ODLUKA

O USVAJANJU GODIŠNJEG PLANA UPOTREBE VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U 2014. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 62/2014)

1. Usvaja se Godišnji plan upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2014. godini, koji je odštampan uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

GODIŠNJI PLAN
UPOTREBE VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U 2014. GODINI

 

I NAZIV PLANIRANIH MULTINACIONALNIH OPERACIJA

Na osnovu člana 7. st. 2. i 3. Zakona o upotrebi Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 88/09) planirana je upotreba Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u 2014. godini u sledećim multinacionalnim operacijama:

1. Ministarstvo odbrane:

1.1. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Demokratskoj Republici Kongo (MONUSCO),

1.2. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji (UNMIL),

1.3. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Obali Slonovače (UNOCI),

1.4. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Kipar (UNFICYP),

1.5. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liban (UNIFIL),

1.6. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija na Bliskom istoku (UNTSO),

1.7. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Zapadnoj Sahari (MINURSO),

1.8. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Mali (MINUSMA),

1.9. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Džamu i Kašmiru (UNMOGIP),

1.10. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Južnom Sudanu (UNMISS),

1.11. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Sudanu (UNAMID),

1.12. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Sudanu (UNISFA),

1.13. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija na Bliskom Istoku (UNDOF),

1.14. Misija Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Somalije u Ugandi (EUTM Somalia),

1.15. Vojna operacija pomorskih snaga Evropske unije u Somaliji (EUNAVFOR ATALANTA) i

1.16. Misija Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Malija (EUTM Mali).

2. Ministarstvo unutrašnjih poslova:

2.1. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji (UNMIL),

2.2. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Haiti (MINUSTAH),

2.3. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Kipar (UNFICYP) i

2.4. Multinacionalna operacija Evropske unije.

II MANDAT PLANIRANIH MULTINACIONALNIH OPERACIJA

1. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Demokratskoj Republici Kongo (MONUSCO) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1279 od 30. novembra 1999. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2098 od 28. marta 2013. godine mandat misije je produžen do 31. marta 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

2. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji (UNMIL) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1509 od 19. septembra 2003. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2116 od 18. septembra 2013. godine mandat misije je produžen do 30. septembra 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

3. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Obali Slonovače (UNOCI) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1528 od 27. februara 2004. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2112 od 30. jula 2013. godine mandat misije je produžen do 30. juna 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

4. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Kipar (UNFICYP) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 186 u martu 1964. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2114 od 30. jula 2013. godine mandat misije je produžen do 31. januara 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

5. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liban (UNIFIL) uspostavljena je rezolucijama Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 425 i 426 od 19. marta 1978. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2115 od 29. avgusta 2013. godine mandat misije je produžen do 31. avgusta 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

6. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija na Bliskom istoku (UNTSO) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 50 (1948). Mandat misije je na snazi dok Savet bezbednosti UN ne donese odluku o njegovoj promeni ili završetku.

7. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Haiti (MINUSTAH) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1542 od 30. aprila 2004. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2119 od 10. oktobra 2013. godine mandat misije produžen je do 15. oktobra 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

8. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Zapadnoj Sahari (MINURSO) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 690 od 29. aprila 1991. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2099 od 25. aprila 2013. godine mandat misije produžen je do 15. oktobra 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

9. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Mali (MINUSMA) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2100 od 25. aprila 2013. godine, sa mandatom u trajanju do 30. juna 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

10. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Džamu i Kašmiru (UNMOGIP) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 39 i 47 iz 1948. godine. Mandat misije je na snazi dok Savet bezbednosti UN ne donese odluku o njegovoj promeni ili završetku.

11. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Južnom Sudanu (UNMISS) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1996 od 8. jula 2011. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2109 od 11. jula 2013. godine mandat misije produžen je do 15. jula 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

12. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Sudanu (UNAMID) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1769 od 31. jula 2007. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2113 od 30. jula 2013. godine mandat misije produžen je do 31. avgusta 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

13. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Sudanu (UNISFA) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1990 od 27. juna 2011. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2126 od 25. novembra 2013. godine mandat misije produžen je do 31. maja 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

14. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija na Bliskom Istoku (UNDOF) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 350 od 31. maja 1974. godine. U skladu sa Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2131 od 18. decembra 2013. godine mandat misije produžen je do 30. juna 2014. godine. Mandat misije se periodično produžava.

15. Vojna operacija pomorskih snaga Evropske unije u Somaliji (EUNAVFOR ATALANTA) uspostavljena je rezolucijama Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1814, 1816, 1838 i 1846 (2008) i odlukama Saveta Evropske unije broj 2008/851/CFSP od 10. novembra 2008. godine i br. 2008/918/CFSP od 8. decembra 2008. godine. U skladu sa Odlukom Saveta Evropske unije broj 2012/174/CFSP od 23. marta 2012. godine mandat misije je produžen do 12. decembra 2014. godine. Mandat operacije se periodično produžava.

16. Misija Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Somalije u Ugandi (EUTM Somalia) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 1872 (2009) i odlukama Saveta EU broj 96 i 197 (2010). U skladu sa Odlukom Saveta Evropske unije broj 2013/44/CFSP od 22. januara 2013. godine mandat misije je produžen do marta 2015. godine. Mandat misije se periodično produžava.

17. Misija Evropske unije za obuku vojnih i bezbednosnih snaga Malija (EUTM Mali) uspostavljena je Rezolucijom Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija broj 2085 (2012) i odlukama Saveta Evropske unije o uspostavljanju vojne misije Evropske unije u Maliju (Odluka broj 2013/34/CFSP od 17. januara 2013. godine) i pokretanju Misije Evropske unije u Maliju (Odluka broj 2013/87/CFSP od 18. februara 2013. godine). Mandat misije trajaće 15 meseci od dana usvajanja Odluke Saveta Evropske unije o pokretanju misije, odnosno do 18. maja 2014. godine, nakon čega se očekuje produženje mandata.

III PREGLED MULTINACIONALNIH OPERACIJA ČIJE JE IZVRŠAVANJE U TOKU SA OCENOM STANJA

1. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Demokratskoj Republici Kongo (MONUSCO)

Vojska Srbije učestvuje u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u DR Kongo (MONUSCO) od 7. marta 2003. godine sa sanitetskim timom za evakuaciju vazdušnim putem (AMET), sastava šest lica, a od 28. jula 2010. godine učešće je prošireno štabnom grupom od dva lica. Trenutno je u MONUSCO angažovano osam pripadnika Vojske Srbije.

Sanitetski tim se angažuje na zadacima medicinske evakuacije povređenih i obolelih pripadnika misije vazdušnim putem.

Štabna grupa se angažuje na praćenju aktivnosti i izradi procene o pokretima pobunjeničkih grupa, prijemu i obradi izveštaja i informisanju vojnog rukovodstva misije.

Štab MONUSCO više puta je isticao profesionalizam pripadnika Vojske Srbije u radu i izgrađeno poverenje u izvršavanje zadataka.

Političko-bezbednosna situacija u Demokratskoj Republici Kongo je trenutno složena, a karakteriše je pogoršanje humanitarne i političko-bezbednosne situacije na istoku zemlje zbog učestalih oružanih napada paravojnih formacija.

Do sada nije bilo elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Vojske Srbije.

2. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji (UNMIL)

Vojska Srbije učestvuje u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Republici Liberiji (UNMIL) sa vojnim posmatračima od 10. decembra 2003. godine. Trenutno su u UNMIL angažovana četiri pripadnika Vojske Srbije.

Vojni posmatrači su angažovani na sprečavanju ilegalne trgovine, podršci razvoju ljudskih prava, unapređenju i podršci razvoju sektora bezbednosti i obavljanju redovnih zadataka patroliranja u području razmeštaja.

Štab misije je angažovanim pripadnicima Vojske Srbije, zbog izuzetne profesionalnosti i odgovornosti, osim redovnih dužnosti vojnih posmatrača, dodeljivao i odgovorne dužnosti u štabu misije.

Ministarstvo unutrašnjih poslova učestvuje u UNMIL od aprila 2004. godine, u sklopu policijskog dela misije. Trenutno je u misiji angažovano šest policijskih službenika.

Policijski službenici angažuju se sa periodom angažovanja u trajanju od godinu dana. U 2014. godini planirana je rotacija (zamena) šest policijskih službenika.

Rad policijskih službenika u misiji sastoji se od savetovanja, nadgledanja rada i treninga policijskih službenika Nacionalne policije Liberije.

Političko-bezbednosna situacija u zemlji je trenutno stabilna, osim u pograničnom pojasu sa Republikom Obalom Slonovače.

Do sada nije bilo elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova.

3. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Obala Slonovače (UNOCI)

Vojska Srbije učestvuje u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Obali Slonovače (UNOCI) od 1. maja 2004. godine sa vojnim posmatračima. Trenutno su u UNOCI angažovana tri pripadnika Vojske Srbije.

Vojni posmatrači su angažovani na praćenju prekida neprijateljstava i nasilja, sprečavanju ilegalne trgovine i obavljanju redovnih zadataka patroliranja u području razmeštaja.

Štab misije je angažovane pripadnike Vojske Srbije, zbog postignutih rezultata u obavljanju svojih dužnosti, određivao za vođe multinacionalnih timova vojnih posmatrača i dodeljivao dodatne dužnosti u štabu misije.

Političko-bezbednosna situacija u Obali Slonovače je trenutno stabilna, osim u pograničnom području sa Liberijom.

Do sada nije bilo elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Vojske Srbije.

4. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Kipar (UNFICYP)

Vojska Srbije učestvuje u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Republici Kipar (UNFICYP) od 21. oktobra 2010. godine sa štabnim oficirom i odeljenjem od šest lica, a od 23. septembra 2011. godine učešće je prošireno sa dva vojna posmatrača (MOLO) i pešadijskim vodom do 37 lica. Trenutno je u UNFICYP angažovano 46 pripadnika Vojske Srbije.

Pripadnici Vojske Srbije angažovani su na zadacima nadgledanja linije razdvajanja, sprečavanju obnove neprijateljstava između sukobljenih strana, pružanja podrške u sprovođenju humanitarnih operacija i uspostavljanju i održavanju vladavine prava.

Ministarstvo unutrašnjih poslova učestvuje u UNFICYP od novembra 2011. godini u sklopu policijskog dela misije (UNPOL). Trenutno su u UNFICYP angažovana dva policijska službenika.

Policijski službenici se angažuju mandatom u trajanju od godinu dana. U 2014. godini planirano je angažovanje pet policijskih službenika.

Rad policijskih službenika sastoji se od istrage delikata počinjenih u zoni razdvajanja, kontrole pristupa civila u zoni razdvajanja, nadgledanja granične tačke između severa i juga, rešavanja civilnih sporova stanovnika dve zajednice u zoni razdvajanja.

Političko-bezbednosna situacija u Republici Kipar je stabilna. Opštu situaciju na Kipru karakteriše zastoj u pregovorima o ujedinjenju. Bezbednosna situacija u zoni odgovornosti Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova je stabilna sa povremenim incidentima, od kojih je najveći broj povezan sa aktivnostima civilnog stanovništva. Najznačajniji bezbednosni rizik predstavlja ilegalna imigracija kao posledica teške ekonomske situacije.

Do sada nije bilo elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova.

5. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Liban (UNIFIL)

Vojska Srbije učestvuje u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Republici Liban (UNIFIL) od 21. decembra 2010. godine, sa štabnim oficirima. Od novembra 2012. godine u UNIFIL je bio angažovan pešadijski vod sa elementom za logističku podršku, sastava 41 pripadnik Vojske Srbije, koji je u novembru 2013. godine zamenjen pešadijskom četom sastava 130 pripadnika Vojske Srbije. Trenutno je u UNIFIL angažovano 143 pripadnika Vojske Srbije.

Pripadnici Vojske Srbije se angažuju na koordinaciji aktivnosti u cilju osmatranja, praćenja i održavanja prekida neprijateljstava između sukobljenih strana, pomoći libanskoj vladi da efektivno uspostavi vlast i kontrolu na sopstvenoj teritoriji i pružanju pomoći u sprovođenju humanitarnih operacija radi normalizacije životnih uslova, povratka raseljenih lica i podrške uspostavljanju vladavine prava.

Štab misije UNIFIL i štab Sektora Istok UNIFIL, kao i predstavnici Oružanih snaga Kraljevine Španije, u sastavu čijeg kontingenta se angažuju pripadnici Vojske Srbije, više puta su do sada isticali profesionalizam pripadnika Vojske Srbije u radu i izgrađeno poverenje u izvršavanje zadataka.

Političko-bezbednosna situacija u Libanu je složena, usled krize u Siriji i unutrašnjih međuetničkih i konfesionalnih nemira lokalnog karaktera na severu Libana. Zonu odgovornosti UNIFIL i dalje karakteriše relativna stabilnost, uz opasnost da se efekti regionalne krize odraze na stanje bezbednosti.

Do sada nije bilo elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Vojske Srbije. Osnovni i najveći rizik po bezbednost pripadnika Vojske Srbije u Libanu predstavlja mogućnost eskalacije regionalnih ili unutrašnjih sukoba.

6. Misija Ujedinjenih nacija za nadgledanje primirja na Bliskom istoku (UNTSO)

Vojska Srbije učestvuje u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija na Bliskom istoku (UNTSO) od 9. septembra 2012. godine, sa jednim vojnim posmatračem.

Pripadnik Vojske Srbije je angažovan na sprečavanju obnove sukoba između Izraela i arapskih zemalja, nadgledanju linije razdvajanja i prekida vatre između sukobljenih snaga i istovremeno pružanje pomoći i podrške snagama Ujedinjenih nacija na Golanskoj visoravni i južnom Libanu.

Političko-bezbednosna situacija u zoni odgovornosti UNTSO je pogoršana usled krize u Siriji i karakteriše je nerešen problem razgraničenja između Libana, Izraela i Sirije.

Do sada nije bilo elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Vojske Srbije.

7. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Haiti (MINUSTAH)

Ministarstvo unutrašnjih poslova učestvuje u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Republici Haiti (MINUSTAH) od marta 2008. godine, u sklopu policijskog dela misije. Trenutno je u misiji angažovano pet policijskih službenika.

Policijski službenici se angažuju mandatom u trajanju od godinu dana. U 2014. godini planirana je zamena pet policijskih službenika.

Rad policijskih službenika u misiji sastoji se od savetovanja, nadgledanja rada i treninga policijskih službenika Nacionalne policije Haitija.

Situacija u Republici Haiti je trenutno stabilna, bez elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova.

8. Vojna operacija pomorskih snaga Evropske unije u Somaliji (EUNAVFOR ATALANTA)

Vojska Srbije učestvuje u vojnoj operaciji pomorskih snaga Evropske unije (EUNAVFOR ATALANTA) od 5. aprila 2012. godine, sa štabnim oficirima, a od 1. decembra 2013. godine sa autonomnim timom za zaštitu brodova.

Štabni oficiri Vojske Srbije se angažuju u komandi operacije i komandi snaga u zoni operacije ukrcanoj na brod neke od država učesnica. Dinamika angažovanja pripadnika Vojske Srbije zavisi od potreba Operativne komande EUNAVFOR ATALANTA i Komande snaga angažovanih u zoni operacije.

Pripadnici autonomnog tima Vojske Srbije za zaštitu brodova se ukrcavaju na komercijalni brod koji za potrebe Svetskog programa za hranu UN (World Food Programme - WFP) prevozi humanitarnu pomoć za raseljena lica u Somaliji i pružaju zaštitu brodu u slučaju napada pirata tokom plovidbe iz Mombase (Kenija), Dar es Salama (Tanzanija) i Džibutija (Džibuti) do somalijskih luka (Mogadišo, Berbera, Bosaso, Kismajo i dr.), kao i zaštitu broda za vreme boravka u navedenim lukama.

Autonomni timovi za zaštitu brodova tokom plovidbe i boravka na "štićenom" brodu, funkcionišu nezavisno u odnosu na vojne brodove pomorskih snaga Evropske unije. Angažovanje timova obezbeđuje fleksibilnost vojnim brodovima i omogućava da pomorske snage Evropske unije izvršavaju druge zadatke u okviru protivpiratske operacije. Angažovanje autonomnog tima za zaštitu brodova u zoni operacije smatra se od strane država učesnica u operaciji EUNAVFOR ATALANTA značajnim doprinosom države koja ga upućuje.

Političko-bezbednosna situacija u Somaliji je nestabilna. Snage Afričke misije u Somaliji (AMISOM) imaju kontrolu nad pomorskom lukom u Mogadišu. Bezbednosna situacija u Mogadišu i drugim somalijskim primorskim gradovima je nestabilna zbog prisustva terorističkih i kriminalnih grupa koje su organizatori terorističkih i piratskih napada u primorskim gradovima i obalnom pojasu. Dugotrajna nestabilnost i humanitarna kriza predstavljaju osnovne generatore piratstva u Somaliji.

Prisustvo vojnih pomorskih snaga zemalja Evropske unije, Severnoatlantskog saveza, Rusije, Kine, Japana i drugih zemalja u zoni operacije, znatno smanjuje bezbednosne rizike i pretnje na moru. Bezbednost pripadnika pomorskih snaga u EUNAVFOR ATALANTA može biti ugrožena eventualno agresivnijim akcijama pirata u priobalnom pojasu Somalije.

Do sada nije bilo elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Vojske Srbije.

9. Misija Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Somalije u Ugandi (EUTM Somalia)

Vojska Srbije učestvuje u Misiji Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Somalije u Ugandi (EUTM Somalia) od 25. aprila 2012. godine sa jednim štabnim oficirom, a od 27. aprila 2013. godine sa medicinskim timom u sastavu bolnice Nivoa-1. Trenutno je u EUTM Somalia angažovano pet pripadnika Vojske Srbije.

Pripadnik Vojske Srbije je angažovan na dužnosti šefa medicinske službe u štabu Misije u Ugandi (Kampali) i zadacima medicinske podrške, obuke, opremanja i održavanja stepena spremnosti Somalijskih snaga bezbednosti.

Medicinski tim Vojske Srbije, sastava četiri lica, angažovan je u sastavu bolnice Nivoa-1 u Mogadišu, Somalija, na zdravstvenom zbrinjavanju pripadnika EUTM Somalia angažovanih u kampovima za obuku somalijskih snaga bezbednosti.

Republika Srbija je jedina država kontributor snaga u EUTM Somalia, koja nije članica Evropske unije. Dosadašnji doprinos Republike Srbije ocenjen je od strane nadležnih struktura Evropske unije i štaba EUTM Somalia kao značajan.

Političko-bezbednosna situacija u Ugandi je relativno stabilna.

Političko-bezbednosna situacija u Somaliji je nestabilna. Snage Afričke misije u Somaliji (AMISOM) imaju kontrolu nad većim delom glavnog grada Mogadiša i prigradskih naselja, kao i međunarodnim aerodromom i pomorskom lukom u Mogadišu. Opasnost predstavljaju povremeni napadi terorističkih grupa usmereni prvenstveno na objekte Vlade Somalije i snage Afričke misije u Somaliji (AMISOM).

Do sada nije bilo elemenata ugrožavanja bezbednosti angažovanih pripadnika Vojske Srbije.

IV PREGLED MULTINACIONALNIH OPERACIJA U KOJIMA SE PLANIRA POČETAK ANGAŽOVANJA U 2014. GODINI

1. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Zapadnoj Sahari (MINURSO)

Vojska Srbije do sada nije učestvovala u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Zapadnoj Sahari (MINURSO).

Učešće pripadnika Vojske Srbije bilo bi realizovano na osnovu eventualnog poziva Ujedinjenih nacija za angažovanje kapaciteta Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u okviru sistema "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija, a u skladu sa Memorandumom o razumevanju zaključenog između Vlade Republike Srbije i Ujedinjenih nacija o doprinosu sistemu "stand by" aranžmana ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 2/12).

U sistemu "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija nalaze se kapaciteti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prema sledećim kategorijama: štabni oficiri, vojni posmatrači i sanitetski tim.

Političko-bezbednosna situacija u Zapadnoj Sahari je nestabilna, zbog povećanog prisustva i aktivnosti terorističkih i kriminalnih organizacija.

2. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Republici Mali (MINUSMA)

Vojska Srbije do sada nije učestvovala u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Republici Mali (MINUSMA).

Učešće pripadnika Vojske Srbije bilo bi realizovano na osnovu eventualnog poziva Ujedinjenih nacija za angažovanje kapaciteta Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u okviru sistema "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija, a u skladu sa Memorandumom o razumevanju zaključenog između Vlade Republike Srbije i Ujedinjenih nacija o doprinosu sistemu "stand by" aranžmana ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 2/12).

U sistemu "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija nalaze se kapaciteti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prema sledećim kategorijama: štabni oficiri, vojni posmatrači i sanitetski tim.

Političko-bezbednosna situacija u Maliju je izuzetno složena, jer centralna vlast još uvek nije uspostavila kontrolu nad čitavom teritorijom. Osnovni bezbednosni rizik predstavlja delovanje pobunjeničkih grupacija.

3. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Džamu i Kašmiru (UNMOGIP)

Vojska Srbije do sada nije učestvovala u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Džamu i Kašmiru (UNMOGIP).

Učešće pripadnika Vojske Srbije bilo bi realizovano na osnovu eventualnog poziva Ujedinjenih nacija za angažovanje kapaciteta Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u okviru sistema "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija, a u skladu sa Memorandumom o razumevanju zaključenog između Vlade Republike Srbije i Ujedinjenih nacija o doprinosu sistemu "stand by" aranžmana ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 2/12).

U sistemu "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija nalaze se kapaciteti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prema sledećim kategorijama: štabni oficiri, vojni posmatrači i sanitetski tim.

Političko-bezbednosna situacija u Džamu i Kašmiru je složena i karakterišu je suprotstavljeni stavovi Indije i Pakistana.

4. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Južnom Sudanu (UNMISS)

Vojska Srbije do sada nije učestvovala u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Južnom Sudanu (UNMISS).

Učešće pripadnika Vojske Srbije bilo bi realizovano na osnovu eventualnog poziva Ujedinjenih nacija za angažovanje kapaciteta Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u okviru sistema "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija, a u skladu sa Memorandumom o razumevanju zaključenog između Vlade Republike Srbije i Ujedinjenih nacija o doprinosu sistemu "stand by" aranžmana ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 2/12).

U sistemu "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija nalaze se kapaciteti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prema sledećim kategorijama: štabni oficiri, vojni posmatrači i sanitetski tim.

Političko-bezbednosna situacija u Južnom Sudanu je nestabilna, zbog narušenih međuetničkih odnosa i odnosa sa susednim Sudanom, kao i delovanja pobunjeničkih grupa.

5. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Sudanu (UNAMID)

Vojska Srbije do sada nije učestvovala u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Sudanu (UNAMID).

Učešće pripadnika Vojske Srbije bilo bi realizovano na osnovu eventualnog poziva Ujedinjenih nacija za angažovanje kapaciteta Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u okviru sistema "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija, a u skladu sa Memorandumom o razumevanju zaključenog između Vlade Republike Srbije i Ujedinjenih nacija o doprinosu sistemu "stand by" aranžmana ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 2/12).

U sistemu "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija nalaze se kapaciteti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prema sledećim kategorijama: štabni oficiri, vojni posmatrači i sanitetski tim.

Političko-bezbednosna situacija u Sudanu je nestabilna i karakterišu je unutrašnji sukobi, delovanje pobunjeničkih grupa, terorističkih i kriminalnih organizacija, teški životni uslovi zbog klimatskog faktora, kao i mogućnost zaraze infektivnim bolestima.

6. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija u Sudanu (UNISFA)

Vojska Srbije do sada nije učestvovala u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija u Sudanu (UNISFA).

Učešće pripadnika Vojske Srbije bilo bi realizovano na osnovu eventualnog poziva Ujedinjenih nacija za angažovanje kapaciteta Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u okviru sistema "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija, a u skladu sa Memorandumom o razumevanju zaključenog između Vlade Republike Srbije i Ujedinjenih nacija o doprinosu sistemu "stand by" aranžmana ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 2/12).

U sistemu "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija nalaze se kapaciteti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prema sledećim kategorijama: štabni oficiri, vojni posmatrači i sanitetski tim.

Političko-bezbednosna situacija u Sudanu je nestabilna, zbog narušenih međuetničkih odnosa i nerešenih odnosa sa Južnim Sudanom, kao i nastavka sukoba u oblasti Darfur i na jugu države.

7. Mirovna operacija Ujedinjenih nacija na Bliskom Istoku (UNDOF)

Vojska Srbije do sada nije učestvovala u mirovnoj operaciji Ujedinjenih nacija na Bliskom Istoku (UNDOF).

Učešće pripadnika Vojske Srbije bilo bi realizovano na osnovu eventualnog poziva Ujedinjenih nacija za angažovanje kapaciteta Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u okviru sistema "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija, a u skladu sa Memorandumom o razumevanju zaključenog između Vlade Republike Srbije i Ujedinjenih nacija o doprinosu sistemu "stand by" aranžmana ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 2/12).

U sistemu "stand by" aranžmana Ujedinjenih nacija nalaze se kapaciteti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prema sledećim kategorijama: štabni oficiri, vojni posmatrači i sanitetski tim.

Političko-bezbednosna situacija u zoni operacije UNDOF je izuzetno složena, usled krize u Siriji i nerešenih odnosa između Sirije, Izraela i Libana.

8. Misija Evropske unije za obuku bezbednosnih snaga Malija (EUTM Mali)

Vojska Srbije do sada nije učestvovala u Misiji Evropske unije za obuku vojnih i bezbednosnih snaga Malija (EUTM Mali).

Učešće pripadnika Vojske Srbije bilo bi realizovano na osnovu eventualne potrebe Misije na terenu.

Političko-bezbednosna situacija u Maliju je izuzetno složena, jer centralna vlast još uvek nije uspostavila kontrolu nad čitavom teritorijom. Osnovni bezbednosni rizik predstavlja delovanje pobunjeničkih grupacija.

9. Multinacionalna operacija Evropske unije

Ministarstvo unutrašnjih poslova planira angažovanje dva policijska službenika u nekoj od multinacionalnih operacija koje sprovodi Evropska unija. Angažovanje u konkretnoj misiji zavisi od poziva Evropske unije, kao i od raspoloživih kapaciteta Ministarstva unutrašnjih poslova.

V CILJEVI KOJI SE POSTIŽU UPOTREBOM VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U 2014. GODINI

Odredbom člana 5. tačka 4. Zakona o odbrani ("Službeni glasnik RS", br. 116/07, 88/09, 88/09 - dr. zakon i 104/09 - dr. zakon), propisano je da se odbrana zemlje ostvaruje učešćem u multinacionalnim operacijama. Učešćem u multinacionalnim operacijama ispunjavaju se međunarodno prihvaćene obaveze, koje proizilaze iz članstva Republike Srbije u Ujedinjenim nacijama i drugim međunarodnim organizacijama.

Učešće pripadnika Vojske Srbije u multinacionalnim operacijama Ujedinjenih nacija i Evropske unije važan je element spoljne politike Republike Srbije koji uveliko doprinosi da se Republika Srbija u odnosima sa državama članicama Ujedinjenih nacija i Evropske unije tretira kao ravnopravni partner.

Angažovanjem pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama pod mandatom Evropske unije, u okviru Zajedničke bezbednosne i odbrambene politike, Republika Srbija se integriše u ovu važnu oblast aktivnosti Evropske unije.

Učešćem pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama, Republika Srbija potvrđuje interes i nameru da konkretno doprinese svetskoj, evropskoj i regionalnoj bezbednosti i poštovanju međunarodnog prava i mira.

Pripadnici Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova u multinacionalnim operacijama u praksi proveravaju do sada stečena iskustva i razmenjuju iskustva sa pripadnicima oružanih snaga drugih država. Pored toga, upoznaju se sa standardnim operativnim procedurama, čime se u perspektivi olakšava integrisanje naših snaga u multinacionalne sastave i prilagođava način rada svetskim standardima.

VI RASPOLOŽIVE SNAGE, MATERIJALNA I FINANSIJSKA SREDSTVA ZA UČEŠĆE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U 2014. GODINI

Godišnjim planom upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2014. godini planirano je upućivanje do 300 pripadnika Vojske Srbije i 18 pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova u multinacionalnim operacijama Ujedinjenih nacija i Evropske unije.

Vojska Srbije planira da u 2014. godini u multinacionalnim operacijama Ujedinjenih nacija i Evropske unije angažuje snage prema sledećim specijalnostima: vojni posmatrači, štabni oficiri, sanitetski timovi, autonomni timovi za zaštitu brodova, jedinice nivoa pešadijskog odeljenja, pešadijskog voda i pešadijske čete.

Vojska Srbije i Ministarstvo unutrašnjih poslova raspolažu adekvatno obučenim ljudstvom za učešće u multinacionalnim operacijama, prema dinamici i strukturi Godišnjeg plana upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2014. godini.

Za realizaciju Godišnjeg plana upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2014. godini potrebna su finansijska sredstva u ukupnom iznosu od 1.183.255.062,00 dinara, koja su obezbeđena po sledećem:

- Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2014. godinu, u okviru razdela Ministarstva odbrane, u iznosu od 819.526.000,00 dinara,

- Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2014. godinu, u okviru razdela Ministarstva unutrašnjih poslova, u iznosu od 98.656.040,00 dinara i

- od uplata koje će biti izvršene od strane Ujedinjenih nacija na ime nadoknade za učešće pripadnika Vojske Srbije u multinacionalnim operacijama u 2014. godini, u iznosu od 265.073.022,00 dinara, koje će biti evidentirane kao korekture rashoda po kontu ekonomske klasifikacije 411 u okviru razdela Ministarstva odbrane.

Pripadnici Vojske Srbije i Ministarstva unutrašnjih poslova koji budu upućeni u multinacionalne operacije tokom 2014. godine, nastavljaju angažovanje i u narednoj godini, u skladu sa mandatom multinacionalnih operacija, do usvajanja Godišnjeg plana upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u 2015. godini.