PRAVILNIK

O PRENOSIVOSTI BROJA ZA USLUGE KOJE SE PRUŽAJU PREKO JAVNIH MOBILNIH KOMUNIKACIONIH MREŽA

("Sl. glasnik RS", br. 101/2014)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje treba da ispune operatori, pretplatnici (korisnici) i Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Agencija), u pogledu prenosivosti nacionalnog broja za usluge javne mobilne komunikacione mreže iz Plana numeracije, kao i način prenosa broja i visina naknade za prenos broja.

Operatori su dužni da ostvare međusobnu saradnju i saradnju sa Agencijom u postupku prenosa broja, kao i da se uzdrže od svakog postupanja koje bi za cilj imalo otežavanje ili onemogućavanje prenosa broja.

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) prenosivost broja u smislu ovog pravilnika je mogućnost da pretplatnik (korisnik), na svoj zahtev, prilikom promene operatora, zadrži dodeljeni broj iz Plana numeracije za usluge javne mobilne komunikacione mreže;

2) prenos broja u smislu ovog pravilnika je skup tehničkih i administrativnih postupaka, koji se sprovode u toku realizacije usluge prenosivosti broja, na način propisan ovim pravilnikom;

3) operator je lice koje obavlja ili je ovlašćeno da obavlja delatnost elektronskih komunikacija preko javne mobilne komunikacione mreže, sopstvene ili iznajmljene;

4) operator primalac broja je operator čije će usluge pretplatnik (korisnik) koristiti nakon što se izvrši prenos broja;

5) operator davalac broja je operator koji daje broj u postupku prenosa broja i čije usluge je pretplatnik (korisnik) koristio do trenutka prenosa broja;

6) matični operator broja je operator kome broj iz Plana numeracije za usluge javne mobilne komunikacione mreže pripada na osnovu dozvole za korišćenje numeracije, odnosno ugovora sačinjenog u pisanoj formi, na koji je prethodno Agencija dala saglasnost;

7) pretplatnik (korisnik) u smislu ovog pravilnika je fizičko ili pravno lice koje koristi komunikacione usluge po osnovu zaključenog pretplatničkog ugovora sa operatorom ili na drugi predviđeni način, a kome je za ostvarivanje ovih usluga dodeljen broj;

8) centralna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: centralna baza) predstavlja referentnu bazu podataka koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i omogućava pravovremeno ažuriranje lokalne baze podataka prenetih brojeva i sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja;

9) lokalna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: lokalna baza) se nalazi kod operatora i predstavlja operativnu bazu podataka koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i redovno se ažurira podacima iz centralne baze;

10) predbroj za usmeravanje (routing number) je broj koji služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima, a nalazi se u centralnoj i lokalnim bazama;

11) vremenski okvir je interval u trajanju između 02,00 i 06,00 sati radnim danom, u toku koga se broj koji se prenosi isključuje kod operatora davaoca broja i uključuje kod operatora primaoca broja;

12) "All Call Query" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, pre uspostavljanja svakog poziva, proverava u svojoj lokalnoj bazi da li je pozvani broj prenet. U slučaju da je pozvani broj prenet, na osnovu predbroja za usmeravanje, uspostavlja se poziv direktno prema operatoru primaocu broja;

13) "Query on Release" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, signalizacionom porukom, od strane matičnog operatora broja, biva obavešten da je broj prenet. Po prijemu ove poruke, operator kod koga je započet poziv, usmerava poziv direktno prema operatoru primaocu broja, na osnovu predbroja za usmeravanje, koji dobija upitom u svoju lokalnu bazu;

14) "Onward Routing" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde operator kod koga je započet poziv, usmerava isti prema matičnom operatoru broja, a zatim matični operator broja, ukoliko se radi o prenetom broju, usmerava poziv prema operatoru primaocu broja.

Član 3

Operatori su dužni da svim pretplatnicima (korisnicima), prilikom promene operatora, omoguće zadržavanje njihovog postojećeg broja, osim u slučajevima predviđenim u članu 9. ovog pravilnika.

U cilju realizacije prenosivosti broja operatori su u obavezi da usklade svoje opšte uslove kojima regulišu pružanje usluga sa ovim pravilnikom.

Da bi mogli da prenesu svoj broj korisnici koji nemaju zaključen pretplatnički ugovor (prepaid korisnici) moraju biti registrovani. Pod registracijom korisnika se podrazumeva identifikacija korisnika u skladu sa procedurom operatora. Registracija neregistrovanih prepaid korisnika se može obaviti kod operatora primaoca broja uz davanje na uvid SIM kartice i PUK broja i važećeg identifikacionog dokumenta (lične karte ili putne isprave).

Pretplatnik (korisnik) koji je izvršio prenos broja ne može da ponovo traži prenos istog broja u periodu kraćem od tri meseca od dana kada je izvršen prenos tog broja između operatora.

Pretplatnik ne može od operatora primaoca broja da zahteva prenošenje dodatnih usluga koje je imao kod operatora davaoca broja.

Prepaid korisnik ne može od operatora davaoca da zahteva bilo kakvu naknadu za preostali iznos na svom računu i neiskorišćeni saobraćaj.

Matični operator broja ima pravo da menja pretplatničku numeraciju u skladu sa Planom numeracije uz saglasnost Agencije.

II PODNOŠENJE ZAHTEVA ZA PRENOS BROJA

Član 4

Postupak prenosa broja počinje podnošenjem zahteva za prenos broja operatoru primaocu broja. Ovaj zahtev ujedno se smatra i zahtevom za raskid ugovora između pretplatnika (korisnika) i operatora davaoca broja o korišćenju usluga u vezi sa brojem koji je predmet zahteva za prenos. Ugovor se raskida trenutkom isključenja broja od strane operatora davaoca broja.

Član 5

Zahtev za prenos broja podnosi fizičko lice (za maloletna lica zahtev podnosi roditelj ili staratelj), a za pravno lice osoba na osnovu pisanog ovlašćenja.

Obrazac zahteva za prenos broja nalazi se kod operatora primaoca broja i isti mora da sadrži sledeće podatke:

- podatke o pretplatniku (korisniku):

za fizička lica ime, prezime, JMBG i adresu,

za pravna lica poslovno ime, sedište - adresu, matični broj i PIB;

- broj ili grupu brojeva koji se prenose;

- vrstu pretplatničkog odnosa sa operatorom davaocem broja (prepaid, postpaid)

- naziv operatora davaoca broja;

- naziv operatora primaoca broja;

- datum i vreme podnošenja zahteva;

- datum zahtevanog prenosa unutar propisanog vremenskog okvira realizacije usluge;

- izjavu pretplatnika (korisnika) da se ovaj zahtev ujedno smatra i zahtevom za raskid pretplatničkog odnosa sa operatorom davaocem broja, odnosno zahtevom za prestanak obaveza između operatora davaoca broja i pretplatnika (korisnika) prema opštim uslovima kojima je bio regulisan njihov međusobni odnos;

- izjavu pretplatnika (korisnika) da se obavezuje da će izmiriti sve obaveze prema operatoru davaocu broja, nastale do trenutka prenosa broja, kao i obaveze nastale u toku postupka prenosa broja i sva naknadno dospela potraživanja koja su nastala pre podnošenja zahteva za prenos broja;

- izjavu pretplatnika da prihvata da mu operator primalac broja suspenduje pozive na rok od 30 dana, a potom da ga na zahtev operatora davaoca broja isključi, ukoliko nije izmirio zaostala dugovanja prema operatoru davaocu broja, nastala do trenutka raskida ugovora,

- saglasnost pretplatnika (korisnika) da se njegovi lični podaci prikupljaju, obrađuju i razmenjuju između operatora i centralne baze samo u svrhu realizacije prenosa broja.

Obrazac zahteva za prenos broja potpisuju pretplatnik (korisnik) i službeno lice operatora primaoca broja u najmanje tri primerka. Jedan primerak zadržava pretplatnik (korisnik), drugi se dostavlja operatoru davaocu broja, a treći arhivira operator primalac broja. Obrasci zahteva za prenos broja dostavljaju se operatoru davaocu broja jednom mesečno, krajem meseca za prethodni mesec, a mogu se razmenjivati i češće, saglasno dogovoru između operatora.

Lice koje podnosi zahtev za prenos broja u obavezi je da se identifikuje davanjem na uvid važeće lične karte ili putne isprave.

Lice koje podnosi zahtev za prenos broja koji je vezan pretplatničkim ugovorom u obavezi je da operatoru primaocu broja dostavi kopiju poslednjeg plaćenog dospelog računa, ukoliko operator primalac broja to zahteva.

U toku postupka prenosa broja operatori primalac i davalac broja po pravilu razmenjuju informacije elektronskim putem.

Operator davalac broja po utvrđivanju neizmirenih obaveza dostavlja zahtev za plaćanjem pretplatniku (korisniku) u roku ne kraćem od osam dana i o tome istovremeno obaveštava operatora primaoca broja. Ukoliko korisnik u ostavljenom roku ne izmiri svoje obaveze, odnosno ne dostavi dokaz operatoru primaocu broja o izmirenju obaveza prema operatoru davaocu broja, pretplatniku (korisniku) će se suspendovati korišćenje broja na 30 dana. U slučaju da pretplatnik (korisnik) izmiri svoje obaveze pre isteka roka suspenzije, aktiviraće se korišćenje broja. Ukoliko pretplatnik (korisnik) nije izmirio svoje obaveze u toku trajanja suspenzije od 30 dana, broj će se isključiti trajno. Po isključenju broja i prestanku pružanja usluge od strane operatora primaoca broja, isti će odmah, bez odlaganja, biti vraćen matičnom operatoru. Postupak vraćanja broja se obavlja preko centralne baze.

III POSTUPAK PRENOSA BROJA

Član 6

Zahtev za prenos broja koji je podnet do 14,00 sati radnim danom, smatra se zahtevom podnetim za taj dan. Ukoliko je zahtev podnet posle 14,00 sati, smatra se zahtevom koji je podnet za sledeći radni dan. Operator primalac broja, zahtev za prenos broja, bez odlaganja, elektronskim putem prosleđuje centralnoj bazi i obavezno šalje sledeće podatke:

- podatke o pretplatniku (korisniku) iz člana 5. stav 2. alineja 1.;

- broj ili brojeve koji se prenose;

- vrstu pretplatničkog odnosa;

- nazive operatora davaoca i primaoca broja.

Po prijemu navedenih podataka, centralna baza odgovara operatoru primaocu broja, potvrdom o započetom postupku prenosa broja.

Po dobijanju potvrde o započetom postupku prenosa broja, operator primalac broja prosleđuje operatoru davaocu broja zahtev pretplatnika (korisnika) za prenos broja.

Član 7

Po prijemu zahteva operator davalac broja proverava da li su ispunjeni uslovi za prenos broja i o tome obaveštava operatora primaoca broja i centralnu bazu.

Postupak provere ispunjenosti uslova i slanja obaveštenja iz prethodnog stava ne može trajati duže od dva radna dana od dana kada je operator davalac broja primio zahtev za prenos broja.

Pretplatnik (korisnik) koji je podneo zahtev za prenos broja ima pravo da podnese zahtev za odustajanje od prenosa broja do trenutka dok operator davalac broja ne pošalje obaveštenje operatoru primaocu broja da je prenos odobren. Operator primalac broja je dužan da evidentira datum i vreme podnošenja zahteva za odustajanje od prenosa broja i o tome obavesti operatora davaoca broja i centralnu bazu.

Član 8

Ukoliko su uslovi za prenos broja ispunjeni, operator davalac broja obaveštava operatora primaoca broja i centralnu bazu o prihvatanju zahteva za prenos broja na dan i u vremenskom okviru koji su određeni u zahtevu.

Od trenutka kada je operator davalac broja prihvatio prenos broja, do izvršenja ovog prenosa ne može proći više od dva radna dana.

Operator davalac broja nakon isključenja broja iz zahteva, o tome odmah obaveštava centralnu bazu, nakon čega centralna baza obaveštava primaoca broja.

Operator primalac broja po uključenju broja iz zahteva, o tome odmah obaveštava centralnu bazu.

Po prijemu potvrde da je broj iz zahteva uključen kod operatora primaoca broja, centralna baza se automatski ažurira i podaci su dostupni svim lokalnim bazama.

Član 9

Operator davalac broja može da odbije zahtev za prenos broja ako je:

- zahtev podnelo neovlašćeno lice;

- zahtev za prenos broja netačan ili nepotpun;

- neregistrovan prepaid korisnik;

- utvrđeno da postoje neispunjena dospela dugovanja pretplatnika, uključujući sve obaveze koje proističu iz pretplatničkog ugovora usled prevremenog raskida ugovora prema operatoru davaocu broja;

- broj već u postupku prenosa, ili je od poslednjeg prenosa broja proteklo manje od tri meseca;

- pretplatnik (korisnik) koristio usluge operatora davaoca broja kraće od tri meseca;

- broj ukraden, nepostojeći, privremeno ili trajno isključen kod operatora davaoca broja;

- tražen prenos broja koji je jedan iz vezane serije brojeva ili pripada korisničkoj grupi brojeva kod operatora davaoca broja.

Kada operator davalac broja i pretplatnik (korisnik), koji kod operatora davaoca broja koristi komunikacione usluge po osnovu zaključenog pretplatničkog ugovora ili na drugi predviđeni način, uz saglasnu izjavu volja izvrše promenu ugovornog odnosa ili dela ugovornog odnosa, operator davalac broja to ne može koristiti kao razlog za odbijanje prenosa broja iz stava 1. alineja 6. ovog člana.

U slučaju vezane serije brojeva dozvoljeno je prenošenje pojedinačnih celina kao i pojedinačnih brojeva ukoliko prethodno pretplatnik (korisnik) istupi iz definisane serije vezanih brojeva kod operatora davaoca broja.

U slučaju da se zatraženi broj ne može preneti, operator davalac broja će o razlozima odbijanja prenosa broja obavestiti centralnu bazu i pisanim ili elektronskim putem operatora primaoca broja, u roku od dva radna dana od dana prijema zahteva.

Nakon prijema obaveštenja iz prethodnog stava operator primalac broja će u najkraćem mogućem roku obavestiti pretplatnika (korisnika) o odbijanju zahteva za prenos broja pisanim ili elektronskim putem, odnosno SMS porukom, u skladu sa izabranim načinom obaveštavanja za koji se pretplatnik (korisnik) u pisanoj formi opredelio prilikom podnošenja zahteva za prenos broja.

Ukoliko se pretplatnik (korisnik) opredeli za obaveštenje putem SMS poruke o detaljnim razlozima odbijanja korisnik će moći da se informiše pozivanjem korisničkog servisa operatora primaoca broja.

Član 10

U slučaju da dođe do nepredviđenog kašnjenja u postupku prenosa broja, operator kod koga je došlo do kašnjenja će odmah pristupiti otklanjanju uzroka kašnjenja i o tome obavestiti drugog operatora i centralnu bazu.

Svi operatori su dužni da odmah po uočavanju bilo koje greške u sistemu prenosivosti broja, uključujući i greške u sinhronizaciji, o tome odmah obaveste sve operatore i centralnu bazu i da odmah pristupe otklanjanju uzroka greške.

IV BAZE PODATAKA PRENETIH BROJEVA

Član 11

Bazu podataka prenetih brojeva čini referentna centralna baza Agencije.

Agencija je odgovorna za postavljanje, razvoj, održavanje i finansiranje centralne baze.

Agencija određuje sadržaj i formu podataka, kao i postupak čuvanja i ažuriranja podataka koji se nalaze u centralnoj bazi, vodeći računa o zaštiti podataka o ličnosti.

Agencija utvrđuje način razmene podataka (pristup, interfejse i protokole) između centralne i lokalnih baza, a operatori su dužni da obezbede ispravno i pravovremeno ažuriranje svojih lokalnih baza u skladu sa sadržajem centralne baze.

Član 12

Centralna baza sadrži spisak svih prenetih brojeva. Uz svaki preneti broj pridružuje se predbroj za usmeravanje.

Predbroj za usmeravanje služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima. Sastoji se od prefiksa koji označava da se radi o prenetom broju i ima heksadecimalnu vrednost D, oznake operatora i oznake čvora. Oznaka operatora, sastoji se od dve decimalne cifre i predstavlja broj koji Agencija dodeljuje operatorima. Oznaka čvora sastoji se od dve decimalne cifre i predstavlja broj koji operator može da odredi sam.

Centralna baza sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja iz ovog pravilnika.

V USMERAVANJE POZIVA PREMA PRENETIM BROJEVIMA

Član 13

Pri uspostavljanju telefonske veze koju inicira pretplatnik fiksne telefonije prema prenetom broju mobilne telefonije, fiksna mreža će poziv usmeravati prema matičnom operatoru broja, koristeći metod "Onward Routing", u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama. Ovaj metod će se koristiti do trenutka uvođenja prenosivosti broja za fiksnu telefoniju.

Pri uspostavljanju telefonske veze koju inicira pretplatnik (korisnik) mobilne telefonije, prema prenetom broju mobilne telefonije, koristi se metod "All Call Query", u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).

Prilikom prosleđivanja dolaznog međunarodnog poziva, prema prenetom broju mobilne telefonije, koristi se metod "Query On Release", u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama, ili metod "All Call Query", u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).

Član 14

Operator kod koga je započet poziv, odnosno operator koji je prihvatio dolazni međunarodni ili nacionalni poziv prema prenetom broju, odgovoran je za ispravno usmeravanje tog poziva direktno prema operatoru kod koga se preneti broj nalazi u skladu sa metodama usmeravanja iz člana 13. ovog pravilnika.

Operatori su u obavezi da pozive prema prenetim brojevima usmeravaju na isti način kao i pozive prema brojevima operatora primaoca broja koji nisu preneti.

Principi usmeravanja poziva iz st. 1. i 2. ovog člana odnose se i na zahtev za isporukom tekstualne (SMS), odnosno multimedijalne (MMS) poruke.

Agencija ne snosi odgovornost za pogrešno usmerene pozive prema prenetim brojevima.

VI NAKNADE I PRAVA OPERATORA

Član 15

Operator primalac broja može zahtevati da pretplatnik (korisnik) plati naknadu za uslugu prenosa broja u iznosu do 200,00 dinara. Operator davalac broja ne može zahtevati od pretplatnika (korisnika) naknadu troškova za prenos broja.

Operator primalac broja dužan je da plati naknadu u iznosu od 1000,00 dinara bez poreza na dodatu vrednost, operatoru davaocu broja, po izvršenom prenosu broja.

Član 16

Operatori ne mogu pozive prema prenetim brojevima naplaćivati više od poziva prema neprenetim brojevima za pružanje istih elektronskih komunikacionih usluga.

Ugovorom o interkonekciji operatori ne mogu određivati veće cene za pozive prema prenetim brojevima, u odnosu na pozive prema neprenetim brojevima, koji se upotrebljavaju za pružanje istih elektronskih komunikacionih usluga.

U slučaju poziva koji je inicirao pretplatnik fiksne telefonije prema prenetom broju mobilne telefonije, operator koji je prihvatio poziv u obavezi je da, bez naknade troškova, ispravno usmeri taj poziv direktno prema operatoru kod koga se preneti broj nalazi. Ova obaveza operatora vezana je za period korišćenja metode "Onward Routing" za pozive iz fiksne telefonije prema prenetom broju mobilne telefonije.

Član 17

Matični operator broja ostaje zadužen za dodeljeni broj i kada se taj broj prenese kod operatora primaoca broja i plaća za to odgovarajuću naknadu koja je propisana opštim aktom Agencije.

Operator primalac broja dužan je da matičnom operatoru broja plaća godišnju naknadu u iznosu koji je određen opštim aktom Agencije, za svaki broj koji je kod njega prenet, srazmerno broju dana u godini koliko se dugo taj preneti broj koristi kod operatora primaoca broja.

U slučaju prekida korišćenja prenetog broja, operator primalac broja je dužan da u roku ne dužem od sedam radnih dana od dana deaktiviranja broja obavesti centralnu bazu i matičnog operatora broja.

Član 18

Operatori koji poslovno sarađuju sa operatorima usluga sa dodatom vrednošću u obavezi su da im na njihov zahtev dostavljaju podatke o prenetim brojevima.

U slučaju da matični operator broja ne prosleđuje poruke koje su upućene prema prenetom broju dužan je da na odgovarajući način obavesti operatora usluga sa dodatom vrednošću kod kog operatora se nalazi preneti broj kome je upućena poruka.

VII OBAVEŠTAVANJE PRETPLATNIKA (KORISNIKA)

Član 19

Operatori su dužni da učine javno dostupnim, objavljivanjem u sredstvima javnog informisanja, na svojim Internet stranicama i slično, adrese i radno vreme korisničkih centara (poslovnica) u kojima se primaju zahtevi za prenos brojeva.

Operatori su dužni da informacije o prenetim brojevima i cenama poziva prema tim brojevima učine dostupnim na upit svojim pretplatnicima (korisnicima) preko Internet stranica i davanjem informacija preko pozivnih centara, a mogu se koristiti i drugi vidovi javnog obaveštavanja.

Matični operator je dužan da, svojim pretplatnicima (korisnicima), obezbedi automatsku govornu poruku sledećeg sadržaja: "Pozivate broj koji je prenet kod operatora X. Molimo sačekajte da se uspostavi veza". Ova poruka se ne tarifira. Govorna poruka će inicijalno biti deaktivirana, a na osnovu zahteva svog pretplatnika (korisnika) operator ovu poruku može aktivirati ili ponovo deaktivirati, s tim što ovaj zahtev za svoj broj ne može podneti pretplatnik (korisnik) kome je izvršen prenos broja.

VIII PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

Član 20

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o prenosivosti broja u javnim mobilnim telekomunikacionim mrežama ("Službeni glasnik RS", broj 5/10).

Član 21

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".