) kao samostalno radno telo i uređuje se njegov sastav, izbor i mandat članova, delokrug i način rada i druga pitanja od značaja za rad Saveta.
Članove u Savetu imaju predstavnici srpske i svih nacionalnih zajednica sa više od 1% učešća u ukupnom stanovništvu u gradu, prema poslednjem popisu stanovništva u Republici Srbiji, kao i zajednice koje su imale predstavnike u ovom Savetu. U gradu Leskovcu uslove iz prethodnog stava ispunjavaju sledeće zajednice:
- Srbi
- Romi
- Makedonci.
Savet čini ukupno 10 članova, po 4 iz srpske i romske zajednice i 2 iz makedonske zajednice.
Članove Saveta bira Skupština grada Leskovca na predlog nacionalnih saveta nacionalnih manjina, uz konsultovanje manjinskih udruženja i organizacija u lokalnoj zajednici.
Skupština grada bira i razrešava rešenjem članove Saveta većinom glasova prisutnih odbornika.
Članove Saveta koji su pripadnici srpskog naroda ili nacionalnih zajednica koje nemaju nacionalne savete, predlaže Administrativni odbor Skupštine grada Leskovca.
Na listi kandidata najmanje trećina kandidata moraju biti pripadnici suprotnog pola.
Mandat članova Saveta traje četiri godine i teče od dana izbora u Skupštini grada.
Savet je ovlašćen da obavlja sledeće poslove:
1) razmatra pitanja iz oblasti nacionalne ravnopravnosti, zaštite i unapređenja prava nacionalnih zajednica, posebno u oblastima zapošljavanja, obrazovanja, zdravstva, informisanja, službene upotrebe jezika i pisma i kulture u gradu Leskovcu;
2) daje mišljenje prilikom utvrđivanja gradskih planova i programa koji su od značaja za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti;
3) analizira pravne akte grada Leskovca i razmatra da li postoje povrede manjinskih prava;
4) prati i razmatra mogućnosti za sticanje obrazovanja na manjinskim jezicima, naročito u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama na teritoriji grada;
5) analizira da li postoji bilo koji vid nacionalne neravnopravnosti u obrazovnom procesu;
6) prati i razmatra da li su sve nacionalne zajednice na teritoriji grada Leskovca ravnopravno zastupljene u organima lokalne samouprave, administraciji, javnim preduzećima i ustanovama kojima je povereno vršenje javnih ovlašćenja od strane grada;
7) prati rad medija i analizira njihov sadržaj s aspekta mogućeg ugrožavanja kulture i tolerancije u lokalnoj sredini;
8) analizira da li se u Statutu grada Leskovca nalaze odredbe kojima su jezici i pisma nacionalnih manjina uvedeni u službenu upotrebu u gradu i da li je Skupština u vezi sa tim donela odgovarajuće odluke. Savet posebnu pažnju posvećuje pitanju načina i kvaliteta ostvarivanja prava na službenu upotrebu jezika i pisma na teritoriji grada;
9) razmatra da li postoje neophodni uslovi za neometan razvoj kultura svih nacionalnih zajednica zastupljenih na teritoriji grada i adekvatna politika lokalnih vlasti kada je u pitanju finansiranje kulturnog stvaralaštva nacionalnih zajednica;
10) razmatra predlog gradske odluke o budžetu i daje mišljenje o sredstvima opredeljenim za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti i manjinskih prava;
11) prati da li se, kako i pod kojim uslovima ostvaruje pravo na informisanje na maternjem jeziku na lokalnom nivou;
12) razmatra da li postoji neki vid ekonomske neravnopravnosti na etničkoj osnovi, a posebno razmatra položaj i probleme višestruko diskriminisanih grupa (npr. osoba sa invaliditetom ili žena pripadnika manjinskih grupa);
13) razmatra da li se u gradu poštuju zakonske odredbe o isticanju simbola manjinskih zajednica u gradu;
14) preduzima odgovarajuće aktivnosti s ciljem podsticanja međuetničke tolerancije i promoviše međusobno razumevanje i dobre odnose među svim zajednicama koje žive u gradu;
15) reaguje na eventualne incidente na nacionalnoj osnovi koji narušavaju stabilnost međunacionalnih odnosa na teritoriji grada;
16) Savet je ovlašćen da pred Ustavnim sudom pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluke, ili drugog opšteg akta Skupštine grada Leskovca ako smatra da su njime neposredno povređena prava pripadnika srpskog naroda i nacionalnih manjina predstavljenih u Savetu i pravo da pod istim uslovima pred Vrhovnim kasacionim sudom Srbije pokrene postupak za ocenu saglasnosti Odluke ili drugog opšteg akta Skupštine grada Leskovca sa Statutom.
Međusobni odnosi sa drugim organima
Skupština i izvršni organi grada Leskovca dužni su da predloge svih odluka i drugih opštih akata koji se tiču nacionalne ravnopravnosti prethodno dostave na mišljenje Savetu koji treba da se izjasni u ostavljenom roku.
Savet o svojim stavovima i predlozima obaveštava Skupštinu grada koja je dužna da se o njima izjasni na prvoj narednoj sednici, a najkasnije u roku od 30 dana. Radi unapređenja ostvarivanja manjinskih prava Savet predlaže Skupštini, Gradskom veću grada Leskovca i drugim nadležnim organima donošenje odgovarajućih odluka i preduzimanje odgovarajućih mera u oblastima iz delokruga rada Saveta.
Kada uoči nedostatke, propuste ili druge probleme u oblasti njegovog delokruga rada, Savet se obraća nadležnim gradskim i državnim organima i zahteva da oni reaguju u skladu sa svojim nadležnostima.
U svom radu Savet sarađuje sa svim organizacijama i institucijama zainteresovanim za zaštitu i unapređenje nacionalne ravnopravnosti na području grada Leskovca, uključujući lokalnog ombudsmana, nacionalne savete nacionalnih manjina, nevladine organizacije i medije.
Unutrašnje uređenje i rad Saveta
Savet ima predsednika i zamenika predsednika, koji se biraju na period od godinu dana po principu rotacije na predlog članova Saveta.
Predsednik i zamenik predsednika Saveta ne mogu biti pripadnici iste nacionalne zajednice.
Predsednik Saveta predstavlja Savet, saziva i rukovodi sednicama Saveta, potpisuje akta Saveta i vrši druge poslove, u skladu sa zakonom, Statutom grada Leskovca i ovom Odlukom. U slučaju da predsednik Saveta ne može ili ne želi da sazove sednicu Saveta, Pravilnikom o radu Saveta može se odrediti ko još saziva sednicu Saveta.
Savet konsenzusom donosi Poslovnik o svom radu, kojim se detaljnije uređuju pravila i procedure u načinu rada.
Savet može donositi odluke samo pod uslovom da je na sednici Saveta prisutno više od polovine članova. Odluke Saveta donose se konsenzusom (jednoglasno) prisutnih članova Saveta u skladu sa Zakonom o lokalnoj samoupravi.
Ukoliko se oko nekog pitanja ne može postići konsenzus, Savet je u obavezi da po ovom pitanju konsultuje druge relevantne organizacije i institucije.
Sednice Saveta su otvorene za javnost, osim u izuzetnim slučajevima kada članovi Saveta odluče drugačije.
Javnost rada se obezbeđuje prisustvom predstavnika medija sednicama Saveta, zainteresovanih građana, davanjem saopštenja, održavanjem konferencija za štampu i na druge odgovarajuće načine.
O održavanju sednice Savet je dužan da upozna javnost o datumu i vremenu održavanja sednice Saveta.
Savet podnosi Skupštini grada Leskovca godišnji izveštaj o stanju u oblasti nacionalne ravnopravnosti, međunacionalnih odnosa i ostvarivanju manjinskih prava na teritoriji grada. Sastavni deo izveštaja su i predlozi mera i odluka za ostvarivanje i unapređenje nacionalne ravnopravnosti. Savet može da podnese i posebni izveštaj Skupštini grada ako oceni da to zahtevaju naročito važni razlozi, ili ako Skupština grada traži takav izveštaj od njega.
Izveštaj Saveta se objavljuje na elektronskoj prezentaciji grada.
Sredstva za rad Saveta obezbeđuju se u budžetu grada Leskovca kao posebna stavka, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta obavlja Gradska uprava za društvene delatnosti grada Leskovca.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Saveta za međunacionalne odnose grada Leskovca, broj 06-6/08-01 od 25.10.2008. godine.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".