PRAVILNIKO RADNOM VREMENU KONTROLORA LETENJA NA OPERATIVNOM RADNOM MESTU("Sl. glasnik RS", br. 33/2014) |
Ovim pravilnikom propisuje se radno vreme kontrolora letenja na operativnom radnom mestu, kao i pravo kontrolora letenja na plaćeno odsustvo radi održavanja psihofizičke kondicije.
Pojedini izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) dnevni odmor je odmor koji kontrolor letenja provede između dva uzastopna radna dana, odnosno dve smene;
2) kontrolor letenja je imalac dozvole kontrolora letenja sa važećim ovlašćenjima, dodatnim i posebnim ovlašćenjima;
3) neprekidan rad predstavlja vreme koje kontrolor letenja provede na operativnom radnom mestu u toku trajanja smene, pružajući usluge kontrole letenja, bez odmora;
4) operativno radno mesto je radno mesto čiji se poslovi obavljaju na osnovu prava iz dozvole kontrolora letenja;
5) smena je efektivan rad kontrolora letenja, koji obuhvata i periode odmora u toku dnevnog rada, koji se obavlja u vremenu čiji se početak i završetak pomera iz dana u dan ili iz nedelje u nedelju, prema rasporedu koji je utvrdio pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi (u daljem tekstu: poslodavac), u skladu sa zakonom.
Rad u službi kontrole letenja se organizuje u neprekidnom trajanju svih sedam dana u nedelji.
Radno vreme kontrolora letenja ne može da bude duže od 40 časova nedeljno, s tim da u toku 30 uzastopnih kalendarskih dana ne može da iznosi više od 160 časova.
Rad kontrolora letenja, po pravilu, odvija se u smenama koje organizuje poslodavac, uzimajući u obzir zahteve saobraćaja, kao i broj raspoloživih kontrolora letenja.
Smena može da traje najmanje tri časa, a najviše osam časova i 30 minuta u toku 24 časa, u zavisnosti od potreba procesa organizacije rada u cilju efikasnog pružanja usluga kontrole letenja.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, na aerodromima na kojima postoji period niskog intenziteta saobraćaja ili u slučaju više sile, smena može da traje do 12 časova u toku 24 časa.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, može se organizovati i dvokratno radno vreme, tako da se rad odvija u dva vremenski podeljena dela, koji ne mogu da budu kraći od tri časa. Vreme između prvog i drugog dela radnog vremena ne može da bude kraće od tri časa.
Neprekidni rad kontrolora letenja koji prilikom pružanja usluge kontrole letenja koristi nadzorni uređaj (radar) ne može da traje duže od dva časa.
Neprekidni rad kontrolora letenja koji prilikom pružanja usluge kontrole letenja ne koristi nadzorni uređaj (radar) ne može da traje duže od tri časa.
Izuzetno od st. 1. i 2. ovog člana, neprekidni rad može da bude produžen za vreme koje je potrebno za primopredaju dužnosti na operativnom radnom mestu, ali ne duže od 15 minuta.
Ukoliko je neprekidni rad iz člana 5. st. 1. i 2. ovog pravilnika trajao do jednog časa i 30 minuta, kontroloru letenja mora da se obezbedi odmor od najmanje 30 minuta.
Ukoliko je neprekidni rad iz člana 5. st. 1. i 2. ovog pravilnika trajao duže od jednog časa i 30 minuta, kontroloru letenja mora da se obezbedi odmor od najmanje 60 minuta.
Dnevni odmor kontrolora letenja ne može da bude kraći od 12 časova.
Dnevni odmor kontrolora letenja posle noćne smene ne može da bude kraći od 24 časa.
Kontrolor letenja ima pravo na nedeljni odmor u trajanju od najmanje 48 časova neprekidno, koji se koristi danima koje odredi poslodavac.
Kontrolor letenja ima pravo na 15 kalendarskih dana posebnog plaćenog odsustva (rekreativni odmor) u toku kalendarske godine, radi održavanja psihofizičke kondicije.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o trajanju smena, trajanju neprekidnog rada i dužini dnevnog odmora kontrolora letenja i pomoćnika kontrolora letenja ("Službeni list SFRJ", br. 6/89, 40/89 i "Službeni list SRJ", broj 31/93).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".