ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA("Sl. list grada Zaječara", br. 31/2014) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara; dužnosti i obaveze organa Grada u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; obrazovanje Štaba za vanredne situacije; imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; mere i zadaci civilne zaštite; popuna, opremanje, obučavanje i osposobljavanje jedinica civilne zaštite, mobilizacija i aktiviranje, planiranje i programiranje sistema zaštite i spasavanja, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara su:
- organi Grada:
- Skupština grada;
- Gradonačelnik;
- Gradsko veće;
- Gradska uprava
- privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica);
- građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.
II NADLEŽNOST GRADA ZAJEČARA U OSTVARIVANJU FUNKCIJE ZAŠTITE I SPASAVANJA
U ostvarivanju prava i dužnosti u pitanjima zaštite i spasavanja grad Zaječar, preko svojih organa, obavlja sledeće poslove:
1. donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;
2. donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
3. planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave;
4. obrazuje Štab za vanredne situacije;
5. neposredno sarađuje sa nadležnom službom Sektora za vanredne situacije, drugim državnim organima, privrednim društvima i drugim pravnim licima;
6. ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja, u skladu sa ovim i drugim zakonima;
7. usklađuje svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije;
8. određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;
9. obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u telekomunikacioni i informacioni sistem Službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezuju se sa njim;
10. izrađuje i donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
11. prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
12. nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije lokalne samouprave;
13. organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
14. formira, organizuje i oprema jedinice civilne zaštite opšte namene;
15. usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave.
III NADLEŽNOSTI ORGANA I STRUČNIH SLUŽBI GRADA ZAJEČARA U OSTVARIVANJU FUNKCIJE ZAŠTITE I SPASAVANJA
Skupština grada
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada Zaječara, a shodno zakonskim nadležnostima i ovlašćenjima, Skupština grada Zaječara vrši sledeće poslove:
- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara i obezbeđuje njeno sprovođenje, u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;
- donosi odluke: o formiranju jedinice civilne zaštite opšte namene, o merama zaštite od požara na teritoriji grada Zaječara, o erozionim područjima, o osposobljenim pravnim licima od značaja za zaštitu i spasavanje i drugim bitnim aspektima razvoja i uređivanja sistema zaštite i spasavanja;
- odlučuje o nabavci i održavanju sredstva za uzbunjivanje;
- razmatra i usvaja godišnji Izveštaj o radu za proteklu godinu i Plan rada za narednu godinu Štaba za vanredne situacije grada Zaječara;
- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenja mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara;
- obrazuje Štab za vanredne situacije grada Zaječara;
- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije.
Gradsko veće
U ostvarivanju uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Zaječara, a shodno zakonskim nadležnostima i ovlašćenjima, Gradsko veće grada Zaječara vrši sledeće poslove:
- usvaja Procenu ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća za teritoriju grada Zaječara;
- usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- donosi Plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;
- donosi Rešenje o postavljanju uređaja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;
- donosi Zaključak o usvajanju Opšteg plana za odbranu od poplava voda 2. reda za period od pet godina;
- donosi Zaključak o usvajanju Operativnog plana odbrane od poplava voda 2. reda na teritoriji grada Zaječara;
- usvaja Godišnji program mera i radova na smanjenju rizika od poplava;
- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
- donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda;
- prati realizaciju preventivnih mera zaštite;
- predlaže Skupštini grada usvajanje opštih akata:
- Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zaječara,
- Odluke o osposobljenim pravnim licima od značaja za zaštitu i spasavanje,
- Odluke o formiranju jedinice civilne zaštite opšte namene,
- Odluke o merama zaštite od požara na teritoriji grada Zaječara,
- Odluke o erozionim područjima,
- Odluke o nabavci i održavanju sredstava za uzbunjivanje;
- Izveštaja o radu Štaba za vanredne situacije,
- Plana rada Štaba za vanredne situacije i drugih opštih akata koji se podnose na usvajanje Skupštini grada.
Gradonačelnik
- stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
- obavlja funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Zaječara i rukovodi njegovim radom;
- u saradnji sa načelnikom štaba predlaže imenovanje ostalih članova Štaba za vanredne situacije;
- donosi Odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji (delu teritorije) grada Zaječara, na predlog Štaba za vanredne situacije;
- donosi Odluku o ukidanju vanredne situacije, na predlog Štaba za vanredne situacije;
- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonima i drugim propisima;
- usmerava i usklađuje rad organa Grada i pravnih lica čiji je grad Zaječar osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene;
- naređuje aktiviranje osposobljenih pravnih lica u aktivnostima zaštite i spasavanja, na predlog Štaba za vanredne situacije;
- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu Zaječaru;
- odlučuje o uvođenju dežurstva u organima Grada i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
- ostvaruje saradnju sa načelnikom Zaječarskog upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- ostvaruje saradnju sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.
Gradska uprava
Gradska uprava grada Zaječara u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:
- prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere i aktivnosti za zaštitu i spasavanje u svom domenu;
- učestvuje u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Zaječara;
- učestvuje u izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- učestvuje u izradi opštih i planskih akata iz domena zaštite i spasavanja;
- izrađuje Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za nivo Gradske uprave;
- učestvuje u pripremama i sprovođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;
- učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
- stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije;
- vrši poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju jedinice lokalne samouprave;
- stara se o obezbeđivanju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
- učestvuje u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene grada Zaječara;
- osniva i oprema vlastitu jedinicu civilne zaštite opšte namene;
- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja, shodno odredbama Zakona o vanrednim situacijama i drugim zakonima i podzakonskim aktima koji uređuju ovu oblast i shodno potrebama procenjenog ili nastalog oblika ugrožavanja određenom opasnošću.
Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja
Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:
- obavlja stručno-administrativne i tehničke poslove za potrebe Štaba za vanredne situacije;
- nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti grada Zaječara,
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja;
- nosilac je aktivnosti u izradi planova razvoja sistema zaštite i spasavanja;
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (u sklopu Plana odbrane grada Zaječara);
- nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Zaječara;
- predlaže nabavku i održavanje sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji,
- ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- stara se o režimu rada protivgradnih stanica i predlaže mere za funkcionisanje sistema odbrane od grada;
- izrađuje Plan mobilizacije jedinica i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;
- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
Privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: privredna društva i druga pravna lica)
Privredna društva i druga pravna lica koja posluju na teritoriji grada Zaječara planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one obrazuju, organizovanje i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih, materijalnih i drugih dobara.
Privredna društva i druga pravna lica koja u okviru svog delokruga imaju zaštitu većeg broja ljudi (ustanove iz oblasti zdravstva, vaspitno-obrazovne delatnosti, socijalne zaštite i dr.), dužna su da planiraju, organizuju i sprovode mere i zadatke civilne zaštite i za lica koja su korisnici njihovih usluga.
Privredna društva i druga pravna lica iz stava 1. i 2. ovog člana svoje planove zaštite i spasavanja donose u skladu sa planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara.
Za pripremu privrednih društava i drugih pravnih lica za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća odgovoran je rukovodilac privrednog društva, odnosno rukovodilac drugog pravnog lica.
IV SNAGE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA
Snage sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara su:
- Štab za vanredne situacije grada Zaječara,
- Situacioni centar grada Zaječara,
- Poverenici civilne zaštite u naseljenim mestima,
- Jedinice civilne zaštite opšte namene,
- Osposobljena pravna lica od značajna za zaštitu i spasavanje,
- Specijalizovane jedinice civilne zaštite privrednih društava na teritoriji grada Zaječara,
- Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.), i
- Građani.
Štab za vanredne situacije grada Zaječara
Štab za vanredne situacije grada Zaječara u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:
- objedinjava, rukovodi i koordinira snagama za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Zaječara,
- naređuje preduzimanje mera i aktivnosti zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Zaječara, prati izvršavanje naređenih mera i aktivnosti i preduzima mere na otklanjanju uočenih nedostataka u njihovom provođenju;
- naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
- stara se o režimu rada protivgradnih stanica i predlaže mere za funkcionisanje sistema odbrane od grada;
- donosi Poslovnik o radu Štaba za vanredne situacije;
- donosi Zaključak o formiranju stručno-operativnih timova Štaba za vanredne situacije grada Zaječara;
- donosi Zaključak o imenovanju poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima grada Zaječara;
- donosi druge zaključke, naredbe i uputstva iz svoje nadležnosti;
- izrađuje Plan mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene, naređuje i organizuje izvršenje njihove mobilizacije;
- predlaže Gradskom veću usvajanje Procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća za teritoriju grada Zaječara, Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i planova razvoja sistema zaštite i spasavanja;
- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Štab za vanredne situacije, u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:
- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene i materijalnih sredstava i aktiviranje građana za potrebe zaštite i spasavanja;
- uvođenje dežurstva pravnim licima;
- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;
- evakuaciju stanovništva;
- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železničkog i drumskog prevoza i dr.);
- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
- i druge mere propisane zakonom i podzakonskim aktima, koje zahteva nametnuta vanredna situacija.
Poverenici civilne zaštite u naseljenim mestima
Poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici imenuju se u naseljenim mestima (mesnim zajednicama i gradskom naselju grada Zaječara) radi obavljanja poslova zaštite i spasavanja.
Poverenici i zamenici poverenika u mesnim zajednicama preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Poverenici i zamenici poverenika u naseljenim mestima imenuje svojim zaključkom Štab za vanredne situacije grada Zaječara.
Predlog za imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite priprema Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja u saradnji sa savetima mesnih zajednica grada Zaječara.
Jedinice civilne zaštite opšte namene
Jedinice civilne zaštite opšte namene formiraju se i osposobljavaju za izvršavanje manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su: lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara na otvorenom prostoru i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Štaba za vanredne situacije grada Zaječara.
U gradu Zaječaru formiraju se jedinice civilne zaštite po sledećem:
- Grad Zaječar formira jednu jedinicu civilne zaštite opšte namene jačine voda, sastava tri odeljenja, brojnog stanja 25 ljudi;
- Gradska uprava grada Zaječara formira jednu jedinicu civilne zaštite opšte namene jačine voda, sastava dva odeljenja, brojnog stanja 17 ljudi;
- Pravna lica Fabrika kablova Zaječar TF Kable, Hajneken Srbija DOO Zaječar, Fabrika mernih transformatora FMT Zaječar, Rudnik antracita "Vrška Čuka" i Rudnik "Lubnica", shodno svojim uslovima i potrebama, formiraju jedinicu civilne zaštite jačine odeljenja do čete. Odgovorna lica u tim privrednim društvima u obavezi su da izvrše procenu da li postoji potreba formiranja jedinice opšte ili specijalne namene, shodno prirodi procesa rada, postojanja i rukovanja opasnim materijama i dr. Odgovorni za formiranje jedinice, njeno opremanje, osposobljavanje i obučavanje su odgovorna lica u privrednim društvima.
U jedinice opšte namene civilne zaštite mogu se rasporediti i zdravstveno sposobni muškarci i žene koji nisu vojni obveznici, a starosti su od 16 do 60 (muškarci), odnosno od 16 do 55 godina (žene).
Obaveze služenja u civilnoj zaštiti oslobađaju se trudnice, majke, samohrani očevi i staraoci maloletnika mlađeg od 15 godina, sem u slučajevima propisanim članom 23., stav 3. Zakona o vanrednim situacijama.
Poslove popune, opremanja i obuke jedinica civilne zaštite obavlja Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja.
Koordinaciju poslova iz stava 5. ovog člana vrši Štab za vanredne situacije grada Zaječara.
Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje
Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Štab za vanredne situacije grada Zaječara, na predlog Stručne službe za poslove zaštite i spasavanja.
Osposobljena pravna lica dužna su da planski prilagode svoje kapacitete i organizaciju za izvršavanje naređenih zadataka zaštite i spasavanja.
Gradonačelnik grada Zaječara, privrednim društvima i drugim pravnim licima iz stava 1. ovog člana, ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.
Odluku o osposobljenim pravnim licima na teritoriji grada Zaječara donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća, u skladu sa članom 15. tačka 8. Zakona o vanrednim situacijama ("Sl. glasnik RS", br. 111/2009 godine).
Specijalizovane jedinice civilne zaštite privrednih društava sa teritorije grada Zaječara
Specijalizovane jedinice obrazuju se, opremaju i obučavaju radi izvršavanja složenih zadataka civilne zaštite.
Specijalizovane jedinice obrazuju privredna društva i druga pravna lica koja, u skladu sa Procenom ugroženosti, predstavljaju potencijalni izvor ugrožavanja šire teritorije i koja sopstvenim Planom zaštite od udesa predvide njihovo obrazovanje.
Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.)
Privredna društva i druga pravna lica planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one obrazuju, organizovanje i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih i zaštite materijalnih i drugih dobara.
Privredna društva i druga pravna lica iz oblasti zdravstva, vaspitno-obrazovne delatnosti, socijalne zaštite i drugih delatnosti koja u okviru svog delokruga imaju zaštitu većeg broja ljudi, dužna su da planiraju, organizuju i sprovode mere i zadatke civilne zaštite i za lica koja su korisnici njihovih usluga u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama i opštim aktima.
Privredna društva i druga pravna lica iz stava 1. i 2. ovog člana koja posluju na teritoriji grada Zaječara svoje planove zaštite i spasavanja donose u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara.
Za pripremu privrednih društava i drugih pravnih lica za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća odgovoran je rukovodilac privrednog društva, odnosno rukovodilac drugog pravnog lica.
Pravna lica i udruženja građana osposobljena i opremljena za zaštitu i spasavanje (Crveni krst, planinarska društva, Savez izviđača i dr.) u pripremi i sprovođenju zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja učestvuju u skladu sa svojim javnim ovlašćenjima i programskim delatnostima.
Pravna lica i udruženja građana zadatke zaštite i spasavanja izvršavaju na osnovu odluke Štaba za vanredne situacije grada Zaječara. Obim i način izvršavanja zadataka utvrđuje Štab.
Građani
Građani učestvuju u zaštiti i spasavanju i ispunjavanju materijalne obaveze za potrebe zaštite i spasavanja u skladu sa posebnim zakonom, obučavaju se za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, sprovode propisane i naređene mere i izvršavaju zadatke civilne zaštite.
Građani su dužni da:
- prihvate raspored koji im je određen pri raspoređivanju u organe i jedinice civilne zaštite;
- odazovu se pozivu nadležnog organa civilne Zaštite;
- podatke od značaja za zaštitu i spasavanje bez odlaganja dostave nadležnom organu;
- daju podatke potrebne za vođenje evidencija od značaja za zaštitu i spasavanje.
U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja učestvuju svi sposobni građani.
Ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada organizovati po mestu rada i mestu stanovanja.
Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, organi i jedinice lokalne samouprave obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.
Građani i vlasnici stambenih zgrada obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu.
Vlasnici stambenih jedinica, odnosno kuća, skupštine zgrada i građani dužni su da, za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja članova porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu predviđenu Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća ("Službeni glasnik RS", br. 3 od 24.01.2011. godine).
Obavezuje se Štab za vanredne situacije da u saradnji sa stručnom službom Gradske uprave pripremi prigodne publikacije (brošure, uputstva, flajere i dr.) za edukaciju stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti. Poseban akcenat dati na edukaciju stanovništva za reagovanje u slučaju nastanka zemljotresa, poplave ili požara.
U realizaciju aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključiti poverenike civilne zaštite.
VI MERE I ZADACI CIVILNE ZAŠTITE
Mere civilne zaštite
Subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zaječara pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito:
- preventivne mere;
- mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;
- mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Zadaci civilne zaštite
U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama sprovode se zadaci civilne zaštite, i to:
- uzbunjivanje;
- evakuacija;
- sklanjanje i urbanističke mere zaštite;
- zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;
- radiološka, hemijska i biološka zaštita;
- zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;
- zaštita od rušenja i spasavanje iz ruševina;
- zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;
- zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;
- zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;
- zaštita od neeksplodiranih ubojnih sredstava (NUS);
- prva i medicinska pomoć;
- asanacija terena;
- očuvanje dobara bitnih za opstanak;
- hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.
Osim zadataka iz stava 1. ovog člana, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju, shodno vrsti konkretne opasnosti i proceni Štaba za vanredne situacije.
Planiranje, pripremanje i sprovođenje zadataka civilne zaštite iz stava 1. ovog člana bliže je propisano u članu 56. do 95. Zakona o vanrednim situacijama.
VII SISTEM OSMATRANJA, OBAVEŠTAVANJA I UZBUNJIVANJA U GRADU ZAJEČARU
Situacioni centar grada Zaječara
Za potrebe praćenja stanja i upravljanja vanrednim situacijama grad Zaječar može formirati Situacioni centar.
Situacioni centar je obavezan da prikupljene podatke dostavlja Operativnom centru 112 Odeljenja za vanredne situacije u Zaječaru.
Sistem uzbunjivanja u gradu Zaječaru
Sistem uzbunjivanja u gradu Zaječaru se sastoji od odgovarajućih javnih sirena, uređaja, spojnih puteva i tehničkih sredstava za upravljanje, kao i njihove organizacije razmeštaja, procedure upravljanja, upotrebe i održavanja.
Izgradnju i održavanje sistema za uzbunjivanje finansira jedinica lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama, Procenom ugroženosti, akustičkom studijom i drugim propisima i opštim aktima.
Vlasnici poslovnih, stambenih i drugih zgrada i objekata, dužni su da za potrebe sistema osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja omoguće instaliranje sirena i drugih odgovarajućih uređaja i sredstava sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja na tim objektima i omoguće pristup za njihovo održavanje, uz uvažavanje mera zaštite ljudi i životne sredine.
Privredna društva za distribuciju električne energije dužna su da obezbede neprekidno snabdevanje električnom energijom uređaja sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja.
Rešenje o postavljanju sirena, uređaja i sredstava iz stava 1. ovog člana donosi Gradsko veće grada Zaječara.
Sistemom za uzbunjivanje upravlja nadležna služba Sektora za vanredne situacije MUP-a Republike Srbije.
VIII POPUNA I OPREMANJE JEDINICA CIVILNE ZAŠTITE
Popunu jedinica civilne zaštite opšte namene koje se obrazuju na nivou grada Zaječara građanima koji nisu vojni obveznici vrši Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske prave Zaječar, u saradnji sa nadležnim organom Ministarstva odbrane.
Građani raspoređeni u jedinice civilne zaštite na nivou grada Zaječara obavezni su da na poziv Stručne služba za poslove zaštite i spasavanja učestvuju u akcijama i operacijama zaštite i spasavanja.
Organi i jedinice civilne zaštite opremaju se odgovarajućom opremom i materijalno-tehničkim sredstvima koja su neophodna za njihovu ličnu zaštitu i za sprovođenje mera i izvršavanje zadataka civilne zaštite.
Sredstva i opremu iz stava 1. ovog člana obezbeđuje grad Zaječar, na osnovu naređenja Gradonačelnika.
Sredstva i opremu za opremanje jedinica civilne zaštite koje obrazuju javna preduzeća čiji je osnivač Grad, u skladu sa predviđenim brojem pripadnika i materijalnih sredstava jedinica, obezbeđuju javna preduzeća koja osnivaju jedinice civilne zaštite, na osnovu naređenja odgovornog lica u javnom preduzeću.
Prilikom izvršavanja zadataka zaštite i spasavanja pripadnici Štaba za vanredne situacije, poverenici, zamenici poverenika i pripadnici jedinica civilne zaštite nose uniformu sa oznakom civilne zaštite, oznakama funkcija i specijalnosti.
Objekti civilne zaštite obeležavaju se znakom civilne zaštite.
Zabranjeno je neovlašćeno upotrebljavanje znaka civilne zaštite.
Lica raspoređena u civilnu zaštitu dobijaju legitimaciju civilne zaštite u skladu sa Dopunskim protokolom I uz Ženevsku konvenciju o zaštiti žrtava međunarodnih oružanih sukoba od 12. avgusta 1949. godine.
Sredstva i oprema za popunu i opremanje jedinica civilne zaštite obezbeđuju se:
- nabavkom;
- izuzimanjem materijalnih sredstava i opreme iz popisa, u skladu sa posebnim zakonom;
- donacijom i
- iz ostalih izvora.
O pripadnicima organa, jedinica, službi i drugim učesnicima, kao i o sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti grada Zaječara, evidenciju vodi Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara.
O pripadnicima organa, jedinica, službi i drugim učesnicima, kao i o sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti javnih preduzeća evidenciju vodi služba nadležna za kadrove javnog preduzeća.
X OBUČAVANJE I OSPOSOBLJAVANJE
Pripadnici civilne zaštite obučavaju se i osposobljavaju za izvršavanje zadataka civilne zaštite kroz kurseve, seminare, treninge, vežbe i probne mobilizacije.
Obuku i osposobljavanje poverenika, zamenika poverenika i jedinica civilne zaštite opšte namene organizuje i sprovodi Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara.
Obuka i osposobljavanje pripadnika Štaba za vanredne situacije sprovodi se u Nacionalnom i regionalnim trening centrima za zaštitu i spasavanje, koje obrazuje nadležna služba Sektora za vanredne situacije.
Obuka iz stava 1. ovog člana se sprovodi na zahtev Štaba za vanredne situacije i uz saglasnost nadležne službe Sektora za vanredne situacije.
Ugovor kojim se regulišu usluge obuke sa nacionalnim i regionalnim trening centrom zaključuje Gradonačelnik.
Mobilizacija civilne zaštite po obimu može biti opšta i delimična, a proglašava se javnim saopštenjem ili pojedinačnim pozivom.
Mobilizacija se sprovodi po planu mobilizacije.
Mobilizaciju su dužna da sprovode osposobljena pravna lica, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Aktiviranje obuhvata postupke, zadatke i aktivnosti kojim se redovni kapaciteti osposobljenih pravnih lica, iz redovne organizacije i stanja prevode na organizaciju i stanje spremnosti za izvršenje zadataka zaštite i spasavanja.
Za izradu plana aktiviranja osposobljenih pravnih lica odgovorni su rukovodioci osposobljenih pravnih lica, u skladu sa planom zaštite i spasavanja.
Aktiviranje osposobljenih pravnih lica od značaja za grad Zaječar nalaže Gradonačelnik, na predlog Štaba za vanredne situacije.
XII PLANIRANJE I PROGRAMIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA
Upravljanje resursima, izgradnja i razvoj sistema zaštite i spasavanja u gradu Zaječaru realizuje se planiranjem i programiranjem sistema zaštite i spasavanja, kao i budžetiranjem i izvršenjem planiranih i programiranih mera i aktivnosti, u skladu sa Procenom ugroženosti za teritoriju grada Zaječara i Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
Planiranje i programiranje sistema zaštite i spasavanja na nivou grada Zaječara realizuje se izradom:
- dugoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od deset i više godina;
- srednjoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od pet godina;
- kratkoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja, za period od jedne godine.
Dugoročnim planom razvoja sistema zaštite i spasavanja definiše se strategija, politika i ciljevi izgradnje i razvoja sistema zaštite i spasavanja.
Dugoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja grada Zaječara mora biti usaglašen sa Dugoročnim planom razvoja sistema zaštite i spasavanja Republike Srbije.
Dugoročni plan sadrži naročito:
- definisanje potreba, ciljeva i zadataka organizovanja izgradnje i
- razvoja sistema zaštite i spasavanja;
- sagledavanje kapaciteta i strategije realizacije ciljeva, izgradnje i razvoja sistema zaštite i spasavanja;
- obezbeđenje izvora finansijskih sredstava;
- određivanje vremenskog perioda realizacije planova i programa; određivanje nosilaca i učesnika u izgradnji i razvoju sistema zaštite i spasavanja;
- razvoj osmatračkih, informacionih, komunikacionih, logističkih i drugih potreba sistema zaštite i spasavanja;
- razvoj preventivnih mera i delatnosti od značaja za zaštitu i spasavanje;
- analizu očekivanih troškova i rezultata.
Na osnovu Dugoročnog plana razvoja sistema zaštite i spasavanja izrađuje se srednjoročni plan.
Srednjoročni plan razvoja sistema zaštite i spasavanja realizuje se kroz proces programiranja.
Nacrte planova razvoja sistema zaštite i spasavanja priprema Stručna služba za zaštitu i spasavanje Gradske uprave Zaječar, u saradnji sa Štabom za vanredne situacije grada Zaječara.
Štab za vanredne situacije nacrte planova iz stava 1. ovog člana razmatra i usvaja kao svoje predloge Gradskom veću, koje razmatra i usvaja planove razvoja.
XIII IZRADA PROCENE UGROŽENOSTI OD ELEMENTARNIH NEPOGODA I DRUGIH NESREĆA I PLANA ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA
Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama planiraju se preventivne i operativne mere za sprečavanje i umanjenje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća - udesa i katastrofa, kao i snage i sredstva subjekata sistema zaštite i spasavanja, njihovo organizovano i koordinirano angažovanje i delovanje u vanrednim situacijama u cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i obezbeđenja osnovnih uslova za život.
Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama izrađuje se na osnovu Procene ugroženosti.
Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara mora biti usklađen sa Nacionalnim planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije.
Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama je Stručna služba za poslove zaštite i spasavanja, u saradnji sa Odeljenjem za vanredne situacije u Zaječaru i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave.
Na predlog Stručne službe za poslove zaštite i spasavanja Štab za vanredne situacije razmatra predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Zaječara i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
Procenom ugroženosti grada Zaječara od elementarnih nepogoda i drugih nesreća identifikuju se izvori mogućeg ugrožavanja, sagledavaju moguće posledice, potrebe i mogućnosti sprovođenja mera i zadataka zaštite i spasavanja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća. Procena ugroženosti sadrži naročito:
- karakteristike teritorije, kritična postrojenja, kritična mesta i prostore sa gledišta ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, sa eventualnim prekograničnim efektima udesa;
- povredivost teritorije od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- analizu mogućih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- potrebe i mogućnosti za zaštitu ljudi, materijalnih dobara i životne sredine od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Procenu ugroženosti grada Zaječara izrađuje Stručna službe za poslove zaštite i spasavanja Gradske uprave grada Zaječara u saradnji sa nadležnom službom Sektora za vanredne situacije, Štabom za vanredne situacije Grada i drugim stručnim organima Grada, a Štab za vanredne situacije predlaže Gradskom veću njeno donošenje.
Međunarodna saradnja u oblasti zaštite i spasavanja ostvaruje se u okviru dobrosusedske saradnje na nivou evroregiona "Dunav 21" kroz:
- zaključivanje i primenu međunarodnih ugovora u domenu zaštite i spasavanja;
- članstvo i učešće u radu evroregiona "Dunav 21";
- međusobno obaveštavanje i razmenu informacija sa lokalnim zajednicama Rumunije i Bugarske u okviru evroregiona "Dunav 21" o opasnostima i posledicama katastrofa sa prekograničnim efektima i o sredstvima, merama i akcijama za smanjenja rizika od katastrofa;
- pružanje, prihvatanje i traženje pomoći u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara;
- koordinaciju prelaska državne granice, sa nadležnim organima MUP-a, tokom primanja ili pružanja međunarodne pomoći, kao i u toku tranzita snaga i sredstava za pomoć u zaštiti i spasavanju između drugih država;
- pripremanje, organizovanje i učestvovanje na međunarodnim konferencijama, seminarima, kursevima, vežbama i drugim oblicima obučavanja sa lokalnim zajednicama evroregiona "Dunav 21";
- usklađivanje delovanja snaga za zaštitu i spasavanje stranih država na teritoriji grada Zaječara.
U slučajevima potrebe preduzimanja međunarodne saradnje na planu zaštite i spasavanja grad Zaječar je u obavezi da obavesti nadležno ministarstvo i Odeljenje za vanredne situacije grada Zaječara.
XV FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA
Iz budžeta grada Zaječara, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških i drugih nesreća i opasnosti, finansiraju se:
- organizovanje, opremanje i obučavanje Štaba za vanredne situacije grada Zaječara, jedinica civilne zaštite opšte namene, poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika;
- troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;
- troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;
- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Zaječara;
- izgradnja i održavanje sistema protivgradne zaštite;
- nabavka, smeštaj, čuvanje, održavanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;
- izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje, osiguranje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;
- prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;
- obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja koju organizuje grad Zaječar;
- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga grada;
- saniranje šteta nastalih usled elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških i drugih nesreća, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
- druge potrebe zaštite i spasavanja i poslovi civilne zaštite u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Sredstva za finansiranje sistema zaštite i spasavanja na nivou grada Zaječara planiraju se u budžetu Grada kao posebna aproprijacija u razdelu kod Gradonačelnika.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja organima Grada, Štabu za vanredne situacije, pripadnicima jedinica civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite i zamenicima poverenika, privrednim društvima i drugim pravnim licima, kao i drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Zaječara, dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanja i nagrade će se uručivati na Dan Grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. mart.
Obavezuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu.
XVII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu" grada Zaječara.