PRAVILNIK
O DISCIPLINSKOM POSTUPKU I DISCIPLINSKOJ ODGOVORNOSTI ČLANOVA BERZE I OVLAŠĆENIH BROKERA

- prečišćen tekst od 21. oktobra 2014. godine -

 

1. OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o disciplinskom postupku i disciplinskoj odgovornosti članova Beogradske berze a.d. Beograd (u daljem tekstu: PRAVILNIK), bliže se uređuje:

(1) sastav i rad Disciplinske komisije Beogradske berze a.d. Beograd (u daljem tekstu: DISCIPLINSKA KOMISIJA), (2)pokretanje i vođenje postupka prema članovima Berze i ovlašćenim brokerima za utvrđivanje postojanja odgovornosti za izvršenje dela:

1) radnje kojom se vrši zloupotreba na regulisanom tržištu, odnosno MTP Belex, u skladu sa Zakonom, podzakonskim aktima i Pravilima Berze;

2) postupanja suprotno odredbama Zakona, podzakonskih akata i Pravila Berze u trgovanju hartijama od vrednosti na regulisanom tržištu, odnosno MTP Belex;

3) postupanja suprotno odredbama Pravila Berze i drugih opštih akata Berze, (u daljem tekstu zajednički naziv za dela iz podtački 1.-3. ove tačke: DISCIPLINSKI PREKRŠAJ)

(3) izricanje mera utvrđenih Pravilima Berze,

(4) pravna sredstva i odlučivanje po pravnim sredstvima,

(5) druga pitanja od značaja za sprovođenje postupka za utvrđivanje postojanja disciplinskog prekršaja utvrđenog Pravilima Berze i utvrđivanje odgovornosti počinioca disciplinskog prekršaja (u daljem tekstu: DISCIPLINSKI POSTUPAK).

Član 2

Disciplinski prekršaj se smatra učinjenim u vreme kada je ga je izvršilac učinio (činjenjem ili propuštanjem činjenja), bez obzira kada je eventualno nastupila posledica.

Član 3

Izvršiocu disciplinskog prekršaja može se izreći mera koja je propisana Pravilima Berze u vreme izvršenja disciplinskog prekršaja.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, mere koje su propisane nakon izvršenja disciplinskog prekršaja, mogu se izreći izvršiocu disciplinskog prekršaja, ukoliko su blaže za izvršioca disciplinskog prekršaja.

Član 4

Na izvršioce disciplinskog prekršaja primenjuje se Pravilnik koji je na snazi u vreme izvršenja disciplinskog prekršaja.

Ako je posle izvršenja disciplinskog prekršaja izmenjen Pravilnik, jednom ili više puta, primeniće se Pravilnik koji je blaži za učinioca.

(1) Disciplinska komisija

Član 5

Delokrug rada i nadležnosti Disciplinske komisije u disciplinskom postupku utvrđeni su Pravilima Berze i ovim Pravilnikom.

Disciplinsku komisiju imenuje Upravni odbor Berze iz reda kvalifikovanih stručnjaka i zaposlenih Berze, sa iskustvom na poslovima u vezi sa berzanskim poslovanjem i poslovima sa hartijama od vrednosti, odnosno privrednim ili procesnim pravom, na mandatni period u trajanju od godinu dana uz mogućnost ponovnog izbora.

Mandat članu Disciplinske komisije može prestati i pre isteka mandatnog perioda na koji je imenovan, u sledećim slučajevima:

1) usled opoziva od strane Upravnog odbora;

2) prestankom nekog od uslova na osnovu koga je izabran;

3) kad podnese ostavku na članstvo u Komisiji.

Član 6

Disciplinska komisija ima predsednika i dva člana.

Pored lica iz stava 1. ovog člana, Upravni odbor imenuje dva zamenika člana Disciplinske komisije.

U slučaju sprečenosti nekog od lica iz stava 1. ovog člana da učestvuje u radu Disciplinske komisije, prisutna lica iz stava 1. ovog člana zaključkom određuju lice iz reda zamenika članova iz stava 2. ovog člana koje će učestvovati u radu Disciplinske komisije.

U slučaju kada zamenik člana učestvuje u radu Disciplinske komisije iz razloga sprečenosti predsednika Disciplinske komisije, prisutni članovi i zamenik člana Disciplinske komisije određen u smislu stava 3. ovog člana, između sebe zaključkom određuju lice koje će punopravno u svojstvu predsedavajućeg Disciplinske komisije obavljati poslove predsednika Disciplinske komisije, određene ovim Pravilnikom.

Odredbe ovog Pravilnika koje se odnose na predsednika i članove Disciplinske komisije, shodno se primenjuju na predsedavajućeg i zamenike članova Disciplinske komisije.

Član 7

Disciplinska komisija odlučuje o pitanjima iz delokruga svog rada na sednicama većinom glasova.

Član 8

Sednicu Disciplinske komisije saziva predsednik Disciplinske komisije.

Predsednik Disciplinske komisije, sazivanjem sednice određuje dan, čas i mesto njenog održavanja.

2. PRVOSTEPENI DISCIPLINSKI POSTUPAK

(1) Pokretanje disciplinskog postupka

Član 9

Disciplinski postupak se ne može voditi kada protekne jedna godina od dana saznanja da je činjenjem ili propuštanjem činjenja izvršen disciplinski prekršaj (relativna zastarelost), odnosno kada proteknu dve godine od dana izvršenja disciplinskog prekršaja (apsolutna zastarelost).

Vođenje postupka zastareva po isteku roka od devet meseci, računajući od dana donošenja rešenja Disciplinske komisije o pokretanja postupka.

Član 10

Disciplinski postupak prema članu Berze, odnosno ovlašćenom brokeru pokreće se rešenjem Disciplinske komisije na zahtev lica koje je Pravilima Berze ovlašćeno za pokretanje disciplinskog postupka.

Član 11

Postupak pred Disciplinskom komisijom je hitan.

Član 12

Predsednik Disciplinske komisije obaveštava lice prema kome je pokrenut postupak o pokretanju postupka i danu, času i mestu održavanja sednice Disciplinske komisije.

Obaveštenje iz prethodnog stava ovog člana Pravilnika dostavlja se licima prema kojima je postupak pokrenut najkasnije osam dana pre dana zakazane sednice, na način utvrđen ovim Pravilnikom.

Član 13

Tokom postupka, Disciplinska komisija će omogućiti licu prema kome se vodi postupak usmeno izjašnjavanje.

Član 14

Poziv za naredne sednice Disciplinske komisije predsednik Disciplinske komisije može i usmeno saopštiti licu koje se nalazi pred Disciplinskom komisijom, uz konstataciju takvog poziva u zapisniku koji se vodi tokom postupka.

Uz obaveštenje iz stava 1. ovog člana licu prema kome je pokrenut postupak dostavlja se i rešenje o pokretanju postupka sa zahtevom za pokretanje postupka ili, ako se postupak vodi po službenoj dužnosti, sa odlukom Disciplinske komisije o pokretanju postupka.

Materijal za vođenje sednice Disciplinske komisije sadrži svu raspoloživu dokumentaciju Berze i dokumentaciju koja je prikupljena tokom prethodnog postupka kontrole, ukoliko je takva kontrola sprovedena.

Član 15

Uz obaveštenje iz člana 12. ovog Pravilnika, Disciplinska komisija će licu prema kome je pokrenut postupak dostaviti i obaveštenje o spisku dokumentacije kojom Disciplinska komisija raspolaže u trenutku sazivanja sednice i pozvati ga da u roku od 8 dana od dana prijema obaveštenja, u pismenom obliku iznese svoje viđenje okolnosti koje smatra bitnim u odnosu na pokrenuti postupak, uz pravo i obavezu tog lica da u istom roku dostavi Komisiji sve dodatne dokaze, dokumentaciju i informacije koje po njegovoj proceni mogu uticati na utvrđivanje činjeničnog stanja i primenu materijalnih propisa tokom postupka.

Dokazi i dokumentacija koje lice prema kome se vodi postupak dostavi nakon isteka roka iz stava 1. ovog člana i nakon zaključenja rasprave pred Disciplinskom komisijom, neće biti uzeti u obzir prilikom utvrđivanja činjenica i vođenja postupka:

- ukoliko lice prema kome se vodi postupak ne dokaže da je reč o novim okolnostima ili novopronađenim dokazima koji mu nisu bili poznati ili dostupni u ovim članom određenom roku, odnosno pre zaključenja rasprave pred Disciplinskom komisijom.

- ukoliko je istima raspolagao, odnosno morao da raspolaže u vreme utvrđeno rokom iz stava 1. ovog člana, kao i u slučaju kada su mu bili poznati i dostupni ranije, a ono ih nije dostavilo.

Član 16

Uz pismeni poziv za sednicu Disciplinske komisije, članovima Disciplinske komisije dostavlja se dokumentacija na osnovu koje će Disciplinska komisija odlučivati.

Poziv i materijal dostavlja se članu Disciplinske komisije uz napomenu da je obavezan da odmah po prijemu poziva telefaks porukom, e-mail porukom ili ličnom dostavom predsedniku Disciplinske komisije pismeno potvrdi svoje prisustvo ili obavesti Predsednika Disciplinske komisije o sprečenosti da prisustvuje zakazanoj sednici Disciplinske komisije.

U slučaju sprečenosti člana Disciplinske komisije da prisustvuje sednici Disciplinske komisije, Predsednik Disciplinske komisije poziva na sednicu Disciplinske komisije zamenika člana Disciplinske komisije.

Član 17

Najkasnije u roku od tri radna dana nakon dana prijema obaveštenja o pokretanju postupka i danu, času i mestu održavanja sednice Disciplinske komisije, lice prema kome se vodi postupak može podneti zahtev za izuzeće pojedinačno određenog člana Disciplinske komisije ukoliko sumnja na njegovu nepristrasnost sa navođenjem razloga i dokaza zbog kojih zahteva izuzeće.

U roku od tri radna dana od dana podnošenja takvog zahteva konačnu odluku o zahtevu za izuzeće doneće predsednik Upravnog odbora Berze ili član Upravnog odbora po ovlašćenju Upravnog odbora Berze ukoliko je predsednik Upravnog odbora Berze odsutan ili je ovlašćeni podnosilac.

Sve zahteve za izuzeće članova Disciplinske komisije koji nisu podneti u skladu sa odredbama ovog člana Pravilnika, Predsednik Upravnog odbora će odbaciti zaključkom protiv koga nije dozvoljena posebna žalba.

Član 18

Komisiju u svakom konkretnom postupku, čine članovi i/ili zamenici članova Disciplinske komisije koji su prisutni na sednici Disciplinske komisije.

Kvorum za održavanje sednice i punovažno odlučivanje postoji ako sednici prisustvuju predsednik Disciplinske komisije i dva člana Disciplinske komisije, ili njihovi zamenici.

Kvorum za održavanje sednice i punovažno odlučivanje predsednik Disciplinske komisije utvrđuje pre svakog početka sednice.

Sednica Disciplinske komisije može se održati i u slučaju odsustva uredno obaveštenih lica prema kojima se vodi postupak.

Ukoliko Predsednik Disciplinske komisije konstatuje da ne postoji kvorum može doneti odluku:

(1) odlaganju početka rada na sednici na određeno vreme koje će saopštiti prisutnim učesnicima u postupku

ili

(2) odlaganju sednice, s tim što se istovremeno može odlučiti i o mestu i vremenu početka nove sednice

Disciplinske komisije i o tome usmeno obavestiti prisutne.

Član 19

Predsednik Disciplinske komisije odlučuje o svim procesnim pitanjima kao i o pitanjima koja se odnose na dokazni materijal.

Protiv odluka iz stava 1. ovog člana, nije dozvoljena posebna žalba, a tako donete odluke mogu se pobijati samo u žalbi na rešenje doneto u u prvom stepenu disciplinskog postupka.

Član 20

Tokom postupka, Disciplinska komisija može:

(1) saslušati i pojedina lica, odnosno zatražiti pismeno izjašnjavanje od lica koja po oceni Disciplinske komisije, mogu pružiti informacije važne za procenu okolnosti vezanih za eventualno postojanje disciplinskog prekršaja,

(2) inicirati direktoru Berze, postupak kontrole poslovanja člana Berze,

(3) zatražiti od nadležnih organa, zvanično mišljenje povodom pojedinih okolnosti u vezi sa predmetnim slučajem,

(4) predložiti Upravnom odboru Berze da donese odluku o privremenoj suspenziji člana Berze, odnosno ovlašćenog brokera, u skladu sa Pravilima Berze,

(5) preduzimati sve druge radnje u skladu sa ovim Pravilnikom ili opštim aktima Berze.

Lica iz stava 1. tačke 1. ovog člana dužna su da se odazovu na poziv za usmeno izjašnjavanje na sednici ili da se pismeno izjasne ako je takav zahtev Disciplinske komisije, kao i da odgovore na sva pitanja i predaju sve isprave i dokumentaciju koju od njih zatraži Disciplinska komisija u vezi sa vođenjem disciplinskog postupka i predmetnim saslušanjem.

Ukoliko se postupak vodi prema članu Berze, obaveza iz stava 2. ovog člana, odnosi se na člana uprave člana Berze, i sve zaposlene člana Berze.

Član 21

Ako se više zahteva za pokretanje disciplinskog postupka zasniva na istom ili sličnom činjeničnom stanju i na istom pravnom osnovu, može se pokrenuti i voditi jedan disciplinski postupak, u kom slučaju Predsednik Disciplinske komisije donosi zaključak o spajanju postupka.

Član 22

Pošto je postupak pokrenut, podnosilac zahteva može, do donošenja rešenja u prvom stepenu, proširiti podneti zahtev ili umesto ranijeg zahteva staviti drugi, bez obzira na to da li se prošireni ili izmenjeni zahtev zasniva na istom pravnom osnovu, pod uslovom da se takav zahtev zasniva na istom ili sličnom činjeničnom stanju.

Predsednik Disciplinske komisije donosi zaključak o tome da li će prihvatiti ili odbiti da se postupak vodi prema proširenom ili izmenjenom zahtevu za vođenje postupka.

Član 23

Podnosilac zahteva može odustati od svog zahteva do okončanja disciplinskog postupka (uključujući žalbeni postupak ako je lice prema kome se vodi postupak izjavilo žalbu), u kom slučaju će Predsednik Disciplinske komisije, po pravilu, doneti zaključak kojim se postupak obustavlja i o tome obavestiti lice prema kome se vodi postupak.

Podnosilac zahteva može odustati od zahteva izjavom koju daje Komisiji. Dok Predsednik Disciplinske komisije ne donese zaključak o obustavljanju postupka i ne dostavi ga licu prema kome se vodi postupak, podnosilac zahteva može opozvati svoj odustanak od zahteva.

Izuzetno, ako je po proceni Disciplinske komisije dalje vođenje postupka potrebno radi zaštite interesa Berze ili učesnika u trgovanju ili ako to zahteva lice prema kome se vodi postupak, Disciplinska komisija može odlučiti da ne obustavi postupak i produži vođenje postupka.

Kada je postupak pokrenut po službenoj dužnosti, Disciplinska komisija može doneti zaključak da obustavi postupak.

Protiv zaključka kojim se obustavlja postupak dopuštena je posebna žalba Upravnom odboru Berze, u roku od tri radna dana od dana dostavljanja zaključka.

(2) Rešenje Disciplinske komisije

Član 24

Nakon sprovedenog postupka, Disciplinska komisija donosi rešenje o disciplinskom prekršaju kojim:

(1) lice prema kome se vodi postupak proglašava odgovornim za disciplinski prekršaj i izriče mu meru utvrđenu Pravilima Berze, ili

(2) lice prema kome je vođen disciplinski postupak oslobađa odgovornosti.

Rešenje iz stava 1. ovog člana sadrži dispozitiv (izreku), obrazloženje, uputstvo o pravnom leku, potpis predsednika Disciplinske komisije i pečat Berze.

Dispozitivom rešenja rešava se o predmetu postupka.

Dispozitivom rešenja iz stava 1. tačke 1. ovog člana, Disciplinska komisija:

1) utvrđuje postojanje disciplinskog prekršaja utvrđenog Pravilima Berze, uz navođenje istog;

2) utvrđuje da je lice prema kome je vođen disciplinski postupak učinilo disciplinski prekršaj iz tačke 1. ovog stava;

3) izriče meru u skladu sa Pravilima Berze i ovim Pravilnikom,

4) odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim ovim Pravilnikom.

Dispozitivom rešenja iz tačke 2. stava 1. ovog člana, Disciplinska komisija utvrđuje da:

1) radnja za koju se vodi disciplinski postupak, ne predstavlja disciplinski prekršaj utvrđen Pravilima Berze;

2) nije dokazano da je lice prema kome se vodi disciplinski postupak, učinilo disciplinski prekršaj za koji se tereti.

Član 25

Rešenje iz člana 24. ovog Pravilnika, dostavlja se licu prema kome se vodi disciplinski postupak (bez obzira da li to lice ima punomoćnika koji zastupa njegove interese ili ne), podnosiocu zahteva i Komisiji za hartije od vrednosti po konačnosti datog rešenja.

Dostavljanje rešenja licu prema kome se vodi postupak vrši se na način utvrđen ovim Pravilnikom.

Član 26

Disciplinska komisija ima obavezu da Upravni odbor Berze godišnje, a po zahtevu Upravnog odbora i češće, obaveštava o sprovedenim disciplinskim postupcima i izrečenim merama.

3. MERE I ODLUČIVANJE O VRSTI I VISINI MERE

Član 27

Disciplinska komisija može izreći izvršiocu disciplinskog prekršaja meru utvrđenu Pravilima Berze, i to meru:

(1) opomene, koja može biti:

1) nejavna opomena,

2) opomena sa objavljivanjem članovima Berze,

3) javna opomena sa objavom na internet stranici Berze i/ili servisu javnog informisanja;

(2) suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi, svim ili pojedinim vrstama hartijama od vrednosti,

1) u unapred određenom trajanju, a najduže do šest meseci, ili

2) do nastupanja okolnosti predviđenih, rešenjem Disciplinske komisije, za njen prestanak;

(3) trajne zabrane trgovine na Berzi, sa upućivanjem predloga Upravnom odboru za donošenje odluke o prestanku statusa člana Berze, odnosno statusa ovlašćenog brokera

Mera iz stava 1. tačke 1. podtačke 2. i 3. i tačke 2. ovog člana može se izreći uslovno sa rokom proveravanja od najkraće tri meseca, a najduže godinu dana.

(1) Opomena

Član 28

Mera nejavne opomene, izriče se u slučaju kada se prema oceni olakšavajućih i otežavajućih okolnosti proceni da za to postoje naročito opravdani razlozi.

Izrečena mera opomene sa objavljivanjem članovima Berze i mera javne opomene objavljuje se na način utvrđen ovim Pravilnikom za objavu konačnih rešenja u disciplinskom postupku.

(2) Suspenzija u obavljanju trgovine na Berzi, svim ili pojedinim vrstama hartijama od vrednosti

Član 29

Kada se mera suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi izriče do nastupanja okolnosti predviđenih za njen prestanak u rešenju o izricanju mere obavezno se mora navesti koliko ona traje i postupak kojim će se utvrditi da li su okolnosti predviđene za prestanak suspenzije nastupile. Zaključak o prestanku suspenzije usled nastupanja okolnosti predviđenih za njen prestanak donosi Disciplinska komisija Berze na predlog izvršioca disciplinskog prekršaja kome je izrečena data mera.

Pod nastupanjem okolnosti predviđenih za prestanak suspenzije u smislu stava 1. ovog člana, smatra se otklanjanje nepravilnosti u poslovanju ili delovanju zbog kojih je izrečena mera suspenzije.

Ukoliko okolnosti za prestanak suspenzije ne nastupe ni u roku od šest meseci od dana izricanja takve mere, Disciplinska komisija može dodatnim rešenjem izvršiocu disciplinskog prekršaja izreći dodatnu meru - javne opomene bez sprovođenja postupka, a ukoliko ni u roku od mesec dana od dana izricanja javne opomene ne nastupe okolnosti za prestanak suspenzije izvršiocu disciplinskog prekršaja izreće se mera trajne zabrane trgovine na Berzi na način utvrđen za izricanje date mere.

Za vreme trajanja suspenzije, lice prema kome je izrečena ova mera je dužno da se pridržava svih akata Berze i uredno ispunjava sve obaveze koje iz njih proizilaze.

(3)Trajna zabrana trgovine na Berzi

Član 30

Mera trajne zabrane trgovine na Berzi, pored slučajeva izričito utvrđenih ovim Pravilnikom kao osnov za izricanje takve mere, izriče se i kao samostalna mera u onim slučajevima u kojima Disciplinska komisija, uzimajući u obzir intenzitet narušavanja zakonitosti rada na Berzi i posledice učinjenog disciplinskog prekršaja oceni da bi ostale mere koje je moguće izreći učiniocu disciplinskog prekršaja bile neadekvatne.

Rešenje o izricanju mere trajne zabrane trgovine Berzi, sa predlogom Disciplinske komisije za donošenje odluke o prestanku statusa člana Berze, odnosno statusa ovlašćenog brokera, dostavlja se Upravnom odboru Berze odmah po donošenju datog rešenja.

Na odlučivanje Upravnog odbora po predlogu iz stava 2. ovog člana, shodno se primenjuju odredbe ovog Pravilnika o rešavanju Upravnog odbora Berze po žalbi na rešenje Disciplinske komisije.

(4) Uslovno izricanje mera

Član 31

Izuzev nejavne opomene, druge mere Disciplinska komisija može izreći uslovno.

Uslovnom merom, Disciplinska komisija učiniocu disciplinskog prekršaja utvrđuje meru i istovremeno određuje da se ona neće izvršiti ako učinilac disciplinskog prekršaja ne učini novi disciplinski prekršaj u roku proveravanja koji je utvrđen rešenjem Disciplinske komisije u granicama utvrđenim Pravilima Berze.

(5) Odlučivanje o vrsti i visini mere

Član 32

Disciplinska komisija će izvršiocu disciplinskog postupka odmeriti meru u granicama i na način utvrđen Pravilima Berze.

Član 33

Ako se prema licu vodi postupak za više disciplinskih prekršaja, Disciplinska komisija će utvrditi postojanje, odgovornost i meru za svaki disciplinski prekršaj pojedinačno, a zatim izreći jedinstvenu meru.

4. TROŠKOVI DISCIPLINSKOG POSTUPKA

Član 34

Troškovi disciplinskog postupka su izdaci učinjeni povodom postupka od njegovog pokretanja do završetka.

Imenovani troškovi disciplinskog postupka su:

- troškovi za svedoke, veštake i tumače;

- troškovi uviđaja;

- putni troškovi;

- izdaci zakonskog zastupnika i punomoćnika;

- nagrada advokata;

- troškovi prevođenja.

Svaka strana snosi svoje imenovane troškove, bez obzira na ishod disciplinskog postupka.

Član 35

Član Berze za vođenje prethodnog postupka nadzora i disciplinskog postupka u kom postupku je njemu ili njegovom ovlašćenom brokeru konačnim rešenjem izrečena mera, plaća Berzi naknadu koja je utvrđena Tarifnikom Berze.

5. DRUGOSTEPENI POSTUPAK I PRAVNA SREDSTVA

(1) Redovno pravno sredstvo

Član 36

Protiv rešenja Disciplinske komisije može se izjaviti žalba Upravnom odboru Berze, kao drugostepenom organu u disciplinskom postupku, u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja. Žalbu protiv Rešenja Disciplinske komisije mogu izjaviti lice prema kome se vodi disciplinski postupak, uredno ovlašćeni punomoćnik tog lica i lice po čijem se zahtevu vodio disciplinski postupak.

Žalba sadrži označenje rešenja protiv koga se izjavljuje, obim pobijanja rešenja (u celini ili samo neke njegove delove), razloge za podnošenje žalbe i predlog žalioca.

Član 37

Žalba se može dostaviti isključivo neposrednom predajom Disciplinskoj komisiji, u prostorijama Berze, ili preporučenim pismom sa povratnicom. Ukoliko je žalba dostavljena preporučenim pismom kao dan izjavljivanja žalbe smatra se dan predaje preporučene pošiljke pošti.

Disciplinska komisija ispituje da li je žalba dopuštena, blagovremena i izjavljena od strane ovlašćenog lica. Žalbu koja nije dopuštena, blagovremena ili izjavljena od strane ovlašćenog lica Disciplinska komisija će zaključkom odbaciti.

Protiv zaključka o odbacivanju žalbe nezadovoljni učesnik u postupku može izjaviti žalbu Upravnom odboru Berze u roku od tri radna dana od dana prijema zaključka, uz primenu ostalih odredbi ovog Pravilnika koje se primenjuju u odnosu na žalbu protiv rešenja.

Član 38

Ako Disciplinska komisija nađe da je žalba osnovana, a nije potrebno sprovoditi nov posebni ili dopunski postupak, može stvar rešiti drukčije i novim rešenjem zameniti rešenje koje se žalbom pobija. Protiv novog rešenja nezadovoljna strana ima pravo žalbe Upravnom odboru Berze.

Član 39

Kada Disciplinska komisija nađe da je podneta žalba dopuštena, blagovremena i izjavljena od ovlašćenog lica, a nije novim rešenjem zamenila rešenje koje se žalbom pobija, dužna je, bez odlaganja, dostaviti žalbu drugoj strani u disciplinskom postupku koji u roku od tri dana od dana prijema žalbe mogu podneti odgovor na žalbu.

Žalbu i odgovor na žalbu, ako je podnet, kao i ožalbeno rešenje sa svim spisima predmeta Disciplinska komisija dostavlja Upravnom odboru.

Član 40

Blagovremeno podneta žalba odlaže izvršenje rešenja Disciplinske komisije.

Rešenje Disciplinske komisije se može pobijati zbog povreda odredaba Pravila Berze i ovog Pravilnika, zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, zbog povrede materijalnih propisa, i zbog izrečene mere.

Član 41

Upravni odbor Berze, kao drugostepeni organ, rešava po žalbi na rešenja Disciplinske komisije i vrši druge poslove utvrđene zakonom i opštim aktima Berze.

U postupku odlučivanja po žalbi ne mogu učestvovati:

1) podnosilac zahteva i lice prema kome je vođen disciplinski postupak, kao i njihovi zakonski zastupnici, odnosno punomoćnici

2) članovi upravnog odbora koji su potpisali zahtev za pokretanje disciplinskog postupka (ako je zahtev podneo član upravnog odbora kao ovlašćeni podnosilac) i

3) član Upravnog odbora Berze koga je imenovao ili je predstavnik ili je zaposlen ili vlasnik ili akcionar člana Berze ili ima zaključen ugovor sa Članom Berze (o obavljanju poslova registrovane delatnosti Člana Berze) prema kome se vodi disciplinski postupak.

Lica iz stava 2. ovog člana, koja su izuzeta od odlučivanja u žalbenom postupku, ne mogu biti prisutni u prostoriji u kojoj se vodi rasprava Upravnog odbora Berze o izjavljenoj žalbi.

Član 42

Rešavajući o žalbi, Upravni odbor Berze može rešenjem:

1) odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi rešenje Disciplinske komisije; ili

2) uvažiti žalbu i rešenjem preinačiti ili ukinuti rešenje Disciplinske komisije. Ukoliko Upravni odbor Berze ukine rešenje vratiće predmet Komisiji na ponovan postupak.

Dostavljanje rešenja Upravnog odbora podnosiocu žalbe vrši se na način utvrđen ovim Pravilnikom.

(2) Konačnost rešenja u disciplinskom postupku

Član 43

Rešenje Disciplinske komisije postaje konačno:

(1) danom isteka roka određenog za žalbu ako žalba nije izjavljena,

(2) danom sa kojim su se strane u postupku izričito odrekle ili odustale od žalbe,

(3) danom donošenja rešenja Upravnog odbora o odbijanju žalbe.

U slučaju donošenja rešenja o preinačenju rešenja Disciplinske komisije, konačno je rešenje koje je doneo

Upravni odbor Berze, danom donošenja istog.

Konačno rešenje u smislu odredbi ovog člana, postaje izvršno na dan kada bude uručeno licu prema kome se vodio disciplinski postupak.

(3) Vanredna pravna sredstva

Član 44

Disciplinski postupak koji je okončan konačnim rešenjem Berze, može se ponoviti na osnovu rešenja Upravnog odbora Berze donetog na zahtev lica koje je oglašeno odgovornim, pod uslovom:

1) da lice koje je oglašeno odgovornim podnese nove dokaza koji sami po sebi ili u vezi sa ranijim dokazima po mišljenju Upravnog odbora Berze mogu dovesti do utvrđenja da se to lice oslobodi od odgovornosti i

2) da postoje valjani razlozi zbog kojih ti dokazi nisu ranije prezentirani Komisiji.

U slučaju podnošenja zahteva za ponavljanje postupka Disciplinska komisija će se pre donošenja rešenja od strane Upravnog odbora Berze pismeno izjasniti o podnetom zahtevu za ponavljanje postupka.

Zahtev za ponavljanje disciplinskog postupka može se podneti najkasnije u roku od 3 (tri) meseca od dana kada je rešenje o disciplinskom prekršaju postalo konačno.

Zahtev za ponavljanje disciplinskog postupka ne odlaže izvršenje konačnog rešenja o disciplinskom prekršaju.

Član 45

Ublažavanje izrečene mere suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi po konačnom rešenju o disciplinskom prekršaju koja nije u celini izvršena (izdržana), dozvoljeno je kad se po konačnosti rešenja pojave okolnosti koje nisu postojale u vreme donošenja rešenja ili se za njih nije znalo iako su postojale, a koje bi očigledno dovele do izricanja blaže mere.

Upravni odbor Berze ocenjuje koje okolnosti predstavljaju opravdani razlog za vanredno ublažavanje izrečene mere suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi.

Zahtev za vanredno ublažavanje mere suspenzije ne odlaže izvršenje konačnog rešenja o disciplinskom prekršaju.

Član 46

Zahtev za vanredno ublažavanje mere mogu podneti lica prema kojima je konačnim rešenjem izrečena mera suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi, svim ili pojedinim hartijama od vrednosti.

Zahtev za vanredno ublažavanje mere podnosi se Upravnom odboru Berze, kao nadležnom organu, na adresu Berze, a shodnom primenom odredbi ovog Pravilnika koje regulišu podnošenje žalbe na rešenje Disciplinske komisije.

Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži obavezno oznaku broja rešenja Disciplinske komisije u odnosu na koje se zahtev izjavljuje, obrazloženje opravdanih razloga za podnošenje zahteva sa odgovarajućim dokazima u originalu ili overenoj kopiji i predlog podnosioca zahteva.

Član 47

Rešavajući po zahtevu, Upravni odbor Berze može:

1) zaključkom odbaciti zahtev koji je podnesen od lica koje nije ovlašćeno na podnošenje zahteva,

2) rešenjem odbiti zahtev ako proceni da ne postoje opravdani razlozi za vanredno ublažavanje kazne,

3) rešenjem usvojiti zahtev i preinačiti pravosnažno izrečenu meru suspenzije u pogledu odluke o vrsti ili trajanju odnosne mere.

Ukoliko rešenjem donetim po vanrednom pravnom sredstvu, rešenje o disciplinskom prekršaju bude preinačeno tako što je izvršilac disciplinskog prekršaja oslobođen od odgovornosti, uplaćena naknada za vođenje prethodnog postupka nadzora i disciplinskog postupka, biće vraćena podnosiocu zahteva vanrednog pravnog sredstva, na njegov zahtev. Dati zahtev podnosi se Berzi najkasnije u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja kojim je oslobođen odgovornosti.

Član 48

Odluka Upravnog odbora Berze po vanrednom pravnom sredstvu je konačna i protiv nje nije dozvoljeno podnošenje prigovora ili žalbe Berzi.

Član 49

U postupku odlučivanja po vanrednom pravnom sredstvu ne mogu učestvovati podnosilac tog pravnog sredstva i njegov punomoćnik, oni članovi Upravnog odbora Berze koji su potpisali zahtev za pokretanje disciplinskog postupka (ako je zahtev podneo član upravnog odbora kao ovlašćeni podnosilac) i član Upravnog odbora Berze koga je imenovao ili je predstavnik ili je zaposlen ili vlasnik ili akcionar člana Berze ili ima zaključen ugovor sa Članom Berze (o obavljanju poslova registrovane delatnosti Člana Berze) koji je oglašen odgovornim za disciplinski prekršaj. Navedena lica koja su izuzeta od odlučivanja u postupku po vanrednom sredstvu ne mogu biti prisutni u prostoriji u kojoj se vodi rasprava Upravnog odbora o podnetom zahtevu.

6. DOSTAVLJANJE PISMENA

Član 50

Dostavljanje pismena u skladu sa ovim Pravilnikom vrši se - neposrednom predajom, kurirskom dostavom ili preporučenim pismom sa povratnicom, isključivo na poslednju prijavljenu Berzi - adresu člana Berze na koga se pismeno odnosi.

Kada se pismeno odnosi na ovlašćenog brokera, smatraće se da mu je izvršeno uredno dostavljanje pismeno kada je isto dostavljeno Članu Berze čiji je ovlašćeni broker, na način iz stava 1. ovog člana.

U slučaju odbijanja prijema bilo kojeg pismena u smislu ovog Pravilnika ili ukoliko pismeno iz bilo kog razloga nije moguće dostaviti na poslednju prijavljenu Berzi - adresu člana Berze kome je upućeno, o pokušaju dostave Berza će izraditi službenu belešku.

U slučaju iz stava 3. ovog člana, takva pismena se ističu na oglasnoj tabli Berze, s tim što se nakon 3 (tri) radna dana od dana isticanja na oglasnoj tabli smatraju uručenim, o čemu Predsednik Disciplinske komisije sastavlja službenu belešku.

7. OBJAVA REŠENJA

Član 51

Konačno rešenje kojim je učiniocu disciplinskog prekršaja izrečena mera, izuzimajući meru nejavne opomene i meru opomene sa objavljivanjem članovima Berze, objavljuju se na internet stranici Berze.

Konačno rešenje može se, ako je tako utvrđeno dispozitivom datog rešenja, o trošku člana Berze objaviti i u jednom ili više servisa javnog informisanja određenog dispozitivom rešenja.

Izrečena mera opomene sa objavljivanjem članovima Berze izvršava se dostavom konačnog rešenja u disciplinskom postupku, u odgovarajućem elektronskom formatu, elektronskom poštom na e-mail adresu članova Berze za službenu komunikaciju sa Berzom.

Član 52

Konačno rešenje koje je objavljeno na internet stranici Berze, sa iste će biti uklonjeno po isteku roka od tri meseca od:

1) dana isteka mere suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi;

2) dana isteka perioda proveravanja u slučaju izricanja uslovne mere;

3) dana konačnosti rešenja, u slučaju ostalih mera.

Ukoliko rešenjem donetim po vanrednom pravnom sredstvu konačno rešenje bude preinačeno tako što je izvršilac disciplinskog prekršaja oslobođen od odgovornosti ili je ukinuto i vraćeno na ponovni postupak pred Disciplinskom komisijom, rešenje će biti uklonjeno sa internet stranice Berze, Rešenje o oslobađanju od odgovornosti objavljuje se na internet stranici Berze, ako drugačije nije određeno rešenjem Upravnog odbora.

8. ROKOVI

Član 53

Rokovi se računaju na dane i mesece. Dan kada je dostavljanje ili saopštenje izvršeno ili dan kada pada događaj od kada treba računati trajanje roka ne uračunava se u rok već se za početak roka uzima prvi naredni dan. Dani i meseci se računaju po kalendarskom vremenu.

Rokovi određeni mesecima završavaju se protekom onog dana poslednjeg meseca koji po svom broju odgovara danu kada je rok otpočeo. Ako nema toga dana u poslednjem mesecu rok se završava poslednjeg dana tog meseca.

Ako poslednji dan roka pada na državni praznik ili u subotu ili u nedelju rok ističe protekom prvog narednog radnog dana.

9. EVIDENCIJA O IZREČENIM MERAMA

Član 54

O izrečenim merama, Berza vodi posebnu elektronsku evidenciju.

Berza će podatke o merama (uključujući i uslovnim merama) koje su izrečene članovima Berze, odnosno ovlašćenim brokerima ili podatke o disciplinskim postupcima koji su u toku prema članovima Berze, odnosno ovlašćenih brokera dostaviti na zahtev organa i lica koja takve podatke zahtevaju u skladu sa svojim ovlašćenjima, u postupcima javnih nabavki, u drugim prekršajnim postupcima, istražnim ili krivičnim postupcima i u drugim slučajevima u kojima Berza proceni da je postupanje po zahtevu za dostavljanje takvih podataka celishodno ili opravdano.

Članovima Berze biće na njihov zahtev izdate potvrde da nisu oglašavani odgovornim za disciplinske prekršaje ili da se protiv njih ne vodi disciplinski postupak.

Podnosilac zahteva je dužan da uz zahtev za izdavanje potvrde u smislu stava 2. i 3. ovog člana, dostavi dokaz o uplaćenoj naknadi koja je utvrđena Pravilnikom o tarifi Beogradske berze.

Podaci iz evidencije brišu se protekom roka od:

Član 55

(1) šest meseci od dana izricanja mere nejavne opomena,

(2) devet meseci od dana izricanja opomena sa objavljivanjem članovima Berze,

(3) jedne godine od dana izricanja javne opomene,

(4) dve godine od dana izricanja mere suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi

(5) pet godina od dana donošenja odluke o prestanku statusa člana Berze, odnosno statusa ovlašćenog brokera po predlogu Disciplinske komisije zbog izricanja mere trajne zabrane trgovine na Berzi.

Dan od kada se računa rok iz stava 1. ovog člana je dan konačnosti rešenja donetog u disciplinskom postupku na osnovu koga su odnosni podaci uneti u evidenciju.

Brisanje u smislu odredbi ovog člana vrši se precrtavanjem podataka vodoravnom linijom tako da podaci ostani čitki, a u rubrici "brisanje podataka" upisuje se datum sa kojim se podaci evidencije smatraju iz izbrisanim iz evidencije.

10. ZAJEDNIČKE ODREDBE

Član 56

Odredbe ovog Pravilnika koje se odnose na Predsednika i članove Disciplinske komisije, shodno se primenjuju na Zamenika predsednika i zamenike članova Disciplinske komisije.

Član 57

O toku postupka vodi se zapisnik koji sadrži naročito vreme i mesto održavanja sednice Disciplinske komisije, sastav Disciplinske komisije, učesnike u postupku, iskaze učesnika u postupku, odluke, predloge, zaključke ili rešenja po zahtevu.

Sastavni deo Zapisnika su pismena izjašnjavanja učesnika u postupku i predlozi, zaključci, odluke ili rešenja doneta u postupku.

Svi podaci koji su uneti u zapisnik moraju odgovarati stvarnom toku sednice Disciplinske komisije.

Za uredno i istinito sačinjavanje zapisnika sa sednice Disciplinske komisije odgovoran je predsednik Disciplinske komisije.

Zapisnik potpisuju predsednik Disciplinske komisije i lice koje je sačinilo zapisnik.

Član 58

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Disciplinske komisije i poslove na vođenju evidencije o izrečenim merama i kaznama, kao i na izvršavanju odluka, zaključaka i rešenja Disciplinske komisije, obavljaju stručne službe Berze.

11. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 59

Izrazi čije je značenje određeno Pravilima Berze, a upotrebljeni su i u ovom Pravilniku, u odgovarajućem padežu i broju, imaju značenje određeno Pravilima Berze.

Član 60

Autentično tumačenje odredaba ovog Pravilnika na obrazloženi zahtev, u pisanoj formi, daje Upravni odbor Berze.

Naslovi pojedinih glava, kao i podnaslovi u okviru glava ovog Pravilnika služe isključivo za lakše snalaženje u tekstu i nemaju značaj prilikom tumačenja pojedinih odredbi ovog Pravilnika.

Član 61

Ovaj Pravilnik i sve njegove izmene i dopune objavljuju se na internet stranici Berze i stupaju na snagu protekom roka od 8 (osam) dana od dana objavljivanja.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, iz opravdanih razloga koji nalažu hitnost u primeni izmena i dopuna ovog Pravilnika, utvrđenih odlukom prilikom njihovog donošenja, isti može stupiti na snagu ranije.

Član 62

Ovaj Pravilnik objavljuje se na internet stranici Berze i stupa na snagu protekom roka od osam dana od dana objavljivanja na internet stranici Berze.

Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radu Komisije za berzanske prekršaje broj: 04/2-2184/09, od 8.9.2009. godine.

Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika ostaju na snazi rešenja i odluke donete u skladu sa Pravilnikom iz stava 2. ovog člana.