ODLUKAO RASPOLAGANJU STANOVIMA GRADA PANČEVA("Sl. list grada Pančeva", br. 19/2014) |
Ovom odlukom utvrđuju se sredstva za izgradnju i kupovinu stanova radi njihovog davanja u zakup, uređuje se postupak davanja u zakup stanova kojima raspolaže grad Pančeva, kriterijumi za davanje u zakup stanova, uslovi utvrđivanja i naplate zakupnine i stanarine, uslovi i postupak otkupa istih, održavanje stambenih zgrada i stanova, postupak iseljenja bespravno useljenih lica, i druga pitanja koja proističu iz Zakona o stanovanju, Zakona o socijalnom stanovanju i Uredbe o standardima i normativima za planiranje, projektovanje, građenje i uslovima za korišćenje i održavanje stanova za socijalno stanovanje, i drugim propisima u skladu sa zakonima, a u vezi sa korišćenjem, upravljanjem i raspolaganjem stanovima i sredstvima pribavljenim od otkupa i prodaje gradskih stanova.
Stanom se smatra jedna ili više prostorija namenjenih i podobnih za stanovanje, koje, po pravilu, čine jednu građevinsku celinu i imaju zaseban ulaz.
Stanovima u smislu ove odluke smatraju se stanovi i stambene zgrade koje je Grad kao investitor izgradio, kupio ili po drugom osnovu stekao (nacionalizacija, konfiskacija, nasleđe, poklon i donacija) kao i drugi stanovi na kojima je upisana javna svojina Grada Pančevo, (u daljem tekstu: gradski stanovi).
Gradski stanovi namenjeni su za davanje u zakup i otkup i davanje u zakup bez prava otkupa za socijalno stanovanje.
Poslovi iz člana 1. ove odluke poveravaju se Javnom preduzeću Gradska stambena agencija Pančevo (u daljem tekstu: JP "GSA").
Skupština grada Pančeva imenuje Komisiju za davanje u zakup gradskih stanova, iz člana 2. (u daljem tekstu: Komisija).
Komisiju čine predsednik, zamenik predsednika, tri člana kao i zamenici članova, koji se imenuju na sledeći način:
3. predsednik, 1 član i 1 zamenik člana imenuju se iz redova zaposlenih JP "GSA" Pančevo,
4. zamenik predsednika, 1 član i 1 zamenik člana imenuju se iz redova zaposlenih u Centru za socijalni rad "Solidarnost" Pančevo,
5. 1 član i 1 zamenik člana imenuju se iz redova zaposlenih u Gradskoj upravi.
Komisija se imenuje na period od 4 godine.
Komisija će doneti poslovnik o radu.
Komisija odlučuje o davanju gradskih stanova u zakup, o zameni stanova i ostalim pravima i obavezama koje proističu iz Zakona o stanovanju, Zakona o socijalnom stanovanju, Uredbe o standardima i normativima za planiranje, projektovanje, građenje i uslovima za korišćenje i održavanje stanova za socijalno stanovanje i ove odluke.
Stručne, tehničke i administrativne poslove za potrebe Komisije obavlja JP "GSA", i vodi evidenciju gradskih stanova - stambenog fonda Grada.
II SREDSTVA I PROGRAM ZA PRIBAVLJANJE GRADSKIH STANOVA
Za pribavljanje gradskih stanova kupovinom ili izgradnjom sredstva se obezbeđuju iz sledećih izvora:
- od otkupa - prodaje gradskih stanova,
- donacija međunarodnih institucija, nevladinih organizacija i domaćih pravnih i fizičkih lica,
- budžeta grada Pančevo,
- kredita i
- drugih izvora u skladu sa propisima.
Sredstva obezbeđena u skladu sa stavom 1. ovog člana mogu se koristiti i za adaptaciju gradskih stanova, a kojima Grad rešava neku od svojih obaveza utvrđenih zakonom i ovom odlukom, za sanaciju gradskih stanova, za pokriće troškova vezanih za postupak prodaje gradskih stanova, kao i druge troškove za vreme za koje stan nije dat u zakup.
O pribavljanju i otuđenju gradskih stanova, u skladu sa zakonom odlučuje organ određen Statutom grada Pančeva.
Komisija predlaže Program za rešavanje stambenih potreba (u daljem tekstu: Program).
Program je sastavni deo godišnjeg programa poslovanja JP "GSA". Komisija predlaže Program a usvaja ga Nadzorni odbor JP "GSA".
Programom se određuje visina sredstava za pribavljanje stanova, adaptaciju i sanaciju gradskih stanova, broj i strukturu stanova koji će se iz ovih sredstava pribaviti, rokovi i prioriteti realizacije Programa i druga pitanja koja su od značaja za efikasno sprovođenje Programa.
Programom će biti regulisan i način korišćenja stanova od strane pružaoca usluge "stanovanja uz podršku" koji imaju zaključen ugovor o pružanju usluga sa gradom.
O realizaciji Programa staraju se Komisija i JP "GSA", uz obavezu da izveštaj o realizaciji Programa kao sastavni deo godišnjeg izveštaja o poslovanju, nakon usvajanja od strane Nadzornog odbora ovog preduzeća, dostave Skupštini grada Pančeva na usvajanje.
III POSTUPAK DAVANJA GRADSKIH STANOVA U ZAKUP
Gradske stanove iz člana 2. koristiće po osnovu zakupa pojedinac/porodica, koji nemaju rešeno stambeno pitanje, koji/a živi najmanje 5 godina na teritoriji grada Pančeva (prebivalište/boravište), imaju državljanstvo Republike Srbije ili da imaju podnet zahtev za sticanje državljanstva, koji ne ostvaruju prihode na osnovu kojih bi stambeno pitanje mogli da reše na tržištu.
Stanovi stečeni putem donacije se samo prilikom prvog davanja u zakup dodeljuju u skladu sa Memorandumom o donaciji, a svaka naredna dodela vršiće se u skladu sa ovom odlukom.
Gradski stanovi se daju u zakup na određeno vreme, a najduže na period od 5 godina, putem konkursa.
Odluku o raspisivanju konkursa za davanje stanova u zakup na određeno vreme donosi Nadzorni odbor JP "GSA" na predlog Komisije.
JP "GSA" objavljuje konkurs, kojim poziva zainteresovana lica da u roku od 30 dana od dana objavljivanja konkursa podnesu prijavu i odgovarajuće dokaze.
Konkurs se objavljuje na oglasnoj tabli i sajtu grada Pančeva i JP "GSA" i u lokalnim sredstvima informisanja.
Rok iz stava 3. teče od dana objavljivanja na oglasnoj tabli JP "GSA"
Pored podataka o stambenim jedinicama, konkurs posebno sadrži i napomene o pravima i obavezama lica kojima će stambeno pitanje biti rešavano po objavljenom konkursu, kao i visinu približnih troškova stanovanja (zakupnine i komunalnih troškova) za svaku stambenu jedinicu posebno.
Prijavu na konkurs za zakup gradskog stana zainteresovano lice podnosi Komisiji putem JP "GSA", na propisanom obrascu i uz prateću dokumentaciju.
Nepotpune i neblagovremene prijave neće se razmatrati.
Komisija odluku o davanju u zakup stana, donosi prema kriterijumima iz ove odluke, u roku od 30 dana od dana zaključenja konkursa. Odluka se objavljuje na oglasnoj tabli JP "GSA".
Podnosioci zahteva imaju pravo prigovora na odluku Komisije o davanju u zakup stana u roku od 8 dana od dana objavljivanja odluke.
Prigovor se podnosi Komisiji putem JP "GSA".
Odluku po prigovoru donosi Komisija u roku od 15 dana od dana proteka roka za prigovor, nakon čega donosi konačnu odluku čiji je sastavni deo rang lista. Po donošenju konačne odluke izdaje rešenje o davanju stana u zakup na određeno vreme.
Rešenje o davanju stana u zakup sadrži:
1. ime i prezime zakupca i članova porodičnog domaćinstva;
2. rok trajanja zakupa;
3. strukturu stana i adresu.
JP "GSA" zaključuje ugovor o zakupu sa zakupcem, u svemu prema rešenju Komisije i u skladu sa Zakonom.
Nakon izvršenog bodovanja, primenom kriterijuma iz ove odluke, sačinjava se rang-lista utvrđena u članu 12. st. 6 ove odluke.
Broj bodova na rang-listi utvrđuje se sa stanjem na dan isteka roka za podnošenje prijave na konkurs.
Ako dva ili više lica imaju isti broj bodova, prednost na rang listi ima lice koje ima veći broj bodova po redosledu kriterijuma utvrđenim ovom odlukom.
U slučaju da su isti bodovi po svim kriterijumima, prednost ima lice koje ima duži podstanarski status, računajući godine, mesece i dane, a u slučaju istog ili nemogućnosti utvrđivanja tačnog trajanja podstanarskog statusa, prednost će imati lice čije je porodično domaćinstvo sa nižim primanjima po članu porodičnog domaćinstva, zatim lice čije je porodično domaćinstvo sa većim brojem članova, te većim brojem lica sa invaliditetom ili telesnim oštećenjem.
Zakupnina se obračunava u skladu sa Zakonom o stanovanju i drugim propisima koji regulišu ovu oblast.
Za redovno plaćanje zakupnine, zakupcu pripada popust u iznosu od 5% na iznos zakupnine, ukoliko ugovorom o zakupu nije drugačije određeno.
Za plaćanje zakupa po isteku roka iz stava 2. ovog člana za period docnje obračunava se zakonska zatezna kamata.
Zakupodavac može dati otkaz ugovora o zakupu u sledećim slučajevima:
- ako je zakupac dao netačne podatke;
- ako izdaje stan trećim licima ili ima podstanara;
- ako koristi stan za obavljanje delatnosti bez saglasnosti zakupodavca;
- ako ne održava stan i nanosi štetu stanu i zgradi u kojoj se stan nalazi;
- ako ne poštuje kućni red u zgradi;
- ukoliko prestane da koristi stan u periodu dužem od 6 meseci;
- ako zakupac i članovi domaćinstva steknu u svojinu drugi stan ili kuću;
- ako ne plaća zakupninu 3 meseca zaredom ili 4 u toku godine;
- ako ne plaća komunalne usluge za predmetni stan (struja, voda, smeće i dr), 3 meseca zaredom ili 4 u toku godine.
IV KRITERIJUMI ZA DAVANJE U ZAKUP GRADSKIH STANOVA
Kriterijumi za davanje u zakup stanova su:
1. stambeni status;
2. uslovi stanovanja;
3. zdravstveno stanje, invalidnost i telesno oštećenje;
4. broj članova porodičnog domaćinstva;
5. jednoroditeljsko domaćinstvo;
6. visina primanja
7. imovinsko stanje.
Određivanje redosleda na rang listi utvrđuje se brojem bodova.
Za stambeni status utvrđuje se najviše do 30 bodova:
- podstanari više od 5 godina 30 bodova,
- lica koja stanuju kao podstanari od 1- 5 godina ili su korisnici prostorija za privremeni smeštaj 15 bodova,
- lica koja stanuju kao podstanari do 1 godine, ili su korisnici sobe u samačkom hotelu, stanuju kod roditelja ili kod bliskih srodnika 10 bodova,
- korisnici stana bez pravnog osnova 5 bodova.
Stambeni status se dokazuje:
- ugovorom o podstanarskom odnosu (zakupu);
- ugovorom ili drugom overenom ispravom o pravu korišćenja;
- overenom izjavom stanodavca o načinu korišćenja stana;
- dokazom o svojini stanodavca na stanu;
- dokazom vlasništva na stanu svog roditelja ili roditelja bračnog druga ili bliskog srodnika ili potvrdom o prijavi prebivališta, odnosno boravišta roditelja na stanu.
Bodove po ovom kriterijumu mogu ostvariti samo lica koja kao podstanari borave u stanu koji je na teritoriji grada Pančeva.
Vrednuje se samo poslednji status u vreme podnošenja prijave na konkurs ostvaren u kontinuitetu.
Za uslove stanovanja utvrđuje se do 15 bodova, i to:
- korisnicima stana koji po strukturi ne odgovara tom porodičnom domaćinstvu gde svakom korisniku, tog stana pripada manje od 10m2 10 bodova
- korisnicima stana koji ne ispunjava uslove stanovanja u smislu nepostojanja električnih, vodovodnih i kanalizacionih instalacija kao i sanitarnih prostorija. 5 bodova.
Zdravstveno stanje, invalidnost i telesno oštećenje
Zdravstveno stanje, invalidnost i telesno oštećenje vrednuju se na osnovu ličnog zdravstvenog stanja, telesnog oštećenja ili telesnog oštećenja člana porodičnog domaćinstva, najviše do 6 bodova, i to:
A. Invalidnost:
- gubitak radne sposobnosti
(telesno oštećenje od 90-100%) 6 bodova
- primalac tuđe nege i pomoći
B. Telesno oštećenje:
- telesno oštećenje 80% 4 boda
- telesno oštećenje 70% 3 boda
- telesno oštećenje 50% 2 boda
- telesno oštećenje manje od 50% 1 bod
Zdravstveno stanje, invalidnost i telesno oštećenje dokazuju se rešenjem nadležnog organa za penzijsko-invalidsko osiguranje ili rešenjem centra za socijalni rad za korisnike tuđe nege i pomoći.
Ako kod istog lica postoje invalidnost i telesno oštećenje, kao i tuđa nega i pomoć, bodovanje se vrši samo po jednom osnovu.
Broj članova porodičnog domaćinstva
Za svakog člana porodičnog domaćinstva pripada po 2 boda, ali najviše 10 bodova.
Za svakog maloletnog člana porodičnog domaćinstva pripada 1 dodatni bod, ali najviše 4 boda ako su maloletni članovi domaćinstva predškolskog, školskog uzrasta kao i na redovnom školovanju.
Pod članovima porodičnog domaćinstva smatraju se:bračni drug, deca (rođena u braku ili van braka, usvojena ili pastorčad), roditelji podnosioca zahteva i njegovog bračnog druga, kao i lice koje je podnosilac dužan po zakonu da izdržava.
Broj članova porodičnog domaćinstva dokazuje se:
- izvodom iz matične knjige rođenih, za svakog člana,
- izvodom iz matične knjige venčanih,
- uverenjem o državljanstvu, za svakog člana,
- fotokopijom lične karte ili očitanom ličnom kartom za svakog punoletnog člana,
- potvrdom o redovnom školovanju za decu školskog uzrasta i decu na redovnom školovanju,
- uverenjem o prebivalištu/ boravištu, za svakog člana.
Jednoroditeljskoj porodici pripada dodatnih 10 bodova.
Jednoroditeljskom porodicom u smislu ove odluke, smatra se porodica sa jednim roditeljem i decom rođenom u braku ili van braka, nastala, usled razvoda braka, ako je jedan roditelj umro ili proglašen za umrlog, ili ako je otac nepoznat.
Status jednoroditeljskog domaćinstva dokazuje se:
- izvodom iz matične knjige umrlih ili rešenjem nadležnog sudskog organa o proglašenju nestalog lica umrlim;
- presudom o poveravanju dece.
Ukoliko su deca punoletna, može se smatrati jednoroditeljskom porodicom, ako su deca na redovnom školovanju i nemaju više od 26 godina.
Najniža primanja porodičnog domaćinstva moraju biti 2 puta veća od troškova stanovanja - 10 bodova.
Najviša primanja porodičnog domaćinstva ne smeju preći dvostruki iznos prosečne zarade u Republici Srbiji za prethodni mesec od dana objavljivanja konkursa - 5 bodova.
Visina primanja dokazuje se potvrdom o primanjima za sve članove porodičnog domaćinstva u poslednja tri meseca od dana objavljivanja konkursa.
U primanja se ubrajaju: primanja iz radnog odnosa, primanja po osnovu penzijsko-invalidskog osiguranja, primanja po osnovu imovinskih prava, primanja po osnovu boračko-invalidske zaštite, primanja po osnovu dečjeg dodatka, alimentacije kao i primanja za tuđu negu i pomoć, za sve članove domaćinstva.
Boduju se porodice koje su bez prihoda od nepokretnosti ili ako je prihod manji od prosečne zarade u Republici Srbiji za prethodni mesec od dana objavljivanja konkursa - 10 bodova.
Imovno stanje dokazuje se prepisom lista nepokretnosti i poreskim uverenjem.
Dokumenti kojim se dokazuju činjenice iz članova 18, 20, 21, 22. i 24. ne mogu biti stariji od 6 meseci, od datuma raspisivanja konkursa.
Zakupac stana na određeno vreme, koji je zainteresovan za otkup stana zahtev za zaključenje ugovora na neodređeno vreme, podnosi JP "GSA" najmanje 30 dana pre isteka ugovora o zakupu na određeno vreme.
Grad je dužan da zakupcu na neodređeno vreme omogući, na njegov pismeni zahtev otkup stana, pod uslovima, na način i po postupku propisanim Zakonom o stanovanju.
Zahtev za otkup stana podnosi se nadležnoj organizacionoj jedinici za imovinu Gradske uprave grada Pančeva.
Kada nadležna organizaciona jedinica za imovinu utvrdi da nisu ispunjeni uslovi za otkup gradskog stana odbiće zahtev, a kada utvrdi da su ispunjeni, ista će u roku od 8 dana od prijema zahteva dostaviti dokumentaciju JP "GSA".
JP "GSA" vrši poslove vezane za sprovođenje otkupa stanova, praćenje izvršavanja ugovora, odnosno plaćanje ugovorene cene otkupa i odgovara za tačnost unetih podataka u ugovor o otkupu stana.
JP "GSA" ima pravo na naknadu stvarnih troškova izrade ugovora o otkupu stana i isti padaju na teret zakupca, odnosno kupca.
Ugovor o otkupu stana potpisuje lice koje otkupljuje stan, a u ime grada Pančeva potpisuje Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Ugovor o otkupu stana pored elemenata propisanih Zakonom o stanovanju sadrži i mišljenje Gradskog javnog pravobranioca o svim elementima vezanim za otkup stana i sa naznakom o broju i datumu davanja mišljenja.
Sredstva od otkupa stana koriste se u skladu sa Programom iz člana 8. ove odluke i odredbama Zakona o stanovanju.
Sredstva od otkupa stanova uplaćuju se na poseban račun javnih prihoda grada Pančeva.
VI ODRŽAVANJE GRADSKIH STANOVA
Gradski stanovi poveravaju se na održavanje JP "GSA".
Troškove tekućeg održavanja stanova snose zakupci stanova.
Grad snosi troškove investicionog održavanja za stanove na kojima je upisana javna svojina grada Pančeva.
Zakupci gradskih stanova zahtev za investiciono održavanje stanova podnose JP "GSA".
Na osnovu zahteva zakupca stručne službe JP "GSA" izvršiće obilazak objekta i sačiniti zapisnik o stanju objekta sa fotografijama, dati ocenu stanja objekta i predlog neophodnih radova sa predmerom i predračunom troškova.
Odluku o opravdanosti zahteva za investiciono održavanje gradskog stana, koja sadrži opis neophodnih radova i visinu stvarnih troškova izvođenja radova, donosi Nadzorni odbor JP"GSA" na osnovu zapisnika i dokumentacije iz prethodnog stava.
Nadzor nad izvođenjem radova vrše stručne službe JP "GSA".
VII POSTUPAK ISELJENJA BESPRAVNO USELJENIH LICA
Postupak iseljenja bespravno useljenih lica iz gradskih stanova kod nadležne organizacione jedinice Gradske uprave grada Pančeva pokreće Gradsko javno pravobranilaštvo po predlogu JP "GSA" Pančevo.
Materijalno-tehničke uslove za iseljenje bespravno useljenih lica obezbeđuje JP "GSA".
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Skupština Grada će formirati Komisiju za davanje u zakup gradskih stanova u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Sustanari će svoja prava i obaveze ostvarivati u skladu sa Zakonom o stanovanju i drugim propisima, koji sadrže odredbe o sustanarima.
Stanovi za raseljavanje prenose se u stambeni fond gradskih stanova kojima upravlja JP"GSA" radi davanja u zakup.
JP "Direkcija" će u roku od 45 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke preneti na JP "GSA" sve evidencije, kartoteke, baze podataka i dr. koje je JP "Direkcija za izgradnju i uređenje Pančeva" Pančevo vodila u izvršenju poslova u vezi stanova za raseljavanje.
JP "GSA" se obavezuje da stanove iz člana 34. unese u fond gradskih stanova u roku od 30 dana od dana predaje dokumentacije za stanove.
JP "GSA" se obavezuje da u roku od 30 dana od dana unošenja stanova u fond, sa licima koja su imala ugovore o zakupu i izmirili sve dospele obaveze po osnovu zakupa i korišćenja stana sa JP "Direkcijom" zaključi ugovor o zakupu stana na određeno vreme.
Lica iz prethodnog stava koja su zainteresovana za otkup stana mogu da podnesu zahtev za zaključenje ugovora na neodređeno vreme.
Stanovi za raseljavanje za koje JP "Direkcija" vodi sudski spor i druge postupke koje vodi pred drugim organima sa zakupcima i trećim licima, ostaju na upravljanju JP " Direkcija" do okončanja spora.
Po okončanju svakog pojedinačnog postupka JP "Direkcija" će izvršiti predaju dokumentacije stana JP "GSA".
Sredstva ostvarena putem otkupa stanova za raseljavanje koristiće se saglasno Zakonu.
Započeti postupci sticanja prava zakupa stana i prava na otkup stana koji su u toku okončaće se po odredbama ove Odluke.
Lice koje živi u stanu, koji je u svojini grada Pančeva, kao savesni držalac, odnosno bez pravnog osnova ili bez zaključenog ugovora o zakupu stana na određeno vreme, može ostvariti pravo na zakup stana po odredbama ove odluke.
Lice ostvaruje pravo iz stava 1. ovog člana, ukoliko stan koristi duže od 5 godina i za to vreme uredno izmiruje obaveze po osnovu korišćenja stana, ukoliko on i članovi njegovog porodičnog domaćinstva nemaju rešeno stambeno pitanje na teritoriji Republike Srbije u skladu sa odredbama ove Odluke.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje mandat Komisiji za raspodelu gradskih stanova.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje mandat Komisiji za sprovođenje postupka davanja u zakup stanova za raseljavanje.
Ukoliko se prilikom provere podataka u javnim knjigama utvrdi da je na stanu upisana javna svojina Grada, a ista se ne nalazi u evidenciji stambenog fonda, JP "GSA" obezbeđuje neophodnu dokumentaciju i pokreće postupak za unošenje stana u stambeni fond grada.
Ukoliko se prilikom provere podataka u javnim knjigama, odnosno prilikom provere stanja na terenu utvrdi da stan nije u svojini grada, odnosno da stan više ne egzistira u prirodi, a isti se nalazi u evidenciji stambenog fonda, JP "GSA" nakon provere podataka i uz neophodnu dokumentaciju pokreće postupak za brisanje stana iz stambenog fonda grada.
Odluku o unošenju, odnosno brisanju stana iz stambenog fonda donosi Gradonačelnik grada Pančeva, uz prethodno mišljenje Gradskog veća, a na osnovu predloga JP "GSA" i Komisije.
Na osnovu odluke o unošenju, odnosno brisanju stana iz fonda gradskih stanova Gradski javni pravobranilac pokreće odgovarajući postupak pred nadležnim organom za upis, odnosno brisanje prava svojine grada Pančeva na predmetnom stanu.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o raspolaganju stanovima grada Pančeva ("Sl. list grada Pančeva" br 26/2011-prečišćen tekst).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".