PRAVILNIKO PROGRAMU OGLEDA ZA PRIMENU PRISTUPA NASTAVI USMERENOJ NA UČENJE I RAZVOJ KOMPETENCIJA UČENIKA U OSNOVNOM I SREDNJEM OBRAZOVANJU I VASPITANJU I RAZVIJANJE ŠKOLA VEŽBAONICA("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2014 i 14/2014) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se Program ogleda za primenu pristupa nastavi usmerenoj na učenje i razvoj kompetencija učenika u osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju i razvijanje škola vežbaonica.
Program ogleda iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ogled iz člana 1. ovog pravilnika ostvarivaće se u osnovnom obrazovanju i vaspitanju i srednjem obrazovanju i vaspitanju, i to: u gimnaziji i opšteobrazovnom delu srednjeg stručnog obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: opšte srednje obrazovanje i vaspitanje).
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o programu ogleda za primenu pristupa nastavi usmerenoj na učenje i razvoj kompetencija učenika u osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju i razvijanje škola vežbaonica ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 2/14).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
PROGRAM OGLEDA
ZA PRIMENU PRISTUPA NASTAVI USMERENOJ NA UČENJE I RAZVOJ KOMPETENCIJA UČENIKA U OSNOVNOM I SREDNJEM OBRAZOVANJU I VASPITANJU I RAZVIJANJE ŠKOLA VEŽBAONICA
Ogled za primenu pristupa nastavi usmerenoj na učenje i razvoj kompetencija učenika u osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju, i to u gimnaziji i opšteobrazovnom delu srednjeg stručnog obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: opšte srednje obrazovanje i vaspitanje) i razvijanje škola vežbaonica, kao nastavnih baza visokoškolskih ustanova, donosi se na osnovu Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 52/11 i 55/13 - u daljem tekstu: Zakon).
Pristup nastavi usmerenoj na učenje i razvoj kompetencija učenika (u daljem tekstu: nov pristup nastavi), u smislu ovog pravilnika, podrazumeva: planiranje, organizaciju i sprovođenje nastave usmerene na učenje; učenje koje se najvećim delom odvija kroz nastavne i vannastavne aktivnosti u školi kao podsticajnoj sredini; učenje kao proces, a ne proizvod nastave; učenje u kome su učenici subjekti procesa učenja; učenje usmereno na razvijanje kompetencija i ostvarivanje ishoda i standarda postignuća učenika; učenje čiji se rezultati stalno prate i vrednuju.
Ogledom se proverava planiranje, organizacija i sprovođenje novog pristupa nastavi usmerenoj na učenje i razvoj kompetencija učenika (funkcionalno integrisanog znanja, veština, vrednosti, stavova i uverenja), u osnovnom i opštem srednjem obrazovanju i vaspitanju, koji je ustanovljen Zakonom i Strategijom razvoja obrazovanja u Republici Srbiji do 2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 107/12). Ovo uključuje oglednu primenu: radnog nacrta dokumenta Okvir nacionalnog kurikuluma - osnove učenja i nastave (u daljem tekstu Okvir nacionalnog kurikuluma) koji sadrži: opšti okvir (novi pristup nastavi i učenju), okvir predmetnih programa (predlog opštih/međupredmetnih kompetencija za osnovno obrazovanje i vaspitanje; predlog opšte i specifičnih predmetnih kompetencija za obavezne predmete u osnovnom obrazovanju i za obavezne predmete u opštem srednjem obrazovanju za koje nisu donete uključujući i obavezni izborni predmet Građansko vaspitanje; predlog revidiranih standarda postignuća učenika za kraj osnovnog obrazovanja; predloga predmetnih ishoda za svaku godinu učenja za sve obavezne predmete u osnovnom i opštem srednjem obrazovanju i vaspitanju, uključujući i obavezni izborni predmet Građansko vaspitanje).
Radni nacrt Okvira nacionalnog kurikuluma, revidirani standardi postignuća učenika za kraj osnovnog obrazovanja i vaspitanja i predmetni ishodi za obavezne predmete u osnovnom i opštem srednjem obrazovanju i vaspitanju biće dostavljeni školama u ogledu i objavljeni na vebsajtu projekta. Ogled se ostvaruje i razvija u okviru projekta Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja (u daljem tekstu: Ministarstvo) "Podrška razvoju ljudskog kapitala - Opšte obrazovanje i razvoj ljudskog kapitala" (u daljem tekstu: Projekat).
Ogledom će se proveravati novi pristup nastavi u školama na teritoriji Republike Srbije, u skladu sa projektnim zadatkom, i to u školama vežbaonicama i školama izabranim, putem javnog poziva, za sprovođenje ogleda (u daljem tekstu: škole u Ogledu).
Ogledom se:
1) proverava planiranje, organizacija i sprovođenje nove organizacije nastave usmerene na učenika kao subjekta, učenika motivisanog za učenje i usvajanje znanja, spremnog da preuzme odgovornost za sopstveno učenje i osposobljenog za samoprocenjivanje sopstvenih prednosti i slabosti, potreba i sposobnosti;
2) proverava planiranje, organizacija i sprovođenje tematskog pristupa nastavi, odnosno nove organizacije nastave usmerene na učenje, kao proces u kome se fenomeni posmatraju, uče, objašnjavaju i razmatraju, tako što se kombinuju perspektive iz različitih nastavnih predmeta i domena znanja;
3) proverava planiranje, organizacija i sprovođenje nastave usmerene na razvoj kompetencija (međupredmetne i predmetne) i na ostvarivanje ishoda i standarda postignuća učenika, odnosno nastave u kojoj su nastavni sadržaji instrumenti za ostvarivanje ishoda i standarda postignuća učenika i razvijanje njihovih kompetencija;
4) proverava pristup učenju koji podrazumeva stalnu interakciju nastavnika i učenika, učenika i učenika, kao i stalnu i blisku saradnju svih nastavnika u procesima planiranja nastave koja promoviše i podržava učenje i tematski pristup, kao i vrednovanja procesa učenja i postignuća učenika;
5) razvijaju škole vežbaonice, kao nastavne baze visokoškolskih ustanova;
6) uspostavlja funkcionalna veza između visokoškolskih ustanova/fakulteta na kojima se obrazuju budući nastavnici i škola vežbaonica;
7) osposobljavaju nastavnici za nov pristup nastavi i ulogu mentora studentima na praksi (u daljem tekstu: "mentor").
Novine u osnovnom i opštem srednjem obrazovanju i vaspitanju sadržane u Programu ogleda jesu:
1) nastava je usmerena na učenje i učenika;
2) učenje se u najvećoj meri odvija u školi, kao podsticajnoj sredini, tokom nastavnih i vannastavnih aktivnosti;
3) učenje je prilagođeno uzrasnim i ličnim obrazovnim potrebama učenika i ostvaruje se kroz stalnu interakciju učenika i nastavnika, učenika i učenika;
4) učenje je usmereno na ostvarivanje ishoda i standarda postignuća učenika i razvoj njihovih kompetencija (međupredmetne i predmetne). Sadržaji predmetnih nastavnih programa su instrument za ostvarivanje ishoda i standarda postignuća učenika i razvoj njihovih kompetencija;
5) učenici su subjekti procesa učenja;
6) nastavnici timski planiraju, organizuju i vode proces učenja, prate i vrednuju njegove rezultate, preispituju sopstvenu praksu, menjaju je i unapređuju;
7) nastavnici, stručni saradnici i direktori škola pripremaju školski program i godišnji plan rada škole u skladu sa nastavom usmerenom na učenika, učenje i razvijanje kompetencija;
8) nastavnici, stručni saradnici i direktori škola osposobljeni su za unapređivanje pedagoške prakse, za pristup nastavi usmerenoj na učenje, učenika i razvoj njegovih kompetencija ostvarivanjem ishoda i standarda postignuća;
9) razvijene su i opremljene škole vežbaonice kao nastavne baze visokoškolskih ustanova i mesta za učenje i profesionalni razvoj zaposlenih na lokalnom nivou.
II CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI OGLEDA
Ciljevi Ogleda su da se proveri valjanost i opravdanost uvođenja u sistem obrazovanja novog pristupa nastavi i razvijanje sistema studentske prakse budućih nastavnika u školama vežbaonicama, radi njihove bolje pripremljenosti za realizaciju obrazovno-vaspitnog procesa.
Opšti cilj Ogleda
Cilj Ogleda je provera primene novog pristupa nastavi u školama vežbaonicama i školama u Ogledu i sistema studentske prakse budućih nastavnika u školama vežbaonicama, radi uvođenja novina u sistem obrazovanja i vaspitanja.
Specifični ciljevi Ogleda:
1) unapređivanje kvaliteta i efikasnosti obrazovno-vaspitnog rada u osnovnom i opštem srednjem obrazovanju i vaspitanju primenom novog pristupa nastavi;
2) razvijanje školskog programa u skladu sa novim pristupom nastavi;
3) razvijanje sistema stalnog praćenja i vrednovanja rezultata učenja u funkciji podrške procesu učenja;
4) profesionalno osnaživanje putem obuka nastavnika, stručnih saradnika, direktora i prosvetnih savetnika za: nov pristup nastavi, praćenje i vrednovanje rezultata procesa učenja, primenu savremenih digitalnih informaciono-komunikacionih tehnologija (u daljem tekstu: IKT), istraživanje sopstvene prakse radi njenog unapređivanja;
5) uspostavljanje veza između inicijalnog obrazovanja nastavnika i njihovog budućeg rada u školi;
6) razvijanje škola vežbaonica kao nastavnih baza visokoškolskih ustanova i mesta za stručno usavršavanje na lokalnom nivou;
7) uspostavljanje procedura i smernica za efikasno funkcionisanje i praćenje rada škola vežbaonica, jačanjem kompetencija mentora u školi vežbaonici;
8) opremanje škola vežbaonica u skladu sa potrebama svake pojedinačne škole za primenu novog pristupa nastavi;
9) unapređivanje sistema studentske prakse u školama vežbaonicama u saradnji sa nastavničkim fakultetima, kroz organizaciju prakse i jačanjem kompetencija nastavnika - mentora;
10) razvijanje sistema timskog rada u procesu planiranja i vrednovanja nastave i učenja i saradnje sa roditeljima, učeničkim parlamentom i lokalnom samoupravom, među zaposlenima u školama vežbaonicama i u školama u Ogledu;
11) razvijanje inovativne prakse i novih obrazovnih rešenja na osnovu akcionih istraživanja, u koja su uključeni nastavnici visokoškolskih ustanova, istraživači obrazovanja, nastavnici praktičari, kao i studenti na master i doktorskim studijama nastavničkih fakulteta;
12) umrežavanje nastavnika škole vežbaonice i škole u Ogledu, radi pripremanja inovativnog elektronskog materijala kao platforme za učenje, namenjene i drugim školama, nastavnicima, stručnim saradnicima, direktorima, prosvetnim savetnicima, učenicima i roditeljima.
Očekivani ishodi Ogleda:
1) primenjen nov pristup nastavi u 10% škola u Republici Srbiji, koje su učestvovale u Ogledu (škole vežbaonice i škole u Ogledu);
2) unapređen kvalitet i efikasnost obrazovno-vaspitnog rada u osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju primenom novog pristupa nastavi;
3) razvijen školski program u skladu sa novim pristupom nastavi;
4) urađen Predlog Okvira nacionalnog kurikuluma, u skladu sa novim pristupom nastavi, rezultatima Ogleda, zakonskom regulativom i Strategijom razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine;
5) razvijen sistem stalnog praćenja i vrednovanja rezultata učenja u funkciji podrške procesu učenja na nivou ustanove;
6) obučeno i osposobljeno 13.000 zaposlenih u školama, i to: direktora, stručnih saradnika i nastavnika iz škola vežbaonica, škola u Ogledu i škola koje nisu u Ogledu za: nov pristup nastavi, praćenje i vrednovanje rezultata procesa učenja, primenu IKT, istraživanje sopstvene prakse radi njenog unapređivanja i za rad sa studentima;
7) obučeno i osposobljeno 4.000 nastavnika za primenu IKT iz škola vežbaonica i škola u Ogledu;
8) obučeni i osposobljeni prosvetni savetnici za praćenje novog pristupa nastavi;
9) obučeni odabrani nastavnici škola vežbaonica (koji primenjuju savremene i inovativne metode u učenju i nastavi i postižu dobre rezultate) za ulogu mentora i supervizora studentima koji dolaze na praksu;
10) uspostavljena veza između inicijalnog obrazovanja nastavnika i njihovog budućeg rada u školi;
11) razvijene škole vežbaonice kao nastavne baze visokoškolskih ustanova i kao mesto za stručno usavršavanje na lokalnom nivou, odnosno mesto održavanja tematskih sastanaka nastavnika i uglednih i oglednih časova, mesto razmene ideja i iskustava;
12) razvijeni različiti modeli realizacije studentske prakse u školama vežbaonicama u saradnji sa visokoškolskim ustanovama (jednom ili više ustanova) sa aspekta organizacije, implementacije i evaluacije studentske prakse;
13) utvrđene kompetencije nastavnika - mentora i uspostavljeni kriterijumi za izbor budućih mentora;
14) unapređen kvalitet inicijalnog obrazovanja nastavnika, posebno u delu pedagoške prakse (nov pristup nastavi i praćenje i vrednovanje rezultata učenja);
15) opremljene škole vežbaonice u skladu sa potrebama novog pristupa nastavi;
16) razvijen sistem studentske prakse u školama vežbaonicama (uključujući dobru organizaciju, jasne zadatke, nedeljno planiranje, superviziju i analizu obavljene prakse, osmišljeno uključivanje studenata u akciona istraživanja, kvalitetne i javnosti dostupne izveštaje za visokoškolske ustanove);
17) unapređen sistem timskog rada u školama vežbaonicama i školama u Ogledu i ostvarena saradnja sa roditeljima, učeničkim parlamentom i lokalnom samoupravom;
18) razvijena inovativna praksa i nova obrazovna rešenja u školama vežbaonicama i školama u Ogledu, na osnovu akcionih istraživanja u kojima su učestvovali nastavnici visokoškolskih ustanova, istraživači u oblasti obrazovanja, nastavnici škole vežbaonice i studenti na master i doktorskim studijama nastavničkih fakulteta;
19) umreženi nastavnici škola vežbaonica i škola u Ogledu radi pripremanja inovativnog elektronskog materijala kao platforme za učenje, namenjene i drugim školama, nastavnicima, stručnim saradnicima, direktorima, prosvetnim savetnicima, učenicima i roditeljima.
Ogled traje do 31. avgusta 2015. godine.
IV NAČIN I USLOVI OSTVARIVANJA OGLEDA
Ogled se ostvaruje u toku svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školi u okviru redovne, dodatne i dopunske nastave, slobodnih aktivnosti učenika, kao i u okviru izbornog i fakultativnog dela školskog programa škole.
Ogled se ostvaruje u najviše 165 škola na teritoriji Republike Srbije, i to:
1) u školama vežbaonicama (41 škola), izabranim na osnovu javnog konkursa Ministarstva u školskoj 2012/2013. godini;
2) u školama u Ogledu (122 škole), izabranim na osnovu javnog konkursa Ministarstva u školskoj 2013/2014. godini i to: 79 osnovnih škola, osam gimnazija i 35 srednjih stručnih škola.
Škole u Ogledu
Konkurs za izbor škola u Ogledu raspisuje i sprovodi Ministarstvo, u skladu sa Zakonom i pravilnikom, odnosno Programom ogleda.
Konkurs se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Ministarstva i u dnevnim novinama.
Prilikom izbora, odnosno određivanja škola koje sprovode Ogled, posebno će se uzeti u obzir:
1) učešće škole u nacionalnim razvojnim projektima kao što su: Škola bez nasilja, Aktivno učenje, Profesionalna orijentacija, Inkluzivno obrazovanje i sl., kao i projektima u okviru IPA, TEMPUS i DILS programa;
2) obučenost nastavnog kadra, posebno u kompetencijama koje se odnose na: poučavanje i učenje, podršku razvoju ličnosti učenika, komunikaciju i saradnju, koji su definisani Pravilnikom o standardima kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja ("Prosvetni glasnik", broj 5/11) i Pravilnikom o standardima kvaliteta rada ustanova ("Službeni glasnik RS", br. 7/11 i 68/12);
3) obučenost direktora, posebno u kompetencijama koje su definisane Pravilnikom o standardima kompetencija direktora ustanova obrazovanja i vaspitanja ("Službeni glasnik RS", broj 38/13);
4) učešće nastavnika škole u pripremi standarda postignuća za osnovnu i srednju školu, kao i vođenje obuka za primenu standarda postignuća u osnovnoj školi.
Škole vežbaonice
Paralelno sa sprovođenjem obuka, tokom trajanja ogleda razvijaće se škole vežbaonice i uspostavljaće se veza sa visokoškolskim ustanovama u kojima se obrazuju budući nastavnici i razvijaće se različiti mogući modeli saradnje i organizacije rada.
U školama vežbaonicama rešenjem direktora biće određen koordinator i mentor.
Koordinator je nastavnik ili stručni saradnik (psiholog, pedagog ili defektolog), koji je stalno zaposlen u školi i koji ima iskustvo u organizaciji nastavnih i vannastavnih aktivnosti ili je već na njima angažovan u školi. Zadatak koordinatora je da: osigura uspešnu i neometanu realizaciju studentske prakse i obrazovno-vaspitnog rada u školi vežbaonici, uspešno sarađuje sa studentima, mentorima, odgovarajućim koordinatorima studentske prakse na visokoškolskim ustanovama i po potrebi sa roditeljima.
Mentor je nastavnik u razrednoj ili predmetnoj nastavi ili stručni saradnik stalno zaposlen u školi, kojima najmanje pet godina radnog iskustva i položen ispit za licencu, koji svojim iskustvom, znanjem i pristupom doprinosi uspehu učenika i škole. Od mentora se očekuje da studente na praksi uvodi u nastavničku profesiju ili profesiju stručnog saradnika, da demonstrira i upoznaje studente sa standardima kompetencija nastavnika ili stručnih saradnika i standardima kvaliteta rada ustanova, da usko sarađuje sa odgovarajućim nastavnicima visokoškolskih ustanova i da zajedno sa njima planira svoj rad.
Maksimalno opterećenje mentora i koordinatora je do 10% radnog vremena za koordinaciju, mentorstvo, superviziju i analizu obavljene prakse. Ova zaduženja ostvaruju se u okviru 40-časovne radne nedelje u delu radnog vremena koje se ne odnosi na neposredan rad sa učenicima a uređuju se rešenjem direktora kojim utvrđuju obaveze nastavnika i stručnih saradnika u četrdesetočasovnoj radnoj nedelji.
Detaljan program rada studenata na praksi zajednički razvijaju nastavnici visokoškolskih ustanova, koordinatori, nastavnici mentori i studenti. Studentska praksa obuhvata sve aspekte nastavničkog rada i sve nastavničke uloge.
Škole vežbaonice primaju na praksu i studente - buduće stručne saradnike i sarađuju sa njihovim matičnim fakultetima na isti način kao sa fakultetima koji obrazuju nastavnike razredne i predmetne nastave.
Škola vežbaonica, odnosno škola u Ogledu, ima obavezu da obezbedi uslove za ostvarivanje Ogleda. Škola vežbaonica, osim uslova za ostvarivanje ogleda, treba da obezbedi uslove za rad sa studentima, a to podrazumeva: poseban prostor i opremu za studente koji dolaze na praksu, angažovanje najuspešnijih i najkvalifikovanijih nastavnika škole za rad sa studentima i da omogući dobru saradnju sa drugima zaposlenima u cilju realizovanja kvalitetne prakse. Prostor treba da služi studentima za: konsultacije sa mentorom, razmenu iskustava i ideja, izradu priprema, dogovore i pauze.
Dobijenu opremu škole vežbaonice uredno održavaju i namenski koriste u svakodnevnoj nastavi i za profesionalni razvoj nastavnika i stručnih saradnika, uključujući i nastavnike i stručne saradnike drugih škola. Oprema ne sme da se otuđi ili ošteti. U slučaju da škola istupi iz realizacije ogleda dužna je da primljenu opremu ustupi drugoj školi na osnovu rešenja ministra nadležnog za poslove obrazovanja i pod uslovima koji su rešenjem definisani.
Međusobna prava i obaveze škola i visokoškolskih ustanova na kojima se obrazuju budući nastavnici i stručni saradnici uređuju se ugovorom.
Ostvarivanje Ogleda
Za ostvarivanje Ogleda neophodan uslov jeste da se sprovede osposobljavanje prosvetnih savetnika, nastavnika, direktora i stručnih saradnika i ostalih saradnika u nastavi zaposlenih u školama vežbaonicama i školama u Ogledu, putem raznovrsnih obuka odobrenih od strane Ministarstva. Uključivanjem u obuke tokom trajanja ogleda, zaposlenim u školama treba omogućiti da se osposobe za: nov pristup nastavi - planiranje i realizaciju nastave usmerene na ostvarivanje ishoda, postizanje standarda postignuća i razvijanje kompetencija (međupredmetnih i predmetnih), prihvatanje uloge škole vežbaonice kao nastavne baze visokoškolske ustanove, uspešno obavljanje uloge koordinatora za studentsku praksu i nastavnika mentora za superviziju i analizu obavljene prakse, kao i svih novih uloga potrebnih za postizanje očekivanih ishoda Ogleda.
Ogled će se realizovati kroz aktivnosti koje škola sprovodi u toku svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada i kroz aktivnosti koje se sprovode prema Projektu, u saradnji sa Ministarstvom, odnosno odgovarajućim školskim upravama Ministarstva, Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja:
1) razvijanje i izrada Okvira nacionalnog kurikuluma na osnovu primene novog pristupa nastavi i vrednovanja rezultata ogleda, a u skladu sa zakonom definisanim ciljevima i očekivanim ishodima, međupredmetnim i predmetnim kompetencijama, standardima postignuća i ishodima za predmete;
2) obuke za nov pristup nastavi, inovativne metode nastave, kreiranje nove školske kulture i podsticajnog okruženja za učenje i realizaciju školskog programa; primenu savremene IKT; mentorstvo i superviziju i analizu obavljene prakse studenata; efikasno organizovanje prakse; formativno ocenjivanje učenika i izradu njihovog portfolija; samovrednovanje kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada; istraživanje nastavne prakse; saradnja sa nastavničkim fakultetima, roditeljima i drugim lokalnim akterima;
3) studijska putovanja i konferencije;
4) pružanje podrške za kreiranje školskog programa, nove školske kulture i podsticajne sredine za učenje; nov pristup nastavi; kreiranje programa studentske prakse u školi; pripremanje učenika za završni ispit i mature primenom novog pristupa nastavi; samovrednovanje i osiguranje kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada; sticanje osnovnih kompetencija za obavljanje akcionih istraživanja u cilju unapređivanja sopstvene nastavničke prakse; uspostavljanje i održavanje saradnje sa nastavničkim fakultetima; razvijanje saradnje između univerzitetskih profesora, mentora i studenata; realizaciju organizacionih pitanja prijema na praksu, superviziranje i analizu obavljene prakse studenata; realizaciju organizacionih pitanja i podizanja kvaliteta profesionalnog razvoja; stvaranje inovativnih didaktičkih materijala i upotrebu nove opreme u školi u Ogledu, odnosno vežbaonici i drugim školama; umrežavanje sa domaćim i stranim partnerima u raznim projektima.
Ogled će se finansirati sredstvima iz Projekta, namenski opredeljenih ugovorom o pružanju usluga i ugovorom o nabavci opreme.
Ogled se prati i vrednuje u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.
Sprovođenje Ogleda će pratiti prosvetni savetnici iz školskih uprava Ministarstva, a ocenu ostvarenosti ciljeva i očekivanih ishoda na kraju Ogleda pripremiće Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i dostaviti odgovarajući predlog ministru i inicijatoru ogleda. Na osnovu izveštaja i ocene Zavoda, ministar će odlučiti o daljoj primeni Ogleda.
Prosvetni savetnici će, u toku polugodišta, obilaziti škole i nastavnike koji učestvuju u Ogledu (škole vežbaonice i škole u Ogledu) i pružaće im podršku i stručnu pomoć. Nakon obilaska, prosvetni savetnici će sastavljati izveštaj na osnovu uputstva za proces prikupljanja podataka i Okvira za praćenje i vrednovanje Programa ogleda. Izveštaj o praćenju Programa ogleda prosvetni savetnici dostavljaju Ministarstvu. U postupku praćenja i vrednovanja ogleda učestvovaće i stručnjaci koje angažuje Projekat, s tim da ovi stručnjaci ne prisustvuju nastavi ili prisustvuju uz prosvetnog savetnika. Objedinjeni izveštaj o praćenju Ogleda dostavlja se Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
U saradnji sa Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja stručnjaci angažovani na Projektu će pripremiti uputstva za praćenje Ogleda i realizovati program obuke prosvetnih savetnika za praćenje Ogleda.
Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i stručnjaci angažovani na Projektu, razviće Okvir za praćenje i vrednovanje Programa ogleda, instrumente i instrukcije za prikupljanje podataka. Razvijeni Okvir će koristiti i dalje razvijati: prosvetni savetnici u procesu praćenja Ogleda; stručnjaci projekta koji će nezavisno od prosvetnih savetnika pratiti i vrednovati ogled; škola i školski tim za samovrednovanje Ogleda, koji je u obavezi da prikuplja podatke o sprovođenju Ogleda u školi; stručnjaci Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, koji će izvršiti vrednovanje Ogleda i dati ocenu ostvarenog cilja i očekivanih ishoda na kraju Ogleda, kao i odgovarajući predlog ministru i inicijatoru Ogleda.
Rezultati Ogleda, odnosno izveštaj o sprovedenom Ogledu i ocena Ogleda objavljuju se na način koji je dostupan široj stručnoj javnosti, u skladu sa Zakonom.