PROGRAM
FONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE ZA 2014. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 81/2014)

 

I OSNOVNI CILJEVI

U 2014. godini, Fond za razvoj Republike Srbije će svoju kreditnu aktivnost usmeriti na ostvarenje sledećih ciljeva:

- podsticanje poslovanja pravnih lica i preduzetnika u Republici Srbiji;

- podsticanje zapošljavanja;

- podsticanje proizvodnje;

- podsticanje održivog i sveobuhvatnog razvoja.

Pravo na korišćenje sredstava Fonda imaće privredni subjekti razvrstani kao mikro, mala, srednja i velika pravna lica, registrovani u relevantnom registru na području Republike Srbije, koji dostave finansijske izveštaje za prethodne dve godine, u kojima nije iskazan gubitak i to:

- privredni subjekti koji su u većinskom privatnom ili državnom vlasništvu, osim javnih preduzeća;

- privredni subjekti koji imaju učešće društvenog kapitala manje od 40%.

Razvrstavanje pravnih lica se vrši u skladu sa Zakonom o računovodstvu. Preduzetnici se u smislu ovog zakona smatraju mikro pravnim licima. Pravna lica razvrstana kao velika imaju pravo da koriste kredite kod Fonda samo ukoliko su pretežni izvoznici (ukoliko ispunjavaju kriterijume utvrđene Zakonom o porezu na dodatu vrednost na osnovu kojih se utvrđuje šta se smatra pretežnim prometom dobara u inostranstvo) i ukoliko preko 50% prometa ostvaruju izvozom roba i usluga u inostranstvo. Dokaz da je pravno lice pretežni izvoznik - preko 50% su J.C.I. kao i obrazac CMR 1 za redovan izvoz robe koji se dostavljaju prilikom podnošenja zahteva za kredit, za tekuću godinu.

Krediti i garancije Fonda se mogu koristiti za kreditiranje, odnosno za obezbeđivanje potraživanja svih privrednih grana, osim za:

- Organizovanje igara na sreću, lutrija i sličnih delatnosti;

- Proizvodnju i promet bilo kog proizvoda ili aktivnosti, koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima, smatraju zabranjenim;

- Promet nafte i naftnih derivata.

Fond ne može po zahtevu jednog podnosioca odobravati i kredit i garanciju, ako se i kredit i garancija odnose na isti pravni posao.

1. Prioritet u korišćenju sredstava imaju:

- programi koji obezbeđuju otvaranje novih radnih mesta;

- programi koji podstiču proizvodnju naročito proizvodnju namenjene izvozu;

- investicioni programi iz oblasti industrije;

- ulaganja u prerađivačke kapacitete iz oblasti poljoprivrede; programi primarne poljoprivredne proizvodnje i prerade za domaće i inostrano tržište podneti od strane pravnih lica;

- programi koji obezbeđuju veću energetsku efikasnost;

- programi kojima se podstiče eksploatacija obnovljivih izvora energije;

- programi kojima se podstiče zaštita životne sredine;

- programi koji pod ostalim jednakim uslovima imaju veće učešće sopstvenih sredstava u strukturi finansiranja u odnosu na sredstva Fonda;

- programi preduzetnika, koji će angažovanjem kreditnih sredstava Fonda ostvarivati viši rast godišnjeg prihoda i obezbediti veći broj novozaposlenih radnika;

- programi privrednih subjekata koji posluju u nedovoljno i izrazito nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave i kojima se podstiče ravnomerni regionalni razvoj;

- investicioni programi iz sektora usluga.

2. Kriterijumi za ocenu investicionih programa

Visinu kredita i iznos garancija Fonda određuju sledeći elementi:

a) Ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti investitora:

- profitabilnost,

- finansijska stabilnost,

- tokovi gotovine,

- pokazatelji likvidnosti,

- neto obrtni fond,

- pokazatelji zaduženosti,

- pokazatelji ekonomičnosti,

- pokazatelji rentabilnosti,

- prethodna poslovna saradnja sa Fondom,

- uredna kreditna istorija u saradnji sa Fondom i poslovnim bankama.

b) Ekonomska ocena projekta:

- likvidnost projekta,

- opšta stopa prinosa,

- neto sadašnja vrednost,

- interna stopa rentabilnosti,

- vreme povraćaja ulaganja,

- projektovani prihod, rashod, neto dobit.

v) Ocena instrumenata obezbeđenja:

- validnost instrumenata obezbeđenja,

- vrednost instrumenata obezbeđenja.

Odstupanje od navedenih kriterijuma i uslova definisanih ovim programom moguće je u opravdanim slučajevima u kojima postoji poseban interes Republike Srbije koji je utvrđen zaključkom Vlade.

II SREDSTVA I PLASMANI

Radi ostvarenja ciljeva postavljenih ovim programom, opredeljena su sredstva u iznosu od 5 milijardi RSD. Sredstva su obezbeđena naplatom anuiteta po dospelim dugoročnim kreditima i naplatom kratkoročnih kredita.

Pored navedenih plasmana Fond može odobravati garancije privrednim subjektima, finansijskim organizacijama i lizing kućama. U skladu sa Zakonom o Fondu za razvoj Republike Srbije, Republika Srbija garantuje za garancije koje izdaje Fond. Ukupan nominalni iznos garancija koje Fond izdaje, utvrđuje Vlada, a svaka pojedinačna garancija izdavaće se isključivo na osnovu odgovarajućeg akta Vlade.

III USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA FONDA

1. Krediti/garancije za mikro, mala, srednja i velika pravna lica

Investicioni krediti će se odobravati sa rokom otplate do 10 godina u okviru koga je grejs period do dve godine. Kamatna stopa je: 2% na godišnjem nivou ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 3% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule.

Krediti za trajna obrtna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do pet godina u okviru koga je grejs period do jedne godine. Kamatna stopa je 2% na godišnjem nivou ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 3% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule.

Minimalni iznos kredita/garancije ne može biti manji od 2.000.000,00 dinara; maksimalni iznos ukupno odobrenih kredita/garancija jednom pravnom licu sa povezanim licima ne može biti veći od 100.000.000,00 dinara, osim za pravna lica - pretežne izvoznike, kod kojih maksimalan iznos ukupno odobrenih kredita/garancija jednom pravnom licu sa povezanim licima ne može biti veći od 200.000.000,00 dinara.

Visina kredita/garancije se određuje u odnosu na bonitet privrednog subjekta i instrumente obezbeđenja.

2. Krediti/garancije za preduzetnike

Krediti za preduzetnike će se odobravati:

- za investicione projekte, sa rokom otplate do sedam godina u okviru kojeg je grejs period do dve godine;

- za trajna obrtna sredstva, sa rokom otplate do pet godina u okviru kojeg je grejs period do jedne godine;

- Visina kamatne stope, obračun i naplata kredita će se vršiti kao i za mikro, mala, srednja i velika pravna lica.

Krediti/garancije za finansiranje preduzetnika odobravaće se na osnovu zahteva u kojima posebno moraju biti istaknuti ekonomski i tržišni aspekt programa i finansijski pokazatelji poslovnog plana. Maksimalni iznos kredita/garancija po preduzetniku iznosi 7.000.000,00 dinara, a minimalni 300.000,00 dinara.

3. Opšti uslovi za kredite/garancije

Otplata kredita vršiće se u mesečnim/tromesečnim anuitetima. Valutna klauzula podrazumeva utvrđivanje duga u evrima na dan puštanja kredita u tečaj i preračunavanje duga u dinarsku protivvrednost po srednjem kursu NBS na dan dospeća, s tim da nominalna visina duga ne može biti niža od nominalnog iznosa puštenog kredita. U grejs periodu kamata se obračunava i naplaćuje mesečno/tromesečno. Metod obračuna kamate je proporcionalni.

U slučaju prevremene otplate kredita, korisnik je dužan da podnese zahtev u pisanoj formi. Korisnik kredita izmiruje ostatak glavnog duga sa pripadajućim kamatama i drugim troškovima, u visini obračunatoj prema vrednosti srednjeg kursa NBS na dan konačne otplate kredita. Vrednost srednjeg kursa NBS na osnovu koga se vrši obračun, ne može biti niža od srednjeg kursa NBS koji je važio na dan početka korišćenja sredstava.

Za izdate garancije privrednim subjektima Fond će naplaćivati proviziju u visini od 1,5% godišnje od iznosa garancije. Ukoliko je garancija izdata kao obezbeđenje potraživanja sa valutnom klauzulom za obračun provizije primeniće se valutna klauzula. Iznos garancije će se smanjivati srazmerno iznosu otplaćenih obaveza od strane nalogodavca. Fond može u slučaju reprograma kredita/produženja otplate kredita/restrukturiranja kredita odobrenog od strane poslovne banke, u skladu sa odlukom Upravnog odbora produžiti važnost garancije/odnosno izdati adekvatne nove garancije.

U slučaju neizvršavanja ugovornih obaveza (osim docnje u otplati), i izmene ugovorenih uslova korišćenja kredita izvršenih na zahtev klijenta Fond može obračunavati i naplaćivati posebnu naknadu u visini od 1% na godišnjem nivou od iznosa kredita/ garancije.

Instrumenti obezbeđenja urednog vraćanja kredita i izmirenja obaveza po izdatim garancijama su:

- garancija ili avalirane menice poslovne banke; i/ili

- menica i menično ovlašćenje jemca/pristupioca dugu (ukoliko postoji jemstvo/ pristupanje dugu drugog privrednog subjekta); i/ili

- menica i menično ovlašćenje osnivača/akcionara dužnika; i/ili

- hipoteka prvog reda na nepokretnostima; u odnosu na tržišnu vrednost hipotekovane nepokretnosti, zavisno od vrste te nepokretnosti, visina odobrenog kredita može iznositi:

- do 70% tržišne vrednosti stambenog prostora (stanovi i porodične kuće);

- do 60% tržišne vrednosti poslovnih zgrada i poslovnog prostora(kancelarije, upravne zgrade, ugostiteljski i trgovački objekti, hladnjače, benzinske pumpe i sl.);

- do 50% tržišne vrednosti proizvodnih i industrijskih objekata, (hala, magacina, mlinova, silosa, garaža, pomoćnih objekata i sl.);

- do 50% tržišne vrednosti građevinskog zemljišta; i/ili

- zaloga na proizvodnoj opremi i drugim pokretnim stvarima u odnosu na čiju tržišnu vrednost visina odobrenog kredita može iznositi:

- do 50% tržišne vrednosti nove opreme i drugih pokretnih stvari

- do 30% tržišne vrednosti opreme i drugih pokretnih stvari starijih od dve godine; i/ili

- zaloga na akcijama privrednog društva, koje se kontinuirano kotiraju na Beogradskoj berzi, u odnosu na čiju tržišnu vrednost visina odobrenog kredita može iznositi do 40% tržišne vrednosti, s tim da nominalna vrednost akcija koje se zalažu mora biti veća od iznosa potraživanja Fonda; i

- menica i menično ovlašćenje dužnika.

Ukoliko je korisnik kredita/nalogodavac po garanciji/ privredni subjekt iz nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave, tržišna vrednost navedenih instrumenata obezbeđenja u odnosu na vrednost kredita i/ili garancije mora da bude 1:1.

Nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave i izrazito nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave, u skladu sa članom 12. Zakona o regionalnom razvoju.

Nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se jedinice lokalne samouprave koje su razvrstane u treću grupu razvijenosti u skladu sa članom 12. stav 1. Zakona o regionalnom razvoju i aktom Vlade kojim se utvrđuje jedinstvena lista razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave.

Izrazito nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se jedinice lokalne samouprave koje su razvrstane u četvrtu grupu razvijenosti u skladu sa članom 12. stav 2. Zakona o regionalnom razvoju i aktom Vlade kojim se utvrđuje jedinstvena lista razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave.

Kao dodatna sredstva obezbeđenja, mogu poslužiti i:

- založno pravo na zalihama robe;

- založno pravo na budućim potraživanjima, koja proizlaze iz postojećih ugovora zaključenih sa dužnicima koji imaju bonitet prihvatljiv za Fond;

- jemstvo fizičkog lica i drugi instrumenti obezbeđenja.

U slučaju zamene sredstava obezbeđenja, na zahtev klijenta, primenjivaće se odnos tržišne vrednosti kolaterala u odnosu na iznos duga po kreditu/garanciji, a u skladu sa ponderima po Programu Fondu za tekuću godinu u kojoj se traži zamena sredstava obezbeđenja.

Fond prihvata kao predračunsku vrednost ulaganja samo nova ulaganja. Pod novim ulaganjima, koja se mogu kreditirati smatraju se i ona ulaganja koja su realizovana do šest meseci pre datuma podnošenja zahteva za kredit; korisnik kredita je obavezan da dostavi adekvatan dokaz o visini i periodu takvih ulaganja.

Maksimalni iznos ukupno odobrenih kredita/garancije po jednom pravnom licu sa povezanim pravnim licima, utvrđen ovim programom, uključuje i iznos eventualno odobrenog kredita po Programu Fonda za privredne subjekte sa poplavljenih područja.

Pojam povezanih lica obuhvata lica povezana na način definisan Zakonom o bankama i Zakonom o privrednim društvima, kumulativno.

U periodu trajanja kredita privredni subjekt ne sme smanjivati broj zaposlenih radnika.

4. Kratkoročni krediti

Kratkoročni krediti za podsticanje konkurentnosti i likvidnosti domaće privrede biće odobravani privrednim subjektima sa rokom otplate od tri do dvanaest meseci od dana korišćenja, sa kamatnom stopom od 2,5% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule, po srednjem kursu NBS na dan uplate. Iznos vraćenog kredita ne može biti manji od nominalnog iznosa dodeljenog kredita. Instrumenti obezbeđenja kredita su sopstvene menice sa avalom poslovne banke ili garancija poslovne banke i sopstvene menice korisnika kredita. Maksimalni iznos kredita odobrenih jednom pravnom licu sa povezanim licima ne može biti veći od 50.000.000,00 dinara za ovu vrstu kredita.

5. Start-up krediti

Pravo na korišćenje sredstava za start-up kredite imaće preduzetnici i pravna lica na području Republike Srbije koji su registrovani u Agenciji za privredne registre počev od 1. januara 2013. godine.

Visina kredita za preduzetnike odobravaće se u iznosu od 300.000,00 dinara do 1.500.000,00 dinara; rokom otplate do pet godina u okviru kojeg je grejs period do jedne godine. Otplata kredita vršiće se u mesečnim/tromesečnim anuitetima. Instrumenti obezbeđenja su garancija poslovne banke, ugovorno jemstvo ili pristupanje dugu od strane pravnog lica, fizičkog lica ili preduzetnika, hipoteka prvog reda na nepokretnostima ili zemljištu u privatnom vlasništvu. Hipotekom na poljoprivrednom i šumskom zemljištu može se obezbediti samo deo kredita do maksimalnog iznosa 300.000,00 dinara dok se deo kredita iznad tog iznosa mora obezbediti drugim instrumentima, uključujući i hipoteku na objektima i gradskom građevinskom zemljištu čija tržišna vrednost obezbeđuje povraćaj kredita uvećanog za pripadajuću kamatu, i sopstvena menica korisnika kredita. Ukoliko je instrument obezbeđenja garancija poslovne banke kamatna stopa je 2% na godišnjem nivou, dok je u svim drugim slučajevima 3% na godišnjem nivou. Kamatna stopa se obračunava uz primenu valutne klauzule. U grejs periodu kamata se obračunava i naplaćuje mesečno/tromesečno.

Krediti pravnim licima odobravaće se u iznosu od 500.000,00 dinara do 3.000.000,00 dinara, i sa rokom otplate do pet godina u okviru kojeg je i grejs period do jedne godine. Otplata kredita vršiće se u mesečnim/tromesečnim anuitetima. Instrumenti obezbeđenja su garancija poslovne banke, hipoteka prvog reda na nepokretnostima ili zemljištu u privatnom vlasništvu. Hipotekom na poljoprivrednom i šumskom zemljištu može se obezbediti samo deo kredita do maksimalnog iznosa 300.000,00 dinara dok se deo kredita iznad tog iznosa mora obezbediti drugim instrumentima, uključujući i hipoteku na objektima i gradskom građevinskom zemljištu čija tržišna vrednost obezbeđuje povraćaj kredita uvećanog za pripadajuću kamatu; ugovorno jemstvo ili pristupanje dugu od strane pravnog lica. Ukoliko je instrument obezbeđenja garancija poslovne banke kamatna stopa je 2% na godišnjem nivou, dok je u svim drugim slučajevima 3% na godišnjem nivou. Kamatna stopa se obračunava uz primenu valutne klauzule. U grejs periodu kamata se obračunava i naplaćuje mesečno/tromesečno. Korisnik je obavezan da uz bilo koji od navedenih instrumenata obezbeđenja dostavi i sopstvene menice.

IV PROCEDURE ZA ODOBRAVANJE KREDITA

Zahtevi za odobrenje kredita/garancija se primaju ukoliko sadrže svu potrebnu dokumentaciju koja je navedena u "Sadržaju potrebne dokumentacije uz zahtev za odobrenje kredita/garancija".

Nakon prijema zahteva predmet se zavodi i prosleđuje nadležnim sektorima/filijalama. Nakon obrade, Kreditni odbor daje saglasnost na konačan predlog za odobrenje/odbijanje zahteva za kredit/garanciju, koji se dostavlja Komisiji Upravnog odbora i Upravnom odboru Fonda.

Konačnu odluku o odobrenju/odbijanju zahteva za kredit/garanciju donosi Upravni odbor Fonda, a na osnovu predloga Kreditnog odbora Fonda i Komisije Upravnog odbora Fonda.

Fond će pre svake redovne sednice Upravnog odbora odrediti datum završetka prijema zahteva, koji će biti razmatrani na toj sednici Upravnog odbora, a svi zahtevi koji budu primljeni nakon navedenog roka biće razmatrani na narednoj sednici Upravnog odbora. Sednice Upravnog odbora održavaće se minimum jednom mesečno a po potrebi i češće.

V NAMENSKO KORIŠĆENJE SREDSTAVA

Fond za razvoj u saradnji sa Nacionalnom agencijom za regionalni razvoj kontroliše namensko korišćenje odobrenih sredstava u skladu sa Programom, o čemu će se zaključiti poseban sporazum. Terenska kontrola se može sprovoditi pre odobrenja kredita, nakon odobrenja a pre prenosa sredstava u tečaj, kao i u toku realizacije investicije ili nakon njenog završetka. Terenska kontrola će se, za svaki realizovani kredit, obavezno vršiti najkasnije 3 meseca od dana realizacije kredita a po ukazanoj potrebi i ranije. Nakon toga, u toku trajanja kredita, terenska kontrola će se vršiti u kontinuitetu i po ukazanoj potrebi do konačne otplate kredita.

Kontrola se sprovodi za sve vrste odobrenih kredita, proverom objekata i opreme kao i da li su sredstva kredita iskorišćena za planirane namene. Dokumentarnu kontrolu vrše stručne službe Fonda za razvoj.

Dokumentarna kontrola podrazumeva sledeće:

Sredstva investicionih kredita odobrena za izvođenje građevinskih radova, puštaju se u skladu sa ugovorenom dinamikom, s tim da se avansno puštaju maksimalno do 40% od iznosa ugovorenih radova. Preostali deo se pušta po dostavljanju overenih privremenih/konačnih situacija.

Sredstva kredita odobrena za nabavku opreme puštaju se u tečaj na osnovu dostavljenih profaktura/ugovora sa isporučiocem opreme sa adekvatnim rokovima važnosti. Sredstva se prenose na tekući račun korisnika ili dobavljača na osnovu zahteva korisnika, a u skladu sa ugovorenim načinom plaćanja. Sastavni deo zahteva čini specifikacija za prenos sredstava.

Ukoliko se pre ili nakon prenosa sredstava kredita, ukaže potreba da se menja dobavljač opreme/izvođač radova, korisnik podnosi Zahtev za promenu dobavljača/izvođača radova uz obrazloženje, saglasnost o promeni dobavljača donosi Kreditni odbor.

Ukoliko je obezbeđenje kredita garancija/aval poslovne banke, sredstva kredita se po pravilu, prenose na tekući račun korisnika kod banke garanta/avaliste. U ostalim slučajevima na račun po izboru korisnika kredita.

Pre puštanja sredstava ili u toku obrade zahteva za sve kredite u iznosu većem od 20.000.000.00 RSD kod kojih je sredstvo obezbeđenja hipoteka/zaloga, obavezna je terenska kontrola kojom će se vršiti provera objekata i opreme koje su date kao obezbeđenje.

Korisnik kredita je u obavezi da po prijemu i utrošku sredstava, a najkasnije u toku trajanja grejs perioda dostavi dokumentaciju o namenskom trošenju kreditnih sredstava.

Izveštaj o izvršenoj terenskoj kontroli treba da sadrži podatke o korisniku kredita, poslovanju korisnika kredita, identifikovane probleme u poslovanju kao i mogućnosti prevazilaženja nastalih problema, opšti utisak o investitoru, podatke o građevinskim objektima/opremi koja je bila predmet investicionog ulaganja, podatke o zaposlenim radnicima kao i izvršiti fotografisanje objekata, opreme i zaliha zatečenih na mestu kontrole.

Na kraju izveštaja sa terena neophodan je zaključak o realizaciji kreditnih sredstava sa konstatacijom da li su sredstva kredita namenski utrošena ili nisu. Izveštaj treba da bude sačinjen u roku od sedam dana od izvršene posete, potpisan i poslat (elektronskom poštom) nadležnim saradnicima u Fondu za razvoj.

Lica koja vrše terensku kontrolu imaju moralnu, materijalnu i krivičnu odgovornost za efikasno vršenje kontrole i tačnost podataka navedenih u Izveštaju.

Između Fonda za razvoj i Nacionalne agencije za regionalni razvoj biće sačinjeno Uputstvo o načinu kontrole utrošenih sredstava Fonda.

Ukoliko je izveštaj terenske kontrole negativan Fond će preduzeti sve mere prema privrednom subjektu u skladu sa Procedurama Fonda.

VI ZAVRŠNA ODREDBA

Sprovođenje ovog programa nadzire Ministarstvo privrede.

Fond će o sprovođenju Programa kvartalno izveštavati Ministarstvo privrede, a Ministarstvo privrede izveštavaće Vladu.

Ovaj program se, po dobijanju saglasnosti Vlade, objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na sajtu Fonda, a primenjuje se sledećeg dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".