PRAVILNIK
O PRUŽANJU USLUGE POMOĆI U KUĆI I ORGANIZOVANJU SLUŽBE POMOĆI U KUĆI U CENTRU ZA SOCIJALNI RAD "ZAJEČAR" U ZAJEČARU

("Sl. list grada Zaječara", br. 35/2014)

 

1. OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuju se bliži uslovi i standardi za pružanje usluge i organizacija rada Službe pomoći u kući.

Član 2

Usluga pomoć u kući pruža se prema odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti ("Sl. glasnik RS", br. 24/11), Odluke o socijalnoj zaštiti građana na teritoriji Grada Zaječara ("Sl. list Grada Zaječara", br. 31/2013) i ovog Pravilnika.

Član 3

Uslugu pomoći u kući pruža Služba pomoći u kući Centra za socijalni rad "Zaječar" u Zaječaru (u daljem tekstu: Centar), u okviru posebne organizacione jedinice.

Prostorije Službe nalaze se u ul. Generala Gamebete br. 88 i ul. Sremska br. 11. Objekat u kome se pruža usluga korisnicima nalazi se u naseljenom mestu, radi nesmetanog korišćenja usluge i dostupan je javnom prevozu.

Objekat ima priključak za telefonsku i električnu mrežu, priključak za dovod vode za piće i odvod vode za otpad. Objekat je dostupan licima u invalidskim kolicima i drugim pomagalima.

Objekat je toplotno, zvučno i hidroizolovan, ima sistem centralnog grejanja koji obezbeđuje adekvatnu sobnu temperaturu, prirodno provetravanje i osvetljenje.

Organizacija rada

Član 4

Služba pomoći u kući pruža usluge, utvrđene ovim Pravilnikom, svakog radnog dana od 7 do 14,30 sati.

Između korisnika usluga pomoći u kući i Centra zaključuje se poseban ugovor kojim se regulišu prava i obaveze korisnika i davaoca usluga i participacija korisnika u učešću u ceni koštanja usluge.

Član 5

Ukoliko korisnik usluge ne koristi uslugu duže od 7 dana iz opravdanih razloga, a želi da nastavi sa korišćenjem ove usluge, dužan je da plati 50% od utvrđene participacije u ceni usluge za dane u kojima nije koristio uslugu.

Član 6

Troškove usluge pomoći u kući snose korisnici ili obveznici njihovog izdržavanja u skladu sa Pravilnikom o merilima i kriterijumima za učešće korisnika u troškovima pomoći u kući.

Član 7

Usluge pomoći u kući prema zaključenom ugovoru pružaju geronto-domaćice Centra.

Broj zaposlenih geronto-domaćica utvrđuje se Pravilnikom o sistematizaciji i organizaciji radnih mesta Centra za socijalni rad "Zaječar" u Zaječaru.

Član 8

Pravilnikom o sistematizaciji radnih mesta Centra, utvrđuju se poslovi zaposlenih u Službi pomoći u kući.

Član 9

Nadzor nad radom Službe pomoći u kući vrši rukovodilac Službe pomoći u kući zajedno sa direktorom i Upravnim odborom Centra.

Član 10

Participacija u ceni usluge se plaća do 10-og u mesecu za prethodni mesec preko žiro računa Centra ili na blagajni Centra.

Član 11

Za organizaciju i realizaciju stručnog rada na pružanju usluga pomoći u kući potreban je:

1. jedan rukovodilac,

2. jedan socijalni radnik na svakih 200 korisnika,

3. jedan pravnik - upravno pravni poslovi,

4. 12 geronto-domaćica (1 geronto-domaćica za 5 korisnika),

5. jedan radnik za obavljanje finansijsko-računovodstvenih, opštih i zajedničkih poslova - složeniji ekonomsko - finansijski poslovi - 1 ekonomista,

6. jedan administrativni radnik,

7. jedan radnik na tehničkim poslovima - vozač.

Član 12

Služba pomoći u kući koja obavlja poslove pomoći u kući treba da obezbedi sledeću opremu po izvršiocu koji neposredno pruža uslugu:

Red. broj

NAZIV

Oznaka kol.

Vreme za koje se oprema nabavlja

1.

Radna kecelja

2 komada

za 24 meseca

2.

Zaštitna obuća

1 par

za 24 meseca

3.

Gumene rukavice

1 par

za 01 mesec

4.

Aparat za merenje pritiska

1 komad

 

 

2. AKTIVNOSTI USLUGE POMOĆI U KUĆI

Član 13

Aktivnosti usluge pomoć u kući usmerene su ka održanju i unapređenju kvaliteta života korisnika.

Aktivnosti pružanja usluge pomoći u kući obezbeđuje, procenjuje i planira stručni radnik - radnik na poslovima socijalnog rada i to u obimu shodno potrebama korisnika, uz učešće korisnika i participacije korisnika i drugih zainteresovanih lica u skladu sa sposobnostima neposredne brige o sebi i učestvovanju u aktivnostima života u zajednici.

Član 14

Realizacijom aktivnosti usluge pomoći u kući, obezbeđuje se odgovarajuća pomoć koja je u skladu sa procenom potreba korisnika i može obuhvatati:

1) pomoć u obezbeđivanju ishrane, koja uključuje po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka, priprema osvežavajućih napitaka, pomoć pri hranjenju;

2) pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana, uključujući po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, obavljanju fizioloških potreba, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;

3) pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva;

4) pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih, i drugih potreba, uključujući: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakta i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u jedinici lokalne samouprave, staranje o plaćanju računa za električnu energiju, telefon, komunalije i sl;

5) posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući po potrebi: posredovanje u popravci vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenje stana i druge usluge;

6) nabavku i nadgledanje uzimanja lekova i primenu saveta propisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka i odvođenje na lekarske preglede;

7) saniranje i negu manjih povreda;

8) kontrolu vitalnih funkcija (krvni pritisak, telesna temperatura, nivo šećera u krvi, unošenje i izbacivanje tečnosti i sl.);

3. FUNKCIONALNI STANDARDI U PRUŽANJU USLUGE POMOĆI U KUĆI

Član 15

Usluga pomoći u kući dostupna je: starim i iznemoglim hronično obolelim i drugim licima koji imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima, bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života i nadzora, pri čemu je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u trajanju od jednog do četiri sata dnevno, izuzetno i u dužem trajanju u zavisnosti od potrebe korisnika.

U toku radnog vremena, izvršiocima poslova se priznaje 15 minuta za prelaz od korisnika do korisnika.

Prioritet u obezbeđivanju dostupnosti usluge pomoći i nege u kući imaju osobe u starijem dobu (žene starije od 60 godina, muškarci stariji od 65 godina), koje imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne nege i nadzora, a koja žive sama u domaćinstvu ili s drugim licem nesposobnim za pružanje pomoći, u odnosu na sposobnost neposredne brige o sebi i učestvovanje u aktivnostima života u zajednici.

Član 16

Informisanje podnosioca

Stručni radnik na prijemu dužan je da primi podnesak koji mu se predaje ili da uzme u zapisnik podnesak koji mu se usmeno saopštava, odnosno da sastavi belešku o saopštenju primljenom putem telefona te da podnosiocu pruži informacije:

- o nadležnosti i proceduri koja se sprovodi u Centru povodom upućenog podneska, dužini trajanja postupka, vrsti pomoći i podrške koju može da očekuje od centra, uključujući i informacije o poverljivosti;

- daje pouku o potrebnoj dokumentaciji koja se uz podnesak prilaže,

- daje potpunu informaciju o očekivanjima od podnosioca, uključujući i informaciju o zakonskim propisima koji regulišu način učešća stranaka u postupku.

Ako službeno lice na prijemu oceni da Centar nije nadležan za prijem podneska, obavestiće o tome podnosioca i uputiti ga drugoj službi ili organu nadležnom za prijem.

Ako podnosilac i pored primljenog obaveštenja iz stava 2. ovog člana, zahteva da se njegov podnesak primi, stručni radnik na prijemu je dužan da takav podnesak primi i zavede u odgovarajući registar u skladu sa propisima koji uređuju kancelarijsko poslovanje, te da takav podnesak bez odlaganja prosledi rukovodiocu pravne službe, odnosno za to zaduženom pravniku radi izrade zaključka o odbacivanju podneska, u skladu sa zakonom.

Ako je podnesak upućen centru putem pošte, a sadržina informacija iz podneska nesumnjivo ukazuje da je za postupanje po istom nadležan neki drugi organ ili služba a ne Centar, stručni radnik na prijemu će isti bez odlaganja proslediti nadležnom organu, odnosno službi i o tome pismeno obavestiti podnosioca najdalje u roku od sedam dana od dana prijema podneska.

POKRETANJE POSTUPKA ZA PRUŽANJE USLUGE POMOĆI U KUĆI

Prihvatanje podneska

Član 17

Prijem obuhvata, prihvatanje podneska, prijem telefonskih podnesaka ili lični kontakt sa podnosiocem ili osobom koja je prijavila slučaj.

Sa podneskom se postupa na način propisan zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Procena potrebe za uslugom

Član 18

Prijemna procena

Za pružanje usluge pomoći u kući Centru može da se obrati sam korisnik, njegov zakonski zastupnik i lice koje je zainteresovano za njegov samostalni život.

Navedena lica mogu da se obrate Centru usmeno, putem pošte, faksom, meilom.

Zahtev za pružanje usluge pomoć u kući podnosi se Centru sa sledećom dokumentacijom:

- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,

- dokaz o redovnim mesečnim primanjima ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev,

- uverenje o imovnom stanju za sebe i srodnike obavezne na izdržavanje (Republički geodetski zavod i Poreska uprava) iz mesta rođenja i mesta prebivališta,

- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica,

- nalaz i mišljenje lekara specijaliste,

- fotokopije ličnih karata,

- overene fotokopije zdravstvenih knjižica svih članova domaćinstva.

Prijemna procena vrši se pre korišćenja usluge u periodu od 15 dana od dana prijema zahteva.

Stručni radnik na prijemnoj proceni obaveštava podnosioca o nadležnostima i proceduri u Centru, vodi standardizovan intervju sa podnosiocem i na osnovu podataka iz razgovora i priložene dokumentacije, procenjuje:

1. 1 stav korisnika i drugih lica značajnih za korisnika i njihova očekivanja od usluge,

2. podobnost korisnika za korišćenje usluge,

3. kapaciteti pružaoca usluge da zadovolji potrebe korisnika,

4. prioritet za prijem - datum korišćenja usluge ili upisivanja na listu čekanja,

5. sposobnosti i prioritetne potrebe potencijalnog korisnika,

6. mogućnost da druge usluge ili službe u zajednici na potpuniji način zadovolje potrebe korisnika.

Pružalac usluge će u periodu od 7 dana obavestiti podnosioca zahteva o ishodu prijemne procene, što uključuje informisanje o početku korišćenja usluge, stavljanju na listu čekanja ili razlozima za eventualna odbijanja prijema korisnika.

Stručni radnik na prijemnoj proceni pri Centru popunjava Prijemni list koji se vodi na Obrascu broj 1 koji je odštampan uz ovaj Pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Ukoliko je podnesak upućen putem pošte, faksa, elektronskom poštom i slično, Stručni radnik na prijemnoj proceni beleži prispeće podneska, razmatra informacije koje sadrži i proverava da li je slučaj ranije bio na evidenciji Centra.

Na osnovu obavljenog intervjua sa podnosiocem, odnosno na osnovu razmatranja sadržine informacija iz podneska, te provere da li je slučaj ranije bio na evidenciji Centra, stručni radnik na prijemu donosi odluku o tome da li će podnosioca uputiti na druge nadležne službe u zajednici ili će doneti odluku o početku korišćenja usluge, stavljanju na listu čekanja ili razlozima za eventualna odbijanja prijema korisnika i zajedno sa prijemnim listom otvoriti dosije korisnika i proslediti rukovodiocu Službe pomoći u kući.

Član 19

Procena

Procena potreba, snaga, rizika, sposobnosti i interesovanja korisnika i drugih lica značajnih za korisnika, kao i procena kapaciteta pružaoca usluge (u daljem tekstu procena), vrši se nakon prijema korisnika i periodično, tokom pružanja usluge u rokovima utvrđenim individualnim planom usluge, odnosno posebnim standardom za određenu uslugu.

Procenu vrši stručni radnik uz učešće korisnika, po potrebi i zakonskog zastupnika ili drugog lica značajnog za korisnika.

Procena započinje neposredno nakon prijema i okončava se u roku do 10 dana.

Tokom procene pruža se usluga, realizuju se aktivnosti u skladu sa utvrđenim prioritetnim potrebama korisnika.

Procena uzima u obzir kulturološke i lične sposobnosti korisnika, geografsko i nacionalno poreklo, maternji jezik, versko opredeljenje, uzrast, rod, seksualnu orijentaciju i drugo.

U odnosu na rezultate procene određuje se stepen podrške korisniku i izrađuje individualni plan usluge.

Nakon izvršene procene i određivanja stepena podrške za svakog korisnika određuje se stručni radnik za svakog korisnika.

Član 20

Određivanje stepena podrške

Stepen podrške određuje se s obzirom na celokupno individualno funkcionisanje korisnika i vrste potrebne pomoći u odnosu na:

1. sposobnost neposredne brige o sebi;

2. učestvovanje u aktivnostima života u zajednici.

Stepeni podrške

Podrška prvog stepena - znači da korisnik nije sposoban da se samostalno brine o sebi i uključi u aktivnostima dnevnog života u zajednici, zbog čega mu je potrebno fizičko prisustvo i kontinuirana pomoć drugog lica.

Podrška drugog stepena - znači da korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici uz fizičko prisustvo i pomoć drugog lica.

Podrška trećeg stepena - znači da korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnostima dnevnog života u zajednici, ali mu je usled nedovoljno razvijenih znanja i veština potreban nadzor i podrška drugog lica.

Podrška četvrtog stepena - znači da korisnik samostalno, odnosno uz podsećanje može da obavlja sve životne aktivnosti.

Član 21

Planiranje

Na osnovu individualnih potreba, sposobnosti i rizika za svakog korisnika sačinjava se individualni plan usluge.

Individualni plan usluge sačinjava se do 10-tog dana nakon okončanja procene iz ovog Pravilnika.

Individualni plan usluga obavezno sadrži:

1. Ciljeve koji se žele postići pružanjem usluge,

2. očekivani ishodi,

3. konkretizovane aktivnosti koje će se preduzimati uključujući i aktivnosti u procesu prilagođavanja,

4. vremenski okvir u kojem se realizuje individualni plan usluge,

5. rok za ponovni pregled individualnog plana usluge,

6. imena lica odgovornih za realizaciju individualnog plana usluge.

U izradi individualnog plana usluge učestvuje stručni radnik, korisnik ili njegov zakonski zastupnik, zaduženi zaposleni, a po potrebi i drugi stručnjaci u Centru i zajednici.

Korisnik odnosno njegov zakonski zastupnik i druga zainteresovana lica koja su učestvovala u utvrđivanju individualnog plana usluga, dobijaju primerak individualnog plana usluge i dužna su da isti potpišu, ukoliko neko lice ne potpiše, stručni radnik je dužan da da komentar za isti.

Korisniku, odnosno njegovom zakonskom zastupniku obezbeđuje se odgovarajuća pomoć u izradi individualnog plana usluge.

Član 22

Ponovni pregled

Ponovni pregled vrši se u skladu sa rokovima navedenim u individualnom planu usluge, procenjenim intenzitetom podrške, definisanim ciljevima i ishodima i omogućava prilagođavanje aktivnosti potrebama i ciljevima korisnika i ostvarenim efektima usluge.

Ponovni pregled svakog individualnog plana usluga vrši se najmanje jednom u 12 meseci za odrasle i starije korisnike.

U ponovnom pregledu učestvuju stručni radnik, korisnik, odnosno njegov zakonski zastupnik i zaduženi zaposleni a po potrebi i drugi stručnjaci pružaoca usluge i stručnjaci iz zajednice.

Centar može utvrditi i kraći rok od roka propisanog ovim Pravilnikom, u skladu sa individualnim planom usluge.

Izveštaj o realizaciji individualnog plana usluge dostavlja se stručnom radniku zaduženom za realizaciju usluge.

Član 23

Restriktivni postupci i mere

Restriktivni postupci i mere prema korisnicima koji svojim ponašanjem dovode u opasnost sebe, druge korisnike, zadužene zaposlene, posetioce ili imovinu primenjuje se isključivo na osnovu planiranih, praćenih, nadgledanih i vremenski ograničenih intervencija, u skladu sa zakonom.

Član 24

Interna evaluacija

Centar za socijalni rad najmanje jednom godišnje sprovodi internu evalutaciju kvaliteta pružene usluge koja uključuje ispitivanje zadovoljstva korisnika odnosno njihovih zakonskih zastupnika.

Izveštaj o evaluaciji podnosi se nadležnoj službi jedinice lokalne samouprave, Republičkom zavodu za socijalnu zaštitu i dostupan je stručnoj javnosti.

Član 25

Razvoj osoblja

Centar obezbeđuje odgovarajuću stručnu podršku, konsultacije, mentorstvo, supreviziju po odgovarajućem modelu svim licima angažovanim na pružanju usluge u skladu sa svojim planom stručnog usavršavanja, donetim u skladu sa zakonom kojim je uređena socijalna zaštita.

Centar obezbeđuje uslove za obavljanje pripravničkog staža, studentske prakse u skladu sa pravilnikom kojim je uređeno licenciranje stručnih radnika.

Član 26

Dostupnost programa i usluga u zajednici

Centar obezbeđuje programske aktivnosti koje su posebno prilagođene mogućnostima i intersovanjima korisnika.

Ako određene aktivnosti u okviru usluge koju pruža Centar ne može realizovati korišćenjem sopstvenih resursa, obezbeđuje ih u zajednici od drugih organizacija ili angažovanjem stručnjaka različitog profila, u skladu sa individualnim potrebama korisnika i njihovim individualnim planovima.

4. ZAVRŠNE ODREDBE

Član 27

Ovaj Pravilnik stupa na snagu 8. dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Zaječara".