PRAVILNIKO NAČINU I USLOVIMA PRUŽANJA USLUGE PERSONALNE ASISTENCIJE OSOBAMA SA INVALIDITETOM NA TERITORIJI GRADA LESKOVCA("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 16/2014) |
Ovim Pravilnikom uređuju se način i uslovi pružanja usluge personalne asistencije osobama sa invaliditetom na teritoriji grada Leskovca.
Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Ovom uslugom se obezbeđuje odgovarajuća podrška osobi sa invaliditetom i unapređenje kvaliteta njenog života kroz zadovoljavanje potreba, koje korisnik fizički nije u stanju da zadovolji bez pomoći koja je istovremeno lična i praktična. Usluga personalne asistencije korisnicima pruža mogućnost izbora aktivnosti koje bi im inače bile nedostupne. Ovo je individualno odgovarajuća usluga koja se pruža unutar i izvan kuće korisnika.
Usluga personalne asistencije dostupna je osobama koje zadovoljavaju sledeće kriterijume:
1) punoletnim osobama sa invaliditetom (odnosno starijim od 18 godina),
2) osobama sa invaliditetom sa procenjenim I ili II stepenom podrške, pri čemu, shodno članu 15. Pravilnika o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite:
I stepen podrške - znači da osoba sa invaliditetom nije sposobna da se samostalno brine o sebi i uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, zbog čega joj je potrebno fizičko prisustvo i kontinuirana fizička pomoć drugog lica,
II stepen podrške - znači da osoba sa invaliditetom može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici ali uz podršku i fizičko prisustvo i pomoć drugog lica,
3) osobama koja ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć (shodno Zakonu o socijalnoj zaštiti, član 94),
4) imaju sposobnosti za samostalno donošenje odluka, odnosno potencijal za usvajanje i primenjivanje u praksi modela samostalnog života i upravljanja uslugom,
5) radno su angažovane ili aktivno uključene u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno uključene su u redovni ili individualni obrazovni program.
Osoba koje ima pravo na uslugu personalne asistencije mora istovremeno ispuniti svih pet navedenih uslova. Dodatni kriterijum može biti i procena o porodičnoj situaciji. Pravo prvenstva treba dati osobama sa invaliditetom koje žive same ili u sopstvenoj ili široj porodici čiji članovi nisu više u mogućnosti da im pomognu u aktivnostima svakodnevnog života (stari roditelji i/ili partneri, zaposleni roditelji i/ili partneri i sl.).
Pravo na uslugu personalne asistencije korisnici ostvaruju na osnovu Zakona o socijalnoj zaštiti, a shodno odredbama Pravilnika o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite, Odluke o socijalnoj zaštiti građana na teritoriji grada Leskovca i Pravilnika o načinu i uslovima pružanja usluge personalne asistencije osobama sa invaliditetom na teritoriji grada Leskovca.
Procenu potreba, snaga, rizika, sposobnosti i interesovanja korisnika (shodno članu 13. Pravilnika o minimalnim standardima) vrši stručni radnik uz učešće korisnika i rukovodioca pružaoca usluge, a ako je Centar za socijalni rad uputio korisnika, procena se vrši na osnovu procene Centra.
Da bi stekao pravo na uslugu personalne asistencije korisnik je dužan da dostavi sledeću dokumentaciju:
- kopiju lične karte,
- kopiju rešenja o ostvarivanju prava na pomoć i negu drugog lica,
- kopiju rešenja o ostvarivanju prava na uvećani dodatak na pomoć i negu drugog lica,
- potvrdu odgovarajuće organizacije o radnom ili društvenom angažovanju,
- stručni nalaz stručnog radnika/psihologa odgovarajuće institucije o sposobnosti samostalnog donošenja odluke i upravljanja uslugom.
AKTIVNOSTI USLUGE PERSONALNE ASISTENCIJE
Aktivnosti usluge personalne asistencije usmerene su ka održavanju i unapređenju kvaliteta života korisnika, u zavisnosti od identifikovanih potreba i kapaciteta za samostalno obavljanje određenih aktivnosti, kao i kapaciteta porodice korisnika i dostupnih resursa i po potrebi uključuju:
1) pomoć u održavanju lične higijene i zadovoljavanju osnovnih ličnih potreba (pomoć pri oblačenju i svlačenju, obavljanju fizioloških potreba, kupanju, pranju kose, itd.),
2) pomoć u održavanju higijene stana, obavljanju svakodnevnih aktivnosti i zadovoljavanju osnovnih životnih potreba (obezbeđivanju ishrane, nabavku namirnica, spremanje obroka, hranjenje, održavanju čistoće prostorija i itd.),
3) podizanje, premeštanje (transfer) i pomoć pri kretanju unutar i izvan korisnikove kuće, radnog mesta i mesta gde se odvijaju društvene i obrazovne aktivnosti, pomoć u korišćenju prevoza,
4) pomoć u korišćenju terapeutskih i zdravstvenih usluga i korišćenju i održavanju pomagala,
5) pomoć pri komunikaciji, socijalnim kontaktima i zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba,
6) pomoć pri obavljanju različitih radnih, obrazovnih i društvenih aktivnosti.
Na osnovu identifikovanih potreba i procene dostupnih resursa, pružalac usluge i korisnik određuju obim i vrstu angažovanja personalnog asistenta, odnosno korisnik može koristiti sve ili samo neke od gore navedenih usluga personalnog asistenta.
Aktivnosti usluge personalne asistencije, posebni minimalni strukturalni i funkcionalni standardi usluge ostvaruju se u skladu sa zakonom i odredbama podzakonskih akata kojima se propisuju i bliže uređuju uslovi i standardi pružanja usluga socijalne zaštite.
Pružalac usluge obezbeđuje vođenje evidencije (listu čekanja) i redovno informisanje potencijalnih korisnika o početku korišćenja usluge.
Pružalac usluge sačinjava listu potencijalnih personalnih asistenata, sastavljenu na osnovu definisanih kriterijuma i procedure za regrutovanje, izbor i osnovnu obuku personalnih asistenata.
Sa liste potencijalnih personalnih asistenata, korisnik sam, uz podršku rukovodioca usluge, bira svog personalnog asistenta u skladu sa svojim potrebama.
Pružalac usluge zaključuje ugovor o pružanju usluge, sa korisnikom i sa personalnim asistentom.
Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti, a po potrebi i uloga drugog lica značajnog za korisnika prilikom pružanju usluge.
Informisanje se vrši putem lokalnih medija, u prostorijama pružaoca usluge personalne asistencije i na druge načine, u skladu sa potrebama.
Pružalac usluge ima angažovanog najmanje jednog stručnog radnika (po osnovu ugovora o radu, ugovora o delu, ugovora o volonterskom radu ili protokola o saradnji i sl.)
Neposrednu uslugu personalne asistencije pruža saradnik - personalni asistent.
Personalni asistent ima završenu osnovnu obuku po akreditovanom programu obuke za pružanje usluge personalne asistencije.
Korisnik usluge personalne asistencije ima završenu obuku po osnovnom programu za korišćenje usluge personalne asistencije.
Jedan personalni asistent po pravilu pruža uslugu za jednog korisnika.
Personalni asistent ne može biti član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u pravoj liniji kao ni rođeni brat i sestra, odnosno brat i sestra po ocu ili majci korisnika.
Personalni asistent angažovan je u radu sa jednim korisnikom najmanje 20, a najviše 40 sati nedeljno, prema procenjenim potrebama i kapacitetima korisnika, a u skladu sa odredbama o radnom vremenu iz zakona kojim su uređeni radni odnosi.
Pružalac usluge, korisnik usluge i personalni asistent mogu da se dogovore o preraspodeli radnog vremena personalnog asistenta, prema individualnim potrebama korisnika, a u skladu sa zakonom kojim su uređeni radni odnosi.
Period uzajamnog prilagođavanja korisnika i personalnog asistenta traje najduže 30 dana.
Korisnik usluge i angažovani personalni asistent sačinjavaju individualni nedeljni i mesečni plan rada.
U zavisnosti od procenjenih kapaciteta korisnika i porodice, individualnim planom usluga definišu se dostupne aktivnosti.
U izradi nedeljnog i mesečnog plana rada može učestvovati, odnosno pružati podršku i rukovodilac pružanja usluge i/ili stručni radnik, ili druga značajna osoba za korisnika.
Pružalac usluge kontinuirano prati kvalitet pruženih usluga: najmanje jednom u šest meseci. pružalac usluge sprovodi internu evaluaciju zadovoljstva korisnika pruženim uslugama.
FINANSIRANJE USLUGE PERSONALNE ASISTENCIJE
Finansijska sredstva za pružanje usluge personalne asistencije obezbeđuju se iz budžeta grada Leskovca, od učešća korisnika, od donatora, sponzora, ostalih nivoa vlasti i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Svi korisnici učestvuju u troškovima usluge personalne asistencije, (shodno članu 74. Zakona o socijalnoj zaštiti) u iznosu od 20% od ukupne naknade za tuđu pomoć i negu drugog lica (osnovnog i uvećanog dodatka), a odnosi se na 40 sati angažovanja personalnog asistenta u toku nedelje, u okviru usluge personalne asistencije.
U slučaju manjeg broja sati angažovanja personalnog asistenta, participacija se srazmerno umanjuje.
CENA USLUGE PERSONALNE ASISTENCIJE
Cenu usluge personalne asistencije utvrđuje nadležni organ lokalne samouprave koji finansira uslugu, na osnovu sledećih parametara:
- bruto zarada personalnih asistenata u skladu sa prosečnim zaradama za obavljanje sličnih poslova u uslugama socijalne zaštite,
- troškovi prevoza personalnih asistenata,
- troškovi obuke personalnih asistenata po akreditovanom programu,
- troškovi osnovne obuke korisnika,
- organizacioni troškovi pružaoca usluge personalne asistencije uključujući bruto naknade za rukovodioca usluge i/ili stručnog radnika,
- administrativno/finansijski troškovi pružaoca usluge personalne asistencije, uključujući bruto naknade administrativnog i finansijskog radnika, odnosno knjigovođe.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".