PROGRAM
FONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE ZA REPROGRAM KREDITA, FINANSIJSKO RESTRUKTURIRANJE, REORGANIZACIJU PRIVREDNIH SUBJEKATA I SPORAZUMNO REGULISANJE OBAVEZA ZA 2014. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 81/2014)

Ovim programom definišu se uslovi i kriterijumi po kojima Fond u 2014. godini, odobrava reprograme kredita, finansijsko restrukturiranje plasmana, unapred pripremljene planove reorganizacije i planove reorganizacije privrednih subjekata u postupku stečaja kao i mogućnosti sporazumnog izmirivanja dospelih obaveza.

1. Reprogrami kredita

Fond može, na zahtev korisnika kredita, odobriti reprogram kredita u tečaju, u skladu sa navedenim uslovima i kriterijumima.

Kriterijumi reprogramiranja kredita su:

1. Broj zaposlenih:

Korisnik kredita koji traži reprogramiranje svojih obaveza mora imati minimum 5 zaposlenih, ukoliko je razvrstan kao mikro pravno lice ili je preduzetnik. Ostali korisnici kredita moraju imati minimalan broj zaposlenih u skladu sa razvrstavanjem definisanim Zakonom o računovodstvu.

Razvrstavanje na mikro, mala, srednja i velika pravna lica izvršeno je u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.

Za ostale privredne subjekte, korisnike kredita koji se ne razvrstavaju na navedeni način, broj zaposlenih ne može biti manji od 5.

2. Stanje računa Korisnika kredita:

Korisnik kredita ne može imati blokadu računa u momentu donošenja odluke o reprogramu, niti u momentu zaključenja Aneksa ugovora kojim se reguliše reprogram, osim od strane Fonda za razvoj Republike Srbije.

3. Korisnik kredita mora dokumentovati namensko trošenje sredstava doznačenih na osnovu kredita koji se reprogramira

4. Delatnost Korisnika kredita:

Prednost kod odobravanja reprograma imaju Korisnici kredita koji posluju u područjima koja su poplavljena tokom 2014. godine, koji se bave proizvodnom delatnošću, privredni subjekti koji posluju u radno intenzivnim granama privrede i u nerazvijenim opštinama Republike Srbije, privredni subjekti koji su u prethodnom periodu uredno servisirali obaveze prema Fondu i privredni subjekti koji su zaposlili poslovnim planom predviđeni broj radnika.

Reprogram se odobrava na osnovu Zahteva Korisnika kredita u kojem se definišu traženi uslovi reprograma i razlozi reprograma, odnosno ekonomska opravdanost da će reprogram poboljšati ekonomski položaj privrednog subjekta i olakšati vraćanje kredita.

Korisnik reprograma ne može smanjivati broj radnika do konačne otplate kredita.

Uslovi reprograma:

1. Grejs period može biti do 24 meseca računajući od dana zaključenja Aneksa Ugovora kojim se reguliše reprogram, s tim da Korisnik kredita u momentu donošenja odluke o reprogramu može imati do 3 (tri) neizmirena dospela anuiteta; produženje roka otplate može biti do 24 meseca računajući od datuma dospeća poslednjeg anuiteta određenog Ugovorom o kreditu.

2. Reprogramom se može izvršiti i odlaganje dospelog duga tako što će se isti raspodeliti na preostale anuitete u okviru postojećeg amortizacionog plana, tako da se ne menja dospeće poslednjeg anuiteta ili u skladu sa novim amortizacionim planom s tim da se ne menja dospeće poslednjeg anuiteta.

3. Reprogram se može odobriti i bez uvođenja dodatnog grejs perioda tako što će se odobriti produženje roka otplate do 24 meseca računajući od datuma dospeća poslednjeg anuiteta određenog Ugovorom o kreditu.

4. Reprogram obuhvata stanje duga - dospele a neizmirene i nedospele obaveze.

5. Korisnik kredita je dužan da sredstva obezbeđenja uspostavljena na osnovu Ugovora o kreditu, usaglasi sa reprogramiranim uslovima (izuzev za klijente koji traže reprogram na način naveden u tački 2. Uslova za reprogram). Moguće je predvideti i dodatna sredstva obezbeđenja.

Vrednost sredstva obezbeđenja mora pokrivati stanje duga po reprogramu i to:

- Garancija ili avalirane menice poslovne banke;

- Menica i menično ovlašćenje dužnika;

- Menica i menično ovlašćenje jemca/pristupioca dugu (ukoliko postoji jemstvo/pristupanje dugu drugog privrednog subjekta);

- Menica i menično ovlašćenje osnivača/akcionara dužnika;

- Hipoteka prvog reda na nepokretnostima. U odnosu na tržišnu vrednost hipotekovane nepokretnosti, zavisno od vrste te nepokretnosti, visina stanja duga po reprogramu može iznositi:

1) do 70% tržišne vrednosti stambenog prostora (stanovi i porodične kuće);

2) do 60% tržišne vrednosti poslovnih zgrada i poslovnog prostora (kancelarije, upravne zgrade, ugostiteljski i trgovački objekti, hladnjače, benzinske pumpe i sl.);

3) do 50% tržišne vrednosti proizvodnih i industrijskih objekata (hala, magacina, mlinova, silosa, garaža, pomoćnih objekata i sl.);

4) do 50% tržišne vrednosti građevinskog zemljišta.

- zaloga na opremi i drugim pokretnim stvarima u odnosu na čiju tržišnu vrednost visina stanja duga po reprogramu može iznositi:

1) do 50% tržišne vrednosti nove opreme i drugih pokretnih stvari

2) do 30% tržišne vrednosti opreme i drugih pokretnih stvari starijih od dve godine.

Vrednost sredstva obezbeđenja u slučaju plasmana po komisionim poslovima mora pokrivati stanje duga po reprogramu u odnosu koji je utvrđen odgovarajućim Uredbama/Programima po kojima su ti plasmani odobreni.

6. Kamatna stopa za kredite koji su predmet reprograma iznosiće 3% na godišnjem nivou sa valutnom klauzulom. Ukoliko je kamatna stopa po inicijalnom ugovoru viša zadržava se inicijalno ugovorena kamata.

7. Izuzetno, od uslova definisanim ovim programom, kada je podnosilac zahteva za reprogram, privredno društvo koje je u većinskom državnom vlasništvu ili je u postupku restrukturiranja i/ili za koji postoji širi ekonomski interes, ima veliki broj zaposlenih, ugovorene strateške planove itd. Odluku o reprogramu za ove klijente, Upravni odbor donosi pojedinačno na osnovu kriterijuma formiranim na specifičnostima konkretnih relevantnih okolnosti koje opravdavaju donošenje odluke a na osnovu odgovarajućeg zaključka Vlade Republike Srbije.

2. Finansijsko restrukturiranje plasmana

Fond može, na zahtev korisnika kredita u skladu sa definisanim kriterijumima ovog programa odobriti restrukturiranje plasmana.

Plan finansijskog restrukturiranja mora biti sačinjen u skladu sa Zakonom o sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društava.

Uslovi pod kojima je moguće odobrenje finansijskog restrukturiranja:

1. Period mirovanja duga: do 24 meseca.

2. Konačan rok otplate duga: do 7 godina u okviru koga postoji mogućnost ugovaranja grejs perioda do 24 meseca.

3. Zadržavanje valutne klauzule i prvobitno ugovorene kamatne stope, ukoliko je veća od 4%. Kamata u visini od 4% predstavlja donju granicu prihvatljivosti za Fond.

4. Zadržavanje prvobitno predviđenih sredstava obezbeđenja. Moguće je predvideti dodatno sredstvo obezbeđenja, ali ne i smanjiti sredstvo obezbeđenja koje je predviđeno ugovorima o kreditu/garanciji koji su predmet finansijskog restrukturiranja.

5. Namenski opravdati kredite koji su predmet finansijskog restrukturiranja.

6. Jednak tretman i ravnopravan položaj svih poverilaca, u srazmeri sa visinom svojih potraživanja.

Planom finansijskog restrukturiranja nije moguće predvideti:

1. Otpust duga. Nije moguće doneti odluku o prihvatanju otpusta, bilo da se radi o otpustu dela ili otpustu celokupnog duga.

2. Pretvaranje potraživanja u kapital. Nije moguće doneti odluku o pretvaranju potraživanja u kapital društva.

3. Unapred pripremljeni plan reorganizacije i Plan reorganizacije

Fond može, u opravdanim slučajevima i pod uslovima definisanim ovim programom i odlukom Upravnog odbora prihvatiti unapred pripremljeni plan reorganizacije ili plan reorganizacije za privredne subjekte u postupku stečaja.

Uslovi u okviru kojih je moguće odobrenje unapred pripremljenog plana reorganizacije odnosno plana reorganizacije, u skladu sa Zakonom o stečaju:

1. Sadržaj plana reorganizacije, odnosno unapred pripremljenog plana reorganizacije (u daljem tekstu: Plan) mora biti u skladu sa odredbama Zakona o stečaju.

2. Zadržavanje prvobitno predviđenih sredstava obezbeđenja. Moguće je predvideti dodatno sredstvo obezbeđenja, ali ne i smanjiti sredstvo obezbeđenja koje je predviđeno ugovorima o kreditu/garanciji.

3. Namirenje potraživanja unovčenjem imovine na kojoj je upisana hipoteka/založno pravo u korist Fonda, je moguće samo ukoliko je predviđeno prvenstveno namirenje potraživanja Fonda iz cene dobijene prodajom založene imovine.

4. Zadržavanje valutne klauzule i prvobitno ugovorene kamatne stope, ukoliko je veća od 4% na godišnjem nivou. Kamata u visini od 4% na godišnjem nivou predstavlja donju granicu prihvatljivosti za Fond.

5. Period mirovanja duga: do 24 meseca.

6. Konačan rok otplate duga: do 8 godina u okviru koga postoji mogućnost ugovaranja grejs perioda do 24 meseca.

7. Otpust duga. Nije moguće doneti odluku o prihvatanju otpusta, bilo da se radi o otpustu dela ili otpustu celokupnog duga, osim u slučajevima postojanja zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.

8. Pretvaranje potraživanja u kapital. Nije moguće doneti odluku o pretvaranju potraživanja u kapital društva, osim u slučajevima postojanja zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.

4. Sporazum o izmirenju dospelih obaveza

Upravni odbor Fonda može u skladu sa konkretnim okolnostima na osnovu zahteva korisnika kredita odnosno zahteva jemca/pristupioca duga/založnog dužnika ili trećeg zainteresovanog lica, a na predlog Kreditnog odbora Fonda, odlučivati o regulisanju međusobnih odnosa između korisnika kredita i/ili jemca/pristupioca duga/založnog dužnika/trećeg zainteresovanog lica i Fonda, a povodom vraćanja kredita koji je u celosti dospeo.

Sporazum o izmirenju dospelih obaveza se može zaključiti za plasmane koji su dospeli u celosti i pokušana je naplata prinudnim putem od korisnika i/ili jemca/pristupioca duga/založnog dužnika.

Uslovi zaključenja sporazuma o izmirenju obaveza:

1. Sporazum o izmirenju obaveza sa korisnikom kredita/jemcem/pristupiocem duga/založnim dužnikom zaključiće se na osnovu Odluke Upravnog odbora Fonda u kojoj će biti definisani uslovi zaključenja.

2. Prilikom potpisivanja sporazuma primenjivaće se kamatna stopa od 4% na godišnjem nivou ukoliko je ona veća od ugovorene kamatne stope, u suprotnom ostaje ugovorena kamatna stopa iz ugovora o kreditu.

3. Po sporazumu sva uspostavljena sredstva obezbeđenja ostaju na snazi, uz mogućnost da Fond u konkretnom slučaju zatraži i dodatno sredstvo obezbeđenja.

U slučaju zaključenja Sporazuma pokrenuti postupci prinudne naplate iz sredstava obezbeđenja biće obustavljeni.

Posebne odredbe:

1. Ovaj program Fonda za razvoj primenjivaće se za sve kredite/garancije odobrene iz sredstava Fonda za razvoj kao i svih komisionih poslova koje je Fond obavio u svoje ime i za račun Ministarstava, bez posebne saglasnosti nadležnih Ministarstava.

2. Ukoliko je inicijalno obezbeđenje po kreditu garancija poslovnih banaka koje su u postupku stečaja ili su prestale sa radom, kao obezbeđenje ovih kredita prihvatiće se hipoteka prvog reda odgovarajuće procenjene vrednosti veštaka sa spiska veštaka prihvaćenih od strane Fonda, ili hipoteka, jemstvo, zaloga na opremi ili zaloga na drugim pokretnim stvarima itd. prihvatljive vrednosti u odnosu na iznos potraživanja Fonda. Prihvatljiva vrednost sredstava utvrđivaće se u skladu sa uslovima iz ovog programa predviđenim u delu 1. Reprogramiranje kredita, Uslovi reprograma, tačka 5.

3. Fond će, u saradnji sa Nacionalnom agencijom za regionalni razvoj, vršiti permanentnu kontrolu poslovanja privrednih subjekata kojima je odobren reprogram, finansijsko restrukturiranje, UPPR ili sporazum o izmirenju dospelih obaveza.

4. Ukoliko je stanje duga za koje se traži reprogram, finansijsko restrukturiranje, sporazumno regulisanje obaveza i saglasnost na UPPR ili Plan reorganizacije u iznosu do RSD 10.000.000,00, direktor Fonda će donositi odgovarajuću odluku, uz prethodnu saglasnost Kreditnog odbora.

Ovaj program se, nakon dobijanja saglasnosti Vlade, objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na sajtu Fonda i primenjuje se sledećeg dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".