ODLUKA
O ZAŠTITNIKU GRAĐANA GRADA SUBOTICE

("Sl. list grada Subotice", br. 7/2014)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet Odluke

Član 1

Ovom odlukom se ustanovljava zaštitnik građana Grada Subotice (u daljem tekstu: "zaštitnik građana") za teritoriju Grada Subotice, i uređuju se njegov izbor i prestanak dužnosti, nadležnost, ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja.

Nadležnost zaštitnika građana

Član 2

Zaštitnik građana štiti prava građana/ki i pravnih lica od nezakonitog i nepravilnog rada organa uprave i javnih službi grada, kada su povređeni propisi grada.

Zaštitnik građana ne može uzeti u razmatranje zahtev za pokretanje postupka koji se odnosi na rad Skupštine Grada Subotice, Gradskog veća Grada Subotice, osim ako postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku, i Gradonačelnika.

Položaj zaštitnika građana

Član 3

Zaštitnik građana je nezavisan i samostalan u svom radu i za svoj rad odgovara samo Skupštini Grada Subotice u skladu sa ovom odlukom.

Nezavisnost u obavljanju nadležnosti

Član 4

Zaštitnik građana ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Inicijativa za pokretanje postupka pred zaštitnikom građana

Član 5

Zaštitnik građana postupa povodom pritužbe građana/ki i pravnih lica koji tvrde da su im aktom organa uprave povređena ljudska prava i slobode i na sopstvenu inicijativu.

Vođenje postupka

Član 6

Zaštitnik građana je dužan da vodi postupak nepristrasno.

Pravni osnov za postupanje zaštitnika građana

Član 7

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti, zaštitnik građana postupa na osnovu Ustava, potvrđenih međunarodnih ugovora, opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava, zakona, propisa Grada, načela pravičnosti, jednakosti i morala.

II IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Izbor i trajanje mandata

Član 8

Zaštitnika građana, na predlog Gradonačelnika, postavlja Skupština Grada Subotice (u daljem tekstu: Skupština), većinom glasova.

Mandat zaštitnika građana traje šest godina, a isto lice može biti izabrano najviše dva puta uzastopno.

Uslovi za izbor

Član 9

Za zaštitnika građana može se postaviti ugledno i politički nepristrasno lice, koje je državljanin Republike Srbije, diplomirani pravnik sa položenim pravosudnim ispitom, ima najmanje deset godina radnog iskustva na pravnim poslovima, koji poznaje jezike koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada Subotice.

Zamenici zaštitnika građana

Član 10

Zaštitnik građana ima dva zamenika.

Zamenici zaštitnika građana objavljuju poslove iz nadležnosti zaštitnika građana koje im on poveri, sa ovlašćenjem zaštitnika građana.

Zamenike zaštitnika građana na predlog zaštitnika građana postavlja Skupština većinom glasova, na mandatni period od šest godina, ako ispunjavaju uslove iz člana 9. ove odluke.

Isto lice može biti izabrano za zamenika zaštitnika građana najviše dva puta uzastopno.

Svečana izjava

Član 11

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana pre stupanja na dužnost polažu zakletvu koja glasi:

"Izjavljujem da ću svoju dužnost vršiti savesno i nepristrasno u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom Grada Subotice i da ću štititi prava i sloboda građana/ki, poštujući princip jednakosti pred Zakonom."

Tekst zakletve na hrvatskom jeziku glasi:

"Prisežem da ću svoju dužnost vršiti savjesno i nepristrano u skladu s Ustavom, zakonom i Statutom Grada Subotice i da ću štiti prava i slobode građana/ki poštujući princip jednakosti pred Zakonom".

Tekst zakletve na mađarskom jeziku glasi:

"Kijelentem, hogy kötelezettségeimet lelkiismeretesen és elfogulatlanul, az Alkotmánnyal, a törvénnyel és Szabadka Város Alapszabályával összhangban fogom végezni, és hogy védeni fogom a polgárok jogait és szabadságát, tiszteleben tartva a törvény előtti egynelőség elvét."

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana polažu zakletvu pred Skupštinom.

Nespojivost funkcija

Član 12

Funkcija zaštitnika građana i zamenika zaštitnika građana nespojiva je sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, sa članstvom u političkim partijama i bavljenjem drugom delatnošću i poslom koji bi mogao da utiče na njegovu samostalnost i nezavisnot.

Danom stupanja na dužnost prestaju sve druge funkcije i delatnosti i članstvo zaštitnika građana u političkim partijama.

Prestanak dužnosti

Član 13

Zaštitniku građana i zamenicima zaštitnika građana prestaje dužnost:

istekom mandata ako ne bude ponovo izabran,

na lični zahtev,

trajnim gubitkom radne sposobnosti,

ispunjenjem uslova za starosnu penziju,

ako izgubi državljanstvo Srbije,

ako bude pravosnažno osuđen za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci,

ako ne prestane ili počne da obavlja funkciju, delatnost ili posao iz člana 12. ove odluke,

razrešenjem i u slučaju smrti.

Prestanak funkcije iz stava 1. tačka 1. do 5. ovog člana konstatuje skupštinska komisija za izbore i imenovanja i o tome obaveštava Skupštinu.

Razrešenje

Član 14

Zaštitnik građana odnosno zamenici zaštitnika građana razrešavaju se dužnosti ako obavljaju drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost nespojivu sa tom funkcijom.

Postupak za razrešenje

Član 15

Odluku o razrešenju dužnosti zaštitnika građana, odnosno zamenika zaštitnika građana donosi Skupština većinom glasova.

Postupak za razrešenje zaštitnika građana, odnosno zamenika zaštitnika građana pokreće se na predlog Gradonačelnika, a za razrešenje zamenika zaštitnika građana i na inicijativu zaštitnika građana.

III NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA

Nadležnost

Član 16

Zaštitnik građana je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana i pravnih lica, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata grada.

Poslovi

Član 17

Zaštitnik građana obavlja sledeće poslove:

1. prima i ispituje pritužbe, koje se odnose na povredu ljudskih prava od organa lokalne samouprave iz člana 2. ove odluke,

2. postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja da organ lokalne samouprave iz člana 2. ove odluke krši ljudska prava,

3. prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji lokalne samouprave,

4. prikuplja informacije iz različitih izvora o tome da li organ iz člana 2. ove odluke primenjuje zakon i druge propise iz oblasti ljudskih prava,

5. sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i primeni načela nediskriminacije od organa iz člana 2. ove odluke,

6. vrši periodične preglede i inspekcije rada organa lokalne samouprave iz člana 2. ove odluke,

7. ostvaruje neposrednu saradnju sa republičkim organima i deluje kao posrednik između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike Srbije i građana, na teritoriji grada,

8. inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja ljudskih prava od organa lokalne samouprave iz člana 2. ove odluke,

9. organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije,

10. inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života,

11. sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama zaštitnika građana i ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu,

12. sarađuje sa medijima,

13. posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenje ljudskih prava na teritoriji grada,

14. ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i njenih tela i ima pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti,

15. daje inicijativu za pokretanje postupka ocene ustavnosti i zakonitosti pred Ustavnim sudom i predlaže nadležnim organima donošenje novih i promenu postojećih propisa i drugih akata iz njihove nadležnosti,

16. obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima Grada.

Obavezni prijem zaštitnika građana

Član 18

Svi organi Grada i javnih službi Grada dužni su da prime zaštitnika građana i zamenike zaštitnika građana na njihov zahtev odmah, a najkasnije u roku od sedam dana od dana upućivanja zahteva.

Obaveze uprave i javnih službi

Član 19

Na zahtev zaštitnika građana uprava i javne službe su dužne da daju podatke i informacije od značaja za vršenje njegovih ovlašćenja.

Državna, službena, poslovna i profesionalna tajna

Član 20

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana su dužni da čuvaju državnu, službenu, poslovnu i profesionalnu tajnu do kojih su došli u vršenju funkcije, kao i po prestanku mandata.

Imunitet

Član 21

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana uživaju imunitet kao i odbornici Skupštine.

IV POSTUPAK

Inicijativa za pokretanje postupka

Član 22

Zaštitnik građana postupa na sopstvenu inicijativu ili po pritužbi lica koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa uprave iz člana 2. ove odluke povređeno neko pravo.

Pritužba se može podneti kada su iscrpljena redovna pravna sredstva ili kada protiv akta na koji se pritužba odnosi ne postoji redovno pravno sredstvo, osim ako se utvrdi da su iz objektivnih razloga propušteni rokovi za ulaganje pravnog sredstava ili bi za podnosioca mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo okončanje postupka po pravnom sredstvu.

Podnosilac pritužbe

Član 23

Bilo koje lice koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa uprave iz člana 2. ove odluke povređeno neko od ljudskih prava može uputiti pritužbu zaštitniku građana.

Pritužba u ime lica iz stava 1. ovog člana može podneti njegov naslednik, zakonski zastupnik ili punomoćnik.

Pritužbu u ime lica iz stava 1. ovog člana može podneti i udruženje građana ili nevladina organizacija, uz suglasnost tog lica.

Sadržina pritužbe

Član 24

Pritužbe se podnosi u pismenom obliku, bez posebne forme, uključujući sve oblike elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik kod zaštitnika građana i ne podleže plaćanju takse.

U pritužbi se navode:

1. lični podaci podnosioca (ime, prezime, adresa),

2. naziv organa uprave na čiji se rad odnosi,

3. okolnosti konkretnog slučaja,

4. činjenice i dokazi koji potkrepljuju navode iz zahteva i

5. podaci o tome koja pravna sredstva je podnosilac već koristio.

Stručna služba zaštitnika građana pruža podnosiocima pomoć u sastavljanju i podnošenju pritužbe.

Rok za podnošenje pritužbe

Član 25

Pritužba se podnosi u roku od godinu dana od dana dostavljanja konačnog upravnog akta, odnosno od preduzimanja poslednjeg akta na koju se pritužba odnosi.

Pritužba se može podneti pre nastupanja konačnosti akta ako bi čekanje na konačni upravni akt za podnosioca značilo nenadoknadivu štetu, odnosno opasnost od povrede ljudskih prava.

Jezik pritužbe

Član 26

Pritužba se podnosi na srpskom jeziku ili na jeziku nacionalne manjine koji je u službenoj upotrebi na teritoriji Grada.

Troškovi postupka

Član 27

Postupak pred zaštitnikom građana je besplatan za podnosioca pritužbe.

Tajnost podataka

Član 28

Postupak pred zaštitnikom građana nije javan.

Zaštitnik građana je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Rok za postupanje po predstavci

Član 29

Zaštitnik građana je dužan da postupi po pritužbii u roku od 30 dana od podnošenja pritužbe.

Odbacivanje predstavke

Član 30

Zaštitnik građana može odbaciti pritužbu ako utvrdi:

1. da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac može sa sigurnošću odrediti (anonimni zahtev),

2. da ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac ne otkloni te nedostatke ni u primerenom naknadnom roku,

3. da se odnosi na rad republičkih ili pokrajinskih organa,

4. da se odnosi na rad Skupštine ili Gradonačelnika,

5. da je podneta posle proteka roka iz člana 25. ove odluke,

6. da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje ih potkrepljuju,

7. da podnosilac pritužbe nije iskoristio redovna pravna sredstva protiv akta na koji se pritužba odnosi, osim ako se utvrdi da su iz objektivnih razloga propušteni rokovi za ulaganje redovnog pravnog sredstva ili da bi za podnosioca zahteva mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo na okončanje postupka po pravnom sredstvu.

U situaciji iz tačke 1. stava 1. ovog člana zaštitnik građana može pokrenuti postupak po sopstvenoj inicijativi ako pritužba ukazuje na to da postoje ozbiljni razlozi za pokretanje postupka. Ako se radi o razlogu iz tačke 3. stava 1. ovog člana zaštitnik građana će uputiti pritužbu Republičkom zaštitniku građana ili Pokrajinskom ombudsmanu.

Zaštitnik građana može da odluči da pokrene postupak i u slučaju iz tačke 5. stava 1. ovog člana ako oceni da okolnosti slučaja na koji se pritužba odnosi, težina posledice ili druge okolnosti opravdavaju pokretanje postupka.

Ako odbaci pritužbu, osim kad je zahtev anoniman, zaštitnik građana će u pismenom obliku obrazložiti razloge za njegovo odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite.

Pokretanje postupka

Član 31

Ako ne odbaci pritužbu, zaštitnik građana pokreće postupak i o tome obaveštava podnosioca pritužbe i organ uprave na čije postupanje se odnosi pritužba.

Odgovor na pritužbu

Član 32

O pritužbi koja ispunjava uslove za postupanje zaštitnik građana obaveštava funkcionera koji rukovodi upravom, odnosno javnom službom na čiji se postupanje pritužba odnosi.

Funkcioner je dužan da se u roku od 15 dana izjasni o pritužbi.

Obaveze gradskih organa i javnih službi

Član 33

Svi gradski organi i javne službe su dužni da zaštitniku građana, na njegov zahtev, stave na raspolaganje sve podatke i obaveštenja iz svoje nadležnosti, bez obzira na nivo tajnosti dokumenta i da mu omoguće da sprovede postupak ispitivanja.

Organi i javne službe su dužni da bez odlaganja dostave zaštitniku građana, na njegov zahtev, kopije svih traženih spisa i dokumenata.

Zaštitnik građana ima pristup svim prostorijama u kojima se obavljaju aktivnosti gradskih organa i javnih službi.

Zaštitnik građana može da uzima usmene i pismene izjave od izabranih, imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u organima grada i javnim službama kada je to potrebno za razjašnjenje slučaja i utvrđivanje činjeničnog stanja.

Lica iz stava 4. koja zaštitnik građana pozove radi razjašnjenja slučaja i utvrđivanja činjeničnog stanja dužna su da se odazovu pozivu.

Dostavljanje podataka

Član 34

Organ od koga je zaštitnik građana pismeno zatražio podatke, obaveštenja i objašnjenja dužan je da mu te podatke dostavi u roku koji on odredi, a koji ne može biti duži od 15 dana.

Ako organ ne postupi u skladu sa zahtevom zaštitnika građana iz stava 1. ovog člana, on će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Druga lica koja raspolažu saznanjima o slučaju

Član 35

Zaštitnik građana može da uzme usmenu ili pismenu izjavu od svakog lica za koje osnovano pretpostavlja da raspolaže saznanjima o okolnostima slučaja koji istražuje.

Pozvano lice je dužno da se odazove pozivu zaštitnika građana.

Neosnovana pritužba

Član 36

Ukoliko zaštitnik građana utvrdi da nema povrede prava ili drugih nepravilnosti u radu uprave odnosno radu javne službe, pismeno obaveštava o tome podnosioca pritužbe i upravu, odnosno javnu službu čiji je rad bio predmet kontrole.

Mišljenja, predlozi i preporuke

Član 37

Ako zaštitnik građana u postupku utvrdi postojanje povrede prava lica ili druge nepravilnosti u radu organa uprave, sačiniće odgovarajuće mišljenje, predlog i preporuke i o tome obavestiti organ uprave na čiji se rad to odnosi.

Organ uprave kome je zaštitnik građana uputio mišljenje, predlog ili preporuku dužan je da obavesti zaštitnika građana o merama koje je preduzeo najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke.

Ako organ uprave ne obavesti zaštitnika građana o tome šta je preduzeo ili ako zaštitnik građana smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, o nepostupanju organa uprave će obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, Skupštinu, Gradonačelnika i Gradsko veće.

Ako se ni tada ne postupi po preporuci zaštitnik građana može da obavesti javnost putem sredstava javnog informisanja.

Sadržina mišljenja, predloga i preporuke

Član 38

U svom mišljenju, predlogu i preporuci iz člana 34. ove odluke zaštitnik građana može da:

2. predloži organu uprave da ponovo sprovede postupak uz uvažavanje njegovih preporuka,

3. predloži organu uprave da licu naknadi štetu koju je pretrpelo zbog nezakonitog rada organa uprave,

4. predloži organu uprave da privremeno obustavi izvršenje konačnog upravnog akta,

5. predloži pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica u organu uprave za koje je utvrđeno da je odgovorno za kršenje prava građana ili koje je ometalo postupak pred zaštitnikom građana,

6. obavesti nadležnog tužioca o postojanju elemenata prekršajne ili krivične odgovornosti službenog lica radi pokretanja odgovarajućeg postupka,

7. predloži nadležnom organu da pokrene postupak za razrešenje funkcionera Grada ako je u njegovom radu ustanovio nepravilnost koja je dovela do teških i sistematskih kršenja ljudskih prava i sloboda,

8. da preporuke i predloge organima uprave za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.

Postupanje po sopstvenoj inicijativi

Član 39

Članovi od 27. do 35. ove odluke odnose se i na postupanje zaštitnika građana po sopstvenoj inicijativi.

V IZVEŠTAJI

Godišnji izveštaj

Član 40

Zaštitnik građana podnosi Skupštini jednom godišnje, najkasnije do kraja marta za prethodnu godinu, izveštaj o svom radu, u kome iznosio opštu ocenu o radu organa lokalne samouprave sa stanovišta stanja zaštite ljudskih prava i sloboda, uočene propuste i mere i postupke koje predlaže za njihovo otklanjanje.

Izveštaj sadrži naročito broj i strukturu pritužbi, opštu ocenu rada organa uprave sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima uprave i funkcionerima.

Izveštaj može da sadrži i inicijativu za izmenu ili donošenje pojedinih propisa radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa uprave.

Posebni izveštaji

Član 41

Zaštitnik građana po potrebi može podnositi posebne izveštaje Skupštini kojima ukazuje na naročito ozbiljne slučajeve povrede prava građana, sistematska kršenja ljudskih prava ili na probleme u radu organa lokalne samouprave.

Rasprava o izveštaju

Član 42

Na zahtev zaštitnika građana, Skupština će staviti na dnevni red izveštaje iz članova 37. i 38. ove odluke i raspravljati o njima na prvoj narednoj sednici.

O izveštajima zaštitnika građana se ne odlučuje, već samo raspravlja.

Objavljivanje izveštaja

Član 43

Izveštaji zaštitnika građana se objavljuju u "Službenom listu Grada Subotice" i na web sajtu Grada.

VI STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD

Stručna služba

Član 44

Zaštitnik građana obrazuje stručnu službu za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova.

Zaštitnik građana donosi opšti akt o organizaciji stručne službe i sistematizaciji radnih mesta.

Zaštitnik građana može poveriti određenim stručnim saradnicima da vrše određena ovlašćenja u njegovo ime.

Sredstva za rad

Član 45

Sredstva za rad zaštitnika građana obezbeđuju se u budžetu Grada.

Obim i strukturu predlaže zaštitnik građana.

Nadležni organ Grada je dužan da u predlog odluke u budžetu uvrsti minimum troškova koje u svom predlogu utvrdi zaštitnik građana.

Plata

Član 46

Zaštitnik gađana i zaposleni u stručnoj službi imaju pravo na platu, druga prava po osnovu rada u skladu sa propisima o radnim odnosima i platama u organima lokalne samouprave.

Za obračun isplatu plate zaštitnika građana i zamenika zaštitnika građana primenjuje se koeficijent utvrđen za načelnika Gradske uprave.

Plate, naknade i druga lična primanja zaposlenih u službi zaštitnika građana utvrđuju se opštim aktom o organizaciji stručne službe i sistematizaciji radnih mesta.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 47

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o zaštitniku građana ("Službeni list opštine Subotica", br. 29/08).

Član 48

Lica koja su do stupanja na snagu ove odluke postavljena za zaštitnika građana, odnosno za zamenika zaštitnika građana ostaju na funkciji do izbora, odnosno postavljenja po ovoj odluci.

Član 49

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".