KODEKS
PONAŠANJA ZAPOSLENIH U ORGANIMA GRADA, POSEBNIM I STRUČNIM SLUŽBAMA ORGANA GRADA KRAGUJEVCA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 17/2014)

Član 1

Kodeksom ponašanja zaposlenih u organima Grada, posebnim i stručnim službama organa grada Kragujevca (u daljem tekstu: Kodeks) utvrđuju se standardi ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja zaposlenih u organima Grada, posebnim i stručnim službama organa Grada (u daljem tekstu: organi Grada), da obavesti javnost o ponašanju koje ima pravo da očekuju od zaposlenih u organima Grada, da doprinese uspostavljanju efikasnije i odgovornije lokalne administracije.

Pridržavanje odredaba kodeksa

Član 2

Zaposleni je dužan da se pridržava odredaba ovog kodeksa.

Ponašanje zaposlenih suprotno odredbama ovog kodeksa predstavlja lakšu povredu radne dužnosti, osim ako je zakonom određeno kao teža povreda radne dužnosti.

Izrazi koji se u ovom Kodeksu odnose na zaposlene su rodno neutralni i podjednako se odnose na oba pola.

Poverenje javnosti

Član 3

Zaposleni je dužan da se ponaša na način koji doprinosi očuvanju i podsticanju poverenja javnosti u integritet, nepristrasnost i efikasnost organa.

Zakonitost i nepristrasnost u radu

Član

Zaposleni obavlja svoju dužnost u okviru datog ovlašćenja, u skladu sa zakonom i drugim propisom i postupa po pravilima struke i odredbama ovog kodeksa.

Zaposleni ne sme da se u privatnom životu ponaša na način koji ga čini podobnim uticaju drugih lica koji se može odraziti na zakonito i nepristrasno vršenje dužnosti.

Politička neutralnost

Član 5

Zaposleni je dužan da se u vršenju svoje dužnosti pridržava, načela političke neutralnosti.

U službenim prostorijama organa zaposleni, ne sme da nosi i ističe obeležja političkih stranaka, niti njihov propagandni materijal.

Zaposleni ne sme da utiče na političko opredeljenje drugih zaposlenih.

Zaštita javnog interesa

Član 6

Zaposleni je dužan da u obavljanju poslova iz svoga delokruga, uvek daje prednost javnom nad privatnim interesima.

Pri donošenju odluka i vršenju diskrecionih ovlašćenja zaposleni je dužan, da vodi računa o javnom interesu i relevantnim činjenicama i ne sme da deluje na način koji ga dovodi u položaj obaveze vraćanja usluge nekom fizičkom ili pravnom licu.

Sprečavanje sukoba interesa

Član 7

U vršenju svojih poslova zaposleni ne sme da dozvoli da njegov privatni interes dođe u sukob s javnim interesom.

Zaposleni je dužan da vodi računa o stvarnom ili mogućem sukobu interesa i preduzme mere predviđene zakonom radi izbegavanja sukoba interesa.

Sprečavanje sukoba interesa pri stupanju na rad

Član 8

Rukovodilac organizacione celine nadležne za vođenje kadrovskih poslova, odnosno zaposleni nadležan za kadrovske poslove u organu koji nema kadrovsku jedinicu, dužan je da lice koje se prima u radni odnos, pre stupanja na rad upozna sa zakonom predviđenim ograničenjima i zabranama koje imaju za cilj sprečavanje sukoba interesa.

Postupanje sa poklonom

Član 9

Zaposleni ne sme da primi poklon, niti bilo kakvu uslugu ili drugu korist za sebe ili druga lica u vršenju svoje dužnosti.

Ukoliko je zaposlenom ponuđen poklon ili neka druga korist dužan je da poklon ili drugu korist odbije, odnosno uručen poklon vrati, da preduzme radnje radi identifikacije lica i ukoliko je moguće pronađe svedoke i da odmah, a najkasnije u roku od 24 sati, o tome sačini službenu zabelešku i obavesti neposredno pretpostavljenog.

Postupanje sa poverenim sredstvima

Član 10

Zaposleni je dužan da materijalna i finansijska sredstva koja su mu poverena u vršenju poslova koristi namenski, ekonomično i efikasno, isključivo za obavljanje poslova i da ih ne koristi za privatne svrhe.

Postupanje sa informacijama

Član 11

U vršenju svojih poslova zaposleni ne može zahtevati pristup informacijama koje mu nisu potrebne za obavljanje poslova, a informacije koje su mu dostupne koristi na propisani način.

Zaposleni ne sme da neovlašćeno saopštava informacije do kojih je došao u obavljanju svojih poslova.

U obavljanju privatnih poslova zaposleni ne sme da koristi informacije koje su mu službeno dostupne radi sticanja pogodnosti za sebe ili s njim povezana lica.

Zaposleni ne sme da pruža informaciju koja je lažna ili netačna.

Zaštita privatnosti

Član 12

U cilju zaštite privatnosti, zaposleni ne sme da iznosi lične podatke iz evidencija koje se vode o drugom izabranom, postavljenom ili zaposlenom licu, osim u zakonom predviđenim slučajevima.

Ophođenje sa strankama i pravila radne discipline

Član 13

Zaposleni je dužan da bude pošten, nepristrasan i efikasan, kao i da svoje poslove obavlja časno, stručno i savesno u skladu sa najvišim profesionalnim standardima, propisima i rokovima.

U ophođenju sa strankama zaposleni je dužan da:

- postupa profesionalno, ljubazno i pristojno;

- poštuje ličnost i dostojanstvo stranke,

- s posebnom pažnjom postupa prema osobama s invaliditetom i drugim osobama s posebnim potrebama;

- pokaže zainteresovanost i strpljenje, posebno sa neukom strankom;

- blagovremeno i tačno daje podatke i informacije, u skladu sa zakonom i drugim propisom;

- pruža pomoć i daje informacije o nadležnim organima za postupanje po zahtevima, kao i o pravnim sredstvima za zaštitu prava i interesa;

- rukovodi se načelom jednakosti i ne daje privilegije zavisno od bilo kakvih svojstava i ličnih osobina stranke;

- zaposleni je u slučaju neprimernog ponašanja ili ophođenja stranke, dužan je da bez odlaganja pozove i o tome upozna neposrednog rukovodioca;

Zaposleni je dužan da poštuje radnu disciplinu, naročito u delu dolaska i odlaska sa rada, kao i vremena korišćenja pauze.

Zaposleni ne sme da napusti radno mesto bez odobrenja neposrednog rukovodioca kao i ni da obavlja privatne poslove u toku radnog vremena.

Neposredni rukovodilac iz stava 4. ovog člana, je u obavezi da evidentira sve zaposlene kojima je dao odobrenje za napuštanje radnog mesta, kao i one koji su po nalogu izašli da izvrše poverene poslove.

Neposredni rukovodioci su u obavezi, da po zahtevu rukovodioca organa Grada, najkasnije u roku od 15 minuta dostave, u pisanom obliku, spisak svih zaposlenih koji u momentu isticanja zahteva, nisu na radnom mestu uz navođenje razloga gde se nalaze.

Zaposleni u toku radnog vremena ne sme posećivati ugostiteljske objekte, osim ukoliko priroda posla to ne zahteva.

Zaposleni ne sme u obavljanju poslova iz delokruga svoje nadležnosti, neopravdano i nedozvoljeno da pravi razliku ili nejednako postupa prema licu ili grupi s obzirom na njihova lična ili stečena svojstva i pripadnost (na primer, rasa, boja, pol, nacionalna pripadnost, društveni položaj i poreklo, rođenje, veroispovest, političko ili drugo ubeđenje, imovno stanje, kultura, jezik, starost, psihički ili fizički invaliditet).

Posebna uloga rukovodioca

Član 14

Svi rukovodioci u organima Grada, dužni su da se staraju da zaposleni obavljaju svoje dužnosti savesno, odgovorno i u skladu sa zakonom.

Rukovodilac je dužan da preduzme sve potrebne mere kako bi sprečio korupciju u službi kojom rukovodi.

Mere iz stava 2. ovog člana, mogu da obuhvate donošenje i sprovođenje pravila i uputstava, pružanje odgovarajuće obuke, prepoznavanje znakova da je neko od njegovih zaposlenih zapao u finansijske ili neke druge teškoće, i pružanje ličnog primera zaposlenima ponašanjem koje karakteriše ispravan moralni stav i lični integritet.

Ophođenje sa pretpostavljenima i drugim državnim službenicima

Član 15

Zaposleni je obavezan da sa dužnom pažnjom i poštovanjem odnosi prema pretpostavljenim, podređenim i drugim zaposlenima.

Zaposleni je dužan da u odnosu sa drugim zaposlenim obezbedi potrebnu saradnju, ne ometa proces rada, pospešuje profesionalne odnose i radnu atmosferu i da izbegava radnje koje bi imale štetne posledice po ugled organa.

Nespojivi interesi

Član 16

Zaposleni ne sme da obavlja bilo kakvu aktivnost, niti da prihvati bilo kakav posao ili funkciju, plaćenu ili neplaćenu, koja je nespojiva sa poslom koji obavlja.

U slučajevima sumnje, zaposleni je dužan da zatraži mišljenje pretpostavljenog.

Zaposleni će na zahtev pretpostavljenog dati obrazloženu izjavu o aktivnostima ili funkcijama, plaćenim ili neplaćenim, koje bi mogle da ugroze adekvatno obavljanje njegovih dužnosti.

Očuvanje ugleda organa

Član 17

Rukovodilac organizacione celine, kao i zaposleni su dužni, da vode računa, da ponašanjem na javnom mestu ne umanje ugled položaja i organa, kao i poverenje građana u organe Grada.

Korišćenje sredstava i način obavljanja poslova

Član 18

U obavljanju posla, zaposleni mora da se uzdrži od bilo kakvih finansijskih zloupotreba.

U obavljanju svojih poslova, zaposleni se stara da se sredstva koja su mu poverena koriste samo namenski, a poslovi obavljaju u skladu sa principima efikasnosti, efektivnosti, racionalnosti i ekonomičnosti.

Poverena sredstva zaposleni ni u kom slučaju ne sme da koristi u privatne svrhe, niti omogućiti drugima da to čine.

Zabrana seksualnog uznemiravanja

Član 19

Zabranjeno je seksualno uznemiravanje, verbalno ili neverbalno neželjeno ponašanje iz sfere polnog života kojim se vređa lični integritet zaposlenog.

Prijave za seksualno uznemiravanje podnose se licu koje je neposredno pretpostavljeno onome od koga potiče uznemiravanje.

Standardi odevanja na radu

Član 20

Zaposleni je dužan da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima koje obavlja, kao i da svojim načinom odevanja na radnom mestu ne narušava ugled organa Grada niti izražava svoju političku, versku ili drugu ličnu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njegovu nepristrasnost i neutralnost. Neprikladnom odećom i odećom koja nije dozvoljena, smatraju se naročito:

- duksevi, majice i slično sa neozbiljnim natpisima ili slikama,

- trenerke,

- šorts, "bermude", kratke pantalone,

- pantalone ili suknje sa jakim printovima,

- helanke,

- topovi, kao i majice, haljine ili bluze bez rukava ili na bretele,

- suknje ili haljine koje su iznad kolena (dužina mora biti maksimalno do 5 cm iznad kolena),

- previše uska odeća ispod koje se ocrtavaju drugi delovi garderobe,

- providna odeća, čarape sa neprimerenim šarama i printovima, previše otvoreni dekolte,

- košulje i bluze koje ne pokrivaju u celini srednji deo tela,

- previsoke potpetice, sandale i papuče za plažu.

Zaposlenog koji je neprikladno odeven neposredni rukovodilac upozoriće na obavezu poštovanja ovog kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu, vratiće ga da se primereno obuče i upozoriti na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede kodeksa.

Zaštita standarda ponašanja i zabrana mobinga

Član 21

Zaposleni koji smatra da se od njega, traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim kodeksom o tome pismeno obaveštava rukovodioca organa.

Zaposleni zbog ponašanja u skladu sa stavom 1. ovog člana, ne sme biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene, niti izložen uznemiravanju (mobing) prilikom obavljanja svojih dužnosti i ostvarivanja prava u organu.

Stupanje na snagu

Član 22

Ovaj kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".