PRAVILNIKO POSTUPANJU LICA KOJA OBAVLJAJU POSLOVE PRIVREMENOG ZASTUPNIKA KAPITALA U SUBJEKTIMA PRIVATIZACIJE |
Ovim pravilnikom propisuje se postupanje lica koja obavljaju poslove privremenog zastupnika kapitala (u daljem tekstu: zastupnik kapitala) u subjektu privatizacije, i to od dana imenovanja do dana prestanka obavljanja dužnosti u slučaju prodaje kapitala tog subjekta iskazanog u akcijama odnosno udelima koju su Agenciji za privatizaciju (u daljem tekstu: Agencija) preneti nakon raskida ugovora o prodaji kapitala subjekta privatizacije (u daljem tekstu: Ugovor o prodaji), kao i u drugim slučajevima prestanka obavljanja dužnosti zastupnika kapitala.
Zastupnik kapitala obavlja poverene poslove samostalno i sa pažnjom dobrog privrednika u skladu sa Zakonom o privatizaciji, važećim aktima subjekta privatizacije i odredbama ovog pravilnika.
DUŽNOSTI I OBAVEZE ZASTUPNIKA KAPITALA
1. Dužnosti zastupnika kapitala (neposredno) nakon raskida ugovora o prodaji kapitala
Zastupnik kapitala koji je imenovan nakon raskida ugovora o prodaji kapitala dužan je da:
1) odmah po imenovanju, zakaže skupštinu akcionara, odnosno skupštinu društva sa ograničenom odgovornošću radi imenovanja novih organa upravljanja, kao i da na sednici skupštine izabere članove organa upravljanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, osnivačkim aktom i statutom subjekta privatizacije, ostalim važećim aktima subjekta privatizacije i ovim pravilnikom, pošto su danom raskida ugovora o prodaji prestala sva vlasnička i upravljačka prava kupca;
2) obavesti poslovne banke, Poresku upravu i druge nadležne institucije o raskidu Ugovora o prodaji, imenovanju privremenog zastupnika kapitala i imenovanju novih organa društva i direktora u subjektu privatizacije.
2. Dužnosti zastupnika kapitala u slučaju promene zastupnika kapitala
U slučaju promene zastupnika kapitala, novoimenovani zastupnik kapitala je dužan da:
1) nakon imenovanja bez odlaganja izvrši primopredaju sa prethodnim zastupnikom kapitala, izda nalog organima upravljanja subjekta privatizacije da se izradi vanredni popis i sačini analiza i izveštaj o poslovanju prethodnog zastupnika kapitala;
2) nakon imenovanja sačini analizu i izveštaj o postupanju prethodnog zastupnika kapitala i organa upravljanja subjekta privatizacije;
3) preduzme sve mere i radnje predviđene ovim pravilnikom koje nisu preduzete od strane prethodnog zastupnika kapitala i postupi po instrukcijama (uputstvima) i nalozima Agencije, po kojima nije postupio prethodni zastupnik kapitala;
4) po potrebi zakaže skupštinu akcionara, odnosno skupštinu društva sa ograničenom odgovornošću radi razrešenja postojećih i izbora novih članova organa upravljanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, osnivačkim aktom i statutom subjekta privatizacije, ostalim važećim aktima subjekta privatizacije i ovim pravilnikom.
3. Ostale dužnosti zastupnika kapitala
Zastupnik kapitala, pored dužnosti iz člana 3, odnosno člana 4. ovog pravilnika, dužan je da:
1) upravlja subjektom privatizacije srazmerno učešću prenetog kapitala na Agenciju za privatizaciju, što podrazumeva pravo i obavezu zastupnika da ostvaruje pravo glasa u skupštini subjekta privatizacije;
2) preduzme sve faktičke i pravne radnje radi registracije sledećih podataka u Registru privrednih subjekata:
- zabeležbe odluke o imenovanju privremenog zastupnika kapitala;
- upisa i promene lica ovlašćenog za zastupanje subjekta; privatizacije (ako se imenuje direktor odnosno direktori);
- upisa i promene članova organa upravljanja društva;
- izvršene promene u strukturi kapitala subjekta privatizacije;
- ostalih bitnih podataka za poslovanje privrednog društva;
3) se stara o upisu akcija u Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti, kao i listiranju na Beogradskoj berzi, radi obezbeđenja uslova za prodaju akcija Agencije;
4) sačini i Agenciji dostavi:
- popunjen formular - upitnik, u roku od 14 dana od dana imenovanja, u formi Upitnika čiju sadržinu i oblik određuje Agencija;
- izveštaj i podatke o izvršenom popisu celokupne imovine subjekta privatizacije u roku od 45 dana od dana imenovanja;
- popunjen izveštaj o ekonomsko finansijskom stanju subjekta privatizacije u roku od 45 dana od dana imenovanja, u formi Izveštaja čiju sadržinu i oblik određuje Agencija;
- predlog mera u vezi sa daljom privatizacijom subjekta privatizacije u roku od 45 dana od dana imenovanja, osim ako je subjekat privatizacije u postupku restrukturiranja, u kom slučaju je zastupnik kapitala dužan da predlog mera u vezi sa daljom privatizacijom dostavi samo na poseban zahtev Agencije;
- ažurno i u rokovima, redovne mesečne izveštaje o stanju imovine i poslovanju subjekta privatizacije, i to elektronskim putem u formi Izveštaja koji je implementiran u Internet aplikaciji AP - JIS - Izveštaji PZK-a, kao i da u ažurira i druge podatke od značaja, za subjekat privatizacije;
5) preduzima poslove iz delatnosti subjekta privatizacije sa pažnjom dobrog privrednika, kao i neophodne mere za zaštitu imovine subjekta privatizacije i završavanja započetih poslova, kao i poslova koji su neophodni radi sprečavanja nastupanja štete nad sredstvima subjekta privatizacije, uključujući i obustavljanje od izvršenja pojedinih akata ili štetnih pravnih poslova, odnosno podnošenja tužbi nadležnom sudu radi zaštite imovine i interesa subjekta privatizacije, kao i sve neophodne radnje pred drugim nadležnim organima;
6) ukoliko postoje sumnje ili je nesporno nesavesno poslovanje bivšeg kupca, bivših organa upravljanja društva odnosno prethodno imenovanog zastupnika kapitala podnese prijave nadležnim organima i institucijama (tužilaštvu, MUP-u, Poreskoj upravi, Upravi za sprečavanje pranja novca);
7) preduzima neophodne mere za uspešno sprovođenje postupka privatizacije;
8) sednicu skupštine akcionara ili skupštine društva sa ograničenom odgovornošću, odnosno sednicu drugog nadležnog organa subjekta privatizacije (nadzorni odbor, odbor direktora, izvršni odbor), zakaže i na zahtev Agencije, u kom slučaju se sednica zakazuje bez odlaganja;
9) preduzme sve potrebne mere uključujući i donošenje odgovarajućih odluka na osnovu kojih bi svi organi subjekta privatizacije postupali u skladu sa odredbama ovog pravilnika;
10) dostavi i druge podatke i izveštaje na zahtev Agencije (revizorske izveštaje, finansijske izveštaje, plan poslovanja za narednu godinu, izveštaj o realizaciji poslovnog plana za prethodnu godinu i druge izveštaje u rokovima određenim od strane Agencije);
11) postupa u skladu sa odredbama čl. 7, 8, 9. 10 i 11. ovog pravilnika ukoliko obavlja dužnost u subjektu privatizacije sa većinskim učešćem kapitala koji je prenet Agenciji za privatizaciju;
12) po potrebi, obavlja i druge poslove.
4. Obaveza preduzimanja mera u pogledu usklađivanja akata i organizacije subjekta privatizacije
Zastupnik kapitala je dužan da preduzme sve neophodne mere kako bi subjekt privatizacije uskladio svoje akte sa odredbama ovog pravilnika.
U subjektima privatizacije kod kojih je osnivačkim aktom ili statutom određeno da imaju nadzorni odbor (dvodomno upravljanje), koji su u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija razvrstani:
- u mikro i malo pravno lice, nadzorni odbor ima 3 člana;
- u srednje pravno lice, nadzorni odbor ima 3 ili 5 članova;
- u veliko pravno lice, nadzorni odbor ima najviše 7 članova.
U subjektima privatizacije kod kojih je zakonom ili osnivačkim aktom, odnosno statutom određeno da imaju odbor direktora društva (jednodomno upravljanje) taj odbor:
- u mikro i malom pravnom licu ima 3 člana;
- u srednjem pravnom licu ima 3 ili 5 članova;
- u velikom pravnom licu, ima najviše 7 članova.
Neto naknada za rad članova nadzornog odbora subjekta privatizacije u sistemu dvodomnog upravljanja, ne može biti viša od jednostruke prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, bez poreza i doprinosa, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za statistiku.
Neto naknada za rad predsednika nadzornog odbora subjekta privatizacije u sistemu dvodomnog upravljanja, ne može biti viša od iznosa iz prethodnog stava uvećanog za 20%.
Neto naknada za rad neizvršnih direktora (koji nisu u radnom odnosu - jednodomno upravljanje) subjekta privatizacije ne može biti viša od jednostruke prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, bez poreza i doprinosa, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za statistiku.
Neto naknada za rad predsednika odbora direktora (koji nije u radnom odnosu - jednodomno upravljanje) subjekta privatizacije, ne može biti viša od iznosa iz prethodnog stava uvećanog za 20%.
Maksimalna zarada u subjektima privatizacije koji posluju većinskim kapitalom Agencije za privatizaciju ne može biti viša od maksimalne zarade utvrđene Zakonom o utvrđivanju maksimalne zarade u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 93/2012).
Zastupnik kapitala je dužan da preduzme sve mere radi sprovođenja mera kako bi se omogućila primena ograničenja u visini zarada u subjektu privatizacije iz stava 1. ovog člana.
Zastupnik kapitala je dužan da pre imenovanja organa upravljanja u subjektu privatizacije od strane Skupštine društva, Agenciji dostavi izveštaj o predloženim kandidatima za članove nadzornog odbora (dvodomno upravljanje) ili direktora društva (jednodomno upravljanje), kao i njihove radne biografije.
Zastupnik kapitala je dužan da pre imenovanja direktora, izvršnih direktora, odnosno generalnog direktora od strane Nadzornog odbora subjekta privatizacije (dvodomno upravljanje), dostavi Agenciji izveštaj o predloženim kandidatima za direktore, izvršne direktore i generalnog direktora, kao i njihove radne biografije.
5. Obaveza pribavljanja saglasnosti i odobrenja
Zastupnik kapitala u subjektu privatizacije je dužan da traži prethodnu saglasnost Agencije kada organi subjekta privatizacije donose odluke o:
1) smanjenju, odnosno povećanju kapitala subjekta privatizacije;
2) reorganizaciji subjekta privatizacije;
3) zalaganju stvari, uspostavljanju hipoteke i u drugim slučajevima opterećivanja imovine;
4) davanju ili uzimanju imovine u zakup;
5) poravnanju sa dužnicima i poveriocima;
6) sticanju imovine velike vrednosti;
7) raspolaganju imovinom subjekta privatizacije;
8) investicionom ulaganju;
9) zaduženju uzimanjem kredita, odnosno zajma.
Zastupnik kapitala nije dužan da traži prethodnu saglasnost iz stava 1. ovog člana za pravne poslove za koje je Vlada dala prethodnu saglasnost donošenjem posebnog akta.
U postupku koji se odnosi na pribavljanje saglasnosti iz stava 1. ovog člana, zastupnik kapitala je dužan da, rukovodeći se načelima hitnosti i ekonomičnosti, postupa u skladu sa odredbama pravilnika kojim se uređuje postupanje Agencije po zahtevima i dokumentacija koja se uz zahtev obavezno prilaže, a sa ciljem podnošenja Agenciji kompletnog zahteva za davanje predhodne saglasnosti.
Zastupnik kapitala je dužan da preduzme sve potrebne mere da subjekt privatizacije dostavi Agenciji obrazložen zahtev sa pratećom dokumentacijom, u cilju pribavljanja prethodnog odobrenja Agencije za donošenje odluka organa subjekta privatizacije koje se tiču svakog zasnivanja radnog odnosa na određeno vreme u subjektu privatizacije.
Zahtev iz stava 1. ovog člana, obavezno mora sadržati podatke o broju izvršilaca sa kojima se zasniva radni odnos na određeno vreme, opis i naziv radnog mesta na koja se primaju, kao i da li se ta lica primaju na upražnjena radna mesta predviđena važećim aktom o sistematizaciji radnih mesta u subjektu privatizacije.
U subjektima privatizacije nije dozvoljeno povećanje broja zaposlenih na određeno vreme preko 10% od ukupnog broja zaposlenih na neodređeno vreme.
Zasnivanje radnog odnosa u subjektima privatizacije na neodređeno vreme po pravilu nije dozvoljeno.
Zastupnik kapitala je dužan da pored preduzimanja aktivnosti iz stava 1. ovog člana preduzme sve potrebne mere na pribavljanju saglasnosti drugih nadležnih organa u cilju zakonitog postupanja subjekta privatizacije prilikom zapošljavanja u subjektu privatizacije.
Radi pripreme i podnošenja izveštaja Agenciji o poslovanju i stanju imovine subjekta privatizacije, zastupnik kapitala će neposredno angažovati stručna lica koja su zaposlena u subjektu privatizacije.
Ukoliko zastupnik kapitala ne može angažovati stručna lica na način predviđen stavom 1. ovog člana, privremeni zastupnik kapitala može angažovati i lica izvan subjekta privatizacije koja imaju ovlašćenja - licence za obavljanje odgovarajućih poslova, na teret troškova subjekta privatizacije.
OSTVARIVANJE PRAVA NA NAGRADU ZA RAD I NAKNADU STVARNIH TROŠKOVA ZASTUPNIKA KAPITALA
Zastupnik kapitala ostvaruje pravo na nagradu za rad i naknadu stvarnih troškova koja se određuje u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija i Pravilnikom o visini nagrade za rad i naknade stvarnih troškova privremenog zastupnika kapitala ("Službeni glasnik RS", br. 75/2005).
Nagrada za rad zastupnika kapitala utvrđuje se u bruto iznosu, a zastupniku kapitala se isplaćuje neto iznos nagrade za rad.
Ukoliko zastupnik kapitala obavlja više poslova i dužnosti u subjektu privatizacije, može biti isplaćen samo po jednom osnovu, o čemu je dužan da Agenciji dostavi odgovarajući dokaz.
Ukoliko zastupnik kapitala ne postupa u skladu sa ovim pravilnikom, može mu biti obustavljena isplata nagrade za rad od strane Agencije ukoliko nagradu za rad isplaćuje Agencije odnosno od strane subjekta privatizacije po nalogu Agencije ukoliko nagradu za rad isplaćuje subjekt privatizacije.
RAZREŠENJE DUŽNOSTI ZASTUPNIKA KAPITALA
Ako se oceni da zastupnik nije kompetentan da obavlja poverene poslove, odnosno da se ne ponaša sa pažnjom dobrog privrednika i ukoliko ne postupa u skladu sa ovim pravilnikom, direktor Agencije će razrešiti zastupnika kapitala i postaviti drugo lice za zastupnika kapitala.
Direktor Agencije može razrešiti zastupnika kapitala i u drugim slučajevima, ukoliko oceni da je to u interesu subjekta privatizacije.
Ako zastupnik kapitala bude razrešen iz razloga grubog kršenja svojih dužnosti i obaveza, sprovešće se procedura brisanja razrešenog zastupnika kapitala sa Liste kvalifikovanih lica za obavljanje poslova privremenog zastupnika kapitala u subjektima privatizacije, koja je utvrđena odlukom direktora Agencije.
U slučaju da zastupnika kapitala u obavljanju poverenih poslova ometaju predstavnici akcionara ili bivši kupac, odnosno druga lica, u smislu ulaska u poslovni prostor ili na drugi način, privremeni zastupnik je u obavezi da o tome hitno obavesti organe MUP-a, odnosno druge nadležne organe.
Ukoliko postojeći organi upravljanja oneomogućavaju sazivanje vanredne skupštine akcionara, privremeni zastupnik kapitala će neposredno ili preko suda zakazati istu.
Instrukcije (uputstva), nalozi Agencije i postupanje u skladu sa rokovima datim od strane Agencije obavezujući su za zastupnika kapitala.
Ovaj pravilnik se objavljuje na Internet stranici Agencije a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o postupanju lica koja obavljaju poslove privremenog zastupnika kapitala u subjektima privatizacije br. 10-2946/10 od 21. jula 2010. godine, br. 10-1354/11 od 11. maja 2011. godine i br. 10-1173/12 od 31. maja 2012. godine, kao i njegov prečišćen tekst br. 10-1010/13 od 8. maja 2013. godine.