ODLUKAO ODRŽAVANJU ČISTOĆE, JAVNIH I ZELENIH POVRŠINA I ZAŠTITI KOMUNALNIH OBJEKATA("Sl. list Grada Loznice", br. 6/2009, 9/2009, 2/2011, 9/2011, 4/2013, 11/2013 i 2/2014 - dr. odluka) |
Ovom Odlukom se propisuju uslovi za održavanje čistoće na javnim površinama; prikupljanje, iznošenje i deponovanje smeća; uređenje, održavanje, korišćenje i izgradnja parkova i drugih zelenih površina, zaštita, zauzeće i raskopavanje javnih površina; zaštita i održavanje komunalnih objekata; kao i način i uslovi za obavljanje ovih komunalnih delatnosti na području naseljenog mesta Loznica i drugim naseljenim mestima na teritoriji Grada Loznice.
Delatnosti iz člana 1. ove Odluke, kao komunalne delatnosti, obavlja javno preduzeće koje je osnovano za obavljanje tih komunalnih delatnosti, odnosno preduzeće kome su ti poslovi povereni ili preduzetnik u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: ovlašćeno preduzeće).
Pod javnim površinama u smislu ove Odluke smatraju se:
1. ulice (kolovozi, trotoari, trgovi, ulični travnjaci, prolazi, parkirališta i slobodne površine) prostori ispred i između stambenih zgrada, stambeno-poslovnih zgrada, staze, pešački prelazi, stepeništa, mostovi sa prostorom ispod njih, nadvožnjaci, uređena izgrađena rečna obala,
2. autobuska stanica, autobuska stajališta u gradskom saobraćaju, železnička stanica, taksi stanice, benzinske pumpe u gradu i parking prostori,
3. pijace, tržnice na malo,
4. groblja,
5. ulični travnjaci, drvoredi, zelene površine u stambenim naseljima i blokovima, zeleni pojas,
6. sportsko - zabavni tereni (stadioni i igrališta i sl.),
7. javna kupališta (plaže, bazeni i dr.),
8. neizgrađeno građevinsko zemljište u opštoj upotrebi,
9. površine koje budu obuhvaćene programom održavanja čistoće na javnim površinama.
Građani, preduzeća, ustanove i preduzetnici dužni su da doprinose održavanju čistoće i unapređenju higijene na javnim površinama i da ukazuju pomoć ovlašćenim preduzećima, službama, službenim licima koja su pozvana i zadužena da preduzimaju propisane mere u cilju obavljanja delatnosti iz člana 1. ove Odluke.
II ODRŽAVANJE ČISTOĆE NA JAVNIM POVRŠINAMA
Pod održavanjem čistoće na javnim površinama se podrazumeva: čišćenje i pranje ulica i trotoara, prikupljanje i iznošenje otpadaka sa javnih površina, čišćenje snega i leda na javnim površinama, čišćenje blatnih nanosa, uklanjanje neregistrovanih ili havarisanih motornih vozila i drugih stvari sa javnih površina, uklanjanje reklamnih i propagandnih listića i preduzimanje drugih mera predviđenih zakonom i ovom Odlukom koje obezbeđuju čistoću javnih površina u naseljenom mestu Loznica, naseljenom mestu Banja Koviljača, prigradskim naseljenim mestima i drugim naseljenim mestima pod uslovima utvrđenim ovom Odlukom.
Čišćenje površina iz člana 3. tačka 1, 5, 8. i 9. ove Odluke vrši ovlašćeno preduzeće kome su ovi poslovi povereni i to na osnovu i u okviru usvojenog programa koji sadrži vrstu, obim i dinamiku radova.
Za čišćenje javnih površina iz člana 3. tačke 2, 3, 4, 6. i 7. ove Odluke odgovorni su neposredni korisnici tih površina, odnosno pravna i fizička lica kojima su te površine poverene na upravljanje, korišćenje ili održavanje, ukoliko za pojedine površine nije odredbama ove Odluke ili posebnim propisima drugačije određeno.
Izuzetno od odredaba člana 3. ove Odluke, prostor ispred i oko poslovnih prostorija i stambenih objekata (porodične stambene zgrade i zgrade kolektivnog stanovanja) dužni su da čiste vlasnici, odnosno korisnici istih.
Vlasnici, odnosno korisnici poslovnih prostorija dužni su da čiste prostor od regulacione linije do kolovoza i pasaže.
Vlasnici, odnosno korisnici porodičnih stambenih zgrada dužni su da čiste prostor od regulacione linije do kolovoza u vremenskom intervalu u kome to ne obavlja ovlašćeno preduzeće.
Prilaz zgradi i ulaz u zgradu kolektivnog stanovanja dužni su da čiste vlasnici i korisnici stanova.
Ako je održavanje čistoće i čišćenje pojedinih javnih površina iz člana 3. ove Odluke uređeno posebnim propisima, primenjivaće se ti propisi.
Čišćenje prostora ispred i oko objekata za prodaju roba na malo i lokala zanatskih i uslužnih delatnosti, kioska, parkirališta, gradilišta, zabavnih parkova i slično vrše vlasnici, odnosno korisnici tih objekata.
Vlasnici, odnosno korisnici objekata iz prethodnog stava u obavezi su da obezbede i postave odgovarajuće posude za otpatke i da ih uredno prazne i održavaju.
Za održavanje čistoće prostora ispred i okolo škola, obdaništa, bolnice, pošte, groblja, ustanova, preduzeća, industrijskih objekata, stovarišta, magacina, autobuske stanice, benzinskih pumpi i sl. staraju se organizacije, preduzeća, ustanove i pojedinci koji te objekte, odnosno površine koriste.
Ustanove, preduzeća i drugi subjekti iz stava 1. ovog člana u obavezi su da obezbede i postave odgovarajuće posude za otpatke.
Broj i mesto postavljenih odgovarajućih posuda za otpatke iz člana 10. i 11. ove Odluke određuju korisnici objekata.
Na javnim površinama, osim na površinama iz člana 10. i 11. ove Odluke, preduzeće kome je povereno upravljanje građevinskim zemljištem postavlja korpe za otpatke koje moraju biti tako podešene da se mogu lako prazniti, prati i održavati.
Korpe za otpatke moraju se uredno prazniti i održavati od strane ovlašćenog preduzeća.
Zabranjeno je odlaganja kućnog smeća u ulične korpe za otpatke.
Smeće i otpaci posle čišćenja sa javnih površina iz člana 3. tačka 2, 3, 5. i 6. sakupljaju se u tipizirane posude i odvoze na deponiju smeća najmanje jednom nedeljno.
Smeće i otpaci posle čišćenja sa javnih površina iz člana 3. tačka 1, 4, 7, 8. i 9. odmah po sakupljanju odvoze se na deponiju smeća.
Smeće i otpatke sa javnih površina zabranjeno je ubacivati u slivnike.
Ovlašćeno preduzeće može na osnovu ugovora preuzeti čišćenje površina iz člana 3. tačka 2-7. ove Odluke.
Pranje površina iz člana 3. tačka 1. ove Odluke vrši se prema Programu čišćenja javnih površina.
Pranje se vrši noću ukoliko je temperatura iznad 4°C i od 21 do 05 časova.
Planom čišćenja javnih površina mogu se odrediti ulice, gde je dozvoljeno pranje danju.
Izuzetno u periodu od 16. novembra do 31. marta pranje se može vršiti danju, ukoliko je temperatura viša od 4°C.
Sva vozila pre ulaska na javnu površinu moraju se očistiti od blata i drugih nečistoća i biti propisano natovarena kako ne bi došlo do rasipanja tereta.
Pravna i fizička lica koja ne postupe u skladu sa stavom 1. ovog člana, dužni su da plate posebnu naknadu za čistoću za usluge otklanjanja povećane nečistoće.
4. Uklanjanje havarisanih vozila
Uklanjanje neregistrovanih ili havarisanih motornih vozila i drugih stvari sa javnih površina, shodno odredbama ove Odluke vrši preduzeće koje upravlja javnim parkiralištima na teritoriji Grada Loznice po nalogu, odnosno rešenju komunalnog inspektora Grada Loznice ili po nalogu komunalnog policajca.
Ovlašćeno preduzeće je obavezno da obezbedi čuvanje uklonjenih vozila na svom prostoru koji je adekvatno uređen i obezbeđen.
Ukoliko se vlasnik uklonjenog vozila u roku od 8 dana ne pojavi da preuzme vozilo, ovlašćeno preduzeće preduzima mere u cilju utvrđivanja podataka o vlasniku vozila i obaveštava ga da u roku od 8 dana preuzme svoje vozilo, uz izmirenje nastalih troškova.
Ukoliko se ne može utvrditi vlasnik vozila, ovlašćeno preduzeće putem sredstava javnog informisanja poziva vlasnika da preuzme svoje vozilo u roku od 8 dana, uz izmirenje nastalih troškova.
Ukoliko vlasnik vozila odbije da preuzme vozilo o tome se sačinjava zapisnik, a vozilo ostaje na raspolaganju ovlašćenom preduzeću.
Po isteku rokova iz stava 3. i 4. ovog člana, ovlašćeno preduzeće naplatu svojih potraživanja ostvaruje prodajom, odnosno preradom vozila.
Troškovi uklanjanja i čuvanja vozila utvrđuju se prema cenovniku ovlašćenog preduzeća.
Reklamni i propagandni listići, plakati, objave i slični natpisi (u daljem tekstu: reklamni materijal) ne smeju se isticati van za to predviđenih ili uređenih mesta.
Reklamni materijal ne sme se rasturati na javnim površinama. Izuzetno reklamni materijal može se lepiti i ispisivati na fasadama stambenih zgrada i komunalnim objektima uz odobrenje Gradske uprave - Odeljenja za planiranje i izgradnju.
Za dobijanje odobrenja iz stava 2. ovog člana pravna i fizička lica dužna su da podnesu dokaz o obezbeđenju ovlašćenog preduzeća za uklanjanje reklamnog materijala.
Sneg, led, grad, kao i bujica (u daljem tekstu: padavine) uklanjaju se sa javnih površina odmah a najkasnije u roku od 24 časa i to:
1. padavine sa pešačkih zona, javnih stepeništa, trotoara i uličnih slivnika uklanja ovlašćeno preduzeće;
2. padavine ispred stambenih i poslovnih objekata i prostorija čiste sa trotoara i sakupljaju u gomile bliže kolovozu, korisnici tih objekata i prostorija;
3. padavine sa staza do kanti za smeće u dvorištima i sa kućnog stepeništa, čiste stanari, odnosno vlasnici.
Uklanjanje padavina iz stava 1. ovog člana ne sme se vršiti na način i sa predmetima kojima se oštećuje javna površina.
Radi normalnog odvijanja saobraćaja u zimskom periodu vrši se neprekidno uklanjanje snega i leda sa kolovoza i trotoara i to u skladu sa Programom zimske službe koji donosi javno preduzeće za upravljanje građevinskim zemljištem do 15. oktobra tekuće godine za narednu godinu.
Program zimske službe sadrži:
1. spisak saobraćajnica i pešačkih komunikacija sa redom prvenstva u obavljanju čišćenja i uklanjanju snega i leda, sprečavanja stvaranja poledice i posipanja odgovarajućim materijalima,
2. broj i vrstu mehanizacije, njihovu namenu i raspored korišćenja,
3. broj i raspored zaposlenih koji će čistiti i uklanjati sneg i led,
4. usluge i sredstva drugih lica koji će se koristiti u slučaju potrebe, mesta za deponovanje snega i način njihovog održavanja,
5. potrebna finansijska sredstva za sprovođenje programa.
Prilikom utvrđivanja Programa zimske službe i reda prvenstva iz stava 1. i 2. ovog člana moraju se uzeti u obzir saobraćajnice u kojima se odvija javni gradski saobraćaj, prilazi zdravstvenim i dečijim ustanovama, školama, centrima za snabdevanje, stajalištima na tim pravcima, kao i mogućnost prilaza, odnosno iznošenja smeća u gusto naseljenim blokovima.
Gradska uprava - Odeljenje za privredu dužno je da najkasnije do 15. oktobra tekuće godine propiše način odvijanja saobraćaja za vreme zimskog perioda.
Preduzeće kome su Programom zimske službe povereni poslovi dužno je da saobraćajnice u gradu, odnosno kolovoze i trotoare posipa denaturisanom solju prema programu zimske službe.
Zimsko održavanje površina iz člana 3. ove Odluke tačka 1, 5, 8. i 9. vrši ovlašćeno preduzeće.
Pravna lica, preduzetnici, vlasnici stanova i porodičnih zgrada, odnosno korisnici dužni su da očiste sneg sa trotoara ispred svojih prostorija, prilaznih puteva i staza koje koriste i da ih posipaju odgovarajućim materijalom za slučaj poledice, kao i da uklanjaju sneg i led sa krovova zgrada kako isti ne bi ugrozili bezbednost prolaznika.
Korisnici neizgrađenog građevinskog zemljišta dužni su da obezbede uklanjanje snega i leda sa trotoara i posipanje trotoara u slučaju poledice odgovarajućim materijalom na delu trotoara koji se prostire pored tog zemljišta.
Preduzeća koja upravljaju železničkom stanicom, autobuskom stanicom, pijacama, grobljem i drugim objektima od opšteg interesa (bolnice, škole i sl.) dužni su da čiste sneg a u slučaju poledice posipaju odgovarajućim materijalom površine koje koriste radi obezbeđenja nesmetanog saobraćaja u krugu navedenih objekata.
Sneg i led sa kolovoza i trotoara čisti se po pravilu odmah po prestanku padavina, odnosno i pre prestanka padavina ukoliko sneg pada neprekidno duže od 12 sati i ako se stvaraju veće naslage.
Sneg se čisti sa kolovoza do ivičnjaka kolovoza, a sa trotoara do granice trotoara i kolovoza, s tim da se olučnjaci i slivnici ne zatrpaju i time ne ometa prolaz pešaka i vozila do uklanjanja snega na deponiju za sneg.
Očišćeni sneg sa kolovoza i trotoara odnosi se na deponiju za sneg prema Programu zimske službe.
O uklanjanju snega i leda sa trotoara i drugih javnih površina koje nisu obuhvaćene Programom zimske službe, dužni su da se staraju građani, odnosno mesna zajednica.
Održavanje čistoće na javnim površinama vrši se prema godišnjem Programu koji ovlašćeno preduzeće usaglašava sa javnim preduzećem za upravljanje građevinskim zemljištem.
Program se nakon usaglašavanja dostavlja Komunalnoj inspekciji i komunalnoj policiji.
Na osnovu programa iz stava 1. ovog člana ovlašćeno preduzeće i javno preduzeće za upravljanje građevinskim zemljištem dužni su da u roku od 15 dana po usvajanju programa zaključe ugovor o bližim uslovima i načinu održavanja čistoće javnih površina, a posebno o načinu i dinamici sprovođenja usvojenog Programa, plaćanju izvršenih radova i naknadi troškova ovlašćenom preduzeću za radne dane u kojima se ne radi, odnosno radi sa smanjenim obimom i intenzitetom zbog ekstremnih padavina ili ekstremnih temperatura vazduha.
Poslovi stručnog nadzora u cilju utvrđivanja stvarnog obima i kvaliteta radova vrši JP "Grad".
JP "Grad" i izvođač radova su dužni da svakodnevno vode građevinski dnevnik sa tačno utvrđenom vrstom i obimom radova.
Listovi građevinskog dnevnika su sastavni deo privremenih situacija koje ispostavlja izvođač radova najkasnije petog u mesecu za prethodni mesec.
U cilju ostvarivanja komunalnog reda na komunalnim površinama nije dozvoljeno:
1. bacati hartije, novine i druge otpatke van korpe za otpatke ili kontejnera, ili na drugi način stvarati nečistoću na javnim površinama,
2. lepiti, rasturati reklamni materijal, objave i slično na javnim površinama,
3. koristiti javne površine za smeštaj robe, ambalaže i drugih stvari,
4. izlivati otpadne ovde, fekalije i druge nečistoće na javne površine ili na njima držati smeće, zemlju, građevinski materijal i sl. stajsko đubrivo, otvarati odvodne kanale za sprovođenje otpadnih voda, fekalija ili nečeg drugog na javnu površinu,
5. testerisati ili cepati drva, razbijati ugalj ili drugi materijal na javnim površinama,
6. prati putnička ili teretna vozila na ulicama i drugim javnim površinama,
7. ostavljati vozilo na mestu na kome se nalazi ulični hidrant, šaht ili slivnici,
8. popravljati ili servisirati motorna vozila ili obavljati druge zanatske usluge na javnim površinama, postavljati kioske ili neke druge objekte,
9. izbacivati smeće ili otpatke iz putničkog ili teretnog vozila na javne površine,
10. ostavljanje na javnim površinama neregistrovano vozilo ili havarisano vozilo i priključno vozilo,
11. pranje vozila, odeće i obuće na javnim česmama, fontanama,
12. pranje terasa, prosipanje i odvođenje tečnosti putem kanala i na drugi način na ulice, trotoare - javne površine,
13. iznositi zemlju, smeće, otpatke, šut, građevinski materijal iz dvorišta sopstvene zgrade, kuće i ostavljati na javnu površinu,
14. iz sudova za smeće, kante za otpatke i đubrišta uzimati ili preturati otpatke,
15. paljenje smeća u dvorištima i sudovima za smeće ili drugim površinama,
16. uništavati ili oštećivati sudove za smeće i kante za otpatke,
17. uništavati ili oštećivati komunalne objekte (žardinjere, zaštitne ograde na mostovima, javne satove, zaštitnu ogradu na putevima, telefonske govornice, stubove za javnu rasvetu, poštanske sandučiće i sl.),
18. bacati u kontejnere ili plastične kese otpad i materije opasne po život i zdravlje ljudi,
19. vršiti prodaju robe van pijačnog prostora i mesta koje je odredila Gradska uprava - Odeljenje za planiranje i izgradnju,
20. hranjenje pasa i mačaka na javnim površinama.
U cilju ostvarivanja komunalnog reda na komunalnim površinama nije dozvoljeno zaustavljanje ili ostavljanje vozila u kolskom ili pešačkom prolazu između zgrada, dečijim igralištima i drugim mestima namenjenim za rekreaciju, pešačkim stazama, na mestima gde je onemogućen pristup posudama za odlaganje smeća, objektima vatrogasne i hitne pomoći, zdravstva, na mestima gde bi se ometalo korišćenje pešačke komunikacije, prilaz objektima kao i na mestima gde bi se onemogućio ili otežao pristup kolskom ulazu, odnosno izlazu iz zgrade ili dvorišta i sl.
Čišćenje obuće, merenje vagom, prodaja lozova (igre na sreću), karte za sportske priredbe i druge priredbe zabavnog karaktera može se vršiti samo na mestima koje određuje Gradska uprava - Odeljenje za planiranje i izgradnju.
Prilikom seče i kresanja drveća, uređivanja travnjaka i skverova kao i prilikom vršenja drugih sličnih poslova na javnim površinama materijal i otpaci se moraju sa javne površine otkloniti i očistiti.
Prevoz ogreva, građevinskog materijala i drugog materijala (zemlja, pesak, šljunak i betonske mase, šut, šljunak, strugotina, kabasta stočna hrana, stajsko đubre i sl.) smeća, otpadaka, fekalija i drugih tečnih materija može se vršiti samo vozilima koja su za tu svrhu namenjena, tako da se prilikom prevoza materijala ne prosipa.
Istovar i utovar građevinskog i drugog materijala i robe može se vršiti samo onda kad za to ne postoje druge površine, u tom slučaju se utovar i istovar moraju obaviti brzo i bez odlaganja.
Posle svakog istovara i utovara mora se odmah ukloniti ambalaža, otpad i nečistoća.
III IZNOŠENJE I DEPONOVANJE SMEĆA
Pod iznošenjem i deponovanjem smeća u smislu ove Odluke podrazumeva se: prikupljanje i odvoženje kućnog smeća, prikupljanje i odvoženje ostalog smeća i otpadaka, prikupljanje i odvoženje fekalija, deponovanje, odnosno odlaganje kućnog smeća, ostalog smeća, otpadaka i fekalija, uređenje i održavanje deponije smeća.
1. Prikupljanje i iznošenje smeća
Prikupljanje, iznošenje i deponovanje smeća kao i iznošenje fekalija vrši ovlašćeno preduzeće u okviru zone organizovanog iznošenja smeća.
Zona organizovanog iznošenja smeća obuhvata područje naseljenih mesta: Loznica, Banja Koviljača, Gornja Koviljača, Lešnica, Klupci, Lozničko Polje, Lipnički Šor, Jelav, Tršić, Draginac, Simino Brdo, Brezjak, Korenita, Zajača, Paskovac, Voćnjak, Krajišnici, Trbušnica, Baščeluci i Ploča.
U ovom području ne može se otkazati usluga iznošenja i deponovanja smeća, osim u slučaju da su objekti sa tog područja nenastanjeni.
U skladu sa tehničkim i ostalim mogućnostima ovlašćeno preduzeće može, ugovorom zaključenim sa mesnom zajednicom i drugim pravnim i fizičkim licima i uz naknadu, preuzeti obavezu iznošenja i deponovanja smeća izvan zone organizovanog iznošenja smeća.
Naknadu za uslugu iz stava 4. ovog člana utvrđuje ovlašćeno preduzeće svojim aktima.
Obveznik naknade za uslugu iznošenja i deponovanja smeća je vlasnik stambenog, odnosno poslovnog prostora ili zakupac ili drugi korisnik ovog prostora ako je ova obaveza utvrđena ugovorom o zakupu ili drugim ugovorom overenim kod nadležnog organa.
Vlasnik stambenog, odnosno poslovnog prostora iz prethodnog stava je dužan da bez odlaganja ugovor o zakupu ili drugi ugovor iz prethodnog stava dostavi ovlašćenom preduzeću, u protivnom obveznik naknade ostaje vlasnik stambenog, odnosno poslovnog prostora.
Stvarnu površinu prostora za koju se plaća naknada za usluge iznošenja i deponovanja smeća, utvrđuje ovlašćeno preduzeće i o tome je dužno da pismeno - rešenjem obavesti vlasnika stambenog, odnosno poslovnog prostora (u daljem tekstu: korisnik), koji ima pravo prigovora u roku od 8 dana od dana dostavljanja rešenja Gradskoj upravi - Odeljenju za planiranje i izgradnju.
Stvarnu površinu čini neto površina stambenog ili poslovnog prostora koja se dobija umanjenjem spoljnih gabarita objekta za 15%.
Za utvrđenu površinu korisnik usluge plaća mesečnu naknadu po metru kvadratnom prostora, a po cenama koje su u skladu sa važećim zakonskim propisima kojima se reguliše ova materija.
Prostor, odnosno površina za koju se plaća naknada za usluge iznošenja smeća obuhvata:
- poslovni prostor preduzeća, ustanova, radnji i drugih pravnih lica (i to zatvoreni, poluzatvoreni i otvoreni prostor, pomoćne površine, stepeništa, komunikacije i drugi prostor koji se koristi za obavljanje delatnosti);
- prostor za stanovanje u zgradama kolektivnog stanovanja i
- prostor za stanovanje u individualnim porodičnim zgradama sa pomoćnim objektima koje se koriste za stanovanje ili smeštaj ogreva, alata, zimnice i slično.
U kućno smeće spadaju svi otpaci iz stambenih i poslovnih prostorija.
Pod ostalim smećem podrazumeva se stari nameštaj i aparati za domaćinstvo, otpaci industrijske i zanatske delatnosti, šljaka iz kotlarnica, zemlja, građevinski šut, kamenje, cigla, veće količine granja i trave i slično.
U ostale otpatke spadaju svi otpaci koji nisu obuhvaćeni stavom 1. i 2. ovog člana.
Kućno smeće se odlaže u tipizirane posude koje se postavljaju na mestima koje odredi ovlašćeno preduzeće.
Posude za odlaganje smeća iz stava 1. ovog člana postavljaju se izvan javnih saobraćajnih površina. Izuzetno kontejneri se mogu postaviti na pešačkom ili saobraćajnom prostoru ukoliko nema mogućnosti da se postave na drugo mesto.
Postavljanje kontejnera, način njihovog obeležavanja vrši ovlašćeno preduzeće uz prethodno pribavljenu saglasnost Gradske uprave - Odeljenja za planiranje i izgradnju.
Ostalo smeće iz člana 34. stav 2. odlaže se na posebno mesto koje utvrdi ovlašćeno preduzeće.
Sekundarne sirovine (kartonska, staklena, plastična i metalna ambalaža i sl.) zaposleni u poslovnom prostoru moraju upakovati i zavezati i odložiti na posebno mesto koje utvrdi ovlašćeno preduzeće radi odnošenja i deponovanja.
Posude za smeće su tipizirane.
Tipove ovih posuda određuje ovlašćeno preduzeće.
Kod individualnih porodičnih zgrada kućno smeće se prikuplja, odnosno odlaže u kante ili vreće.
Kod zgrada kolektivnog stanovanja i poslovnih zgrada kućno smeće se prikuplja, odnosno odlaže u kontejnere.
Izuzetno, ukoliko mesne prilike to nalažu ovlašćeno preduzeće može odrediti uslove i način prikupljanja, odnosno odlaganja kućnog smeća na drugačiji način.
Posude za kućno smeće u novoizgrađenom stambenom, odnosno poslovnom objektu obezbeđuje investitor i to u dovoljnom broju određenog tipa i zapremine, a prema utvrđenom normativu kako bi se onemogućilo ostavljanje i rasturanje smeća van određene lokacije.
Po izvršenoj nabavci posude za smeće prenose se na upravljanje i održavanje ovlašćenom preduzeću koje se brine o ispravnosti i otklanjanju manjih i tekućih oštećenja.
Troškove nabavke vreća i posuda za kućno smeće za potrebe individualnih porodičnih zgrada, kao i posuda za zgrade kolektivnog stanovanja, zajedničke prostorije stambenih i poslovnih zgrada i poslovnih objekata snose korisnici.
Zapisnik o neispravnosti, odnosno potrebi zamene dotrajale posude ovlašćeno preduzeće dostavlja komunalnoj inspekciji koja nalaže korisniku, odnosno ovlašćenom preduzeću da pribavi nove posude o trošku korisnika.
Iznošenje smeća vrši se jednom nedeljno, a u zonama kolektivnog stanovanja i češće ukoliko za to postoji potreba.
Sa ulica, trotoara i drugih javnih površina smeće se odnosi posle svakog čišćenja.
Ukoliko korisnik usluga ima potrebu za dodatnim iznošenjem smeća može tražiti od ovlašćenog preduzeća dodatno iznošenje za šta se plaća posebna naknada.
Ovlašćeno preduzeće obavezno je da na zahtev korisnika iznese i ostalo smeće i otpatke koji ne spadaju u kućno smeće i za to ima pravo na naknadu.
Fizička i pravna lica su dužna da odmah dostave zahtev za iznošenje šljake, šuta i ostalog smeća i otpadaka ovlašćenom preduzeću, a ovo je dužno da ovu uslugu izvrši u roku od 3 dana od dana podnošenja zahteva.
Ovlašćeno preduzeće svojim aktima utvrđuje cenu za izvršene usluge iz stava 3, 4. i 5. ovog člana.
Čišćenje, uklanjanje otpadaka i nečistoće dnevno vrši:
1. pravno lice i preduzetnik koje obavlja gradski saobraćaj na autobuskoj stanici i prostor oko autobuske stanice;
2. korisnici kioska i sličnih objekata na javnim površinama, oko svojih objekata;
3. pravno lice i preduzetnik koje se stara o parkiralištima;
4. pravno lice i preduzetnik koje upravlja benzinskim stanicama - pumpama na prostorima koji služe benzinskoj stanici;
5. pravno lice i preduzetnik koje upravlja grobljima;
6. pravno lice i preduzetnik koje upravlja sportskim terenima i bazenima za kupanje;
7. priređivač zabavnih igara: zabavna strelišta, luna parkovi i cirkuske predstave oko mesta priređivanja ovih igara;
8. pravno lice i preduzetnik koje izvodi građevinske radove na površini gde izvodi radove;
9. pravno lice i preduzetnik, zanatske i druge radnje na javnim površinama koje služe redovnoj upotrebi objekata koje koriste;
10. pravno lice koje se bavi prometom otpadnih, ogrevnih i građevinskih materijala i njihova stovarišta i magacini oko prodavnica, stovarišta i magacina sa ulaza u ove objekte i izlaza iz njih.
Ukoliko dođe do prosipanja materijala iz prethodnog stava ovlašćeno preduzeće izvršiće čišćenje i pranje na teret pravnog lica, preduzetnika, odnosno lica koja su prouzrokovala prljanje ulica, odnosno javnih površina.
Iznošenje i deponovanje smeća vrši se po pravilu danju, s tim što se sa prostora uže zone gradskog centra iznošenje smeća ne može vršiti u vremenu od 14 do 16 časova.
U posudama za smeće zabranjeno je paliti smeće, bacati žar, sipati otpadnu vodu ili drugu tečnost, kao i bacati otpatke koji ne spadaju u kućno smeće.
Pri iznošenju smeća ovlašćeno preduzeće je dužno da vodi računa da se otpaci ne rasipaju, ne podiže prašina, ne širi smrad i ne stvara prekomerna buka, kao i da se ne prljaju i ne oštećuju prostorije i površine sa kojih se iznosi smeće.
Posle iznošenja smeća mesta za posudu moraju se ostaviti čistim.
Posle pražnjenja posude za smeće ovlašćeno preduzeće dužno je da iste odmah vrati na određeno mesto.
Deponovanje kućnog smeća, ostalog smeća i otpadaka i fekalija vrši se isključivo na mestima koja su za to određena odgovarajućim prostornim i urbanističkim planom.
Deponije smeća i ostalih otpadaka, kao i mesta na kojima se odlažu fekalne mase moraju se redovno održavati i uređivati prema sanitarno-higijenskim uslovima utvrđenim posebnim propisima.
Zabranjeno je kućno smeće, ostalo smeće i otpatke i fekalije istovarati i ostavljati izvan deponije smeća iz stava 1. ovog člana.
Na deponijama smeća moraju se postaviti instalacije za pranje vozila i svako vozilo se posle pražnjenja mora oprati.
Ovlašćeno preduzeće ima isključivo pravo prikupljanja i iskorišćavanja otpadaka iz kućnog smeća i smeća sa javnih površina, kao i drugih otpadaka za čije je iznošenje obavezano.
Građani se ne mogu baviti u vidu zanimanja prikupljanjem otpadaka iz kućnog smeća i smeća sa javnih površina i na deponiji smeća.
Zabranjeno je puštanje stoke radi napasanja na deponiji smeća.
Korisnici septičkih jama dužni su da blagovremeno i po pravilu pismenim putem obaveste ovlašćeno preduzeće o potrebi čišćenja septičke jame.
Ovlašćeno preduzeće dužno je da na zahtev korisnika izvrši čišćenje septičke jame i odvoženje fekalija u roku od 3 dana od dana podnošenja zahteva, uz naknadu.
Fekalije se izručuju u gradsku kanalizaciju na mestima koje odredi nadležan organ Gradske uprave za komunalne poslove po prethodno pribavljenom mišljenju preduzeća koje se stara o održavanju i eksploataciji gradske kanalizacije.
O uređenju mesta za izručenje fekalije, kao i njihovom održavanju stara se ovlašćeno preduzeće.
Mesta na kojima se izručuju fekalije moraju biti uređena tako da se ista ne rasipaju i ne širi smrad. Ova mesta moraju biti snabdevena instalacijama za pranje vozila, a svako vozilo posle pražnjenja mora se oprati i dezinfikovati.
Vlasnik, odnosno korisnik objekta za koji nije izgrađena kanalizacija dužan je izgraditi propisanu septičku jamu i istu je obavezan da održava.
Troškove čišćenja i održavanja snosi vlasnik, odnosno korisnik objekta.
Zabranjeno je ispuštanje i prelivanje materija i tečnosti iz septičkih jama, izbacivanje ili odvođenje otpadne i fekalne vode u bašte, kanale, dvorišta, njive, na javne površine i dr.
Septičke jame moraju biti izgrađene u svemu prema sanitarno-higijenskim normama i građevinskim propisima.
Porodično-stambene zgrade, poslovne zgrade, skladišta, škole, domovi kulture, sportske hale, sportski tereni, pijace, kafane i bifei moraju imati izgrađeni sanitarni čvor (WC) sa propisanom septičkom jamom, ukoliko nisu priključeni na gradsku kanalizacionu mrežu.
Sanitarni čvor mora ispunjavati sve uslove iz člana 48. ove Odluke.
Izvlačenje fekalnih i drugih otpadaka, odnosno voda vrši isključivo ovlašćeno preduzeće specijalnim vozilom, a čišćenje pada na teret vlasnika, odnosno korisnika.
Septičke jame se moraju čistiti čim se napune 2/3 njihove zapremine.
IV ODRŽAVANJE JAVNIH ZELENIH POVRŠINA
Pod održavanjem javnih zelenih površina, u smislu ove Odluke podrazumeva se uređenje, tekuće održavanje, korišćenje, izgradnja i zaštita javnih zelenih površina.
Pod javnim zelenim površinama na području Grada Loznice, u smislu ove Odluke podrazumevaju se:
1. parkovski kompleksi,
2. ulično zelenilo (zelene površine duž saobraćajnica, između kolovoza i trotoara, između kolovoznih traka, drvoredi i travnjaci),
3. parkovi i park šume,
4. javne zelene površine oko stambenih zgrada,
5. zelene površine oko škola, ustanova, preduzeća, državnih i drugih organa od opšteg interesa,
6. zelene površine oko uređenog korita reke Štire,
7. cvetni zasadi i zasadi u žardinjerama na javnim površinama i
8. druge površine koje su urbanističkim planom, odnosno drugim odgovarajućim planom označene kao javne zelene površine.
Održavanje javnih zelenih površina iz prethodnog stava poverava se ovlašćenom preduzeću u skladu sa Programom održavanja javnih zelenih površina koji sadrži vrstu, obim i dinamiku radova.
Ozelenjavanje površina oko novoizgrađenih objekata vrši se uz stručni nadzor ovlašćenog preduzeća koje se stara o uređenju građevinskog zemljišta.
Poslove iz stava 1. ovog člana vrši ovlašćeno preduzeće, kao i lica koja imaju pravo korišćenja površine i investitor.
Zelene površine u svojini građana uređuju i održavaju njihovi vlasnici, odnosno korisnici.
Javno preduzeće za upravljanje građevinskim zemljištem dužno je da se stara da ne dođe do propadanja i uništavanja javnih zelenih površina, kao i da na tim površinama obezbedi potreban broj korpi za sitan otpad i dovoljan broj klupa za odmor.
Na javnim zelenim površinama mogu se podizati i ostavljati samo oni objekti i uređaji i izvoditi drugi radovi koji su određeni urbanističkim i prostornim planovima i drugim aktima nadležnog organa.
Izvođač građevinskih radova dužan je da pre otpočinjanja radova sačini zapisnik sa javnim preduzećem za upravljanje građevinskim zemljištem o stanju javne zelene površine na kojoj se izvode radovi, a ovlašćeno preduzeće će na osnovu tog zapisnika sačiniti predlog mera za zaštitu i uređenje javne zelene površine radi dovođenja iste u prvobitno stanje.
Troškovi predloženih mera za zaštitu i uređenje javne zelene površine i dovođenje iste u prvobitno stanje padaju na teret izvođača radova i investitora.
Preduzeće zaduženo za održavanje javnih zelenih površina dužno je da:
- odmah izvrši uklanjanje oštećenih stabala sa javnih zelenih površina,
- odmah ukloni pokošenu travu i otpadni zeleni materijal,
- uklanja papir i drugi otpadni materijal sa javnih zelenih površina,
- ukloni rastinje koje ugrožava funkcionisanje komunalnih objekata.
Ovlašćeno preduzeće donosi godišnji Program održavanja javnih zelenih površina koji se usaglašava sa javnim preduzećem za upravljanje građevinskim zemljištem.
Program se nakon usaglašavanja dostavlja komunalnoj inspekciji i komunalnoj policiji.
Na osnovu programa iz stava 1. ovog člana ovlašćeno preduzeće i javno preduzeće za upravljanje građevinskim zemljištem dužni su da u roku od 15 dana po usvajanju programa zaključe ugovor o bližim uslovima i načinu održavanja javnih zelenih površina, a posebno načinu i dinamici sprovođenja usvojenog programa, plaćanju izvođenja radova i naknadi troškova ovlašćenom preduzeću za radne dane u kojima se ne radi, odnosno radi sa smanjenim obimom i intenzitetom zbog ekstremnih padavina ili ekstremnih temperatura vazduha.
Poslovi stručnog nadzora u cilju utvrđivanja stvarnog obima i kvaliteta radova vrši JP "Grad".
JP "Grad" i izvođač radova su dužni da svakodnevno vode građevinski dnevnik sa tačno utvrđenom vrstom i obimom radova.
Listovi građevinskog dnevnika su sastavni deo privremenih situacija koje ispostavlja izvođač radova najkasnije petog u mesecu za prethodni mesec.
2. Zaštita javnih zelenih površina
Na javnim zelenim površinama, a u cilju zaštite istih zabranjeno je:
1. kretanje van staza,
2. sečenje drveća i šiblja i njihovo uništavanje na drugi način,
3. postavljanje plakata na stabla drveća,
4. sedenje i ležanje po travnjacima,
5. bavljenje sportom na travnjacima i sankanje u zimskom periodu,
6. premeštanje klupa i ležanje na istim,
7. vožnja biciklom, motorom, autom, zapregom i slično, osim ako se vozilo kreće u svrhu održavanja zelenih površina i komunalnih objekata,
8. parkiranje vozila,
9. loženje vatre i paljenje lišća,
10. oštećenje ograde stubića, javne rasvete i spomenika,
11. kidanje i gaženje cveća,
12. nanošenje bilo kakvog materijala ili otpada,
13. napasanje krupne i sitne stoke,
14. bacanje papira, pranje vozila, kampovanje ili bilo koja druga radnja koja prouzrokuje oštećenje javne zelene površine.
Javne površine mogu se koristiti shodno svojoj nameni.
Posebnim odobrenjem Gradske uprave - Odeljenja za planiranje i izgradnju javne površine mogu se koristiti i u druge svrhe.
Za svako privremeno zauzeće javne površine, izvršilac zauzeća dužan je da pribavi odobrenje Odeljenja za planiranje i izgradnju Gradske uprave grada Loznice.
Na javnim površinama može se odobriti privremeno zauzeće u cilju smeštaja građevinskog i sličnog materijala, ogrev, postavljanje tezgi za prodaju bižuterije, proizvoda domaće radinosti, aparate za prodaju sladoleda, postavljanje stolova i stolica ispred ugostiteljskih radnji, postavljanje robe ispred trgovinskih radnji i slično uz propisanu nadoknadu.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za privremeno zauzeće javne površine dužan je da u zahtevu navede mesto, površinu i vreme korišćenja zauzetog prostora.
Po prestanku korišćenja zauzetog prostora na javnim površinama pravna i fizička lica su dužna da isti vrate u prvobitno stanje.
Komunalna inspekcija odnosno komunalna policija je dužna da vlasnicima koji su zauzeli javnu površinu bez odobrenja Gradske uprave - Odeljenja za planiranje i izgradnju, izdaju nalog za njihovo uklanjanje sa rokom izvršenja, koji može biti određen u časovima.
U slučaju da vlasnik, odnosno korisnik zauzete javne površine, u određenom roku ne izvrši nalog komunalne inspekcije, odnosno komunalne policije, navedeni organi pristupiće prinudnom izvršenju naloga.
Otpadni i drugi materijal bez ekonomske vrednosti ukloniće se na deponiju, a ostali predmeti i materijal predaće se na čuvanje preduzeću ili fizičkom licu na teret vlasnika, odnosno korisnika.
Ukoliko se vlasnik, odnosno korisnik ne javi, odnosno ne podmiri troškove u ostavljenom roku, pristupiće se prodaji predmeta i materijala a sredstva dobijena prodajom uplatiće se u korist budžeta Grada Loznice.
Ukoliko se vlasnik, odnosno korisnik stvari ili stare robe male ekonomske vrednosti (stare odeće, obuće ili dr.) radi čije prodaje je izvršio zauzeće javne površine protivno prednje navedenim članovima, ne javi u ostavljenom roku a najduže do pravosnažnog okončanja prekršajnog postupka, isto će se ukloniti na deponiju odnosno uništiće se bez prava potraživanja vlasnika odnosno korisnika pomenutih stvari.
VI RASKOPAVANJE JAVNIH POVRŠINA
Javne površine se mogu raskopavati radi postavljanja podzemnih instalacija i objekata ili radi njihovog održavanja ili rekonstrukcije.
Javne površine se mogu raskopavati radi postavljanja nadzemnih objekata kao što su stubovi, panoi, reklamne table, slavoluci i sl.
Raskopavanje javne površine može se vršiti samo uz prethodno pribavljeno odobrenje izdato od strane Gradske uprave - Odeljenja za planiranje i izgradnju.
Odobrenjem se određuje vreme i način raskopavanja, održavanje čistoće za vreme izvođenja radova i zatrpavanje, odnosno način dovođenja ulice, trotoara i drugih javnih površina u prvobitno stanje.
Izvođač radova je obavezan da posle izvedenih radova dovede raskopanu javnu površinu u prvobitno stanje.
Ukoliko se pristupi raskopavanju ulica i trotoara i drugih javnih površina bez prethodno pribavljenog odobrenja ili protivno izdatom odobrenju ili se obaveze određene članom 68. ove Odluke ne izvršavaju u potpunosti ili delimično, komunalna inspekcija naložiće rešenjem izvođaču radova da u određenom roku izvrši:
1.) zatrpavanje bespravno zatrpane ulice, trotoara i druge javne površine i dovođenje istih u pređašnje stanje,
2.) uklanjanje zemlje i drugog otpadnog materijala ostalog posle zatrpavanja,
3.) ispunjavanje obaveze investitora, odnosno izvođača radova iz rešenja komunalnog inspektora.
Radi otklanjanja iznenadnih kvarova i funkcionalnih smetnji na podzemnim instalacijama (vodovodnim, kanalizacionim, elektro, telefonskim itd.), može se vršiti raskopavanje javnih površina i pre pribavljenog odobrenja u smislu člana 68. ove Odluke, s tim što je izvođač radova dužan da prvog narednog radnog dana obavesti komunalnu inspekciju o preduzetim radovima i zatraži od nadležnog organa da se izda naknadno odobrenje.
Pri raskopavanju površina izvođač radova je dužan da gradilište obezbedi na pogodan način i to: ako se radovi izvode na putevima gradilište mora biti označeno saobraćajnim znakom. Prilikom izvođenja radova izvođač je dužan da javne površine obezbedi radi bezbednosti prolaza pešaka do stambenih i poslovnih prostorija.
Izvođač radova je dužan da instalacije, objekte i uređaje koje ošteti svojom krivicom odmah dovede u prvobitno stanje o sopstvenom trošku.
Izvođač građevinskih radova dužan je da se stara:
1. o čišćenju javnih površina, ispred i oko gradilišta sve dokle dopire rastur građevinskog materijala, blato i druge nečistoće,
2. o održavanju ivičnjaka i rešetaka slivnika na fekalnoj i kišnoj kanalizaciji na terenu gradilišta,
3. o obezbeđenju građevinskog materijala i zemlje od rasturanja i raznošenja na javne površine,
4. o čišćenju i pranju vozila pre njihovog izlaska sa gradilišta,
5. o polivanju trošnog materijala za vreme rušenja da bi se sprečilo podizanje prašine.
Pod građevinskim radovima u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva se izgradnja, rekonstrukcija, adaptacija i rušenje objekta, kao i raščišćavanje zemljišta za izgradnju.
Šut, zemlja, otpaci, građevinski materijal i sl. koji nastaju prilikom izgradnje i rušenja objekta moraju se ukloniti i odneti na deponiju odmah ili najkasnije u roku od 48 časova od završetka izgradnje ili rušenja objekta.
Odvoz materijala i sl. obavezan je vršiti onaj koji izvodi radove na izgradnji ili rušenju objekta. Ukoliko čišćenje, pranje i odvoz otpadnog materijala vrše ovlašćena preduzeća, troškove ove usluge snosi preduzeće koje je izvodilo radove.
Izvođač radova je dužan da gradilište ogradi u delu koji se graniči sa javnim površinama ili je po odobrenju zauzima. Ograda mora biti izgrađena samo od materijala koji ne može da nanese povrede licima ili ošteti njihove stvari.
Kod izgradnje, rekonstrukcije i adaptacije spratnih i poluspratnih zgrada, graditelj je dužan da postavi nadstrešnicu iznad prelaza za pešake.
Prilikom izvođenja radova na površinama iz člana 3. stav 1. tačka 1. ove Odluke, izvođač radova je dužan da obezbedi da se zemlja i ostali rastresiti materijal ne rasipa. Po završetku radova, zemlja, materijal i otpaci moraju se odmah ukloniti sa javne površine.
VII ZAŠTITA KOMUNALNIH OBJEKATA I ODRŽAVANJE
Pod komunalnim objektima smatraju se objekti za snabdevanje vodom, javne česme, bunari, fontane, kanalizaciona i vodovodna mreža, objekti za odvođenje otpadnih voda, poklopci na otvorenim šahtama, objekti javne rasvete, objekti elektroenergetske, distributivne i prenosne mreže, poštanski sandučići, saobraćajni znaci, telefonske govornice, nadstrešnice za autobuska stajališta, oglasni stubovi, panoi, klupe, tende, žardinjere, javni spoljni delovi zgrade, table sa natpisima ulica i brojevi, kontejneri, parkovi, drvoredi, spomenici, spomen ploče, ograde na mostovima, zaštitne ograde na putevima, bankine, trgovi, ulice i objekti na njima, parking prostori i druge javne površine, sportski tereni, groblja, pijace i uređaji na njima, stambeno poslovne zgrade, montažni objekti, benzinske, autobuske, železničke stanice, toplane i svi drugi objekti koji se po svojoj nameni mogu smatrati komunalnim objektima.
Komunalni objekti imaju svojstvo javnih dobara u opštoj upotrebi i mogu ih koristiti sva fizička i pravna lica shodno njihovoj nameni.
Komunalni objekti moraju se držati u čistom, ofarbanom, ispravnom stanju, a o njihovom održavanju staraće se vlasnik, odnosno organizacija ili građani kojima je povereno održavanje i čuvanje tih objekata.
Spoljni delovi zgrada, poslovnih prostorija, kioska (zidovi, balkoni, izlozi, vrata, prozori, ograde, tende i dr.) moraju se redovno čistiti, farbati i održavati u ispravnom stanju.
Na spoljnim delovima zgrade zabranjeno je:
1. prljati ili na drugi način oštećivati zidove, fasade i druge spoljne delove zgrada,
2. oslikavati fasade, lepiti plakate, reklame, obaveštenja i drugo bez prethodno dobijene dozvole,
3. postavljati firme i reklame na zgradama i poslovnim prostorijama bez prethodnog odobrenja Odeljenja za planiranje i izgradnju Gradske uprave.
O čistoći, izgledu i ispravnosti spoljnih delova zgrada, stambenih objekata, poslovnih prostorija, kioska, baraka i sl. (fasade, terase, lođe, izlozi, vrata, prozori, zaštitni limovi, tende) staraju se vlasnici i drugi korisnici prostora.
O popravkama, obnovi i krečenju fasada i ostalih spoljnih delova zgrada staraju se vlasnici i drugi korisnici prostora.
Komunalna inspekcija ovlašćena je da licima odgovornim za održavanje čistoće i ispravnost spoljnih delova zgrada rešenjem naloži da nedostatke u tom pogledu otklone u primerenom roku, a ukoliko ne postupi po nalogu, ovlastiće se nadležna organizacija da izvrši otklanjanje nedostataka na teret vlasnika odnosno korisnika prostora.
Izlozi prodavnica, poslovnih prostorija, kioska i sl. moraju biti ispravni (čista i cela staklena okna, ofarbani ramovi) i uređeni aranžmani po važećim propisima za određene delatnosti).
2. Ograde na javnim površinama
Ograde na javnim površinama mogu se izgrađivati samo po prethodno pribavljenom odobrenju Odeljenja za planiranje i izgradnju Gradske uprave.
Sve vrste ograda (na mostovima, oko industrijskih objekata, u parkovima, letnjim baštama, parkinzima, bankine itd.) moraju se održavati u ispravnom i urednom stanju koje ne narušava funkciju ograde i njen estetski izgled.
Ukoliko vlasnik - korisnik, postupi suprotno odredbama prethodnog stava ovog člana, komunalna inspekcija će naložiti da se u određenom roku otkloni nedostatak, ako se to ne učini postupak će se sprovesti prinudno na teret vlasnika, odnosno korisnika.
3. Firme, reklame, natpisi, panoi i javne dekoracije
Postavljanje firmi, svetlećih i ostalih reklama na zgradama i poslovnim prostorijama vrši se po prethodno pribavljenom odobrenju Gradske uprave - Odeljenja za planiranje i izgradnju.
Komunalni inspektor narediće rešenjem da se uklone firme, reklame i sl. natpisi i predmeti koji su postavljeni bez odobrenja ili protivno uslovima određenim u odobrenju.
Firme, svetleće i ostale reklame i sl. natpisi i predmeti moraju biti u urednom i ispravnom stanju.
O ispravnosti i urednosti objekta iz prethodnog stava stara se njihov vlasnik, odnosno korisnik.
4. Električne i telefonske instalacije
O održavanju objekata električne i telefonske instalacije staraju se preduzeća koja njima upravljaju.
Izvođenje radova na javnim električnim, telefonskim vodovima i mrežama mogu vršiti samo ovlašćena preduzeća.
Preduzeća koja se staraju o uličnoj i parkovskoj rasveti moraju voditi računa da sva mesta budu osvetljena, te da blagovremeno vrši zamenu pregorelih sijalica, uništenih sijaličnih mesta, čišćenje i farbanje stubova i radova na drugim uređajima, instalacijama i objektima javne rasvete.
Preduzeće koje se stara o telefonskoj instalaciji mora voditi računa o ispravnosti telefonskih vodova, telefonskih govornica i svih drugih telefonskih objekata na javnoj površini.
Zabranjeno je:
1. razbijati, kvariti ili na bilo koji način oštećivati telefonske i električne vodove, trafo stanice i njihove uređaje, telefonske govornice i sve druge telefonske i električne objekte na javnim površinama,
2. razbijati sijalice i izolatore javnog osvetljenja, telefonske mreže i na taj način ugrožavati iste,
3. rasađivati, saditi drveće ispod elektro i telefonske mreže i na taj način ugrožavati iste,
4. svako drugo oštećenje sredstava i uređaja na elektro i PTT mreži na javnim površinama.
Istorijski spomenici, spomenici kulture, spomen biste i spomen ploče moraju se brižljivo čuvati od svakog oštećenja, nedostojnog ili nepristojnog ponašanja kojima se na bilo koji način skrnavi njihova istorijska ili kulturna vrednost.
Poseta istorijskim spomenicima i spomenicima kulture dozvoljena je samo u cilju razgledanja ovih objekata.
Za vreme posete istorijskim spomenicima, kulturnim spomenicima zabranjeno je ponašanje kojim se narušava dostojanstvo spomenika kao:
1. igranje loptom, pisanje i šaranje po istorijskim spomenicima, spomenicima kulture, spomen pločama i vršenje drugih radnji kojima se narušava njihovo dostojanstvo.
1. bacanje otpadaka, sedenje na ogradama ili površinama koji istorijski spomenik ili spomenik kulture okružuju ili se nalazi u njihovom sastavu.
6. Otvori na javnim površinama
Radi bezbednosti prolaza građana i sigurnosti saobraćaja, otvori (okna, šahte) na kolovozima, trotoarima i trgovima, parkovima i drugim javnim površinama, moraju se održavati u ispravnom stanju.
Otvorima iz prethodnog stava smatraju se naročito:
1) otvori za vodovodnu i kanalizacionu mrežu,
2) otvori za električne, telefonske i telegrafske kablove,
3) otvori za ubacivanje ogrevnog i drugog materijala, podrumski prozori, otvori za osvetljenje prostorija (svetlarnici i sl.).
Poklopci na otvorima šahti kanalizacione mreže, rešetke na otvorima šahti za površinske (atmosferske) vode, poklopci na električnim i telefonskim stubovima, trafo stanicama i svi drugi otvori na javnim površinama moraju biti izrađeni od propisanog materijala.
Dotrajali i oštećeni poklopci moraju se odmah zameniti. Za vreme upotrebe otvori se moraju ograditi i obeležiti vidljivim znacima.
O održavanju otvora za vodovod, kanalizaciju, električne, telefonske i telegrafske kablove, otvora za atmosferske padavine staraju se preduzeća koja te otvore koriste.
O održavanju otvora i zatvarača na otvorima koji služe za ubacivanje ogrevnog materijala, podrumskih prozora, otvora za osvetljenje prostorija i sl. stara se vlasnik, odnosno korisnik zgrade.
VIII ODRŽAVANJE ČISTOĆE DVORIŠTA
Dvorišta stambenih i poslovnih zgrada, otvoreni prostori u krugu industrijskih preduzeća i drugih organizacija i ustanova moraju se održavati uredno i čisto.
O čistoći u dvorištima iz prethodnog stava staraju se njihovi vlasnici, odnosno korisnici i preduzeća koja njima upravljaju.
Na javnim površinama se ne smeju saditi i podizati zasadi koji na bilo koji način mogu prouzrokovati oštećenja na komunalnim objektima, zgradama ili narušavati izgled ili zakloniti svetlo.
U slučaju iz stava 3. ovog člana komunalni inspektor na zahtev zainteresovanog lica narediće rešenjem uklanjanje zasada.
O uređivanju dvorišta u smislu odredaba ovog člana staraju se vlasnici, odnosno korisnici.
Korisnici dvorišta i placeva dužni su da održavaju čistoću redovnim čišćenjem i smeštanjem skupljenog smeća u sudove za smeće.
Vlasnici, odnosno korisnici slobodnog prostora i placeva dužni su da ih drže u urednom i čistom stanju.
Zabranjeno je:
1. u dvorištima stambenih zgrada individualnog i kolektivnog stanovanja, poslovnih zgrada, na otvorenom prostoru industrijskih i drugih preduzeća i na javnim površinama izgrađivati otvorena smetlišta,
2. izručivati, odnosno izlivati otpadne tečnosti van prostora za to predviđenog,
3. držati smeće i otpadni materijal u blizini susednih zgrada.
U slučaju nepridržavanja ove zabrane komunalna inspekcija doneće rešenje za otklanjanje istih, a ukoliko se ne sprovede rešenje, ovlastiće se ovlašćeno preduzeće da izvrši otklanjanje na teret vlasnika, odnosno korisnika.
Pijace u smislu ove Odluke čine prostori i objekti opremljeni infrastrukturom i prodajnim mestima prilagođenim za promet robe, određeni urbanističkim planom.
Ovlašćeno preduzeće za pijacu dužno je doneti odgovarajuću odluku o pijačnom redu.
Korisnik pijačnih usluga u smislu ove Odluke su pravna i fizička lica koji koriste pijačni prostor i objekte.
Korisnici pijačnih usluga za pijačne usluge plaćaju naknadu prilikom ulaska u pijacu.
Pijačni prostor mora biti uređen tako da bude podoban za lako čišćenje i održavanje. Pijačni prostor odnosno objekti moraju biti povezani na električnu mrežu i mrežu vodovoda i kanalizacije.
Tezge namenjene za izlaganje i prodaju proizvoda moraju biti od materijala koji se lako čisti i održava.
Pijaca mora imati poseban ulaz za transportna vozila i ulaz za potrošače.
Ovlašćeno preduzeće za pijacu dužno je:
1. najkasnije za 5 sati po isteku radnog vremena da očisti pijacu i uredi pijačni prostor i opere vodom pod pritiskom po potrebi,
2. za bacanje otpadaka postavi korpe za otpatke na međusobnoj udaljenosti od 50 m,
3. za prikupljanje smeća i otpadaka obezbedi potreban broj posuda za skupljanje smeća,
4. obezbedi redovno odnošenje smeća koje se tokom dana nakupi,
5. održava pijačne tezge, ograde, ulazna vrata za potrošače i transportna vozila u ofarbanom i ispravnom stanju,
6. obezbedi potrebnu količinu higijenski ispravne vode za pranje i osvežavanje poljoprivrednih proizvoda koji se prodaju na pijaci,
7. u toku radnog vremena pijace, redovno prikuplja otpatke i odnosi u posude za sakupljanje smeća,
8. osvetli pijačni prostor u noćnim časovima,
9. obezbedi druge uslove za potrebe normalnog odvijanja prometa, održavanja reda i čistoće na pijaci,
10. da na vidnom mestu istakne pijačni red.
Ovlašćeno preduzeće za pijace mora obezbediti potrebnu količinu čiste vode za pranje pijace.
Pijace moraju imati česmu i hidrant.
Pijaca mora imati sanitarni čvor. Sanitarni čvor se sastoji od ženskog i muškog odeljenja i mora biti opremljen uređajima i priborom za pranje ruku.
Za zaposlena lica na pijaci mora postojati poseban sanitarni čvor.
Korisnicima pijačnih usluga zabranjeno je:
1. da bacaju otpatke van korpi, odnosno posuda za sakupljanje smeća,
2. da uvode pse i druge životinje na pijace koje za to nisu određene,
3. da narušavaju red i čistoću na pijaci,
4. da ulaze u pijačni prostor prevoznim sredstvima za vreme rada zelene pijace,
5. da izlažu robu na podu zelene pijace,
6. da sede, leže i spavaju na pijačnim tezgama i ispod tezgi,
7. da drže robu i ambalažu na mestima koja nisu za to namenjena.
Ovlašćeno preduzeće za pijacu i korisnici dužni su da se pridržavaju pijačnog reda.
O zaštiti, uređenju i održavanju gradskog groblja stara se ovlašćeno preduzeće, odnosno mesne zajednice.
U funkciji održavanja i čišćenja groblja moraju se preduzeti mere i to:
1. čišćenje i skupljanje otpadnih materijala,
2. postavljanje posuda za smeće,
3. redovno uklanjanje šiblja i drugog korovskog rastinja,
4. obezbeđenje najmanje 1 česme sa tekućom vodom,
5. ulazna vrata i ograda moraju biti ofarbane i u ispravnom stanju.
Nadzor pad primenom odredaba ove Odluke vrši organ gradske uprave, nadležan za komunalne poslove - komunalna inspekcija.
Kontrolu primene ove Odluke i komunalno-policijske poslove, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji i drugim propisima vrši komunalna policija.
Kontrolu primene člana 25a vrši Komunalna policija.
Odgovorna lica u organima i preduzećima kao i građani dužni su da komunalnom inspektoru i komunalnom policajcu omoguće nesmetano vršenje pregleda prostorija, objekata i uređaja, kao i da daju potrebna obaveštenja.
Odgovorna lica u organima i preduzećima kao i građani dužni su da postupe po nalogu (rešenju) komunalne inspekcije odnosno komunalne policije.
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor odnosno komunalni policajac može narediti licu izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka.
Ukoliko lice ne postupi po nalogu inspektora, odnosno komunalnog policajca naložena mera izvršiće se preko drugog pravnog lica.
Troškove izvršenja mere snosi lice koje nije postupilo po nalogu inspektora odnosno komunalnog policajca.
Prekršiocem u smislu odredaba člana 25. stav 1., tačka 6, 7, 10, 11, člana 25a i člana 58. st. 1. tačka 7, 8, 14. smatraće se vozač ili vlasnik vozila, u slučaju da vozača nije moguće identifikovati.
Novčanom kaznom u visini od 50.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se pravno lice za učinjen prekršaj ako postupi suprotno odredbama člana 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 25a, 26, 27, 28, 29, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 62, 63, 64, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 101, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 111.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 10.000,00 do 25.000,00 dinara odgovorno lice u preduzeću i drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom u visini od 25.000,00 do 250.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za učinjen prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u visini od 5.000,00 do 20.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako postupi suprotno odredbama člana 4, 7, 8, 10, 11, 17, 19, 20, 22, 23, 25, 25a, 26, 27, 28, 29, 38, 39, 42, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 53, 58, 59, 60, 62, 63, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 77, 78, 80, 89, 91, 95, 96, 97, 98, 99, 107, 108, 111.
Novčanom kaznom od 8.000 dinara kazniće se fizičko lice i odgovorno lice, novčanom kaznom od 50.000,00 dinara kazniće se pravno lice i novčanom kaznom od 30.000,00 dinara kazniće se preduzetnik na licu mesta ako:
1. ne obezbedi odgovarajuću posudu za smeće i ne postavi je uz objekte,
2. baca papir, novine i drugi otpadni materijal van korpe za otpatke, ili na drugi način stvara nečistoću na javnoj površini,
3. deponuje na ulicu, trotoar i druge javne površine smeće i drugi otpadni materijal,
4. ne vrši redovno čišćenje prostora ispred prodavnica za prodaju robe na malo i lokala zanatskih i uslužnih delatnosti, kioska i sličnih objekata,
5. ne vrši redovno čišćenje izloga na prodavnicama, kioscima i sl.,
6. ističe reklamne listiće, objave i slične natpise van predviđenih i za to uređenih mesta,
7. koristi javne površine za smeštaj robe, ambalaže i dr.,
8. vrši prodaju poljoprivrednih proizvoda, ogreva i druge robe van pijace i drugih mesta određenih za tu namenu,
9. ne pridržava se pijačnog reda,
10. uzima otpadni materijal iz posuda za smeće na javnim površinama,
11. uništava sudove za smeće i korpe za otpatke,
12. vrši premeštanje kontejnera bez odobrenja nadležnog organa,
13. vrši prevoz otpadnog materijala u vozilima koja nisu predviđena za tu namenu,
14. pere terase a da ta voda otiče na terase drugih stanara, trotoare i druge javne površine,
15. pere motorna vozila na javnoj površini,
16. pali smeće po dvorištima i drugim javnim površinama,
17. popravlja, servisira vozilo i obavlja druge usluge na javnoj površini,
18. utovaruje, istovaruje robu na mestima na kojima se nalazi ulični hidrant ili otvori za vodovodnu i kanalizacionu mrežu,
19. drži neispravno vozilo, uređaj, robu, ambalažu, građevinski otpadni materijal i slično na javnoj površini,
20. vrši pečenje i uličnu prodaju semenki kikirikija, kukuruza i slično bez odobrenja nadležnih organa,
21. stvara smetlišta po dvorištima,
22. izručuje otpadne vode, fekalije i druge nečistoće po dvorištima, baštama i na javnim površinama,
23. vrši oštećenja komunalnih objekata na javnoj površini,
24. uništava gradsko zelenilo,
25. kosi travu na javnim površinama,
26. vrši radove kojima se narušava dostojanstvo spomenika i drugih spomen obeležja,
27. onemogućava nesmetano vršenje poslova komunalnog inspektora i ne pruža sva potrebna obaveštenja,
28. zaustavlja ili ostavlja vozilo na zelenim površinama, u kolskom ili pešačkom prolazu između zgrada, dečijim igralištima i drugim mestima namenjenim za rekreaciju, pešačkim stazama, na mestima gde je onemogućen pristup posudama za odlaganje smeća, objektima vatrogasne i hitne pomoći, zdravstva, na mestima gde bi se ometalo korišćenje pešačke komunikacije, prilaz objektima kao i na mestima gde bi se onemogućio ili otežao pristup kolskom ulazu, odnosno izlazu iz zgrade ili dvorišta i sl,
29. vlasnici ili korisnici stambenih i poslovnih objekata i prostorija ne očiste sneg i led sa javne površine ispred navedenih objekata.
Novčanu kaznu na licu mesta naplaćuje komunalni inspektor odnosno komunalni policajac.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Obavljanje delatnosti održavanja čistoće na javnim površinama, iznošenja i deponovanja smeća, održavanja i izgradnje parkova i drugih zelenih površina, poverava se javnom preduzeću "Naš dom" iz Loznice.
Za područje naseljenog mesta Banja Koviljača obavljanje delatnosti iz stava 1. ovog člana, izuzev delatnosti iznošenja i deponovanja smeća, poverava se Javnom preduzeću "Direkcija za upravljanje i razvoj Banje Koviljače" iz Banje Koviljače.
Odredbe ove Odluke koje se odnose na iznošenje i deponovanje kućnog smeća, kućnog kabastog smeća, fekalija i otpadnog materijala shodno se primenjuju i na mesne zajednice koje su donele odluku o organizovanom iznošenju smeća.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o održavanju čistoće, javnih i zelenih površina i zaštiti komunalnih objekata ("Sl. list opštine Loznica", br. 3/98, 4/00, 4/01 i 3/07).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice".
* Član 114. stav 1. ove odluke, izmenjen je članom 2. Odluke o izmenama odredaba odluka kojima su propisane novčane kazne za prekršaje ("Sl. list Grada Loznice", br. 2/2014).