PRAVILNIK
O VREMENSKOM PLANU DODELE KAPACITETA ŽELEZNIČKE INFRASTRUKTURE

("Sl. glasnik RS", br. 140/2014)

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se vremenski plan dodele kapaciteta železničke infrastrukture.

Vremenski plan iz stava 1. ovog člana predstavlja dinamiku u procesu dodele kapaciteta železničke infrastrukture, što obuhvata podnošenje zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture, postupak izrade reda vožnje, odnosno rešavanje zahteva i postupak dodele kapaciteta železničke infrastrukture, odnosno zaključenja ugovora kojim se kapacitet železničke infrastrukture dodeljuje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje železnica.

Dodela kapaciteta železničke infrastrukture

Član 2

Dodela kapaciteta železničke infrastrukture podrazumeva dodelu trasa vozova.

Upravljač infrastrukture dodelu kapaciteta železničke infrastrukture vrši jednom u kalendarskoj godini usklađivanjem zahteva tokom postupka izrade reda vožnje. Dodela kapaciteta železničke infrastrukture se vrši na period od najduže jedne godine, odnosno jednog perioda važenja reda vožnje.

Vrste zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture

Član 3

Zahtevi za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture su tipski, i to:

1) godišnji zahtev za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture - zahtev kojim se traži dodela železničke infrastrukture na godišnjem nivou odnosno u celom periodu važenja reda vožnje;

2) vanredni zahtev za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture - zahtev kojim se traži dodela kapaciteta železničke infrastrukture u kraćem periodu tokom važenja reda vožnje, a koji može biti pojedinačni (ad hoc) zahtev za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture - zahtev kojim se traži jednokratna dodela kapaciteta železničke infrastrukture tokom važenja reda vožnje.

Zahtevi za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture su i:

1) nacionalni zahtev za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture - zahtev kojim se traži dodela železničke infrastrukture samo na području Republike Srbije;

2) međunarodni zahtev za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture - zahtev kojim se istovremeno traži dodela kapaciteta železničke infrastrukture na području Republike Srbije i na području druge države ili zahtev kojim se traži dodela kapaciteta železničke infrastrukture samo na području druge države.

Aktivnosti u vezi dodele kapaciteta železničke infrastrukture

Član 4

Dodela kapaciteta železničke infrastrukture obuhvata aktivnosti koje se odnose na dostavljanje zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture, rešavanje zahteva tokom postupka izrade reda vožnje, izradu izmena i dopuna važećeg reda vožnje ili određivanje pojedinačne dodele kapaciteta železničke infrastrukture bez izmene reda vožnje, zavisno od vrste zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture i dodeljivanje kapaciteta.

Aktivnosti vezane za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture, a koje su od značaja za dinamiku dodele kapaciteta železničke infrastrukture, obuhvataju sledeće:

1) podnošenje zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture - aktivnost kojom se traži dodela kapaciteta železničke infrastrukture;

2) proces koordinacije dodele kapaciteta železničke infrastrukture - aktivnosti kojima se usklađuju zahtevi i mogućnosti u vezi dodele kapaciteta železničke infrastrukture;

3) proces rešavanja sporova - aktivnosti kojima se rešavaju sporovi i sukobi koji nastaju tokom nemogućnosti usklađivanja zahteva i mogućnosti u vezi dodele kapaciteta železničke infrastrukture;

4) proces rešavanja pitanja zagušenja železničke infrastrukture - aktivnosti kojima se rešavaju pitanja i situacije nastale zagušenjem železničke infrastrukture ili druga vrsta nemogućnosti ispunjenja zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture;

5) proces dodele kapaciteta železničke infrastrukture - aktivnosti kojima se na osnovu prethodno upućenih zahteva dodeljuje kapacitet železničke infrastrukture;

6) proces otkazivanja dodeljenog kapaciteta železničke infrastrukture - aktivnosti kojima se vrši oduzimanje prava korišćenja dodeljenog kapaciteta železničke infrastrukture u slučaju nekorišćenja tog kapaciteta ili korišćenja koje nije u skladu sa ugovorenim načinom korišćenja te infrastrukture.

Sve aktivnosti vezane za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture iz stava 2. ovog člana, osim aktivnosti otkazivanja dodeljenog kapaciteta železničke infrastrukture, sprovode se prema vremenskoj dinamici koja je propisana ovim pravilnikom, osim procesa otkazivanja dodeljenog kapaciteta železničke infrastrukture koji se sprovodi u vreme kada nastane potreba za njim.

Dinamika dostavljanja zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture

Član 5

Godišnji zahtev za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture podnosi se u sledećim rokovima:

1) međunarodni godišnji zahtev najkasnije 12 meseci (jedna godina) pre stupanja na snagu novog reda vožnje;

2) nacionalni godišnji zahtev najkasnije 10 meseci pre stupanja na snagu novog reda vožnje.

Po isteku rokova iz stava 1. ovog člana upravljač infrastrukture može odrediti dodatni rok za podnošenje godišnjeg zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture, pri čemu on ne može biti duži od dva meseca pre početka važenja novog reda vožnje. Za međunarodne godišnje zahteve ovi rokovi usaglašavaju se sa zainteresovanim stranim upravljačima železničke infrastrukture.

Vanredni zahtev za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture podnosi se kada za takvim zahtevom nastane potreba. Rok za podnošenje ovog zahteva ne može biti kraći od 60 dana pre početka važenja izmena i dopuna reda vožnje.

U izuzetnim situacijama moguće je da se izmene i dopune reda vožnje objavljuju nezavisno od unapred određenih rokova, kao što je to slučaj sa pojedinačnim (ad hoc) zahtevima za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture. Rok za podnošenje zahteva ne može biti kraći od 15 dana pre traženog dodeljivanja kapaciteta železničke infrastrukture, odnosno pružanja tražene usluge, osim u izuzetnim i hitnim slučajevima, kada ovaj rok može biti i kraći, ali ne kraći od sedam dana.

Član 6

Godišnji zahtev koji je podnet po isteku roka iz člana 5. ovog pravilnika, a najkasnije dva meseca pre početka važenja novog reda vožnje upravljač infrastrukture će razmotriti i izvršiti dodelu kapaciteta železničke infrastrukture samo ukoliko postoji raspoloživ kapacitet železničke infrastrukture i ako se time značajno ne remeti već dodeljeni kapacitet železničke infrastrukture drugim korisnicima.

Dinamika rešavanja zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture

Član 7

Postupak izrade novog reda vožnje upravljač železničke infrastrukture počinje objavljivanjem Izjave o mreži za godinu u kojoj će važiti novi red vožnje.

Prilikom izrade Nacrta reda vožnje upravljač železničke infrastrukture uzima u obzir sve pristigle zahteve za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture, uključujući sva ograničenja koja su predviđena planovima razvoja i održavanja infrastrukture.

Kod planiranja dodele kapaciteta železničke infrastrukture strogo i dosledno se primenjuju kriterijumi dodele kapaciteta koji su propisani zakonom kojim se uređuje železnica.

Planiranje dodele kapaciteta vrši se i kroz postupak koordinacije i usaglašavanja zahteva, rešavanja sporova i rešavanja pitanja zagušenja železničke infrastrukture, što traje najkasnije do šest meseci pre stupanja na snagu novog reda vožnje.

Kod dodele kapaciteta železničke infrastrukture koja se odnosi na međunarodni saobraćaj poštuje se i vremenska dinamika koja se određuje od strane međunarodnih subjekata koji koordiniraju izradu reda vožnje u međunarodnom saobraćaju.

Član 8

Nacrt dodele kapaciteta železničke infrastrukture koji se odnosi na međunarodni saobraćaj izrađuje se najkasnije 11 meseci pre početka važenja novog reda vožnje i mora biti usklađen sa stranim upravljačima železničke infrastrukture. Ovo važi i za slučaj da se dodela kapaciteta železničke infrastrukture vrši između više različitih upravljača železničke infrastrukture na nacionalnom nivou.

Nacrt dodele kapaciteta železničke infrastrukture koji se odnosi na nacionalni saobraćaj izrađuje se najkasnije šest meseci pre početka važenja novog reda vožnje. Nacrt dodele kapaciteta železničke infrastrukture objavljuje se kao Predlog reda vožnje.

Sa Predlogom reda vožnje upoznaju se svi subjekti koji su uputili zahteve za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture, kao i svi drugi zainteresovani subjekti.

Član 9

Predlog reda vožnje kao plan dodele kapaciteta železničke infrastrukture razmatra se najmanje 30 dana i u tom roku mogu se davati primedbe, sugestije, predlozi i mišljenja.

Svi izloženi problemi i pitanja u vezi Predloga reda vožnje rešavaju se u okviru poslova koordinacije i usaglašavanja, poslova rešavanja sporova i poslova rešavanja zagušenja železničke infrastrukture što mora biti okončano najkasnije 120 dana pre početka važenja reda vožnje.

Član 10

Kroz proces koordinacije i usaglašavanja, proces rešavanja sporova i proces rešavanja zagušene železničke infrastrukture mogu se dogovoriti i korekcije upućenih zahteva, izmene pojedinih elemenata u zahtevima i slično. U ovim slučajevima korigovani, dopunjeni ili izmenjeni zahtevi dostavljaju se u roku od osam dana od dana kada je to dogovoreno.

Kako bi maksimalan broj zahteva bio uzet u razmatranje, upravljač infrastrukture može prihvatiti manje izmene u prvobitno podnetim zahtevima, ukoliko se njima ne remeti poslovna (komercijalna) i logistička veza između različitih železničkih prevoznika, pri čemu o takvim izmenama moraju da odluče podnosioci zahteva u roku od osam dana.

Ukoliko se kroz proces koordinacije i usaglašavanja, proces rešavanja spornih pitanja i proces rešavanja zagušenja železničke infrastrukture sa podnosiocima zahteva ne postigne rešenje svih sporova, primenjuje se sistem rešavanja sporova koji je propisan zakonom kojim se uređuje železnica.

Dinamika dodele kapaciteta železničke infrastrukture

Član 11

Kod godišnjih zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture upravljač infrastrukture vrši dodelu najkasnije 120 dana (četiri meseca) pre početka važenje reda vožnje.

Kod vanrednih zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture upravljač infrastrukture vrši dodelu najkasnije 20 dana pre početka važenja izmena i dopuna reda vožnje.

U izuzetnim situacijama, kod pojedinačnih (ad hoc) zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture upravljač infrastrukture će izvršiti dodelu u roku od osam radnih dana od dana prijema zahteva. U hitnim slučajevima kada je zahtev primljen u roku kraćem od 15 dana, dodelu kapaciteta železničke infrastrukture upravljač infrastrukture vrši najkasnije pet radnih dana pre dana pružanja usluge.

Član 12

Upravljač železničke infrastrukture blagovremeno, a najkasnije 10 dana pre isteka roka za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture donosi odluku o dodeli kapaciteta železničke infrastrukture i o tome obaveštava podnosioca zahteva.

Kapacitet železničke infrastrukture se smatra dodeljenim kada se zaključi Ugovor o korišćenju železničke infrastrukture.

Član 13

U slučajevima kada se ni posle sprovedenog procesa rešavanja sporova i procesa rešavanja zagušenja kapaciteta železničke infrastrukture ne može udovoljiti zahtevu za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture, upravljač infrastrukture donosi akt o nemogućnosti dodeljivanja kapaciteta železničke infrastrukture.

Prigovor protiv akta o nemogućnosti dodeljivanja kapaciteta železničke infrastrukture podnosi se Direkciji za železnice u roku od tri dana.

Direkcija za železnice o prigovoru odlučuje u roku od 10 dana.

Ostale odredbe u vezi dinamike dodele kapaciteta železničke infrastrukture

Član 14

Upravljač infrastrukture može definisati i druge rokove u vezi podnošenja zahteva za dodelu kapaciteta železničke infrastrukture, poslova koordinacije, poslova rešavanja zagušenja infrastrukture, kao i za druge poslove u vezi dodeljivanja kapaciteta železničke infrastrukture. Ovi rokovi ne mogu biti u suprotnosti sa dinamikom propisanom ovim pravilnikom.

Rokovi koje posebno određuje upravljač železničke infrastrukture objavljuju se u Izjavi o mreži.

Dinamika otkazivanja dodeljenog kapaciteta železničke infrastrukture

Član 15

Ukoliko se tokom perioda važenja Ugovora o korišćenju železničke infrastrukture, odnosno tokom perioda važenja reda vožnje utvrdi da korisnik dodeljenog kapaciteta železničke infrastrukture isti ne koristi prema uslovima iz ugovora, korisnik ne izvršava svoje obaveze ili ugrožava korišćenje dodeljene železničke infrastrukture trećim licima, otkazuje se dodeljeni kapacitet železničke infrastrukture.

U slučajevima otkazivanja dodeljenog kapaciteta železničke infrastrukture, raskida ugovora, naknade štete ili drugih pitanja, shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuju obligacioni odnosi.

Stupanje na snagu

Član 16

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".