ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA JAGODINE

("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 5/2014)

 

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom se uređuje zaštita i spasavanje stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća, posledica terorizma, ratnih i drugih većih nesreća (u daljem tekstu: elementarne nepogode i druge nesreće) na teritoriji grada Jagodine, kao jedinice lokalne samouprave (u daljem tekstu: grad Jagodina).

Ovom Odlukom se istovremeno određuju nadležnosti gradskih organa u oblasti zaštite i spasavanja i bliže uređuju druga pitanja od značaja za organizaciju i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Jagodine.

Član 2

Elementarna nepogoda predstavlja događaj, stanje ili zbivanje hidrometeorološkog, geološkog ili biološkog porekla, kao što su: zemljotres, poplava, bujica, oluja, jaka kiša, atmosferska pražnjenja, grad, suša, odronjavanje ili klizanje zemljišta, snežni nanosi, ekstremne temperature vazduha, nagomilavanje leda na vodotocima, epidemija zaraznih bolesti, epidemija stočnih zaraznih bolesti, pojava štetočina i druge prirodne pojave većih razmera koje mogu ugroziti zdravlje i život ljudi ili prouzrokovati štetu većeg obima.

Član 3

Tehničko-tehnološka nesreća predstavlja iznenadni i nekontrolisani događaj ili niz događaja koji je izmakao kontroli prilikom upravljanja određenim sredstvima za rad ili prilikom postupanja sa opasnim materijama u proizvodnji, upotrebi, transportu, prometu, preradi, skladištenju i odlaganju, kao što su: požar, eksplozija, havarija, saobraćajni udes na kopnu, vodi i u vazduhu, udes u rudnicima i tunelima, rušenje brana, havarija na elektroenergetskim, naftnim i gasnim postrojenjima, akcidenti pri rukovanju radioaktivnim materijama i drugo, a čije posledice ugrožavaju bezbednost i živote ljudi, materijalna dobra i životnu sredinu.

Član 4

Terorizam predstavlja politički motivisano nasilje usmereno na nevojne objekte i stanovništvo od strane grupa ili pojedinaca sa namerom da se kod stanovništva izazove strah i nanese kolektivna materijalna šteta kako bi se ostvarili određeni politički ciljevi.

Član 5

Ratno stanje je stanje opasnosti u kojem je oružanim delovanjem spolja ugrožena suverenost, nezavisnost i teritorijalna celovitost zemlje, odnosno mir u regionu, koje zahteva mobilizaciju snaga i sredstava za odbranu.

VANREDNA SITUACIJA

Član 6

Vanredna situacija je stanje kada su rizici i pretnje ili posledice elementarnih nepogoda i drugih nesreća, kao i drugih opasnosti po stanovništvo, životnu sredinu i materijalna dobra takvog obima i intenziteta da njihov nastanak ili posledice nije moguće sprečiti ili otkloniti redovnim delovanjem nadležnih organa i službi, već je za njihovo ublažavanje i otklanjanje neophodno upotrebiti opsežne mere, snage i sredstva uz poseban režim rada.

Član 7

Odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji ili delu teritorije grada Jagodine donosi gradonačelnik na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije, odmah po saznanju za nastupanje neposredne opasnosti većeg obima ili kada je opasnost većeg obima već nastupila, a nije se mogla blagovremeno predvideti, pri čemu su ugroženi ljudski životi, materijalna i druga dobra.

Vanredna situacija se ukida prestankom opasnosti, odnosno prestankom potrebe za sprovođenjem mera zaštite i spasavanja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

SISTEM ZAŠTITE I SPASAVANJA I CIVILNA ZAŠTITA

Član 8

Sistem zaštite i spasavanja je deo sistema nacionalne bezbednosti i integrisani oblik upravljanja i organizovanja subjekata sistema zaštite i spasavanja na sprovođenju preventivnih i operativnih mera i izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja ljudi i dobara od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, uključujući i mere oporavka od tih posledica.

Član 9

Subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada su:

1. Gradski organi

1.1. Skupština grada

1.2. Gradsko veće

1.3. Gradonačelnik

1.4. Gradske uprave,

2. privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica),

3. građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.

CIVILNA ZAŠTITA

Član 10

Civilna zaštita je deo sveukupnog sistema zaštite i spasavanja čija je osnovna delatnost zaštita i spasavanje stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine i otklanjanje posledica od elementarnih nepogoda i drugih većih nesreća u miru, vanrednoj situaciji i ratnom stanju.

Civilna zaštita je humanitarna i nevojna aktivnost koja se organizuje i priprema u miru i ratu.

Član 11

Civilnu zaštitu čine:

- lična, uzajamna i kolektivna zaštita po mestu rada i po mestu stanovanja,

- mere civilne zaštite,

- zadaci civilne zaštite,

- poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite,

- sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja,

- osposobljena pravna lica,

- humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama,

- jedinice civilne zaštite opšte namene,

- skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje i aktiviranje civilne zaštite.

Član 12

Svi subjekti sistema civilne zaštite se pripremaju i opremaju za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, sprovode mere civilne zaštite i izvršavaju zadatke civilne zaštite u skladu sa zakonom.

Lična, uzajamna i kolektivna zaštita

Član 13

Lična, uzajamna i kolektivna zaštita je najmasovniji oblik pripremanja i organizovanog učešća građana u zaštiti i spasavanju, koja obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama, drugim objektima i mestima gde žive i rade.

Ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu sprovode svi subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Jagodine.

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, gradski organi, privredna društva i druga pravna lica, obezbeđuju i drže u ispravnom stanju propisani minimum potrebnih sredstava i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.

Građani i vlasnici stambenih zgrada obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu.

Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća utvrđene su vrste i minimum sredstava i opreme za sprovođenje lične, uzajamne i kolektivne zaštite.

Član 14

Gradska uprava u čijem je delokrugu rada zaštita građana i materijalnih dobara od elementarnih i drugih nepogoda u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Jagodini, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti. Poseban akcenat dati edukaciji stanovništva o reagovanju u zemljotresu, poplavama i požaru.

U realizaciju ovih aktivnosti uključiti poverenike civilne zaštite u svim naseljenim mestima.

Mere civilne zaštite

Član 15

Mere civilne zaštite su planske i organizovane radnje i postupci koje pripremaju i sprovode svi subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada radi zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara od opasnosti i posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Mere civilne zaštite su:

1. Preventivne mere

2. Mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

3. Mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće.

4. Mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Priprema i sprovođenje mera civilne zaštite ima za cilj da stanovništvo i teritoriju grada Jagodine učini otpornijim na vanredne situacije; da se blagovremeno otklone mogući uzroci ugrožavanja; da se smanji uticaj nastale opasnosti, po stanovništvo i materijalna dobra, a potom da se ublaže ili otklone neposredne posledice nastale u vanrednoj situaciji.

Svi subjekti sistema zaštite i spasavanja pripremaju i sprovode mere civilne zaštite.

Član 16

Preventivne mere obuhvataju procenu rizika i ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća; planiranje mera i aktivnosti na zaštiti i spasavanju u odnosu na sve vrste procenjenih opasnosti; prostorno i urbanističko planiranje: mere pri izgradnji na trusnom području ili izgradnji objekata (brane, skladišta, pumpne stanice) koji mogu ugroziti živote ljudi i materijalna dobra; regulisanje vodotokova; razbijanje leda na vodotokovima; protivgradnu odbranu; protivpožarne mere; mere kojima se sprečava eksplozija ubojnih sredstava, nekontrolisano oslobađanje, izlivanje ili rasturanje štetnih ili čvrstih hemijskih i radioaktivnih materijala; organizovanje obaveštavanja i uzbunjivanja građana (izradu akustičke studije, nabavku i održavanje sredstava za uzbunjivanje); epidemiološke, veterinarske i druge mere kojima se sprečavaju prirodne i tehničke nesreće ili ublažava njihovo dejstvo.

Blagovremenim sprovođenjem preventivnih mera u odnosu na moguće opasnosti po teritoriju, stanovništvo i materijalna dobra svode se mogući uzroci i posledice elementarnih nepogoda i drugih nesreća na najmanju moguću meru.

Gradski organi i druga pravna lica na teritoriji grada Jagodine prioritetno sprovode preventivne mere zaštite u skladu sa svojim nadležnostima.

Član 17

Mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća podrazumevaju stavljanje u stanje pripravnosti svih subjekata radi izvršavanja zadataka zaštite i spasavanja.

Mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća obuhvataju: prikupljanje podataka o nastupajućoj elementarnoj nepogodi i drugoj nesreći sa procenom njenog dejstva i mogućih posledica; aktiviranje Gradskog štaba za vanredne situacije; aktiviranje poverenika civilne zaštite; obaveštavanje i uzbunjivanje stanovništva i nadležnih organa; aktiviranje osposobljenih pravnih lica; mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene i materijalnih sredstava; raspoređivanje ljudstva i tehnike na najugroženija područja; posebne mere fizičkog obezbeđenja potencijalno ugroženih objekata; regulisanje saobraćaja na ugroženim područjima i druge mere u zavisnosti od vrste opasnosti.

Član 18

Mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće podrazumevaju operativne aktivnosti svih subjekata u izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja, odnosno organizovano učešće ljudstva i sredstava u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara.

Mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće obuhvataju organizovanje neprekidnog praćenja situacije na terenu; određivanje prioriteta za usmeravanje snaga i sredstava; poseban režim ili zabranu saobraćaja na ugroženom području; zabranu pristupa i kretanja na ugroženom području; zabranu korišćenja nepokretnosti i pokretnih stvari ako njihovo korišćenje izaziva dodatnu opasnost; evakuaciju; zbrinjavanje; pružanje prve i medicinske pomoći; traženje dodatne pomoći preko Okružnog štaba i preduzimanje drugih mera na sprečavanju i smanjenju posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Član 19

Mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća predstavljaju radnje kojima se stvaraju uslovi za normalan život i rad na ugroženom području i obuhvataju: asanaciju terena; prikupljanje podataka, procenu i utvrđivanje visine nastale štete; organizovanje prikupljanja i raspodele pomoći; i druge mere.

Zadaci civilne zaštite

Član 20

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, svi subjekti na teritoriji grada Jagodine sprovode zadatke civilne zaštite, i to:

1. uzbunjivanje (obaveštavanje o neposredno nastupajućoj ili već nastaloj opasnosti);

2. evakuacija (plansko i organizovano premeštanje ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara, gradskih organa, privrednih društava i drugih pravnih lica sa ugroženog područja na teritoriju na kojoj ne postoji opasnost i koja pruža uslove za život i zaštitu);

3. sklanjanje i urbanističke mere zaštite (održavanje postojećih skloništa, drugih zaštitnih objekata, podrumskih i drugih podzemnih prostorija za sklanjanje; prilagođavanje novih i postojećih komunalnih objekata za sklanjanje; izrada podrumskih prostorija u novim objekatima u skladu sa propisanim uslovima);

4. zbrinjavanje ugroženih i nastradalih (obezbeđivanje smeštaja, zdravstvena zaštita, snabdevanje hranom i pijaćom vodom, spajanje razdvojenih porodica, psihološka podrška i stvaranje drugih uslova za život ugroženim, postradalim i evakuisanim licima);

5. radiološka, hemijska i biološka zaštita (obezbeđenje kolektivne zaštite u urbanoj sredini i preduzećima, upotreba sredstava za ličnu RHB zaštitu od strane građana i dekontaminacija);

6. zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća - udesa (privredno društvo i drugo pravno lice koje obavlja aktivnosti u kojima su prisutne opasne materije preduzima sve neophodne mere za sprečavanje i ograničavanje uticaja udesa; grad sačinjava eksterni Plan zaštite od udesa za teritoriju svoje nadležnosti, kao sastavni deo Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama);

7. zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina (zaštita se sprovodi kao preventivna mera u okviru prostornog i urbanističkog planiranja, uz primenu građevinsko-tehničkih i drugih mera; spasavanje se sprovodi putem radnji i postupaka za izviđanje ruševina, pronalaženje lica zatrpanih u ruševinama, osiguranje oštećenih i pomerenih delova konstrukcija zgrada i objekata radi sprečavanja daljeg rušenja, spasavanje zatrpanih odnosno njihovo izvlačenje izvan zone rušenja, mere prve pomoći i hitne medicinske pomoći, raščišćavanje ruševina);

8. zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom (održavanje i ojačavanje oštećenih objekata za zaštitu od poplava, osmatranje i izviđanje stanja vodostaja, uzbunjivanje, evakuacija stanovništva i materijalnih dobara iz ugroženih područja, odstranjivanje vode iz poplavljenih objekata, pronalaženje i izvlačenje nastradalih i utopljenih, zbrinjavanje ugroženog stanovništva i saniranje posledica izazvanih poplavama);

9. zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima (spasavanje na planinama, iz snežnih lavina, jama, pećina i sličnih mesta);

10. zaštita i spasavanje od požara i eksplozija (sprovodi se u vidu preventivnih mera, kroz: prostorno i urbanističko planiranje; pravilno skladištenje zapaljivih i eksplozivnih materija u stambenim, privrednim i drugim objektima; opremanje sredstvima zaštite i spasavanja; protivpožarnu obuku; osposobljavanje za gašenje početnih požara);

11. zaštita od neeksplodiranih ubojnih sredstava - NUS (u slučaju pronalaženja zaostalih eksplozivnih sredstava i ostataka iz rata, sredstava zaostalih posle eksplozija skladišta ubojnih sredstava, odbačenih ubojnih sredstava iz nelegalnog poseda, odmah se obaveštava najbliža policijska stanica, sredstvo se vidno obeležava i obezbeđuje dok ne dođu ovlašćena lica);

12. prva i medicinska pomoć (svi oblici prve pomoći, samopomoći i uzajamne pomoći i daljeg zbrinjavanja povređenih i obolelih uz angažovanje Crvenog krsta, preko zdravstvenih ustanova i službi i organizacija socijalne zaštite);

13. asanacija terena (preduzimanje sanitarno-higijenskih i sanitarno-tehničkih mera na terenu, u naselju i objektima, u cilju sprečavanja nastanka i širenja zaraznih bolesti, epidemija i drugih štetnih posledica po stanovništvo, uklanjanje i sahranjivanje leševa, uginulih životinja, kao i uklanjanje otpadnih i drugih materija, mere dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije);

NADLEŽNOSTI GRADSKIH ORGANA

Skupština grada

Član 21

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine na teritoriji grada, u skladu sa zakonom, Skupština grada Jagodine vrši sledeće poslove:

1. donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;

2. donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

3. planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite, kao i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

4. obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

5. razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda;

6. razmatra izveštaje gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje;

7. usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Gradskog štaba za vanredne situacije;

8. i druge poslove u skladu sa zakonom.

Gradsko veće

Član 22

Gradsko veće vrši sledeće poslove:

1. usvaja Procenu ugroženosti za teritoriju grada Jagodine;

2. usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

3. donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda;

4. prati realizaciju preventivnih mera zaštite;

5. predlaže akta koja donosi Skupština grada;

6. određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;

7. donosi akt o formiranju jedinica opšte namene;

8. i druge poslove u skladu sa zakonom.

Gradonačelnik

Član 23

Gradonačelnik vrši sledeće poslove:

1. stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;

2. obavlja funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije i rukovodi njegovim radom;

3. u saradnji sa zamenikom i načelnikom štaba predlaže postavljenje ostalih članova štaba za vanredne situacije;

4. donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji ili delu teritorije grada Jagodine, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

5. rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

6. usmerava i usklađuje rad Gradskih organa i pravnih lica čiji je grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

7. predlaže Gradskom veću Procenu ugroženosti za teritoriju grada na usvajanje;

8. predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na usvajanje;

9. stara se o formiranju, opremanju i obukama jedinica civilne zaštite opšte namene;

10. ostvaruje saradnju sa načelnikom Pomoravskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije Pomoravskog upravnog okruga u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

11. stara se o sprovođenju evakuacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i o njihovom zbrinjavanju;

12. stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

13. odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika: jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada;

14. odlučuje o uvođenju dežurstva u gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

15. obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

16. odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;

17. ostvaruje saradnju sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;

18. stara se o nabavci i održavanju sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada;

19. stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

20. razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

21. izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

22. i druge poslove u skladu sa zakonom.

Gradske uprave

Član 24

Gradske uprave sa svojim službama u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove:

1. prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;

2. učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Jagodine;

3. izrađuju pojedine delove Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

4. učestvuju u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;

5. učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

6. vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

7. učestvuju u nabavljanju i održavanju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada;

8. učestvuju u obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

9. organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu, određuju poverenike i zamenike poverenika u objektima gradskih uprava, odnosno preduzimaju aktivnosti zaštite i spasavanja svojih radnika i materijalnih sredstava;

10. učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene;

11. ostvaruju saradnju sa Odeljenjem za vanredne situacije u Jagodini;

12. staraju se o obezbeđenju neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;

13. obavljaju stručne i organizacione poslove za potrebe Gradskog štaba iz svoje nadležnosti;

14. i druge poslove u skladu sa zakonom.

Poslovi zaštite i spasavanja

Član 25

Poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Jagodinu vrši Gradska uprava u čijem je delokrugu rada zaštita građana i materijalnih dobara od elementarnih i drugih nepogoda.

Gradska uprava iz stava 1. ovog člana, pored poslova iz člana 24. ove odluke, vrši sledeće poslove:

1. stručne, operativne i planske poslove zaštite spasavanja u vanrednim situacijama;

2. nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti;

3. nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

4. nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja;

5. inicijator je kod nadležnih gradskih uprava i organa za preduzimanje preventivnih mera za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

6. stara se o ažuriranju planskih dokumenata zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i o usklađivanju istih sa susednim opštinama i drugim nadležnim subjektima;

7. ostvaruje neposrednu saradnju sa predstavnikom Odeljenja za vanredne situacije u Jagodini;

8. izrađuje plan mobilizacije jedinica i organizuju izvršenje mobilizacije jedinica opšte namene;

9. inicijator je aktivnosti pripreme propisa iz oblasti zaštite i spasavanja iz nadležnosti grada Jagodine;

10. pruža stručnu pomoć subjektima zaštite i spasavanja u oblasti zaštite i spasavanja;

11. obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Gradskog štaba;

12. priprema uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima o mogućoj ili nastaloj opasnosti;

13. organizuje obuke pripadnika Civilne zaštite;

14. vodi evidenciju o pripadnicima, sredstvima i opremi jedinica civilne zaštite opšte namene;

15. vodi i druge evidencije za potrebe zaštite i spasavanja;

16. obavlja i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom.

Mesne zajednice

Član 26

Mesne zajednice, preko predsednika mesne zajednice i Saveta mesne zajednice:

1. predlažu Gradskom štabu za vanredne situacije poverenike civilne zaštite i njihove zamenike na području svoje nadležnosti;

2. obaveštavaju Gradski štab za vanredne situacije o podacima sa svog područja koji su od značaja za planiranje, organizovanje i sprovođenje zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara;

3. u skladu sa svojim mogućnostima, planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje i sprovođenje preventivnih mera zaštite od prirodnih i drugih nesreća na svom području;

4. učestvuju u organizovanju i osposobljavanju građana za sprovođenje lične, uzajamne i kolektivne zaštite;

5. obezbeđuju učešće građana u zaštiti i spasavanju (pomeranje ili evakuacije stanovništva, zbrinjavanje nastradalog stanovništva i drugo), kao i u otklanjanju posledica na svom području;

6. učestvuju u informisanju građana o opasnostima od prirodnih i drugih nesreća, posledicama i merama koje se preduzimaju na zaštiti, spasavanju i otklanjanju posledica na svom području;

7. ostvaruju saradnju sa Komisijom za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda na svom području;

8. i druge poslove u skladu sa zakonom.

PRIVREDNA DRUŠTVA I DRUGA PRAVNA LICA

Član 27

Privredna društva i druga pravna lica planiraju zaštitu i spasavanje svojih zaposlenih radnika, kao i korisnika usluga koji se u određenoj situaciji mogu zateći u objektima i krugu privrednog društva ili pravnog lica, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine u skladu sa zakonom i svoje planove usklađuju sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Jagodine.

Privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici, koji nemaju obavezu izrade planskih dokumenata, sprovode preventivne mere, postupke lične, uzajamne i kolektivne zaštite, odnosno preduzimaju aktivnosti za sprečavanje i širenje posledica u svojim poslovnim zgradama i drugim objektima rada, u sklopu jedinstvenog sistema zaštite i spasavanja grada Jagodine.

Za pripremu i sprovođenje mera zaštite i spasavanja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća odgovoran je rukovodilac privrednog društva, odnosno preduzetnik.

Član 28

Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje (u daljem tekstu: osposobljena pravna lica) su privredna društva i druga pravna lica na teritoriji grada Jagodine koja su u pogledu ljudskog potencijala, opremljenosti i drugih kapaciteta pripremljena za izvršavanje određenih zadataka i mera zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih dobara i životne sredine.

Osposobljena pravna lica svojim planom i programom rada, u skladu sa zakonom, utvrđuju zadatke, aktivnosti i način delovanja kojim se obezbeđuje učešće ljudstva i materijalno-tehničkih sredstava u akcijama zaštite i spasavanja na teritoriji grada Jagodine.

Osposobljena pravna lica određuje Gradsko veće, posebnim aktom, na predlog Štaba.

Sa osposobljenim pravnim licima na teritoriji grada Jagodine sklapa se ugovor o potrebi njihovog angažovanja u akcijama zaštite i spasavanja.

Naknada stvarnih troškova za angažovanje osposobljenih pravnih lica u akcijama zaštite i spasavanja vrši se u skladu sa zakonom.

Aktiviranje i upotrebu osposobljenih pravnih lica u vanrednim situacijama naređuje Gradski štab za vanredne situacije.

Sredstva za nadoknadu troškova nastalih učešćem osposobljenih pravnih lica u vanrednim situacijama obezbeđuju se iz budžeta grada Jagodine.

Član 29

Humanitarne organizacije i udruženja pripremu i sprovođenje zadataka u vanrednim situacijama sprovode u okviru svojih redovnih delatnosti u skladu sa zakonom i pravilima međunarodnog humanitarnog prava.

Gradska organizacija Crvenog krsta vrši pripremu i sprovođenje zadataka u vanrednim situacijama u skladu sa ovlašćenjima i programskim aktivnostima Crvenog krsta Srbije.

Član 30

Vlasnici i korisnici nepokretnih stvari omogućavaju da se u vanrednim situacijama na njihovim nepokretnostima sprovode radovi neophodni za zaštitu i spasavanje koje naredi Gradski štab za vanredne situacije.

Vlasnici i korisnici materijalno-tehničkih sredstava neophodnih za zaštitu i spasavanje, zajedno sa potrebnim ljudstvom, stavljaju sredstva, opremu i ljudstvo na raspolaganje Gradskom štabu za vanredne situacije.

Zbog izvedenih radova na nepokretnostima i korišćenja materijalno-tehničkih sredstava vlasnicima sleduju adekvatne naknade u skladu sa važećim propisima.

GRAĐANI, GRUPE GRAĐANA, UDRUŽENJA, PROFESIONALNE I DRUGE ORGANIZACIJE

Član 31

Građani grada Jagodine aktivno učestvuju u zaštiti i spasavanju; ispunjavaju materijalnu obavezu za potrebe zaštite i spasavanja; Obučavaju se i opremaju za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu; postupaju u skladu sa propisanim i naređenim merama i izvršavaju zadatke civilne zaštite.

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja učestvuju svi sposobni građani.

Za vreme učešća u akcijama zaštite i spasavanja, kao i za uništenu i oštećenu imovinu datu za potrebe zaštite spasavanja, građani imaju pravo na naknadu, u skladu sa važećim propisima.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika civilne zaštite.

Član 32

Grupe građana, udruženja građana, profesionalne i druge organizacije u skladu sa zaključcima Gradskog štaba za vanredne situacije, a prema svojim kadrovskim i materijalno-tehničkim mogućnostima organizuju i sprovode zadatke i mere kojima se obezbeđuje učešće njihovih članova, sredstava i opreme u zaštiti i spasavanju.

RUKOVOĐENJE U VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 33

Za koordinaciju i rukovođenje zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama, u skladu sa Zakonom i Uredbom o sastavu i načinu rada štabova za vanredne situacije ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 98/10), formira se Gradski štab za vanredne situacije kao operativno-stručni organ Skupštine grada Jagodine.

Rešenje o formiranju Gradskog štaba za vanredne situacije donosi Skupština grada na predlog gradonačelnika.

Član 34

Gradski štab za vanredne situacije čine:

- komandant štaba,

- zamenik komandanta,

- načelnik,

- članovi štaba.

U odnosu na vrstu opasnosti ili za potrebe izvršavanja specifičnih zadataka u vanrednim situacijama Gradski štab za vanredne situacije može formirati stručno-operativne timove.

Član 35

Gradski štab za vanredne situacije obavlja sledeće poslove:

1. predlaže donošenje odluke o proglašenju i ukidanju vanredne situacije i naređuje pripravnost-spremnost za vanredne situacije;

2. rukovodi i koordinira rad subjekata sistema zaštite i spasavanja i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;

3. rukovodi i koordinira pripremu i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

4. koordinira akcijama i operacijama zaštite i spasavanja na području grada;

5. rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije uzimajući u obzir potrebe održivog razvoja i smanjenja ugroženosti i rizika od budućih vanrednih situacija na teritoriji grada;

6. razmatra i daje mišljenje na predlog Procene ugroženosti i predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

7. prati stanje i organizaciju sistema zaštite i spasavanja i predlaže mere za njihovo poboljšanje:

8. naređuje upotrebu snaga i sredstava zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;

9. stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima, kao i o preduzetim merama za smanjenje rizika i inicira preduzimanje preventivnih mera za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih većih nesreća;

10. prati nabavku i održavanje sredstava za uzbunjivanje;

11. razmatra i predlaže formiranje, organizaciju, opremanje i obučavanje jedinice civilne zaštite opšte namene, kao i spremnost osposobljenih pravnih lica;

12. sarađuje sa nadležnim organima zaštite spasavanja susednih država u vanrednim situacijama;

13. procenjuje i prati ugroženost teritorije od nastanka vanredne situacije;

14. donosi naredbe, zaključke i preporuke;

15. sarađuje sa štabovima za vanredne situacije susednih jedinica lokalne samouprave;

16. imenuje poverenike civilne zaštite i zamenike poverenika u naseljenim mestima;

17. izrađuje predlog godišnjeg plana rada i godišnji izveštaj o radu, podnosi ih Skupštini grada na usvajanje i sprovodi godišnji plan rada;

18. razmatra i predlaže donošenje Odluke o organizaciji civilne zaštite na teritoriji grada Jagodine;

19. angažuje osposobljena pravna lica i druge subjekte od značaja za grad Jagodinu u aktivnostima zaštite i spasavanja;

20. i druge poslove u oblasti zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom.

Član 36

Pored nadležnosti iz prethodnog člana, Gradski štab, u slučaju vanredne situacije:

1. postupa u skladu sa naređenjima, zaključcima i preporukama Republičkog i Okružnog štaba za vanredne situacije;

2. naređuje mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, pravnih subjekata osposobljenih za zaštitu i spasavanje, građana i materijalnih sredstava;

3. naređuje uvođenje dežurstva subjektima od značaja za zaštitu i spasavanje;

4. određuje poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

5. nalaže posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

6. određuje poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

7. naređuje evakuaciju stanovništva u okviru teritorije svoje nadležnosti;

8. određuje drugačiji raspored radnog vremena;

9. određuje posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, drumski prevoz i sl);

10. uspostavlja zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

11. uspostavlja privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

12. nalaže korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

13. i druge mere u skladu sa zakonom.

POVERENICI CIVILNE ZAŠTITE

Član 37

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna dobra u naseljima na teritoriji grada Jagodine, postavljaju se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici.

Poverenike i zamenike poverenika u naseljima postavlja i razrešava Gradski štab za vanredne situacije.

Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene na području svoje nadležnosti

JEDINICE CIVILNE ZAŠTITE OPŠTE NAMENE

Član 38

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara u vanrednim situacijama, kao i za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja, kao što su: lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, zatim učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije, formiraju se jedinice civilne zaštite opšte namene.

Jedinice opšte namene se formiraju kao privremeni sastavi od dobrovoljaca i radno sposobnog stanovništva, odnosno zaposlenih.

Akt o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene donosi Gradsko veće, na predlog Gradskog štaba.

O pripadnicima jedinica civilne zaštite opšte namene evidenciju vodi Gradska uprava u čijem je delokrugu rada zaštita građana i materijalnih dobara od elementarnih i drugih nepogoda.

Obuka, opremanje i troškovi angažovanja jedinica civilne zaštite opšte namene finansiraju se iz budžetskih sredstava grada Jagodine.

PROCENA UGROŽENOSTI, PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA I PLAN FUNKCIONISANJA CIVILNE ZAŠTITE

Član 39

Nosilac izrade Procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je Gradska uprava u čijem je delokrugu rada zaštita građana i materijalnih dobara od elementarnih i drugih nepogoda koja u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Jagodini, izrađuje Procenu u skladu sa zakonom, Uredbom o sadržaju i načinu izrade planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama ("Službeni glasnik RS" broj 8/11) i Uputstvom o metodologiji za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama ("Službeni glasnik RS" broj 96/12).

Gradski štab za vanredne situacije razmatra Procenu ugroženosti, a gradonačelnik je predlaže Gradskom veću na usvajanje.

Član 40

Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama je Gradska uprava u čijem je delokrugu rada zaštita građana i materijalnih dobara od elementarnih i drugih nepogoda koja u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Jagodini, izrađuje Plan u skladu sa zakonom i Uredbom o sadržaju i načinu izrade planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama ("Službeni glasnik RS", broj 8/11) i Uputstvom o metodologiji za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama ("Službeni glasnik RS" 96/12).

Gradski štab za vanredne situacije razmatra Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, a gradonačelnik ga predlaže Gradskom veću na usvajanje.

Član 41

Nosilac izrade Plana funkcionisanja sistema civilne zaštite, kao sastavnog dela Plana odbrane Republike Srbije, je Gradska uprava u čijem je delokrugu rada zaštita građana i materijalnih dobara od elementarnih i drugih nepogoda koja u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Jagodini, izrađuje Plan u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane i potrebnim izvodom iz Plana odbrane Republike.

FINANSIRANJE

Član 42

U skladu sa zakonom, grad Jagodina finansira:

1. pripremanje, opremanje i obuku Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinica civile zaštite opšte namene, poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i troškove sprovođenja mera zaštite i spasavanja;

2. troškove angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

3. izgradnju i održavanje sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Jagodine;

4. prilagođavanje podzemnih objekata za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;

5. obuku stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;

6. saniranje šteta nastalih prirodnom ili drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

7. druge potrebe zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 43

Pravno ili fizičko lice koje je prouzrokovalo ugrožavanje ljudi i materijalnih dobara, odnosno koje je namerno izazvalo nesreću, mora nadoknaditi:

1. troškove zaštitnih i spasilačkih intervencija,

2. troškove sanacije i dovođenja u prvobitno stanje,

3. troškove odštete pravnim i fizičkim licima.

Odgovornost pravnog ili fizičkog lica iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u skladu sa važećim propisima.

UTVRĐIVANJE ŠTETE

Član 44

Utvrđivanje i procena štete od elementarnih nepogoda i drugih nesreća se vrši u skladu sa propisanom metodologijom i nomenklaturom.

Štete usled elementarnih nepogoda i drugih nesreća na teritoriji grada Jagodine procenjuje Komisija za procenu štete koju obrazuje gradonačelnik.

Aktom o obrazovanju Komisije se uređuje način njenog rada.

Komisija procenjuje štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća na objektima, zemljištu, sredstvima, materijalnim i kulturnim dobrima.

PRIZNANJA I NAGRADE

Član 45

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja dodeljuju se priznanja i nagrade na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.

Priznanja i nagrade se dodeljuju: privrednim društvima i drugim pravnim licima, pripadnicima Gradskog štaba za vanredne situacije, pripadnicima jedinica civilne zaštite opšte namene, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima civilne zaštite i zaslužnim pojedincima.

Priznanja i nagrade se uručuju na dan grada Jagodine.

ZAVRŠNE ODREDBE

Član 46

Ova odluka stupa na snagu 8 dana od dana objavljivanja u Službenom glasniku grada Jagodine.