ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA SKLONIŠTA SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 129/2014) |
Javno preduzeće za skloništa (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za skloništa ("Službeni glasnik RS", br. 3/92, 18/92, 63/01 i 112/06), radi obavljanja delatnosti organizacije izgradnje, održavanja i tehničke kontrole javnih i blokovskih skloništa.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem 2859/2005 od 24. februara 2005. godine, matični broj 07892845, PIB: 100143406.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija u čije ime osnivačka prava vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11 (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće za skloništa.
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je "JP za skloništa".
Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Bulevar Mihaila Pupina 117a.
Javno preduzeće može promeniti poslovno ime i sedište, odlukom koju donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste:
- Šifra delatnosti: 43.39;
- Naziv delatnosti: ostali završni radovi.
Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa je delatnost organizacije izgradnje, održavanja, tehničke kontrole i mirnodopskog korišćenja javnih i blokovskih skloništa.
Javno preduzeće obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom i statutom.
Osnivač i Javno preduzeće mogu pojedina prava i obaveze u obavljanju delatnosti iz ovog člana urediti ugovorom u skladu sa zakonom.
3. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u Javnom preduzeću, Osnivač daje saglasnost na:
1) Statut Javnog preduzeća;
2) finansijske izveštaje Javnog preduzeća;
3) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
4) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, veće vrednosti, koja su u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;
5) akt o opštim uslovima za pružanje usluga koji donosi Javno preduzeće;
6) ulaganje kapitala Javnog preduzeća;
7) statusne promene Javnog preduzeća;
8) akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
9) promenu sedišta Javnog preduzeća;
10) promenu poslovnog imena;
11) promenu pravne forme;
12) druge odluke, u skladu sa zakonom;
13) odluku o raspodeli dobiti;
14) odluku o visini cena usluga;
15) program poslovanja.
Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kad Osnivač na njega da saglasnost.
Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja na koji saglasnost daje Osnivač na predlog ministarstva.
Godišnji program iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće dostavlja Osnivaču, najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Javno preduzeće dužno je da dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonima i programskim i planskim aktima Osnivača.
Javno preduzeće dužno je da ministarstvu dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na propisanom obrascu, u skladu sa zakonom.
Na osnovu izveštaja iz stava 1. ovog člana, ministarstvo sačinjava i dostavlja Osnivaču informaciju o stepenu usklađenosti između predviđenih i realizovanih aktivnosti iz godišnjeg programa poslovanja, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove finansija mesečno dostavlja izveštaj o rokovima izmirenja obaveza prema privrednim subjektima, utvrđenih zakonom kojim se uređuju rokovi izmirenja novčanih obaveza, na propisanom obrascu.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač može preduzeti mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;
3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Za vreme ratnog stanja Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća.
Pravo na štrajk zaposleni u Javnom preduzeću ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i opštim aktom preduzeća.
U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, opštim aktom preduzeća i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.
Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća (u daljem tekstu: Zakon).
4. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.
Dobit Javnog preduzeća utvrđuje se i raspodeljuje u skladu sa Zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Gubitak Javnog preduzeća utvrđuje se i pokriva u skladu sa Zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitaka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju.
Komisija za reviziju ima tri člana koje imenuje Nadzorni odbor.
Član Komisije za reviziju ne može da bude Direktor.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu tih izveštaja;
3) ispituje da li su ispunjeni uslovi za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;
4) sprovodi postupak imenovanja revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;
5) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
6. USLOVI I NAČIN ZADUŽIVANJA JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
7. ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
8. IZNOS OSNOVNOG KAPITALA, OPIS I VRSTA NENOVČANOG ULOGA
Javno preduzeće posluje sredstvima u javnoj svojini.
Sredstva kojima posluje Javno preduzeće čine pokretne i nepokretne stvari, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini kojima posluje Javno preduzeće.
Vrednost osnovnog kapitala na dan 31. decembar 2012. godine iznosi 7.684.951.034,49 dinara, od čega novčana vrednost iznosi 18.254.425,23 dinara, a vrednost nenovčanog kapitala iznosi 7.666.696.609,26 dinara.
Javno preduzeće ima svoju imovinu kojom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine Javnog preduzeća na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Pravo svojine Javnog preduzeća urediće se posebnim aktom Osnivača u skladu sa zakonom.
Upravljanje u Javnom preduzeću organizovano je kao jednodomno.
Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i Direktor.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova koje imenuje Osnivač, na period od četiri godine, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, na način utvrđen Statutom i jedan član koji mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.
Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje trećeg ili drugog stepena, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;
3) da je stručnjak u jednoj ili više oblasti iz koje je delatnost od opšteg interesa za čije obavljanje je osnovano Javno preduzeće;
4) najmanje tri godine iskustva na rukovodećem položaju;
5) da poseduje stručnost iz oblasti finansija, prava ili korporativnog upravljanja;
6) da nije osuđivano na uslovnu ili bezuslovnu kaznu za krivična dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, kao i da mu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja pretežne delatnosti Javnog preduzeća.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1) Nadzorni odbor ne dostavi Osnivaču na saglasnost godišnji program poslovanja;
2) Osnivač ne prihvati finansijski izveštaj Javnog preduzeća;
3) propuste da preduzmu neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja sumnje da odgovorno lice Javnog preduzeća deluje na štetu Javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem i na drugi način.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora mogu se razrešiti pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko Javno preduzeće ne ispuni godišnji program poslovanja ili ne ostvari ključne pokazatelje učinka.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor:
1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Javnog preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;
2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja Javnog preduzeća;
3) donosi godišnji program poslovanja Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača;
4) donosi odluku o visini cena usluga koje pruža Javno preduzeće;
5) nadzire rad Direktora;
6) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;
7) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
8) utvrđuje finansijske izveštaje Javnog preduzeća i dostavlja ih Osnivaču radi davanja saglasnosti;
9) donosi Statut, uz saglasnost Osnivača;
10) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Osnivača;
11) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka uz saglasnost Osnivača;
12) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, Statutom i odlukom Osnivača;
13) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa Direktorom;
14) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, Statutom i propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na Direktora ili drugog zaposlenog u Javnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje Osnivač, na osnovu izveštaja o realizaciji godišnjeg programa poslovanja Javnog preduzeća.
Direktora imenuje Osnivač na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanom Zakonom.
Za Direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene Zakonom.
Direktor je javni funkcioner u smislu zakona kojim se uređuje oblast vršenja javnih funkcija.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
6) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;
7) predlaže izveštaje o stepenu realizacije programa poslovanja;
8) izvršava odluke Nadzornog odbora.
Direktor donosi opšte i pojedinačne akte Javnog preduzeća i vrši druge poslove određene zakonom i Statutom, pod uslovom da ti akti i poslovi nisu zakonom, ovom odlukom ili Statutom određeni kao delokrug Nadzornog odbora.
Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju ako Javno preduzeće ostvari pozitivne poslovne rezultate.
Odluka o isplati stimulacije donosi se u skladu sa Zakonom.
Stimulacija ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti, i posebno se iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.
Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.
Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih Zakonom.
Predlog za razrešenje Direktora može podneti Nadzorni odbor Javnog preduzeća i ministarstvo.
Predlog za razrešenje Direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže.
Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen primenjuje se Zakon.
Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim Zakonom.
Javno preduzeće može imati Vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i na period koji su propisani Zakonom.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja Direktora.
Javno preduzeće u obavljanju delatnosti dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.
12. JAVNOST U RADU JAVNOG PREDUZEĆA
Javnost u radu Javnog preduzeća obezbeđuje se redovnim izveštavanjem javnosti o godišnjem programu poslovanja Javnog preduzeća i tromesečnim izveštajima o realizaciji godišnjeg programa poslovanja i izveštavanjem javnosti o drugim činjenicama koje mogu biti značajne za nju, a naročito: o revidiranim finansijskim godišnjim izveštajima i mišljenju ovlašćenog revizora na te izveštaje, izveštaj o posebnim ili vanrednim revizijama, o sastavu Nadzornog odbora, o imenu Direktora, o organizaciji Javnog preduzeća i načinu komunikacije Javnog preduzeća sa javnošću.
Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi doneseni godišnji program poslovanja i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje, mišljenje ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora i kontakte Direktora, kao i druge činjenice koje su značajne za javnost.
13. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
14. PRELAZNE I ZAVRŠNA ODREDBA
Javno preduzeće nastavlja da obavlja delatnosti koje je obavljalo na dan donošenja ove odluke, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće uskladiće Statut sa ovom odlukom u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Osnivač će imenovati Direktora Javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu u skladu sa Zakonom.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".