PRAVILNIKO MERILIMA ZA ODREĐIVANJE VISINE NAKNADE ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U POSTUPKU LEGALIZACIJE OBJEKATA("Sl. list Grada Subotice", br. 15/2014) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuju merila za određivanje visine naknade za uređivanje građevinskog zemljišta za objekte kao i delove objekata izgrađene, rekonstruisane odnosno dograđene bez građevinske dozvole odnosno odobrenja za izgradnju ili prilikom čije izgradnje je odstupljeno od građevinske dozvole odnosno odobrenja za izgradnju na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: naknada), uslovi pod kojima se može ostvariti pravo na umanjenje naknade i uslovi i način plaćanja naknade u skladu sa zakonom kojim se uređuje legalizacija objekata.
Grad poslove obračuna i naplate naknade poverava Javnom Preduzeću "Direkcija za izgradnju Grada Subotice" (u daljem tekstu: Direkcija), osim za prostor određen Odlukom o utvrđivanju prostornog obuhvata u kome se Društvu sa ograničenom odgovornošću za upravljanje turističkim prostorom "PARK PALIĆ", Palić poveravaju delatnosti od opšteg interesa u cilju realizacije Master plana Palić ("Službeni list Grada Subotice", br. 1/10 i 15/13) za koji obračun i naplatu naknade vrši Društvo sa ograničenom odgovornošću za upravljanje turističkim prostorom "PARK PALIĆ" (u daljem tekstu: Društvo) i za prostor određen Odlukom o promeni odluke o osnivanju Javnog preduzeća "Privredno tehnološki parkovi Subotica" ("Službeni list Grada Subotice", br. 9/13) za koji obračun i naplatu naknade vrši Javno preduzeće "Privredno tehnološki parkovi Subotica" (u daljem tekstu: Javno preduzeće).
Sredstva dobijena od naknade koriste se za uređivanje i pribavljanje građevinskog zemljišta i za izgradnju i održavanje objekata komunalne infrastrukture.
Obveznik plaćanja naknade je vlasnik objekta kao i delova objekata izgrađenih, rekonstruisanih odnosno dograđenih bez građevinske dozvole odnosno odobrenja za izgradnju ili objekta prilikom čije izgradnje je odstupljeno od građevinske dozvole odnosno odobrenja za izgradnju (u daljem tekstu: obveznik).
II NAKNADA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Kriterijumi za utvrđivanje visine naknade
Visina naknade utvrđuje se na osnovu sledećih kriterijuma utvrđenih zakonom: stepena komunalne opremljenosti, godišnjih programa za uređivanje građevinskog zemljišta, urbanističke zone, namene i površine objekta.
Građevinsko zemljište potpuno komunalno opremljeno za građenje je zemljište na kome je izgrađen pristupni put sa trotoarom i javnom rasvetom, obezbeđeno snabdevanje vodom i odvođenje otpadnih voda (kanalizacija).
Naknada ne obuhvata troškove elektrodistributivne mreže i objekata, TT mreže i objekata, kablovski distributivni sistem, mrežu i objekte toplifikacije i gasifikacije, koje obveznik posebno ugovara sa nadležnim javnim preduzećima.
Grad donosi godišnji program uređivanja građevinskog zemljišta kojim se reguliše pripremanje i opremanje tog zemljišta.
Granice urbanističkih zona utvrđuju se polazeći od tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, odnosno posebnih urbanističkih pogodnosti i pristupačnosti lokacije, kao i urbanističkih parametara, odnosno planom maksimalno utvrđenog stepena izgrađenosti zemljišta.
Namena objekata za koje se utvrđuje naknada je: stanovanje, komercijalna namena, proizvodna namena i ostale namene.
Stambena namena obuhvata: višeporodične stambene zgrade, individualne porodične stambene zgrade, stambeni prostor u stambeno-poslovnim zgradama, stambeni prostor u okviru ateljea, garažni i pomoćni prostor u stambenim zgradama i pomoćni objekti u smislu člana 16. ove odluke.
Komercijalna namena obuhvata: trgovinske objekte, poslovne objekte i kancelarije, poslovno-stambene apartmane, menjačnice, kladionice, kockarnice, video klubove, vikend kuće, pijace, garaže, skladišta i magacinske prostore kao zasebne komercijalne objekte, hotele, ugostiteljske objekte, benzinske pumpe i druge objekte komercijalnog i uslužnog karaktera, kao i objekte koji služe za obavljanje delatnosti od opšteg društvenog interesa (obrazovanje, socijalnu i dečju zaštitu, zdravstvo, kulturu, sport i rekreaciju i dr.), a koji su izgrađeni sredstvima u privatnoj svojini.
Proizvodna namena obuhvata: zatvorene ili natkrivene objekte namenjene za proizvodnju industrije i građevinarstva kao i skladišta - magacinski prostor u funkciji proizvodnje, objekte proizvodnog zanatstva, komunalne objekte, vinogradarske kućice i garažni prostor u svim navedenim objektima.
Ostala namena obuhvata: objekte za obavljanje delatnosti od opšteg interesa koje se finansiraju iz budžeta - javne službe (obrazovanje, socijalna i dečija zaštita, zdravstvo, kultura, sport, zaštita životne sredine, socijalno stanovanje i dr.), objekte državnih organa i organizacija, jedinica teritorijalne autonomije, lokalne samouprave, javnih preduzeća kao i verske objekte.
Objekti koji nisu navedeni u stavu 1. ovog člana, upodobiće se najsličnijoj navedenoj nameni.
Površina objekta koji se gradi, dograđuje ili rekonstruiše (P neto) jednaka je neto površini objekta obračunatoj po standardu SRPS U.C2.100 prema Rešenju o označavanju standarda i srodnih dokumenata u Republici Srbiji ("Službeni glasnik RS" br. 27/07), objavljenom u posebnom izdanju Instituta za standardizaciju Srbije - tačka 3.8. uključujući i površine iz tačke 3.8.1, 3.8.2, i 3.8.3.
Merila za obračun visine naknade
Jedinični iznos naknade (Cjed) iznosi 25,00 bodova po kvadratnom metru neto površine objekta, s tim da je vrednost jednog boda ekvivalentna dinarskoj protivvrednosti jednog evra računato po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan obračuna.
Koeficijent za namenu (Kn) iskazuje se prema sledećoj tabeli:
Namena objekta |
Koeficijent |
Stambena |
1,0 |
Komercijalna |
2,0 |
Proizvodna |
0,85 |
Ostale |
0,50 |
Koeficijent za urbanističku zonu (Kuz) iskazuje se prema sledećoj tabeli:
Urbanistička zona |
Koeficijent |
Ekstra zona |
1,25 |
Prva zona |
1,00 |
Druga zona |
0,80 |
Treća zona |
0,65 |
Četvrta zona |
0,50 |
Peta zona |
0,40 |
Urbanist. zona |
Teritorija |
Oivičene teritorije |
Ekstra |
Centar I/1 |
Centar I/1 - oivičene ulicama Đure Đakovića, Zmaj Jovinom, Rudić ulicom, Štrosmajerovom i Segedinskim putem |
Palić - banjski turizam |
Palić - banjski turizam - oivičeno na osnovu namenskih površina Generalnog plana (Veliki park, Vikend naselje, obala jezera po obimu jezera i svi objekti u obuhvatu doo "Park Palić" osim porodičnog stanovanja malih gustina na osnovu Generalnog plana) |
|
I |
Centar I/2 |
Centar I/2 - Preostali deo teritorije mesne zajednice |
Centar II |
|
|
Centar III |
|
|
Palić - Centar |
Palić - centar - oivičeno ulicama Dubrovačka, Begejska, Pulska i Horgoški put |
|
II |
Kertvaroš |
|
Novi Grad |
|
|
Prozivka |
|
|
Dudova šuma |
|
|
Palić - stambeno |
Palić - stambeno - sve ostalo u okviru Generalnog plana, što nije u Ekstra zoni i I zoni i svi objekti porodičnog stanovanja malih gustina u obuhvatu d.o.o. "Park Palić" na osnovu Generalnog plana |
|
III |
Mali Radanovac |
|
Gat |
|
|
Ker |
|
|
Bajnat |
|
|
Aleksandrovo |
|
|
Mali Bajmok |
|
|
Željezničko nas. |
|
|
IV |
Bajmok |
|
V |
Hajdukovo |
|
Kod obračuna naknade, obe strane ulica, trgova i javnih površina, kao i gradsko građevinsko zemljište koje se nalazi uz granice zone, pripadaju višoj zoni.
Naknada koja se obračunava prilikom obračuna naknade za prateći sadržaj za potrebe korisnike područja infrastrukturnog koridora autoputa E-75 Subotica-Beograd, obračunava se prema vrednosti merila za utvrđivanje naknade u funkciji vrednosti lokacije za IV zonu.
Naknada koja se obračunava prilikom izgradnje objekata za komercijalne, javne i centralne funkcije duž E-5 puta (M-22.1):
- u pravcu od Subotice ka Paliću sa severne strane od ulice Đevđelijske do ulice Venac bratstva i jedinstva u MZ "Radanovac" u dubini severno do granice Generalnog plana Subotica-Palić do 2020. godine ("Službeni list Opštine Subotica", br. 16/06, 17/06 - ispr. i 28/06), pri čemu se u ovom prostoru izuzimaju površine namenjene za porodično stanovanje, obračunava se prema vrednosti merila za utvrđivanje naknade u funkciji vrednosti lokacije za II zonu;
- u pravcu od Subotice ka Paliću sa južne strane od ulice Magnetna polja do produžetka Creske ulice na Paliću i u dubini južno do granice Generalnog plana Subotica-Palić do 2020. godine ("Službeni list opštine Subotica", br. 16/06, 17/06-ispr. i 28/06) pri čemu se u ovom prostoru izuzima deo prostora namenjen za vodozahvat II obračunava se prema vrednosti merila za utvrđivanje naknade u funkciji vrednosti lokacije za II zonu.
Koeficijent komunalne opremljenosti Kko u slučaju opremljenosti građevinskog zemljišta pristupnim putem, kanalizacionom i vodovodnom mrežom, trotoarom i javnom rasvetom, jeste 1.
Ukoliko je zemljište nepotpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, ukupna cena nakon obračuna (Cukupna) se umanjuje za određeni procenat, u skladu sa sledećom tabelom:
Nedostajuća komunalna infrastruktura |
Procenat umanjenja |
Nedostajući pristupni put |
20% |
Nedostajuća kanalizaciona mreža |
25% |
Nedostajuća vodovodna mreža |
5% |
Nedostajući trotoar |
5% |
Nedostajuća javna rasveta |
5% |
Metodologija obračuna ukupnog iznosa naknade
Ukupan iznos naknade obračunava se tako što se jedinični iznos naknade množi sa brojem kvadrata objekta iz člana 9. ovog pravilnika, koeficijentom za namenu, koeficijentom za urbanističku zonu i koeficijentom opremljenosti i to prema sledećoj formuli: Cukupna = Cjed. * Pneto * Kn * Kuz * Kko, gde je:
Cukupna - ukupna cena nakon obračuna
Cjed - jedinična cena
Pneto - neto površina objekta iz člana 9. ove odluke
Kn - koeficijent za namenu
Kuz - koeficijent urbanističke zone
Kko - koeficijent komunalne opremljenosti
Za promenu namene legalno izgrađenog objekta odnosno dela objekta u objekat za koji je utvrđen viši koeficijent namene, naknada se utvrđuje kao razlika između visine naknade za novu namenu objekta i naknade za prvobitnu namenu.
Za promenu namene legalno izgrađenog objekta odnosno dela objekta za koji je utvrđen niži koeficijent namene, naknada se ne plaća, o čemu se izdaje posebna potvrda.
Naknada za pomoćne objekte utvrđuje se u visini od 50% od iznosa određenog ovom pravilnikom za izgradnju stambenih objekata.
Pod pomoćnim objektima podrazumevaju se:
- objekti koji služe korišćenju i nalaze se dislocirano od stambenog objekta na istoj građevinskoj parceli;
- ekonomski objekti na selu uz ili dislocirano od stambenog objekta na istoj građevinskoj parceli.
Naknada za objekte za obavljanje funkcija organa i organizacija Republike, autonomne pokrajine, lokalne samouprave i organizacija koje obavljaju javnu službu a posluju sredstvima u javnoj svojini, kao i za objekte za obavljanje delatnosti od opšteg interesa koje se finansiraju iz budžeta - javne službe (obrazovanje, socijalna i dečija zaštita, zdravstvo, kultura, sport, zaštita životne sredine, socijalno stanovanje i dr.) naknada se plaća u visini od 20%.
Naknada se ne plaća za objekte koji su direktno u funkciji obavljanja komunalnih delatnosti i objekata koji su deo infrastrukturne mreže i postrojenja, čiji je obveznik grad odnosno Direkcija.
Naknada za objekat koji je izgrađen nakon rušenja legalnog objekta obračunava se za razliku površina, a prema nameni i karakteru objekta koji je srušen i objekta koji se legalizuje, s tim da se neto površina objekta utvrđuje kao 0,75 bruto površine objekta koji je srušen.
Legalnost i površina srušenog objekta iz stava 1. ovog člana dokazuje se: izvodom iz zemljišnih knjiga, odnosno izvodom iz lista nepokretnosti, kopijom geodetskog snimanja objekta, građevinskom i upotrebnom dozvolom ili aktom organizacione jedinice nadležne za poslove građevinarstva da je objekat građen u periodu kada za njegovu izgradnju nije bilo potrebno izdavanje građevinske dozvole.
Obračun visine naknade za uređivanje vrši se na zahtev obveznika naknade.
Uz zahtev za obračun naknade obveznik prilaže: obaveštenje o mogućnosti legalizacije izdato od sekretarijata Gradske uprave Grada Subotice nadležnog za poslove građevinarstva, kopiju katastarskog plana i dokaz o vlasništvu na katastarskoj parceli odnosno objektu u fotokopiji, uz prikaz projekta izvedenog objekta izrađenog u skladu sa zakonom kojim se uređuje legalizacija objekata.
III OSTVARIVANJE PRAVA NA UMANJENJE NAKNADE
Obveznik - vlasnik bespravno izgrađenog porodičnog stambenog objekta ili stana u stambenoj zgradi, koji je izgradnjom ili kupovinom trajno rešavao svoje stambeno pitanje i koji nema ili čiji članovi porodičnog domaćinstva nemaju drugu nepokretnost za stanovanje, ako je vlasnik bespravno izgrađenog porodičnog stambenog objekta ili stana u stambenoj zgradi, invalid, samohrani roditelj ili korisnik socijalne pomoći, ostvaruje pravo na umanjenje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta obračunate u skladu sa ovim pravilnikom.
Pod trajnim rešavanjem stambenog pitanja u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva se izgradnja odnosno dogradnja ili kupovina porodičnog stambenog objekta ili stana u stambenoj zgradi, kojom je obveznik iz stava 1. ovog člana stekao:
1) garsonjeru ili jednosoban porodični stambeni objekat ili stan, a najviše za 30 kvm neto korisne stambene površine tog objekta (samac);
2) jednoiposoban ili dvosoban porodični stambeni objekat ili stan, a najviše za 50 kvm neto korisne stambene površine tog objekta (vlasnik sa još jednim članom porodičnog domaćinstva);
3) dvoiposoban ili trosoban porodični stambeni objekat ili stan, a najviše za 65 kvm neto korisne stambene površine tog objekta (vlasnik sa još dva člana porodičnog domaćinstva);
4) troiposoban ili četvorosoban porodični stambeni objekat ili stan, a najviše za 80 kvm neto korisne stambene površine tog objekta (vlasnik sa još tri člana porodičnog domaćinstva) i
5) četvorosoban porodični stambeni objekat ili stan, a najviše za 100 kvm neto korisne stambene površine tog objekta (vlasnik sa još tri i više članova porodičnog domaćinstva).
Porodičnim domaćinstvom u smislu stava 1. ovog člana smatraju se lica koja sa vlasnikom objekta izgrađenog bez građevinske dozvole, odnosno odobrenja za izgradnju žive u zajedničkom domaćinstvu (bračni drug ili lice koje sa vlasnikom objekta živi u vanbračnoj zajednici, deca rođena u braku ili van braka, usvojena ili pastorčad i druga lica koja je vlasnik objekta ili njegov bračni drug dužan da po zakonu izdržava a koja sa njim stanuju u istom stanu, odnosno porodičnoj stambenoj zgradi).
Pravo na umanjenje naknade u visini od 70% od iznosa obračunatog na osnovu člana 14. ove odluke ostvaruje obveznik koji je trajno rešio stambenu potrebu na način propisan u stavu 2. ovog člana.
U slučaju kada je obveznik prijavio na legalizaciju porodični stambeni objekat ili stan u stambenoj zgradi koji je veći od objekta kojim se trajno rešava stambena potreba u smislu ove odluke, umanjenje iz prethodnog stava se primenjuje za površinu objekta kojim trajno rešava stambenu potrebu, a razliku naknade obveznik plaća u punom iznosu.
Ispunjenost uslova za umanjenje naknade iz člana 20. ovog pravilnika utvrđuje se na osnovu priloženih dokaza, odnosno:
1) činjenica invalidnosti dokazuje se pravosnažnim rešenjem Republičkog fonda penzijskog i invalidskog osiguranja;
2) činjenica porodičnog domaćinstva i samohranog roditelja (jednoroditeljske porodice) u smislu odredaba zakona kojim se uređuju porodični odnosi, dokazuje se overenom izjavom dva punoletna svedoka;
3) činjenica da vlasnik bespravno izgrađenog objekta, odnosno članovi njegovog porodičnog domaćinstva nemaju drugu nepokretnost za stanovanje na teritoriji Grada Subotice dokazuje se uverenjem o imovnom stanju koje izdaje Republički geodetski zavod - Služba za katastar nepokretnosti u Subotici, uz uverenje sekretarijata Gradske uprave Grada Subotice nadležnog za poslove finansija da vlasnik bespravno izgrađenog objekta nije evidentiran kao obveznik poreza na imovinu za nepokretnost za stanovanje;
4) činjenica korisnika socijalne pomoći dokazuje se pravosnažnim rešenjem Centra za socijalni rad u Subotici.
Obveznik koji je izvršio opremanje građevinskog zemljišta sopstvenim sredstvima ostvaruje pravo na umanjenje naknade za odgovarajući procenat za merilo komunalne opremljenosti iz člana 13. ovog pravilnika, što dokazuje ugovorom zaključenim sa Direkcijom, njenim pravnim prethodnikom ili izvođačem radova u kom slučaju se prilaže i odgovarajuće odobrenje za izvođenje radova izdato od organizacione jedinice nadležne za poslove građevinarstva.
IV USLOVI I NAČIN PLAĆANJA NAKNADE
Uređivanje građevinskog zemljišta i plaćanje naknade obračunate na osnovu ovog pravilnika utvrđuju se ugovorom koji zaključuje Direkcija, Društvo odnosno Javno preduzeće sa obveznikom.
Bitni elementi ugovora o plaćanju naknade su:
- iznos naknade obračunat na osnovu kriterijuma i merila iz ovog pravilnika,
- rok plaćanja,
- naknada štete za slučaj docnje,
- dinamika plaćanja,
- iznos bankarske garancije, validne menice kao sredstva obezbeđenja u slučaju plaćanja naknade na rate kao i uslovi za aktiviranje bankarske garancije ili validne menice,
- eventualne obaveze za izgradnju nedostajućih elemenata infrastrukture,
- postupak i uslovi za izmenu i raskid ugovora.
Naknada se može platiti jednokratno u celosti ili na rate i to:
1. u jednokratnom iznosu u roku od 30 dana od dana izdavanja predračuna, uz umanjenje od 40%
2. do 12 mesečnih rata za iznose od 30.000,00 dinara do 70.000,00 dinara
3. do 24 mesečne rate za iznose veće od 70.000,00 dinara do 250.000,00 dinara
4. do 60 mesečnih rata za iznose veće od 250.000,00 dinara.
Radi obezbeđenja plaćanja naknade koja je ugovorena u ratama obveznik - pravno lice dužno je da pre potpisivanja ugovora dostavi jedno od sledećih sredstava obezbeđenja:
- založnu izjavu o upisu hipoteke u korist Grada Subotice na nekretnini koja nije opterećena i čija vrednost tržišno pokriva vrednost naknade, koju vrednost utvrđuje veštak, a sve na teret obveznika;
- menicu avaliranu od strane poslovne banke;
- bankarsku garanciju od poslovne banke.
Radi obezbeđenja plaćanja naknade koja je ugovorena u ratama, obveznik - fizičko lice dužno je da pre potpisivanja ugovora o plaćanju naknade u ratama za iznose preko 250.000,00 dinara dostavi jedno od sledećih sredstava obezbeđenja:
- založnu izjavu o upisu hipoteke u korist Grada Subotice na nekretnini koja nije opterećena i čija vrednost tržišno pokriva vrednost naknade, koju vrednost utvrđuje veštak, a sve na teret obveznika;
- menicu u visini potraživanja naknade, potpisanu od strane dva kreditno sposobna žiranta.
Ukoliko obveznik ne izvrši uplatu u skladu sa prethodnim stavom ovog člana u datom roku, ugovor iz člana 23. ovog pravilnika smatra se raskinutim istekom poslednjeg dana datog roka.
Na neisplaćeni iznos naknade iz stava 1. tačka 2. 3. i 4. ovog člana primenjuje se obračun revalorizacije, kako je to regulisano u članu 25. ovog pravilnika.
Usklađivanje preostalog iznosa duga (obračun revalorizacije) kod plaćanja naknade na rate vrši se primenom indeksa potrošačkih cena za svaki mesec otplate, prema objavljenim podacima Republičkog zavoda za statistiku.
Revalorizovane vrednosti mesečnih razlika rasta cena na malo obračunaće se po objavi indeksa rasta cena na malo i o toj razlici obavestiti obveznik sa obavezom uplate zajedno sa narednom ratom.
U slučaju da obveznik u toku trajanja plaćanja na rate propusti blagovremenu uplatu dve dospele rate, gubi pravo na plaćanje na rate i ceo neotplaćeni iznos naknade dospeva za naplatu odjednom, danom dospeća druge neuplaćene rate.
Obveznik može da zatraži jednokratnu isplatu celokupnog preostalog iznosa ugovorene naknade i pre isteka ugovorenog roka plaćanja na rate, u kom slučaju se zaključuje aneks ugovora.
Pravo na obračun naknade i pravo na umanjenje naknade po ovom pravilniku može da ostvari obveznik koji je podneo zahtev za legalizaciju objekta do 11. marta 2010. godine po odredbama Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS, br. 72/09, 81/09 - ispravka), kao i lice koje je podnelo zahtev za legalizaciju objekta po odredbama Zakona o legalizaciji objekata ("Službeni glasnik RS, br. 95/13) do 29. januara 2014. godine.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe člana 4. stav 2. i član 21. Odluke o utvrđivanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list grada Subotice", br. 29/12 - prečišćeni tekst, 46/12 i 55/12).
Započeti postupci obračuna naknade koji nisu okončani, okončaće se po odredbama ovog pravilnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".