PRAVILNIK
O NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD STRUČNIM RADOM ORGANA STARATELJSTVA

("Sl. glasnik RS", br. 144/2014)

Sadržina Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način vršenja nadzora nad stručnim radom (u daljem tekstu: nadzor) u organu starateljstva.

Predmet nadzora

Član 2

Nadzor se vrši nad stručnim radom organa starateljstva koji vrši javna ovlašćenja, kada u skladu sa zakonom, odlučuje o:

1) hraniteljstvu;

2) usvojenju;

3) starateljstvu;

4) određivanju i promeni ličnog imena deteta;

5) merama preventivnog nadzora nad vršenjem roditeljskog prava;

6) merama korektivnog nadzora nad vršenjem roditeljskog prava.

Nadzor se vrši i nad drugim poslovima koje organ starateljstva, u skladu sa zakonom realizuje u vršenju javnih ovlašćenja, a posebno kada:

1) sprovodi postupak posredovanja - medijacije u porodičnim odnosima (mirenje i nagodba);

2) dostavlja nalaz i stručno mišljenje, na zahtev suda, u parnicama u kojima se odlučuje o zaštiti prava deteta ili o vršenju, odnosno lišenju roditeljskog prava;

3) dostavlja, na zahtev suda, mišljenje o svrsishodnosti mere zaštite od nasilja u porodici koju je tražio drugi ovlašćeni tužilac;

4) pruža pomoć u pribavljanju potrebnih dokaza sudu pred kojim se vodi postupak u sporu za zaštitu od nasilja u porodici;

5) sprovodi postupak procene opšte podobnosti hranitelja, usvojitelja i staratelja;

6) vrši popis i procenu imovine lica pod starateljstvom;

7) sarađuje sa javnim tužiocem, odnosno sudijom za maloletnike u izboru i primeni vaspitnih naloga;

8) sprovodi medijaciju između maloletnog učinioca i žrtve krivičnog dela;

9) podnosi izveštaj o ispunjenju vaspitnog naloga javnom tužiocu, odnosno sudiji za maloletnike;

10) prisustvuje, po odobrenju suda, radnjama u pripremnom postupku protiv maloletnog učinioca krivičnog dela (saslušanje maloletnog učinioca krivičnog dela, saslušanje drugih lica), stavlja predloge i upućuje pitanja licima koja se saslušavaju;

11) dostavlja mišljenje sudu pred kojim se vodi krivični postupak protiv maloletnika u pogledu činjenica koje se odnose na uzrast maloletnika, činjenica potrebnih za ocenu njegove zrelosti, ispituje sredinu u kojoj i prilike pod kojima maloletnik živi i druge okolnosti koje se tiču njegove ličnosti i ponašanja i prisustvuje sednici veća za maloletnike i glavnom pretresu u krivičnom postupku protiv maloletnog učinioca krivičnog dela;

12) obaveštava sud nadležan za izvršenje zavodske vaspitne mere i organ unutrašnjih poslova kada izvršenje mere ne može da započne ili da se nastavi zbog odbijanja ili bekstva maloletnika;

13) stara se o izvršenju vaspitnih mera posebnih obaveza;

14) proverava izvršenje vaspitne mere pojačanog nadzora od strane roditelja, usvojitelja ili staratelja i ukazuje im pomoć u izvršenju mere;

15) proverava izvršenje vaspitne mere pojačanog nadzora u drugoj porodici i ukazuje pomoć porodici u koju je maloletnik smešten;

16) sprovodi vaspitnu meru pojačanog nadzora od strane organa starateljstva tako što se brine o školovanju maloletnika, njegovom zaposlenju, odvajanju iz sredine koja na njega štetno utiče, potrebnom lečenju i sređivanju prilika u kojima živi;

17) stara se o izvršenju vaspitne mere pojačanog nadzora uz obavezu dnevnog boravaka u ustanovi za vaspitavanje i obrazovanje maloletnika;

18) dostavlja sudu i javnom tužiocu za maloletnike izveštaj o toku izvršenja vaspitnih mera o čijem se izvršenju stara;

19) predlaže sudu donošenje odluke o troškovima izvršenja vaspitnih mera;

20) pokreće sudske postupke kada je zakonom na to ovlašćen;

21) pruža usluge socijalnog rada;

22) obavlja druge poslove utvrđene zakonom.

Svrha nadzora

Član 3

Nadzorom se utvrđuje poštovanje stručnih procedura i standarda stručnog rada, u svim fazama organizovanja pomoći i podrške korisnicima, odnosno u realizaciji javnih ovlašćenja, i usluga socijalne zaštite, a čija je svrha zaštita najboljeg interesa korisnika.

Ko vrši nadzor

Član 4

Nadzor vrši u skladu sa Porodičnim zakonom ministarstvo nadležno za porodičnu zaštitu (u daljem tekstu: "Ministarstvo") i to:

1) komisija Ministarstva koju sačinjavaju najmanje dva državna službenika, kada se vrši nadzor celokupne delatnosti ili dela delatnosti organa starateljstva;

2) komisija Ministarstva koju sačinjavaju najmanje dva državna službenika, kada se vrši nadzor nad radom tima stručnjaka u obavljanju grupe poslova;

3) pojedinac državni službenik Ministarstva kada se vrši nadzor nad radom tima stručnjaka u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici;

4) pojedinac državni službenik Ministarstva kada se vrši nadzor nad radom stručnjaka pojedinca - voditelja slučaja u obavljanju grupe poslova;

5) pojedinac državni službenik Ministarstva kada se vrši nadzor nad radom stručnjaka pojedinca - voditelja slučaja u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici.

Kada nadzor vrši komisija određuje se koordinator komisije.

Vršenje nadzora

Član 5

Nadzor se vrši po službenoj dužnosti, po sopstvenoj ili po povodom podnete inicijative trećeg lica.

Inicijativu za vršenje nadzora mogu podneti državni organi, organizacije, ustanove i druga pravna i fizička lica, bez obzira na postojanje pravnog interesa.

Inicijativom se može predložiti vršenje nadzora:

1) nad celokupnom delatnošću organa starateljstva;

2) nad delom delatnosti organa starateljstva;

3) nad radom tima stručnjaka u obavljanju grupe poslova;

4) nad radom tima stručnjaka u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici;

5) nad radom stručnjaka - pojedinca u realizaciji grupe poslova;

6) nad radom stručnjaka - pojedinca u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici.

Mesto vršenja nadzora nad stručnim radom

Član 6

Kada se nadzor vrši nad celokupnom delatnošću, nad delom delatnosti i nad radom tima stručnjaka u realizaciji grupe poslova, vrši se u prostorijama organa starateljstva.

Kada se nadzor vrši nad radom tima stručnjaka u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici, nad radom stručnjaka - pojedinca u obavljanju grupe poslova, nad radom stručnjaka - pojedinca u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici, može se vršiti u prostorijama organa starateljstva ili u sedištu Ministarstva.

Obaveštavanje o vršenju nadzora

Član 7

O vremenu, mestu i načinu vršenja nadzora, kao i o sastavu komisije ili pojedincu državnom službeniku, Ministarstvo je dužno da pismenim putem obavesti organ starateljstva najmanje dva dana, pre početka izvršenja nadzora.

U pismenom obaveštenju direktoru organa starateljstva nalaže se izvršenje određenih radnji koje imaju za cilj obezbeđenje uslova za nesmetano izvršenje nadzora.

Izuzetno, prethodno obaveštavanje centra, odnosno organa starateljstva iz stava 1. ovog člana, ne vrši se u slučajevima kada okolnosti nalažu da se nadzor izvrši bez odlaganja.

Obaveza prisustvovanja i učešća u nadzoru

Član 8

Direktor organa starateljstva dužan je da prisustvuje i učestvuje u izvršenju nadzora i da komisiji, odnosno pojedincu državnom službeniku obezbedi pristup svim prostorijama, sredstvima, dokumentima i informacijama neophodnim za izvršenje nadzora.

Pored direktora, nadzoru su dužni da prisustvuju i u njemu učestvuju u zavisnosti od vrste nadzora, svi rukovodioci službi, supervizori i stručnjaci organa starateljstva.

Obaveze prisustvovanja nadzoru, lica iz st. 1. i 2. ovog člana, mogu se osloboditi uz saglasnost koordinatora komisije, odnosno pojedinca državnog službenika Ministarstva koji vrši nadzor.

Uvodni sastanak

Član 9

Kada se nadzor vrši u poslovnim prostorijama organa starateljstva, on započinje uvodnim sastankom.

Na uvodnom sastanku koordinator komisije, odnosno državni službenik upoznaje prisutne sa načinom rada i trajanjem vršenja nadzora, i zajedno sa članovima komisije pribavlja informacije o organizaciji rada organa starateljstva, organizaciji rada u realizaciji dela delatnosti ili organizaciji rada tima stručnjaka i određuje uzorak - predmet na kome će se vršiti nadzor.

Neposredno vršenje nadzora

Član 10

Nadzor nad celokupnom delatnošću, nad delom delatnosti i nad radom tima stručnjaka u realizaciji grupe poslova vrši se na osnovu analize stručne i druge dokumentacije koju sadrži uzorkovanjem izabrani dosije konkretnog korisnika, polustandardizovanog intervjua sa stručnjacima organa starateljstva, i po potrebi razgovora i sa korisnikom.

Tokom vršenja nadzora od strane Komisije, koordinator i članovi komisije, odnosno državni službenik postavljaju određena pitanja i o svojim zapažanjima ili konstatacijama neposredno obaveštavaju direktora i stručnjake centra, odnosno organa starateljstva koji neposredno prisustvuju izvršenju nadzora.

Direktor i stručnjaci centra, odnosno organa starateljstva mogu da daju svoje sugestije i primedbe na iznesena zapažanja i konstatacije koordinatora i članova komisije, odnosno državnog službenika.

Pružanje stručne pomoći

Član 11

Tokom vršenja nadzora koordinator i članovi komisije, odnosno državni službenik ukazuju na nedostatke u radu i neposredno pružaju odgovarajuću stručnu pomoć radi otklanjanja uočenih nedostataka.

Izdavanje, sadržaj i beleženje usmenih naloga

Član 12

Koordinator komisije, odnosno pojedinac državni službenik koji vrši nadzor tokom vršenja nadzora izdaju naloge kada okolnosti ukazuju na neophodnost neodložnog otklanjanja nedostatka u radu, kako bi se sprečilo nastupanje nenadoknadive štete po ličnost, imovinu prava i neki drugi važan interes korisnika.

Nalog se izdaje usmeno i sadrži označavanje predmeta u kojem se usmeni nalog izdaje, označavanje stručnih i drugih radnji koje je potrebno izvršiti, rok u kome se stručne i druge radnje izvršavaju, označavanje odgovornog lica za izvršenje i način izveštavanja o izvršenju.

Koordinator komisije, odnosno pojedinac državni službenik koji vrši nadzor evidentira izdate usmene naloge i oni su sastavni deo izveštaja o izvršenom nadzoru.

Završni sastanak

Član 13

Kada se nadzor vrši u prostorijama organa starateljstva okončava se završnim sastankom.

Po okončanju neposrednog vršenja nadzora na završnom sastanku koordinator komisije, odnosno državni službenik upoznaje prisutne sa preliminarnom ocenom stanja u organizaciji stručnog rada i stručnom radu, kao i potrebnim radnjama koje je neophodno preduzeti u cilju unapređenja.

Direktor i stručnjaci organa starateljstva mogu da daju sugestije i primedbe na iznesenu preliminarnu ocenu o stanju u stručnom radu i predloge potrebnih radnji na unapređenju.

Izveštaj o izvršenom nadzoru

Član 14

O izvršenom nadzoru komisija, odnosno pojedinac državni službenik dužni su da sačine pismeni izveštaj.

Izveštaj o izvršenom nadzoru komisija, odnosno pojedinac državni službenik koji su vršili nadzor dužni su da sačine bez odlaganja.

Izveštaj o izvršenom nadzoru potpisuju članovi komisije, odnosno pojedinac državni službenik koji su vršili nadzor i odgovorno lice - rukovodilac organizacione jedinice Ministarstva u čijem je delokrugu vršenje nadzora.

Izveštaj o izvršenom nadzoru dostavlja se direktoru organa starateljstva.

Izveštaj o izvršenom nadzoru iz člana 5. stav 3. tač. 1) i 2) ovog pravilnika, dostavlja se i gradskom, odnosno opštinskom organu uprave nadležnom za socijalnu zaštitu i upravnom odboru organa starateljstva.

Struktura izveštaja

Član 15

Izveštaj o izvršenom nadzoru, kada se vrši nadzor nad celokupnom delatnošću, nad delom delatnosti i nad radom tima stručnjaka u realizaciji grupe poslova, naročito sadrži:

1) označavanje pravnog osnova za izvršenje nadzora;

2) ime i prezime, zvanje koordinatora i članova komisije, odnosno pojedinca državnog službenika koji su nadzor izvršili;

3) označavanje predmeta nadzora;

4) ime i prezime svih lica koja su prisustvovala izvršenju nadzora;

5) opis toka vršenja nadzora i ocenu uslova u kojima je nadzor izvršen;

6) prikaz organizacije stručnog rada (broj i struktura zaposlenih stručnjaka organa starateljstva, organizacija rada, organizacija rada prijemne kancelarije, pristup uslugama i karakteristike rada stručnjaka centra, odnosno organa starateljstva u primeni metoda vođenja slučaja);

7) označavanje strukture i veličine uzorka prema svakoj oblasti nadzora nad stručnim radom organa starateljstva u vršenju poverenih poslova javnih ovlašćenja;

8) konstatovano stanje u svakoj oblasti nadzora nad stručnim radom organa starateljstva u vršenju poverenih poslova javnih ovlašćenja (opšte i konkretne konstatacije u odnosu na pregledani uzorak);

9) pregled usmenih naloga izdatih tokom neposrednog vršenja nadzora nad stručnim radom organa starateljstva u vršenju poverenih poslova javnih ovlašćenja;

10) opšta konstatacija o kvantitetu i kvalitetu realizacije delatnosti organa starateljstva;

11) opšti nalozi za otklanjanje konstatovanih nepravilnosti u organizaciji i realizaciji stručnog rada iz okvira delatnosti organa starateljstva.

Izveštaj o izvršenom nadzoru, kada se vrši nadzor nad radom tima stručnjaka u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici, nad radom stručnjaka - pojedinca u realizaciji grupe poslova, nad radom stručnjaka - pojedinca u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici, naročito sadrži:

1) označavanje pravnog osnova za izvršenje nadzora;

2) označavanje predmeta nadzora;

3) sadržaj podnete inicijative ili razlozi pokretanja postupka nadzora po službenoj dužnosti;

4) opis stanja potrebe, problema pojedinca, odnosno porodice;

5) hronološki pregled postupaka tima stručnjaka ili stručnjaka pojedinca u organizovanju zaštite pojedinca, odnosno porodice;

6) konstatovano stanje i konkretne ocene postupanja u organizovanju zaštite konkretnog korisnika, odnosno porodice;

7) sadržaj naloga izdatih u cilju otklanjanja konstatovanih propusta ili nedostataka u organizovanju zaštite konkretnog pojedinca, odnosno porodice;

8) obavezu direktora organa starateljstva da obezbedi izvršenje datih naloga da u određenom roku pismenim putem izvesti o izvršenju istih.

Obaveštavanje podnosioca inicijative

Član 17

Po okončanju nadzora, Ministarstvo pismenim putem obaveštava podnosioca inicijative o ishodu nadzora.

Nadzor nad izvršenjem naloga

Član 18

Komisija, odnosno pojedinac državni službenik dužni su da prate izvršenje datih naloga.

Komisija, odnosno pojedinac državni službenik može predložiti dodatne mere kojima će se obezbediti izvršenje datog naloga, kao i mere odgovornosti za lice koje nalog nije izvršilo, u skladu sa zakonom.

Prestanak važenja ranijeg propisa

Član 19

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe Pravilnika o vršenju nadzora nad stručnim radom u ustanovama socijalne zaštite u delu koji se odnosi na nadzor nad stručnim radom centara za socijalni rad ("Službeni glasnik RS", broj 15/92).

Stupanje na snagu

Član 20

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja "Službenom glasniku Republike Srbije".