PRAVILNIK
O POMOĆI ZA UKLANJANJE I UBLAŽAVANJE POSLEDICA NASTALIH PRIRODNOM ILI DRUGOM NEZGODOM

("Sl. list grada Čačka", br. 10/2014)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuje se način i postupak dodele pomoći za hitne intervencije i saniranje šteta nastalih prirodnom ili drugom nezgodom i druga pitanja u vezi sa pružanjem pomoći građanima koje je zadesila prirodna ili druga nezgoda.

Pomoć iz stava 1. ovog člana nije naknada nastale štete.

Član 2

Novčana pomoć dodeljuje se iz sredstava budžeta Republike Srbije koje Republika Srbija dodeli kao pomoć gradu u sanaciji šteta većeg obima nastalih elementarnim nepogodama, budžeta grada Čačka, novčanih sredstva prikupljenih na ime priloga, poklona i druge pomoći i drugih izvora u skladu sa zakonom.

Sredstava stalne budžetske rezerve i donacija od pravnih i fizičkih lica iz zemlje i inostranstva koriste se za dodelu pomoći za hitne i nužne intervencije.

Sredstva za saniranje posledica prirodnih ili drugih nezgoda dobijena od viših nivoa vlasti po nameni se raspodeljuju procentualno srazmernom iznosu dobijenih sredstava za namene utvrđene aktom o dodeli ili prema vrstama štete utvrđene izveštajem o proceni štete, a u okviru namene određenih sredstava srazmerno visini procenjene štete kod oštećenog.

II SREDSTVA POMOĆI

Član 3

Sredstva pomoći su namenskog karaktera i daju se bespovratno.

Sredstva pomoći mogu biti u naturalnom i novčanom obliku.

U naturalnom obliku sredstva pomoći se po pravilu dodeljuju kao hitna intervencija radi zaštite života i zdravlja i imovine veće vrednosti, za vreme trajanja prirodne ili druge nezgode, ili sredstva koja su donirana gradu u naturalnom obliku, posle prirodne ili druge nezgode.

Član 4

Novčana sredstva pomoći dodeljuju se isključivo za finansiranje troškova učešća u sprovođenju interventnih mera zaštite i spasavanja i za ublažavanje posledica prirodnih nepogoda, radi normalizacije života stanovništva i obavljanja određene delatnosti.

Član 5

Sredstva se neće prenositi ako primalac pomoći ne dostavi računovodstvene isprave, osim u slučajevima propisanim ovim pravilnikom.

Član 6

Gradsko veće odlučuje o dodeli pomoći za hitne intervencije i saniranje šteta nastalih prirodnom ili drugom nezgodom.

Štab za vanredne situacije, u slučaju proglašenja vanredne situacije na teritoriji Republike Srbije, odnosno grada Čačka, odlučuje o dodeli pomoći radi preduzimanja mera zaštite za vreme neposredne opasnosti od nastanka i za vreme trajanja prirodne nepogode.

Član 7

Radi odlučivanja o vrsti i visini pomoći vrši se procena štete u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Procena štete od prirodnih ili drugih nezgoda obavlja se u najkraćem roku.

Procena štete obuhvata vrstu i obim štete u vrednosnim i naturalnim pokazateljima, prema području, vrsti imovine (pokretna i nepokretna), objektima, vrsti i nameni, strukturi, površini, vlasnicima odnosno korisnicima i drugim pokazateljima u skladu sa zakonom.

II POSTUPAK DODELE POMOĆI

a) Pomoć za hitne i nužne intervencije

Član 8

Pomoć za hitne i nužne intervencije dodeljuje se radi preduzimanja nužnih mera zaštite i spašavanja ljudi i imovine neposredno pre ili u toku trajanja prirodne ili druge nezgode i interventnog otklanjanja posledice prirodne ili druge nezgode.

Pomoć za hitne intervencije obuhvata sredstva u naturalnom i novčanom obliku.

Gradsko veće može odlučiti na osnovu predloga mesne zajednice, da se materijalno ugroženom domaćinstvu na području zahvaćenom prirodnom ili drugom nezgodom dodeli jednokratna bespovratna novčana pomoć u visini minimalne neto zarade prema poslednjem objavljenom podatku Republičkog zavoda za statistiku u momentu donošenja odluke radi nabavke sredstava za nužne životne potrebe - osnovnih egzistencijalnih sredstava bez pravdanja finansijskom dokumentacijom.

Prioritet u dodeli pomoći iz stava 3. ovog člana imaju porodice sa maloletnom decom, stari i ostale ranjive kategorije stanovništva.

Pomoć iz stava 3. ovog člana dodeljuje se na osnovu rešenja Gradskog veća o dodeli.

Član 9

Radi stvaranja minimalnih uslova, da se članovi domaćinstva koji su zbog prirodne ili druge nezgode smešteni u kolektivni centar ili na drugi način dislocirani, vrate u svoj dom ili da se domaćinstvu obezbede uslovi za korišćenje stambenog objekta - stana, Gradsko veće može dodeliti novčanu pomoć domaćinstvu u visini sredstava za saniranje najnužnijih oštećenja.

Visina najnužnijih sredstava utvrđuje se u zavisnosti od nivoa raspoloživih sredstava, a na osnovu predloga stručne komisije koju obrazuje Gradonačelnik. Odlukom o obrazovanju komisije utvrđuje se broj članova komisije, sastav, zadatak i nivo raspoloživih sredstava za ove namene.

Novčana sredstva na ime pomoći prenose se na račun lica ili člana domaćinstva kome su sredstva dodeljena do iznosa minimalne zarade, na njegov zahtev bez pravdanja finansijskom dokumentacijom.

Sredstva u iznosu višem od minimalne zarade za namene iz stava 1. ovog člana prenose se na osnovu predračuna - profakture dobavljaču dobara, radova ili usluga do nivoa odobrenih sredstava.

Dobavljač dobara, odnosno izvršilac usluga je dužan da fakturu o izvršenoj nabavci iz sredstava pomoći budžeta grada, dostavi Gradskoj upravi za finansije najkasnije u roku od 30 dana od isporuke, odnosno izvršenja usluge.

Pomoć iz stava 1. ovog člana dodeljuje se na osnovu rešenja Gradskog veća o dodeli.

b) Finansijska pomoć

Član 10

Novčana pomoć za saniranje šteta nastalih prirodnom ili drugom nezgodom dodeljuje se na osnovu podnetog zahteva.

Zahtev za novčanu pomoć za saniranje šteta nastalih prirodnom ili drugom nezgodom podnosi:

- vlasnik nepokretnih, odnosno pokretnih stvari koji je pretrpeo štetu,

- nosilac poljoprivrednog gazdinstva,

- preduzetnik,

- privredno društvo ili drugo pravno lice (u daljem tekstu: podnosilac zahteva).

Zahtev u ime oštećenog može podneti i Centar za socijalni rad ili mesna zajednica na čijoj teritoriji se nalazi oštećeno dobro.

Gradsko veće može po službenoj dužnosti pokrenuti postupak dodele pomoći u slučaju štete većeg obima ili u slučaju kada je prirodna ili druga nezgoda zahvatila veću teritoriju ili veći broj stanovnika.

b.1. Uslovi za dodelu pomoći

Član 11

Podnosiocu zahteva će se odobriti pomoć pod uslovom da je:

- šteta nastala u toku vanredne situacije, u slučaju elementarne nepogode ili druge nezgode koja se nije mogla predvideti niti sprečiti,

- da šteta nije skrivljena od podnosioca zahteva ili drugog lica,

- da je šteta većeg obima,

- da je šteta nastala na teritoriji grada i to na nepokretnoj i pokretnoj imovini, na objektima, stvarima, usevima ili životinjama,

- da materijalno stanje oštećenog onemogućava ili u velikoj meri otežava otklanjanje posledica štetnog događaja,

- da oštećeni nema druge mogućnosti za obezbeđivanje sredstava za otklanjanje posledica štetnog događaja,

- da oštećena imovina nije osigurana od požara i drugih opasnosti koje pokriva štete na imovini koje nastanu prirodnom ili drugom nezgodom i

- da podnosilac zahteva ima prebivalište, odnosno sedište na teritoriji grada Čačka.

b.2. Učesnici u postupku rešavanja po zahtevu

Član 12

U postupku rešavanja po zahtevu učestvuju:

1. Komisija za procenu šteta na imovini nastalih prirodnom ili drugom nezgodom.

2. Komisija za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći.

3. Mesna zajednica na čijem području je nastala šteta.

4. Centar za socijalni rad.

Član 13

Stručno administrativne i druge poslove u postupku odlučivanja po zahtevu za dodelu novčane pomoći vrši Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove koja evidentira podnete zahteve, proverava da li je zahtev potpun u smislu podataka koji su neophodni za dalji postupak, pribavlja mišljenje drugih organa o socijalnom statusu podnosioca zahteva, vodi evidenciju o dodeljenim pomoćima, obavlja i druge poslove od značaja za sprovođenje postupka po zahtevu.

b.3 Komisija za procenu šteta na imovini nastalih prirodnom ili drugom nezgodom

Član 14

Komisija za procenu šteta na imovini nastalih prirodnom ili drugom nezgodom:

- utvrđuje činjenično stanje, obim, vrstu i stepen oštećenja,

- po potrebi predlaže mere u vezi sa nastalom štetom (mere zaštite, mere koje se odnose na otklanjanje uzroka, sprečavanje ponovne pojava štete, mere za sanaciju i druge potrebne mere),

- daje predlog Komisiji za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći u pogledu hitnosti i namene i visine novčane pomoći,

- daje predlog okvirnog iznosa pomoći u skladu sa smernicama Komisije za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći i

- sačinjava zapisnik i obrazuje fotodokumentaciju na mestu nastanka štete.

Član 15

Komisija ima predsednika i 4 člana i čine je stručna lica iz oblasti značajnih za utvrđivanje štete.

Komisiju obrazuje Gradsko veće.

Komisiju obrazuje Štab za vanredne situacije u slučaju proglašenja vanredne situacije.

U slučaju većeg obima štete ili nastanka specifičnih oblika štete broj članova Komisije se može povećati, odnosno može se obrazovati više komisija.

b.4. Komisija za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći.

Član 16

Komisija za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći obrazuje se iz reda članova Gradskog veća, predstavnika privrednih udruženja i predstavnika mesnih zajednica.

Komisiju obrazuje Gradsko veće, koje aktom o obrazovanju utvrđuje broj i sastav članova komisije i određuje predsednika komisije.

U slučaju većeg obima štete ili nastanka specifičnih oblika štete može se obrazovati više komisija.

Član 17

Komisija za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći:

- daje smernice Gradskoj upravi i Komisiji u vezi sa postupkom rešavanja po zahtevu za pomoć,

- sačinjava predlog Gradskom veću u pogledu namene sredstava za dodelu pomoći, visine pomoći i mera koje treba preduzeti za otklanjanje uzroka ili preduzimanje mera za sprečavanje ponovnog pojavljivanja štete,

- prati sprovođenje odluka Gradskog veća u vezi sa odobrenim pomoćima,

- prethodno razmatra prigovore na odluku u vezi sa zahtevom,

- obavlja i druge poslove u skladu sa zaključcima Gradskog veća.

Član 18

U postupku rešavanja po zahtevu, Komisija za utvrđivanje predloga pribavlja mišljenje mesne zajednice o materijalnom stanju podnosioca zahteva i njegovog domaćinstva.

Ako mesna zajednica ne dostavi mišljenje, pribavlja se mišljenje Centra za socijalni rad.

b.5. Zahtev za pomoć

Član 19

Zahtev za dodelu pomoći sadrži:

- ime i prezime, adresu, odnosno sedište, matični broj za fizičko i pravno lice i PIB za pravno lice, podnosioca zahteva za novčanu pomoć,

- podatke o nezgodi ili događaju (datum, vreme, mesto događaja, šta je oštećeno, da li je na lice mesta izlazio MUP, a ako jeste priložiti zapisnik MUP-a ili Komisija za procenu štete),

- podatke o oštećenom dobru (da li je vlasnik ili korisnik oštećenog dobra, značaj oštećenog dobra za podnosioca zahteva, opis oštećenja),

- podatke o socijalnom statusu domaćinstva (ukupan broj članova, podaci o zaposlenju ili drugim izvorima prihoda,

- iznos finansijske pomoći koji se traži,

- namene za čije se finansiranje pomoć traži,

- predračun ili račun o vrednosti dobra, radova ili usluge koja se nabavlja,

- iznos sredstava koji obezbeđuje podnosilac zahteva i

- broj tekućeg računa za uplatu pomoći.

Član 20

Zahtev se može predati i na zapisnik koji sačinjava ovlašćeno lice Gradske uprave za opšte i zajedničke poslove ili šef mesne kancelarije ili referent u mesnoj zajednici.

Sačinjeni zapisnik stranka potpisuje i isti se zavodi u pisarnici Gradske uprave.

Član 21

Zahtev se podnosi Gradskom veću grada Čačka sa naznakom da se radi o zahtevu za pomoć radi saniranja štete uz navođenje uzroka štete (zbog poplave, grada, požara, zemljotresa i sl.).

Zahtev se predaje na pisarnici Gradske uprave, a u slučaju vanredne situacije ili elementarne nepogode i u mesnoj kancelariji i mesnoj zajednici.

Zahtev se može dostaviti i poštom.

Taksa na zahtev se ne plaća.

Rok za podnošenje zahteva, najkasnije u roku od 30 dana od dana nastanka štete.

Gradsko veće može odobriti prijem zahteva i nakon navedenog roka ako podnosilac zahteva iz opravdanih razloga nije mogao da blagovremeno podnese zahtev.

Član 22

Pisarnica, odnosno mesna kancelarija zahtev prosleđuje Gradskoj upravi za opšte i zajedničke poslove.

Član 23

Nakon administrativno stručne obrade, zahtev se dostavlja Komisiji za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći.

Član 24

Komisije za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći prosleđuje zahtev Komisiji za procenu štete, koja izlazi na lice mesta, ako nema zapisnika o izvršenoj proceni nastale štete i radi izrade fotodokumentacije ili konstatovanja stanja na terenu.

b.5. Postupanje Komisije za procenu štete

Član 25

Komisija uvidom u dokumentaciju, neposrednim opažanjem na licu mesta i na drugi način konstatuje okolnosti pod kojim je došlo do nastanka štete, stepen oštećenja, sagledava potrebne radove koje treba izvršiti ili potrebu za drugom vrstom pomoći i druge okolnosti ili činjenice od značaja za nalaz u pogledu nastale štete ili materijalnog stanja podnosioca zahteva.

O utvrđenim činjenicama Komisija sačinjava zapisnik.

Zapisnik o izvršenom uviđaju potpisuje stranka ili član domaćinstva lica čija je imovina oštećena.

Komisija neće vršiti uviđaj ako je izvršena procena štete i ako o izvršenoj proceni postoji zapisnik.

Član 26

Komisija daje mišljenje o okolnostima u kojima je došlo do štetnog događaja i mogućnosti da se ona spreči ili predvidi od strane podnosioca zahteva.

Ukoliko je šteta nastala kao posledica elementarne nepogode ili prirodne pojave (klizište, zemljotres i sl.), moraju se dovesti u uzročno posledičnu vezu oštećenja i karakteristike elementarne nepogode.

Član 27

Komisija daje mišljenje o obimu štete u zavisnosti od vrste dobra i vrste radova koje je neophodno izvesti da bi dobro bilo upotrebljivo.

Komisija konstatuje vrstu dobra, odnosno da li se radi o objektima, stvarima, usevima ili životinjama koje su neophodne za život domaćinstva.

Ukoliko se radi o šteti na objektu, nalazom se konstatuje mogući uzrok nastanka štete i okolnosti, stanje objekta koje je uticalo na povećanje posledica (starost objekta, konstruktivne karakteristike, stanje instalacija, održavanje objekta i sl.).

Član 28

Komisija neposredno ili preko ovlašćenih lica Gradske uprave na osnovu podataka od Centra za socijalni rad i mesne zajednice i drugih podataka utvrđuje:

- da li materijalno stanje podnosioca zahteva onemogućava ili u velikoj meri otežava otklanjanje posledica štetnog događaja,

- da li podnosilac zahteva ima druge mogućnosti za obezbeđivanje sredstava za otklanjanje posledica štetnog događaja (osiguranje objekta, obaveze izdržavanja i sl.),

- hitnost pružanja pomoći (zavisnost domaćinstva od oštećenog objekta, potreba za obavljanjem delatnosti i dr.),

- sposobnost podnosioca zahteva da samostalno otkloni posledice štete.

Član 29

Nalaz Komisije u postupku rešavanja po zahtevu ne predstavlja veštačenje i ne može se koristiti u druge svrhe izuzev u postupku rešavanja po zahtevu.

Član 30

Komisija sačinjava predlog u vezi sa podnetim zahtevom.

Predlog sadrži nalaz Komisije i u zavisnosti od nalaza, mišljenje o osnovanosti zahteva, predlog u vezi namene pomoći i okvirni iznos naknade, odnosno obim pomoći, kao i predlog drugih mera u vezi sa štetom.

Član 31

Komisija može povodom zahteva predložiti mere za otklanjanje uzroka, sanaciju, otklanjanje posledica i sprečavanje ponovnog nastanka štetnog događaja (klizište, poplave i dr.), kao i obim i vrstu radova koje treba izvesti.

b.6 Postupanje Komisije za utvrđivanje predloga akta o dodeli novčane pomoći

Član 32

Obrađeni predmet sa zapisnikom o proceni štete Komisija za procenu štete o dostavlja Komisiji za utvrđivanje predloga akta o dodeli finansijske pomoći.

Član 33

Na osnovu nalaza Komisije, mišljenja mesne zajednice ili Centra za socijalni rad, Komisija ocenjuje osnovanost zahteva i utvrđuje predlog akta o dodeli novčane pomoći, nameni i visini - iznosu pomoći.

Prilikom dodele novčane pomoći za saniranje šteta delovanjem prirodne ili druge nezgode uzimaju se u obzir naročito:

a) štetne posledice po ljude:

- broj ljudskih žrtava,

- broj povređenih,

- broj obolelih,

- broj evakuisanih.

b) štetne posledice po materijalna dobra:

- broj porušenih i oštećenih stambenih objekata,

- broj porušenih i oštećenih infrastrukturnih objekata,

- štete na drugim materijalnim dobrima (zemljište, oprema, zasadi, šume, stoka i dr.)

v) veličina područja zahvaćenog prirodnom ili drugom nesrećom,

g) mogućnost podnosioca zahteva da iz svojih sredstava izvrše finansiranje potreba na saniranju posledica,

d) visinu raspoloživih finansijskih sredstava,

đ) druge podatke od značaja za normalizaciju života ljudi za ugrožena područja.

Član 34

Povodom razmatranja zahteva, na osnovu predloga Komisije za procenu štete, Komisija za dodelu novčane pomoći može predložiti Gradskom veću mere za otklanjanje uzroka, sanaciju, otklanjanje posledica i sprečavanje ponovnog nastanka štetnog događaja, kao i obim i vrstu radova koje treba izvesti.

Gradsko veće donosi akt o merama za ublažavanje posledica nastale štete i sprečavanja ponovnog nastanka štetnog događaja.

O merama iz prethodnog stava obaveštavaju se nadležna javna preduzeća ili drugi subjekti nadležni za realizaciju mera.

b.7 Donošenje odluke o dodeli pomoći

Član 35

Pomoć se može odobriti:

- novčana pomoć za pokriće dela troškova sanacije objekta (izvođenje radova ili nabavka materijala),

- novčana pomoć u zavisnosti od potreba domaćinstva i privrednog subjekta (pomoć u izvođenju radova, pomoć u nabavci stoke, mašina, opreme, goriva, semena, đubriva i dr.),

- visina odobrene pomoći zavisi od visine raspoloživih sredstava, nužne pomoći koja je potrebna za ublažavanje posledica, površine nastradalog područja, broja stanovnika, socijalnog statusa porodice i pojedinca i drugih elemenata u skladu sa zakonom,

- pomoć u dobrima koja su donirana gradu (druga pomoć).

Član 36

Odluka o dodeli novčane i druge pomoći za saniranje šteta objavljuje se na sajtu grada Čačka.

Član 37

Na odluku Gradskog veća podnosilac zahteva može uložiti prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke.

Pre razmatranja prigovora može se zatražiti mišljenje Komisije za procenu štete i Komisije za utvrđivanje predloga za dodelu novčane pomoći u vezi sa navodima iz prigovora.

Član 38

Iznos dodeljenih sredstava pomoći uračunava se u iznos sredstava za saniranje posledica prirodnih ili drugih nezgoda dobijenih od viših nivoa vlasti saglasno članu 2. stav 3. ovog pravilnika.

b.8. Ugovor o pomoći

Član 39

Na osnovu rešenja o dodeli pomoći grad Čačak zaključuje ugovor sa licem kome je dodeljena pomoć.

Ugovor iz stava 1. ovog člana sadrži predmet ugovora, odnosno vrstu pomoći, visinu i namenu za koje će se novčana pomoć koristiti i druga pitanja od značaja za korišćenje sredstava pomoći.

Sredstva se prenose dobavljaču dobara, radova ili usluge do nivoa odobrenih sredstava.

Dobavljač dobara, odnosno izvršilac usluga je dužan da fakturu o izvršenoj nabavci dostavi Gradskoj upravi za finansije najkasnije u roku od 30 dana od isporuke odnosno izvršenja usluge.

Pravni osnov u skladu sa zakonom i iznos preuzetih obaveza, koji proističu iz izvorne računovodstvene dokumentacije, moraju biti sačinjeni i potvrđeni u pisanoj formi pre plaćanja obaveze.

Član 40

Gradsko veće podnosi izveštaj o dodeljenoj pomoći Skupštini grada u roku od 3 meseca od dana okončanja postupka dodele pomoći.

Prelazne i završne odredbe

Član 41

Dodela novčane pomoći za hitne i nužne intervencije i saniranje posledica poplava koje su zadesile grad Čačak i Republiku Srbiju u maju 2014. godine izvršiće se po odredbama ovog Pravilnika.

U postupku odlučivanja o dodeli pomoći iz stava 1. ovog člana koristiće se zapisnici i izveštaji o proceni štete koje su sačinile komisije o proceni štete koju je obrazovao Gradonačelnik.

Zahtevi za dodelu pomoći iz stava 1. ovog člana mogu se podneti najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Stručne i administrativne poslove u vezi dodele pomoći iz stava 1. ovog pravilnika obaviće Gradska uprava za lokalni ekonomski razvoj.

Član 42

Ovaj pravilnik biće objavljen u "Službenom listu grada Čačka" i stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja.

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju podtačaka kako su one objavljene u "Sl. listu grada Čačka", br. 10/2014.