ODLUKAO UTVRĐIVANJU MERA I AKTIVNOSTI U CILJU RACIONALIZACIJE JAVNE POTROŠNJE SA PROGRAMOM KONSOLIDACIJE PRAVNIH SUBJEKATA ČIJI JE OSNIVAČ GRAD("Sl. list grada Kragujevca", br. 19/2014) |
I Grad Kragujevac će u cilju konsolidacije javnih finansija Grada, smanjenja javne potrošnje i podsticaja novih investicija, kroz partnerstvo javnog i privatnog sektora preduzeti sledeće mere i aktivnosti koje se odnose na:
a) organe Grada, posebne i stručne službe organa Grada, kao i na
b) pravna lica čiji je osnivač Grad.
II Rukovodioci organa Grada, posebnih i stručnih službi, članovi Gradskog veća, pomoćnici Gradonačelnika, kao i drugi ovlašćeni predlagači akata prema organima Grada, obavezni su da, prilikom predlaganja akata, iz kojih proizilaze finansijske obaveze Grada Kragujevca, postupaju sa najvećim stepenom odgovornosti i racionalnosti, polazeći prvenstveno od planiranih budžetskih okvira, preuzetih a neizmirenih obaveza iz prethodnih godina, kao i stepena realizacije budžeta.
Ciljevi koji se postavljaju imaju dva segmenta:
a) prvi koji se odnosi na smanjenje troškova,
b) drugi koji se odnosi na pojačanje kontrole u delu naplate prihoda, kao i stvaranjem mogućnosti za povećanjem prihodovane stavke.
III Smanjenje troškova treba postići u svakom delu, u kome je to moguće, a da ne dođe do ometanja rada i funkcionisanja organa Grada, kao ni pravnih lica čiji je osnivač Grad, u obavljanju poslova zbog kojih su osnovani, odnosno koji su im povereni i to prvenstveno:
- smanjenje troškova, u delu ugostiteljskih usluga, usluga prevoza, kao i svih drugih usluga, koje nisu neophodne za rad i funkcionisanje organa Grada, posebnih i stručnih službi i pravnih lica čiji je osnivač Grad;
- smanjenje troškova, u delu finansiranja svečanosti, manifestacija, skupova, jubileja i sl. sufinansiranja stručnog usavršavanja, studijskih putovanja, štampanja publikacija, priređivanja izložbi, proslava i sl., kao i odobravanja pojedinačnih zahteva za različite vrste pomoći, osim u slučaju teže bolesti i pomoći licima u stanju socijalne potrebe;
U cilju ostvarivanja napred navedenog, određuju se rokovi i preduzimaju sledeće mere i aktivnosti:
- budžetske pozicije koje se odnose na finansiranje manifestacija, odnosno usluga i drugih troškova obuhvaćenih alinejama 1. i 2. ovog poglavlja, zadržaće se na nivou planiranih pozicija u Odluci o budžetu grada Kragujevca za 2014. godinu i u slučaju rebalansa neće biti predmet istog, osim u slučaju manifestacija kojima se obeležava 21. oktobar, kao dan pijeteta i sećanja na žrtve fašističkog terora 1941. godine;
- prilikom predlaganja akata, koji povlače isplatu sredstava iz budžeta Grada, stručne službe, koje izrađuju nacrt akta su obavezne da u pisanom obliku dostave Gradskom veću, Gradonačelniku, načelnicima Gradskih uprava, rukovodiocima posebnih i stručnih službi organa Grada, informaciju o planiranim sredstvima budžeta za te namene, o procentu realizacije te budžetske pozicije u tom momentu, o stepenu realizacije ukupnog budžeta, o preuzetim, a neizmirenim obavezama vezanim za te budžetske pozicije, kao i o procenjenom roku i mogućnostima za realizaciju obaveze preuzete konkretnim aktom iz kojih proizilaze finansijske obaveze Grada Kragujevca;
- u cilju formiranja uprave na menadžerskim principima, koja je stručna, efikasna i sposobna da sa manjim brojem zaposlenih ispuni sve poslove iz delokruga poverenih i izvornih nadležnosti, načelnici gradskih uprava i rukovodioci posebnih i stručnih službi, su dužni da u roku ne dužem, od četiri meseca, od dana stupanja na snagu ove odluke, sagledaju i Gradskom veću predlože novu organizaciju, kojom bi srodni i istovrsni poslovi bili grupisani, a što bi doprinelo većoj efikasnosti i ekonomičnosti. Ukoliko bi nova organizacija podrazumevala smanjenje broja zaposlenih, bili bi u obavezi da predlože način za rešavanje viška zaposlenih, u smislu planiranja sredstava za isplatu otpremnina za zaposlene koji ispunjavaju jedan od uslova za penziju, kao i upućivanja jednog broja zaposlenih u zavisnosti od njihove kvalifikacione strukture na rad u druge organe Grada, preduzeća ili ustanove čiji je osnivač Grad ili planiranjem podsticajnih sredstava za samozapošljavanje. Obavezuju se rukovodioci organa Grada, preduzeća ili ustanova čiji je osnivač Grad da sa zaposlenima koji u smislu Zakona o radu ispunjavaju uslove za prestanak radnog odnosa, odnosno imaju 65 godina starosti i najmanje 15 godina radnog staža ne zaključuju, odnosno ne donose akta o daljem radnom angažovanju po bilo kom osnovu;
- Gradonačelnik kao i članovi Gradskog veća će u saradnji sa resornim gradskim upravama i sekretarijatima, preispitati sve važeće odluke organa grada, koji povlače isplatu sredstava iz budžeta Grada, u roku od četiri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke, i dati predlog mera, odnosno predlog za izmenu odluka u cilju racionalizacije utroška sredstava;
- Gradska uprava za finansije i Sekretarijat za finansije Gradske uprave za poslove lokalne samouprave i opšte uprave u roku od mesec dana od dana stupanju na snagu ove odluke, utvrdiće sve dospele, a neizmirene obaveze po osnovu donetih odluka i zaključenih ugovora, i izveštaj sa predlogom prioriteta i mogućim rokovima za izmirenje obaveza podneće Gradskom veću;
- Gradsko veće će u roku od tri meseca u saradnji sa nadležnim sekretarijatom za sport, analizirati i preispitati dosadašnja ulaganja u segment sporta, kao i finansiranja sportskih manifestacija. Navedeno će se sprovesti, u cilju pripreme novog programa finansiranja, kojim bi bio obuhvaćen prvenstveno školski sport, odnosno projekti i programi na animiranju dece i omladine da se što masovnije uključe u sportske aktivnosti. U delu seniorskog sporta, finansijsku pomoć Grada, bi mogli očekivati klubovi sa najboljim rezultatima ili oni koji tradicionalno ili dugi niz godina Kragujevac, čine prepoznatljivim u sportskom svetu. Finansijska pomoć Grada sportskim klubovima ne može da pređe iznos od 5% realizovanog Budžeta grada Kragujevca za tekuću godinu, sa tendencijom smanjenja u budućim godinama;
- Organi Grada kao i druga pravna lica čiji je osnivač Grad, su obavezni da u roku od trideset dana, od dana stupanja na snagu ove odluke, Gradskom veću dostave informaciju o ukupnom poslovnom prostoru koji koriste, kao i o drugom poslovnom prostoru kojim raspolažu, a koji nije u funkciji obavljanja delatnosti i koji se može ustupiti na raspolaganje organima Grada radi smanjenja troškova koje Grad plaća po osnovu zakupa poslovnog prostora;
- Sekretarijat za imovinu, Gradske uprave za poslove lokalne samouprave i opšte uprave će u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ove odluke, Gradskom veću dostaviti izveštaj o svim ugovorima kojima je Grad Kragujevac dao na trajno korišćenje, odnosno na korišćenje bez naknade poslovni prostor;
- direktori pravnih lica čiji je osnivač Grad će u roku od trideset dana od dana stupanja na snagu ove odluke, Gradskom veću dostaviti informaciju : o ukupnom broju zaposlenih, sa spiskom svih zaposlenih koji sadrži : stručnu spremu, radno mesto zaposlenog i iznos poslednje isplaćene neto zarade, uključujući i poslednje isplaćenu neto zaradu direktora; o broju službenih automobila, kao i o ukupnim troškovima: reprezentacije, službenih putovanja u zemlji i inostranstvu, službenih mobilnih telefona i kartica, do dana podnošenja izveštaja;
- Gradsko veće će u roku od šezdeset dana, od dana stupanja na snagu ove odluke doneti akta vezana za racionalizaciju korišćenja vozila u voznom parku, službenih telefona i službenih kartica za mobilne telefone, kao i racionalizaciju troškova reprezentacije i službenih putovanja u zemlji i inostranstvu, kao i racionalizaciju drugih troškova organa Grada, posebnih i stručnih službi organa Grada kao i drugih pravnih lica čiji je osnivač Grad;
- Gradsko veće će najkasnije do kraja 2014. godine, u skladu sa zakonom i aktima nadležnih organa, preduzeti aktivnosti vezane na ujednačavanju zarada u pravnim licima čiji je osnivač, uz poštovanje principa uspešnosti subjekta, njegovog statusa i mesta na tržištu, odnosno njegove uspešnosti u stvaranju prihoda od obavljanja delatnosti kojom se bavi, a vodeći računa i da li njegovi prihodi ili finansiranje, i u kojoj meri, potiču iz sredstava budžeta Grada;
- JP "Preduzeće za izgradnju" do konsolidacije budžeta Grada, odnosno do kraja 2014. godine, kao i delom u 2015. godini, će ugovarati samo investiciono i tekuće održavanje postojećih ulica u gradskim i prigradskim naseljima, izuzev saniranja puteva i štete nastale u područjima zahvaćenim elementarnim nepogodama, kao i investicije u prigradu u zavisnosti od prihoda ostvarenih iz sredstava legalizacije bespravno izgrađenih objekata;
- Gradsko veće će u roku od trideset dana, Vladi Republike Srbije uputiti zahtev o ustupanju potraživanja grada Kragujevca prema "Zastava oružje " ad, a u cilju izmirenja dospelih obaveza Grada prema Republičkoj direkciji za robne rezerve, "Elektroprivredi Srbije" i JP "Srbijagas - u";
- član Gradskog veća nadležan za pitanja socijalne zaštite će u saradnji sa sekretarijatom nadležnim za pitanja socijalne zaštite, preduzeti aktivnosti na izradi socijalnih karata za lica u stanju socijalne potrebe. Gradsko veće će u periodu ne dužem od dva meseca pripremiti akta kojima će se jasno opredeliti ciljevi i prioriteti u oblasti socijalne zaštite, u smislu da će se u narednom periodu posebna pažnja obratiti na neposrednu zaštitu lica u stanju socijalne potrebe, kroz davanje pomoći u hrani, novcu, obezbeđenju smeštaja i radnom angažovanju, a da će se na drugoj strani vršiti uštede na pružanju usluga iz oblasti proširenih prava u oblasti socijalne zaštite.
U cilju restrukturiranja i konsolidacije javnih i javno komunalnih preduzeća, neophodno je da, preduzeća odmah, pristupe zaštiti osnovne delatnosti, kako bi se ista konsolidovala i stvorili neophodni uslovi za partnerstvo javnog i privatnog sektora, kao i davanja koncesija u ovoj oblasti. Na taj način bi se obezbedilo njihovo poslovanje na profitabilnoj osnovi i smanjenje subvencija iz budžeta Grada i obezbedile investicije neophodne za unapređenje komunalnog sektora.
Za svaku delatnost iz delokruga JP i JKP gde postoji zainteresovanost investitora, Gradsko veće je obavezno, da obrazuje u skladu sa zakonom, javno telo koje je u dužno da izradi studiju ekonomske opravdanosti zasnovanu na sledećim konceptima:
1) Javno komunalno preduzeće "Čistoća":
- osnovna delatnost prikupljanje, separacija, odvoz, reciklaža, prerada i odlaganje komunalnog otpada - partnerstvo javnog i privatnog sektora sa većinskim učešćem strateškog partnera;
- dimničarske usluge-mogućnost poveravanja ili partnerstvo javnog i privatnog sektora sa većinskim učešćem strateškog partnera;
- javna higijena-mogućnost da ostane u okviru osnovne delatnosti ili da bude poverena kao samostalan posao i to posebno ili zajedno sa nekom drugom komunalnom delatnošću, u zavisnosti od interesovanja partnera (kroz partnerstvo javnog i privatnog);
- zoohigijena - mogućnost da ostane u okviru osnovne delatnosti ili da bude poverena kao samostalan posao i to posebno ili zajedno sa nekom drugom komunalnom delatnošću, u zavisnosti od interesovanja partnera (kroz partnerstvo javnog i privatnog);
- delatnost zimskog i letnjeg održavanja ulica, u seoskom i gradskom području (ranija delatnost JKP Niskogradnje) - mogućnost poveravanja, nakon raspisanog tendera, i to u dve partije kako bi se stvorili uslovi, da delatnost obavljaju dva privredna subjekta, (uz obavezu instaliranja mini asfaltnih baza) čime bi se sprečilo stvaranje monopolskog položaja, jednog privrednog subjekta.
2) Javno komunalno preduzeće "Zelenilo":
- izbor strateškog partnera, kroz partnerstvo javnog i privatnog sektora sa većinskim učešćem strateškog partnera; čime bi novi privredni subjekat obavljao delatnost u celini ili mogućnost poveravanja komunalne delatnosti, većem broju privrednih subjekata, s tim što bi tada, Grad morao biti podeljen na reone (reoni bi bili određeni na osnovu posebne odluke ili programa);
3) Javno komunalno preduzeće "Vodovod i kanalizacija":
- proizvodnja, prerada i distribucija vode, tekuće održavanje i prečišćavanje otpadnih voda - izbor strateškog partnera, kroz partnerstvo javnog i privatnog sektora, radi održavanja sistema i pratećih investicija, pod uslovom većinskog udela grada od minimum 51% (uz mogućnost strateškom partneru da postavi menadžment preduzeća);
U cilju realizacije navedenog koncepta, kao i konsolidacije postojećeg preduzeća, a radi smanjenja troškova i uštede, neophodno je da se u najmanje dve budžetske, odnosno poslovne godine: izvrši racionalizacija radnika, zatim, nova organizacija rada koja bi podrazumevala prestanak obavljanja delatnosti vezane za građevinsku operativu ili mogućnost pripajanja ove delatnosti drugim privrednim subjektima, kao i regulisanje obaveza JKP "Vodovod i kanalizacija" za električnu energiju putem ustupanja potraživanja grada prema "Zastava oružje" a.d, takođe, i završetak investicije OTC "Vodovod" (planirano 2015. godine) nakon čega bi svi zaposleni sa operativom bili izmešteni u novi objekat, a gradu bi bio ustupljen sadašnji administrativni prostor JKP "Vodovod i kanalizacija".
4) Javno komunalno preduzeće "Gradska groblja":
- u skladu sa zakonom, ostaje u potpunosti pod ingerencijama Grada, s tim što je neophodno ukinuti, sve sporedne delatnosti, osim osnovne, kao i da se izvrši kompletna racionalizacija poslovanja, zaključno sa racionalizacijom zaposlenih, a sve u funkciji poslovanja. Investicije bi bile isključivo u funkciji obavljanja osnovne delatnosti i bile bi vezane za proširenje postojećeg gradskog groblja "Bozman" kao i formiranje novih gradskih grobalja;
5) Javno komunalno preduzeće "Parking servis":
- izbor strateškog partnera za kompletnu delatnost - postupak partnerstva javnog i privatnog, već je započet kroz projekat izgradnje podzemne garaže na centralnom gradskom trgu, uz subvenciju EBRD za izbor stručnog konsultanta,
- u delu investicija moguće je putem poveravanja komunalnog posla, ući u izgradnju javnih garaža, zatvorenih parkirališta na parcelama u vlasništvu fizičkih i pravnih lica;
6) Javno komunalno preduzeće "Gradske tržnice":
- zadržavanje obavljanja osnovne delatnosti u postojećem konceptu, iz razloga što postoje realni uslovi za ostvarivanje prihoda, a polazeći od činjenice da je objekat sadašnje zelene pijace, pijace u naselju "21 oktobar" u svojini JKP "Gradske tržnice", a da su postojeća šarena pijaca i zelena pijaca u naselju "Aerodrom" u svojini grada.
Racionalizacijom troškova i broja zaposlenih, moguće je apsolutno profitabilno poslovanje, koje omogućava, da se uz postojeće zakonske propise, uključujući i nove odluke Skupštine grada omoguće investicije na izgradnji novih zelenih pijaca. Izmeštanjem postojeće zelene pijace (postoji više lokacija za izmeštanje) sadašnji prostor upravne zgrade, zelene pijace i okruženje prerasli bi u novo kulturno-poslovno sedište Kragujevcu.
7) "Šumadija sajam" doo Kragujevac:
- zadržati osnovnu delatnost priređivanja sajmova i sajamskih manifestacija, a već sada postoji mogućnost izbora strateškog partnera u tom pravcu, koja je neophodna radi ulaganja u nove sajamske kapacitete (sajamske hale). Delatnost ugostiteljskih usluga izdvojiti iz delatnosti društva i za nju pronaći strateškog partnera (postupak u toku). Ostale prateće delatnosti, kao što je špedicija, ugasiti. Dečije odmaralište rekonstruisati i stvoriti kapacitete za drugačiji koncept poslovanja (izlazak na tržište sa pružanjem usluga smeštaja), a na neizgrađenom zemljištu, u svojini grada, ponuditi partnerstvo za izgradnju novih hotelskih kapaciteta. Rekonstruisani motel u hali "Jezero" izdati u zakup u postupku javne nabavke, i od prihoda rešavati višak broja zaposlenih.
8) "Gradska agencija za saobraćaj" doo Kragujevac:
- ostala bi u vlasništvu grada, a po isteku ugovora sa sadašnjim prevoznicima, obavljanje javnog prevoza, koje je u ingerencijama grada, u postupku javne nabavke dodeliti za najmanje tri prevoznika. Investicije vezane za izgradnju nove gradske autobuske stanice (lokacija: ugao ul. Save Kovačevića i Petrovačke magistrale, po postojećim planovima) realizovati u saradnji sa strateškim partnerom koji ne može biti iz delatnosti prevozničke firme (izbegavanje stvaranja monopola prevoznika).
9) SC "Park" doo Kragujevac:
- mogućnost partnerstva radi novih investicija sa zadržavanjem javnog interesa ("zlatna karta" Grada), a što bi dovelo do izgradnje otvorenih bazena, rekonstrukcije postojećih gradskih kupališta.
10) Javna preduzeća: "Preduzeće za izgradnju grada Kragujevca", "Gradska stambena agencija", "Direkcija za urbanizam", "Javno stambeno preduzeće" i "Sportski centar" Mladost:
- u periodu ne dužem od šest meseca, od dana stupanja na snagu ove Odluke, direktori navedenih preduzeća, u saradnji sa Nadzornim odborima, obavezni su da izrade i dostave Gradskom veću, objektivnu analizu rada i funkcionisanja ovih preduzeća, sa posebnim osvrtom na troškovnu stranu, obavljanja pretežne delatnosti, za koju su osnovane. Takođe, analiza mora da sadrži i troškovnu stranu drugih delatnosti, koje obavljaju, a koje su dovele do novog zapošljavanja. Neophodno je da dostavljene analize sadrže i postojeće efekte i dalju opravdanost obavljanja pojedinih delatnosti iz delokruga njihove nadležnosti. Izveštaj i analiza treba da sadrže što objektivniju procenu njihove trenutne pozicije na tržištu, troškove funkcionisanja sa postojećim brojem radnika, a sve u cilju tačne i racionalne procene od strane Grada, njihovog statusa i položaja na tržištu, polazeći prvenstveno od odredaba Zakona o javnim nabavkama i nemogućnosti da sa njima, kao do sada, budu direktno zaključeni ugovori (obzirom da je onemogućeno njihovo učešće u postupku javne nabavke, kao povezanih lica u odnosu na grad).
Nakon dobijenih analiza Gradsko veće će u periodu ne dužem od šest meseci, razmotriti dostavljene analize i Skupštini grada dostaviti predloge mera za svako javno preduzeće ponaosob.
JKP "Niskogradnja" je pred postupkom stečaja, a Grad je preduzeo mere na zaštiti, odnosno obavljanju njegove osnovne delatnosti, u postupku privremenog poveravanja JKP "Čistoći". Stav je da građevinska operativa iz navedenog preduzeće, ne treba da bude više "pod okriljem Grada" nego da ista treba biti poverena privatnom sektoru.
IV U cilju konsolidacija javnih finansija Grada neophodno je preduzeti mere i aktivnosti i u delu prihoda, odnosno kontrole i obezbeđenja priliva sredstava u budžet grada i to na sledeći način:
- nastaviti aktivnosti na identifikaciji svih poreskih obveznika, preko nadležne Gradske uprave za poreske prihode, uz stalnu kancelarijsku i terensku kontrolu;
- kadrovski, organizaciono i tehnički pojačati Gradsku upravu za poreske prihode i to iz reda zaposlenih u gradskim upravama, posebnim i stručnim službama organa grada, uz analizu i procenu rada trenutno zaposlenih u Gradskoj poreskoj upravi;
- u stalnoj koordinaciji sa Poreskom upravom Ministarstva finansija RS pratiti obračun i ostvarenje poreza na prenos apsolutnih prava, obzirom da u ovom trenutku za upis prava svojine na nepokretnosti u katastru nepokretnosti, nije neophodno da je plaćen porez na prenos apsolutnih prava (trenutno za preko 3000 ugovora o kupoprodaji, nije obračunat porez na prenos apsolutnih prava) što neposredno nanosi štetu budžetu Grada i dovodi do nesrazmernih cena po pojedinim zonama u obračunu poreza na imovinu;
- u postupku legalizacije, proceduru ubrzati u skladu sa zakonom, koordinacijom i zajedničkim delovanjem nadležnih sekretarijata za urbanizam i izgradnju, inspekcijske poslove, imovine i Gradske poreske uprave. Pojačati nadzor i kontrolu zaposlenih u navedenim sekretarijatima u pogledu obavljanja poslova iz delokruga njihove nadležnosti, kao i preduzimanje mera u skladu sa zakonom prema zaposlenima koji nesavesno, nekvalitetno i neefikasno obavljaju svoje poslove;
- preduzimanje mera i aktivnosti u skladu sa zakonom, na suzbijanju "divlje gradnje", odnosno izgradnje objekata bez građevinske dozvole, kako bi se omogućilo da sredstva od legalizacije budu uložena u izgradnju infrastrukture u prigradskim naseljima, odnosno mesnim zajednicama;
- pokretanje postupaka za otuđenje celokupnog poslovnog pristora, koji nije u funkciji obavljanja delatnosti organa grada ili privrednih subjekata, kojima je grad Kragujevac osnivač ili koji nisu dati na korišćenje udruženjima lica sa posebnim potrebama ili drugim ugroženim licima, kao i poslovnog prostora i stanova, koji nisu u postupku restitucije, odnosno koji nisu u funkciji smeštaja izbeglih, raseljenih, kao i lica u stanju socijalne potrebe, obolelih lica ili lica sa posebnim potrebama;
- preduzeti mere i aktivnosti na stalnoj kontroli obavljanja osnovnih delatnosti JP "Preduzeća za izgradnju grada Kragujevca" i "Direkcije za urbanizam" u delu pripreme lokacija (rešavanje imovinsko pravnih odnosa, urbanističkih planova, projekata parcelacije i preparcelacije, knjiženja), odgovornosti prema investitorima, kod uvođenja u posed i realizacije investicije - navedena preduzeća su u obavezi da Gradskom veću dostavljaju tromesečne izveštaje o tekućim aktivnostima vezanim za postupak realizacije investicije, svako u okviru svog delokruga; Gradsko veće može i pre tromesečnog izveštaja da traži informaciju o toku pojedinih investicija, kao i o poštovanju ugovorenih rokova. Ukoliko nakon tromesečnog ili pojedinačnog izveštaja bude utvrđeno da postoje propusti u radu preduzeća (jednog ili oba preduzeća) Gradsko veće, će u skladu sa svojim ovlašćenjima inicirati postupke za utvrđivanje odgovornosti, a samim tim i konsekvenci prema odgovornima.
- preduzeti mere, aktivnosti i kontrolu nadležnog sekretarijata za urbanizam i izgradnju, da ukoliko su ispunjeni svi zakonski uslovi, rešen urbanizam i imovina, pribavljene saglasnosti od strane investitora, lokacijska dozvola mora biti izdata u roku ne dužem od sedam dana od dana podnetog zahteva. Rok od sedam dana se odnosi i na izdavanje građevinske dozvole.
- u cilju konsolidacije prihoda Grada ubuduće, nadležni organi Grada, neće odobravati ustupanje građevinskog zemljišta bez naknade, kao ni oslobađanje od plaćanja naknade za uređenje građevinskog zemljišta, javnim preduzećima ili, privrednim društvima čiji je osnivač RS, a čijim poslovanjem se stvara profit.
- u funkciji dodatnog ostvarivanja prihoda budžeta, a u situaciji otežanih tržišnih uslova privređivanja, neophodno je staviti u funkciju građevinsko zemljište, kroz usvajanje odluka kojima bi se pružila pomoć građevinskoj industriji, na taj način što bi se stvorila mogućnost, da grad Kragujevac na "svom građevinskom zemljištu" omogući investitoru, izgradnju stambenog, stambeno-poslovnog ili poslovnog prostora, kao i industrijskih, skladišnih hala, proizvodnih kompleksa i sl., a da plaćanje građevinskim preduzećima bude kroz ustupanje stambenog, poslovnog ili drugog izgrađenog prostora.
V Obavezuje se Gradsko veće da Skupštini grada dostavlja izveštaje o realizaciji ove Odluke.
VI Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".