Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile: tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranog jezika;
5) fizičkog vaspitanja;
6) računarstva i informatike;
7) sociologije;
8) filozofije;
9) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).
Osim predmeta iz stava 1. tačka 1. ovog člana za obrazovne profile tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda primenjuje se i program predmeta Ustav i prava građana.
Član 3
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za pripremu grafičkih proizvoda i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda "Prosvetni glasnik", broj 3/2004).
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni član Pravilnika
o dopunama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od 1. septembra 2008. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda
Učenici koji su započeli obrazovanje za obrazovni profil "tehničar za kozmetičku tehnologiju" po Pravilniku o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda ("Prosvetni glasnik", br. 21/04, 11/05, 3/07, 2/08, 2/13 i 4/13), završavaju započeto obrazovanje po tom pravilniku.
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: HEMIJA, NEMETALI I GRAFIČARSTVO
Oblast: HEMIJA
Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled
(Brisan)
Područje rada: HEMIJA, NEMETALI I GRAFIČARSTVO
Oblast: GRAFIČARSTVO
Obrazovni profili: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Unapređivanje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;
izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa postavljenim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja;
Očekivani ishodi ogleda
Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled će biti realizovan na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Nastaviće se sa organizovanjem obuka nastavnika, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike sarađivaće na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja stručne mature biće propisani posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika, pomoćnih nastavnika i stručnih saradnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koja će biti naknadno publikovana.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
1. CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:
znanja
veštine
radne kompetencije
Osposobljavanje učenika da analizira, planira i organizuje rad u grafičkoj pripremi;
o grafičkim procesima i grafičkim materijalima;
o tehničko-tehnološkoj dokumentaciji, o osnovama organizacije poslovanja, o grafičkim proračunima;
prijema i pregleda rukopisa, originala i ostalih podataka bitnih za grafičku pripremu;
pripreme za unos teksta i slike u računar;
organizacije baze podataka;
Osposobljavanje učenika da unosi i oblikuje tekst u digitalnom obliku;
o tipografskim elementima sa likom i bez lika;
o mikrotipografiji;
o korekturi i korektorskim znacima;
o osnovama računarstva i programiranja;
o grafičkom oblikovanju;
o književnoj tipografiji;
o novinskoj tipografiji;
o tabelarnoj tipografiji;
o akcideničnoj tipografiji;
unošenja teksta: direktno preko tastature, pomoću programa za optičko prepoznavanje znakova i na druge načine;
slepog kucanja;
pravilnog korišćenja i održavanja računarske opreme;
pripreme datoteke za ispis na papiru, filmu, podlozi za izradu štamparskih formi itd;
provere kvaliteta obavljenog posla;
unosa i oblikovanja teksta u digitalnom obliku za potrebe štampanja različitih grafičkih proizvoda;
Osposobljavanje učenika da unese i obradi sliku u digitalnom obliku;
o vrstama originala za reprodukciju;
o principu reprodukcije višetonskih originala;
o principu reprodukcije višebojnih originala;
o boji, sintezi boja i standardima za merenje boje;
o mernim instrumentima, koji se koriste u reprodukciji;
o sistemu upravljanja bojom;
o principu rada skenera i osnovnim parametrima skenera;
o programima za obradu slike;
o standardima kvaliteta pri skeniranju;
o principu rada i karakteristikama osvetljivača;
o principu rada mašina za razvijanje filmova;
o fotografskim materijalima;
o kontroli kvaliteta filmova;
pripreme originala za skeniranje;
skeniranja svih vrsta originala: jednotonskih, višetonskih, jednobojnih i višebojnih;
odabiranja parametara skeniranja;
korišćenja različitih programa za obradu slike;
retuširanje slike u digitalnom obliku;
korišćenja mernih instrumenata u reprodukciji;
kontrole i upravljanje kvalitetom reprodukcije slike;
pripreme datoteka za ispis na papiru, filmu i podlozi za izradu štamparske forme;
rukovanja i održavanja osvetljivača i mašina za razvijanje filmova;
skeniranja svih vrsta originala za sve tehnike štampanja;
izrade probnog otiska;
izrade predloška za izradu svih tipova štamparskih formi;
Osposobljavanje učenika da objedini tekst i sliku tj. da izvrši prelom stranice;
o grafičkom oblikovanju
o digitalnoj montaži;
o izradi šeme za montažu stranice;
o programima za prelom specijalnih vrsta slogova;
o programima za prelom knjige, novina, tabela i akcidencije;
korišćenja računarske opreme i održavanja opreme;
korišćenja programa za prelom knjige, novina, tabela, akcidencije i specijalnih vrsta sloga;
korišćenja različitih fotomontažnih postupaka;
odabiranja sistema za obradu teksta i slike;
preloma (montaže) stranica;
izrade probnog otiska;
pripreme datoteke za ispis stranica na papiru, filmu, podlozi za izradu štamparske forme itd;
Osposobljavanje učenika da objedini pojedinačne stranice u tabak tj. da izradi montažu tabaka;
o formatima papira;
o iskorišćenju papira u štampi;
o raspoređivanju stranica;
o oznakama na štamparskom tabaku;
o programima za montažu tabaka;
crtanje šeme za montažu tabaka;
sečenja i lepljenja filmova kod ručne montaže;
korišćenja programa kod elektronske montaže tabaka;
kontrole gotove montaže;
izrade montaže tabaka ručnim i elektronskim postupkom;
Osposobljavanje učenika da izradi štamparske forme za sve tehnike štampe;
o postupcima za izradu štamparske forme za sve tehnike štampe;
o kopirnim postupcima i kopirnim slojevima;
o principu rada uređaja koji se koriste u izradi štamparske forme;
o standardima i kontroli kvaliteta u izradi štamparske forme;
klasične izrade svih tipova štamparske forme uz primenu transparentnih kopirnih predložaka (pausa, filmova);
digitalne izrade svih tipova štamparske forme (primena str-postupaka);
korišćenja i održavanja uređaja i mernih instrumenata koji se koriste za izradu štamparske forme;
izrade štamparskih formi za sve tehnike štampe koristeći klasične kopirne predloške (filmove, pause) i digitalne za str-postupke;
Osposobljavanje učenika da obavlja sve poslove u skladu sa propisima o zaštiti zdravlja radne i životne sredine;
o propisima iz oblasti zaštite zdravlja i životne sredine;
o sredstvima za ličnu i tehničku zaštitu na radu;
o posledicama zagađivanja životne i radne sredine;
o preventivnim merama za sprečavanje požara;
korišćenja sredstava za zaštitu na radu;
sortiranja i pravilnog odlaganja otpada;
primene mere o zaštiti na radu;
Osposobljavanje učenika da po završetku školovanja prati stručnu literaturu kako bi unapredio i poboljšao sopstveni rad;
kako da koristi različite izvore informacija.
primene znanja o novim materijalima, uređajima i tehnološkim postupcima u grafičkoj pripremi.
primene novih saznanja u grafičkoj pripremi.
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:
znanja
veštine
radne kompetencije
osposobljavanje učenika da grafičke proizvode pravilno analizira, planira, osmisli i organizuje koristeći klasične grafičke i slikarske tehnike;
o vrstama, oblicima i oblastima grafičkih proizvoda;
o vrstama i primeni klasičnih grafičkih tehnika;
o vrsti i primeni osnovnih klasičnih umetničkih tehnika potrebnih pri grafičkoj organizaciji i realizaciji;
o primenama klasičnih, grafičkih i ostalih umetničkih tehnika za pravilno osmišljavanje grafičkih proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
analitičke razrade tehnologija grafičkih i slikarskih tehnika;
analize pripreme osnovnih i adekvatnih tehnika za realizaciju grafičkih proizvoda;
organizovanja poslova u grafičkoj pripremi (pri klasičnoj organizaciji grafičke pripreme);
prijema i pregleda grafičkih proizvoda;
planiranja koja od klasičnih grafičkih ili umetničkih tehnika najbolje odgovara i rešava grafički zadatak;
organizacije rešavanja ovog grafičkog zadatka;
osposobljavanje učenika za angažovanje na svim oblicima grafičkih kompjuterskih programa;
o vrstama grafičkih kompjuterskih programa;
o primeni grafičkih kompjuterskih programa;
o korišćenju i upotrebi kompjuterskih grafičkih programa za pravilno oblikovanje grafičkih proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
o formatima papira;
o iskorišćenju papira u štampi;
analitičke razrade tehnološkog procesa pri upotrebi grafičkog kompjuterskog programa;
analiza primene adekvatnih kompjuterskih grafičkih programa za realizaciju zadatog grafičkog proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
organizovanje poslova u grafičkoj pripremi pri korišćenju kompjuterskih grafičkih programa;
prijema svih potrebnih podataka, elemenata i sadržaja vezanih za dati grafički proizvod;
planiranja odgovarajućih procedura za organizovanje ovog zadatka;
organizacije potrebnih priprema podataka pri realizaciji datih zadataka;
organizacije i angažovanja svih potrebnih činioca koji će sudelovati u realizaciji zadatog grafičkog problema;
osposobljavanje učenika da unese i obradi sliku u digitalnom obliku;
o vrstama originala za reprodukciju;
o boji, sintezi boja i standardima za merenje boje;
o sistemu upravljanja boljom;
o principu rada skenera i osnovnim parametrima skenera;
o programima za obradu slike;
o standardima kvaliteta pri skeniranju;
o principu rada i karakteristikama osvetljivača;
o principu rada mašina za razvijanje filmova;
o fotografskim materijalima;
o kontroli kvaliteta filmova;
pripreme originala za skeniranje;
skeniranja svih vrsta originala: jednotonskih, višetonskih, jednobojnih i višebojnih;
odabiranja parametara skeniranja;
korišćenja različitih programa za obradu slike;
retuširanje slike u digitalnom obliku;
kontrole i upravljanje kvalitetom reprodukcije slike;
pripreme fajlova za ispis na papiru, filmu i podlozi za izradu štamparske forme;
skeniranja svih vrsta originala za sve tehnike štampanja;
izrade probnog otiska;
izrade predloške za izradu svih tipova štamparskih formi;
osposobljavanje učenika da samostalno kreira i realizuje zadatak (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...) u odgovarajućem grafičkom programu;
o primeni stečenog znanja za kreiranje grafičkih proizvoda;
o odabiru odgovarajućeg (ili odgovarajućih) programa za realizaciju grafičkog proizvoda;
o osmišljavanju (kreiranju) izgleda i oblika predmeta koji se realizuju kasnijim isecanjem i spajanjem iz klasičnog štampanja;
digitalne izrade i osmisle grafičke proizvode za sve tipove štampanih formi;
digitalnog kreiranja i izrada novoosmišljenih predmeta;
izrade grafičkih proizvoda u digitalnom obliku;
osposobljavanje učenika da po završenom školovanju i dalje radi na svom daljem usavršavanju putem praćenja stručne literature i stručnih informacija koje može dobiti i putem interneta.
o formatima papira;
o iskorišćenju papira u štampi;
o raspoređivanju stranica;
o oznakama na štamparskom tabaku;
o programima za montažu tabaka;
o korišćenju interneta;
crtanja šeme za montažu tabaka;
sečenja i lepljenja filmova kod ručne montaže;
korišćenja programa kod elektronske montaže tabaka;
kontrole gotove montaže.
izrade montaže tabaka ručnim i elektronskim postupkom.
II NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
UKUPNO
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
11
407
9
333
9
315
9
270
40
1325
1a. Srpski jezik i književnost
3
111
3
111
3
105
3
90
12
417
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik
2. _________ jezik i književnost
3. Strani jezik
2
74
2
74
2
70
2
60
8
278
4. Fizičko vaspitanje
2
74
2
74
2
70
2
60
8
278
5. Matematika
2
74
2
74
2
70
2
60
8
278
6. Računarstvo i informatika
2
74
2
74
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI
9
333
11
407
2
70
4
120
26
930
1. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
2
74
2
74
2. Likovna kultura
1
37
1
37
3. Fizika
2
74
2
74
4. Hemija
2
74
2
74
4
148
5. Osnovi grafičke tehnike
2
74
2
74
4
148
6. Osnovi elektrotehnike i elektronike
2
74
2
74
7. Grafičko oblikovanje i pismo
3
111
3
111
8. Tehnologija grafičkog materijala
2
74
2
70
4
144
9. Proračuni u grafičkoj tehnici
2
60
2
60
10. Preduzetništvo u grafičkoj industriji
2
60
2
60
V: STRUČNI PREDMETI
8
296
8
296
18
690
16
600
50
1882
1. Tehnologija tipografije
2
74
2
74
2
70
2
60
8
278
2. Tehnologija reprodukcije
2
70
2
60
4
130
3. Tehnologija izrade štamparske forme
2
70
2
70
4. Praktična nastava
6
222
6
222
12
480
12
480
36
1404
G: IZBORNI PREDMETI
4
148
4
148
3
105
3
90
14
491
1. Izborni predmet predviđen Zakonom
1
37
1
37
1
35
1
30
4
139
2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
3
111
3
111
2
70
2
60
10
352
Ukupno: A + B + V + G
32
1184
32
1184
32
1120
32
960
128
4628
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
UKUPNO
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
13
481
9
333
9
315
9
270
40
1399
1a. Srpski jezik i književnost
3
111
3
111
3
105
3
90
12
417
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik
2. _________ jezik i književnost
3. Strani jezik
2
74
2
74
2
70
2
60
8
278
4. Fizičko vaspitanje
2
74
2
74
2
70
2
60
8
278
5. Matematika
2
74
2
74
2
70
2
60
8
278
6. Računarstvo i informatika
2
74
2
74
7. Hemija
2
74
2
74
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI
4
148
4
148
2
70
2
60
12
426
11. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
2
74
12. Osnovi grafičke tehnike
2
74
2
74
4
148
13. Tehnologija grafičkog materijala
2
74
2
70
4
144
14. Preduzetništvo u grafičkoj industriji
2
60
2
60
V: STRUČNI PREDMETI
12
444
15
555
19
665
18
540
64
2384
5. Oblikovanje grafičkih proizvoda
2
74
3
111
3
105
2
60
10
350
6. Istorija umetnosti sa teorijom forme
2
74
2
74
2
70
6
218
7. Pismo
2
74
2
74
4
148
8. Fotografija
2
74
2
74
9. Psihologija
2
70
2
70
10. Umetnost i vizuelno opažanje
2
60
2
60
11. Estetika
2
60
2
60
12. Praktična nastava
6
222
6
222
12
480
12
480
36
1404
G: IZBORNI PREDMETI
3
111
4
148
2
70
3
90
12
419
1. Izborni predmet predviđen Zakonom
1
37
1
37
1
35
1
30
4
139
2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
2
74
3
111
1
35
2
60
7
280
Ukupno: A + B + V + G
32
1184
32
1184
32
1120
32
960
128
4628
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI
TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled -
TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled -
Izborni predmet predviđen Zakonom
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava
I-IV
I-IV
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
1. Istorija
I, II
I, II
2. Industrijska geografija
I, II
I, II
3. Muzička umetnost
I, II
I, II
4. Fizika
I
5. Hemija
II
6. Logika i homotetija
I
7. Trigonometrija
II
8. Vektori
III
9. Kompleksni brojevi
IV
10. Ekologija
II
II
11. Sociologija
III
III
12. Filozofija
IV
IV
13. Ustav i prava građana
III ili IV
III ili IV
14. Osnovi WEB dizajna
III
III
15. Osnovi kompjuterske animacije
IV
IV
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine) i
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda:
- dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda u III i IV razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);
- tri izborna predmeta predviđena Programom ogleda u I i II razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda:
- dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda u I i IV razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);
- tri izborna predmeta predviđenog Programom ogleda u II razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);
- jednog izbornog predmeta predviđena Programom ogleda u III razredu - po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koje se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput
za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled: muzička umetnost, industrijska geografija, ekologija, sociologija, filozofija
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled: muzička umetnost, industrijska geografija, fizika, ekologija, hemija, sociologija, filozofija.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmete odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B).
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled
razred
predmet / modul
godišnji fond časova
broj učenika u grupi
V
PN
B
I
Računarstvo i informatika
74
10
Likovna kultura
6
10
Praktična nastava
222
10
II
Grafičko oblikovanje i pismo
74
10
Praktična nastava
222
10
III
Praktična nastava
420
60
10
IV
Praktična nastava
360
120
10
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled
razred
predmet / modul
godišnji fond časova
broj učenika u grupi
V
PN
B
I
Računarstvo i informatika
74
10
Oblikovanje grafičkih proizvoda
14
10
Istorija umetnosti sa teorijom forme
10
10
Pismo
74
10
Praktična nastava
222
10
II
Oblikovanje grafičkih proizvoda
21
10
Istorija umetnosti sa teorijom forme
8
10
Pismo
74
10
Praktična nastava
222
10
III
Oblikovanje grafičkih proizvoda
35
10
Istorija umetnosti sa teorijom forme
8
10
Praktična nastava
420
60
10
IV
Oblikovanje grafičkih proizvoda
30
Praktična nastava
360
120
10
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
I RAZRED
časova
II RAZRED
časova
III RAZRED
časova
IV RAZRED
časova
UKUPNO
časova
Čas odeljenskog starešine
do 74
do 74
do 70
do 60
do 278
Dodatni rad*
do 37
do 37
do 35
do 30
do 139
Dopunski rad*
do 37
do 37
do 35
do 30
do 139
Pripremni rad*
do 37
do 37
do 35
do 30
do 139
* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
I
II
III
IV
Ekskurzija
1-2 dana
2-3 dana
3-4 dana
do 5 dana
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture
2 časa nedeljno
Drugi strani jezik
2 časa nedeljno
Drugi predmeti *
1 - 2 časa nedeljno
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)
30 - 60 časova godišnje
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge
15 - 30 časova godišnje
Kulturna i javna delatnost škole
2 radna dana
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred
razredno-časovna nastava
mentorski rad
(nastava u bloku)
obavezne vannastavne aktivnosti
ostalo
(matura)
ukupno radnih nedelja
I
37
2
39
II
37
2
39
III
35
2
2
39
IV
30
4
2
3
39
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za grafiku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada hemija, nemetali i grafičarstvo - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", br. 9/91 i 15/97.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
računara i projektora za Power Point prezentacije;
skenera;
dijaprojektora;
grafoskopa;
televizora i video rekordera.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
Strani jezik (L2)
1. CILJEVI PREDMETA:
Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:
utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštima temama;
razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;
sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.
2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
Jezičke aktivnosti
po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja:
JEZIČKA RECEPCIJA
SLUŠANJE
razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke
razume osnovne informacije u radio ili televizijskim emisijama ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja ili struke
ČITANJE
razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog - profesionalnog iskustva
razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne reči i strukture iz svakodnevnog života i strukture
JEZIČKA PRODUKCIJA
GOVOR
govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
traži i daje informacije iz svoje struke
može da opiše kako se nešto radi i da uputstva iz svoje struke
PISANJE
piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare, piše lična i jednostavna poslovna pisma prema modelu)
INTERAKCIJA
komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe
piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili preneo informaciju, izrazio zahvalnost ili izvinjenje
MEDIJACIJA
rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima
ZNANJA O JEZIKU
poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči
MEDIJSKA PISMENOST
koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, internet)
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
postojeći odobreni udžbenici
popularna literatura
Internet
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
Srpski jezik i književnost
stručni predmeti
5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
OPŠTE TEME 80%
OPŠTE TEME 70%
OPŠTE TEME 60%
OPŠTE TEME 50%
Svakodnevni život
(organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
Hrana i zdravlje
(navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
Poznati gradovi i njihove znamenitosti
Sportovi i poznata sportska takmičenja
Život i dela slavnih ljudi XX veka
(iz sveta nauke, kulture)
Mediji (štampa, televizija)
Hrabra i plemenita dela ljudi
(interesantne životne priče i događaji)
* Izbor stručnih tema izvršiti u saradnji sa stručnim većem nastavnika stručnih predmeta u školi.
Matematika
(za obrazovne profile TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled i
TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
dobijanje temeljnih teoretskih znanja
razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada
osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje
sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima
sticanje sposobnosti za pravilnu upotrebu poslovne dokumentacije uz korišćenje računara
formiranje osnova za nastavak obrazovanja
sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka
podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Bogoslav Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1
Radivoje Despotović, Ratko Tošić i Branimir Šešelj, Matematika za prvi razred srednje škole
Vladimir Mićić, Živorad Ivanović, Srđan Ognjanović: Matematika za drugi razred
Bogoslav Vene: Zbirka zadataka II
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Fizika - vektori
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: prvi
Godišnji fond časova:
74 časa
CILJEVI
ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog računa i njihova primena.
znati šta je razmera i umeće da je proširi i skrati;
primenjivati razmeru u rešavanju problema;
prepoznati direktnu i obrnutu proporcionalnost i primenjivati pri rešavanju problema;
rešavati problem mešanja;
izračunavati nepoznati član proporcije;
izračunavati deo neke veličine;
izračunavati procenat i promil neke veličine;
izračunavati veličinu ako je poznat procentni iznos;
izračunavati novu cenu posle promene za određeni procenat (množi određenim koeficijentom).
Proporcionalnost veličina
razmera;
račun mešanja;
proporcije;
procentni i promilni račun.
insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu;
izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja;
uraditi jedan test na kraju teme;
temu realizovati sa 9 časova.
sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.
znati šta je duž, poluprava, ugao, krug;
znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke;
razlikovati mogući međusobni položaj pravih;
razumeti mogući međusobni položaj ravni, diedar;
znati kakav je međusobni položaj prave i ravni, ugao između prave i ravni.
Uvod u geometriju
geometrijski pojmovi i veze između njih.
insistirati na jasnom sagledavanju pojmova, diedara i ugala između prave i ravni;
temu realizovati sa 4 časa.
upoznavanje skupa realnih brojeva;
sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim izrazima.
znati da odredi NZS i NZD brojeva;
znati osnovna pravila deljivosti;
prevodi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto;
znati da izračuna vrednost racionalnog brojevnog izraza;
razlikovati iracionalne od racionalnih brojeva;
izračunavati ili procenjivati vrednost kvadratnog korena;
znati da odredi apsolutnu vrednost realnog broja;
zaokruživati broj na određeni broj decimala;
znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I);
znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma;
znati da primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma;
znati da rastavi polinom na činioce;
Racionalni algebarski izrazi
Skup realnih brojeva i njegovi podskupovi;
Rastavljanje polinoma na činioce;
Sabiranje, oduzimanje, množenje i deljenje algebarskih razlomaka;
Racionalni izrazi.
Uraditi jedan test iz realnih brojeva;
Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu;
Temu realizovati sa 22 časa
sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.
znati šta je duž, poluprava, ugao, krug;
znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke;
znati da sabira i oduzima vektore i množi ih skalarom;
znati stavove o podudarnosti trougla i primenjuje ih;
znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze između njih;
znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla;
znati svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju i konstrukciju centra opisane kružnice oko trougla;
znati svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju i konstrukciju centra upisane kružnice u trougao;
znati da konstruiše visinu trougla i odredi ortocentar;
znati osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu;
razlikuje vrste četvorouglova;
znati osnovne stavove o paralelogramu i njihovu primenu.
Izometrijske transformacije
geometrijski pojmovi i veze između njih;
pojam vektora;
sabiranje, oduzimanje vektora i množenje vektora skalarom,
pojam podudarnosti i primena;
značajne tačke trougla;
četvorougao.
insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura;
izvesti dokaze najjednostavnijih tvrđenja (npr. tvrđenje o simetrali duži);
uraditi jedan seminarski rad na kraju modula (npr. o srednjoj liniji trougla, značajnim tačkama trougla, podeli četvorouglova itd. );
temu realizovati sa 21 čas.
pravilno rešavanje linearnih jednačina i nejednačina i usvajanje pojma linearne funkcije.
rešavati linearne jednačine;
rešavati probleme koji se svode na rešavanje linearnih jednačina;
prikazivati analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju;
analizirati grafik linearne funkcije;
rešavati linearne nejednačine i grafički prikazuje skup rešenja.
Linearne jednačine, nejednačine i funkcije
linearna jednačina;
linearna funkcija;
linearna nejednačina.
istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije;
uraditi jedan test na kraju teme;
temu realizovati sa 18 časova.
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Razred: drugi
Godišnji fond časova:
74 časa
CILJEVI
ISHODI Po završetku drugog razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Ponoviti i proširiti znanja vezana za računske operacije sa stepenima i sa korenima.
znati operacije sa stepenima;
1
koristiti a-n = ---------- u oba smera;
a-n
anb-m
znati rešiti oblike (-----------------)-s
cpq-r i njihove kombinacije;
primeniti znanje na brojevne izraze;
znati uprostiti korene;
da sabira i oduzima sliče korene;
da koristi pravila u oba smera;
da uoči korisnost pretvaranja korena u stepen sa racionalnim eksponentom i obrnuto;
znati racionalisati imenilac razlomka;
Stepenovanje i korenovanje
Stepen;
Koren.
Insistirati na potpunom razumevanju i primeni operacija sa stepenima radi lakšeg i bržeg rada;
izgrađivane predstave o mogućim pravcima izrade zadatka;
uraditi test na kraju teme;
temu realizovati sa 15 časova.
Pokazati kako se ranije stečenim znanjem može rešiti kvadratna jednačina;
usvojiti razne načine rešavanja kvadratnih jednačina;
znati primeniti rešavanje kvadratne jednačine na razna prirodna pitanja koja slede.
znati rešiti jednostavnije oblike jednačina oblika
ax2 + bx = 0,ax2 + c = 0
rešavati i znati jednačine oblika
ax2 + bx +c = 0
koristiti i znati o diskriminanti;
rastaviti jednačinu i primeniti pri skraćivanju razlomaka i rešavanju nejednačine;
znati skicirati kvadratnu funkciju;
rešiti sistem jedne linearne i jedne kvadratne jednačine;
znati kako od iracionalne jednačine transformacijom doći do kvadratne jednačine;
Kvadratna jednačina, nejednačina i funkcija
Kvadratna jednačina;
kvadratna nejednačina;
kvadratna funkcija.
insistirati na značaju ovog modula ovladavanjem osnovnim tehnikama rešavanja jednačina;
dati domaći rad sa što više zadataka radi usavršavanja rutine i tehnike traženja korena jednačine;
temu realizovati sa 34 časa.
Upoznavanje sa pojmom eksponencijalne funkcije i eksponencijalne jednačine;
razvijanje logičkog upoređivanja zaključivanja i razmišljanja.
crtati skice funkcija y = ax, a> 0 i y = ax, a < 0;
rešavati zadatke u kojima ima upotrebe znanja iz operacija sa stepenima i operacija sa korenima;
rešavati zadatke u kojima se transformacijom izvlačenjem činioca pred zagradu, zadatak svodi na jednostavniji oblik;
rešavati zadatke koji se svode na kvadratnu jednačinu;
Eksponencijalna funkcija i jednačina
eksponencijalna funkcija;
eksponencijalna jednačina.
Skicirati što više funkcija sa raznim osnovama i spomenuti razne uslove pomeranja funkcije
insistirati na ranijim znanjima iz stepena i korena;
dati velik broj domaćih zadataka i predložiti da sami grade zadatke;
uraditi test na kraju teme;
temu realizovati sa 10 časova.
Upoznavanje sa pojmom eksponencijalne funkcije i eksponencijalne jednačine;
razvijanje logičkog upoređivanja zaključivanja i razmišljanja.
skicirati funkciju y = loga x,0 < a< 1 i y = loga x,a > 1 i znati njene osobine;
znati i primenjivati pravila i koristiti ih u oba smera;
rešavati jednačine sa upotrebom definicije logaritme;
rešavati jednačine upotrebom pravila za logaritmovanje;
rešavati jednačine koje postaju kvadratne.
Logaritamska funkcija, logaritamske jednačine
y = logax
pravila za logaritmovanje
obratiti pažnju učenicima na znak funkcije;
insistirati na razumevanju i upotrebi pravila za logaritmovanje;
temu realizovati sa 15 časova.
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Razred: treći
Godišnji fond časova:
70 časova
CILJEVI
ISHODI Po završetku trećeg razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Ponoviti sadržaje koji su poznati i proširiti ih novim znanjima;
razumevanje prostornih odnosa;
razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja;
znati upotrebiti sve potrebne obrasce za rešavanje problema;
povezati aktuelno gradivo sa ranijim.
Poliedri
kocka, kvadar;
prizme;
piramide;
zarubljene piramide.
insistirati na odnosima između karakterističnih duži u poliedrima;
primeniti proporcionalnost;
rešavati zadatke sa kvadratnom jednačinom;
koristiti trigonometriju pravouglog trougla;
temu realizovati sa 20 časova.
Ponoviti sadržaje koji su poznati i proširiti ih novim znanjima;
razumevanje prostornih odnosa;
razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja.
znati upotrebiti sve potrebne obrasce za rešavanje problema;
povezati aktuelno gradivo sa ranijim;
Obrtna tela
valjak;
kupa;
zarubljena kupa.
primeniti proporcionalnost;
rešavati zadatke sa kvadratnom jednačinom;
koristiti trigonometriju pravouglog trougla;
temu realizovati sa 12 časova.
povezivanje geometrijskog i analitičkog načina razmišljanja;
sticanje tehničkog znanja za rešavanje geometrijskih problema
znati geometrijski predstaviti problem koji mu se postavio;
znati postaviti algoritam za izradu zadatka;
znati odabrati prave obrasce koji ga dovode najbrže do rešenja;
znati uslove pod kojima se neka od datih formula koristi.
Analitička geometrija
tačka i odnosi među tačkama;
razni oblici jednačina prave;
odnosi između tačke i prave;
odnosi između dve prave;
kružnica, kružnica i prave;
elipsa, elipsa i prave;
hiperbola, hiperbola i prave;
parabola, parabola i prava.
insistirati na geometrijskom razumevanju problema koji se rešavaju;
insistirati na algoritamskoj organizaciji rešavanja zadatka;
insistirati na konciznosti;
temu realizovati sa 28 časova.
razvoj apstraktnog razmišljanja;
sticanje osnovnih znanja o nizovima.
znati pojmove, kao što su: prvi član, opšti član, razlika i količnik;
napisati članove niza kome je poznat opšti član;
znati prepoznati kojoj vrsti niza pripada dati niz,
rešavati probleme u vezi sa aritmetičkim i geometrijskim nizovima.
Nizovi
opšti član niza;
zbir članova A-niza;
zbir članova G-niza.
insistirati na određivanju nepoznatih veličina pomoću linearnih jednačina i sistema;
temu realizovati sa 10 časova.
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Razred: četvrti
Godišnji fond časova:
60 časova
CILJEVI
ISHODI Po završetku četvrtog razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Sticanje znanja o funkciji i njenim osnovnim svojstvima;
sticanje znanja o graničnoj vrednosti funkcije;
razvijanje apstraktnog mišljenja
znati odrediti inverznu funkciju linearne funkcije;
naći kompoziciju dve linearne funkcije;
odrediti oblast definisanosti racionalne, iracionalne i logaritamske funkcije;
znati odrediti graničnu vrednost funkcije i primeniti to kod određivanja asimptota.
Funkcije
funkcije;
granična vrednost f-je;
asimptote.
insistirati na uslovima pod kojima određujemo inverznu funkciju;
insistirati na tačnom određivanju oblasti definisanosti i kod određivanja nula funkcije;
određivanje leve i desne granične vrednosti funkcije;
temu realizovati sa 20 časova
Unapređivanje apstraktnog načina razmišljanja;
sticanje novog znanja o izvodima;
primena izvoda pri ispitivanju funkcija
znati odrediti priraštaj funkcije;
znati odrediti izvod nekih elementarnih funkcija po definiciji izvoda;
znati određivati izvode funkcija pomoću tablice izvoda;
znati odrediti izvod nekih jednostavnijih složenih funkcija;
znati ispitati celu racionalnu funkciju drugog i trećeg stepena.
Izvodi
izvodi funkcije;
ispitivanje funkcije;
ponoviti operacije sa stepenima korenima, deljenje polinoma, rastavljanje polinoma;
obaviti testiranje;
insistirati na razumevanju, čitanju grafika funkcije;
temu realizovati sa 17 časova
sticanje osnovnih znanja;
razvijanje logičkog mišljenja
znati osnovne pojmove; elementarni događaj, slučajni događaj i operacije sa njima;
znati klasičnu def verovatnoće i znati primeniti elemente kombinatorike na izradu zadataka;