ODLUKAO NAČINU OBAVLJANJA POSLOVA IZMEĐU NARODNE BANKE SRBIJE I UPRAVE ZA TREZOR PREKO SISTEMA KONSOLIDOVANOG RAČUNA TREZORA ZA DEVIZNA SREDSTVA("Sl. glasnik RS", br. 112/2014) |
1. Ovom odlukom uređuje se način obavljanja poslova između Narodne banke Srbije i Ministarstva finansija - Uprave za trezor (u daljem tekstu: Uprava) preko sistema konsolidovanog računa trezora za devizna sredstva (u daljem tekstu: sistem konsolidovanog računa trezora).
Račun sistema konsolidovanog računa trezora vodi se kod Narodne banke Srbije.
2. Na računu sistema konsolidovanog računa trezora vode se devizna sredstva korisnika sredstava budžeta Republike Srbije, korisnika sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje i korisnika sredstava budžeta lokalne vlasti, kao i drugih korisnika javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora a čiji se devizni računi vode kod Uprave (u daljem tekstu: korisnici javnih sredstava).
Narodna banka Srbije poslove platnog prometa sa inostranstvom za korisnike javnih sredstava obavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje devizno poslovanje i propisima kojima se uređuje obavljanje platnog prometa sa inostranstvom.
3. Radi obavljanja poslova iz tačke 2. ove odluke, Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja naloge platnog prometa sa inostranstvom koje prima od korisnika javnih sredstava (u daljem tekstu: nalog) i skeniranu prateću dokumentaciju (u daljem tekstu: dokumentacija).
Uprava nalog i dokumentaciju dostavlja Narodnoj banci Srbije elektronski, a izuzetno, ako to iz tehničkih razloga nije moguće - dostavlja ih u papirnom obliku.
Nalog potpisuje lice ovlašćeno za elektronsko potpisivanje naloga koje je u kartonu deponovanih potpisa ovlašćeno za raspolaganje deviznim sredstvima na računu sistema konsolidovanog računa trezora.
Uprava je odgovorna za to da dokumentacija koja je Narodnoj banci Srbije dostavljena uz nalog odgovara originalnoj dokumentaciji koju su korisnici javnih sredstava dostavili Upravi.
4. Ako na osnovu dokumentacije utvrdi da nalog nije u skladu s propisima iz tačke 2. stav 2. ove odluke - Narodna banka Srbije ne izvršava taj nalog i o tome obaveštava Upravu.
5. Narodna banka Srbije naloge čuva najmanje deset godina od dana njihovog izvršenja, u obliku pogodnom za dokazivanje.
6. Narodna banka Srbije i Uprava, radi obavljanja poslova iz ove odluke, elektronski razmenjuju podatke porukama, čiji se format i namena, kao i terminski plan za njihovu razmenu, utvrđuju uputstvom Narodne banke Srbije koje se objavljuje na internet prezentaciji Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: Uputstvo).
Plaćanja i naplate po tekućim i kapitalnim poslovima
7. Kad se plaćanje vrši prema inostranstvu, nakon izvršene formalne kontrole naloga kojim se vrši plaćanje i za čije su izvršenje obezbeđena sredstva - Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja taj nalog s dokumentacijom.
8. Narodna banka Srbije, posle prijema naloga i dokumentacije, proverava formalnu ispravnost naloga, a naročito proverava da li nalog sadrži podatke utvrđene Uputstvom i da li su obezbeđena sredstva na računu sistema konsolidovanog računa trezora dovoljna za izvršenje naloga, te proverom dokumentacije utvrđuje da li je plaćanje prema inostranstvu u skladu s propisima kojima se uređuje devizno poslovanje.
9. Ako su ispunjeni uslovi iz tačke 8. ove odluke, Narodna banka Srbije izvršava nalog u roku koji je utvrđen ugovorom o otvaranju i vođenju računa sistema konsolidovanog računa trezora.
10. Ako utvrdi da nalog nije formalno ispravan, da obezbeđena sredstva nisu dovoljna za izvršenje naloga, da nije dostavljena odgovarajuća dokumentacija ili da dostavljena dokumentacija nije usklađena s nalogom - Narodna banka Srbije obaveštava Upravu da je potrebno otkloniti uočenu nepravilnost.
Nakon što Uprava postupi u skladu sa obaveštenjem iz stava 1. ove tačke i dostavi ispravan nalog - Narodna banka Srbije taj nalog izvršava u roku iz tačke 9. ove odluke.
Narodna banka Srbije obaveštava Upravu da je nalog izvršen najkasnije narednog radnog dana od dana izvršenja naloga.
11. Kad na svom deviznom računu kod strane banke primi naplatu za korisnika javnih sredstava - Narodna banka Srbije o tome obaveštava Upravu, nakon čega Uprava obaveštava Narodnu banku Srbije o osnovu naplate i daje nalog kojim se sredstva odobravaju na račun sistema konsolidovanog računa trezora.
Posle ispunjenja uslova iz stava 1. ove tačke, Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja nalog o rasporedu sredstava primljenih po naplati.
12. Narodna banka Srbije proverava formalnu ispravnost obaveštenja i naloga iz tačke 11. ove odluke, a naročito proverava da li sadrže podatke utvrđene Uputstvom.
13. Ako su nalozi iz tačke 11. ove odluke primljeni u toku radnog dana do 14,30 časova - Narodna banka Srbije odobrava sredstva istog radnog dana, a ako su primljeni posle 14,30 časova - odobrava ih najkasnije narednog radnog dana.
14. Ako Narodna banka Srbije utvrdi da nalozi iz tačke 11. ove odluke nisu formalno ispravni, odmah o tome obaveštava Upravu.
Nakon što Uprava dostavi ispravne naloge iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije ih izvršava u rokovima utvrđenim u tački 13. ove odluke i o tome obaveštava Upravu najkasnije narednog radnog dana od dana prijema ispravnih naloga.
Plaćanja po kreditnim poslovima sa inostranstvom po kojima je Republika Srbija dužnik ili garant, a Narodna banka Srbije agent
15. Narodna banka Srbije - po pravilu 30 dana pre datuma plaćanja obaveze, a najkasnije posle prijema zahteva za plaćanje od kreditora - obaveštava Upravu o obavezama koje dospevaju po kreditnim poslovima sa inostranstvom po kojima je Republika Srbija dužnik ili garant.
Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja nalog za plaćanje obaveza iz stava 1. ove tačke dva radna dana pre dospeća tih obaveza.
Na izvršenje naloga iz stava 2. ove tačke shodno se primenjuju odredbe tač. od 7. do 10. ove odluke.
Uplate i isplate u efektivnom stranom novcu
16. Kad se isplata vrši u efektivnom stranom novcu - Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja nalog i dokumentaciju za tu isplatu, a Narodna banka Srbije, posle prijema ovog naloga, proverava njegovu ispravnost, a naročito proverava da li sadrži podatke utvrđene Uputstvom i da li su obezbeđena sredstva za njegovo izvršenje, te proverom dokumentacije utvrđuje da li je isplata, odnosno plaćanje izvršeno u skladu s propisima.
Ako se efektivni strani novac za isplatu iz stava 1. ove tačke obezbeđuje s deviznog računa korisnika javnih sredstava, dokumentacija se Narodnoj banci Srbije dostavlja istovremeno s nalogom za ovu isplatu, a ako se obezbeđuje kupovinom - dostavlja se istovremeno s nalogom za konverziju valute.
17. Narodna banka Srbije izvršava nalog za isplatu iz tačke 16. ove odluke ako su ispunjeni uslovi iz te tačke.
Narodna banka Srbije vrši isplatu efektivnog stranog novca na dan utvrđen u nalogu iz stava 1. ove tačke, a najkasnije u roku od pet radnih dana od dana podnošenja tog naloga.
Ako je nalog iz stava 1. ove tačke primljen u toku radnog dana do 14,30 časova, isplata efektivnog stranog novca može se izvršiti istog radnog dana.
18. Ako utvrdi da nalog za isplatu iz tačke 16. ove odluke nije ispravan, da nisu obezbeđena sredstva za njegovo izvršenje, da nije dostavljena odgovarajuća dokumentacija ili da dostavljena dokumentacija nije usklađena s tim nalogom - Narodna banka Srbije obaveštava Upravu o utvrđenoj neusklađenosti.
Uprava može neusklađenost utvrđenu u smislu stava 1. ove tačke otkloniti do 14,30 časova ako se efektivni strani novac isplaćuje tog radnog dana, odnosno do 15,30 časova ako se isplaćuje u roku iz tačke 17. stav 2. ove odluke.
Ako Uprava ne postupi u skladu sa stavom 2. ove tačke - Narodna banka Srbije uplaćenu dinarsku protivvrednost za obezbeđenje izvršenja naloga iz stava 1. te tačke vraća na kraju tog radnog dana.
19. Kad se uplata vrši u efektivnom stranom novcu - Uprava Narodnoj banci Srbije dostavlja nalog za tu uplatu, kao i dokumentaciju ako je propisana, a Narodna banka Srbije, posle prijema ovog naloga, proverava njegovu ispravnost, a naročito proverava da li sadrži podatke utvrđene Uputstvom, te proverom dokumentacije utvrđuje da li je uplata izvršena u skladu s propisima.
20. Narodna banka Srbije prijem efektivnog stranog novca vrši na osnovu naloga iz tačke 19. ove odluke koji ispunjava uslove iz te tačke, na dan utvrđen u ovom nalogu, a najkasnije u roku od deset radnih dana od dana podnošenja tog naloga.
Ako je nalog iz stava 1. ove tačke primljen u toku radnog dana do 14,30 časova, prijem efektivnog stranog novca može se izvršiti istog dana.
21. Ako Narodna banka Srbije utvrdi da nisu ispunjeni uslovi iz tačke 19. ove odluke - o tome obaveštava Upravu.
Uprava može otkloniti neispunjenost uslova iz stava 1. ove tačke do 14,30 časova ako se efektivni strani novac prima u toku istog radnog dana, odnosno do 15,30 ako se prima u roku iz tačke 20. ove odluke.
22. Narodna banka Srbije neće izvršiti nalog kojim se vrši uplata efektivnog stranog novca ako iznos i vrsta efektivnog stranog novca koji se predaje Narodnoj banci Srbije ne odgovaraju iznosu i vrsti koji su naznačeni u tom nalogu.
23. U slučaju hitne isplate, odnosno prijema efektivnog stranog novca o kojima je Uprava obavestila Narodnu banku Srbije, sve aktivnosti propisane tač. od 16. do 22. ove odluke završavaju se radnim danima do 15,30 časova.
24. Narodna banka Srbije vrši isplatu i prijem efektivnog stranog novca u filijalama Narodne banke Srbije u Beogradu, Nišu, Novom Sadu, Kragujevcu i Užicu, i to svakog radnog dana od 9,00 do 15,30 časova.
U slučaju iz tačke 23. ove odluke, isplatu i prijem efektivnog stranog novca vrši isključivo Narodna banka Srbije - Sektor za poslove s gotovinom, i to radnim danima do 16,00 časova.
Narodna banka Srbije može, izuzetno, izmeniti mesta isplate i prijema efektivnog stranog novca, o čemu obaveštava Upravu.
25. Ovlašćeno lice naznačeno u nalozima iz tač. 16. i 19. ove odluke dužno je da, pri preuzimanju, odnosno uplati efektivnog stranog novca, ovlašćenom licu Narodne banke Srbije da na uvid ličnu ispravu, radi identifikacije. U suprotnom, Narodna banka Srbije neće izvršiti isplatu, odnosno neće dozvoliti preuzimanje efektivnog stranog novca.
Pod ovlašćenim licem naznačenim u nalozima iz tač. 16. i 19. ove odluke podrazumeva se lice koje je Uprava označila u tim nalozima kao lice koje će preuzeti, odnosno uplatiti efektivni strani novac.
Pod ovlašćenim licem Narodne banke Srbije iz stava 1. ove tačke podrazumeva se zaposleni u Narodnoj banci Srbije koji je ovlašćen da predaje, odnosno preuzima efektivni strani novac.
26. Narodna banka Srbije, pri uplati/isplati efektivnog stranog novca ovlašćenom licu iz tačke 25. stav 2. ove odluke, izdaje odgovarajuću potvrdu o izvršenoj primopredaji ovog novca, koju potpisuje to ovlašćeno lice, kao i ovlašćeno lice iz stava 3. te tačke.
27. Narodna banka Srbije prima i isplaćuje efektivni strani novac - novčanice u vrstama valuta efektivnog stranog novca koje su utvrđene odlukom o vrstama deviza i efektivnog stranog novca koje se kupuju i prodaju na deviznom tržištu.
28. Narodna banka Srbije prima opticajni efektivni strani novac, pod kojim se podrazumeva i efektivni strani novac koji se povlači iz opticaja a koji Narodna banka Srbije primi najkasnije 30 dana pre ovog povlačenja.
Narodna banka Srbije će, nakon dobijanja obaveštenja banke emitenta o povlačenju pojedinih novčanica iz opticaja, o tome obavestiti Upravu.
Narodna banka Srbije neće primati oštećeni i vanopticajni efektivni strani novac.
Ako pri obradi primljenog efektivnog stranog novca utvrdi postojanje novčanice za koju se sumnja da je falsifikovana - Narodna banka Srbije postupa u skladu sa odlukom kojom se uređuje način postupanja s novčanicama i kovanim novcem za koje se sumnja da su falsifikovani i ta transakcija se ne izvršava.
Kupovina i prodaja deviza i efektivnog stranog novca
29. Uprava dostavlja Narodnoj banci Srbije naloge za kupovinu deviza, odnosno efektivnog stranog novca za koje su obezbeđena dinarska sredstva, kao i naloge za prodaju deviza, odnosno efektivnog stranog novca do iznosa deviznog pokrića na računu sistema konsolidovanog računa trezora.
Narodna banka Srbije pri kupovini i prodaji deviza i efektivnog stranog novca primenjuje kupovne i prodajne kurseve iz svoje važeće kursne liste, odnosno zvanični srednji kurs dinara iz važeće kursne liste ako je to utvrđeno međunarodnim ugovorima/sporazumima kojima se odobravaju donacije ili krediti za finansiranje budžetskog deficita (podrška budžetu).
30. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu obavljanja poslova između Narodne banke Srbije i Uprave za trezor preko sistema konsolidovanog računa trezora za devizna sredstva ("Službeni glasnik RS", broj 46/14).
31. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije" i primenjuje se od 28. septembra 2015. godine.