PROGRAMKONTROLE KVALITETA VAZDUHA NA TERITORIJI GRADA UŽICA ZA 2014. GODINU("Sl. list grada Užica", br. 22/2014) |
Ovim Programom uspostavlja se lokalna mreža mernih mesta za praćenje kvaliteta vazduha na teritoriji grada Užica za 2014. godinu.
Programom se određuje broj i raspored mernih mesta obim, vrsta i učestalost merenja nivoa zagađujućih materija u vazduhu na teritoriji grada Užica koje pripada aglomeraciji "Užice" u skladu sa članom 3. stav 1. tačka 5. Uredbe o određivanju zona i aglomeracija (Službeni glasnik RS, broj 58/11 i 98/12).
Lokacije mernih mesta u lokalnoj mreži na teritoriji grada Užica, kao i zagađujuće materije koje se prate na pojedinim mernim mestima date su u Tabeli 1.
Zagađujuće materije navedene u Tabeli 1. mere se kontinualno na fiksnim mernim mestima, u skladu sa propisom kojim se uređuju uslovi za monitoring i zahtevi kvaliteta vazduha.
Zagađujuće materije na mernim mestima navedene u Tabeli 1. mere se po dinamici merenja definisanoj u delu III. ovog programa.
I PODRUČJE NA KOJEM SE SPROVODI MONITORING
Upravni okrug: Zlatiborski
Područje GUP-a Užice na kojem se sprovodi monitoring:
Prostorne celine "Užice" i "Sevojno"
Izvori zagađivanja vazduha mogu se svrstati u dve grupe:
1) Stacionarni izvori
• Izvori zagađivanja u rubnim područjima grada: poljoprivredne aktivnosti (paljenje strništa, korova i sl.), paljenje otpada, individualna ložišta, kamenolomi (Surduk i Rid), asfaltne baze (Surduk i Sevojno),
• Zagađenje poreklom od industrije: industrijski pogoni u naseljima Krčagovo i Sevojno,
• Izvori zagađivanja u komunalnoj sredini: gradske kotlarnice, paljenje otpada u kontejnerima, individualna ložišta, izdvojeni objekti za pripremu hrane (priprema roštilja, pečenjare, pekare i sl.).
Zagađenja nastala zbog podizanja prašine prouzrokovane posipanjem puteva peskom i solju u zimskom periodu.
2) Pokretni izvori
• Bilo koji oblik vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem: motorcikli, laka i teška vozila koja koriste benzin i dizel, građevinske i poljoprivredne mašine.
III LOKALNA MREŽA MERNIH MESTA
U skladu sa specifičnom konfiguracijom terena, monitoring će se sprovoditi na teritoriji GUP-a, u okviru 2 prostorne celine, na 3 merna mesta, a uzorci na mernim mestima će se uzimati po dinamici predviđenoj za kontinualna fiksna i indikativna merenja.
1. Prostorna celina "Sevojno" (I-industrijski tip), sa izgrađenim stanovanjem, obrazovnim i drugim sadržajima
1.1. Merno mesto br. 1.: Dečji vrtić "Maslačak"
• Ukupna masena koncentracija PM10 i teški metali u PM10 (arsen (As), kadmijum (Cd), nikl (Ni) i olovo (Pb)) (indikativna merenja): 56 (24-časovnih) uzoraka, 8 nedelja ravnomerno raspoređenih tokom godine
1.2. Merno mesto br. 2.: Dom zdravlja Sevojno
• Sumpor dioksid, azot dioksid i oksidi azota (kontinualna fiksna merenja) i čađ (namenska merenja): 365 (24-časovnih) uzoraka
2. Prostorna celina "Užice" (G - gradski tip),
2.1. Merno mesto br. 3.: Omladinska ulica - pored automatske merne stanice (AMS) koja je u nadležnosti Agencije za zaštitu životne sredine
Ukupna masena koncentracija PM2,5 (indikativna merenja): 56 (24-časovnih) uzoraka, 8 nedelja ravnomerno raspoređenih tokom godine
Tabela 1. Merna mesta za praćenje kvaliteta vazduha u lokalnoj mreži na teritoriji grada Užica
Merno mesto |
Zadužena institucija |
Prostorna celina GUP-a |
Makrolokacije |
Okrug |
j (N) |
H (m) |
Tip |
Zagađujuće materije |
||||||
SO2 |
NOx |
Čađ |
UTM* |
UTM |
PM10TM |
PM2,5 |
||||||||
1. |
Grad Užice - Gradska uprava za urbanizam, izgradnju i imovinsko pravne poslove |
Sevojno |
D. vrtić "Maslačak" |
Zlatiborski |
43,5040 |
385 |
I |
|
|
|
|
|
* |
|
2. |
Sevojno |
Dom zdravlja Sevojno |
43,5035 |
386 |
I |
* |
* |
* |
||||||
3. |
Užice |
Omladinska ulica |
43,5115 |
414 |
G |
|
|
|
|
|
|
* |
j (N) - severna geografska širina;
l (E) - istočna geografska dužina;
H (m) - nadmorska visina;
G - gradski tip, I - industrijski tip
PM10 TM - teški metali u suspendovanim česticama PM10 (arsen (As), kadmijum (Cd), nikl (Ni), olovo (Pb));
PM10 - frakcija suspendovanih čestica (particulate matter) koja prolazi kroz filter čiji su zahtevi utvrđeni u standardu SRPS EN12341, kojim je utvrđena referentna metoda za uzimanje uzoraka i merenje PM10 frakcije, sa efikasnošću od 50% zahvata čestica aerodinamičkog prečnika od 10 µm;
PM2,5 - frakcija suspendovanih čestica (particulate matter) koja prolazi kroz filter čiji su zahtevi utvrđeni u standardu SRPS EN14907, kojim je utvrđena referentna metoda za uzimanje uzoraka i merenje PM2,5 frakcije, efikasnost od 50% zahvata čestica aerodinamičkog prečnika od 2,5 µm
Ocenjivanje kvaliteta vazduha vrši se primenom kriterijuma za ocenjivanje koncentracija: SO2, NO2 i NOx, suspendovanih čestica (PM10 i PM2,5), olova (Pb), (arsen (As), kadmijum (Cd) i nikl (Ni) u vazduhu po Uredbi o uslovima za monitoring i zahtevima kvaliteta vazduha ("Službeni glasnik RS", broj 11/10 i 75/10).
Uzorkovanje suspendovanih čestica (PM10 i PM2,5) vršiće se putem manuelnog referentnog uzorkivača (semplera) marka SVEN LEKER tip niskoprotočni, protoka vazduha 2,3 m3/sat.
IV CILJ KONTROLE KVALITETA VAZDUHA
Sistematsko merenje zagađenosti vazduha na teritoriji grada obezbeđuje:
- praćenje nivoa zagađenosti vazduha u odnosu na granične i tolerantne vrednosti nivoa zagađujućih materija,
- praćenje trendova koncentracija po zonama gradske teritorije,
- detekciju povećanih koncentracija zagađujućih materija,
- procenu izloženosti populacije,
- informisanje javnosti i davanje preporuka za ponašanje u epizodama povećanog zagađenja vazduha,
- identifikaciju izvora zagađenja ili rizika,
- analizu uticaja određenih izvora zagađivanja na kvalitet vazduha,
- razvoj odgovarajućih kratkoročnih akcionih planova i planova za upravljanje kvalitetom vazduha,
- preduzimanje preventivnih mera u segmentima značajnim za zaštitu vazduha od zagađivanja,
- sagledavanje uticaja preduzetih mera na nivo zagađenosti vazduha.
V OBRADA I ANALIZA PODATAKA, IZVEŠTAVANJE O REZULTATIMA KONTROLE KVALITETA VAZDUHA, IZRADA INSTRUMENATA POLITIKE I PLANIRANJA ZAŠTITE VAZDUHA
Sva merenja, obradu i analizu podataka, proveru validnosti rezultata dobijenih merenjem i/ili uzimanjem uzoraka i interpretaciju rezultata vršiće ovlašćeno pravno lice koje je akreditovano kao laboratorija za ispitivanje, odnosno koje ispunjava propisane standarde i akreditovane metode za merenje svih zagađujućih materija navedenih u Programu i koje poseduje dozvolu nadležnog ministarstva da vrši monitoring kvalitata vazduha.
Prema članu 17. Zakona o zaštiti vazduha, nadležni organ jedinice lokalne samouprave, dužan je da podatke o kvalitetu vazduha dobijene kontrolom kvaliteta vazduha iz lokalne mreže, kao i rezultate merenja posebne namene, dostavlja Agenciji za zaštitu životne sredine do 15. u mesecu za prethodni mesec, a godišnji izveštaj najkasnije 60 dana od dana isteka kalendarske godine za prethodnu godinu.
Nadležni organ jedinice lokalne samouprave dužan je da podatke o kvalitetu vazduha učini dostupnim javnosti i objavi u sredstvima javnog informisanja, elektronskim medijima, kao i na svojoj web-stranici.
Podaci o kvalitetu vazduha koriste se za ocenjivanje kvaliteta vazduha, kao i za izradu izveštaja o stanju kvaliteta vazduha i sastavni su deo informacionog sistema o kvalitetu vazduha Republike Srbije.
Kad se prekorači koncentracija o kojoj se izveštava javnost (granične i/ili ciljne vrednosti) ili koncentracija pojedine zagađujuće materije opasne po zdravlje ljudi, nadležni organ jedinice lokalne samouprave, dužan je da obavesti javnost putem radija, televizije, dnevnih novina, interneta i/ili na drugi pogodan način, u skladu sa članom 23. Zakona o zaštiti vazduha ("Sl. glasnik RS", broj 36/09 i 10/13).
Prema Uredbi o utvrđivanju liste kategorija kvaliteta vazduha po zonama i aglomeracijama na teritoriji Republike Srbije za 2012. godinu ("Sl. glasnik RS", broj 17/2014), aglomeracija "Užice" je druge kategorije kvaliteta vazduha.
U slučaju prekoračenja aerozagađenja jedinica lokalne samouprave je obavezna da donese kratkoročne akcione planove, u slučajevima propisanim Zakonom o zaštiti vazduha (član 33. Zakona o zaštiti vazduha).
Na osnovu člana 31. Zakona o zaštiti vazduha, u zonama i aglomeracijama u kojima je vazduh treće kategorije, odnosno kada zagađenje vazduha prevazilazi efekte mera koje se preduzimaju, odnosno kada je ugrožen kapacitet životne sredine ili postoji stalno zagađenje vazduha na određenom prostoru, nadležni organ jedinice lokalne samouprave dužan je da donese Plan kvaliteta vazduha sa ciljem da se postignu odgovarajuće granične vrednosti ili ciljne vrednosti utvrđene aktom iz člana 18. stav 1. ovog zakona. Plan se donosi na osnovu ocene stanja kvaliteta vazduha i obuhvata sve glavne zagađujuće materije i glavne izvore zagađivanja vazduha koji su doveli do zagađenja. Ministarstvo daje saglasnost na planove kvaliteta vazduha.
U skladu sa članom 15. stav 4. Zakona o zaštiti vazduha ("Sl. glasnik RS", br. 36/09 i 10/13) na ovaj program pribavljena je saglasnost Ministarstva energetike, razvoja i životne sredine Republike Srbije, broj 353-01-00379/2014-08 od dana 17.03.2014. godine.
OBRAZLOŽENJE
U skladu sa članom 69. i članom 70. Zakona o zaštiti životne sredine ("Sl. glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 36/09 - dr.zakon i 72/09 - dr.zakon) i člana 9. stav 2. Zakona o zaštiti vazduha ("Sl. glasnik RS", br. 36/09 i 10/13 - u daljem tekstu: Zakon), člana 15. tačka 12. Statuta grada Užica ("Sl. list grada Užica", br.11/2008), lokalna samouprava u okviru svojih nadležnosti, obezbeđuje kontinuirano praćenje kvaliteta vazduha (monitoring). Prema članu 10. Zakona, sistemom monitoringa kvaliteta vazduha uspostavlja se državna i lokalne mreže mernih stanica i/ili mernih mesta za fiksna merenja.
Prema članu 15. Zakona, lokalna mreža mernih stanica i/ili mernih mesta (u daljem tekstu: lokalna mreža) uspostavlja se za praćenje kvaliteta vazduha na nivou jedinice lokalne samouprave. Lokalnu mrežu čine dopunske merne stanice i/ili merna mesta koje nadležni organ jedinice lokalne samouprave određuje na osnovu merenja ili postupaka procene za zone i aglomeracije za koje nema podataka o nivou zagađujućih materija, u skladu sa svojim potrebama i mogućnostima.
Monitoring kvaliteta vazduha u lokalnoj mreži obavlja se prema programu koji za svoju teritoriju donosi nadležni organ jedinice lokalne samouprave, a koji mora biti usklađen sa programom koji donosi Vlada, na predlog Ministarstva.
Ministarstvo daje saglasnost na program kojim se uspostavlja lokalna mreža mernih stanica ili mernih mesta.
Sredstva za realizaciju programa kontrole kvaliteta vazduha u lokalnoj mreži obezbeđuju se iz budžeta jedinice lokalne samouprave.
Nadležni organ jedinice lokalne samouprave obavlja koordinaciju svih aktivnosti lokalne mreže.
Nadležni organ jedinice lokalne samouprave obavlja poslove praćenja kvaliteta vazduha preko ovlašćenog pravnog lica.
Nadležni organ jedinice lokalne samouprave može da osnuje pravno lice koje upravlja automatskim monitoringom kvaliteta vazduha, prati rad automatske stanice, prikuplja i obrađuje podatke dobijene kontrolom kvaliteta vazduha u lokalnoj mreži pod uslovima koji su propisani aktom iz člana 60. Zakona.
Nadležni organ jedinice lokalne samouprave dužan je da podatke o rezultatima monitoringa kvaliteta vazduha javno objavi i dostavi Agenciji za zaštitu životne sredine.
Prema članu 5. Uredbe o uslovima za monitoring i zahtevima kvaliteta vazduha ("Sl. glasnik RS", br. 11/10 i 75/10), za potrebe monitoringa kvaliteta vazduha i prikupljanja podataka nadležni organ jedinice lokalne samouprave u okviru svojih nadležnosti obezbeđuje:
1) merne stanice i/ili merna mesta za fiksna merenja u lokalnoj mreži;
2) kontinualno i/ili povremeno merenje/uzimanje uzoraka zagađujućih materija na fiksnim lokacijama;
3) povremeno merenje/uzimanje uzoraka zagađujućih materija na mernim mestima koja nisu obuhvaćena mrežom monitoringa kvaliteta vazduha;
4) prenos, obradu, proveru validnosti i analizu rezultata dobijenih merenjem i/ili uzimanjem uzoraka i analizom;
5) proveru kvaliteta mernih postupaka;
6) održavanje mernih mesta, mernih instrumenata sa pratećom opremom, i opreme za prijem i prenos podataka, u cilju obezbeđenja zahteva u pogledu kvaliteta podataka koji se koriste za ocenjivanje kvaliteta vazduha.
Prema članu 6. Uredbe, nadležni organ u skladu sa Zakonom obavezan je da pri uspostavljanju i funkcionisanju mreže mernih stanica i/ili mernih mesta, za fiksna merenja:
1) odredi fiksne makrolokacije;
2) odredi fiksne mikrolokacije;
3) pripremi i obezbedi fiksne lokacije;
4) obezbedi odgovarajuće tehničke uslove za merenje i/ili uzimanje uzoraka zagađujućih materija na fiksnim lokacijama, uključujući postavljanje odgovarajućeg objekta za smeštaj mernih uređaja, zaštitu od atmosferskog električnog pražnjenja, priključak za struju, stabilni napon električne energije, telekomunikacione veze, sistem za hlađenje/grejanje, uspostavljanje sistema za zaštitu uređaja;
5) opremi merna mesta za fiksno merenje opremom za sakupljanje, skladištenje, obradu i prenos podataka;
6) održava merna mesta, merne instrumente i opremu za praćenje i prenos podataka na način kojim će se obezbediti njihova projektovana funkcionalnost.
Ovaj Program objaviti u "Službenom listu grada Užica".