ODLUKA

O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA

("Sl. list grada Zaječara", br. 31/2014)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara; dužnosti i obaveze organa Grada u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; obrazovanje Štaba za vanredne situacije; imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; mere i zadaci civilne zaštite; popuna, opremanje, obučavanje i osposobljavanje jedinica civilne zaštite, mobilizacija i aktiviranje, planiranje i programiranje sistema zaštite i spasavanja, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara su:

- organi Grada:

- Skupština grada;

- Gradonačelnik;

- Gradsko veće;

- Gradska uprava

- privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica);

- građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.

II NADLEŽNOST GRADA ZAJEČARA U OSTVARIVANJU FUNKCIJE ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 3

U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja grad Zaječar, preko svojih organa, obavlja sledeće poslove:

1. donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;

2. donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

3. planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave;

4. obrazuje Štab za vanredne situacije;

5. neposredno sarađuje sa nadležnom službom Sektora za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;

6. ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa ovim i drugim zakonima;

7. usklađuje svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije;

8. određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;

9. obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuju se sa njim;

10. izrađuje i donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.

11. prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

12. nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije lokalne samouprave;

13. organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

14. formira, organizuje i oprema jedinice civilne zaštite opšte namene;

15. usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave.

III NADLEŽNOSTI ORGANA I STRUČNIH SLUŽBI GRADA ZAJEČARA U OSTVARIVANJU FUNKCIJE ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 4

Skupština grada

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada Zaječara, a shodno zakonskim nadležnostima i ovlašćenjima, Skupština grada Zaječara vrši sledeće poslove:

- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara i obezbeđuje njeno sprovođenje, u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;

- donosi odluke: o formiranju jedinice civilne zaštite opšte namene, o merama zaštite od požara na teritoriji grada Zaječara, o erozionim područjima, o osposobljenim pravnim licima od značaja za zaštitu i spasavanje i drugim bitnim aspektima razvoja i uređivanja sistema zaštite i spasavanja;

- odlučuje o nabavci i održavanju sredstva za uzbunjivanje;

- razmatra i usvaja godišnji Izveštaj o radu za proteklu godinu i Plan rada za narednu godinu Štaba za vanredne situacije grada Zaječara;

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenja mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara;

- obrazuje Štab za vanredne situacije grada Zaječara;

- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije.

Član 5

Gradsko veće

U ostvarivanju uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Zaječara, a shodno zakonskim nadležnostima i ovlašćenjima, Gradsko veće grada Zaječara vrši sledeće poslove:

- usvaja Procenu ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća za teritoriju grada Zaječara;

- usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- donosi Plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

- donosi Rešenje o postavljanju uređaja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;

- donosi Zaključak o usvajanju Opšteg plana za odbranu od poplava voda 2. reda za period od pet godina;

- donosi Zaključak o usvajanju Operativnog plana odbrane od poplava voda 2. reda na teritoriji grada Zaječara;

- usvaja Godišnji program mera i radova na smanjenju rizika od poplava;

- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

- donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda;

- prati realizaciju preventivnih mera zaštite;

- predlaže Skupštini grada usvajanje opštih akata:

- Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara,

- Odluke o osposobljenim pravnim licima od značaja za zaštitu i spasavanje,

- Odluke o formiranju jedinice civilne zaštite opšte namene,

- Odluke o merama zaštite od požara na teritoriji grada Zaječara,

- Odluke o erozionim područjima,

- Odluke o nabavci i održavanju sredstava za uzbunjivanje;

- Izveštaja o radu Štaba za vanredne situacije,

- Plana rada Štaba za vanredne situacije i drugih opštih akata koji se podnose na usvajanje Skupštini grada.

Član 6

Gradonačelnik

- stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;

- obavlja funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Zaječara i rukovodi njegovim radom;

- u saradnji sa načelnikom štaba predlaže imenovanje ostalih članova Štaba za vanredne situacije;

- donosi Odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji (delu teritorije) grada Zaječara, na predlog Štaba za vanredne situacije;

- donosi Odluku o ukidanju vanredne situacije, na predlog Štaba za vanredne situacije;

- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonima i drugim propisima;

- usmerava i usklađuje rad organa Grada i pravnih lica čiji je grad Zaječar osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene;

- naređuje aktiviranje osposobljenih pravnih lica u aktivnostima zaštite i spasavanja, na predlog Štaba za vanredne situacije;

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu Zaječaru;

- odlučuje o uvođenju dežurstva u organima Grada i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;

- ostvaruje saradnju sa načelnikom Zaječarskog upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- ostvaruje saradnju sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;

- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

- izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.

Član 7

Gradska uprava

Gradska uprava grada Zaječara u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:

- prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere i aktivnosti za zaštitu i spasavanje u svom domenu;

- učestvuje u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Zaječara;

- učestvuje u izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- učestvuje u izradi opštih i planskih akata iz domena zaštite i spasavanja;

- izrađuje Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za nivo Gradske uprave;

- učestvuje u pripremama i sprovođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;

- učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije;

- vrši poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju jedinice lokalne samouprave;

- stara se o obezbeđivanju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

- učestvuje u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene grada Zaječara;

- osniva i oprema vlastitu jedinicu civilne zaštite opšte namene;

- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja, shodno odredbama Zakona o vanrednim situacijama i drugim zakonima i podzakonskim aktima koji uređuju ovu oblast i shodno potrebama procenjenog ili nastalog oblika ugrožavanja određenom opasnošću.

Član 8

Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja

Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:

- obavlja stručno-administrativne i tehničke poslove za potrebe Štaba za vanredne situacije;

- nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti grada Zaječara,

- nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja;

- nosilac je aktivnosti u izradi planova razvoja sistema zaštite i spasavanja;

- nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (u sklopu Plana odbrane grada Zaječara);

- nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene;

- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Zaječara;

- predlaže nabavku i održavanje sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji,

- ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- stara se o režimu rada protivgradnih stanica i predlaže mere za funkcionisanje sistema odbrane od grada;

- izrađuje Plan mobilizacije jedinica i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;

- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.

Član 9

Privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica)

Privredna društva i druga pravna lica koja posluju na teritoriji grada Zaječara planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one obrazuju, organizovanje i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih, materijalnih i drugih dobara.

Privredna društva i druga pravna lica koja u okviru svog delokruga imaju zaštitu većeg broja ljudi (ustanove iz oblasti zdravstva, vaspitno-obrazovne delatnosti, socijalne zaštite i dr.), dužna su da planiraju, organizuju i sprovode mere i zadatke civilne zaštite i za lica koja su korisnici njihovih usluga.

Privredna društva i druga pravna lica iz stava 1. i 2. ovog člana svoje planove zaštite i spasavanja donose u skladu sa planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara.

Za pripremu privrednih društava i drugih pravnih lica za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća odgovoran je rukovodilac privrednog društva, odnosno rukovodilac drugog pravnog lica.

IV SNAGE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA

Član 10

Snage sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara su:

- Štab za vanredne situacije grada Zaječara,

- Situacioni centar grada Zaječara,

- Poverenici civilne zaštite u naseljenim mestima,

- Jedinice civilne zaštite opšte namene,

- Osposobljena pravna lica od značajna za zaštitu i spasavanje,

- Specijalizovane jedinice civilne zaštite privrednih društava na teritoriji grada Zaječara,

- Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.), i

- Građani.

Član 11

Štab za vanredne situacije grada Zaječara

Štab za vanredne situacije grada Zaječara u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:

- objedinjava, rukovodi i koordinira snagama za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Zaječara,

- naređuje preduzimanje mera i aktivnosti zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Zaječara, prati izvršavanje naređenih mera i aktivnosti i preduzima mere na otklanjanju uočenih nedostataka u njihovom provođenju;

- naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;

- stara se o režimu rada protivgradnih stanica i predlaže mere za funkcionisanje sistema odbrane od grada;

- donosi Poslovnik o radu Štaba za vanredne situacije;

- donosi Zaključak o formiranju stručno-operativnih timova Štaba za vanredne situacije grada Zaječara;

- donosi Zaključak o imenovanju poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima grada Zaječara;

- donosi druge zaključke, naredbe i uputstva iz svoje nadležnosti;

- izrađuje Plan mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene, naređuje i organizuje izvršenje njihove mobilizacije;

- predlaže Gradskom veću usvajanje Procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća za teritoriju grada Zaječara, Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i planova razvoja sistema zaštite i spasavanja;

- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.

Član 12

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Štab za vanredne situacije, u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene i materijalnih sredstava i aktiviranje građana za potrebe zaštite i spasavanja;

- uvođenje dežurstva pravnim licima;

- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

- evakuaciju stanovništva;

- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železničkog i drumskog prevoza i dr.);

- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

- i druge mere propisane zakonom i podzakonskim aktima, koje zahteva nametnuta vanredna situacija.

Član 13

Poverenici civilne zaštite u naseljenim mestima

Poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici imenuju se u naseljenim mestima (mesnim zajednicama i gradskom naselju grada Zaječara) radi obavljanja poslova zaštite i spasavanja.

Poverenici i zamenici poverenika u mesnim zajednicama preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

Poverenici i zamenici poverenika u naseljenim mestima imenuje svojim zaključkom Štab za vanredne situacije grada Zaječara.

Predlog za imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite priprema Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja u saradnji sa savetima mesnih zajednica grada Zaječara.

Član 14

Jedinice civilne zaštite opšte namene

Jedinice civilne zaštite opšte namene formiraju se i osposobljavaju za izvršavanje manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su: lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara na otvorenom prostoru i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Štaba za vanredne situacije grada Zaječara.

U gradu Zaječaru formiraju se jedinice civilne zaštite po sledećem:

- Grad Zaječar formira jednu jedinicu civilne zaštite opšte namene jačine voda, sastava tri odeljenja, brojnog stanja 25 ljudi;

- Gradska uprava grada Zaječara formira jednu jedinicu civilne zaštite opšte namene jačine voda, sastava dva odeljenja, brojnog stanja 17 ljudi;

- Pravna lica Fabrika kablova Zaječar TF Kable, Hajneken Srbija DOO Zaječar, Fabrika mernih transformatora FMT Zaječar, Rudnik antracita "Vrška Čuka" i Rudnik "Lubnica", shodno svojim uslovima i potrebama, formiraju jedinicu civilne zaštite jačine odeljenja do čete. Odgovorna lica u tim privrednim društvima u obavezi su da izvrše procenu da li postoji potreba formiranja jedinice opšte ili specijalne namene, shodno prirodi procesa rada, postojanja i rukovanja opasnim materijama i dr. Odgovorni za formiranje jedinice, njeno opremanje, osposobljavanje i obučavanje su odgovorna lica u privrednim društvima.

U jedinice opšte namene civilne zaštite mogu se rasporediti i zdravstveno sposobni muškarci i žene koji nisu vojni obveznici, a starosti su od 16 do 60 (muškarci), odnosno od 16 do 55 godina (žene).

Obaveze služenja u civilnoj zaštiti oslobađaju se trudnice, majke, samohrani očevi i staraoci maloletnika mlađeg od 15 godina, sem u slučajevima propisanim članom 23., stav 3. Zakona o vanrednim situacijama.

Poslove popune, opremanja i obuke jedinica civilne zaštite obavlja Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja.

Koordinaciju poslova iz stava 5. ovog člana vrši Štab za vanredne situacije grada Zaječara.

Član 15

Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje

Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Štab za vanredne situacije grada Zaječara, na predlog Stručne službe za poslove zaštite i spasavanja.

Osposobljena pravna lica dužna su da planski prilagode svoje kapacitete i organizaciju za izvršavanje naređenih zadataka zaštite i spasavanja.

Gradonačelnik grada Zaječara, privrednim društvima i drugim pravnim licima iz stava 1. ovog člana, ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.

Odluku o osposobljenim pravnim licima na teritoriji grada Zaječara donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća, u skladu sa članom 15. tačka 8. Zakona o vanrednim situacijama ("Sl. glasnik RS", br. 111/2009 godine).

Član 16

Specijalizovane jedinice civilne zaštite privrednih društava sa teritorije grada Zaječara

Specijalizovane jedinice obrazuju se, opremaju i obučavaju radi izvršavanja složenih zadataka civilne zaštite.

Specijalizovane jedinice obrazuju privredna društva i druga pravna lica koja, u skladu sa Procenom ugroženosti, predstavljaju potencijalni izvor ugrožavanja šire teritorije i koja sopstvenim Planom zaštite od udesa predvide njihovo obrazovanje.

Član 17

Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.)

Privredna društva i druga pravna lica planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one obrazuju, organizovanje i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih i zaštite materijalnih i drugih dobara.

Privredna društva i druga pravna lica iz oblasti zdravstva, vaspitno-obrazovne delatnosti, socijalne zaštite i drugih delatnosti koja u okviru svog delokruga imaju zaštitu većeg broja ljudi, dužna su da planiraju, organizuju i sprovode mere i zadatke civilne zaštite i za lica koja su korisnici njihovih usluga u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama i opštim aktima.

Privredna društva i druga pravna lica iz stava 1. i 2. ovog člana koja posluju na teritoriji grada Zaječara svoje planove zaštite i spasavanja donose u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara.

Za pripremu privrednih društava i drugih pravnih lica za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća odgovoran je rukovodilac privrednog društva, odnosno rukovodilac drugog pravnog lica.

Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.) u pripremi i sprovođenju zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja učestvuju u skladu sa svojim javnim ovlašćenjima i programskim delatnostima.

Pravna lica i udruženja građana zadatke zaštite i spasavanja izvršavaju na osnovu odluke Štaba za vanredne situacije grada Zaječara. Obim i način izvršavanja zadataka utvrđuje Štab.

Član 18

Građani

Građani učestvuju u zaštiti i spasavanju i ispunjavanju materijalne obaveze za potrebe zaštite i spasavanja u skladu sa posebnim zakonom, obučavaju se za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, sprovode propisane i naređene mere i izvršavaju zadatke civilne zaštite.

Građani su dužni da:

- prihvate raspored koji im je određen pri raspoređivanju u organe i jedinice civilne zaštite;

- odazovu se pozivu nadležnog organa civilne Zaštite;

- podatke od značaja za zaštitu i spasavanje bez odlaganja dostave nadležnom organu;

- daju podatke potrebne za vođenje evidencija od značaja za zaštitu i spasavanje.

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja učestvuju svi sposobni građani.

V LIČNA I KOLEKTIVNA ZAŠTITA

Član 19

Ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada organizovati po mestu rada i mestu stanovanja.

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, organi i jedinice lokalne samouprave obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.

Građani i vlasnici stambenih zgrada obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu.

Vlasnici stambenih jedinica, odnosno kuća, skupštine zgrada i građani dužni su da, za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja članova porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu predviđenu Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća ("Službeni glasnik RS", br. 3 od 24.01.2011. godine).

Obavezuje se Štab za vanredne situacije da u saradnji sa stručnom službom Gradske uprave pripremi prigodne publikacije (brošure, uputstva, flajere i dr.) za edukaciju stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti. Poseban akcenat dati na edukaciju stanovništva za reagovanje u slučaju nastanka zemljotresa, poplave ili požara.

U realizaciju aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključiti poverenike civilne zaštite.

VI MERE I ZADACI CIVILNE ZAŠTITE

Član 20

Mere civilne zaštite

Subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito:

- preventivne mere;

- mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;

- mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Zadaci civilne zaštite

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama sprovode se zadaci civilne zaštite, i to:

- uzbunjivanje;

- evakuacija;

- sklanjanje i urbanističke mere zaštite;

- zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

- radiološka, hemijska i biološka zaštita;

- zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;

- zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina;

- zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;

- zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;

- zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;

- zaštita od neeksplodiranih ubojnih sredstava (NUS);

- prva i medicinska pomoć;

- asanacija terena;

- očuvanje dobara bitnih za opstanak;

- hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.

Osim zadataka iz stava 1. ovog člana, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju, shodno vrsti konkretne opasnosti i proceni Štaba za vanredne situacije.

Planiranje, pripremanje i sprovođenje zadataka civilne zaštite iz stava 1. ovog člana bliže je propisano u članu 56. do 95. Zakona o vanrednim situacijama.

VII SISTEM OSMATRANJA, OBAVEŠTAVANJA I UZBUNJIVANJA U GRADU ZAJEČARU

Član 22

Situacioni centar grada Zaječara

Za potrebe praćenja stanja i upravljanja vanrednim situacijama grad Zaječar može formirati Situacioni centar.

Situacioni centar je obavezan da prikupljene podatke dostavlja Operativnom centru 112 Odeljenja za vanredne situacije u Zaječaru.

Član 23

Sistem uzbunjivanja u gradu Zaječaru

Sistem uzbunjivanja u gradu Zaječaru se sastoji od odgovarajućih javnih sirena, uređaja, spojnih puteva i tehničkih sredstava za upravljanje, kao i njihove organizacije razmeštaja, procedure upravljanja, upotrebe i održavanja.

Izgradnju i održavanje sistema za uzbunjivanje finansira jedinica lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama, Procenom ugroženosti, akustičkom studijom i drugim propisima i opštim aktima.

Vlasnici poslovnih, stambenih i drugih zgrada i objekata, dužni su da za potrebe sistema osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja omoguće instaliranje sirena i drugih odgovarajućih uređaja i sredstava sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja na tim objektima i omoguće pristup za njihovo održavanje, uz uvažavanje mera zaštite ljudi i životne sredine.

Privredna društva za distribuciju električne energije dužna su da obezbede neprekidno snabdevanje električnom energijom uređaja sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja.

Rešenje o postavljanju sirena, uređaja i sredstava iz stava 1. ovog člana donosi Gradsko veće grada Zaječara.

Sistemom za uzbunjivanje upravlja nadležna služba Sektora za vanredne situacije MUP-a Republike Srbije.

VIII POPUNA I OPREMANJE JEDINICA CIVILNE ZAŠTITE

Član 24

Popunu jedinica civilne zaštite opšte namene koje se obrazuju na nivou grada Zaječara građanima koji nisu vojni obveznici vrši Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske prave Zaječar, u saradnji sa nadležnim organom Ministarstva odbrane.

Građani raspoređeni u jedinice civilne zaštite na nivou grada Zaječara obavezni su da na poziv Stručne služba za poslove zaštite i spasavanja učestvuju u akcijama i operacijama zaštite i spasavanja.

Član 25

Organi i jedinice civilne zaštite opremaju se odgovarajućom opremom i materijalno-tehničkim sredstvima koja su neophodna za njihovu ličnu zaštitu i za sprovođenje mera i izvršavanje zadataka civilne zaštite.

Sredstva i opremu iz stava 1. ovog člana obezbeđuje grad Zaječar, na osnovu naređenja Gradonačelnika.

Sredstva i opremu za opremanje jedinica civilne zaštite koje obrazuju javna preduzeća čiji je osnivač Grad, u skladu sa predviđenim brojem pripadnika i materijalnih sredstava jedinica, obezbeđuju javna preduzeća koja osnivaju jedinice civilne zaštite, na osnovu naređenja odgovornog lica u javnom preduzeću.

Član 26

Prilikom izvršavanja zadataka zaštite i spasavanja pripadnici Štaba za vanredne situacije, poverenici, zamenici poverenika i pripadnici jedinica civilne zaštite nose uniformu sa oznakom civilne zaštite, oznakama funkcija i specijalnosti.

Objekti civilne zaštite obeležavaju se znakom civilne zaštite.

Zabranjeno je neovlašćeno upotrebljavanje znaka civilne zaštite.

Lica raspoređena u civilnu zaštitu dobijaju legitimaciju civilne zaštite u skladu sa Dopunskim protokolom I uz Ženevsku konvenciju o zaštiti žrtava međunarodnih oružanih sukoba od 12. avgusta 1949. godine.

Sredstva i oprema za popunu i opremanje jedinica civilne zaštite obezbeđuju se:

- nabavkom;

- izuzimanjem materijalnih sredstava i opreme iz popisa, u skladu sa posebnim zakonom;

- donacijom i

- iz ostalih izvora.

IX EVIDENCIJE

Član 28

O pripadnicima organa, jedinica, službi i drugim učesnicima, kao i o sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti grada Zaječara, evidenciju vodi Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara.

O pripadnicima organa, jedinica, službi i drugim učesnicima, kao i o sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti javnih preduzeća evidenciju vodi služba nadležna za kadrove javnog preduzeća.

X OBUČAVANJE I OSPOSOBLJAVANJE

Član 29

Pripadnici civilne zaštite obučavaju se i osposobljavaju za izvršavanje zadataka civilne zaštite kroz kurseve, seminare, treninge, vežbe i probne mobilizacije.

Obuku i osposobljavanje poverenika, zamenika poverenika i jedinica civilne zaštite opšte namene organizuje i sprovodi Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara.

Član 30

Obuka i osposobljavanje pripadnika Štaba za vanredne situacije sprovodi se u Nacionalnom i regionalnim trening centrima za zaštitu i spasavanje, koje obrazuje nadležna služba Sektora za vanredne situacije.

Obuka iz stava 1. ovog člana se sprovodi na zahtev Štaba za vanredne situacije i uz saglasnost nadležne službe Sektora za vanredne situacije.

Ugovor kojim se regulišu usluge obuke sa nacionalnim i regionalnim trening centrom zaključuje Gradonačelnik.

XI MOBILIZACIJA I AKTIVIRANJE

Član 31

Mobilizacija civilne zaštite po obimu može biti opšta i delimična, a proglašava se javnim saopštenjem ili pojedinačnim pozivom.

Mobilizacija se sprovodi po planu mobilizacije.

Mobilizaciju su dužna da sprovode osposobljena pravna lica, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 32

Aktiviranje obuhvata postupke, zadatke i aktivnosti kojim se redovni kapaciteti osposobljenih pravnih lica, iz redovne organizacije i stanja prevode na organizaciju i stanje spremnosti za izvršenje zadataka zaštite i spasavanja.

Za izradu plana aktiviranja osposobljenih pravnih lica odgovorni su rukovodioci osposobljenih pravnih lica, u skladu sa planom zaštite i spasavanja.

Aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za grad Zaječar nalaže Gradonačelnik, na predlog Štaba za vanredne situacije.

XII PLANIRANJE I PROGRAMIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA

Član 33

Upravljanje resursima, izgradnja i razvoj sistema zaštite i spasavanja u gradu Zaječaru realizuje se planiranjem i programiranjem sistema zaštite i spasavanja, kao i budžetiranjem i izvršenjem planiranih i programiranih mera i aktivnosti, u skladu sa Procenom ugroženosti za teritoriju grada Zaječara i Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.

Član 34

Planiranje i programiranje sistema zaštite i spasavanja na nivou grada Zaječara realizuje se izradom:

- dugoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od deset i više godina;

- srednjoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od pet godina;

- kratkoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od jedne godine.

Dugoročnim planom razvoja sistema zaštite i spasavanja definiše se strategija, politika i ciljevi izgradnje i razvoja sistema zaštite i spasavanja.

Dugoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja grada Zaječara mora biti usaglašen sa Dugoročnim planom razvoja sistema zaštite i spasavanja Republike Srbije.

Dugoročni plan sadrži naročito:

- definisanje potreba, ciljeva i zadataka organizovanja izgradnje i

- razvoja sistema zaštite i spasavanja;

- sagledavanje kapaciteta i strategije realizacije ciljeva, izgradnje i razvoja sistema zaštite i spasavanja;

- obezbeđenje izvora finansijskih sredstava;

- određivanje vremenskog perioda realizacije planova i programa; određivanje nosilaca i učesnika u izgradnji i razvoju sistema zaštite i spasavanja;

- razvoj osmatračkih, informacionih, komunikacionih, logističkih i drugih potreba sistema zaštite i spasavanja;

- razvoj preventivnih mera i delatnosti od značaja za zaštitu i spasavanje;

- analizu očekivanih troškova i rezultata.

Na osnovu Dugoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja izrađuje se srednjoročni plan.

Srednjoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja realizuje se kroz proces programiranja.

Član 35

Nacrte planova razvoja sistema zaštite i spasavanja priprema Stručna služba za zaštitu i spasavanje Gradske uprave Zaječar, u saradnji sa Štabom za vanredne situacije grada Zaječara.

Štab za vanredne situacije nacrte planova iz stava 1. ovog člana razmatra i usvaja kao svoje predloge Gradskom veću, koje razmatra i usvaja planove razvoja.

XIII IZRADA PROCENE UGROŽENOSTI OD ELEMENTARNIH NEPOGODA I DRUGIH NESREĆA I PLANA ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 36

Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama planiraju se preventivne i operativne mere za sprečavanje i umanjenje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća - udesa i katastrofa, kao i snage i sredstva subjekata sistema zaštite i spasavanja, njihovo organizovano i koordinirano angažovanje i delovanje u vanrednim situacijama u cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i obezbeđenja osnovnih uslova za život.

Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama izrađuje se na osnovu Procene ugroženosti.

Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara mora biti usklađen sa Nacionalnim planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije.

Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama je Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Zaječaru i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave.

Na predlog Stručne službe za poslove zaštite i spasavanja Štab za vanredne situacije razmatra predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.

Procenom ugroženosti grada Zaječara od elementarnih nepogoda i drugih nesreća identifikuju se izvori mogućeg ugrožavanja, sagledavaju moguće posledice, potrebe i mogućnosti sprovođenja mera i zadataka zaštite i spasavanja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća. Procena ugroženosti sadrži naročito:

- karakteristike teritorije, kritična postrojenja, kritična mesta i prostore sa gledišta ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, sa eventualnim prekograničnim efektima udesa;

- povredivost teritorije od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- analizu mogućih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- potrebe i mogućnosti za zaštitu ljudi, materijalnih dobara i životne sredine od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Član 38

Procenu ugroženosti grada Zaječara izrađuje Stručna službe za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara u saradnji sa nadležnom službom Sektora za vanredne situacije, Štabom za vanredne situacije Grada i drugim stručnim organima Grada, a Štab za vanredne situacije predlaže Gradskom veću njeno donošenje.

XIV MEĐUNARODNA SARADNJA

Član 39

Međunarodna saradnja u oblasti zaštite i spasavanja ostvaruje se u okviru dobrosusedske saradnje na nivou evroregiona "Dunav 21" kroz:

- zaključivanje i primenu međunarodnih ugovora u domenu zaštite i spasavanja;

- članstvo i učešće u radu evroregiona "Dunav 21";

- međusobno obaveštavanje i razmenu informacija sa lokalnim zajednicama Rumunije i Bugarske u okviru evroregiona "Dunav 21" o opasnostima i posledicama katastrofa sa prekograničnim efektima i o sredstvima, merama i akcijama za smanjenja rizika od katastrofa;

- pružanje, prihvatanje i traženje pomoći u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara;

- koordinaciju prelaska državne granice, sa nadležnim organima MUP-a, tokom primanja ili pružanja međunarodne pomoći, kao i u toku tranzita snaga i sredstava za pomoć u zaštiti i spasavanju između drugih država;

- pripremanje, organizovanje i učestvovanje na međunarodnim konferencijama, seminarima, kursevima, vežbama i drugim oblicima obučavanja sa lokalnim zajednicama evroregiona "Dunav 21";

- usklađivanje delovanja snaga za zaštitu i spasavanje stranih država na teritoriji grada Zaječara.

U slučajevima potrebe preduzimanja međunarodne saradnje na planu zaštite i spasavanja grad Zaječar je u obavezi da obavesti nadležno ministarstvo i Odeljenje za vanredne situacije grada Zaječara.

XV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 40

Iz budžeta grada Zaječara, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških i drugih nesreća i opasnosti, finansiraju se:

- organizovanje, opremanje i obučavanje Štaba za vanredne situacije grada Zaječara, jedinica civilne zaštite opšte namene, poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika;

- troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;

- troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Zaječara;

- izgradnja i održavanje sistema protivgradne zaštite;

- nabavka, smeštaj, čuvanje, održavanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;

- izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje, osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;

- prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;

- obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja koju organizuje grad Zaječar;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga grada;

- saniranje šteta nastalih usled elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških i drugih nesreća, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

- druge potrebe zaštite i spasavanja i poslovi civilne zaštite u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Sredstva za finansiranje sistema zaštite i spasavanja na nivou grada Zaječara planiraju se u budžetu Grada kao posebna aproprijacija u razdelu kod Gradonačelnika.

XVI PRIZNANJA I NAGRADE

Član 41

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja organima Grada, Štabu za vanredne situacije, pripadnicima jedinica civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite i zamenicima poverenika, privrednim društvima i drugim pravnim licima, kao i drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Zaječara, dodeljuju se priznanja i nagrade.

Priznanja i nagrade će se uručivati na Dan Grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. mart.

Obavezuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu.

XVII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 42

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu" grada Zaječara.