PRAVILNIKO DAVANJU U ZAKUP GRADSKIH STANOVA IZGRAĐENIH U OKVIRU "PROGRAMA STANOVANJA I TRAJNE INTEGRACIJE IZBEGLICA U SRBIJI - SIRP"("Sl. list grada Kragujevca", br. 4/2014 i 20/2014) |
Ovim Pravilnikom propisuju se uslovi za davanje u zakup, na određeno vreme, gradskih stanova izgrađenih u okviru "Programa stanovanja i trajne integracije izbeglica u Srbiji - SIRP" (u daljem tekstu: SIRP program) na području grada Kragujevca, osnovi i merila za utvrđivanje prvenstva, postupak i organi odlučivanja i druga pitanja od značaja za davanje navedenih stanova u zakup na određeno vreme.
Predmetni gradski stanovi opredeljuju se tako da se dodeljuju u zakup izbeglim licima koja su bez stana i ostalom stambeno ugroženom stanovništvu sa teritorije grada Kragujevca.
Porodicom, u smislu ovog Pravilnika, smatraju se porodična domaćinstva koja čine bračni drugovi, njihovi roditelji, deca rođena u braku, van braka, usvojena i pastorčad, kao i druga lica koja je učesnik na konkursu ili njegov bračni drug dužan po zakonu da izdržava, a žive sa njim u zajedničkom domaćinstvu.
Veličina domaćinstva |
Površina po domaćinstvu |
Površina po članu |
1-člano |
22 - 30 m2 |
22 - 30 m2 |
2-člano |
30 - 42 m2 |
15 - 21 m2 |
3-člano |
40 - 55 m2 |
13,3 - 18,3 m2 |
4-člano |
50 - 65 m2 |
12,5 - 16,2 m2 |
5-člano |
62 - 75 m2 |
12,4 - 15 m2 |
6-člano |
75 - 85 m2 |
12,5 - 14,2 m2 |
Za svako uvećanje broja članova preko šestočlanog domaćinstva, površine iz tabele ovog člana se uvećavaju za 6 m2.
U programima socijalnog stanovanja može se dodeliti i stan manje površine od minimalne date u tabeli, ali ne manji od 10 m2 po članu domaćinstva, odnosno, ne manji od 20 m2 u slučaju jednočlanog domaćinstva.
U programima socijalnog stanovanja, a uz saglasnost korisnika, može se dodeliti i stan veće površine od maksimalne date u tabeli za višečlano domaćinstvo, ali ne više od 10 m2.
Stanovi iz člana 2. ovog Pravilnika daju se u zakup na osnovu raspisanog konkursa.
Odluku o raspisivanju konkursa donosi Nadzorni odbor JP "GSA" na predlog Komisije za odabir korisnika i produžetak zakupa stanova izgrađenih u okviru "Programa stanovanja i trajne integracije izbeglica u Srbiji - SIRP" (u daljem tekstu: Komisija). Konkurs se objavljuje na oglasnoj tabli Gradske uprave i JP "GSA", kao i u lokalnim sredstvima informisanja.
Konkursom se pozivaju zainteresovana lica da u roku od 30 dana od dana objavljivanja konkursa dostave neophodnu dokumentaciju.
Na osnovu raspisanog konkursa predmetni stanovi se izdaju u zakup na određeno vreme do 3 godine sa mogućnošću produženja zakupa i ne mogu se otkupiti.
Na konkursu iz člana 3. mogu učestvovati lica i porodice koja na području Republike Srbije nemaju u vlasništvu stan ili porodičnu kuću a zadovoljavaju sledeće uslove:
- izbeglo lice i lice koje je izgubilo status izbeglog lica prijemom u državljanstvo Republike Srbije nakon 1. januara 1998. godine, sa boravištem ili prebivalištem na teritoriji grada Kragujevca od najmanje tri godine do dana raspisivanja konkursa;
- ostala lica koja iz socijalnih, ekonomskih i drugih razloga nemaju obezbeđen stan za sebe i svoje porodično domaćinstvo, sa prebivalištem na teritoriji grada Kragujevca od najmanje tri godine do dana raspisivanja konkursa.
Ispred porodice prijavu na konkurs podnosi jedno lice, član porodice.
Status lica iz člana 4. dokazuje se sledećim dokumentima:
- overena fotokopija izbegličke legitimacije;
- overena fotokopija lične karte;
- original ili overena fotokopija Uverenja o prebivalištu na teritoriji Republike Srbije;
- overena fotokopija Rešenja o ukidanju statusa izbeglog lica za sve članove koji su imali status izbeglih lica; ili overena fotokopija Rešenja o prijemu u državljanstvo Republike Srbije;
- potvrda Poreske uprave o imovini svih članova domaćinstva.
Dokazna dokumenta se podnose za sve članove porodičnog domaćinstva.
Smatra se da je lice bez stana ukoliko ono ili član njegovog porodičnog domaćinstva na teritoriji Republike Srbije nema stan ili porodičnu stambenu zgradu u svojini ili susvojini, ili po osnovu ugovora o zakupu na određeno vreme koristi državni ili društveni stan. O ovome predstavnik porodice daje izjavu pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću i istu overava.
Na konkursu za zakup stana mogu učestvovati lica i porodice iz člana 4. koja ostvaruju sledeća mesečna primanja:
Broj članova porodičnog domaćinstva |
Mesečni prihodi, bez poreza i doprinosa, po članu domaćinstva (u evrima) |
1 |
od 150 do 450 |
2 |
od 115 do 345 |
3 |
od 105 do 260 |
4 |
od 90 do 230 |
5 |
od 75 do 190 |
Iznosi su izraženi u evrima, a obračunavaće se u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan objavljivanja konkursa.
Mesečni prihodi bez poreza i doprinosa, po članu domaćinstva se dokazuju na osnovu potvrda o visini primanja u poslednja tri meseca od dana objavljivanja konkursa, u koja se ubrajaju primanja iz radnog odnosa, primanja po osnovu penzijsko-invalidskog osiguranja, primanja po osnovu imovinskih prava, primanja po osnovu boračko-invalidske zaštite, primanja iz dečjeg dodatka, primanja za tuđu negu i pomoć.
Stan se daje u zakup na period od 3 godine.
O zakupu stana zaključuje se ugovor o zakupu na određeno vreme koji sadrži naročito: podatke o ugovornim stranama; podatke o stanu koji je predmet zakupa; podatke o zakupnini (iznos, rok i način plaćanja, promena visine zakupnine); uslove korišćenja stana; potpis ugovorenih strana i druga pitanja koja su od značaja za ovaj ugovorni odnos.
Ugovor o zakupu stana prestaje:
1) istekom vremena na koje je zaključen;
2) sporazumnim raskidom;
3) otkazom.
U slučaju smrti Zakupca, članovi porodičnog domaćinstva koji su sa Zakupcem stanovali u istom stanu nastavljaju sa korišćenjem tog stana, s tim što ugovor o zakupu zaključuje lice koji oni sporazumno odrede.
Ako lice iz stava 2. ovog člana ne zaključi ugovor o zakupu u roku od 60 dana od dana smrti Zakupca, ugovor o zakupu prestaje.
Zakupodavac može dati otkaz ugovora o zakupu stana:
1) ako je Zakupac u postupku ostvarivanja prava na stan dao netačne podatke;
2) ako Zakupac bez saglasnosti Zakupodavca koristi stan za obavljanje poslovne delatnosti, izdaje stan u podzakup ili dozvoli korišćenje stana licima koja nisu predviđena ugovorom, u roku dužem od 60 dana;
3) ako Zakupac ne plati zakupninu za najmanje tri meseca uzastopno ili četiri meseca u toku godine;
4) ukoliko Zakupac ne plaća sve dažbine u vezi korišćenja stana (struja, voda, grejanje i drugo) u periodu dužem od šezdeset dana predviđenim računom za plaćanje dažbina;
5) ako Zakupac, osobe koje sa njim stanuju ili lica kojima dozvoli ulazak u stan izazovu veću štetu u stanu ili zajedničkim delovima zgrade;
6) ako Zakupac, osobe koje sa njim stanuju ili lica kojima dozvoli ulazak u stan načinom korišćenja stana grubo krše osnovna pravila susedskog suživota utvrđena kućnim redom, ili načinom korišćenja ometaju druge stanovnike u njihovom mirnom korišćenju stana;
7) ukoliko prestane da koristi stan u periodu dužem od tri meseca;
8) ako Zakupac ili neko od članova porodičnog domaćinstva stekne u svojinu stan ili kuću;
9) ako Zakupac vrši ili izvrši u stanu i ugrađenoj opremi prepravke, bez prethodno pribavljene saglasnosti Zakupodavca;
10) ukoliko Zakupac ne dozvoli ulazak u stan u nekom od slučajeva predviđenim članom 40. Uredbe;
11) ukoliko Zakupac, bez opravdanih razloga, ne preuzme stan i ne otpočne sa njegovim korišćenjem u roku dužem od 30 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu.
Zakupodavac ne može raskinuti ugovor o zakupu ukoliko prethodno nije pismeno opomenuo Zakupca o kršenju ugovora o zakupu.
Opomena mora da sadrži: vid kršenja ugovora o zakupu, kao i način otklanjanja razloga za raskid i rok za otklanjanje, koji ne može biti kraći od 10 dana.
Zakupodavac može raskinuti ugovor o zakupu i bez pismene opomene, ukoliko je to ponovljeno kršenje ugovora o zakupu, a od prethodne opomene nije proteklo više od godinu dana.
Zakup se može produžiti ukoliko postoji saglasnost volje obe ugovorne strane i ukoliko su ispunjeni posebni uslovi za produžetak ugovora. Postupak produžetka sprovodi Komisija iz člana 17, u skladu sa članom 19. ovog Pravilnika.
Zakupac zainteresovan za produžetak ugovora o zakupu dužan je da, u roku od 120 dana pre isteka tog ugovora, Zakupodavcu dostavi pismeni zahtev za produžetak ugovora o zakupu, uz sledeću dokumentaciju:
1) potvrdu o primanjima članova domaćinstva;
2) potvrdu Poreske uprave o imovini svih članova domaćinstva;
3) overenu izjavu punoletnih članova porodičnog domaćinstva da ne poseduju stan ili porodičnu kuću na teritoriji Republike Srbije;
4) overene fotokopije ličnih dokumenata svih članova domaćinstva (legitimaciju izbeglih lica, lične karte, izvode iz matičnih knjiga rođenih za maloletna lica).
Zakupodavac neće produžiti ugovor o zakupu sa Zakupcem:
1) ako je on ili član njegovog porodičnog domaćinstva u međuvremenu postao vlasnik stana ili porodične kuće na teritoriji Republike Srbije (u ovo se ne ubrajaju slučajevi u kojima član porodičnog domaćinstava reši samo svoju stambenu potrebu npr. prilikom zasnivanja porodice);
2) ako primanja porodičnog domaćinstva odstupaju za više od ± 15 % od opsega primanja iz uslova za sticanje prava korišćenja po ugovoru o zakupu, a Zakupac nije ostvario pravo na subvencionisanje zakupnine;
3) ukoliko mu se broj članova porodičnog domaćinstva uvećao usled nekog drugog razloga, koji nije rođenje deteta ili sklapanje braka.
Poslove vezane za davanje stanova u zakup, naplatu zakupnine, produžetak zakupa, kao i poslove investicionog održavanja stanova iz člana 2. ovog Pravilnika će obavljati Javno preduzeće "Gradska stambena agencija", Kragujevac (u daljem tekstu JP "GSA").
IV OSNOVI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE REDA PRVENSTVA
Osnovi za utvrđivanje reda prvenstva su:
1. stambeni status;
2. uslovi stanovanja;
3. broj članova porodičnog domaćinstva;
4. domaćinstva samohranih roditelja;
5. invalidnost i telesno oštećenje.
Određivanje redosleda na rang-listi utvrđuje se brojem bodova.
Za stambeni status utvrđuje se do 50 bodova, ako su podnosilac prijave i članovi porodičnog domaćinstva:
- smešteni u kolektivnom centru ili stanuju kao podstanari više od 5 godina |
50 bodova, |
- stanuju kao podstanari od 1 do 5 godina |
35 bodova, |
- stanuju kao podstanari do 1 godine, ili su korisnici sobe u samačkom hotelu, ili stanuju u istoj stambenoj jedinici kod svojih roditelja ili roditelja svog bračnog druga ili kod bliskih srodnika |
25 bodova, |
- korisnici stana bez pravnog osnova ili korisnici prostorija za privremeni smeštaj koje se ne smatraju stanom |
15 bodova. |
Stambeni status se dokazuje:
- potvrdom Povereništva za zaštitu izbeglih, prognanih i interno raseljenih lica o boravku u kolektivnom centru;
- ugovorom o podstanarskom odnosu;
- ugovorom i drugom overenom ispravom o pravu korišćenja;
- overenom izjavom stanodavca o načinu korišćenja stana;
- dokazom o svojini stanodavca na stanu;
- dokazom o vlasništvu na stanu svog ili roditelja bračnog druga ili bliskog srodnika i potvrdom o prijavi prebivališta odnosno boravišta roditelja na stanu.
Vrednuje se samo podstanarski status ostvaren na teritoriji grada Kragujevca.
Vrednuje se samo poslednji stambeni status u vreme podnošenja prijave na konkurs ostvaren u kontinuitetu.
Za uslove stanovanja utvrđuje se do 25 bodova, i to:
- korisnici stana koji po strukturi ne odgovara tom porodičnom domaćinstvu gde svakom korisniku tog stana pripada manje od 10 m2 |
15 bodova, |
- korisnici stana koji ne ispunjava uslove stanovanja u smislu nepostojanja električnih, vodovodnih i sanitarnih instalacija |
10 bodova. |
Broj članova porodičnog domaćinstva
Za svakog člana porodičnog domaćinstva, licu pripadaju po 2 boda, ali najviše do 10 bodova.
Za svakog maloletnog člana domaćinstva licu pripadaju dodatna 2 boda, ali najviše do 8 bodova.
Pod članom domaćinstva smatraju se deca rođena ili usvojena do dana isteka roka za podnošenje prijave na konkurs.
Broj članova porodičnog domaćinstva se dokazuje:
- izvodom iz matične knjige rođenih za svakog člana porodičnog domaćinstva;
- izvod iz matične knjige venčanih (ne stariji od 3 meseca);
- otpusnom listom iz porodilišta za dete koje nije upisano u knjigu rođenih do dana isteka roka za podnošenje prijave na konkurs;
- fotokopija lične karte ili izbegličke legitimacije za svakog punoletnog člana domaćinstva;
- rešenjem nadležnog organa o utvrđivanju statusa izdržavanog lica.
Domaćinstva samohranih roditelja
Samohranom roditelju pripada dodatnih 12 bodova.
Samohrani roditelj, u smislu ovog Pravilnika, jeste roditelj koji sa decom rođenom u braku ili van braka živi u nepotpunoj porodici, kao posledica razvoda braka ili ako je drugi roditelj umro, proglašen za umrlog ili ako je otac nepoznat.
Status samohranog roditelja se dokazuje:
- izvodom iz matične knjige umrlih ili rešenjem nadležnog sudskog organa o proglašenju nestalog lica umrlim;
- presudom o razvodu braka i poveravanju dece ili rešenjem nadležnog organa starateljstva o poveravanju dece;
- izvodom iz matične knjige rođenih samohranog roditelja;
- izvodom iz matične knjige rođenih deteta.
Ukoliko su deca punoletna, roditelj se može smatrati samohranim samo ako su deca na redovnom školovanju i nemaju više od 26 godina života.
Invalidnost i telesno oštećenje
Invalidnost i telesno oštećenje se vrednuje učesniku na konkursu po osnovu ličnog telesnog oštećenja ili telesnog oštećenja člana porodičnog domaćinstva i vrednuje se najviše do 12 bodova, i to:
a. Invalidnost: |
|
|
|
- gubitak radne sposobnosti |
6 bodova |
|
|
|
b. Telesno oštećenje: |
|
|
|
- telesno oštećenje od 100% |
6 bodova |
|
- telesno oštećenje od 90% |
5 boda |
|
- telesno oštećenje od 80% |
4 boda |
|
- telesno oštećenje od 70% |
3 boda |
|
- telesno oštećenje od 50% |
2 boda |
|
- telesno oštećenje ispod 50% |
1 bod |
Invalidsko i telesno oštećenje dokazuje se rešenjem nadležnog organa za penzijsko-invaldsko osiguranje ili drugog nadležnog organa.
Ako kod istog lica postoji invalidnost i telesno oštećenje, lice se boduje po oba osnova.
V POSTUPAK SPROVOĐENJA KONKURSA I ODLUČIVANJA
Sastav i nadležnost Komisije za odabir korisnika i produžetak zakupa
Postupak davanja stanova u zakup i postupak produžetka zakupa, sprovodi Komisija iz člana 3. ovog Pravilnika, koju obrazuje Gradsko veće grada Kragujevca u sledećem sastavu: dva predstavnika Gradske uprave, dva predstavnika JP "GSA", jedan predstavnik Povereništva za zaštitu izbeglih, prognanih i interno raseljenih lica.
Komisija donosi poslovnik o svom radu na prvoj sednici.
Stručne, administrativno-tehničke i organizacione poslove za potrebe Komisije vrši JP "GSA".
Raspisivanje, objavljivanje i sadržaj Konkursa
Na osnovu Odluke o raspisivanju konkursa, koju donosi Nadzorni odbor i Odluke o tekstu konkursa koju donosi Komisija, JP "GSA" objavljuje konkurs kojim poziva zainteresovana lica da u roku od 30 dana od dana objavljivanja konkursa podnesu prijavu i odgovarajuće dokaze.
Konkurs se objavljuje na oglasnoj tabli Gradske uprave, na oglasnoj tabli JP "GSA" i u lokalnim sredstvima informisanja. Pored podataka o stambenim jedinicama, konkurs posebno sadrži i napomene o pravima i obavezama lica kojima će stambeno pitanje biti rešavano po objavljenom konkursu.
Prijem i obrada prispelih zahteva
Komisija iz člana 3. ovog Pravilnika, vrši prijem prijava u roku koji je utvrđen konkursom za raspodelu stanova.
Po isteku roka iz konkursa, JP "GSA" će za potrebe Komisije obraditi podatke po podnetim prijavama i po potrebi ih proveriti na licu mesta ili na drugi način.
Bodovanje se neće vršiti po osnovama za koje nisu priloženi odgovarajući dokazi.
Komisija je dužna da u roku od 20 dana od dana zaključivanja Konkursa sprovede obradu prispelih zahteva, izvrši bodovanje po prijavama, čiji podnosioci ispunjavaju uslove utvrđene ovim Pravilnikom i uputi zahteve za dopunu nepotpunih prijava. Zahtev za dopunu prijave treba da sadrži taksativno nabrojane dopune prijave neophodne za bodovanje prijave. Sve dopune prijave moraju biti dostavljene Komisiji najkasnije 5 dana od dana prijema zahteva za dopunu prijave. Komisija je dužna da u roku od 10 dana od isteka krajnjeg roka za podnošenje dopuna prijava, sprovede obradu prispelih dopuna prijava.
Sačinjavanje predloga rang-listi
Rang-lista sačinjava se prema raspoloživoj strukturi stanova za koje je konkurs raspisan. U okviru rang liste sačinjavaju se rang liste za garsonjere, jednosobne, jednoiposobne, dvosobne i dvoiposobne stanove.
Na osnovu sprovedenog bodovanja, u skladu sa osnovama i merilima iz ovog Pravilnika, Komisija sačinjava predlog rang-liste za raspodelu stanova, koja se objavljuje na oglasnim tablama JP "GSA" i Gradske uprave.
Nakon izvršenog bodovanja, primenom merila po svim osnovama utvrđenim ovim Pravilnikom, sačinjava se rang-lista za domaćinstva utvrđena članom 4. ovog Pravilnika.
Broj bodova na rang-listi utvrđuje se sa stanjem na dan isteka roka za podnošenje prijave na konkurs.
Ako dva ili više lica imaju isti broj bodova, prednost na rang listi ima lice koje ima veći broj bodova po jednom od osnova po redosledu utvrđenim ovim Pravilnikom.
U slučaju da su isti bodovi po svim osnovama prednost ima lice koje ima duži podstanarski status računajući godine, dane i mesece, a u slučaju istog ili nemogućnosti utvrđivanja tačnog trajanja podstanarskog statusa, prednost će imati porodično domaćinstvo sa nižim primanjima po članu porodičnog domaćinstva, zatim porodično domaćinstvo sa većim brojem članova, te većim brojem lica sa invaliditetom ili telesnim oštećenjem.
Utvrđivanje konačne rang-liste
Na predlog rang-liste za raspodelu stanova, zainteresovana lica imaju pravo prigovora Nadzornom odboru u roku od 8 (osam) dana od dana objavljivanja.
Nadzorni odbor je obavezan da odluči po prigovoru u roku od 8 dana od dana prispeća prigovora.
Nakon proteka roka iz stava 1. ovog člana, ukoliko nema prigovora kao i nakon donetih odluka po prigovorima, rang-lista postaje konačna.
Po konačnosti rang-liste Komisija donosi Odluku o raspodeli stanova, na koju zainteresovana strana može istaći prigovor Nadzornom odboru u roku od 8 dana od dana objavljivanja na oglasnim tablama JP "GSA" i Gradske uprave.
Odluka Nadzornog odbora, doneta po prigovoru ili protekom roka za prigovor, je konačna i javno se objavljuje na način utvrđen stavom 1. ovog člana.
Na osnovu konačne Odluke iz člana 24. stav 2. ovog Pravilnika, Gradsko veće donosi Rešenje o davanju stanova u zakup.
Rešenje o dodeli stana u zakup sadrži:
- ime i prezime nosioca porodice, kojoj je na osnovu rang liste dat stan u zakup i članova porodice;
- rok trajanja zakupa;
- strukturu stana i adresu.
Na osnovu Rešenja iz člana 25. ovog Pravilnika sačinjavaju se ugovori o zakupu stana, koje potpisuje direktor JP "GSA" i lice koje je ostvarilo pravo na zakup stana.
Način obračuna i plaćanja zakupnine
Zakupnina se obračunava u fiksnom dinarskom iznosu za period od godinu dana, i to za drugu polovinu tekuće godine i prvu polovinu naredne godine, a plaća u jednakim mesečnim ratama do 15. u mesecu za tekući mesec.
Za redovno plaćanje zakupnine Zakupcu pripada popust u iznosu od 5% na iznos zakupnine, ukoliko ugovorom o zakupu nije drugačije određeno.
Za plaćanje zakupnine po isteku roka iz stava 1. ovog člana za period docnje zaračunava se zakonska zatezna kamata, ukoliko ugovorom o zakupu nije drugačije uređeno.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca", a biće objavljen i na oglasnoj tabli JP "GSA" i na oglasnoj tabli Gradske uprave, kada prestaje da važi Pravilnik o načinu raspolaganja stanovima izgrađenim u okviru "Programa stanovanja i trajne integracije izbeglica u Srbiji - SIRP" donacija ("Službeni list grada Kragujevca" broj 10/06).
Samostalni član Pravilnika o izmenama
Pravilnika o davanju u zakup gradskih stanova izgrađenih u okviru "Programa stanovanja i trajne integracije izbeglica u Srbiji - SIRP"
("Sl. list grada Kragujevca", br. 20/2014)
Član 2
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca", a biće objavljen i na oglasnoj tabli JP "GSA" i na oglasnoj tabli Gradske uprave.