KODEKS
POSLOVNOG PONAŠANJA I POSLOVNE ETIKE ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 1/2014)

Član 1

1. Ovaj Kodeks se odnosi na sve zaposlene u Gradskoj upravi grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradska uprava), koji su dužni da u svom ponašanju primenjuju standarde propisane Kodeksom, s obzirom na to da ponašanje zaposlenog u Gradskoj upravi ni u kom slučaju nije njegova privatna stvar, nego predstavlja opšteprihvaćenu ličnu i profesionalnu obavezu svih zaposlenih u Gradskoj upravi.

2. Ovim Kodeksom se uređuju pravila ponašanja i poslovne etike zaposlenih u Gradskoj upravi i to od dolaska na rad, za vreme rada, do odlaska sa rada, a u skladu sa moralnim i profesionalnim normama i opšteprihvaćenim vrednostima.

3. Izrazi koji se u ovom Kodeksu odnose na zaposlene fizička lica rodno su neutralni (podjednako se odnose na lica oba pola).

Član 2

Svrha Kodeksa je:

- da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i pravila ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi;

- da podrži zaposlene u poštovanju ovih standarda;

- da obavesti javnost o ponašanju koje ima pravo da zahteva i očekuje od zaposlenih;

- da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast;

- da doprinese uspostavljanju efikasnije i odgovornije Gradske uprave.

1. ODNOS ZAPOSLENIH PREMA POSLU I PREMA SARADNICIMA

Svakodnevno ponašanje

Član 3

U svakodnevnom ponašanju na radnom mestu zaposleni u Gradskoj upravi dužni su da se ponašaju u skladu sa opšteprihvaćenim pravilima pristojnog ophođenja:

- tačnost dolaska na posao i na sastanke, kao i poštovanje dogovorenih i zakonom propisanih rokova

- korišćenje propisanog vremena za pauzu u toku rada

- nenapuštanje radnog mesta bez potrebe i bez najave

- nenapuštanje radnog mesta pre isteka propisanog radnog vremena

- tokom radnog vremena ne obavljaju se privatni razgovori i poslovi

- korišćenje ljubaznog stila komunikacije

- prikladno poslovno odevanje, visoki standardi lične higijene i urednosti

- čistoća i urednost radne okoline

- izbegavanje i aktivno sprečavanje sukoba

- diskrecija: izbegavanje učestvovanje u glasinama, ogovaranju i drugim vrstama negativne komunikacije i slično.

Svaki zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da za vreme radnog vremena nosi identifikacionu karticu, kojom evidentira svoje prisustvo i odsustvo sa rada, ali se istom i legitimiše u odnosu na stranke.

Zaposlenom u Gradskoj upravi, bez prethodne najave i bez odobrenja pretpostavljenog, nije dopušten ulaz u radne prostorije Gradske uprave van radnog vremena.

Odgovornost, ovlašćenja, hijerarhija

Član 4

Svaki zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da u obavljanju poslova postupa profesionalno, odgovorno, marljivo i istrajno, nastojeći da sve teškoće na koje može da naiđe u radu rešava na odgovarajući način, koji je u skladu sa postupcima planiranim za tu vrstu posla.

Zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da se uvek ponaša na način kojim se čuva i unapređuje poverenje građana u lokalnu samoupravu.

Zaposleni u odnosima sa pretpostavljenim, podređenim i drugim zaposlenim postupa s dužnom pažnjom i poštovanjem.

Zaposleni je dužan da u odnosu sa pretpostavljenim, podređenim i drugim zaposlenim obezbedi potrebnu saradnju, ne ometa proces rada, unapređuje profesionalne odnose i radnu atmosferu i da izbegava radnje koje bi imale štetne posledice po ugled organa.

Zakonitost i nepristrasnost u radu

Član 5

Zaposleni obavlja svoju dužnost u okviru datog ovlašćenja u skladu sa zakonom i drugim propisom i postupa po pravilima struke i odredbi ovog Kodeksa.

Zaposleni ne sme da se u privatnom životu ponaša na način koji ga čini podložnim uticaju drugih lica, a što se može odraziti na zakonito i nepristrasno vršenje poslova i radnih zadataka.

Poverenje javnosti

Član 6

Zaposleni je dužan da se ponaša na način koji doprinosi očuvanju i podsticanju poverenja javnosti u integritet, nepristrasnost i efikasnost organa.

Zaštita javnog interesa

Član 7

Pri donošenju odluka i vršenju diskrecionih ovlašćenja zaposleni je dužan da vodi računa o javnom interesu i relevantnim činjenicama i ne sme da deluje na način koji ga dovodi u položaj obaveze vraćanja usluge nekom fizičkom ili pravnom licu.

Politička neutralnost

Član 8

Zaposleni se, u vršenju svoje dužnosti, pridržava načela političke neutralnosti.

U obavljanju svojih poslova, zaposleni u Gradskoj upravi ne sme da se rukovodi svojim političkim uverenjima, niti da sledi instrukcije političke prirode.

U službenim prostorijama organa zaposleni ne sme da nosi i ističe obeležja političkih stranaka, niti njihov propagandni materijal.

Zaposleni ne sme da utiče na političko opredeljenje drugih zaposlenih.

Sprečavanje sukoba interesa

Član 9

Zaposleni u Gradskoj upravi, u vršenju svojih poslova, ne sme dozvoliti da njegov privatni interes dođe na bilo koji način u sukob sa poslom koji obavlja.

Zaposleni je dužan da vodi računa o stvarnom ili mogućem sukobu interesa i preduzme mere predviđene zakonom radi izbegavanja sukoba interesa.

Zaposleni u Gradskoj upravi ni u kom slučaju svoj položaj ne sme da koristi za ostvarivanje privatnih interesa.

Načelnik Gradske uprave, odnosno lice koje on ovlasti, dužan je da lice koje se prima u radni odnos u svojstvu zaposlenog pre stupanja na rad upozna sa zakonom predviđenim ograničenjima i zabranama koje imaju za cilj sprečavanje sukoba interesa.

Postupanje sa poklonom

Član 10

Zaposleni u Gradskoj upravi ne sme da traži niti da prima novac, poklone, usluge, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu uslugu ili drugu vrstu koristi za sebe ili drugo lice u obavljanju poverenih poslova i vršenju svoje dužnosti, osim protokolarnog ili prigodnog poklona manje vrednosti saglasno propisima kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa.

Prijavljivanje zloupotrebe i korupcije

Član 11

Zaposleni u Gradskoj upravi koji opravdano veruje da je nastala ili da će nastati povreda zakona ili ovog Kodeksa, prijaviće tu činjenicu svom nadređenom i ako je to potrebno, drugom organu za ispitivanje takvih činjenica.

Na isti način, postupiće i zaposleni koji smatra da se na njega vrši pritisak od bilo koga da u obavljanju poslova postupi suprotno zakonu.

Zaposleni u Gradskoj upravi koji u osnovanom uverenju prijavi navedeni slučaj, ne sme zbog toga trpeti bilo kakve štetne posledice.

Standardi odevanja na radu

Član 12

Zaposleni je dužan da vodi računa o ličnoj higijeni i spoljnom izgledu. Zaposleni treba da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima koje obavlja i da svojim načinom odevanja na radnom mestu ne narušava ugled organa.

Neprikladnom obućom i odećom smatraju se naročito: papuče, neprimereno kratke suknje i haljine (kraće od gornje ivice kolena), preuske farmerice, bluze sa velikim dekolteom i dubokim izrezima pozadi, bluze sa tankim bretelama, izrazito kratke ili providne bluze, odeća od materijala koji su providni i neukusno pripijeni uz telo, kratke pantalone, helanke, trenerke, atlet majice i naočare za sunce.

Muškarci treba da imaju uredno podšišanu kosu, izbrijano lice, odnosno negovane brkove i/ili bradu.

Zaposlenog koji je neprikladno odeven neposredni rukovodilac upozoriće na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.

Pušenje, alkohol, droga i oružje

Član 13

U zgradi Gradske uprave zakonom je zabranjeno pušenje. Zaposleni pušači su obavezni da se strogo pridržavaju zabrane pušenja.

U radnim prostorijama nije dozvoljeno unošenje i upotreba alkoholnih pića, kao i konzumiranje alkohola i opijanje na radnom mestu, kao i dolazak na rad u pripitom ili pijanom stanju.

Zakonom je zabranjeno unošenje, širenje i korišćenje svih vrsta droge i opojnih sredstava na radnom mestu.

Zakonom je zabranjeno unošenje, držanje i upotreba svih vrsta oružja u radnim prostorijama Gradske uprave.

Zabrana seksualnog uznemiravanja, zabrana mobinga i zaštita standarda ponašanja

Član 14

Zabranjeni su svi oblici fizičkog i emocionalnog zlostavljanja koji ugrožavaju sigurnost, integritet i dostojanstvo osobe, a koji za posledicu imaju trajni negativni učinak na pojedinca i njegovu porodicu, kao i neposrednu radnu sredinu. Zabranjene su pretnje, vulgarno izražavanje, ispadi besa, vređanje i omalovažavanje, verbalni i fizički napadi, seksualno zlostavljanje, kao i druga nasilnička ponašanja koja čine radnu sredinu neodgovarajućom za kvalitetan rad.

Zabranjeno je seksualno uznemiravanje, verbalno ili neverbalno neželjeno ponašanje iz sfere polnog života kojim se vređa lični integritet zaposlenog.

Prijave za seksualno uznemiravanje podnose se licu koje je neposredno pretpostavljeno onome od koga potiče uznemiravanje.

Svako nasilno ponašanje zaposlenih u Gradskoj upravi smatra se težom povredom radne obaveze.

Zaposleni koji smatra da se od njega ili drugog zaposlenog traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim Kodeksom o tome pismeno obaveštava načelnika Gradske uprave.

Zaposleni zbog toga ne sme biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene, niti izložen uznemiravanju (mobingu) prilikom obavljanja svojih dužnosti i ostvarivanja prava u Gradskoj upravi.

Postupanje sa informacijama

Član 15

U vršenju svojih poslova zaposleni je dužan da na propisan način koristi informacije koje su mu dostupne i ne sme neovlašćeno da saopštava informacije do kojih je došao u obavljanju svojih poslova. Zaposleni je dužan da ukoliko dobije zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, isti odmah prosledi ovlašćenom licu.

U obavljanju privatnih poslova zaposleni ne sme da koristi informacije koje su mu službeno dostupne radi sticanja pogodnosti za sebe ili za drugo lice.

Zaštita podataka i privatnosti

Član 16

U cilju zaštite podataka i privatnosti, zaposleni je dužan da se ponaša u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Zaposleni ne sme da iznosi lične podatke iz evidencija koje se vode u Gradskoj upravi, osim u zakonom predviđenim slučajevima.

2. ODNOS ZAPOSLENIH PREMA STRANKAMA

Ophođenje sa strankama

Član 17

U ophođenju sa strankama zaposleni je dužan da:

- postupa profesionalno, ljubazno i pristojno;

- pokaže zainteresovanost i strpljenje, posebno sa neukom strankom;

- blagovremeno i tačno daje podatke i informacije, u skladu sa zakonom i drugim propisom;

- pruža pomoć i daje informacije za postupanje po zahtevima, kao i o pravnim sredstvima za zaštitu prava i interesa;

- rukovodi se načelom jednakosti i ne daje privilegije zavisno od bilo kakvih svojstava i ličnih osobina stranke;

- s posebnom pažnjom postupa prema osobama s invaliditetom i drugim osobama s posebnim potrebama;

- poštuje ličnost i dostojanstvo stranke.

Telefonski razgovori, poslovna pisma i sastanci

Član 18

Zaposleni je dužan da u telefonskom razgovoru uvek bude profesionalan, učtiv i kratak. Telefonski razgovor započinje predstavljanjem. Na poslovnu poruku odgovara se odmah ili u najkraćem mogućem roku.

Izbegavaju se privatni razgovori telefonom, posebno u prisustvu stranke.

Svaki službeni razgovor treba da se završi u prijateljskom i pozitivnom tonu.

Član 19

Na poslovnim pismima uvek otkucati štambilj Gradske uprave. Pismo ili elektronska pošta se potpisuju punim imenom i prezimenom, funkcijom u Gradskoj upravi, kao i svim neophodnim kontakt podacima.

Na pisma i elektronsku poštu odgovara se odmah ili u najkraćem mogućem roku.

Čestitke, izraze saučešća ili zahvalnosti uvek treba upućivati u pisanoj formi, a ne telefonom.

Sva komunikacija elektronskom poštom može se u ime i za račun Gradske uprave vršiti isključivo i jedino sa elektronskih poslovnih adresa.

Član 20

Pri zakazivanju sastanka jasno se definiše cilj i određuju lica koja se pozivaju.

Odluku o tome ko prisustvuje sastanku donosi organizator, a po potrebi i načelnik Gradske uprave.

Na poslovnim sastancima nikada se ne govori o poslovima u kojima prisutni nisu kompetentni i koji ne spadaju u opis radnog mesta. U poslovni sastanak uvek se uključuje najkompetentnija osoba (ili više osoba) iz pojedinih oblasti, prema nivou znanja koja su za taj sastanak potrebna.

Na sastancima se uvek treba držati teme sastanka i ne praviti digresija, odnosno ne pričati o temama koje nemaju direktne veze sa poslom koji se obavlja. Stranke za koje se proceni da samo troše vreme, na kulturan, ali jasan način sprečiti u tome.

3. ODNOS ZAPOSLENIH PREMA IMOVINI GRADSKE UPRAVE

Postupanje sa poverenim sredstvima

Član 21

Svaki zaposleni mora da se odnosi prema imovini Gradske uprave pažljivo i odgovorno, a poverene poslove da obavlja u skladu sa principima efikasnosti, ekonomičnosti, efektivnosti i racionalizaciji.

Zaposleni je dužan da materijalna i finansijska sredstva koja su mu poverena u vršenju poslova koristi namenski, u ime i za račun Gradske uprave i isključivo za obavljanje poslova i da ih ne koristi za privatne svrhe.

U imovinu Gradske uprave ulaze:

- službena vozila,

- računarska oprema i delovi,

- foto oprema,

- sistemi veza i telekomunikaciona oprema,

- alati, pribor i druga oprema,

- softver i drugi elektronski proizvodi,

- informacije i dokumentacija,

- stručna literatura.

Navedenu imovinu u celini, a ni u delovima, nije dozvoljeno iznositi iz poslovnih prostorija Gradske uprave ili iz elektronskih skladišta (servera, baza, cd-a,...), bez izričitog odobrenja načelnika Gradske uprave.

Iznošenje imovine Gradske uprave, kao i njeno korišćenje u druge svrhe bez izričitog odobrenja načelnika Gradske uprave, smatraće se za postupak koji ima za cilj otuđenje (krađu) ili sticanje ličnih koristi, a rezultiraće najstrožijim disciplinskim merama. Na isti način tretiraće se i svako namerno uništavanje, oštećenje, zloupotreba ili skidanje instaliranih uređaja koja je imovina Gradske uprave.

Oštećenje, gubitak, nesavesno ponašanje ili bilo koji drugi postupak zaposlenog u Gradskoj upravi koji ima kao posledicu smanjenje vrednosti ili uništavanje imovine od zaposlenog će se nadoknaditi u punom iznosu.

Izgled i korišćenje radnih prostorija

Član 22

Radne prostorije, odnosno kancelarije zaposlenih i ostale prostorije moraju biti čiste i uredne o čemu treba voditi računa sve vreme u toku trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.

Zabranjeno je zaposlenim licima da omogućavaju duže zadržavanje privatnih posetilaca u radnim prostorijama.

Zabranjeno je u radne prostorije unositi robu radi prodaje ili omogućavati drugom da to čini.

Prilikom napuštanja radne prostorije zaposleni je dužan da u istoj isključi svetlo, klima uređaj i da zatvori prozore.

4. DONOŠENJE I PRIMENA KODEKSA

Pridržavanje odredaba Kodeksa

Član 23

Zaposleni je dužan da se pridržava odredaba ovog Kodeksa.

Ponašanje zaposlenog suprotno odredbama ovog Kodeksa predstavlja lakšu povredu radne dužnosti, osim ako je zakonom određeno kao teža povreda radne dužnosti.

Svi zaposleni u Gradskoj upravi i lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u Gradskoj upravi potvrdiće davanjem pisane izjave da su upoznati sa pravilima ponašanja iz ovog Kodeksa.

Izjava iz stava 3. ovog člana čini sastavni deo personalnog dosijea zaposlenog.

Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovorni su neposredni rukovodioci organizacionih jedinica u Gradskoj upravi.

Javnost Kodeksa

Član 24

Kodeks se ističe na oglasnoj tabli u Gradskoj upravi.

Kodeks se objavljuje na internet stranici grada Smedereva.

Stupanje na snagu

Član 25

Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli Gradske uprave i na zvaničnoj internet adresi grada Smedereva, a objaviće se i u "Službenom listu grada Smedereva".