IFRIC TUMAČENJE 13Programi lojalnosti klijenata("Sl. glasnik RS", br. 35/2014) |
• IFRS 13 Odmeravanje fer vrednosti
• IAS 8 Računovodstvene politike, promene računovodstvenih procena i greške
• IAS 18 Prihodi
• IAS 37 Rezervisanja, potencijalne obaveze i potencijalna imovina
1 Entiteti koriste programe lojalnosti klijenata da bi klijentima obezbedili podsticaje za kupovinu njihove robe ili usluga. Ako klijent kupi robu ili usluge, entitet mu daje nagradne kupone (koji se često nazivaju "poeni"). Klijent može da zameni nagradne kupone za nagrade kao što su besplatna ili diskontovana roba ili usluge.
2 Programi funkcionišu na različite načine. Od klijenata se može zahtevati da sakupe određeni minimalni broj ili vrednost nagradnih kupona pre nego što budu mogli da ih zamene. Nagradni kuponi mogu biti vezani za pojedinačne kupovine ili grupe kupovina, ili za kontinuiranu redovnu kupovinu tokom određenog perioda. Entitet može samostalno da vodi program lojalnosti klijenata ili može da učestvuje u programu koji vodi treća strana. Ponuđene nagrade mogu da obuhvataju robu ili usluge koje obezbeđuje sam entitet i/ili prava na potraživanje robe ili usluga od treće strane.
3 Ovo tumačenje se primenjuje na nagradne kupone za lojalnost klijenata koje:
(a) entitet daje svojim klijentima kao deo transakcije prodaje, odnosno prodaje robe, pružanja usluga ili korišćenja imovine entiteta od strane klijenta; i
(b) kao predmet ispunjavanja daljih uslova, klijenti mogu u budućnosti zameniti za besplatnu ili diskontovanu robu ili usluge.
Tumačenje se bavi računovodstvenim obuhvatanjem entiteta koji daje nagradne kupone svojim klijentima.
4 Pitanja kojima se bavi ovo tumačenje su:
(a) da li obaveza entiteta da obezbedi besplatnu ili diskontovanu robu ili usluge ("nagrade") u budućnosti treba da se priznaju i odmeravaju:
(i) raspodelom nekih naknada koje su dobijene ili se mogu dobiti iz transakcije prodaje na nagradne kupone ili odlaganjem priznavanja prihoda (primenom paragrafa 13 iz IAS 18); ili
(ii) obezbeđivanjem očekivanih budućih troškova isporuke nagrada (primena paragrafa 19 iz IAS 18); i
(b) ako je naknada raspodeljena na nagradne kupone:
(i) koliko treba da bude raspodeljeno na njih;
(ii) kada treba da se prizna prihod; i
(iii) ako treća strana isporučuje nagrade, kako treba da se odmerava prihod.
5 Entitet primenjuje paragraf 13 iz IAS 18 i računovodstveno obuhvata nagradne kupone kao zasebno utvrdivu komponentu transakcije/a prodaje u kojoj se oni daju ("inicijalna prodaja"). Fer vrednost nadoknade koja je dobijena ili se može dobiti u pogledu inicijalne prodaje treba da se raspodeli na nagradne kupone i druge komponente prodaje.
6 Naknada raspodeljena na nagradne kupone se odmerava u odnosu na njihovu fer vrednost.
7 Ako entitet sam isporučuje nagradu, priznaje naknadu raspodeljenu na nagradne kupone kao prihod onda kada se nagradni kuponi zamene i ispune obaveze isporuke nagrada. Priznati iznos prihoda treba da se bazira na broju nagradnih kupona koji su zamenjeni za nagrade, u odnosu na ukupni broj nagradnih kupona čija se zamena očekuje.
8 Ako treća strana isporučuje nagrade, entitet ocenjuje da li naplaćuje naknade raspodeljene na nagradne kupone na sopstvenom računu (to jest, kao glavnicu u transakciji) ili u ime treće strane (kao zastupnik treće strane).
(a) Ako entitet naplaćuje naknadu u ime treće strane, on treba da:
(i) odmerava svoj prihod kao neto iznos zadržan na sopstvenom računu, odnosno razliku između naknade raspodeljene na nagradne kupone i iznosa koji se duguje trećoj strani za isporuku nagrada; i
(ii) priznaje ovaj neto iznos kao prihod kada treća strana postane obavezna da isporuči nagrade i ovlašćena da za to dobije naknadu. Ovi događaji mogu nastati čim se daju nagradni kuponi. U suprotnom, ako klijent može da odabere da potražuje nagrade ili od entiteta ili od treće strane, ti događaji mogu da se dogode samo kada klijent odabere da potražuje nagrade od treće strane.
(b) Ako entitet naplaćuje naknadu na sopstvenom računu, treba da odmerava svoj prihod kao bruto naknadu raspodeljenu na nagradne kupone i da priznaje prihod kada ispuni svoje obaveze u pogledu nagrada.
9 Ako se u bilo koje vreme očekuje da neizbežni troškovi za ispunjavanje obaveza premaše naknadu koja je dobijena ili se može dobiti za njih (to jest, naknadu raspodeljenu na nagradne kupone u vreme inicijalne prodaje koja još nije priznata kao prihod plus svaku dalju naknadu koja se može dobiti kada klijent zameni nagradne kupone), entitet ima štetni (onerozni) ugovor. Priznaje se obaveza za taj višak u skladu sa IAS 37. Potreba da se prizna takva obaveza može da nastane ako se povećaju očekivani troškovi isporuke ovih nagrada, na primer ako entitet revidira svoja očekivanja u pogledu broja nagradnih kupona koji će biti zamenjeni.
Datum stupanja na snagu i prelazne odredbe
10 Entitet primenjuje ovo tumačenje za godišnje periode koji počinju 1. jula 2008. godine ili kasnije. Ranija primena je dozvoljena. Ako entite primenjuje ovo tumačenje za period koji počinje pre 1. jula 2008. godine, treba da obelodani tu činjenicu.
10A Paragraf AG2 je izmenjen u okviru Poboljšanja IFRS objavljenih u maju 2010. godine. Entitet primenjuje te izmene za godišnje periode koji počinju 1. januara 2011. godine ili kasnije. Ranija primena je dozvoljena. Ako entitet primeni ovu izmenu za neki raniji period, obelodanjuje tu činjenicu.
10B Objavljivanjem IFRS 13, koji je izdat u maju 2011. godine, izmenjeni su paragrafi 6 i AG1-AG3. Entitet primenjuje te izmene kada primenjuje IFRS 13.
11 Promene računovodstvene politike se računovodstveno obuhvataju u skladu sa IAS 8.
Ovaj prilog je sastavni deo tumačenja.
Odmeravanje fer vrednosti nagradnih kupona
AG1 U paragrafu 6 konsenzusa se zahteva da se naknada raspodeljena na nagradne kupone odmerava po ugledu na njihovu fer vrednost. Ako ne postoji kotirana tržišna cena za istovetan nagradni kupon, fer vrednost se mora odmeriti korišćenjem druge tehnike procene vrednosti.
AG2 Entitet može da odmeri fer vrednost nagradnih kupona po ugledu na fer vrednost nagrada za koje će oni biti zamenjeni. Fer vrednost nagradnih kupona uzima u obzir, po potrebi:
(a) iznos popusta ili podsticaja koji bi inače bili ponuđeni klijentima koji nisu zaradili nagradne kupone od inicijalne prodaje;
(b) deo nagradnih kupona za koje se očekuje da ih klijenti neće zameniti; i
(c) rizik od neizvršenja.
Ako klijenti mogu da naprave izbor od niza različitih nagrada, fer vrednost nagradnih kupona odražava fer vrednosti niza raspoloživih nagrada, ponderisanih srazmerno učestalosti sa kojom se očekuje da svaka nagrada bude odabrana.
AG3 U nekim okolnostima, druge tehnike procene vrednosti se mogu koristiti. Na primer, ako će treća strana da isporuči nagrade i ako entitet plaća trećoj strani za svaki nagradni kupon koji daje, mogao bi da odmeri fer vrednost nagradnih kupona po ugledu na iznos koji plaća trećoj strani, dodajući razumnu profitnu maržu. Potrebno je rasuđivanje za odabir i primenu tehnike procene vrednosti koja ispunjava zahteve paragrafa 6 konsenzusa i koja je najprikladnija u datim okolnostima.