ODLUKAO UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE CENE PRISTUPA SISTEMU ZA TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA I DERIVATA NAFTE PRODUKTOVODIMA("Sl. glasnik RS", br. 93/2012, 123/2012 i 116/2014) |
1. Donosi se Metodologija za određivanje cene pristupa sistemu za transport nafte naftovodima i derivata nafte produktovodima (u daljem tekstu: Metodologija), koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.
2. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport nafte naftovodima i Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport nafte naftovodima ("Službeni glasnik RS", br. 68/06, 1/07, 116/08, 92/10 i 45/11) i Odluka o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport derivata nafte produktovodima i Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za transport derivata nafte produktovodima ("Službeni glasnik RS", broj 68/06).
3. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu 1. oktobra 2012. godine.
Samostalna odredba Odluke
o izmeni
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za transport nafte naftovodima i derivata nafte produktovodima
("Sl. glasnik RS", br. 123/2012)
2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE CENE PRISTUPA SISTEMU ZA TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA I DERIVATA NAFTE PRODUKTOVODIMA
Ovom metodologijom se određuju uslovi i način utvrđivanja maksimalne visine prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima i uslovi i način utvrđivanja maksimalne visine prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta derivata nafte produktovodima (u daljem tekstu: energetski subjekt), kriterijumi i pravila za raspodelu tog prihoda, elementi za obračun (u daljem tekstu: tarifni elementi) i način obračuna usluge transporta nafte naftovodima, odnosno transporta derivata nafte produktovodima, tarife za obračun cene pristupa sistemu za transport nafte naftovodom i tarife za obračun cene pristupa sistemu za transport derivata nafte produktovodima i način njihovog izračunavanja, kao i način, postupak i rokovi za dostavljanje dokumentacije i vrsta dokumentacije koju energetski subjekt dostavlja Agenciji za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija).
Metodologija se bazira na mehanizmu kontrole cene pristupa sistemu za transport nafte naftovodima i na mehanizmu kontrole cene pristupa sistemu za transport derivata nafte produktovodima primenom metode regulacije "troškovi plus", kojom se energetskom subjektu određuje maksimalna visina prihoda za regulatorni period, odnosno cena pristupa sistemu kojom se obezbeđuje:
1) pokrivanje opravdanih troškova poslovanja, kao i odgovarajući prinos na angažovana sredstva i investicije u obavljanju delatnosti transporta nafte naftovodima ili transporta derivata nafte produktovodima, kojima se obezbeđuje kratkoročna i dugoročna sigurnost snabdevanja, odnosno održivi razvoj sistema;
2) podsticanje ekonomske i energetske efikasnosti;
3) nediskriminacija, odnosno jednak položaj za korisnike sistema i
4) sprečavanje međusobnog subvencionisanja između pojedinih delatnosti koje obavlja energetski subjekt i između pojedinih korisnika sistema.
Pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju sledeće značenje:
Deonica naftovoda ili produktovoda |
Tehničko-tehnološka celina koja služi za transport nafte naftovodom ili transport derivata nafte produktovodom i na koju je moguće alocirati sve elemente pripadajućeg maksimalno odobrenog prihoda; |
|
Maksimalno odobreni prihod |
Maksimalan iznos prihoda energetskog subjekta u regulatornom periodu kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem regulisane energetske delatnosti i odgovarajući prinos na angažovana sredstva i investicije; |
|
Tarifni elementi |
Obračunske veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji je određen za regulatorni period u skladu sa ovom metodologijom; |
|
Info-pravila |
Skup energetskih i ekonomskih podataka sistematizovanih u tabelama koji se dostavljaju Agenciji u cilju njenog redovnog izveštavanja i prilikom podnošenja odluke o ceni pristupa sistemu na saglasnost i |
|
Regulatorni period |
Vremenski period u trajanju od jedne kalendarske godine - u daljem tekstu u formulama i objašnjenjima formula označen sa t. |
Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u Zakonu o energetici ("Službeni glasnik RS", br. 57/11 i 80/11 - ispravka).
Pri izračunavanju prema formulama u ovoj metodologiji, sve vrednosti koje se izražavaju u procentima se dele sa 100.
IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA - TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA
Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta se obračunava na osnovu opravdanih troškova poslovanja i odgovarajućeg prinosa na angažovana sredstva i investicije u obavljanju delatnosti transporta nafte naftovodima.
Ocena opravdanosti troškova se vrši prema prirodi konkretnog troška sagledavanjem njegove svrsishodnosti, proverom količina i cene kojom je izazvan konkretan trošak, uporednom analizom troškova energetskog subjekta zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima energetskih subjekata koji obavljaju istu energetsku delatnost u okruženju (benchmarking).
IV.1. Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi
Zajedničkim operativnim troškovima se smatraju operativni troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja energetskog subjekta koji pored delatnosti transporta nafte naftovodima obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.
Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva (nematerijalna ulaganja osim goodwill-a, nekretnine, postrojenja i oprema) energetskog subjekta koja su neophodna za funkcionisanje energetskog subjekta koji pored delatnosti transporta nafte naftovodima obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koja se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.
Zajedničkim troškovima amortizacije se smatraju troškovi amortizacije zajedničkih sredstava nastali radi omogućavanja funkcionisanja energetskog subjekta koji pored delatnosti transporta nafte naftovodima obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.
Zajedničkim ostalim prihodima se smatraju ostali prihodi ostvareni angažovanjem zajedničkih resursa energetskog subjekta koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.
Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi se raspoređuju na delatnost transporta nafte naftovodima za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihodi na druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa opštim aktom o računovodstvu i računovodstvenim politikama energetskog subjekta i objektivnim kriterijumima.
IV.2. Obračun maksimalno odobrenog prihoda
Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima, vrši se primenom sledeće formule:
MOPt = OTt + At + PPCKt * RSt - OPt + KEt
gde su:
MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima, u periodu t (u dinarima);
OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima);
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);
PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %);
RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima);
OPt - ostali prihodi u periodu t (u dinarima) i
KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).
Ukoliko je stepen iskorišćenosti sistema za transport nafte naftovodima manji od minimalnog stepena iskorišćenosti sistema, obračunava se usklađeni maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima, i to na sledeći način:
a) Za sisteme sa projektovanim kapacitetom preko sedam miliona tona godišnje, minimalni stepen iskorišćenosti sistema za transport nafte naftovodima iznosi 20% a usklađeni maksimalno odobreni prihod obračunava se primenom sledeće formule:
UMOPt = MOPt * (3,00 * SITSt + 0,40)
gde su:
UMOPt - usklađeni maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima u periodu t (dinara) i
SITSt - stepen iskorišćenosti kapaciteta transportnog sistema u periodu t.
b) Za sisteme sa projektovanim kapacitetom do sedam miliona tona godišnje, minimalni stepen iskorišćenosti sistema za transport nafte naftovodima iznosi 40%, a usklađeni maksimalno odobreni prihod obračunava se primenom sledeće formule:
UMOPt = MOPt * (1,50 * SITSt + 0,40)
gde su:
UMOPt - usklađeni maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima u periodu t (dinara) i
SITSt - stepen iskorišćenosti kapaciteta transportnog sistema u periodu t.
Stepen iskorišćenosti kapaciteta transportnog sistema u periodu t se izračunava na osnovu formule:
SITSt = IKTt-1 /PKTt
gde su:
IKTt-1 - iskorišćeni kapacitet transportnog sistema, utvrđen kao transportovana količina nafte u periodu t-1 (u tonama) po deonicama i
PKTt - projektovani godišnji kapacitet transportnog sistema po deonicama (u tonama/godini).
Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima i čine ih:
1) troškovi materijala;
2) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi;
3) troškovi proizvodnih usluga;
4) nematerijalni troškovi i
5) deo rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih, a koji se isplaćuju u regulatornom periodu.
U ovim operativnim troškovima sadržani su i:
- operativni troškovi sredstava pribavljenih bez naknade i
- regulatorna naknada koja čini deo cene za pristup sistemu za transport nafte naftovodima.
Regulatorna naknada se utvrđuje na osnovu formule:
RNt = 0,9% * (UOTt+ At + PPCKt * RSt)
gde je:
RNt - regulatorna naknada u periodu t (u dinarima);
UOTt - operativni troškovi utvrđeni pre uključivanja troška regulatorne naknade u periodu t (u dinarima);
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);
PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %) i
RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima).
Izuzetno od odredbe stava 3. ovog pododeljka, regulatorna naknada u 2014. godini se određuje na osnovu procenta 0,75% u formuli.
Troškovi amortizacije predstavljaju opravdane troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima, pri čemu se u troškove amortizacije uključuju i troškovi amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade.
Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava na početku regulatornog perioda i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu.
Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.
Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku.
Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:
At = APSt + AASt
gde su:
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);
APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima) i
AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).
Regulisana sredstva predstavljaju neto vrednost nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme koja su angažovana u obavljanju delatnosti transporta nafte naftovodima, izuzimajući:
- neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade, kao što su donacije, učešće trećih lica u izgradnji sistema za transport nafte naftovodima i slično i
- neto vrednost nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku, koja se ne aktiviraju u regulatornom periodu ili koja nisu opravdana i/ili efikasna.
Opravdanost i efikasnost investicija radi potrebe razvoja sistema za transport nafte naftovodima, u cilju zadovoljavanja porasta potražnje za naftom, otklanjanja zagušenja u mreži kao i povećanja sigurnosti i kvaliteta snabdevanja se utvrđuju na osnovu:
- tehničko-tehnoloških, ekonomskih i drugih parametara i pokazatelja opravdanosti i efikasnosti ulaganja i
- usklađenosti ulaganja sa godišnjim programom, odnosno planom poslovanja i planom razvoja sistema za transport nafte naftovodima energetskog subjekta.
Regulisana sredstva su osnovica za obračun prinosa na angažovana sredstva koji energetski subjekt može da ostvari u regulatornom periodu.
Vrednost regulisanih sredstava obračunava se kao aritmetička sredina vrednosti regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda i vrednosti regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda prema sledećoj formuli:
RSt = (PRSt + KRSt) / 2
gde su:
RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima);
PRSt - vrednost regulisanih sredstava na početku perioda t (u dinarima) i
KRSt - vrednost regulisanih sredstava na kraju perioda t (u dinarima).
Vrednost regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:
PRSt = PNVSt - PSBNt - PNSUPt
gde su:
PNVSt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina postrojenja i opreme na početku regulatornog perioda (u dinarima);
PSBNt - neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade na početku regulatornog perioda (u dinarima) i
PNSUPt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih na početku regulatornog perioda, a koja neće biti aktivirana u regulatornom periodu ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).
Vrednost regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:
KRSt = PRSt - ARSt + ΔSUPt - NOPSt - ΔSBNt - ΔNSUPt
gde su:
ARSt - troškovi amortizacije regulisanih sredstava koji ne uključuju troškove amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade u regulatornom periodu koji se obračunavaju na način definisan ovom metodologijom (u dinarima);
ΔSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih u periodu t, uvećana za neto vrednost nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih na početku regulatornog perioda, a koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima);
NOPSt - neto vrednost sredstava koja su otuđena i/ili trajno povučena iz upotrebe u periodu t (u dinarima);
ΔSBNt - promena vrednosti sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t (u dinarima) i
ΔNSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih, koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).
IV.2.4. Stopa prinosa na regulisana sredstva
Stopa prinosa na regulisana sredstva utvrđuje se kao ponderisana prosečna cena kapitala energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima.
Ponderisana prosečna cena kapitala je ponderisani prosek stope prinosa na sopstveni kapital i ponderisane prosečne stope prinosa na pozajmljeni kapital, prema ponderima od 0,4 za sopstveni kapital i 0,6 za pozajmljeni kapital i obračunava se pre oporezivanja prema sledećoj formuli:
PPCKt = (0,4 * CSKt) / (1 - SPt) + 0,6 * CPKt,
gde su:
PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %);
CSKt - cena sopstvenog kapitala posle oporezivanja u periodu t (u %);
SPt - stopa poreza na dobit prema važećim zakonskim propisima u periodu t (u %) i
CPKt - ponderisana prosečna cena pozajmljenog kapitala u periodu t (u %).
Cena sopstvenog kapitala posle oporezivanja treba da odražava specifični rizik energetskog subjekta, rizik zemlje i preovlađujuće uslove pribavljanja kapitala na finansijskom tržištu u regulatornom periodu.
Pozajmljeni kapital u smislu ovog pododeljka predstavlja zbir dugoročnih obaveza i kratkoročnih finansijskih obaveza kojima se finansiraju regulisana sredstva.
Cena pozajmljenog kapitala se računa kao ponderisana prosečna kamatna stopa na ukupno pozajmljena sredstva, pri čemu se kao ponderi uzimaju učešća pozajmljenih sredstava u ukupno pozajmljenim sredstvima. Cena pozajmljenog kapitala se priznaje do nivoa cene obazrivo i racionalno pozajmljenih sredstava.
Ostali prihodi su prihodi ostvareni angažovanjem resursa namenjenih obavljanju delatnosti transporta nafte naftovodima, kao što su: prihodi po osnovu tranzita, prihodi od aktiviranja učinaka i robe, prihodi od prodaje regulisanih sredstava, prihodi po osnovu izdavanja odobrenja sa uslovima za izvođenje radova u zaštitnom pojasu cevovoda, prihodi po osnovu naknađenih šteta i drugi prihodi.
Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se umanjuje ili uvećava maksimalno odobreni prihod za regulatorni period (t), za iznos odstupanja ostvarenog prihoda po osnovu realizovanih tarifnih elementa i regulisanih cena na koje je data saglasnost za t-2 regulatorni period od opravdanog prihoda za t-2 regulatorni period obračunatog na način utvrđen ovom metodologijom, a na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda ostvarenih u t-2 regulatornom periodu, odnosno u prethodnim regulatornim periodima za koje korekcija nije izvršena.
Korekcioni element se obračunava prema sledećoj formuli:
KEt = (OPPRt-2 - OPRt-2) * (1 + I t-2)
gde su:
KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima),
OPPRt-2 - opravdani prihod po osnovu obavljanja energetske delatnosti u periodu t-2, obračunat u skladu sa ovom metodologijom na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda (u dinarima),
OPRt-2 - ostvareni prihod po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost za period t-2 (u dinarima),
It-2 - indeks potrošačkih cena u Republici Srbiji u periodu t-2, prema objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike (u %).
U slučaju iz st. 1. i 2. ovog pododeljka, korekcioni element se ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prva dva regulatorna perioda.
Ako energetski subjekt prilikom podnošenja odluke o ceni pristupa sistemu za transport nafte naftovodima na saglasnost Agenciji, raspolaže podacima o ostvarenim energetskim veličinama i finansijskim izveštajima za t-1 regulatorni period, korekcioni element se izračunava na osnovu podataka iz t-1 regulatornog perioda, odnosno prethodnih regulatornih perioda za koje korekcija nije izvršena. U ovom slučaju, korekcioni element se ne primenjuje prilikom obračuna maksimalno odobrenog prihoda za prvi regulatorni period.
U slučaju da se regulisane cene nisu primenjivale od početka regulatornog perioda, korekcioni element se obračunava samo za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, pod uslovom da energetski subjekt raspolaže finansijskim izveštajima za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale. Kada energetski subjekat ne raspolaže finansijskim izveštajima za deo regulatornog perioda u kome su se regulisane cene primenjivale, ostvareni prihod se obračunava za deo regulatornog perioda u kome se nisu primenjivale regulisane cene, primenom regulisanih cena.
Prvi regulatorni period u smislu ovog pododeljka je kalendarska godina u kojoj su primenjene regulisane cene tog energetskog subjekta za pristup sistemu, obrazovane u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast energetike.
IV.3. Transport nafte naftovodima koji sadrže dve ili više zasebnih deonica
Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodom, ako sistem za transport sadrži dve ili više zasebnih deonica, obračunava se za svaku zasebnu deonicu sistema na način utvrđen ovom metodologijom, pri čemu se alokacija zajedničkih troškova i sredstava na nivou celokupnog sistema za transport nafte naftovodima, vrši na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa opštim aktom o računovodstvu i računovodstvenim politikama energetskog subjekta i objektivnim kriterijumima.
Maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta po osnovu obavljanja energetske delatnosti transporta nafte naftovodima, izračunava se kao zbir maksimalno odobrenih prihoda zasebnih deonica sistema za transport nafte naftovodima.
V ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA - TRANSPORT DERIVATA NAFTE PRODUKTOVODIMA
V.1. Obračun maksimalno odobrenog prihoda
Obračun maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti transporta derivata nafte produktovodima, vrši se primenom sledeće formule:
MOPt = OTt + At + PPCKt * RSt - OPt + TGt + KEt + PRt
gde su:
MOPt - maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti transporta derivata nafte produktovodima u periodu t (u dinarima);
OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima);
At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);
PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %);
RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima);
OPt - ostali prihodi u periodu t (u dinarima);
TGt - troškovi za nadoknadu gubitaka u sistemu za transport derivata nafte produktovodima u periodu t (u dinarima);
KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima) i
PRt - pripadajući deo kumulirane razlike maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda za period t (u dinarima).
Ukoliko je stepen iskorišćenosti sistema za transport derivata nafte produktovodima manji od 35%, obračunava se usklađeni maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta po osnovu obavljanja delatnosti transporta derivata nafte produktovodima prema formuli:
UMOPt = (MOPt - TGt) * (2,28 * SITSt + 0,20) + TGt
gde su:
UMOPt - usklađeni maksimalno odobreni prihod po osnovu obavljanja delatnosti transporta derivata nafte produktovodima u periodu t (u dinarima);
SITSt - stepen iskorišćenosti kapaciteta transportnog sistema produktovoda u periodu t, koji se izračunava na osnovu formule:
SITSt = IKTt-1 /PKTt
gde su:
IKTt-1 - iskorišćeni kapacitet transportnog sistema, utvrđen kao transportovana količina derivata nafte u periodu t-1 (u tonama) i
PKTt - projektovani godišnji kapacitet transportnog sistema produktovoda (u tonama/godini).
V.1.1. Troškovi za nadoknadu gubitaka
Visina troškova za nadoknadu gubitaka u sistemu za transport derivata nafte produktovodima se utvrđuje na osnovu sledeće formule:
TGt = Gt * CGt
gde su:
TGt - troškovi za nadoknadu gubitaka u periodu t (u dinarima),
Gt - količina derivata nafte potrebna za nadoknadu gubitaka u periodu t (u tonama),
CGt - ponderisana prosečna opravdana nabavna cena derivata nafte u periodu t (u dinarima/toni).
Količina derivata nafte potrebne za nadoknadu gubitaka u periodu t se izračunava prema sledećoj formuli:
Gt = KIt * SGt / (1- SGt)
gde su:
KIt - količina derivata nafte koja se isporučuje iz sistema za transport derivata nafte produktovodima u periodu t (u tonama) i
SGt - opravdana stopa gubitaka derivata nafte u periodu t (u %).
Opravdana stopa gubitaka derivata nafte u regulatornom periodu, određuje se na osnovu: ostvarenih stopa gubitaka derivata nafte u poslednje tri godine, analize stanja sistema i uporedne analize ostvarenih stopa gubitaka drugih produktovoda u okruženju (benchmarking).
V.1.2. Pripadajući deo kumulirane razlike maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda
Za svaki regulatorni period utvrđuje se razlika između maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda, sve dok se prvi put ne ostvari stepen iskorišćenosti produktovoda od 35%.
U regulatornom periodu u kome energetski subjekt ostvari stepen iskorišćenosti produktovoda od 35%, utvrđuje se kumulirana razlika maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda za najviše pet prethodnih regulatornih perioda usklađenih za indeks potrošačkih cena u Republici Srbiji primenom sledeće formule:
KRt = |
Rt-1 * (1+It-1)+ |
|
Rt-2 * (1+It-2) * (1+It-1)+ |
|
Rt-3 * (1+It-3) * (1+It-2) * (1+It-1) + |
|
Rt-4 * (1+It-4) * (1+It-3) * (1+It-2) * (1+It-1)+ |
|
Rt-5 * (1+It-5) * (1+It-4) * (1+It-3) * (1+It-2) * (1+It-1) |
gde su:
KRt - kumulirana razlika maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda za period t (u dinarima);
Rt - razlika maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda u periodu t (u dinarima) i
It - indeks potrošačkih cena u Republici Srbiji u periodu t, prema objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike (u %).
Pripadajući deo kumulirane razlike maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda utvrđuje se primenom sledeće formule:
PRt =0,2 * (OTt + At + PPCKt * RSt - OPt + TGt + KEt),
Ako je PRt izračunat po prethodnoj formuli veći od KRt (PRt > KRt) onda je PRt = KRt
gde je:
PRt - pripadajući deo kumulirane razlike maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda za period t (u dinarima).
U narednom regulatornom periodu kumulirana razlika maksimalno odobrenog prihoda i usklađenog maksimalno odobrenog prihoda obračunava se prema formuli:
KRt+1 = (KRt - PRt) * (1 + It).
Poglavlje IV.ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA - TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA uvodni deo; odeljak IV.1. Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi; pododeljci IV.2.1, IV.2.2, IV.2.3, IV.2.4, IV.2.5. i IV.2.6. u odeljku IV.1. Obračun maksimalno odobrenog prihoda i odeljak IV.3. Transport nafte naftovodima koji sadrže dve ili više zasebnih deonica - koji se odnose na određivanje maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta koji obavlja delatnost transporta nafte naftovodima, shodno se, primenjuju na određivanje maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta u obavljanju delatnosti transporta derivata nafte produktovodima.
Tarifni elementi su obračunske veličine ove metodologije na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta koji je određen za regulatorni period.
Tarifni element za transport nafte naftovodima je "energent".
Tarifni element "energent" je ukupna godišnja količina nafte koja se transportuje korisnicima sistema za transport nafte naftovodima i izražava se u tonama.
Tarifni element za transport derivata nafte produktovodima je "energent".
Tarifni element "energent" je ukupna godišnja količina derivata nafte koja se transportuje korisnicima sistema za transport derivata nafte produktovodima i izražava se u tonama.
Ako sistem za transport nafte naftovodima, odnosno sistem za transport derivata nafte produktovodima, sadrži dve ili više zasebnih deonica, tarifni element "energent" se utvrđuje za svaku deonicu.
VII RASPODELA MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA NA TARIFNI ELEMENT
Maksimalno odobreni prihod, odnosno usklađeni maksimalno odobreni prihod energetskog subjekta, raspoređuje se na tarifni element "energent".
Tarifni element za transport nafte naftovodima "energent", utvrđuje se na osnovu podataka o planiranim količinama transporta nafte naftovodima iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njegovo donošenje ili ugovorenih količina transporta nafte naftovodima transportera i korisnika transportnog sistema za regulatorni period.
Tarifni element za transport derivata nafte produktovodima "energent" utvrđuje se na osnovu podataka o planiranim količinama transporta derivata nafte produktovodima iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njegovo donošenje ili ugovorenih količina transporta derivata nafte produktovodima transportera i korisnika transportnog sistema za regulatorni period.
Za tarifni element "energent" utvrđuje se tarifa "energent".
Tarifa "energent" za transport nafte naftovodima se izračunava kao količnik pripadajućeg dela maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta za svaku zasebnu deonicu sistema, obračunatog u skladu sa ovom metodologijom i količine nafte koja se transportuje odgovarajućom deonicom u regulatornom periodu.
Tarifa "energent" za transport derivata nafte produktovodima se izračunava kao količnik pripadajućeg dela maksimalno odobrenog prihoda energetskog subjekta za svaku zasebnu deonicu sistema, obračunatog u skladu sa ovom metodologijom i količine derivata nafte koja se transportuje odgovarajućom deonicom sistema u regulatornom periodu.
Tarifa "energent" jednaka je za sve korisnike svake zasebne deonice sistema za transport nafte naftovodima, odnosno sistema za transport derivata nafte produktovodima.
Tarifa "energent" za transport nafte naftovodima iskazuje se u dinarima po toni na 100 km i utvrđuje se za svaku zasebnu deonicu sistema.
Tarifa "energent" za transport derivata nafte produktovodima se iskazuje u dinarima po toni i utvrđuje se za svaku zasebnu deonicu sistema.
IX NAČIN OBRAČUNA USLUGE TRANSPORTA
Usluga transporta nafte naftovodima se obračunava na osnovu tarifa za svaku zasebnu deonicu sistema za transport nafte naftovodima i transportovane količine nafte na toj deonici, a prema konkretnoj dužini deonice na kojoj je nafta transportovana.
Usluga transporta derivata nafte produktovodima se obračunava na osnovu tarifa za svaku zasebnu deonicu sistema za transport derivata nafte produktovodima i transportovane količine derivata nafte na toj deonici.
Način obračuna usluge transporta nafte naftovodima, odnosno transporta derivata nafte produktovodima uređuju energetski subjekt i korisnik sistema, u skladu sa zakonom, pravilima o radu sistema za transport nafte naftovodima, odnosno pravilima o radu sistema za transport derivata nafte produktovodima i ovom metodologijom.
Ako se u toku obračunskog perioda promene tarife, usluga transporta nafte naftovodima, odnosno derivata nafte produktovodima se obračunava primenom novih i do tada važećih tarifa u obračunskom periodu prema stvarno isporučenim količinama za energent.
X NAČIN, POSTUPAK I ROKOVI DOSTAVLJANJA PODATAKA I DOKUMENTACIJE I PROMENA CENE PRISTUPA SISTEMU
X.1. Dokumentacija i rokovi za dostavljanje
Energetski subjekat dostavlja Agenciji sledeće podatke i dokumentaciju:
1) godišnje finansijske izveštaje (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);
2) godišnji bilans stanja i bilans uspeha za svaku delatnost pojedinačno u skladu sa Zakonom (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);
3) izveštaj o izvršenoj reviziji godišnjih finansijskih izveštaja (najkasnije do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu);
4) analitički zaključni list za pravno lice u celini i za svaku delatnost energetskog subjekta pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);
5) registar nematerijalnih ulaganja, nekretnina postrojenja i opreme na dan 31. decembar za pravno lice u celini i za svaku delatnost energetskog subjekta pojedinačno (najkasnije do 30. aprila tekuće za prethodnu godinu);
6) godišnji program poslovanja za pravna lica za koja je to određeno zakonom (najkasnije u roku od osam dana od dana usvajanja od strane nadležnog organa);
7) godišnji izveštaj o poslovanju za pravna lica za koja je to određeno zakonom (najkasnije do 30. septembra tekuće za prethodnu godinu);
8) plan razvoja (najkasnije do 1. aprila tekuće godine);
9) popunjene tabele info pravila za izračunavanje cena pristupa sistemu za transport nafte naftovodima, odnosno cena pristupa sistemu za transport derivata nafte produktovodima koje se objavljuju na sajtu Agencije (www.aers.rs) (uz zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu i na zahtev Agencije);
10) popunjene tabele info pravila za redovno izveštavanje koje se objavljuju na sajtu Agencije, u skladu sa dinamikom definisanom u tabelama i
11) druge podatke i dokumentaciju na zahtev Agencije, u skladu sa Zakonom.
Podatke i dokumentaciju iz odeljka X.1. ove metodologije energetski subjekt dostavlja u pismenoj formi, potpisane od strane ovlašćenog lica, a popunjene tabele info pravila i u elektronskoj formi na e-mail adresu Agencije.
X.3. Izmena cene pristupa sistemu na zahtev Agencije
Ukoliko na osnovu dostavljenih podataka i dokumentacije iz odeljka X.1. ove metodologije, Agencija u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti utvrđene Zakonom, utvrdi da energetski subjekt za transport nafte naftovodima, odnosno derivata nafte produktovodima, primenom regulisanih cena ostvaruje prihode koji su veći od opravdanog prihoda koji se dobija primenom ove metodologije, energetski subjekt dužan je da na zahtev Agencije, u roku od 30 dana od dana prijema tog zahteva, podnese novi zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu za transport nafte naftovodima, odnosno pristupa sistemu za transport derivata nafte produktovodima sa odlukom o ceni.
Smatra se da zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu za transport nafte naftovodima, odnosno na odluku o ceni pristupa sistemu za transport derivata nafte produktovodima sa odlukom o ceni, nije podnet, ukoliko dokumentacija iz odeljka X.1. ove metodologije nije dostavljena Agenciji u rokovima i na način utvrđen ovom metodologijom.
Do prvog obrazovanja cene pristupa sistemu za transport nafte naftovodima u skladu sa odredbama ove metodologije, primenjivaće se cene energetskog subjekta koje su, u skladu sa zakonom, obrazovane i bile primenjene za tarifni stav "energent", na dan stupanja na snagu ove metodologije.
Usluga transporta nafte naftovodima za jednog korisnika sistema, do prvog obrazovanja cena pristupa sistemu za transport nafte naftovodima u skladu sa odredbama ove metodologije, obračunavaće se za obračunski period na osnovu cena po tarifnom stavu "energent", u skladu sa odredbama čl. 7. i 8. Tarifnog sistema za pristup i korišćenje sistema za transport nafte naftovodima i transport derivata nafte produktovodima ("Službeni glasnik RS", broj 1/07).