O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TURISTIČKI TEHNIČAR
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2007, 3/2010, 5/2011 i 8/2014 - dr. pravilnici)
Član 1
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil turistički tehničar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), iz sledećih predmeta:
1) Srpski jezik i književnost;
2) Srpski jezik kao nematernji jezik;
3) Strani jezik;
4) Drugi i treći strani jezik;
5) Fizičko vaspitanje;
6) Građansko vaspitanje;
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2007/2008. godine.
Samostalni član Pravilnika
o dopunama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil turistički tehničar
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: TRGOVINA, UGOSTITELJSTVO I TURIZAM
Oblast: TURIZAM
Obrazovni profil: TURISTIČKI TEHNIČAR - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
- razvoj i primena modularnih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;
- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;
- zasnivanja programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;
- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i stručnih modula kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi modularnoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;
- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);
- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;
- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;
- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj;
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;
- provera radnih kompetencija učenika na stručnoj maturi.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam. U cilju uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće savetodavnu podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultate ogleda objaviće Ministarstvo prosvete na način dostupan široj stručnoj javnosti.
CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: TURISTIČKI TEHNIČAR - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil Turistički tehničar je osposobljavanje učenika za rad u turističkoj organizaciji i rad na recepciji.
S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje zapošljivosti, učenici će biti osposobljavani za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu
- efikasan rad u grupnim situacijama
- preuzimanje odgovornosti za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri
- blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
radne kompetencije
znanja
veštine
stavovi
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da:
izvršava poslove u turističkoj agenciji i
radi poslove na recepciji.
objasni načine i postupke kreiranja turističke usluge
objasni organizaciju rada recepcijske službe
prepoznaje zakonske propise u turizmu i u ugostiteljstvu
opiše način i postupke pripreme ugovora koje će sklapati sa partnerima u okruženju
navede karakteristike poznatih turističkih destinacija kod nas i u svetu
koristi vokabular jednog stranog jezika neophodan za komunikacijsku situaciju u turizmu.
priprema turističke usluge
izrađuje turističke usluge
plasira na tržište turističke usluge
prodaje turističke usluge
prati realizaciju turističkih usluga
obračunava turističke usluge
usluži goste u hotelu
komunicira sa gostima i klijentima na stranim jezicima
savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove
ispolji ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilan u odnosu prema klijentima i saradnicima
efikasno organizuje vreme
prevazilazi stereotipe i predrasude o pojedincima i grupama različitog nacionalnog i kulturološkog identiteta
ispolji pozitivan odnos prema svetskoj i evropskoj kulturološkoj i lingvističkoj raznolikosti
ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.
Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:
- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije
- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima
- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
Nastavni plan i program za ogled - Turistički tehničar
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
UKUPNO
nedeljno
godišnje
nedeljno
godišnje
nedeljno
godišnje
nedeljno
godišnje
godišnje
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
T
V
PN
B
T
V
PN
B
S
A: OBAVEZNI PREDMETI
12
2
0
408
68
0
0
12
0
0
384
0
0
0
12
0
0
384
0
0
0
12
0
0
348
0
0
0
1524
68
0
0
1560
1. Srpski jezik i književnost
3
102
3
96
3
96
3
87
381
0
0
0
390
1.1 _____________ jezik i književnost
0
0
0
0
0
2. Srpski jezik kao nematernji jezik
0
0
0
0
0
3. Strani jezik I
2
68
2
64
2
64
2
58
254
0
0
0
260
4. Strani jezik II
3
102
3
96
3
96
3
87
381
0
0
0
390
5. Fizičko vaspitanje
2
68
2
64
2
64
2
58
254
0
0
0
260
6. Matematika
2
68
2
64
2
64
2
58
254
0
0
0
260
7. Računarstvo i informatika
2
68
0
68
0
0
0
B: OPŠTE STRUČNI PREDMETI
9
2
0
306
68
0
0
6
0
0
192
0
0
0
7
0
0
224
0
0
0
2
2
0
58
58
0
0
780
126
0
0
795
1. Zdravstveno vaspitanje
2
68
68
0
0
0
68
2. Poslovna korespondencija
2
68
0
68
0
0
0
3. Psihologija
2
68
68
0
0
0
68
4. Istorija
2
68
2
64
132
0
0
0
134
5. Turistička geografija
2
68
2
64
2
64
196
0
0
0
200
6. Finansijsko poslovanje
3
96
96
0
0
0
99
7. Sociologija
2
64
64
0
0
0
66
8. Istorija umetnosti
2
64
2
58
122
0
0
0
126
9. Osnove turizma
1
34
34
0
0
0
34
10. Preduzetništvo
2
58
0
58
0
0
0
V: STRUČNI PREDMETI
6
6
0
68
68
0
90
4
6
12
64
96
192
150
6
12
0
96
192
0
150
6
12
12
87
174
174
150
315
530
366
540
331
1. Ophođenje sa gostima
2
2
10
10
10
10
0
0
10
2. Organizovanje usluga prevoza
2
2
20
20
30
20
20
0
30
20
3. Plasiranje lokalnih turističkih ponuda
2
2
38
38
60
38
38
0
60
38
4. Recepcijsko poslovanje
2
3
6
32
48
96
90
32
48
96
90
34
5. Komunikacija sa turistima tokom boravka u hotelu
2
3
6
32
48
96
60
32
48
96
60
34
6. Organizovanje usluga smeštaja u domaćinstvu
3
6
60
120
90
60
120
0
90
63
7. Organizovanje skupova
3
6
36
72
60
36
72
0
60
39
8. Formiranje i plasman turističkog putovanja
3
6
6
57
114
114
90
57
114
114
90
60
9. Realizacija i obračun turističkog putovanja
3
6
6
30
60
60
60
30
60
60
60
33
G: IZBORNI PREDMETI
3
0
0
102
0
0
0
3
0
0
96
0
0
0
3
0
0
96
0
0
0
3
0
0
87
0
0
0
381
0
0
0
390
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava
1
34
1
32
1
32
1
29
127
0
0
0
130
2. Izborni predmeti prema programu ogleda
2
68
2
64
2
64
2
58
254
0
0
0
260
Ukupno A+B+V+G:
30
10
0
884
204
0
90
25
6
12
736
96
192
150
28
12
0
800
192
0
150
23
14
12
580
232
174
150
3000
724
366
540
3076
S
4630
* Nedeljni broj časova stručnih predmeta prikazan je u gantogramu
Gantogram stručnih predmeta po razredima za ogled - Turistički tehničar
Predmeti / Radne nedelje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
T
V
PN
B
Σ
Prvi
Ophođenje sa gostima
T
2
2
2
2
2
10
10
0
0
20
V
2
2
2
2
2
PN
B
Organizovanje usluga prevoza
T
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
20
20
0
30
70
V
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
PN
B
30
Plasiranje lokalnih turističkih ponuda
T
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
38
38
0
60
136
V
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
PN
B
30
30
Σ
4
4
4
0
0
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
30
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
30
30
68
68
0
90
226
Predmeti / Radne nedelje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
T
V
PN
B
Σ
Drugi
Recepcijsko poslovanje
T
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
32
48
96
90
266
V
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
PN
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
B
30
30
30
Komunikacija sa turistima tokom boravka u hotelu
T
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
32
48
96
60
236
V
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
PN
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
B
30
30
Σ
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
30
30
30
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
30
30
64
96
192
150
502
Predmeti / Radne nedelje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
T
V
PN
B
Σ
Treći
Organizovanje usluga smeštaja u domaćinstvu
T
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
60
120
0
90
270
V
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
PN
B
30
30
30
Organizovanje skupova
T
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
36
72
0
60
168
V
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
PN
B
30
30
Σ
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
30
30
30
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
9
30
30
96
192
0
150
438
Predmeti / Radne nedelje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
T
V
PN
B
Σ
Četvrti
Formiranje i plasman turističkog putovanja
T
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
57
114
114
90
375
V
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
PN
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
B
30
30
30
Realizacija i obračun turističkog putovanja
T
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
30
60
60
60
210
V
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
PN
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
B
30
30
Σ
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
30
30
30
15
15
15
15
15
15
15
15
15
15
30
30
0
0
0
87
174
174
150
585
Σ=
315
530
366
540
1751
Fond časova izbornih predmeta po razredima
IZBORNI PREDMETI
I
II
III
IV
Izborni predmet predviđen Zakonom
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava
34
32
32
29
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
1. Treći strani jezik
68
64
64
58
2. Istorija srednjevekovne Srbije
68
64
3. Istorija svakodnevnog života
68
64
4. Geografija
64
58
5. Geografija kulture
64
58
6. Poslovna informatika u turizmu i ugostiteljstvu
64
64
58
7. Računarstvo i informatika 2
64
64
58
8. Marketing u turizmu
58
9. Ekologija i zaštita životne sredine
68
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:
- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.
Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. To znači da ukoliko odustanu u nekom razredu ne mogu ga ponovo birati u narednim.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.
Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje Programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred
predmet
godišnji fond časova
broj učenika u
grupi
V
PN
B
I
Računarstvo i informatika
68
12
Poslovna korespondencija
68
12
Ophođenje sa gostima
10
12
Organizovanje usluga prevoza
20
30
12
Plasiranje lokalnih turističkih usluga
38
60
12
II
Recepcijsko poslovanje
48
96
90
12
Komunikacija sa turistima tokom boravka u hotelu
48
96
60
12
III
Organizovanje usluga smeštaja u domaćinstvu
12
90
12
Organizovanje skupova
72
60
12
IV
Preduzetništvo
58
12
Formiranje i plasman turističkog putovanja
60
60
60
12
Realizacija i obračun turističkog putovanja
114
114
90
12
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
I RAZRED
časova
II RAZRED
časova
III RAZRED
časova
IV RAZRED
časova
UKUPNO
časova
Čas odeljenskog starešine
do 68
do 64
do 64
do 58
do 254
Dodatni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Dopunski rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Pripremni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
I
II
III
IV
Ekskurzija
1-2
dana
2-3
dana
3-4
dana
do 5
dana
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture
2 časa nedeljno
Drugi predmeti *
1 - 2 časa nedeljno
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)
30 - 60 časova godišnje
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge
15 - 30 časova godišnje
Kulturna i javna delatnost škole
2 radna dana
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred
razredno-časovna
nastava
mentorski rad
(nastava u bloku)
obavezne
vannastavne
aktivnosti
ostalo
(maturski ispit)
ukupno radnih
nedelja
I
34
3
2
39
II
32
5
2
39
III
32
5
2
39
IV
29
5
2
3
39
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil Turistički tehničar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91).
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam ("Prosvetni glasnik", broj 9/91).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora, grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).
Naziv predmeta:
MATEMATIKA
Godišnji fond časova:
68 časova
Razred:
Prvi
Ciljevi predmeta:
1. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
2. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
3. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
4. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
TEMA
CILJEVI
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA
Realni brojevi
Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva
Razlikuje osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima
Odredi NZS i NZD prirodnih brojeva
Vrši računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima, prevoditi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto
Izračuna vrednost jednostavnog racionalnog brojevnog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu zagrada, znati da delilac mora biti različit od nule
Odredi apsolutnu vrednost realnog broja i grafički interpretira na brojevnoj osi
odredi apsolutnu i relativnu grešku i zaokruži broj na određeni broj decimala
Uvidi razliku između racionalnog i iracionalnog broja.
Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima
Približna vrednost realnih brojeva, greška
Racionalni i iracionalni brojevi
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (68 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe
Mesto realizacije nastave
Teorijska nastava se realizuje u učionici
Preporuke za realizaciju nastave
Na prvom času uraditi ulazni test
Realni brojevi: sadržaje o greškama povezati sa praktičnom nastavom, izračunavati apsolutnu i relativnu grešku konkretnih merenja
Matematička logika i skupovi posebnu pažnju obratiti na jasno i precizno izražavanje, razumevanje i pravilno korišćenje matematičkih simbola. Insistirati na uočavanju veza logičkih sa odgovarajućim skupovnim operacijama, uz primenu prvenstveno na podskupove realne prave. Koristiti venove dijagrame
Proporcionalnost: razmeru vezati za konkretne primene npr. kod planova i geografskih karata; davati što više raznovrsnih primera (primena u kalkulacijama) kroz ove sadržaje se mogu obnoviti neka minimalna znanja iz linearnih jednačina i funkcija iz osnovne škole i povezati sa novim sadržajima iz tih oblasti
Polinomi i racionalni algebarski izrazi insistirati na preciznom izražavanju, uraditi test po završetku racionalnih algebarskih izraza
Osnove geometrije insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura. Ishode postizati kroz što veći broj konstruktivnih zadataka
Linearne jednačine i nejednačine istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije, sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike, hemije i praktične nastave
Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Matematička logika i skupovi
Sticanje osnovnih znanja iz matematičke logike i teorije skupova
Prepozna iskaz i utvrdi njegovu istinost
Objasni oznake i značenje logičkih veznika i umeti da ispita tačnost iskazne formule
Izračuna vrednost skupovnog izraza i da ispita tačnost skupovnih relacija na jednostavnim primerima
Objasni šta je funkcija, vrste i osobine funkcija i prepozna primere
Matematičko-logički jezik
Osnovne logičke i skupovne operacije
Iskazne formule i tauologije
Kvantifikatori
Funkcija, vrste funkcija
Proporcionalnost
Sticanje osnovnih znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena
Izračuna određen deo neke veličine
Objasni šta je razmera, umeti da je proširi ili skrati i primeni u rešavanju problema podele,
Reši prostu i produženu proporciju
Prepozna direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine i prikaže je grafički
Reši problem koji se odnosi na smešu dve ili više komponenti
Reši osnovne probleme procentnog i promilnog računa (određivanja nepoznate glavnice, ili procenta - promila ili procentni - promilni iznos)
Objasni osnovne pojmove vezane za kamatni račun i izračuna potrebne veličine u kamatnom računu
Razmera i proporcija
Direktna i obrnuta proporcionalnost
Prost i složen srazmerni račun
Račun podele
Račun mešanja
Procentni i promilni račun
Prost i složen kamatni račun
Polinomi i racionalni algebarski izrazi
Sticanje osnovnih znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
Sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
Odredi količnik i ostatak prilikom deljenja polinoma direktno ili koristeći teoreme
Primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma
Rastavi polinom na činioce
Odredi NZD i NZS polinoma
Transformiše jednostavniji racionalni algebarski izraz
Polinomi
Rastavljanje polinoma na činioce
NZD i NZS polinoma
Transformacije racionalnih algebarskih izraza
Osnove geometrije
Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
Objasni i nacrta duž, polupravu, ugao, trougao, krug
Razlikuje međusobni odnos uglova (susedni, komplementni, suplementni, naporedni, unakrsni)
Objasni šta su uglovi sa paralelnim (normalnim) kracima i veze između njih
Odredi relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla
Primeni svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju na konstrukciju centra opisane i upisane kružnice oko trougla
Primeni osobine elemenata trougla u konstruktivnim zadacima i izračunavanjima u trouglu (visina, srednja linija, težišna duž, težište)
Poznaje osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu
Razlikuje vrste četvorouglova i njihove osobine
Poznaje i primenjuje osnovne teoreme o paralelogramu i umeti da ih primeni
Poznaje i primenjuje osobine specijalnih četvorouglova
Poznaje Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu duži na n jednakih delova
Geometrijski pojmovi i veze između njih
Trougao
Značajne tačke trougla
Četvorougao
Talesova teorema
Linearne jednačine i nejednačine
Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije
Reši linearne jednačine
Reši probleme koji se svode na linearne jednačine
Prikaže analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
Analizirati grafik linearne funkcije
Rešavati linearne nejednačine i grafički prikazivati skup rešenja
Reši sistem linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom i grafički prikazivati skup rešenja
Reši sistem linearnih jednačina sa dve nepoznate
Linearna jednačina i njene primene
Linearna funkcija i njen grafik
Linearna nejednačina
Sistem linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom
Sistem linearnih jednačina
Naziv predmeta:
MATEMATIKA
Godišnji fond časova:
64 časa
Razred:
Drugi
Ciljevi predmeta:
1. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
2. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
3. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
4. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
TEMA
CILJEVI
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA
Trigonometrija pravouglog trougla
Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla
Odredi (izračuna) sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu
objasni trigonometrijske identičnosti i umeti da ih primeni u izračunavanju
izračuna sve tražene elemente trougla
Definicija trigonometrijskih funkcija u pravouglom trouglu
Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (300, 450, 600)
Osnovne trigonometrijske identičnosti
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (64 časa)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe
Mesto realizacije nastave
Teorijska nastava se realizuje u učionici
Preporuke za realizaciju nastave
Stepenovanje i korenovanje Naglasiti i dalje važenje osobina stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac
Kvadratne jednačine i kvadratna funkcija Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza kvadratne funkcije
Eksponencijalna i logaritamska funkcija Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza eksponencijalne i logaritamske funkcije. Obratiti pažnju na uslove pri transformacijama eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i
Analitička geometrija tačke i prave Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji. Razvijati sistematičnost, urednost i preciznost
Uvod u statistiku Bazirati ostvarivanje ishoda na primerima iz društvene i turističke prakse
Kvadratne jednačine i kvadratna funkcija 18 časova
Eksponencijalna i logaritamska funkcija 8 časova
Analitička geometrija tačke i prave 7 časova
Uvod u statistiku 8 časova
Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Stepenovanje i korenovanje
Sticanje osnovnih znanja i veština stepenovanja i korenovanja
Vrši stepenovanje sa celim eksponentom i primeni ih u transformacijama izraza
Definiše n - ti koren (n - paran broj; n - neparan broj)
Primeni osobine korenovanja i stepenovanja u transformacijama izraza
Pretvara korene u stepene i obrnuto u cilju efikasnijeg izračunavanja algebarskih izraza
Racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima
Pojam stepena
Operacije sa stepenima
Stepen sa celim izložiocem
Pojam korena
Operacije sa korenima
Stepen sa racionalnim izložiocem
Racionalisanje imenioca razlomka
Kvadratne jednačine i kvadratna funkcija
Sticanje osnovnih znanja i veština potrebnih za rešavanje kvadratnih jednačina i nejednačina i skiciranje i analizu grafika kvadratnih funkcija
rešava nepotpune kvadratne jednačine u skupu R
Ilustruje primerom kvadratne jednačine koja nema rešenja u skupu R i objasni pojam imaginarne jedinice
Prepoznaje kompleksne brojeve i vrši operacije sa njima
Poznaje obrazac za rešavanje kvadratne jednačine i primenjuje ga na različite slučajeve
Određuje prirodu rešenja kvadratne jednačine
Rastavlja kvadratni trinom na činioce
Poznaje Vijetova pravila i koristi ih
Rešavati najjednostavnije iracionalne jednačine
Rešava jednačine koje se smenom svode na kvadratne
Skicira i analizira grafik kvadratne funkcije
Razlikuje šest mogućih tipova grafika kvadratne funkcije i primenjuje ih
Rešava sistem od jedne linearne i jedne kvadratne jednačine
Kvadratna jednačina
Pojam kompleksnog broja i operacije sa njima
Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
Vijetova pravila
Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
Kvadratna funkcija i njen grafik
Kvadratna nejednačina
Sistem od jedne kvadratne i jedne linearne jednačine
Eksponencijalna i logaritamska funkcija
Sticanje osnovnih znanja i veština za razumevanje eksponencijalnih i logaritamskih funkcija i rešavanje jednostavnih eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i nejednačina
Prikaže analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju i znati njene osobine
Rešava jednostavne eksponencijalne jednačine i nejednačine
Prikaže analitički, tabelarno i grafički logaritamsku funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati njene osnovne osobine
Poznaje pravila logaritmovanja i primenjuje ih pri transformaciji jednostavnih izraza
Rešava jednostavne logaritamske jednačine i nejednačine
Eksponencijalna funkcija i njen grafik
Eksponencijalne jednačine i nejednačine
Logaritamska funkcija i njen grafik
Pravila logaritmovanja i primena
Logaritamske jednačine i nejednačine
Analitička geometrija tačke i prave
Sticanje osnovnih znanja i veština iz analitičke geometrije tačke i prave
Poznaje Dekartov koordinatni sistem i kako se u njemu predstavlja tačka, odredi rastojanje između tačaka
Izvrši podelu duži u datom odnosu
Izračunavati površinu trougla ako su date koordinate njegovih temena
Razlikuje implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave i umeti da ih koristi
Odredi jednačinu prave kroz jednu (pramen) i dve tačke
Primenjuje osobine duži i trougla na izračunavanje elemenata geometrijskih figura u ravni
Rastojanje između dve tačke
Središte duži
Površina trougla
Implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave
Jednačina pramena pravih kroz jednu tačku
Jednačina prave kroz dve tačke
Uvod u statistiku
Sticanje osnovnih znanja iz statistike
Prepoznaje karakteristike statističkih metoda
Razlikuje jedinice posmatranja, njihova obeležja i karakteristike
Poznaje vrste i osobine statističkih serija
Razlikuje način obuhvatanja jedinica posmatranja (anketa, uzorak, popisni i izveštajni metod)
Izračunava različite srednje vrednosti u zavisnosti od problema koji se ispituje
Identifikuje srednje vrednosti koje se ne moraju izračunavati (modus i medijana)
Prepozna i izračuna disperziju statističke serije, varijaciju i standardnu devijaciju
Statističke serije
Metode obuhvatanja jedinica posmatranja
Osobine jedinica posmatranja
Aritmetička sredina
Geometrijska sredina
Harmonijska sredina
Disperzija i standardna devijacija
Naziv predmeta:
MATEMATIKA
Godišnji fond časova:
64 časa
Razred:
Treći
Ciljevi predmeta:
1. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
2. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
3. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
4. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
TEMA
CILJEVI
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA
Trigonometrija
Sticanje početnih znanja iz trigonometrije, neophodnih za primenu u daljem obrazovanju i svakodnevnom životu
Poznaje merenje uglova u stepenima i radijanima (uopšteni pojam ugla)
Odredi vrednosti trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla pomoću kalkulatora
Predstavi ugao na trigonometrijskom krugu i očita vrednosti trigonometrijskih funkcija sa trigonometrijske kružnice
Svede vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova iz drugog, trećeg i četvrtog kvadranta na vrednost trigonometrijske funkcije ugla iz prvog kvadranta
Objasni periodičnost osnovnih trigonometrijskih funkcija i umeti da je primeni
Objasni sinusnu i kosinusnu teoremu i umeti da ih primeni
Svede trigonometrijski izraz na najjednostavniji oblik
Stepen - radijan
Trigonometrijske funkcije ugla na trigonometrijskoj kružnici
Svođenje na prvi kvadrant
Periodičnost
Sinusna teorema i kosinusna teorema
Trigonometrijska transformacija
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (64 časa)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe
Mesto realizacije nastave
Teorijska nastava se realizuje u učionici
Preporuke za realizaciju nastave
Trigonometrija: ponoviti definiciju trigonometrijskih funkcija oštrih uglova pravouglog trougla. Pomoći učenicima da ovladaju tehnikom korišćenja kalkulatora. Ponoviti pravila zaokruživanja brojeva i primenjivati ih
Poliedri: insistirati na samostalnom pravljenju modela poliedara. Koristiti simulacije preseka na računaru. Istaći problem udvostručenja kocke. Zahtevati da pravilne poliedre učenici obrade samostalno uz korišćenje literature. Insistirati na primeni trigonometrije kroz zadatke
Obrtna tela: insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela. Koristiti simulacije na računaru. Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života. Insistirati na primeni trigonometrije kroz zadatke
Nizovi: nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza
Korelaciona analiza i analiza vremenskih serija 8 časova
Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Poliedri
sticanje znanja o poliedrima
Izračuna obim i površinu figura u ravni
Razlikuje pet pravilnih poliedara
izračuna površinu i zapreminu prizme
Izračuna površinu i zapreminu piramide
Izračuna površinu i zapreminu zarubljene piramide
Površinu ravnih preseka poliedara
Izračuna površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara
Obim i površina figura u ravni
Pojam, vrste i osobine poliedra
Pravilni poliedri
Pojam prizme, vrste
Površina i zapremina prizme
Pojam piramide, vrste
Površina i zapremina piramide
Pojam zarubljene piramide
Površina i zapremina zarubljene piramide
Ravni preseci poliedara
Površina i zapremina složenih figura
Obrtna tela
sticanje znanja o obrtnim telima
izračuna obim i površinu kruga, znati šta je Ludolfov broj i njegovu približnu vrednost
Objasni cilindrična i konusna površ i kako one nastaju
izračuna površinu i zapreminu valjka
izračuna površinu i zapreminu kupe
izračuna površinu i zapreminu zarubljene kupe
izračuna površinu sfere, kalote i sfernog pojasa
izračuna zapreminu lopte
izračuna površinu ravnih preseka obrtnih tela
izračuna površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara i obrtnih tela
Obim i površina kruga, Ludolfov broj
Cilindrična i konusna površ
Pojam i vrste obrtnih tela
Pojam valjka
Površina i zapremina valjka
Pojam kupe
Površina i zapremina kupe
Pojam zarubljene kupe
Površina i zapremina zarubljene kupe
Pojam sfere i lopte
Pojam kalote i sfernog pojasa
Površina i zapremina lopte i njenih delova
Ravni preseci obrtnih tela
Površina i zapremina složenih figura
Nizovi
sticanje osnovnih znanja o nizovima i graničnim vrednostima nizova
Poznaje osnovne pojmove o nizovima - zadavanje, monotonost, ograničenost niza
Prepozna šta je aritmetički niz
Prepozna šta je geometrijski niz
primeni nizove u rešavanju različitih problema
Prepozna beskonačni geometrijski niz i odredi sumu beskonačnog opadajućeg geometrijskog niza
izračuna graničnu vrednost niza na jednostavnim primerima
Osnovni pojmovi o nizovima
Granična vrednost niza
Aritmetički niz
Geometrijski niz
Beskonačni geometrijski niz
Korelaciona analiza i analiza vremenskih serija
sticanje osnovnih znanja o povezanosti statističkih veličina i njihovom kvantitativnom izražavanju
Analizira i predstavi u koordinatnom sistemu vezu između različitih statističkih serija
Izračuna koeficijent proste linearne korelac.
Tumači grafički predstavljene podatke i izračuna vrednost određene statističke pojave
Izračuna ostale veličine kojima se može definisati korelacija
Analizira vremenske serije sa njihovim bitnim pokazateljima
Razlikuje linearni i eksponencijelni trend u analizi pojava
Koeficijent linearne korelacije
Korelacija ranga
Spirmanov i Kendalov test
Dvodimenzionalni linearni regresioni model
Linearni trend
Eksponencijalni trend
Naziv predmeta:
MATEMATIKA
Godišnji fond časova:
58 časova
Razred:
Četvrti
Ciljevi predmeta:
1. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
2. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
3. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
4. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
TEMA
CILJEVI
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA
Elementi privredne matematike
Sticanje novih znanja o kamatnom računu
Prepozna razlike između prostog i složenog kamatnog računa
Izračuna veličine vezane za složen kamatni račun
Prepozna promenu kamate u odnosu na intervale na koje se računa kamata
Prost kamatni račun
Složeni kamatni račun
Veza geometrijskog niza i složenog kamatnog računa
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (58 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe
Mesto realizacije nastave
Teorijska nastava se realizuje u učionici
Preporuke za realizaciju nastave
Elementi privredne matematike: Koristiti što više primera iz klasične finansijske matematike (pozajmice, krediti)
Funkcije: ponoviti pojam bijekcije na konačnom skupu iz prvog razreda. Insistirati na samostalnom i grupnom radu učenika kod ponavljanja elementarnih funkcija. Napraviti paralelu između granične vrednosti funkcije i granične vrednosti niza
Izvod funkcija: povezivati pojam izvoda sa problemom tangente i brzine. Pre ispitivanja funkcije zasebno izvežbati monotonost i konveksnost funkcije primenom izvoda. Insistirati na samostalnom radu učenika pri ispitivanju funkcija i skiciranju njihovih grafika
Statistički uzorak i analiza uzorka: insistirati na problemima iz svakodnevnog života i planiranja procesa rada
Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
Funkcije
sticanje osnovnih znanja o pojmu i osobinama funkcije
Poznaje svojstva elementarnih funkcija (nule, parnost, monotonost, periodičnost)
skicira grafike elementarnih funkcija
pročita osobine funkcije sa grafika
odredi oblast definisanosti funkcije
odredi nule funkcije
ispita parnost funkcije
odredi inverznu funkciju date funkcije
odredi graničnu vrednost funkcije na jednostavnim primerima i to primenjuje kod određivanja asimptota funkcije
Ispita da li funkcija ima asimptotu i razlikuje vrste asimptota
Pojam funkcije
Elementarne funkcije (linearna, kvadratna, stepena, eksponencijalna, logaritamska, trigonometrijske) i njihove osobine i grafici
Oblast definisanosti funkcije
Nule funkcije
Parnost i neparnost funkcije
Inverzna i složena funkcija
Granična vrednost funkcije
Asimptote funkcije
Izvod funkcija
sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija
Definiše izvod funkcije i njegovu geometrijsku i mehaničku interpretaciju
izračuna izvod funkcije po definiciji
Odredi izvode elementarnih funkcija (tablica izvoda)
izračuna izvod zbira, proizvoda i količnika
odredi izvod složene funkcije
odredi izvode drugog, trećeg i višeg reda elementarnih i složenih funkcija
ispita monotonost i ekstremne vrednosti funkcije primenom izvoda
ispita na jednostavnim primerima konkavnost i konveksnost funkcije primenom izvoda
ispita na jednostavnim primerima i grafički prikaže funkciju
Priraštaj funkcije
Izvod funkcije po definiciji
Geometrijska i mehanička interpretacija izvoda
Izvodi elementarnih funkcija (tablica izvoda)
Osnovne teoreme o izvodu (izvod zbira, proizvoda i količnika)
Izvod složene funkcije
Izvodi drugog, trećeg i višeg reda
Monotonost i ekstremne vrednosti funkcije
Konveksnost i konkavnost funkcije, prevojne tačke
Ispitivanje funkcija i skiciranje njihovih grafika
Statistički uzorak i analiza uzorka
Sticanje osnovnih znanja o statističkom uzorku i njegovoj analizi
Definiše normalnu i binomnu raspodelu i koristi statističke tablice
Razlikuje prost i stratifikovan uzorak i njihove osobine
Izračuna aritmetičku sredinu i disperziju uzorka
Izvrši analizu i proceni intervalnu vrednost za aritmetičku sredinu
Izvrši analizu i oceni proporciju osnovnog skupa na osnovu slučajnog uzorka
Normalna i binomna raspodela
Aritmetička sredina uzorka
Dispezija uzorka
Intervalna ocena aritmetičke sredine uzorka
Ocena proporcije osnovnog skupa na osnovu uzorka
Kombinatorika
Sticanje i primena osnovnih znanja iz kombinatorike
Rešava jednostavne kombinatorne probleme primenom pravila zbira i proizvoda
Definiše pojam faktorijela i izračunava vrednost izraza u kom se javlja faktorijal
Razlikuje permutacije bez ponavljanja, varijacije bez i sa ponavljanjem, kombinacije bez ponavljanja i ume da ih primeni
Poznaje binomni obrazac i primenjuje ga
Osnovna pravila kombinatorike
Permutacije bez ponavljanja
Varijacije bez ponavljanja
Varijacije sa ponavljanjem
Kombinacije bez ponavljanja
Binomni obrazac
PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
2. Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
3. Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko, Simić Krstomir, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
4. Pap Endre, Tošić Ratko, Lozanov-Crvenković Zagorka, Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
5. Dr Mileva Žižić, Statistika za treći i četvrti razred ekonomske i turističke struke, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
6. Dr Violeta Tošić, Poslovna statistika
7. Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 1, zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
8. Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 2, zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
9. Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 3, zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
10. Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 4, zbirka zadataka i testova za četvrti razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
11. Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
12. Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
13. Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
14. Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 4, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Stručni moduli
2. Finansijsko i devizno poslovanje
3. Računarstvo i informatika
4. Preduzetništvo
Naziv predmeta:
RAČUNARSTVO I INFORMATIKA
Godišnji fond časova:
68 časova
Razred:
Prvi
Ciljevi predmeta:
1. Sticanje osnovne računarske pismenosti;
2. Usvajanje osnova za dalje samostalno sticanje znanja i usavršavanje u računarskoj tehnici
TEMA
CILJEVI
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA
Uvod u informatiku
Upoznavanje učenika sa osnovnim konceptom informatike.
razlikuje pojmove "podatak" i "informacija"
objasni pojam bita i bajta
objasni tok obrade podataka
navede uređaje za obradu podataka
navede neke primere primene računara u svakodnevnom životu
Informatika i društvo
Podatak i informacija
Bit i bajt
Obrada podataka
Uređaji za obradu podataka
Primena računara u svakodnevnom životu
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
vežbe (68 časova)
Podela odeljenja na grupe Odeljenje se ne deli na grupe.
Ako škola nije u mogućnosti da obezbedi dovoljan broj kompleta, predvideti rad u grupama tako da najviše dva učenika rade zajedno.
Mesto realizacije nastave
Teorijska nastava se realizuje u kabinetu za informatiku
Preporuke za realizaciju nastave
Uvod u informatiku: U uvodnom delu treba povezati objekte i procese u prirodi sa računarom, tj. kako se formalno predstavljaju u računaru veličine iz realnog sveta i ukazati na prednosti korišćenja računara. Pojam bita i bajta obraditi informativno. Obradu podataka obraditi kroz blok šemu.
Računarski sistem: U uvodnom delu dvočasa nastavnik ističe cilj i zadatke odgovarajuće nastavne jedinice, zatim realizuje teorijski deo naophodan za rad učenika na računarima. U okviru softvera upoznati učenika sa ulogom programa u radu računarskog sistema.
Operativni sistemi: Pri realizaciji teme operativni sistemi akcenat je na načinu komunikacije računara i korisnika. Posebnu pažnju treba posvetiti karakteristikama i elementima grafičkog okruženja i postupcima rada u grafičkom okruženju. Za najčešće korišćene aplikativne programe (tekst procesore, radne tabele, grafičke pakete, sisteme za upravljanje bazama,...) prikazati u kratkim crtama osnovnu namenu. Od uslužnih programa prikazati nekoliko najčešće korišćenih (kompresiju podataka, narezivanje diskova, zaštitu od virusa,...). Imajući u vidu široku rasprostranjenost operativnog sistema Windows, preporuka je da se koristi neka od poslednjih verzija ovog operativnog sistema.
Obrada teksta: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Word. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika a zatim samostalno vežbanje učenika. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da shvate principe rada u grafičkom okruženju, da je dovoljno da znaju da neka komanda postoji i kako i gde je mogu pronaći.
Rad sa tabelama: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Excel. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika a zatim samostalno vežbanje učenika. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da shvate principe rada u grafičkom okruženju, da je dovoljno da znaju da neka komanda postoji i kako i gde je mogu pronaći.
Izrada prezentacija: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Power Point. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika, i samostalnu vežbu učenika na praktičnom primeru iz struke. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da savladaju osnove iz pravljenja prezentacije.
Računarske komunikacije: Akcenat nastave je na važnosti primene komunikacije između računara u svakodnevnom životu. Koristiti različite programe - pretraživače. Učenike osposobiti za osnovno korišćenje elektronske pošte i rad u mrežnom okruženju.
Okvirni broj časova po temama Uvod u informatiku 4 časa Računarski sistem 10 časova Operativni sistemi 12 časova Obrada teksta 16 časova Rad sa tabelama 12 časova Izrada prezentacija 6 časova Računarske komunikacije 10 časova
Računarski sistem
Upoznavanje učenika sa unutrašnjom organizacijom računarskih sistema.
navede osnovne delove računarskog sistema
uključi, isključi, restartuje računar koristeći standardnu proceduru za to
detektuje osnovne informacije o računarskom sistemu (operativni sistem i verzija, brzina procesora, veličina RAM memorije)
obavlja osnovne operacije: menja desktop konfiguraciju, postavlja i menja važeći jezik tastature, koristi help, instalira, deinstalira aplikativni softver
navede osnovne komponente u strukturi hardvera
objasni funkciju mikroprocesora u okviru računarskog sistema
objasni ulogu memorije u računarskom sistemu i navede vrste memorija
poredi uređaje za skladištenje podataka po kapacitetu, ceni i brzini
identifikuje uređaje za unošenje podataka
identifikuje uređaje za prikazivanje rezultata obrade izvedene na računaru
uradi instalaciju novog štampača u sistemu
izvrši podešavanje difoltnog štampača
pusti na štampu tekstualni fajl
izvrši analizu statusa štampača koristeći desktop print manager
restartuje, izbriše ili privremeno zaustavi trenutni posao štampača koristeći desktop print menager
objasni pojam i podelu softvera
razlikuje operativni sistem od aplikativnog softvera
objasni razloge za postojanje verzija u softveru
nabroji najzastupljenije operativne sisteme u svetu računara
nabroji neke aplikativne programe i navede primere njihove primene
objasni pojam licence, objasni potrebu za zaštitu softvera i hardvera
objasni razloge za back up podataka
uradi back up podataka
Struktura računarskog sistema
Hardver, softver. Odnos hardvera i softvera
Struktura hardvera
Memorija, ROM, RAM, uloga memorije. Hijerarhija memorijskog sistema. Operativna memorija
Medijumi za čuvanje podataka. Magnetna traka i kaseta. Disketa. Čvrsti disk. Optički disk. Višenamenski digitalni disk - DVD
otvori, kreira, sačuva na određenom drive-u, kopira, premešta, promeni naziv, zatvori, briše file i folder
prepoznaje osnovne tipove file-ova
menja status file-a (read only / locked, read - write), sortira file-ove
pronalazi file-ove koristeći find alatku po različitim ključevima
objasni pojam kompresije file-ova i koristi alate za ekstrakciju i kompresiju
identifikuje i koristi različite ikone na desktop-u, reorganizuje desktop ikone
napravi prečicu na desktop-u
identifikuje različite delove prozora: traka sa natpisom, traka glavnog menija, traka sa alatkama, statusna traka, dugme upravljačkog menija, dugme za zatvaranje prozora, dugme za maksimiziranje prozora, dugme za minimiziranje prozora
proširi, smanji, pomeri, zatvori prozor, prelazi sa jednog otvorenog prozora na drugi.
koristi programe: kalkulator, beležnica, crtanje, program za kompresiju podataka, program za narezivanje diskova...
objasni pojam virusa u računarskom sistemu i navede neke od načina ulaska u računarski sistem
koristi softver za otkrivanje virusa
objasni potrebu za redovnim up date-om programa za skeniranje virusa
Osnovni pojmovi (datoteka, fascikla, prečica, ikona, prozor, meni)
Upotreba miša i tastature
Pokretanje aplikacija operativnog sistema
Rad sa prozorima. Komponente prozora i njihova uloga
Organizacija podataka na disku. Pokretanje programa
Rad sa datotekama i fasciklama (kreiranje novog objekta, kopiranje i premeštanje, brisanje, promena naziva)
Korišćenje dodatnih programa (beležnica, crtanje, igre, kalkulator,...)
Podešavanje parametara radnog okruženja
Održavanje računarskog sistema (interventno, preventivno i kombinovano održavanje)
Obrada teksta
Upoznavanje i osposobljavanje učenika za korišćenje programa za obradu teksta.
podesi radno okruženje
umetne, selektuje, duplira, briše, pomera tekst ili deo teksta
izvrši formatiranje paragrafa, teksta i celog dokumenta
kreira i modifikuje tabele
umetne u tekst i modifikuje: sliku, crtež, grafikon
pretražuje tekst po zadatom ključu koristeći search komandu
izvrši pripremu i pusti dokument na štampu
Osnovni pojmovi (pasus, margina, zaglavlje, podnožje)
Struktura teksta
Podešavanje radnog okruženja
Unošenje teksta
Učitavanje dokumenta i izmena u dokumentu
Rad sa blokovima (označavanje, kopiranje, isecanje, lepljenje), rad sa više dokumenata
Nabrajanje u tekstu. Rad sa tabelama. Umetanje slika u tekst
Obeležavanje stranica. Kreiranje zaglavlja i podnožja. Fusnote
Upoznavanje i osposobljavanje učenika za korišćenje programa za rad sa tabelama.
podesi radno okruženje
otvara radnu svesku i podesi broj radnih listova
manipuliše radnim listovima: menja redosled radnih listova u radnoj svesci, menja ime radnog lista, dodaje radni list, briše radni list
manipuliše ćelijama: unosi tekst u ćeliju, vrši formatiranje teksta u ćeliji, unosi brojčane podatke u ćeliju, vrši formatiranje numeričkih oznaka, selektuje ćeliju, kopira sadržaj ćelije, briše sadržaj ćelije, unosi podatke u ćelije kopiranjem i premeštanjem ...
manipuliše sa vrstama i kolonama: selekcija, umetanje, brisanje...
koristi elementarne formule i funkcije za zadata izračunavanja (sum, min, max, average, product).
kreira i modifikuje elementarne grafikone
ne izlazeći iz programa za rad sa tabelama napravi dokument u programu za obradu teksta i smesti ga u radnu svesku
izvrši pripremu i pusti dokument na štampu
Osnovni pojmovi o radu sa tabelama
Osnovni pojmovi o programima za rad sa tabelama
Unošenje podataka u tabelu. Manipulacije podacima
Transformacije tabele. Formatiranje tabele
Formule. Adrese ćelija, reference. Imena. Funkcije
Automatsko unošenje serija podataka
Prethodni pregled tabele i grafikona. Štampanje
Povezivanje programa za obradu teksta i programa za rad sa tabelama
Izrada prezentacija
Upoznavanje osnova za korišćenje programa za izradu prezentacija
poznaje pravila pravljenja prezentacije s obzirom na cilj prezentacije
podesi radno okruženje u programu za pravljenje prezentacija
formatira slajdove
podešava prelaz sa slajda na slajd i način prikazivanja
izrađuje prezentaciju
izvrši pripremu dokumenta i pusti na štampu
Pojam prezentacije (količina informacija na jednom slajdu, naslov, boje)
Slajd. Podloga. Forma
Prikazivanje prezentacija
Upoznavanje učenika sa načinima komunikacije između računara.
objasni pojmove lan(local area network),man(metropolitan area network),wan(wide area network), klijent - server
nabroji prednosti rada u mreži
poznaje pojmove: www (world wide web), url(uniform resource locator), ftp(file transfer protocol), http(Hyper Text Transfer Protocol), isp (Internet Sevice Provider)
koristi programe čitače interneta
koristi pretraživače interneta i manipuliše sa web stranama
izvrši podešavanja vezana za postavljanje elektronske adrese
manipuliše sa elektronskim porukama: prijem, slanje, brisanje
radi u mrežnom okruženju
Načini komunikacije između računara, pojam računarske mreže, Internet i Intranet
Povezivanje računara i Interneta. Uspostavljanje veze, podešavanje parametara i prekidanje veze
Servisi Interneta (WWW, e-mail, FTP...), rad sa čitačima interneta. Otvaranje Web strana, korišćenje pretraživača
Snimanje Web strana. Snimanje slika. Prebacivanje sadržaja Web strane u tekst procesor. Štampanje
Elektronska pošta (pokretanje programa, postavljanje elektronske adrese, prijem i slanje elektronske pošte, pravljenje i korišćenje adresara)
Rad u mreži, deljenje mrežnih resursa
PREPORUČENA LITERATURA
1. N. Klem Računarstvo i informatika za prvi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.
2. N. Klem Računarstvo i informatika za drugi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.
3. Čabarkapa, Nešić, Računarstvo i informatika za drugi razred gimnazije, Krug, 2006.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Matematika
2. Poslovna komunikacija
3. Poslovna informatika u turizmu i ugostiteljstvu
Naziv predmeta:
ZDRAVSTVENO VASPITANJE
Godišnji fond časova:
68 časova
Razred:
Prvi
Ciljevi predmeta
1. Sticanje znanja o važnosti zdravog života i negovanju ličnog zdravlja
2. Osposobljavanje za samostalnu brigu o svom zdravlju, i zdravlju drugih
TEMA
CILJEVI
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA
Zdravlje i zdrav život
Usvajanje odgovornosti i doslednosti prema ličnom i zdravlju drugih
Sticanje pozitivnih stavova i navika u ličnoj higijeni
objasni načine i značaj nege pojedinih delova tela
prepozna osnovne simptome kožnih bolesti
održava pravilnu higijenu ruku i noktiju
nabroji uslove pod kojima se prenose bolesti prljavih ruku
primeni mere kojima se sprečavaju bolesti prljavih ruku
navede osobine materijala za izbor odeće i obuće i načine održavanja tih materijala
Građa i uloge kože
Osnovne kožne bolesti kao posledica nedovoljne higijene
Higijena tela, kože, kose, ruku i nogu
Bolesti koje nastaju usled nedovoljne higijene
Higijena usne duplje
Higijena obuće i odeće
Zarazne bolesti
Osposobljavanje za primenu higijenskih standarda u životu i radu
nabroji osnovne karakteristike mikroorganizama, gljivica, parazita i plesni
nabroji i klasifikuje zarazne bolesti prema načinu njihovog prenošenja
objasni uslove pri kojima se razvijaju prenosive bolesti (prepozna moguće situacije visokog rizika)
pravilno reaguje pri pojavi pojedinih znakova bolesti
primeni mere za sprečavanje zaraznih bolesti u svakodnevnom životu i na radnom mestu
planira i organizuje mere zaštite
objasni značaj redovnog obavljanja sanitarnog pregleda
Izazivači zaraznih bolesti
Putevi prenošenja zaraznih bolesti
Mere zaštite za sprečavanje zaraznih bolesti - opšte i posebne
Sadržaj sanitarnog pregleda
Intimna higijena
Razvijanje pozitivnih stavova i navika u polnom životu
objasni građu i funkciju polnih organa
klasifikuje sredstva za kontracepciju i objasni dejstvo
poznaje uzročnike i uslove prenošenja polno prenosivih bolesti (PPB)
prepozna simptome PPB
Anatomija i fiziologija polnih organa
Metode kontracepcije
PPB
Mentalno zdravlje
Sticanje osnovnih znanja o faktorima koji utiču na mentalno zdravlje čoveka
objasni koji faktori utiču na duševno zdravlje čoveka
objasni karakteristike bolesti zavisnosti
nabroji vrste toksikomanija
poznaju uzroke, razvoj i posledice zloupotrebe psihoaktivnih supstanci
Faktori koji unapređuju i opredeljuju duševno zdravlje
Adolescencija i pubertet
Bolesti zavisnosti
Psihoaktivne supstance
Radna sredina
Sticanje znanja o najčešćim štetnim uticajima u radnoj sredini i načinima njihovog sprečavanja
pravilno rasporedi vreme rada i odmora
poznaje posledice dejstva štetnih faktora u radnoj sredini
nabroji najčešće uzroke povreda na radu
primeni osnovne principe pružanja prve pomoći kod povreda na radu
nabroji mere zaštite na radu
Nefiziološki uslovi rada
Zamor, premor
Odmor
Profesionalne bolesti
Povrede na radu
Mere zaštite
Uticaj okoline na zdravlje ljudi
Sticanje osnovnih znanja o značaju zdravog životnog prostora
poznaje sastav vazduha, izvore zagađenja i mere zaštite
poznaje značaj zdrave vode, izvore zagađenja i mere zaštite
poznaje načine zagađenja zemljišta i načine uklanjanja otpadnih materija
Normalni sastav vazduha
Aerozagađenje
Mere zaštite od aerozagađenja
Značaj i uloge vode
Ispravnost vode za piće i načini ispitivanja
Zagađivači vode
Mere zaštite od zagađenja vode
Zagađenje zemljišta
Otpadne materije i načini njihovog uklanjanja
PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. M. Savićević i saradnici, Higijena, Medicinska knjiga, Beograd, Zagreb, 1989.
2. M. Stoiljković, Psihijatrija, Medicinska knjiga, Beograd, Zagreb, 1986.
3. M. Nikolić, R. Kocijančić, Higijena sa zdravstvenim vaspitanjem za stručne škole - medicinske, prehrambene i srednje u delatnosti ličnih usluga, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
4. K. Paunović, Biologija za 2. razred srednjih škola
5. G. Đurić, Lj. Petrović, Zagađenje životne sredine i zdravlja čoveka, Velarta, Beograd, 1996.
6. Lj. Grlić, Enciklopedija jestivog i samoniklog bilja, August Cesarec, Zagreb, 1990.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Nauka o ishrani
2. Kuvarstvo i poslastičarstvo
3. Osnovi ugostiteljstva
4. Psihologija
Naziv predmeta:
POSLOVNA KORESPONDENCIJA
Godišnji fond časova:
68 časova
Razred:
Prvi
Ciljevi predmeta:
1. Osposobljavanje učenika za poslovnu korespondenciju u turizmu
2. Osposobljavanje učenika za desetoprstno slepo kucanje, samostalno oblikovanje i pisanje tekstova i poslovnih pisama
TEMA
CILJEVI
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA
Pravila slepog kucanja
Upoznavanje učenika sa pravilima slepog kucanja
poznaje pravila slepog kucanja
zauzme pravilan položaj tela prilikom kucanja
poznaje delove računara
poznaje komandne i funkcionalne tastere
Pravila slepog kucanja
Delovi računara (kućište monitor, miš...)
Tastatura - komandni i funkcionalni tasteri
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
Vežbe (68 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije vežbi
Mesto realizacije nastave
Vežbe se realizuju u informatičkom kabinetu
Preporuke za realizaciju nastave
Pravila slepog kucanja: Postupnost u savladavanju tehnike desetoprstnog kucanja Praktične vežbe u kucanju na prilagođenim tekstovima
Tehnika slepog kucanja: Savladavanje znakova na alfanumeričkom i numeričkom delu tastature prekucavanjem prilagođenih tekstova
Forme oblikovanja tekstova: Savladavanje različitih formi oblikovanja tekstova kroz praktično vežbanje
Poslovna pisma (forma i vrste): Izrada praktičnih primera pisama
Poslovna korespondencija: Vežbanje poslovne korespondencije na različitim vrstama poslovnih pisama i obrazaca
Osposobljavanje učenika za desetoprstno slepo kucanje
koristi desetoprstno kucanje bez gledanja u tastaturu
ispuni standard brzine i tačnosti u kucanju zadatog teksta
Obrada brojeva i slova kroz zadate tekstove
Forme oblikovanja tekstova
Upoznavanje učenika sa različitim formama oblikovanja tekstova
prepiše tekst za ograničeno ili najkraće vreme
oblikuje tekst u američkoj - blok formi
oblikuje tekst u francuskoj - zupčastoj formi
Obrada teksta u francuskoj i američkoj formi
Poslovna pisma (forma i vrste)
Osposobljavanje učenika za samostalno pisanje poslovnih pisama
poznaje formu i vrste poslovnih pisama
navede elemente poslovnog pisma
oblikuje poslovna pisma
sastavi poslovna pisma na osnovu (za)datih elemenata
poznaje forme i elemente ino-korespondencije
Elementi i forme poslovnih pisama
Oblikovanje poslovnih pisama
Poslovna korespondencija
Osposobljavanje učenika za poslovnu korespondenciju
sastavi kratko poslovno pismo
sastavi zahtev za ponudu
napiše program turističkog aranžmana
napiše potvrdu rezervacije
ispostavi gostu račun
napiše izveštaj o radu
Pojam i elementi poslovne korespondencije
Kratka poslovna pisma
PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. M., Grujić, M., Stegenšek, E., Šarković, Savremena poslovna korespondencija za prvi razred ekonomske škole i treći razred turističko ugostiteljskih škola, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2003.
2. B., Subotić, S., Rajković, Kancelarijsko poslovanje za prvi razred srednjih škola, Stručna knjiga Beograd, 2004.
3. M., Rajković, B., Subotić, Kancelarijsko poslovanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.
4. S., Rajković, Poslovna i službena korespondencija za četvrti razred pravne i birotehničke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Komunikacija sa gostima
2. Plasiranje lokalne turističke ponude
3. Doček i ispraćaj gosta u hotelu
4. Boravak gosta u hotelu
5. Formiranje i plasman turističkog putovanja
6. Realizacija i obračun turističkog putovanja
7. Srpski jezik i književnost
8. Strani jezik
9. Računarstvo i informatika
Naziv predmeta:
PSIHOLOGIJA
Godišnji fond časova:
68 časova
Razred:
Drugi
Ciljevi predmeta
1. Sticanje znanja o prirodi osnovnih psiholoških procesa i ličnosti
2. Razumevanje principa i zakonitosti ljudskog ponašanja u procesu rada
3. Razvijanje veština u ophođenju s gostom/potrošačem usluga
TEMA
CILJEVI
ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:
PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA
NAČIN OSTVARIVANJA
PROGRAMA
Psihologija kao nauka
Upoznavanje sa predmetom psihologije i njenom primenom u ugostiteljstvu i turizmu
objasni predmet izučavanja psihologije i oblast njene primene u ugostiteljstvu/turizmu
ukaže na organsku osnovu psihičkog života
Predmet, značaj i oblasti primene psihologije u ugostiteljstvu i turizmu
Organski osnovi psihičkog života
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.
Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (68 časova)
Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe
Mesto realizacije nastave
Teorijska nastava se realizuje u učionici
Preporuke za realizaciju nastave
Međuljudski odnosi u radu: Za postizanje ishoda koristite simulacije realnih radnih situacija. Preporučeno je da učenici kroz igranje uloga shvate važnost svoje uloge (vežbanje samoodgovornosti)
Komunikacija: Na primeru simulacije radne situacije, učenik aktivno sluša, govori jasno i sažeto i upotrebljava neverbalnu komunikaciju da bi podržao poruku.
Psihologija ophođenja sa gostima: Preporuka je da se ishodi postižu na vežbama u simulacijama radne situacije u kojima pomenute osobine turističkog radnika mogu biti prikazane.
Psihologija reklame: Temu povezati sa znanjima iz oblasti opažanja, emocija, motivacije i ličnosti. Podsticati samostalni rad malih grupa ili pojedinaca sa zadatkom da osmisle reklamne poruke za promociju (npr.) lokalnih turističkih resursa.
Sticanje osnovnih znanja o prirodi psihičkih procesa
opiše proces opažanja drugih osoba i faktore od kojih taj proces zavisi
poznaje pojam pažnje i činioce od kojih ona zavisi
poznaje osnove procesa učenja i zaboravljanja
poznaje osnove o pojmovima mišljenja i inteligencije
poznaje pojmove i značenje mišljenja i inteligencije
navede šta su emocije, vrste i osnovne karakteristike i opiše značaj emocija za duševno zdravlje čoveka
objasni šta su motivi i navede vrste i karakteristike motiva
objasni pojam i vrste frustracija, konflikata i načine reagovanja na njih
Opažanje
Pažnja i faktori koji je izazivaju
Učenje, vrste učenja instrumentalno, verbalno, učenje po modelu; sticanje motornih veština
Pamćenje i zaboravljanje
Mišljenje stvaralačko, imaginarno; inteligencija
Emocije pojam i vrste, značaj za duševno zdravlje; stres
Motivacija /pojam i vrste; frustracije i konflikti, načini reagovanja - realističko i odbrambeno
Ličnost
Sticanje opštih znanja o psihologiji ličnosti: struktura, dinamika i razvoj ličnosti
navede definiciju pojma ličnosti
razlikuje osnovne pojmove strukture ličnosti
poznaje pojam tipa ličnosti i karakteristike tipova ličnosti prema Jungu
objasni proces formiranja zrele ličnosti kroz razdoblja psihofizičkog života
Pojam ličnosti (jedinstvo, osobenost i doslednost)
Struktura ličnosti (crte ličnosti, temperament, karakter, sposobnosti, i svest o sebi)
Tipologija ličnosti: (Jungova)
Razvoj ličnosti: faze i faktori koji utiču na razvoj ličnosti (zrela ličnost)
Međuljudski odnosi na radu
Upoznavanje principa i zakonitosti ljudskog ponašanja i ponašanja u grupi u procesu rada
Razvijanje svesti o ličnoj odgovornosti za međuljudske odnose
Usvajanje socijalnih veština za konstruktivno rešavanje konflikata
razlikuje osnovne vrste grupa i njihovu strukturu
objasni razliku između grupe i tima
razlikuje i navodi različite uloge koje imaju članovi tima
razlikuje vođstvo od rukovođenja
razlikuje i opiše tipove konflikata u grupi
objasni na primeru važnost pozitivne psihološke klime u grupi/organizaciji
Pojam, vrste i struktura grupe/tima (formalne, neformalne, kohezivne, refernentne)
Određivanje uloga pojedinaca u timu (prema R. Belbinu, Le Bon-u itd.)
Tipovi vođenja i rukovođenja
Saradnja i takmičenje
konflikti u grupi (pojam, vrste i način rešavanja)
Međuljudski odnosi kao faktor uspeha u radu (organizaciona kultura)
Komunikacija
Sticanje opštih znanja o komunikaciji
razlikuje osnovne elemente komunikacionog procesa
razlikuje verbalnu od neverbalne komunikacije
navodi faktore nesporazuma i objasni načine njihovog negativnog delovanja
demostrira tehnike uspešne komunikacije
Komunikacioni proces (pošiljalac – primalac, jednosmerna i dvosmerna, sadržaj i forma poruke)
Verbalna i neverbalna komunikacija
Izvori nesporazuma u komunikaciji (značenja, nejasne i duple poruke itd.)
Tehnike uspešne komunikacije: aktivno slušanje, jasan govor, itd.
Psihologija ophođenja sa gostima
Usvajanje znanja i veština u ophođenju sa gostom/korisnikom usluga
objasni i demonstrira osobine turističkog radnika potrebne za uspešno obavljanje posla
objasni i demonstrira posledice dobre i loše prve impresije koju turistički radnik ostavlja na gosta
objasni i demonstrira opšta i specifična pravila ophođenja sa gostima
objasni i demonstrira osnovne principe prodaje turističkih usluga na primeru
opiše i demonstrira na primeru kako se stvara poverenje kod gosta / klijenta
razlikuje i objasni motive kupovine koji opredeljuju gosta / korisnika usluga
razlikuje vrste gostiju/ korisnika usluga s obzirom na svojstva i osobenosti njihovog ponašanja
Osobine ugostiteljskog radnika (sposobnosti, osobine ličnosti, znanja, veštine, motivacija, interesovanja, stavovi) iz analize i opisa posla i radnih zadataka
Pravila ophođenja sa gostima: komunikativnost, odmerenost, asertivnost, srdačnost, taktičnost, ljubaznost, poletnost, strpljivost
Nediskriminativnost (u odnosu na rasu, pol, veru, invaliditet, seksualno opredeljenje itd.)
Osnovni principi prodaje turističkih usluga: ostvarivanje povoljne atmosfere prodaje, uvažavanje ličnosti gosta / klijenta
Stvaranje poverenja kod gosta / klijenta
Motivi za korišćenjem usluga
Stvaranje odluke o kupovini-korišćenju usluga i opažanje rizika
Vrste gostiju/ korisnika usluga: odlučan/ neodlučan, strpljiv/ nestrpljiv, osećajan/ razuman, skroman/ razmetljiv, ugodan/ neugodan itd.
Psihologija reklame
Razvijanje svesti o neophodnosti planiranja marketinške strategije u turističko ugostiteljskim poslovima
poznaje koje osnovne psihološke principe treba da zadovolji reklamna poruka
poznaje osnovne principe delovanja reklame
demonstrira primer reklame prema zadatoj ciljnoj grupi korisnika
Predmet, ciljevi i uloga oglašavanja
Delovanje reklame
Psihološki uslovi oglašavanja /reklamne poruke
Uticaj autoriteta u kupovini / korišćenju usluga
Slika proizvoda / usluge
Reklama - Od usta, do usta
Vrste promotivnih sredstava, njihove prednosti i mane
PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Kuzmanović, B.; Štajnberger, I.: Psihologija za III i IV razred ugostiteljsko-turističkih i škola za lične usluge, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003.
2. Bojanović, R.: Psihologija međuljudskih odnosa, Nolit, Beograd, 1979.
3. Havelka, N.: Socijalna percepcija, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1992.
4. Rot, N.: Znakovi i značenja, Nolit, Beograd, 1982.
5. Belić, Š.: Gostoljubivost u ugostiteljstvu i turizmu, Otokar Keršovani, Rijeka, 1983.
6. Stari, D.: Osnove poslovne psihologije za ugostitelje i hotelijere, Školska knjiga, Zagreb, 1981.
7. Nikolić, R.: Psihologija poslovnog bontona, Udruženje pisaca Srbije, Beograd
8. Lončar, M.: Korisnici ugostiteljskih usluga i njihove karakterne osobine, /članak/ Viša hotelijerska škola, 2004.
9. Đorđević, M.: Poslovna psihologija za specijalističko obrazovanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2005.
10. Čizmić, S.: Psihologija i menadžment, Filozofski fakultet, Institut za psihologiju, Beograd, 1995.
11. Rot, N. Psihologija grupa, ZUNS, Beograd, 1988.
12. Havelka, N. Psihološke osnove grupnog rada, naučna knjiga Beograd, 1988.
13. Rot, N. Radonjić S. Udžbenik za gimnazije
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Svi stručni moduli u profilima Turistički tehničar i Konobar
2. Zdravstveno vaspitanje
3. Preduzetništvo
4. Sociologija
5. Građansko vaspitanje
Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2014), odnosno 23. avgusta 2014. godine, prestao je da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil turistički tehničar ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2007, 3/2010 i 5/2011), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program stručnih predmeta.
Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu opšteobrazovnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2014), odnosno 23. avgusta 2014. godine, prestao je da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil turistički tehničar ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2007, 3/2010 i 5/2011), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program opšteobrazovnih predmeta.