PRAVILNIK
O PRUŽANJU USLUGE SMEŠTAJA U PRIHVATILIŠTE ZA ODRASLA I STARA LICA U KRIZNIM SITUACIJAMA, BESKUĆNIKE I PROSJAKE

("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 5/2014)

Član 1

Ovim Pravilnikom se utvrđuje pravo na korišćenje usluge smeštaja u prihvatilište za odrasla i stara lica u kriznim situacijama, beskućnike i prosjake (u daljem tekstu - usluga), vreme trajanja smeštaja, uslovi i način ostvarivanja usluge i finansiranje.

Član 2

U Prihvatilište za odrasla i stara lica u kriznim situacijama, beskućnike i prosjake (u daljem tekstu - Prihvatilište) smeštaju se odrasla i stara lica u kriznim situacijama, beskućnici i prosjaci zatečeni u skitnji i prosjačenju, koja imaju poslednje prijavljeno mesto prebivališta ili boravišta na teritoriji grada Zrenjanina.

Član 3

Prihvatilište funkcioniše na principima jednakosti i međusobnog uvažavanja korisnika, bez obzira na rasnu, versku, polnu, nacionalnu, političku ili drugu vrstu pripadnosti odnosno različitosti, po principu tolerancije u međusobnim odnosima korisnika i nenasilnom rešavanju konflikata.

Član 4

Svrha smeštaja u Prihvatilište je:

- zadovoljavanje osnovnih potreba korisnika kojima je potrebno neodložno osigurati bezbednost u kriznim situacijama;

- procena potreba za drugim uslugama i započinjanje procesa pomoći korisniku za uspostavljanje stabilnog porodičnog ili nezavisnog života, prevazilaženje krizne situacije i pronalaženja održivih rešenja u budućnosti;

- uspostavljanje osećanja sigurnosti kao osnove za napredak i osnaživanje korisnika, radi podizanja njihove sposobnosti za bezbedan život i uključivanje u zajednicu.

Član 5

Usluga se pruža najduže u trajanju do 6 meseci.

Dužina trajanja usluge utvrđuje se na osnovu procena potreba korisnika i individualnog plana od strane pružaoca usluge.

Član 6

Postupak za utvrđivanje prava na korišćenje usluge sprovodi Centar za socijalni rad Grada Zrenjanina (u daljem tekstu - Centar), po službenoj dužnosti ili na zahtev stranke.

Član 7

O pravu na korišćenje usluge, u prvom stepenu rešava Centar, izdavanjem uputa za korišćenje usluge (rešenja o priznavanju prava na uslugu do donošenja obrasca uputa od strane nadležnog Ministarstva) ili donošenjem odbijajućeg rešenja.

Član 8

Prvenstvo za utvrđivanje prava na korišćenje usluge, utvrđuje se na osnovu procene individualnih potreba, kapaciteta i interesovanja korisnika.

Član 9

Protiv odbijajućeg rešenja Centra, stranka ima pravo da izjavi žalbu Gradskoj upravi Grada Zrenjanina, Odeljenju za društvene delatnosti u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.

Žalba se predaje Centru, koji istu prosleđuje Gradskoj upravi Grada Zrenjanina, Odeljenju za društvene delatnosti.

Član 10

Po donošenju uputa za korišćenje usluge (rešenja o priznavanju prava do donošenja obrasca uputa od strane nadležnog Ministarstva), korisnik se upoznaje sa programskim aktivnostima usluge i pravilima ponašanja korisnika, te obavezama pružaoca usluge tokom trajanja usluge.

Član 11

Rešenjem Centra, usluga može prestati pre roka utvrđenog individualnim planom, u slučajevima:

- uništavanja, otuđivanja i nesavesnog korišćenja imovine u smeštajnom objektu;

- iznošenja inventara ili namirnica iz Prihvatilišta;

- narušavanja Kućnog reda;

- zloupotrebe lekova, alkohola i uživanja opojnih droga;

- nasilnog ponašanja prema drugim korisnicima odnosno uzajamnog nasilja među korisnicima;

- raspirivanja mržnje i netrpeljivosti po bilo kom osnovu među korisnicima ili u odnosu na zaposlena lica;

- vređanja i verbalne agresije prema osoblju;

- uvođenja nepozvanih lica u Prihvatilište;

- odbijanja saradnje sa osobljem.

Član 12

Restriktivni postupci i mere prema korisnicima usluge, koji svojim ponašanjem dovode u opasnost sebe, druge korisnike, osoblje, posetioce ili imovinu, primenjuju se isključivo na osnovu planiranih, praćenih, nadgledanih i vremenski ograničenih intervencija, u skladu sa propisanom procedurom.

Član 13

Pružalac usluge određuje lice odgovorno za odobravanje restriktivnih postupaka i mera.

O primeni restriktivnih mera vodi se evidencija prema važećim propisima.

Član 14

Usluga se ostvaruje kroz programske aktivnosti, kojima se, u skladu sa procenom potreba korisnika, obezbeđuje:

1. stručna pomoć i podrška usmerena ka zadovoljavanju osnovnih potreba i osiguranju bezbednog i prijatnog okruženja korisnika, a obuhvata:

- obezbeđivanje ishrane u skladu sa zdravstvenim potrebama korisnika;

- pomoć pri oblačenju i presvlačenju;

- pomoć pri hranjenju i obavljanju lične higijene (tuširanje, kupanje);

- pomoć pri kretanju;

- pomoć pri održavanju higijene usne šupljine, nogu i noktiju;

- pomoć pri brijanju i šišanju;

- pomoć pri obavljanju fizioloških potreba;

- pomoć pri održavanju higijene kreveta i prostora;

- davanje prepisane terapije;

- saniranje i nega manjih povreda;

- kontrola vitalnih funkcija (pritisak, temperatura, nivo šećera u krvi, unošenje i izbacivanje tečnosti i sl.);

- nabavku odeće i obuće primerenu vremenskim prilikama;

- obezbeđivanje prikladne dekoracije koja odražava individualne ukuse i želje korisnika;

- obezbeđivanje dovoljno prostora i opreme koji korisniku obezbeđuju privatnost;

- čišćenje zajedničkih prostorija, soba i pripadajućih sanitarnih prostorija;

- pranje i peglanje ličnog rublja;

- pomoći prilikom održavanja prostora u kojem borave i staranja o ličnim stvarima;

- po potrebi, pratnju korisnika prilikom odlaska kod lekara ili do drugih službi van ustanove.

2. aktivnosti usmerene ka razvijanju i očuvanju potencijala korisnika, kao i pripremi za održiv nezavisan život, radi:

- podrške u izgradnji i održavanju pozitivnih odnosa sa drugim licima u okruženju;

- organizovanja radno-okupacionih i edukativnih aktivnosti, koje podstiču sticanje novih znanja i veština;

- podrške u održavanju kontakta sa biološkom porodicom i drugim licima značajnim za korisnika;

- organizovanja slobodnog vremena u skladu sa potrebama i interesovanjima korisnika;

- organizovanja kulturno-zabavnih sadržaja u skladu sa interesovanjima, željama i sposobnostima korisnika u ustanovi i izvan nje;

- razvoja veština za prepoznavanje i rešavanje problema;

- razvoja komunikacionih veština;

- razvoja veština za samozaštitu;

- razvoja veština i znanja potrebnih za život i rad izvan institucije;

- pružanja rehabilitacionih i terapijskih usluga;

- pomoći u učvršćivanju stečenih znanja i veština.

3. aktivnosti pravne podrške i usmeravanja, koje obuhvataju:

- utvrđivanje identiteta korisnika;

- iniciranje utvrđivanja i rešavanja građansko-pravnog statusa korisnika;

- obezbeđivanje dostupnosti pravne pomoći i podrške u skladu sa potrebama korisnika.

4. aktivnosti usmerene na podršku pri školovanju i zapošljavanju, u skladu sa kapacitetima i procenom potreba korisnika, a obuhvataju:

- pomoć u nastavku školovanja;

- pomoć u traženju prilika za zapošljavanje unutar zajednice;

- podsticanje i podršku u početnim danima novog zaposlenja.

Član 15

Shodno Pravilniku o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", br. 42/2013), pružalac usluge obezbeđuje adekvatne prostorno-materijalne i kadrovske uslove za pružanje usluge.

Član 16

Lokacija i prostor Prihvatilišta mora biti:

- u naseljenom mestu;

- dostupan javnom prevozu;

- da poseduje priključak na električnu i telefonsku mrežu;

- priključen na vodovodnu i kanalizacionu mrežu;

- da ima centralno grejanje;

- toplotno i zvučno izolovan;

- da ima mogućnost prirodnog provetravanja i osvetljenja;

- da ima bezbedno okruženje.

Član 17

Struktura prostorija u Prihvatilištu obezbeđuje nesmetano obavljanje osnovnih životnih funkcija: spavanje, obedovanje, dnevni boravak i održavanje higijene korisnika.

Ležaji u spavaonicama prilagođeni su potrebama korisnika prema procenjenom stepenu podrške.

Razmak između ležajeva omogućava nesmetano funkcionisanje korisnika u skladu sa njihovim mogućnostima i potrebama.

Jednokrevetna spavaonica treba da ima površinu najmanje 10 m2.

Prostor u višekrevetnim spavaonicama treba da ima najmanje 5 m2 po korisniku.

Spavaće sobe su odvojene za lica različitog pola, osim kada su smešteni bračni odnosno vanbračni supružnici.

Prihvatilište ima prostoriju za nesmetane susrete i druženja korisnika i lica iz bliskog okruženja.

Pružalac usluge obezbeđuje sredstva i opremu za nesmetano održavanje lične higijene.

Pružalac usluge obezbeđuje smeštaj u sobi za najviše osam korisnika.

Član 18

Korisnicima se obezbeđuje najmanje 3 obroka dnevno i dve užine po potrebi i u skladu sa nutricionističkim standardima ili na osnovu uputstva lekara.

Ishrana korisnika obezbeđuje se prema nedeljnom jelovniku, koji se sastavlja u skladu sa nutricionističkim standardima, uz učešće korisnika i istaknut je na vidnom mestu.

Za posluživanje hrane Prihvatilište ima odgovarajuću trpezariju koju istovremeno može koristiti najmanje 50% korisnika na smeštaju.

Član 19

Lično i posteljno rublje i odeća korisnika pere se i pegla prema potrebi.

Najmanje jednom u 30 dana pruža se pomoć korisniku prilikom pospremanja ormana i drugih ličnih stvari.

Prostorije u kojima žive korisnici i pripadajuće sanitarne prostorije svakodnevno se čiste.

Pranje staklenih površina, zavesa, tepiha obavlja se najmanje jednom u 6 meseci.

Član 20

Dnevni boravak u Prihvatilištu opremljen je stolovima, stolicama, televizorom, uređajem za video-reprodukciju, priborom i opremom za radne aktivnosti i društvene igre, u skladu sa potrebama i interesovanjima korisnika.

Član 21

Pružalac usluge omogućava proslavu rođendana i obeležavanje značajnih praznika za korisnika, u skladu sa sposobnostima i interesovanjima korisnika.

Član 22

Usluge smeštaja u Prihvatilište obezbeđuju se 24 sata dnevno, tokom cele godine.

Ako je prijem korisnika u Prihvatilište izvršen kao urgentan i bez uputa Centra, pružalac usluge o prijemu korisnika obaveštava nadležni Centar, najkasnije u roku od 3 dana.

Ako je korisnik primljen u Prihvatilište pod sumnjom da je žrtva trgovine ljudima, obaveštava se nadležni centar i služba za koordinaciju zaštite žrtva trgovine ljudima, u roku od 3 dana.

Član 23

Minimalni broj stručnih radnika i saradnika u Prihvatilištu određuje se po sledećem modelu:

- angažuju se 2 stručna radnika i 5 saradnika za kapacitet do 10 korisnika, a 1 saradnik na svakih dodatnih 5 korisnika, odnosno 1 stručni radnik na svakih dodatnih 10 korisnika.

Član 24

Pružalac usluge uključuje voditelja slučaja korisnika iz centra u procese prijemne procene, izrade i ponovnih pregleda individualnog plana i pismeno ga izveštava o ostvarenim efektima usluge.

Individualni plan usluga za korisnike Prihvatilišta obavezno sadrži plan otpusta korisnika.

Primerak procene, individualnog plana i ponovnih pregleda individualnog plana, dostavlja se voditelju slučaja.

Za korisnike Prihvatilišta ponovni pregled individualnog plana vrši se najmanje jednom u toku smeštaja.

Član 25

Pružalac usluge periodično, a najmanje jednom godišnje sprovodi internu evaluaciju kvaliteta pruženih usluga, koja uključuje ispitivanje zadovoljstva korisnika uslugom.

Izveštaj o evaluaciji podnosi se osnivaču usluge, Centru i dostupan je stručnoj javnosti.

Član 26

Rad Prihvatilišta finansira se iz sredstava budžeta Grada Zrenjanina i iz donatorskih sredstava.

Član 27

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zrenjanina".