ODLUKAO UPRAVLJANJU KOMUNALNIM OTPADOM NA TERITORIJI GRADA ŠAPCA("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 22/2014) |
Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti upravljanje komunalnim otpadom na teritoriji grada Šapca, prava i obaveze vršioca komunalnih delatnosti i korisnika usluga, obim i kvalitet komunalnih usluga i način vršenja nadzora nad obavljanjem ovih delatnosti.
Odredbe ove odluke primenjivaće se na teritoriji grada Šapca i prigradskih mesnih zajednica: Majur, Jevremovac, Pocerski Pričinović, Jelenča i Mišar.
Teritorija grada Šapca u smislu ove odluke podrazumeva teritoriju gradskih mesnih zajednica.
Komunalna delatnost upravljanja komunalnim otpadom je, u smislu ove odluke, sakupljanje komunalnog otpada iz stambenih, poslovnih i drugih objekata, osim industrijskog i opasnog otpada, njegovo odvoženje, tretman i bezbedno odlaganje, kao i selekcija sekundarnih sirovina.
Komunalnim otpadom smatra se otpad iz domaćinstava (kućni otpad), koji nastaje u individualnim kućama, stanovima, zajedničkim prostorijama stambenih i poslovnih zgrada kao i drugi otpad koji je zbog svoje prirode ili sastava sličan otpadu iz domaćinstva, a koji se po svojoj veličini može odlagati u posude za sakupljanje otpada i to u kontejnere i tipske standardizovane kante (u daljem tekstu: posude za sakupljanje otpada).
Komunalnu delatnost iz člana 1. ove odluke, obavlja Javno komunalno preduzeće "Stari grad" Šabac (u daljem tekstu: vršilac komunalne delatnosti).
Korisnici komunalne usluge, u smislu ove odluke, su fizička lica, pravna lica i preduzetnici kao vlasnici ili zakupci stambenih, poslovno-stambenih i poslovnih objekata ili prostorija (u daljem tekstu: korisnici usluga).
II UPRAVLJANJE KOMUNALNIM OTPADOM
a) Sakupljanje komunalnog otpada
Komunalni otpad se sakuplja i odvozi organizovano na teritoriji iz člana 1. stav 2. i 3. ove odluke, u skladu sa planom i godišnjim programom rada vršioca komunalne delatnosti.
U slučaju promene plana sakupljanja i odvoženja otpada, vršilac komunalne delatnosti je dužan da bez odlaganja, obavesti korisnike usluga o nastalim promenama i otpad odveze najkasnije u roku od sedam dana.
Sa komunalnim otpadom se postupa na način kojim se obezbeđuje zaštita životne sredine od njegovog štetnog dejstva, organizovanim sakupljanjem u odgovarajuće sudove i njegovim iznošenjem radi odvoženja od strane vršioca komunalne delatnosti, racionalnim korišćenjem komunalnog otpada koji ima upotrebnu vrednost za dalju doradu odnosno preradu, efikasnim uklanjanjem i bezbednim odlaganjem odnosno skladištenjem.
Korisnici usluga su dužni da komunalni otpad odlažu u posude za odlaganje otpada, koje se postavljaju na odgovarajućim mestima i to:
1. posude za komunalni otpad kod stambenih zgrada, postavljaju se na mesta, koja su za to predviđena projektno-tehničkom dokumentacijom tog objekta, a ukoliko objekat nema projektno-tehničku dokumentaciju ili je ima, ali nije predviđeno mesto, mesto za postavljanje posuda za komunalni otpad određuje vršilac komunalne delatnosti;
2. domaćinstva u porodičnim stambenim zgradama, posude za odlaganje komunalnog otpada drže u okviru svoje parcele, a iznose ih na odgovarajuće mesto ispred objekta, u vreme odvoženja otpada, od strane vršioca komunalne delatnosti;
3. pravna lica i preduzetnici dužni su da posude za komunalni otpad postave na odgovarajućim mestima, u okviru objekta ili na otvorenom, s tim da u vreme odvoženja, posuda za komunalni otpad mora biti dostupna vršiocu komunalne delatnosti.
Posude za odlaganje otpada, u smislu ove odluke su tipske metalne ili plastične posude na točkićima (90 L, 120 L, 880 L, 1100 L i 5000 L) za komunalni otpad i sekundarne sirovine (staklo, papir i sl.).
Tip posuda za otpad i njihov broj, određuje vršilac komunalne delatnosti u skladu sa strukturom i vrstom otpada.
Posude iz člana 9., u stambenim zgradama obezbeđuje investitor izgradnje o svom trošku, u skladu sa projektno-tehničkom dokumentacijom, a zamenu dotrajalih i oštećenih posuda obavlja vršilac komunalne delatnosti iz cene obnovu komunalne posude koja je sastavni deo računa za komunalnu uslugu.
Posude iz stava 1. ovog člana, za domaćinstva u porodičnim stambenim zgradama, obezbeđuje vlasnik.
Zamenu posuda o svom trošku obavlja vršilac komunalne delatnosti, ukoliko do zamene dolazi zbog oštećenja nastalog krivicom vršioca usluge, a ukoliko do zamene dolazi zbog oštećenja nastalog krivicom korisnika usluge, zamena će se izvršiti na teret korisnika usluge.
U posude iz člana 10. ove odluke zabranjeno je odlagati:
1. građevinski otpad (zemljani materijal sa kamenom, građ. materijal: pesak, šut, cigla, kamen i beton i sl.);
2. talog iz kanalizacionih cevi i slivnika;
3. otpatke u tekućem stanju;
4. medicinski i patoanatomski otpad i otpadni materijal iz veterinarskih ustanova;
5. tekuće, lako zapaljive, eksplozivne i druge opasne materije;
6. žar i vruć pepeo;
7. zeleni otpad (grane, ogranci, ostaci od orezivanja i sadnje biljaka, košenja trave, ostaci povrtarskih kultura, ostaci pripreme ogreva, otpad od drvenog materijala);
8. uginule životinje, kože i konfiskati;
9. ambalažu sredstava za zaštitu bilja.
Zabranjeno je i:
1. preturanje i razbacivanje otpada iz svih vrsta posuda i vreća za otpad;
2. pomeranje posuda za sakupljanje otpada, sa za to određenih mesta;
3. paljenje komunalnog otpada odloženog u posude za sakupljanje otpada.
U dane određene za odvoženje komunalnog otpada, korisnici usluga su dužni, da posude za otpad iznesu do mesta pristupačnom vršiocu komunalne delatnosti za odvoženje i po pražnjenju iste uklone sa površine javne namene.
Korisnici usluga su dužni da održavaju čistoću na mestima za sakupljanje i odvoženje otpada, a u zimskom periodu da očiste sneg i led, kako bi omogućili nesmetan pristup do posude za otpad.
Korisnici usluga koji obavljaju ugostiteljsku delatnost ili trgovinsku delatnost prehranom, dužni su da ostatke hrane i drugi biorazgradivi otpad, odlažu u posebne zatvorene posude za otpad, koje su dužni sami da zbrinjavaju u skladu sa važećim propisima.
Ukoliko korisnici usluga ne postupaju na način iz prethodnog stava i time prouzrokuju neprijatan miris za okolinu, nadležni inspektor će naložiti uklanjanje istog.
Organizatori kulturnih, sportskih i drugih priredbi, političkih skupova i drugih aktivnosti na otvorenom, dužni su od vršioca komunalne delatnosti za vreme trajanja takvih skupova, na prostoru na kome se održavaju, obezbediti dovoljan broj posuda za otpad, a po završenim aktivnostima dužni su očistiti prostor na kome su iste održane.
Organizatori iz stava 1. ovog člana, dužni su sa vršiocem komunalne delatnosti zaključiti ugovor o odvoženju otpada, i jedan primerak ugovora priložiti uz zahtev za dozvolu zauzeća površine javne namene, radi organizovanja tih aktivnosti.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da:
1. komunalnu delatnost upravljanja komunalnim otpadom, obavlja u skladu sa programom iz člana 6. stav 1. ove Odluke;
2. odlaže komunalni otpad na uređenom prostoru određenom planskim dokumentom;
3. razvrstava otpad radi daljeg iskorišćavanja u skladu sa posebnim pravilnikom koji donosi vršilac komunalne usluge;
4. komunalni otpad sakuplja i odvozi posebno uređenim komunalnim vozilom, koje omogućava higijenski utovar i odvoz komunalnog otpada;
5. odredi mesto za posude za sakupljanje otpada za područja, gde je vozilima otežan ili onemogućen prilaz i da sa tih lokaliteta uklanja komunalni otpad;
6. uklanja komunalni otpad koji nije moguće odložiti u posude za sakupljanje otpada (kabasti i drugi otpad), u skladu sa posebnim programom i o tome putem sredstava javnog informisanja upoznaje javnost.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da posude sa komunalnim otpadom, prazni u skladu sa godišnjim programom rada.
Kabasti otpad je otpad koji po svojoj veličini nije moguće odložiti u kontejnere za komunalni otpad (nameštaj, aparati za domaćinstvo, delovi vozila i bicikla i sl.).
Kabasti otpad, vršilac komunalne delatnosti, odvozi prema godišnjem programu, u periodu od oktobra do aprila, na lokaciju koju određuje lokalna samouprava, o čemu je dužan obavestiti korisnike.
Zeleni otpad (grane, ogranci, ostaci od orezivanja i sadnje biljaka, košenja trave, ostaci povrtarskih kultura, ostaci pripreme ogreva, otpad od drvenog materijala, vršilac komunalne delatnosti, odvozi prema godišnjem planu, od aprila do oktobra, na lokaciju koju određuje lokalna samouprava, o čemu je dužan obavestiti korisnike.
Korisnici usluga po potrebi mogu, u toku godine i sami odvoziti otpad naveden u stavu 3. i 4., na lokaciju koju određuje lokalna samouprava, na način i pod uslovima utvrđenim aktom vršioca komunalne delatnosti.
Drugi otpad, koji nije uključen u redovno odvoženje (zemljani materijal sa kamenom, građ. meterijal, pesak, šut, cigla, beton, kamenje, jalovina od manjih građevinskih radova, očuvani nedogoreli otpad iz zajedničkih kotlarnica, fekalije iz septičkih jama, tvrdi talog iz kanalizacionih i odvodnih sistema i sistema za prečišćavanje, otpad sličan komunalnom otpadu iz drugih izvora, otpaci koji nastaju kod ručnog ili mašinskog čišćenja na javnim površinama i sl.), vršilac komunalne delatnosti, odvozi po pozivu, posebnim za to opremljenim vozilom, na mesto koje je za to određeno, po posebnoj ceni određenoj od strane vršioca komunalne delatnosti, a koju plaća korisnik usluge, po čijem se pozivu vrši usluga.
III NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U PRUŽANJU KOMUNALNIH USLUGA
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da svoj rad i poslovanje, organizuje tako da realizacijom plana i programa trajno i nesmetano pruža komunalne usluge korisnicima na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da na osnovu pismenog naloga Odeljenja za inspekcijske i stambeno-komunalne poslove gradske uprave grada Šapca, vrši i vanredne poslove u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti uz obezbeđenje novčanih sredstava za te poslove.
U slučaju nastupanja neplaniranih odnosno neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalne usluge, vršilac komunalne delatnosti dužan je da odmah obavesti Odeljenja za inspekcijske i stambeno-komunalne poslove gradske uprave grada Šapca i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja i to:
1. radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u pružanju komunalne usluge, kao i da angažuje treća lica u obezbeđivanju održavanja čistoće;
2. izvrši hitne popravke uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje održavanja čistoće, kao i zaštitu komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija;
3. preduzme i druge mere koje utvrdi Odeljenje za inspekcijske i stambeno-komunalne poslove gradske uprave grada Šapca.
Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu pružanja komunalnih usluga, Odeljenje za inspekcijske i stambeno-komunalne poslove gradske uprave grada Šapca, dužno je da:
1. odredi red prvenstva i način pružanja usluge onim korisnicima kod kojih bi usled prekida u pružanju usluge nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih ili fizičkih lica ili bi nastala značajna odnosno nenadoknadiva šteta;
2. preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine;
3. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za prekid, odnosno poremećaj u pružanju usluge, kao i odgovornost za učinjenu štetu.
IV SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI
Svi korisnici usluga plaćaju cenu za komunalnu uslugu upravljanja komunalnim otpadom.
Cena komunalne usluge iz stava 1. ovog člana sastoji se iz: cene usluge iznošenja smeća, cene za udeponovanje komunalnog otpada i cene za obnovu komunalne posude, a koju utvrđuje vršilac komunalne delatnosti, uz saglasnost Gradskog veća grada Šapca.
Korisnici komunale usluge upravljanja komunalnim otpadom, plaćaju utvrđenu cenu za obavljenu komunalnu uslugu.
Obaveza plaćanja cene komunalne usluge, nastaje započinjanjem korišćenja komunalne usluge, odnosno početkom pružanja komunalne usluge.
Cena za odvoženje komunalnog otpada utvrđuje se po 1 m2 stambenog odnosno poslovnog prostora ili po zapremini zadužene posude za komunalni otpad.
Način zaduženja naknade za komunalnu uslugu određuje vršilac komunalne delatnosti u zavisnosti od tehničkih uslova za vršenje komunalne usluge.
Cena za odvoženje otpada iz člana 16. stav 3. i 4. ove odluke, utvrđuje se po važećem cenovniku vršioca komunalne delatnosti za treća lica.
Pod stambenim prostorom u smislu ove odluke, podrazumeva se ukupna korisna površina stana, odnosno porodične stambene zgrade (unutrašnji gabarit stambenog prostora, podruma, pomoćne zgrade, šupe, garaže, dvorišta i zajedničkih prostorija u stambenoj zgradi).
Za korisnike usluge upravljanja komunalnim otpadom koji se bave poljoprivrednom delatnošću iz obračuna naknade za plaćanje iznošenja smeća izuzimaju se ekonomski objekti (staje, čardaci, ambari i sl.)
Pod poslovnim prostorom podrazumeva se zatvoreni poslovni prostor i otvoreni poslovni prostor koji je u funkciji obavljanja poslovne delatnosti.
Srazmerni deo površina zajedničkih prostorija i prostora u stambenim zgradama utvrđuje se na osnovu proporcionalnog udela neto površine stana u ukupnoj površini stambenog dela zgrade u m2.
Cena za dvorišne površine porodičnih stambenih zgrada utvrđuje se po m2 na bazi 5% od cene za m2 stambenog prostora.
Iznos cene za obnovu komunalne posude određuje vršilac komunalne delatnosti na osnovu vrednosti posude i veka trajanja posude.
Iznos cene za udeponovavanje komunalnog otpada određuje se na bazi cene koju JKP "Srem-Mačva" obračunava vršiocu komunalne delatnosti.
Cena za pružanje komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom, obračunava se i naplaćuje mesečno.
Korisnici usluge plaćanje mogu izvršiti na blagajni vršioca komunalne delatnosti ili njihovom ovlašćenom licu (inkansantu), putem pošte ili banke.
Korisnik komunalne usluge upravljanja komunalnim otpadom, može ostvariti subvenciju za račun za izvršenu komunalnu uslugu u skladu sa pravilnikom koji donosi vršilac komunalne delatnosti.
Pravo na subvencionisanu cenu komunalne usluge imaju korisnici novčane pomoći prema evidenciji Centra za socijalni rad Šabac.
Komunalna usluga upravljanja komunalnim otpadom, može se odjaviti pod uslovom da korisnik usluga privremeno odjavi obavljanje delatnosti.
Odjava vršiocu komunalne delatnosti, iz stava 1. ovog člana, se vrši pisanim putem vršiocu komunalne delatnosti, koji će istu kontrolisati, a u protivnom korisnik usluga ima obavezu plaćanja cene komunalne usluge.
Ako korisnik usluga otuđi stambeni ili poslovni prostor, ili iz nekog drugog razloga prestane trajno da ga koristi, dužan je da o tome pismeno obavesti vršioca komunalne delatnosti, bez odlaganja, a u protivnom ima obavezu plaćanja cene komunalne usluge.
U slučaju prestanka razloga iz stava 1. i 3. ovog člana, korisnik usluga dužan je pismeno obavestiti vršioca komunalne delatnosti.
U slučaju smrti korisnika usluge, lice koje je oglašeno za njegovog naslednika ima obavezu plaćanja cene odvoženja komunalnog otpada.
Ako je više lica oglašeno za naslednike, za korisnika usluge i obveznika plaćanja odrediće se lice, koje je nastavilo da živi u domaćinstvu iz koga se odvozi komunalni otpad.
U slučaju da je više naslednika nastavilo da živi u domaćinstvu iz koga se odvozi komunalni otpad ili niko od naslednika ne živi u njemu, ova lica dužna su, da pisanim sporazumom jednog između sebe odrede za korisnika usluge i da primerak sporazuma, overenog kod suda ili potpisanog pred ovlašćenim licem vršioca komunalne delatnosti, dostave istom, a u protivnom, korisnika usluge i obveznika plaćanja odrediće vršilac komunalne delatnosti.
U slučaju da se ostavinski postupak ne okonča u roku od šest meseci, od dana smrti korisnika, za korisnika usluge i obveznika plaćanja odrediće se lice, koje je nastavilo da živi u domaćinstvu iz koga se odvozi komunalni otpad.
U slučaju da je više lica nastavilo da živi u domaćinstvu iz koga se odvozi komunalni otpad, ova lica dužna su da pisanim sporazumom jednog između sebe odrede za korisnika usluge i da primerak sporazuma, overenog kod suda ili potpisanog pred ovlašćenim licem vršioca komunalne delatnosti, dostave istom, a u protivnom, korisnika usluge i obveznika plaćanja odrediće vršilac komunalne delatnosti.
U slučaju da korisnik usluge, izda u zakup stambeni ili poslovni prostor, obavezan je da plaća cenu za odvoženje komunalnog otpada.
Obavezu plaćanja komunalne usluge može preuzeti zakupac, ukoliko zakupac ili korisnik usluge, dostave vršiocu komunalne delatnosti, Ugovor o zakupu i pisanu izjavu zakupca, overenu kod suda ili potpisanu pred ovlašćenim licem vršioca komunalne delatnosti, da će on za vreme trajanja ugovora o zakupu plaćati cenu odvoženja komunalnog otpada.
Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke, obavlja vrši Odeljenje za inspekcijske i stambeno-komunalne poslove grada Šapca putem komunalnih inspektora ili putem komunalne policije.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj vršilac komunalne delatnosti ako:
1. u slučaju promene plana sakupljanja i odvoženja otpada, odmah ne obavesti korisnike usluga o nastalim promenama i otpad ne odveze najkasnije u roku od sedam dana (član 6. stav 2.),
2. ne postupa u skladu sa članom 15. ove Odluke,
3. posude sa komunalnim otpadom, ne prazni u skladu sa godišnjim programom rada (član 16. stav 1.),
4. kabasti i zeleni otpad, ne odvozi prema godišnjem programu i ne obavesti korisnike o tome (član 16. stav 3. i 4.).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se odgovorno lice vršioca komunalne delatnosti, novčanom kaznom od 5.000,00 do 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1. komunalni otpad odlaže suprotno odredbama člana 8. ove Odluke,
2. postupa suprotno zabranama iz člana 11. ove Odluke,
3. ne postupa u skladu sa članom 12. ove Odluke,
4. ne postupa u skladu sa članom 13. ove Odluke,
5. ne postupa u skladu sa članom 14. stav 1. ove Odluke,
6. ne postupa u skladu sa članom 25. ove Odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom od 5.000,00 do 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se preduzetnik, novčanom kaznom od 10.000,00 do 250.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se fizičko lice, novčanom kaznom od 5.000,00 do 75.000,00 dinara.
Danom stupanja na snagu ove Odluke, prestaju da važe članovi 13. - 24., član 44. stav 1. tačke 8., 9., 10., 11., 12., 13. i 14., član 45. stav 1. tačke 3., 4., i 5. i član 46. stav 1. tačke 5., 6., 7. i 8. Odluka o održavanju čistoće održavanju parkova, zelenih i rekreacionih površina ("Službeni list opštine Šabac", broj 4/94, 9/94, 12/98, 3/99, 10/05, 23/07 i Sl. list grada Šapca 40/08 i 28/10).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca".