PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU I TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 21/2004, 11/2005, 3/2007, 2/2008, 2/2013, 4/2013, 5/2014 i 11/2014 - dr. pravilnici)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile: tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) stranog jezika;

5) fizičkog vaspitanja;

6) računarstva i informatike;

7) sociologije;

8) filozofije;

9) građanskog vaspitanja i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).

Osim predmeta iz stava 1. tačka 1. ovog člana za obrazovne profile tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda primenjuje se i program predmeta Ustav i prava građana.

Član 3

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za pripremu grafičkih proizvoda i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda "Prosvetni glasnik", broj 3/2004).

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

Samostalni član Pravilnika o dopunama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 2/2008)

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od 1. septembra 2008. godine.

 

Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 2/2013)

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2014)

Član 3

Učenici koji su započeli obrazovanje za obrazovni profil "tehničar za kozmetičku tehnologiju" po Pravilniku o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda ("Prosvetni glasnik", br. 21/04, 11/05, 3/07, 2/08, 2/13 i 4/13), završavaju započeto obrazovanje po tom pravilniku.

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: HEMIJA, NEMETALI I GRAFIČARSTVO

Oblast: HEMIJA

 

Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled

(Brisan)

 

 

Područje rada: HEMIJA, NEMETALI I GRAFIČARSTVO

Oblast: GRAFIČARSTVO

 

Obrazovni profili: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled

 

TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Uvođenje organizacionih novina:

Očekivani ishodi ogleda

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled će biti realizovan na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Nastaviće se sa organizovanjem obuka nastavnika, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike sarađivaće na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja stručne mature biće propisani posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika, pomoćnih nastavnika i stručnih saradnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koja će biti naknadno publikovana.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

 

1. CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

radne kompetencije

  • Osposobljavanje učenika da analizira, planira i organizuje rad u grafičkoj pripremi;
  • o grafičkim procesima i grafičkim materijalima;
  • o tehničko-tehnološkoj dokumentaciji, o osnovama organizacije poslovanja, o grafičkim proračunima;
  • analitičke razrade tehnološkog procesa;
  • pripreme tehničko-tehnološke dokumentacije;
  • organizacije poslova u grafičkoj pripremi;
  • veštine proračunavanja potrošnje potrebnog materijala;
  • prijema i pregleda rukopisa, originala i ostalih podataka bitnih za grafičku pripremu;
  • pripreme za unos teksta i slike u računar;
  • organizacije baze podataka;
  • Osposobljavanje učenika da unosi i oblikuje tekst u digitalnom obliku;
  • o tipografskim elementima sa likom i bez lika;
  • o mikrotipografiji;
  • o korekturi i korektorskim znacima;
  • o osnovama računarstva i programiranja;
  • o grafičkom oblikovanju;
  • o književnoj tipografiji;
  • o novinskoj tipografiji;
  • o tabelarnoj tipografiji;
  • o akcideničnoj tipografiji;
  • unošenja teksta: direktno preko tastature, pomoću programa za optičko prepoznavanje znakova i na druge načine;
  • slepog kucanja;
  • pravilnog korišćenja i održavanja računarske opreme;
  • pripreme datoteke za ispis na papiru, filmu, podlozi za izradu štamparskih formi itd;
  • provere kvaliteta obavljenog posla;
  • unosa i oblikovanja teksta u digitalnom obliku za potrebe štampanja različitih grafičkih proizvoda;
  • Osposobljavanje učenika da unese i obradi sliku u digitalnom obliku;
  • o vrstama originala za reprodukciju;
  • o principu reprodukcije višetonskih originala;
  • o principu reprodukcije višebojnih originala;
  • o boji, sintezi boja i standardima za merenje boje;
  • o mernim instrumentima, koji se koriste u reprodukciji;
  • o sistemu upravljanja bojom;
  • o principu rada skenera i osnovnim parametrima skenera;
  • o programima za obradu slike;
  • o standardima kvaliteta pri skeniranju;
  • o principu rada i karakteristikama osvetljivača;
  • o principu rada mašina za razvijanje filmova;
  • o fotografskim materijalima;
  • o kontroli kvaliteta filmova;
  • pripreme originala za skeniranje;
  • skeniranja svih vrsta originala: jednotonskih, višetonskih, jednobojnih i višebojnih;
  • odabiranja parametara skeniranja;
  • korišćenja različitih programa za obradu slike;
  • retuširanje slike u digitalnom obliku;
  • korišćenja mernih instrumenata u reprodukciji;
  • kontrole i upravljanje kvalitetom reprodukcije slike;
  • pripreme datoteka za ispis na papiru, filmu i podlozi za izradu štamparske forme;
  • rukovanja i održavanja osvetljivača i mašina za razvijanje filmova;
  • skeniranja svih vrsta originala za sve tehnike štampanja;
  • izrade probnog otiska;
  • izrade predloška za izradu svih tipova štamparskih formi;
  • Osposobljavanje učenika da objedini tekst i sliku tj. da izvrši prelom stranice;
  • o grafičkom oblikovanju
  • o digitalnoj montaži;
  • o izradi šeme za montažu stranice;
  • o programima za prelom specijalnih vrsta slogova;
  • o programima za prelom knjige, novina, tabela i akcidencije;
  • korišćenja računarske opreme i održavanja opreme;
  • korišćenja programa za prelom knjige, novina, tabela, akcidencije i specijalnih vrsta sloga;
  • korišćenja različitih fotomontažnih postupaka;
  • odabiranja sistema za obradu teksta i slike;
  • preloma (montaže) stranica;
  • izrade probnog otiska;
  • pripreme datoteke za ispis stranica na papiru, filmu, podlozi za izradu štamparske forme itd;
  • Osposobljavanje učenika da objedini pojedinačne stranice u tabak tj. da izradi montažu tabaka;
  • o formatima papira;
  • o iskorišćenju papira u štampi;
  • o raspoređivanju stranica;
  • o oznakama na štamparskom tabaku;
  • o programima za montažu tabaka;
  • crtanje šeme za montažu tabaka;
  • sečenja i lepljenja filmova kod ručne montaže;
  • korišćenja programa kod elektronske montaže tabaka;
  • kontrole gotove montaže;
  • izrade montaže tabaka ručnim i elektronskim postupkom;
  • Osposobljavanje učenika da izradi štamparske forme za sve tehnike štampe;
  • o postupcima za izradu štamparske forme za sve tehnike štampe;
  • o kopirnim postupcima i kopirnim slojevima;
  • o principu rada uređaja koji se koriste u izradi štamparske forme;
  • o standardima i kontroli kvaliteta u izradi štamparske forme;
  • klasične izrade svih tipova štamparske forme uz primenu transparentnih kopirnih predložaka (pausa, filmova);
  • digitalne izrade svih tipova štamparske forme (primena str-postupaka);
  • korišćenja i održavanja uređaja i mernih instrumenata koji se koriste za izradu štamparske forme;
  • izrade štamparskih formi za sve tehnike štampe koristeći klasične kopirne predloške (filmove, pause) i digitalne za str-postupke;
  • Osposobljavanje učenika da obavlja sve poslove u skladu sa propisima o zaštiti zdravlja radne i životne sredine;
  • o propisima iz oblasti zaštite zdravlja i životne sredine;
  • o sredstvima za ličnu i tehničku zaštitu na radu;
  • o posledicama zagađivanja životne i radne sredine;
  • o preventivnim merama za sprečavanje požara;
  • korišćenja sredstava za zaštitu na radu;
  • sortiranja i pravilnog odlaganja otpada;
  • primene mere o zaštiti na radu;
  • Osposobljavanje učenika da po završetku školovanja prati stručnu literaturu kako bi unapredio i poboljšao sopstveni rad;
  • kako da koristi različite izvore informacija.
  • primene znanja o novim materijalima, uređajima i tehnološkim postupcima u grafičkoj pripremi.
  • primene novih saznanja u grafičkoj pripremi.

 

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

radne kompetencije

  • osposobljavanje učenika da grafičke proizvode pravilno analizira, planira, osmisli i organizuje koristeći klasične grafičke i slikarske tehnike;
  • o vrstama, oblicima i oblastima grafičkih proizvoda;
  • o vrstama i primeni klasičnih grafičkih tehnika;
  • o vrsti i primeni osnovnih klasičnih umetničkih tehnika potrebnih pri grafičkoj organizaciji i realizaciji;
  • o primenama klasičnih, grafičkih i ostalih umetničkih tehnika za pravilno osmišljavanje grafičkih proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
  • analitičke razrade tehnologija grafičkih i slikarskih tehnika;
  • analize pripreme osnovnih i adekvatnih tehnika za realizaciju grafičkih proizvoda;
  • organizovanja poslova u grafičkoj pripremi (pri klasičnoj organizaciji grafičke pripreme);
  • prijema i pregleda grafičkih proizvoda;
  • planiranja koja od klasičnih grafičkih ili umetničkih tehnika najbolje odgovara i rešava grafički zadatak;
  • organizacije rešavanja ovog grafičkog zadatka;
  • osposobljavanje učenika za angažovanje na svim oblicima grafičkih kompjuterskih programa;
  • o vrstama grafičkih kompjuterskih programa;
  • o primeni grafičkih kompjuterskih programa;
  • o korišćenju i upotrebi kompjuterskih grafičkih programa za pravilno oblikovanje grafičkih proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
  • o formatima papira;
  • o iskorišćenju papira u štampi;
  • analitičke razrade tehnološkog procesa pri upotrebi grafičkog kompjuterskog programa;
  • analiza primene adekvatnih kompjuterskih grafičkih programa za realizaciju zadatog grafičkog proizvoda (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...);
  • organizovanje poslova u grafičkoj pripremi pri korišćenju kompjuterskih grafičkih programa;
  • prijema svih potrebnih podataka, elemenata i sadržaja vezanih za dati grafički proizvod;
  • planiranja odgovarajućih procedura za organizovanje ovog zadatka;
  • organizacije potrebnih priprema podataka pri realizaciji datih zadataka;
  • organizacije i angažovanja svih potrebnih činioca koji će sudelovati u realizaciji zadatog grafičkog problema;
  • osposobljavanje učenika da unese i obradi sliku u digitalnom obliku;
  • o vrstama originala za reprodukciju;
  • o boji, sintezi boja i standardima za merenje boje;
  • o sistemu upravljanja boljom;
  • o principu rada skenera i osnovnim parametrima skenera;
  • o programima za obradu slike;
  • o standardima kvaliteta pri skeniranju;
  • o principu rada i karakteristikama osvetljivača;
  • o principu rada mašina za razvijanje filmova;
  • o fotografskim materijalima;
  • o kontroli kvaliteta filmova;
  • pripreme originala za skeniranje;
  • skeniranja svih vrsta originala: jednotonskih, višetonskih, jednobojnih i višebojnih;
  • odabiranja parametara skeniranja;
  • korišćenja različitih programa za obradu slike;
  • retuširanje slike u digitalnom obliku;
  • kontrole i upravljanje kvalitetom reprodukcije slike;
  • pripreme fajlova za ispis na papiru, filmu i podlozi za izradu štamparske forme;
  • skeniranja svih vrsta originala za sve tehnike štampanja;
  • izrade probnog otiska;
  • izrade predloške za izradu svih tipova štamparskih formi;
  • osposobljavanje učenika da samostalno kreira i realizuje zadatak (nalepnica, CD-omota, plakata, memoranduma, časopisa, omota za knjigu, ambalaže...) u odgovarajućem grafičkom programu;
  • o primeni stečenog znanja za kreiranje grafičkih proizvoda;
  • o odabiru odgovarajućeg (ili odgovarajućih) programa za realizaciju grafičkog proizvoda;
  • o osmišljavanju (kreiranju) izgleda i oblika predmeta koji se realizuju kasnijim isecanjem i spajanjem iz klasičnog štampanja;
  • digitalne izrade i osmisle grafičke proizvode za sve tipove štampanih formi;
  • digitalnog kreiranja i izrada novoosmišljenih predmeta;
  • izrade grafičkih proizvoda u digitalnom obliku;
  • osposobljavanje učenika da po završenom školovanju i dalje radi na svom daljem usavršavanju putem praćenja stručne literature i stručnih informacija koje može dobiti i putem interneta.
  • o formatima papira;
  • o iskorišćenju papira u štampi;
  • o raspoređivanju stranica;
  • o oznakama na štamparskom tabaku;
  • o programima za montažu tabaka;
  • o korišćenju interneta;
  • crtanja šeme za montažu tabaka;
  • sečenja i lepljenja filmova kod ručne montaže;
  • korišćenja programa kod elektronske montaže tabaka;
  • kontrole gotove montaže.
  • izrade montaže tabaka ručnim i elektronskim postupkom.

 

II NASTAVNI PLAN

 

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

11

407

9

333

9

315

9

270

40

1325

1a. Srpski jezik i književnost

3

111

3

111

3

105

3

90

12

417

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. _________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Strani jezik

2

74

2

74

2

70

2

60

8

278

4. Fizičko vaspitanje

2

74

2

74

2

70

2

60

8

278

5. Matematika

2

74

2

74

2

70

2

60

8

278

6. Računarstvo i informatika

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

9

333

11

407

2

70

4

120

26

930

1. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

2. Likovna kultura

1

37

 

 

 

 

 

 

1

37

3. Fizika

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

4. Hemija

2

74

2

74

 

 

 

 

4

148

5. Osnovi grafičke tehnike

2

74

2

74

 

 

 

 

4

148

6. Osnovi elektrotehnike i elektronike

 

 

2

74

 

 

 

 

2

74

7. Grafičko oblikovanje i pismo

 

 

3

111

 

 

 

 

3

111

8. Tehnologija grafičkog materijala

 

 

2

74

2

70

 

 

4

144

9. Proračuni u grafičkoj tehnici

 

 

 

 

 

 

2

60

2

60

10. Preduzetništvo u grafičkoj industriji

 

 

 

 

 

 

2

60

2

60

V: STRUČNI PREDMETI

8

296

8

296

18

690

16

600

50

1882

1. Tehnologija tipografije

2

74

2

74

2

70

2

60

8

278

2. Tehnologija reprodukcije

 

 

 

 

2

70

2

60

4

130

3. Tehnologija izrade štamparske forme

 

 

 

 

2

70

 

 

2

70

4. Praktična nastava

6

222

6

222

12

480

12

480

36

1404

G: IZBORNI PREDMETI

4

148

4

148

3

105

3

90

14

491

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

37

1

37

1

35

1

30

4

139

2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

3

111

3

111

2

70

2

60

10

352

Ukupno: A + B + V + G

32

1184

32

1184

32

1120

32

960

128

4628

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

 

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

13

481

9

333

9

315

9

270

40

1399

1a. Srpski jezik i književnost

3

111

3

111

3

105

3

90

12

417

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. _________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Strani jezik

2

74

2

74

2

70

2

60

8

278

4. Fizičko vaspitanje

2

74

2

74

2

70

2

60

8

278

5. Matematika

2

74

2

74

2

70

2

60

8

278

6. Računarstvo i informatika

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

7. Hemija

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

4

148

4

148

2

70

2

60

12

426

11. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

2

74

 

 

 

 

 

 

 

 

12. Osnovi grafičke tehnike

2

74

2

74

 

 

 

 

4

148

13. Tehnologija grafičkog materijala

 

 

2

74

2

70

 

 

4

144

14. Preduzetništvo u grafičkoj industriji

 

 

 

 

 

 

2

60

2

60

V: STRUČNI PREDMETI

12

444

15

555

19

665

18

540

64

2384

5. Oblikovanje grafičkih proizvoda

2

74

3

111

3

105

2

60

10

350

6. Istorija umetnosti sa teorijom forme

2

74

2

74

2

70

 

 

6

218

7. Pismo

2

74

2

74

 

 

 

 

4

148

8. Fotografija

 

 

2

74

 

 

 

 

2

74

9. Psihologija

 

 

 

 

2

70

 

 

2

70

10. Umetnost i vizuelno opažanje

 

 

 

 

 

 

2

60

2

60

11. Estetika

 

 

 

 

 

 

2

60

2

60

12. Praktična nastava

6

222

6

222

12

480

12

480

36

1404

G: IZBORNI PREDMETI

3

111

4

148

2

70

3

90

12

419

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

37

1

37

1

35

1

30

4

139

2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

2

74

3

111

1

35

2

60

7

280

Ukupno: A + B + V + G

32

1184

32

1184

32

1120

32

960

128

4628

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

 

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled -

TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled -

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

I-IV

I-IV

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

1. Istorija

I, II

I, II

2. Industrijska geografija

I, II

I, II

3. Muzička umetnost

I, II

I, II

4. Fizika

 

I

5. Hemija

 

II

6. Logika i homotetija

I

 

7. Trigonometrija

II

 

8. Vektori

III

 

9. Kompleksni brojevi

IV

 

10. Ekologija

II

II

11. Sociologija

III

III

12. Filozofija

IV

IV

13. Ustav i prava građana

III ili IV

III ili IV

14. Osnovi WEB dizajna

III

III

15. Osnovi kompjuterske animacije

IV

IV

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled

- dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda u III i IV razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);

- tri izborna predmeta predviđena Programom ogleda u I i II razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled

- dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda u I i IV razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);

- tri izborna predmeta predviđenog Programom ogleda u II razredu - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta);

- jednog izbornog predmeta predviđena Programom ogleda u III razredu - po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koje se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.

U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmete odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B).

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

74

 

 

10

Likovna kultura

6

 

 

10

Praktična nastava

 

222

 

10

II

Grafičko oblikovanje i pismo

74

 

 

10

Praktična nastava

 

222

 

10

III

Praktična nastava

 

420

60

10

IV

Praktična nastava

 

360

120

10

 

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

74

 

 

10

Oblikovanje grafičkih proizvoda

14

 

 

10

Istorija umetnosti sa teorijom forme

10

 

 

10

Pismo

74

 

 

10

Praktična nastava

 

222

 

10

II

Oblikovanje grafičkih proizvoda

21

 

 

10

Istorija umetnosti sa teorijom forme

8

 

 

10

Pismo

74

 

 

10

Praktična nastava

 

222

 

10

III

Oblikovanje grafičkih proizvoda

35

 

 

10

Istorija umetnosti sa teorijom forme

8

 

 

10

Praktična nastava

 

420

60

10

IV

Oblikovanje grafičkih proizvoda

30

 

 

 

Praktična nastava

 

360

120

10

 

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

do 74

do 74

do 70

do 60

do 278

Dodatni rad*

do 37

do 37

do 35

do 30

do 139

Dopunski rad*

do 37

do 37

do 35

do 30

do 139

Pripremni rad*

do 37

do 37

do 35

do 30

do 139

* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

1-2 dana

2-3 dana

3-4 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

 

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno-časovna nastava

mentorski rad
(nastava u bloku)

obavezne vannastavne aktivnosti

ostalo
(matura)

ukupno radnih nedelja

I

37

 

2

 

39

II

37

 

2

 

39

III

35

2

2

 

39

IV

30

4

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za grafiku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

Nastava se realizuje uz korišćenje:

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

 

Strani jezik (L2)

1. CILJEVI PREDMETA:

2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA

Jezičke aktivnosti

po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja:

JEZIČKA RECEPCIJA

SLUŠANJE

  • razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
  • razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke
  • razume osnovne informacije u radio ili televizijskim emisijama ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja ili struke

ČITANJE

  • razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
  • pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
  • otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog - profesionalnog iskustva
  • razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne reči i strukture iz svakodnevnog života i strukture

JEZIČKA PRODUKCIJA

GOVOR

  • govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
  • govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
  • traži i daje informacije iz svoje struke
  • može da opiše kako se nešto radi i da uputstva iz svoje struke

PISANJE

  • piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare, piše lična i jednostavna poslovna pisma prema modelu)

INTERAKCIJA

  • komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
  • prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe
  • piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili preneo informaciju, izrazio zahvalnost ili izvinjenje

MEDIJACIJA

  • rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima

ZNANJA O JEZIKU

  • poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
  • uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči

MEDIJSKA PISMENOST

  • koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, internet)

3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

OPŠTE TEME 80%

OPŠTE TEME 70%

OPŠTE TEME 60%

OPŠTE TEME 50%

  • Svakodnevni život
    (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
  • Hrana i zdravlje
    (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
  • Poznati gradovi i njihove znamenitosti
  • Sportovi i poznata sportska takmičenja
  • Život i dela slavnih ljudi XX veka
    (iz sveta nauke, kulture)
  • Mediji (štampa, televizija)
  • Hrabra i plemenita dela ljudi
    (interesantne životne priče i događaji)
  • Svet kompjutera
    (rasprostranjenost i primena)
  • Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
  • Putovanja
    (turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava)
  • Prijateljstvo i druženje
  • Život u gradu
    (ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
  • Štampa i televizija (aktuelni i interesantni događaji i priče)
  • Ljudska solidarnost i podvizi
  • Iz sveta filma, muzike, umetnosti
  • Životna sredina
    (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
  • Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
  • Iz života mladih
    (zabava, sport, obrazovanje)
  • Običaji i praznici naroda sveta
  • Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
  • Knjige, filmovi, muzika
  • Države i gradovi sveta
    (savremeni život, kulturne tekovine, znamenitosti)
  • Međunarodna saradnja i međunarodne organizacije
  • Marketing
    (roba i usluge karakteristične za određene gradove, regione)
  • Svet rada
    (zanimanja, organizacija preduzeća; odnos prema radu)
  • Svet budućnosti
    (tehnologija, životna sredina, stanovništvo)

STRUČNE TEME* 20%

STRUČNE TEME* 30%

STRUČNE TEME* 40%

STRUČNE TEME* 50%

  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

  • Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
  • Zahvaljivanje, izvinjavanje
  • Molbe, naredbe
  • Izražavanje dopadanja i nedopadanja
  • Traženje informacije
  • Davanje informacije (o vremenu i mestu)
  • Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
  • Traženje i davanje dozvole
  • Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
  • Predlaganje i ubeđivanje
  • Odbijanje zahteva ili molbe
  • Izražavanje slaganja i neslaganja
  • Izražavanje želje, potrebe
  • Izražavanje interesovanja
  • Izražavanje preferenci
  • Izražavanje planova i namera u budućnosti
  • Izražavanje verovatnoće
  • Traženje i nuđenje pomoći
  • Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
  • Izražavanje saosećanja, ohrabrenja
  • Izražavanje pretpostavke, mogućnosti, verovatnoće, sigurnosti
  • Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje
  • Davanje informacija o sebi
    (u razgovoru za posao)
  • Pisanje pisma
    (lična i jednostavna poslovna)
  • Pisanje CURICULUM VITAE (CV)

* Izbor stručnih tema izvršiti u saradnji sa stručnim većem nastavnika stručnih predmeta u školi.

 

Matematika

(za obrazovne profile TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled i
TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA:

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred: prvi

Godišnji fond časova:

74 časa

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog računa i njihova primena.

 

  • znati šta je razmera i umeće da je proširi i skrati;
  • primenjivati razmeru u rešavanju problema;
  • prepoznati direktnu i obrnutu proporcionalnost i primenjivati pri rešavanju problema;
  • rešavati problem mešanja;
  • izračunavati nepoznati član proporcije;
  • izračunavati deo neke veličine;
  • izračunavati procenat i promil neke veličine;
  • izračunavati veličinu ako je poznat procentni iznos;
  • izračunavati novu cenu posle promene za određeni procenat (množi određenim koeficijentom).

Proporcionalnost veličina

  • razmera;
  • račun mešanja;
  • proporcije;
  • procentni i promilni račun.

 

  • insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu;
  • izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja;
  • uraditi jedan test na kraju teme;
  • temu realizovati sa 9 časova.

 

  • sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.

 

  • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug;
  • znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke;
  • razlikovati mogući međusobni položaj pravih;
  • razumeti mogući međusobni položaj ravni, diedar;
  • znati kakav je međusobni položaj prave i ravni, ugao između prave i ravni.

Uvod u geometriju

  • geometrijski pojmovi i veze između njih.

 

  • insistirati na jasnom sagledavanju pojmova, diedara i ugala između prave i ravni;
  • temu realizovati sa 4 časa.

 

  • upoznavanje skupa realnih brojeva;
  • sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim izrazima.

 

  • znati da odredi NZS i NZD brojeva;
  • znati osnovna pravila deljivosti;
  • prevodi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto;
  • znati da izračuna vrednost racionalnog brojevnog izraza;
  • razlikovati iracionalne od racionalnih brojeva;
  • izračunavati ili procenjivati vrednost kvadratnog korena;
  • znati da odredi apsolutnu vrednost realnog broja;
  • zaokruživati broj na određeni broj decimala;
  • znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I);
  • znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma;
  • znati da primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma;
  • znati da rastavi polinom na činioce;

Racionalni algebarski izrazi

  • Skup realnih brojeva i njegovi podskupovi;
  • Rastavljanje polinoma na činioce;
  • Sabiranje, oduzimanje, množenje i deljenje algebarskih razlomaka;
  • Racionalni izrazi.

 

  • Uraditi jedan test iz realnih brojeva;
  • Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu;
  • Temu realizovati sa 22 časa

 

  • sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.

 

  • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug;
  • znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke;
  • znati da sabira i oduzima vektore i množi ih skalarom;
  • znati stavove o podudarnosti trougla i primenjuje ih;
  • znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze između njih;
  • znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla;
  • znati svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju i konstrukciju centra opisane kružnice oko trougla;
  • znati svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju i konstrukciju centra upisane kružnice u trougao;
  • znati da konstruiše visinu trougla i odredi ortocentar;
  • znati osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu;
  • razlikuje vrste četvorouglova;
  • znati osnovne stavove o paralelogramu i njihovu primenu.

Izometrijske transformacije

  • geometrijski pojmovi i veze između njih;
  • pojam vektora;
  • sabiranje, oduzimanje vektora i množenje vektora skalarom,
  • pojam podudarnosti i primena;
  • značajne tačke trougla;
  • četvorougao.

 

  • insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura;
  • izvesti dokaze najjednostavnijih tvrđenja (npr. tvrđenje o simetrali duži);
  • uraditi jedan seminarski rad na kraju modula (npr. o srednjoj liniji trougla, značajnim tačkama trougla, podeli četvorouglova itd. );
  • temu realizovati sa 21 čas.


 

  • pravilno rešavanje linearnih jednačina i nejednačina i usvajanje pojma linearne funkcije.


 

  • rešavati linearne jednačine;
  • rešavati probleme koji se svode na rešavanje linearnih jednačina;
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju;
  • analizirati grafik linearne funkcije;
  • rešavati linearne nejednačine i grafički prikazuje skup rešenja.

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

  • linearna jednačina;
  • linearna funkcija;
  • linearna nejednačina.


 

  • istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije;
  • uraditi jedan test na kraju teme;
  • temu realizovati sa 18 časova.

Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

 

Razred: drugi

Godišnji fond časova:

74 časa

CILJEVI

ISHODI
Po završetku drugog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • Ponoviti i proširiti znanja vezana za računske operacije sa stepenima i sa korenima.

 

  • znati operacije sa stepenima;

                                1
     • koristiti a-n = ---------- u oba smera;
                              a-n

                                          anb-m
     • znati rešiti oblike (-----------------)-s
                                           cpq-r
         
i njihove kombinacije;

  • primeniti znanje na brojevne izraze;
  • znati uprostiti korene;
  • da sabira i oduzima sliče korene;
  • da koristi pravila u oba smera;
  • da uoči korisnost pretvaranja korena u stepen sa racionalnim eksponentom i obrnuto;
  • znati racionalisati imenilac razlomka;

Stepenovanje i korenovanje

  • Stepen;
  • Koren.

 

  • Insistirati na potpunom razumevanju i primeni operacija sa stepenima radi lakšeg i bržeg rada;
  • izgrađivane predstave o mogućim pravcima izrade zadatka;
  • uraditi test na kraju teme;
  • temu realizovati sa 15 časova.


 

  • Pokazati kako se ranije stečenim znanjem može rešiti kvadratna jednačina;
  • usvojiti razne načine rešavanja kvadratnih jednačina;
  • znati primeniti rešavanje kvadratne jednačine na razna prirodna pitanja koja slede.


 

  • znati rešiti jednostavnije oblike jednačina oblika

       ax2 + bx = 0,ax2 + c = 0

  • rešavati i znati jednačine oblika
    ax2 + bx +c = 0
  • koristiti i znati o diskriminanti;
  • rastaviti jednačinu i primeniti pri skraćivanju razlomaka i rešavanju nejednačine;
  • znati skicirati kvadratnu funkciju;
  • rešiti sistem jedne linearne i jedne kvadratne jednačine;
  • znati kako od iracionalne jednačine transformacijom doći do kvadratne jednačine;

Kvadratna jednačina, nejednačina i funkcija

  • Kvadratna jednačina;
  • kvadratna nejednačina;
  • kvadratna funkcija.


 

  • insistirati na značaju ovog modula ovladavanjem osnovnim tehnikama rešavanja jednačina;
  • dati domaći rad sa što više zadataka radi usavršavanja rutine i tehnike traženja korena jednačine;
  • temu realizovati sa 34 časa.


 

  • Upoznavanje sa pojmom eksponencijalne funkcije i eksponencijalne jednačine;
  • razvijanje logičkog upoređivanja zaključivanja i razmišljanja.


 

  • crtati skice funkcija y = ax, a> 0 i y = ax, a < 0;
  • rešavati zadatke u kojima ima upotrebe znanja iz operacija sa stepenima i operacija sa korenima;
  • rešavati zadatke u kojima se transformacijom izvlačenjem činioca pred zagradu, zadatak svodi na jednostavniji oblik;
  • rešavati zadatke koji se svode na kvadratnu jednačinu;

Eksponencijalna funkcija i jednačina

  • eksponencijalna funkcija;
  • eksponencijalna jednačina.


 

  • Skicirati što više funkcija sa raznim osnovama i spomenuti razne uslove pomeranja funkcije
  • insistirati na ranijim znanjima iz stepena i korena;
  • dati velik broj domaćih zadataka i predložiti da sami grade zadatke;
  • uraditi test na kraju teme;
  • temu realizovati sa 10 časova.


 

  • Upoznavanje sa pojmom eksponencijalne funkcije i eksponencijalne jednačine;
  • razvijanje logičkog upoređivanja zaključivanja i razmišljanja.


 

  • skicirati funkciju y = loga x,0 < a< 1 i y = loga x,a > 1 i znati njene osobine;
  • znati i primenjivati pravila i koristiti ih u oba smera;
  • rešavati jednačine sa upotrebom definicije logaritme;
  • rešavati jednačine upotrebom pravila za logaritmovanje;
  • rešavati jednačine koje postaju kvadratne.

Logaritamska funkcija, logaritamske jednačine

  • y = logax
  • pravila za logaritmovanje


 

  • obratiti pažnju učenicima na znak funkcije;
  • insistirati na razumevanju i upotrebi pravila za logaritmovanje;
  • temu realizovati sa 15 časova.

Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

 

Razred: treći

Godišnji fond časova:

70 časova

CILJEVI

ISHODI
Po završetku trećeg razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • Ponoviti sadržaje koji su poznati i proširiti ih novim znanjima;
  • razumevanje prostornih odnosa;
  • razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja;

 

  • znati upotrebiti sve potrebne obrasce za rešavanje problema;
  • povezati aktuelno gradivo sa ranijim.

Poliedri

  • kocka, kvadar;
  • prizme;
  • piramide;
  • zarubljene piramide.

 

  • insistirati na odnosima između karakterističnih duži u poliedrima;
  • primeniti proporcionalnost;
  • rešavati zadatke sa kvadratnom jednačinom;
  • koristiti trigonometriju pravouglog trougla;
  • temu realizovati sa 20 časova.

 

  • Ponoviti sadržaje koji su poznati i proširiti ih novim znanjima;
  • razumevanje prostornih odnosa;
  • razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja.

 

  • znati upotrebiti sve potrebne obrasce za rešavanje problema;
  • povezati aktuelno gradivo sa ranijim;

Obrtna tela

  • valjak;
  • kupa;
  • zarubljena kupa.

 

  • primeniti proporcionalnost;
  • rešavati zadatke sa kvadratnom jednačinom;
  • koristiti trigonometriju pravouglog trougla;
  • temu realizovati sa 12 časova.

 

 

  • povezivanje geometrijskog i analitičkog načina razmišljanja;
  • sticanje tehničkog znanja za rešavanje geometrijskih problema

 

  • znati geometrijski predstaviti problem koji mu se postavio;
  • znati postaviti algoritam za izradu zadatka;
  • znati odabrati prave obrasce koji ga dovode najbrže do rešenja;
  • znati uslove pod kojima se neka od datih formula koristi.

Analitička geometrija

  • tačka i odnosi među tačkama;
  • razni oblici jednačina prave;
  • odnosi između tačke i prave;
  • odnosi između dve prave;
  • kružnica, kružnica i prave;
  • elipsa, elipsa i prave;
  • hiperbola, hiperbola i prave;
  • parabola, parabola i prava.

 

  • insistirati na geometrijskom razumevanju problema koji se rešavaju;
  • insistirati na algoritamskoj organizaciji rešavanja zadatka;
  • insistirati na konciznosti;
  • temu realizovati sa 28 časova.

 

  • razvoj apstraktnog razmišljanja;
  • sticanje osnovnih znanja o nizovima.

 

  • znati pojmove, kao što su: prvi član, opšti član, razlika i količnik;
  • napisati članove niza kome je poznat opšti član;
  • znati prepoznati kojoj vrsti niza pripada dati niz,
  • rešavati probleme u vezi sa aritmetičkim i geometrijskim nizovima.

Nizovi

  • opšti član niza;
  • zbir članova A-niza;
  • zbir članova G-niza.

 

  • insistirati na određivanju nepoznatih veličina pomoću linearnih jednačina i sistema;
  • temu realizovati sa 10 časova.

Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

 

Razred: četvrti

Godišnji fond časova:

60 časova

CILJEVI

ISHODI
Po završetku četvrtog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • Sticanje znanja o funkciji i njenim osnovnim svojstvima;
  • sticanje znanja o graničnoj vrednosti funkcije;
  • razvijanje apstraktnog mišljenja

 

  • znati odrediti inverznu funkciju linearne funkcije;
  • naći kompoziciju dve linearne funkcije;
  • odrediti oblast definisanosti racionalne, iracionalne i logaritamske funkcije;
  • znati odrediti graničnu vrednost funkcije i primeniti to kod određivanja asimptota.

Funkcije

  • funkcije;
  • granična vrednost f-je;
  • asimptote.

 

  • insistirati na uslovima pod kojima određujemo inverznu funkciju;
  • insistirati na tačnom određivanju oblasti definisanosti i kod određivanja nula funkcije;
  • određivanje leve i desne granične vrednosti funkcije;
  • temu realizovati sa 20 časova

 

  • Unapređivanje apstraktnog načina razmišljanja;
  • sticanje novog znanja o izvodima;
  • primena izvoda pri ispitivanju funkcija

 

  • znati odrediti priraštaj funkcije;
  • znati odrediti izvod nekih elementarnih funkcija po definiciji izvoda;
  • znati određivati izvode funkcija pomoću tablice izvoda;
  • znati odrediti izvod nekih jednostavnijih složenih funkcija;
  • znati ispitati celu racionalnu funkciju drugog i trećeg stepena.

Izvodi

  • izvodi funkcije;
  • ispitivanje funkcije;

 

  • ponoviti operacije sa stepenima korenima, deljenje polinoma, rastavljanje polinoma;
  • obaviti testiranje;
  • insistirati na razumevanju, čitanju grafika funkcije;
  • temu realizovati sa 17 časova


 

  • sticanje osnovnih znanja;
  • razvijanje logičkog mišljenja


 

  • znati osnovne pojmove; elementarni događaj, slučajni događaj i operacije sa njima;
  • znati klasičnu def verovatnoće i znati primeniti elemente kombinatorike na izradu zadataka;
  • znati obraditi uzorak, aritmetičku sredinu, disperziju;
  • znati predstaviti obrađene podatke histogramom i poligonom raspodele.

Kombinatorika, verovatnoća i statistika

  • kombinatorika;
  • verovatnoća;
  • elementi matematičke statistike.


 

  • obratiti pažnju na operacije sa skupovima!
  • raditi jednostavne zadatke iz verovatnoće da bi omogućili upotrebu kombinatorike;
  • temu realizovati sa 23 časa.

Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

 

Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

(za obrazovne profile TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled i
TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

74

 

 

 

 

74

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: prvi


NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Uvod u tehničko crtanje

4

Standardi i njihova primena

8

Osnovi nacrtne geometrije

24

Aksonometrijsko projektovanje

4

Osnove tehničkog crtanja

28

Kompjuterska grafika

6

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u tehničko crtanje

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje značaja tehničkog crtanja za savremenu industrijsku proizvodnju i komunikaciju među ljudima
  • znati šta je tehnički crtež
  • shvatiti značaj tehničkog crteža
  • znati da pravilno koristi i održava pribor za tehničko crtanje
  • značaj tehničkog crteža
  • tehnički crtež
  • pribor za izradu tehničkog crteža
  • svaki učenik mora imati svoje radno mesto i svoj pribor za crtanje

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Standardi i njihova primena

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o standardima i njihovoj primeni u tehničkom crtanju
  • znati šta su standardi
  • upoznati klasifikaciju i označavanje standarda
  • upoznati vrste tehničkih crteža
  • znati šta je razmera
  • znati da koristi razne tipove i debljine linija
  • znati šta je tehničko pismo
  • znati da nacrta i napiše zaglavlje tehničkog crteža
  • standardizacija i standardi
  • vrste tehničkih crteža
  • formati tehničkih crteža
  • razmera na tehničkom crtežu
  • tipovi i debljina linija na tehničkom crtežu
  • tehničko pismo
  • zaglavlja tehničkih crteža
  • vežbati pravilno i racionalno korišćenje pribora za tehničko crtanje
  • pokazati sitne i krupne predmete koje je teško nacrtati u prirodnoj veličini i uvesti pojam razmere
  • pošto se danas za izradu tehničkih crteža sve više koriste računari profesor treba sam da proceni obim vežbanja i pisanja tehničkog pisma
  • koristiti za prikazivanje tehničke crteže
  • (štamparskih mašina, mašina za doradu itd. )

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovi nacrtne geometrije

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o projektovanju kao načinu izrade tehničkog crteža
  • razumeti projektovanje
  • znati vrste projekcija
  • koristiti otogonalno projektovanje za izradu projekcija tačke, duži, lika i predmeta
  • shvatiti prostor i prostorno predstavljanje predmeta
  • razviti osećaj za preciznost, tačnost i urednost
  • vrste projektovanja
  • ortogonalna projekcija
  • orijentacija u prostoru, kvadranti
  • projekcija tačke
  • projekcija duži
  • projekcija lika
  • projekcija (predmeta) tela
  • predstaviti model pravouglog trijedra
  • sadržaj povezati sa drugim predmetima kao što je matematika
  • preporuka je izrada domaćih zadataka (izrada oktanta, model od kartona; crtanje ortogonalnih projekcija matematičkih tela i proizvoljnih predmeta)
  • kontrolu domaćih radova vršiti u prisustvu učenika i ukazati mu na moguće greške

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Aksonometrijsko projektovanje

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • stvaranje osnovnih predstava o prostornom izgledu predmeta
  • razumeti pojam aksonometrijskog projektovanja
  • shvatiti oblik predmeta u prostoru na osnovu aksonometrijske projekcije
  • znati da samostalno uradi aksonometrijsku projekciju nekog predmeta
  • razviti interesovanje za konstruisanje i modeliranje
  • pravougla aksonometrija
  • izometrija
  • vežbati samostalnu izradu aksonometrijskih projekcija proizvoljnih predmeta
  • urađene crteže redovno kontrolisati i upućivati na greške

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnove tehničkog crtanja

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o principima tehničkog crtanja
  • osposobljavanje učenika za čitanje tehničkog crteža
  • osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnijih tehničkih crteža
  • razumeti tehnički crtež
  • znati da čita tehnički crtež
  • umeti da uradi jednostavne tehničke crteže
  • znati osnovne elemente kota
  • znati da unese kote u tehnički crtež
  • znati da kotira nagib i konus
  • znati šta je tolerancija i kako se predstavlja
  • znati šta je kvalitet površine i kako se predstavlja
  • znati da koristi delimičan i pun presek
  • pravouglo projektovanje, potreban broj projekcija
  • kotiranje, elementi kota
  • tolerancija i predstavljanje
  • kvalitet površine i predstavljanje
  • preseci, delimičan i potpun presek
  • samostalna izrada jednostavnijih tehničkih crteža
  • unošenje elemenata kota
  • koristiti modele matematičkih tela i proizvodnih predmeta za izradu tehničkih crteža i kotiranje i na osnovu toga vršiti ocenjivanje učenika
  • koristiti složenije predmete za izradu tehničkog crteža - ovaj rad se može raditi u grupama

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kompjuterska grafika

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje svesti o prednosti korišćenja računara u oblasti tehničkog crtanja nad klasičnim crtanjem
  • upoznavanje značaja računara u oblasti tehničkog crtanja
  • ovladavanje potrebnim veštinama u korišćenju kompjuterske grafike u crtanju
  • shvatiti prednost računara u oblasti tehničkog crtanja
  • upoznati programe za crtanje
  • razviti interesovanje za usavršavanje u ovoj oblasti
  • crtanje i rad sa grafičkim elementima
  • korišćenje teksta u grafičkom okruženju
  • povezati sadržaj sa predmetom informatike

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

Sledeći

Napomene

Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Hemija, nemetali i grafičarstvo ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2014), odnosno 28. avgusta 2014. godine, prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile Tehničar za grafičku pripremu i Tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 21/2004, 11/2005, 3/2007, 2/2008, 2/2013, 4/2013 i 5/2014), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program stručnih predmeta.
Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu opšteobrazovnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada Hemija, nemetali i grafičarstvo ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2014), odnosno 28. avgusta 2014. godine, prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile Tehničar za grafičku pripremu i Tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 21/2004, 11/2005, 3/2007, 2/2008, 2/2013, 4/2013 i 5/2014), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program opšteobrazovnih predmeta.