ODLUKA

O DAVANJU U ZAKUP POSLOVNIH PROSTORA GRADA SUBOTICE

("Sl. list grada Subotice", br. 45/2014)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom uređuju se:

- opšti uslovi davanja u zakup poslovnih prostora Grada Subotice,

- način utvrđivanja visine zakupnine,

- nadležnosti organa Grada u sprovođenju ove odluke,

- postupak davanja poslovnih prostora u zakup,

- postupak davanja poslovnih prostora na korišćenje,

- uređivanje međusobnih odnosa vezano za zakup, odnosno korišćenje poslovnih prostora i

- vršenje nadzora nad korišćenjem poslovnih prostora.

Pojam poslovnog prostora Grada Subotice

Član 2

Pod poslovnim prostorom Grada Subotice, u smislu ove odluke, podrazumeva se poslovni prostor na kojem je nosilac prava javne svojine Grad Subotica (u daljem tekstu: Grad).

Poslovni prostor na kojem je nosilac prava javne svojine Grad jeste poslovni prostor na kojem je u javnim knjigama o nepokretnostima i pravima na njima pravo javne svojine upisano u korist Grada.

Pod poslovnim prostorom na kojem je nosilac prava javne svojine Grad, u smislu ove odluke, smatra se i poslovni prostor u državnoj svojini na kojem je u javnim knjigama kao korisnik uknjižen organ ili organizacija Grada, kao i poslovni prostor koji organ ili organizacija Grada koristi na osnovu pravnog posla koji može predstavljati osnov za njihov upis u javnu knjigu kao korisnika sredstva.

Pojam davanja u zakup

Član 3

Davanje u zakup poslovnog prostora, u smislu ove odluke, jeste davanje u zakup poslovnog prostora koji neposredno ne služi izvršavanju nadležnosti organa ili organizacije Grada, već za ostvarivanje prihoda putem davanja u zakup, odnosno na korišćenje (tzv. komercijalne nepokretnosti), u propisanom postupku, od strane Grada kao zakupodavca (u daljem tekstu: zakupodavac) pravnom ili fizičkom licu kao zakupcu (u daljem tekstu: zakupac), za određenu zakupninu, u cilju obavljanja registrovane delatnosti u istom.

Organi Grada nadležni za sprovođenje ove odluke

Član 4

Grad daje poslovne prostore u zakup neposredno, preko nadležnih organa Grada.

U sprovođenju ove odluke učestvuju sledeći organi i organizacije Grada:

- Gradsko veće Grada Subotice (u daljem tekstu: Gradsko veće),

- Gradonačelnik Grada Subotice (u daljem tekstu: Gradonačelnik),

- sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan za imovinsko-pravne poslove (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat),

- sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan za poslove finansija i

- sekretarijat Gradske uprave nadležan za opštu uprave i zajedničke poslove, kao i sledeća komisija:

- Komisija za poslovni prostor.

Evidencija poslovnih prostora

Član 5

Grad je dužan da, u skladu sa zakonom, vodi evidenciju poslovnih prostora u okviru jedinstvene evidencije nepokretnosti u javnoj svojini Grada, kao i evidenciju o stanju, vrednosti i kretanju poslovnih prostora koje koriste organi Grada.

Evidenciju poslovnih prostora u okviru jedinstvene evidencije nepokretnosti u javnoj svojini Grada vodi nadležni sekretarijat.

Evidenciju o stanju, vrednosti i kretanju poslovnih prostora koje koriste organi Grada vodi sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan za poslove finansija.

II OPŠTI USLOVI DAVANJA POSLOVNOG PROSTORA U ZAKUP

Predmet zakupa

Član 6

Predmet zakupa može biti poslovni prostor koji je uslovan za korišćenje kao poslovni prostor.

Pod uslovnošću, u smislu stava 1. ovog člana, podrazumeva se takvo građevinsko-tehničko stanje poslovnog prostora koje ispunjava minimalne standarde potrebne za obavljanje delatnosti za koju se poslovni prostor daje u zakup.

Poslovni prostor koji se izdaje u zakup po pravilu ima zaseban ulaz.

Izuzetno, predmet zakupa može biti i deo prostorije koji nema zaseban ulaz, ali je pogodan za obavljanje određene vrste delatnosti.

Predmet zakupa može biti i kiosk ili drugi manji montažni objekat koji je u vlasništvu Grada.

Korišćenje zajedničkih prostorija, uređaja i instalacija

Član 7

Ukoliko se zakupljeni poslovni prostor nalazi u poslovnoj ili u poslovno-stambenoj zgradi zakupac ima pravo da pored poslovnog prostora koji je predmet zakupa koristi i zajedničke prostorije, uređaje i instalacije u zgradi u kojoj se nalazi poslovni prostor, a koji su u neposrednoj funkciji korišćenja istog.

Namena poslovnog prostora

Član 8

Poslovni prostor se daje u zakup radi obavljanja poslovne delatnosti.

U toku zakupa ne može se menjati namena poslovnog prostora.

Zabrana davanja poslovnog prostora Grada u podzakup

Član 9

Zakupljeni poslovni prostor se ne može dati u podzakup.

Zakupac ne može u poslovnom prostoru obavljati bilo koju vrstu poslovno-tehničke saradnje.

Ugovor zaključen protivno stavu 1. ovog člana ništav je.

Vreme trajanja zakupa

Član 10

Poslovni prostor se daje u zakup, po pravilu, na određeno vreme, na period do pet godina.

Izuzetno, poslovni prostor se može dati u zakup i na duži vremenski period, po posebnoj odluci Gradonačelnika, u skladu sa ovom Odlukom.

Obaveza polaganja sredstva obezbeđenja plaćanja

Član 11

Zakupac je u obavezi da prilikom zaključivanja ugovora o zakupu poslovnog prostora položi finansijski instrument za obezbeđenje plaćanja obaveza po osnovu zakupa u visini od četiri mesečne zakupnine u obliku avalirane menice, ili da deponuje novčana sredstva u toj visini na depozitni račun Grada.

Udruženja građana i političke stranke nisu dužne položiti finansijski instrument za obezbeđenje iz stava 1. ovog člana, ukoliko su poslovni prostor zakupili neposrednom pogodbom.

Predaja i korišćenje poslovnog prostora

Član 12

Predaju poslovnog prostora zakupcu u posed vrše ovlašćeni zaposleni nadležnog sekretarijata.

O predaji poslovnog prostora sačinjava se zapisnik u kojem se konstatuje stanje poslovnog prostora (broj prostorija koji čine poslovni prostor, površina poslovnog prostora, opis stanja i sl.) i podaci vezani za snašanje troškova poslovnog prostora (stanje brojila i sl.).

Zakupac je dužan da otpočne korišćenje poslovnog prostora za obavljanje delatnosti radi kojeg je poslovni prostor uzeo u zakup najkasnije u roku od 30 dana od dana potpisivanja ugovora o zakupu.

Zakupac je dužan da zakupljeni poslovni prostor koristi za svo vreme trajanja zakupa, odnosno može da ga ne koristi samo izuzetno, u opravdanim slučajevima.

Pažnja dobrog domaćina

Član 13

Zakupac je dužan da za vreme trajanja zakupnog odnosa poslovni prostor koristi kao dobar domaćin.

Obaveza plaćanja zakupnine

Član 14

Zakupac je dužan da za zakupljeni poslovni prostor plaća zakupninu.

Za poslovni prostor na kojem je pravo zakupa stečeno u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, zakupnina se plaća u visini zakupnine koja je ponuđena u tom postupku, odnosno po kojem je stečeno pravo zakupa, a za poslovni prostor na kojem je pravo zakupa stečeno neposrednom pogodbom po članu 59. stav 1. tačka 3, 4, 5, 6, 10. i 11. ove odluke, zakupnina se plaća u visini po kojoj je do tada plaćana, a koja ne može biti manja od cenovnikom utvrđene zakupnine.

Za poslovni prostor na kojem je pravo zakupa stečeno neposrednom pogodbom po članu 58. stav 1. tačka 1, 2, 8, 9. i 12. ove odluke, zakupnina se plaća prema Cenovniku zakupodavca.

Obaveza plaćanja zakupnine nastaje danom preuzimanja poslovnog prostora.

Zakupnina se plaća mesečno, do 15-og u mesecu, za prethodni mesec, na osnovu računa.

U slučaju kašnjenja sa plaćanjem zakupac je dužan platiti zakonsku zateznu kamatu na osnovu obračuna zakupodavca.

Izuzetno, za poslovni prostor koji se daje u zakup neposrednom pogodbom po članu 58. stav 1. tačka 7. ove odluke, čiji rok zakupa je kraći od 30 dana, plaćanje zakupnine se posebno uređuje.

Troškovi poslovnog prostora

Član 15

Zakupac je dužan da snosi troškove tekućeg održavanja poslovnog prostora kao i da uredno plaća troškove utrošene električne energije, vode, grejanja, odnošenja smeća, etažnu nadoknadu za poslovni prostor i druge troškove koji su vezani za korišćenje poslovnog prostora.

Obaveza plaćanja troškova vezanih za korišćenje poslovnog prostora započinje danom stupanja u posed poslovnog prostora.

Tekuće održavanje poslovnog prostora

Član 16

Zakupac je dužan da za vreme trajanja zakupnog odnosa vrši tekuće održavanje poslovnog prostora.

Adaptacija zakupljenog poslovnog prostora

Član 17

Zakupac ne može vršiti adaptaciju poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti zakupodavca.

Po zahtevu zakupca, prethodnu saglasnost za vršenje adaptacije poslovnog prostora daje Gradonačelnik, na predlog nadležnog sekretarijata.

Zakupac je dužan u zahtevu za davanje prethodne saglasnosti detaljno opisati radove potrebne za adaptaciju poslovnog prostora i uz zahtev priložiti skicu - tehnički crtež.

Svi troškovi adaptacije zakupljene nepokretnosti izvršene u skladu sa stavom 1. ovog člana padaju na teret zakupca.

Pod adaptacijom se, u smislu ove odluke, podrazumeva izvođenje građevinskih i drugih radova na postojećem poslovnom prostoru, kojima se vrši promena organizacije prostora u objektu, vrši zamena uređaja, postrojenja, opreme i instalacija istog kapaciteta, a kojima se ne utiče na stabilnost i sigurnost objekta, ne menjaju konstruktivni elementi, ne menja spoljni izgled i ne utiče na bezbednost susednih objekata, saobraćaja, zaštite od požara i životne sredine.

Investiciono održavanje

Član 18

Zakupodavac može, po zahtevu zakupca, odobriti izvođenje radova koji imaju karakter investicionog održavanja na zakupljenom poslovnom prostoru, prema uobičajenim standardima i važećim propisima u oblasti građevinarstva.

Zakupac je dužan u zahtevu za davanje odobrenja detaljno opisati radove potrebne za adaptaciju poslovnog prostora i uz zahtev priključiti idejni projekat, odnosno glavni projekat, u skladu sa zakonom koji uređuje izgradnju.

Izveštaj o postojećem stanju poslovnog prostora, sa opisom, predmerom i predračunom planiranih radova, treba da izradi ovlašćeni sudski veštak odgovarajuće struke, odnosno ovlašćena organizacija, sa kojim zakupodavac treba da zaključi ugovor o poslovnoj saradnji, s tim da troškove izrade ove dokumentacije snosi zakupac.

Odobrenje za izvođenje radova na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora daje Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor, a u skladu sa izveštajem ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz stava 3. ovog člana.

Odobrenjem Gradonačelnika zakupac se obavezuje da pre početka izvođenja radova na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora pribavi od nadležnog organa - službe Gradske uprave nadležne za poslove građevinarstva, rešenje o odobrenju izvođenja tih radova.

Zakupac je u obavezi da se tokom izvođenja radova odobrenih od strane zakupodavca, pridržava odobrenog opisa, predmera i predračuna kao i uslova iz rešenja nadležnog organa o odobrenju izvođenja radova na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora, a da u slučaju odstupanja od odobrenih radova na investicionom održavanju poslovnog prostora u svakom pojedinačnom slučaju od zakupodavca traži odobrenje za to odstupanje.

Radovi na investicionom održavanju izvršeni suprotno stavu 6. ovog člana, kao i radovi koji prevazilaze uobičajene standarde za tu vrstu radova, neće se priznati zakupcu.

Nakon izvođenja radova zakupac je u obavezi da zakupodavcu podnese zahtev za priznavanje troškova investicionog održavanja poslovnog prostora, uz koji se kao dokaz dostavlja rešenje nadležnog organa o odobrenju izvođenja radova na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora i računi, s tim da iznos uloženih sredstava mora biti verifikovan od strane ovlašćenog veštaka, odnosno organizacije, koja će proceniti vrednost, kvalitet i standard izvedenih radova i ukupnog stanja nepokretnosti, u odnosu na izveštaj o postojećem stanju, opis, predmer i predračun planiranih radova odobrenih od strane zakupodavca.

Zakupac koji je uz saglasnost zakupodavca uložio sopstvena sredstva u investiciono održavanje u poslovni prostor, u smislu ovog člana, ima pravo na umanjenje zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, za period koji odgovara visini uloženih sredstava, bez mogućnosti priznavanja svojinskih prava na poslovnom prostoru po osnovu ulaganja sredstava.

Akt o umanjenju zakupnine u smislu stava 9. ovog člana donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor, a u skladu sa procenom ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz stava 8. ovog člana.

Izuzetno od stava 9. ovog člana, iznos zakupnine može biti umanjen i za veći procenat, a na osnovu posebno obrazložene odluke Gradskog veća, koja se donosi na predlog Komisije za poslovni prostor, a u skladu sa procenom ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz stava 8. ovog člana.

Pod investicionim održavanjem se, u smislu ove odluke, podrazumeva izvođenje građevinsko-zanatskih, odnosno drugih radova, zavisno od vrste poslovnog prostora, u cilju poboljšanja uslova korišćenja poslovnog prostora u toku eksploatacije.

Na pismeni, obrazloženi zahtev zakupca poslovnog prostora, koji vrši investiciono održavanje poslovnog prostora, po postupku opisanom u ovom članu, može se odobriti umanjenje zakupnine do 50%, dok traju radovi, a najduže 3 meseca.

Osnovi prestanka zakupa

Član 19

Zakup poslovnog prostora prestaje:

1. istekom vremena na koje je poslovni prostor dat u zakup

2. sporazumom zakupodavca i zakupca

3. jednostranim raskidom ugovora

4. jednostranim otkazom ugovora

5. usled prestanka odnosno smrti zakupca.

Istek vremena na koji je poslovni prostor dat u zakup

Član 20

Zakup poslovnog prostora prestaje istekom vremena na koje je poslovni prostor dat u zakup.

Ukoliko je zakupac poslovnog prostora koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine zainteresovan da nastavi sa zakupom predmetnog poslovnog prostora, može tražiti produženje ugovora o zakupu, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu.

O zahtevu za produženje zakupa, odnosno o davanju u zakup poslovnog prostora neposrednom pogodbom odlučuje Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor, u skladu sa članom 58. ove odluke.

Sporazumni prestanak zakupa

Član 21

Zakup poslovnog prostora može prestati sporazumom zakupodavca i zakupca.

Sporazum o prestanku ugovora o zakupu poslovnog prostora u ime zakupodavca zaključuje Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor.

Sporazumom iz stava 2. ovog člana uređuju se međusobni odnosi zakupodavca i zakupca u pogledu prava i obaveza nastalih iz zakupnog odnosa.

Raskid ugovora o zakupu

Član 22

Zakup poslovnog prostora može prestati jednostranim raskidom ugovora o zakupu datog od strane zakupodavca u sledećim slučajevima:

1. ako zakupac zakupljeni poslovni prostor u celini ili delimično izda u podzakup, ili ako u poslovnom prostoru obavlja bilo koju vrstu poslovno-tehničke saradnje (član 9.),

2. ako zakupac u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu ne počne koristiti poslovni prostor ili ako tokom trajanja zakupnog odnosa neopravdano prestane koristiti poslovni prostor i ne koristi ga 60 dana ili više (član 12. stav 3. i 4.),

3. ako zakupac ne plaća uredno zakupninu i to - ako nije isplatio u celosti dve mesečne zakupnine (član 14.),

4. ako zakupac ne snosi troškove tekućeg održavanja, odnosno ne plaća uredno troškove vezane za korišćenje poslovnog prostora (član 15.),

5. ako zakupac izvrši adaptaciju poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti zakupodavca (član 17.);

6. ako zakupac izvrši radove koji imaju karakter investicionog održavanja na zakupljenom poslovnom prostoru bez odobrenja zakupodavca, ili ako tokom izvođenja odobrenih radova, ne traži odobrenje zakupodavca za odstupanja od odobrenog opisa, predmera i predračuna (član 18.).

7. ako zakupac koristi zakupljeni poslovni prostor protivno ugovorenoj nameni.

O raskidu ugovora o zakupu odlučuje Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor.

Ukoliko zakupac u roku od 15 dana po prijemu akta o raskidu ugovora o zakupu poslovnog prostora u celosti izmiri dugovanu zakupninu, Gradonačelnik može, na predlog Komisije za poslovni prostor, da stavi van snage akt o raskidu ugovora o zakupu poslovnog prostora.

Ukoliko posle izjavljenog raskida zakupac ne napusti poslovni prostor dužan je za svo vreme posedovanja istog plaćati naknadu u visini dvostruke zakupnine.

Otkaz ugovora o zakupu

Član 23

Zakup poslovnog prostora može prestati jednostranim otkazom ugovora datog od strane zakupodavca u sledećim slučajevima:

1. kada Gradsko veće utvrdi da je predmetni poslovni prostor potreban za obavljanje delatnosti iz nadležnosti Grada,

2. kada zakupljeni poslovni prostor, u skladu sa Zakonom o eksproprijaciji, predstavlja naknadu za eksproprisanu nepokretnost, i

3. u drugim opravdanim slučajevima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Otkazni rok iznosi 30 dana i teče od dana prijema pismenog otkaza.

O otkazu ugovora o zakupu u slučajevima iz stava 1. tačka 1. ovog člana odlučuje Gradonačelnik, na predlog Gradskog Veća.

O otkazu ugovora o zakupu u slučajevima iz stava 1. tačka 2. ovog člana odlučuje Gradonačelnik, na predlog sekretarijata nadležnog za vođenje postupka eksproprijacije.

O otkazu ugovora o zakupu u slučajevima iz stava 1. tačka 3. ovog člana odlučuje Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor.

Ukoliko po isteku otkaznog roka zakupac ne napusti poslovni prostor dužan je za svo vreme posedovanja istog plaćati naknadu u visini dvostruke zakupnine.

Zakupac može otkazati ugovor o zakupu poslovnog prostora kada ne želi dalje da koristi poslovni prostor.

Zakupac koji je na zakupljenom poslovnom prostoru izvršio radove na investicionom održavanju u skladu sa ovom odlukom i koji otkaže zakup poslovnog prostora pre isteka perioda za koji mu je odobreno plaćanje umanjene zakupnine, nema pravo da traži povrat uloženih, a još neiskorišćenih sredstava.

Zakupcu poslovnog prostora koji je pravo zakupa stekao po osnovu odluke koja je bila na snazi do stupanja na snagu ove odluke, a kome pravo zakupa prestane zbog otkaza iz razloga navedenog u tački 3. stava 1. ovog člana, vratiće se srazmeran deo iznosa koji je uplaćen radi sticanja prava zakupa u postupku javnog nadmetanja odnosno prikupljanja pismenih ponuda, revalorizovan u skladu sa zakonom.

Iznos koji se vraća zakupcu u skladu sa stavom 7. ovog člana utvrđuje se prema srazmeri vremena na koji je ugovor o zakupu bio zaključen, odnosno najviše do pet godina, i perioda od otkaza ugovora do dana do kada je ugovor o zakupu trebao da traje, a najduže do pet godina.

Prestanak zakupa usled prestanka odnosno smrti zakupca

Član 24

Ukoliko nastupi prestanak odnosno smrt zakupca (prestanak pravnog lica, smrt fizičkog lica), prestanak ugovora o zakupu se utvrđuje aktom Gradonačelnika, na predlog Komisije za poslovni prostor.

Povrat poslovnog prostora

Član 25

Po prestanku ugovora o zakupu poslovnog prostora zakupac je dužan poslovni prostor vratiti u stanju u kojem ga je primio, izuzev kada je uz saglasnost zakupodavca izvršeno investiciono ulaganje u poslovni prostor.

Kada su izvršeni radovi u cilju uređenja enterijera zakupodavac može zahtevati da se poslovni prostor vrati u stanje u kojem ga je zakupac primio.

Preuzimanje u posed poslovnog prostora od zakupca vrše ovlašćeni zaposleni nadležnog sekretarijata.

O preuzimanju poslovnog prostora sačinjava se zapisnik u kojem se konstatuje stanje poslovnog prostora i podaci vezani za snašanje troškova poslovnog prostora (stanje brojila i sl.).

III NAČIN UTVRĐIVANJA VISINE ZAKUPNINE

Procenjena tržišna visina zakupnine

Član 26

Poslovni prostor daje se u zakup radi sticanja prihoda, polazeći od procenjene tržišne visine zakupnine utvrđene na osnovu ove odluke, a prema lokaciji poslovnog prostora, kako u pogledu razvrstavanja lokacija po zonama i delatnostima, tako i u pogledu utvrđivanja početne visine zakupnine.

Mesečna procenjena tržišna visina zakupnine utvrđena na osnovu ove odluke predstavlja, sa jedne strane, zakupninu za poslovne prostore koji se daju u zakup neposrednom pogodbom (izuzev kada se poslovni prostor daje u zakup neposrednom pogodbom iz razloga navedenih u članu 58. stav 1. tačka 3, 4, 5, 6, 10. i 11. ove odluke), a sa druge strane, predstavlja početnu, odnosno najnižu visinu zakupnine po kojoj se poslovni prostor može dati u zakup u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda.

Elementi za utvrđivanje procenjene tržišne visine zakupnine

Član 27

Procenjena tržišna visina zakupnine za zakup poslovnog prostora utvrđuje se prema kvadratnom metru poslovnog prostora, mesečno, polazeći od tržišnih uslova pod kojima se vrši izdavanje poslovnog prostora na teritoriji Grada i polazeći od:

1. poslovne zone u kojoj se poslovni prostor nalazi (prometne pogodnosti lokacije prostora) i

2. delatnosti za koju se poslovni prostor daje u zakup.

1. Poslovna zona u kojem se poslovni prostor nalazi

Broj poslovnih zona

Član 28

U zavisnosti od prometne pogodnosti lokacije poslovnog prostora poslovni prostori se ovom odlukom raspoređuju u sedam poslovnih zona.

Ekstra poslovna zona

Član 29

U ekstra poslovnu zonu razvrstavaju se poslovni prostori u zgradama koje se nalaze u sledećim ulicama odnosno na sledećim trgovima:

- Korzo,

- Matije Korvina od Korza do Vase Stajića,

- Štrosmajerova,

- Matka Vukovića do Trga žrtava fašizma,

- Petra Drapšina do Endrea Bajči Žilinskog,

- Rudić ulica,

- Dimitrija Tucovića,

- Maksima Gorkog od Braće Radića do Trga Lazara Nešića,

- Cara Dušana,

- Vladimira Nazora,

- Branislava Nušića,

- Trg Cara Jovana Nenada,

- Trg Slobode,

- Trg Republike,

- Ive Vojnovića,

- Braće Radića do Maksima Gorkog,

- Poslovni centar "Buvljak".

I poslovna zona

Član 30

U I poslovnu zonu razvrstavaju se poslovni prostori u zgradama koje se nalaze u ulicama odnosno na trgovima:

- Trg Jakaba i Komora do Trga Sinagoge,

- Trg Sinagoge,

- Šandora Petefija do Trga Lajoša Košuta,

- Matije Gupca do Maksima Gorkog,

- Maksima Gorkog od Matije Gupca do Braće Radića,

- Petra Drapšina od Endrea Bajči Žilinskog,

- Endrea Bajči Žilinskog,

- Bledska,

- Albe Malagurskog,

- Age Mamužića,

- Matije Korvina od Vase Stajića do Zmaj Jovine,

- Vuka Karadžića do Vase Stajića,

- Vase Stajića do Đure Đakovića,

- Ištvana Sečenjija,

- Park Rajhl Ferenca,

- Đure Đakovića do Vase Stajića.

II poslovna zona

Član 31

U II poslovnu zonu razvrstavaju se poslovni prostori u zgradama koje se nalaze u ulicama odnosno na trgovima:

- Aleja Maršala Tita do Petra Lekovića,

- Žarka Zrenjanina od Trga Jakaba i Komora do Trga Lajoša Košuta,

- Trg žrtava fašizma,

- Maksima Gorkog od Harambašićeve do Matije Gupca,

- Maksima Gorkog od Trga Lazara Nešića do Bose Miličević,

- Bose Miličević,

- Vase Stajića od Đure Đakovića do Bose Milićević,

- Vuka Karadžića od Vase Stajića do Pančevačke,

- Huge Badalica do Luke Sučića,

- Ive Lole Ribara,

- Prvomajska do ulice Esperanto,

- Trg Lajoša Košuta.

III poslovna zona

Član 32

U III poslovnu zonu razvrstavaju se poslovni prostori u zgradama koje se nalaze u sledećim ulicama odnosno na sledećim trgovima:

- Đure Đakovića od Vase Stajića do Zmaj Jovine,

- Zmaj Jovina od Đure Đakovića do Cara Lazara,

- Aleja maršala Tita od Petra Lekovića do Sep Ferenca,

- Harambašićeva,

- Zagrebačka,

- Preradovićeva,

- Braće Majera,

- Petra Lekovića,

- Tolstojeva,

- Arsenija Čarnojevića,

- Cara Lazara,

- Celovečka,

- Poslovni centar u ulici Partizanskih baza,

- Trg Lazara Nešića,

- Puškinov trg,

- Šenoina,

- Pavla Štosa,

- Ivana Gorana Kovačića,

- Braće Radića od Maksima Gorkog do Mirka Bogovića,

- Petefi Šandora od Trga žrtava fašizma do kraja,

- Žarka Zrenjanina od Trga Lajoša Košuta do Karađorđevog puta,

- Somborski put, osim poslovnog centra "Buvljak",

- Maksima Gorkog od Harambašićeve do kraja Biskupa Lajče Budanovića,

- Matije Gupca od Maksima Gorkog do Mirka Bogovića,

- Poslovni centar u Banijskoj ulici,

- Poslovni centar na Majšanskom putu,

- Jožefa Atile,

- Šumska,

- Miloša Obilića,

- Kumanovska,

- Nikole Kujundžića.

IV poslovna zona

Član 33

U IV poslovnu zonu razvrstavaju se poslovni prostori u zgradama koje se nalaze u sledećim ulicama odnosno na sledećim trgovima:

- Segedinski put do Puta Partizanskih baza

- Put Partizanskih baza do Tesline,

- Kireški put do ulice Boška Buhe,

- Majšanski put do Koste Trifkovića,

- Senćanski put do Bajnatske

- Braće Radića od Mirka Bogovića do Bajnatske,

- Jo Lajoša od početka do Nade Dimića,

- Pazinska,

- Beogradski put do Bajnatske

- Karađorđev put do Praške,

- Bajski put do Trga Veselina Masleše

- Trg Đure Salaja,

- Trg Veselina Masleše,

- Trg Kralja Tomislava,

- Boze Šarčevića,

- Hanibala Lucića,

- Palmotićeva,

- Petrinjska.

V poslovna zona

Član 34

U V poslovnu zonu razvrstavaju se poslovni prostori u zgradama koje se nalaze u ulicama odnosno na sledećim trgovima:

- na teritoriji svih gradskih mesnih zajednica osim ulica i trgova navedenih u čl. od 29. do 33. ove odluke, na teritoriji Mesne zajednice "Bajmok", Mesne zajednice "Čantavir" i Mesne zajednice "Palić".

VI poslovna zona

Član 35

U VI poslovnu zonu razvrstavaju se poslovni prostori u zgradama koje se nalaze u ostalim vangradskim mesnim zajednicama i to:

- Bački Vinogradi,

- Bikovo,

- Đurđin,

- Hajdukovo,

- Kelebija,

- Mala Bosna,

- Novi Žednik,

- Stari Žednik,

- Šupljak,

- Tavankut,

- Mišićevo,

- Bačko Dušanovo,

- Ljutovo,

- Verušić i

- Višnjevac.

Razvrstavanje u zavisnosti od stvarnog ulaza

Član 36

Poslovni prostori razvrstavaju se po zonama u zavisnosti od stvarnog ulaza u poslovni prostor, odnosno ulaza u zgradu u kojoj se poslovni prostor nalazi, ukoliko poslovni prostor nema direktan ulaz sa ulice.

2. Delatnost za koju se poslovni prostor daje u zakup

Delatnosti za koju se poslovni prostor daje u zakup

Član 37

U poslovnom prostoru mogu se obavljati sledeće delatnosti:

1. Sektor C PRERAĐIVAČKA INDUSTRIJA

2. Sektor D SNABDEVANJE ELEKTRIČNOM ENERGIJOM, GASOM, PAROM I KLIMATIZACIJA

3. Sektor E SNABDEVANJE VODOM; UPRAVLJANJE OTPADNIM VODAMA, KONTROLISANJE PROCESA UKLANJANJA OTPADA I SLIČNE AKTIVNOSTI

4. Sektor F GRAĐEVINARSTVO

5. Sektor G TRGOVINA NA VELIKO I TRGOVINA NA MALO; POPRAVKA MOTORNIH VOZILA I MOTOCIKALA

6. Sektor H SAOBRAĆAJ I SKLADIŠTENJE

7. Sektor I USLUGE SMEŠTAJA I ISHRANE

8. Sektor J INFORMISANJE I KOMUNIKACIJE

9. Sektor K FINANSIJSKE DELATNOSTI I DELATNOST OSIGURANJA

10. Sektor L POSLOVANJE NEKRETNINAMA

11. Sektor M STRUČNE, NAUČNE, INOVACIONE I TEHNIČKE DELATNOSTI

12. Sektor N ADMINISTRATIVNE I POMOĆNE USLUŽNE DELATNOSTI

13. Sektor O DRŽAVNA UPRAVA I ODBRANA; OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE

14. Sektor P OBRAZOVANJE

15. Sektor Q ZDRAVSTVENA I SOCIJALNA ZAŠTITA

16. Sektor R UMETNOST; ZABAVA I REKREACIJA

17. Sektor S OSTALE USLUŽNE DELATNOSTI

18. Sektor T DELATNOST DOMAĆINSTVA KAO POSLODAVCA; DELATNOST DOMAĆINSTAVA KOJA PROIZVODE ROBU I USLUGE ZA SOPSTVENE POTREBE

19. Sektor U DELATNOST EKSTERITORIJALNIH ORGANIZACIJA I TELA.

Ograničenje za ekstra poslovnu zonu

Član 38

U ekstra poslovnoj zoni se poslovni prostor ne može dati u zakup za obavljanje delatnosti kockanja i klađenja.

3. Cenovnik za zakupninu

Donošenje cenovnika za zakupninu

Član 39

Iznos mesečne procenjene tržišne visine zakupnine za m2 poslovnog prostora (u daljem tekstu: zakupnina) po poslovnim zonama i vrstama delatnosti utvrđuje se cenovnikom za zakupninu (u daljem tekstu: Cenovnik) koji donosi Skupština grada Subotice (u daljem tekstu: Skupština) posebnim aktom.

Prilikom donošenja Cenovnika posebno se utvrđuje zakupnina zavisno od toga da li se poslovni prostor koristi kao prodajni ili kancelarijski prostor ili je u pitanju magacinski prostor.

Ukoliko se poslovni prostor nalazi u kiosku koje je vlasništvo Grada, zakupnina se utvrđuje posebno.

Utvrđivanje posebne zakupnine

Član 40

Za pojedine delatnosti od posebnog značaja za Grad može se Cenovnikom utvrditi posebna zakupnina.

Prilikom donošenja Cenovnika posebno se utvrđuje zakupnina za poslovni prostor koji se koristi za stare zanate, umetničke zanate i domaću radinost, a prema propisima koji odre uju koji poslovi se smatraju starim zanatima, umetničkim zanatima odnosno domaćom radinošću.

Način utvrđivanja zakupnine kada se u poslovnom prostoru obavljaju dve ili više delatnosti

Član 41

U poslovnom prostoru u kojem se obavljaju dve ili više delatnosti za koje je Cenovnikom utvrđena različita zakupnina, zakupnina se utvrđuje prema delatnosti za koju je utvrđena viša odnosno najviša zakupnina.

Umanjenje zakupnine po osnovu položaja poslovnog prostora u zgradi

Član 42

Cenovnikom se može predvideti da se utvrđena zakupnina može umanjiti u zavisnosti od položaja poslovnog prostora u zgradi.

Ukoliko se poslovni prostor nalazi u dvorištu, u suterenu ili podrum iznos mesečne zakupnine po kvadratnom metru se umanjuje:

- za 10% u ekstra poslovnoj zoni,

- za 15% u I i II poslovnoj zoni i

- za 20% u III, IV, V i VI poslovnoj zoni.

Umanjenje zakupnine za poslovni prostor na galeriji

Član 43

Za galerije koje su postojale u momentu davanja poslovne prostorije u zakup, zakupnina se računa u visini od 70% važeće zakupnine po metru kvadratnom za taj deo prostora.

Izuzetno, zakupac koji u poslovnom prostoru sam postavi montažnu galeriju, nema obavezu plaćanja zakupnine za taj deo prostora.

Umanjenje zakupnine zbog izvođenja građevinskih radova

Član 44

Ukoliko se u neposrednoj blizini poslovnog prostora, ili u samom poslovnom prostoru, izvode građevinski radovi čiji investitor je Grad Subotica, a usled kojih je ozbiljno otežan dosadašnji način poslovanja zakupca, na zahtev zakupca, za vreme trajanja građevinskih radova, može se umanjiti zakupnina najviše do 50% od zakupnine.

O zahtevu odlučuje Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor.

Odluka o umanjenju zakupnine obavezno sadrži procenat umanjenja zakupnine i period za koji važi umanjenje.

Izmena Cenovnika

Član 45

U slučaju izmene Cenovnika ili donošenja novog Cenovnika zakupci se o novom iznosu zakupnine obaveštavaju dostavom računa o zakupnini.

Izmena zakupnine za zakupce koji plaćaju tržišnu visinu zakupnine postignutu u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda, iskazuje se u procentu.

Zakupnina kao izvorni javni prihod

Član 46

Sredstva ostvarena od zakupnine za poslovni prostor Grada, izvorni su prihod budžeta Grada.

IV SPROVOĐENJE OVE ODLUKE

Gradsko veće

Član 47

Gradsko veće:

- odlučuje o umanjenju zakupnine za više od 50% od mesečne zakupnine, na predlog Komisije za poslovni prostor, a u skladu sa procenom ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz člana 18. stav 8. ove odluke, u slučaju kada zakupac, uz saglasnost zakupodavca, uloži sopstvena sredstva u investiciono održavanje u poslovni prostor, (član 18. stav 10.);

- odlučuje da je poslovni prostor koji je dat u zakup potreban za obavljanje delatnosti iz nadležnosti Grada (član 23. stav 1. tačka 1.);

- odlučuje o davanju poslovnog prostora na korišćenje, na predlog nadležnog sekretarijata (član 61. stav 1.).

Gradonačelnik

Član 48

Gradonačelnik:

- odlučuje o davanju prethodne saglasnosti za vršenje adaptacije zakupljenog poslovnog prostora, na predlog nadležnog sekretarijata (član 17. stav 2.);

- odlučuje o davanju odobrenja za izvođenje radova na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora, na predlog Komisije za poslovni prostor, a u skladu sa izveštajem ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz člana 18. stav 3. ove odluke (član 18. stav 4.);

- odlučuje o umanjenju zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, na predlog Komisije za poslovni prostor, a u skladu sa procenom ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz člana 18. stav 8. ove odluke, u slučaju kada zakupac, uz saglasnost zakupodavca, uloži sopstvena sredstva u investiciono održavanje u poslovni prostor (član 18. stav 9.);

- odlučuje o umanjenju zakupnine dok traju radovi zakupca na investicionom održavanju poslovnog prostora, a najduže 3 meseca, na predlog Komisije za poslovni prostor (član 18. stav 13.);

- odlučuje o produženju zakupa, odnosno o davanju u zakup poslovnog prostora neposrednom pogodbom, u skladu sa članom 59. stav 1. tačka 6. ove odluke, a na predlog Komisije za poslovni prostor (član 20. stav 3.);

- zaključuje sporazum o prestanku ugovora o zakupu poslovnog prostora, na predlog Komisije za poslovni prostor (član 21. stav 2.);

- odlučuje o raskidu ugovora o zakupu, na predlog Komisije za poslovni prostor (član 22. stav 2.);

- odlučuje, na predlog Komisije za poslovni prostor, o stavljanju van snage akta o raskidu ugovora o zakupu poslovnog prostora u slučaju kada zakupac u roku od 15 dana po prijemu akta o raskidu ugovora o zakupu poslovnog prostora u celosti izmiri dugovanu zakupninu sa pripadajućom zateznom kamatom i podnese zahtev za stavljanje van snage akta (član 22. stav 3.);

- odlučuje o otkazu ugovora o zakupu, na predlog Komisije za poslovni prostor (član 23. stav 3.);

- na zahtev zakupca, a na predlog Komisije za poslovni prostor, odlučuje o umanjenju zakupnine u slučaju iz člana 44. ove odluke (član 44. stav 2.);

- odlučuje o načinu davanja u zakup poslovnih prostora, na predlog Komisije za poslovni prostor (član 55. stav 1.);

- odlučuje o davanju u zakup poslovnog prostora po sprovedenom postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, na predlog Komisije za poslovni prostor (član 58. stav 1.);

- odlučuje o stavljanju van snage akta o davanju u zakup poslovnog prostora po sprovedenom postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, iz razloga nezaključenja ugovora o zakupu u propisanom roku, na predlog Komisije za poslovni prostor (član 58. stav 4.);

- odlučuje o davanju u zakup poslovnog prostora datog u zakup neposrednom pogodbom, na predlog Komisije za poslovni prostor (član 59. stav 2.);

- odlučuje o davanju saglasnosti korisniku poslovnog prostora da na korišćenom poslovnom prostoru izvede radove na investicionom održavanju, a na predlog nadležnog sekretarijata (član 60. stav 7.);

- potpisuje ugovor o zakupu poslovnog prostora, sačinjen od strane nadležnog sekretarijata (član 62. stav 2.);

- potpisuje ugovor o davanju poslovnog prostora na korišćenje, sačinjen od strane nadležnog sekretarijata (član 63. stav 2.);

- donosi i druge akte u vezi sa sprovođenjem ove odluke.

Nadležni sekretarijat

Član 49

Nadležni sekretarijat Gradske uprave vrši sledeće poslove:

- vodi evidenciju poslovnih prostora u okviru jedinstvene evidencije nepokretnosti u javnoj svojini Grada (član 5. stav 2.);

- vrši zaduživanje zakupaca i korisnika i prati naplatu;

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o davanju prethodne saglasnosti za vršenje adaptacije zakupljenog poslovnog prostora (član 17. stav 2.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o davanju saglasnosti korisniku poslovnog prostora da na korišćenom poslovnom prostoru izvede radove na investicionom održavanju (član 60. stav 7.);

- predlaže Gradskom veću donošenje akta o davanju poslovnog prostora na korišćenje (član 61. stav 1.);

- sačinjava nacrt ugovora o zakupu poslovnog prostora, radi potpisivanja od strane Gradonačelnika (član 62. stav 2.);

- sačinjava nacrt ugovora o davanju poslovnog prostora na korišćenje, radi potpisivanja od strane Gradonačelnika (član 63. stav 2.);

- vrši primopredaju poslovnog prostora i sačinjava zapisnik o istoj;

- vrši nadzor nad korišćenjem poslovnih prostora u pogledu zakupca, veličine i strukture poslovnog prostora, namene za koju se poslovni prostor koristi, održavanosti poslovnog prostora, izvršenih ulaganja i dr.;

- o izvršenom nadzoru sačinjava zapisnik i, po potrebi, dostavlja isti na dalji postupak nadležnom organu odnosno organizaciji;

- vrši stručne i administrativno-tehničke poslove vezane za rad Komisije za poslovni prostor;

- priprema nacrte akata koje donosi Komisija za poslovni prostor i Gradonačelnik;

- priprema dokumentaciju potrebnu za naplatu potraživanja i za prinudno iseljenje zakupca i dostavlja Gradskom javnom pravobranilaštvu na dalje postupanje;

- priprema za Gradonačelnika nacrte ugovora o zakupu poslovnog prostora koji se zaključuje na rok kraći od 30 dana;

- vrši i druge poslove koji su u vezi sa radom Komisije za poslovni prostor, u skladu sa ovom odlukom, odnosno na osnovu posebnog naloga Gradonačelnika ili Gradskog veća.

Sekretarijat Gradske uprave nadležan za poslove finansija

Član 50

Sekretarijat Gradske uprave nadležan za poslove finansija vodi evidenciju o stanju, vrednosti i kretanju poslovnih prostora koje koriste organi Grada.

Komisija za poslovni prostor

Član 51

Komisiju za poslovni prostor imenuje Skupština na mandatni period od četiri godine.

Komisija za poslovni prostor ima predsednika, zamenika predsednika i tri člana.

Komisija za poslovni prostor ima sledeće nadležnosti:

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o davanju odobrenja za izvođenje radova na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora, a u skladu sa izveštajem ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz člana 18. stav 3. ove odluke (član 18. stav 4.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o umanjenju zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, u slučaju kada zakupac, uz saglasnost zakupodavca, uloži sopstvena sredstva u investiciono održavanje u poslovni prostor, a u skladu sa procenom ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz člana 18. stav 8. ove odluke, (član 18. stav 9.);

- predlaže Gradskom veću donošenje akta o umanjenju zakupnine za više od 50% od mesečne zakupnine, u slučaju kada zakupac, uz saglasnost zakupodavca, uloži sopstvena sredstva u investiciono održavanje u poslovni prostor, a u skladu sa procenom ovlašćenog sudskog veštaka odgovarajuće struke, odnosno ovlašćene organizacije iz člana 18. stav 8. ove odluke (član 18. stav 10.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o umanjenju zakupnine dok traju radovi zakupca na investicionom održavanju poslovnog prostora, a najduže tri meseca (član 18. stav 13.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o produženju zakupa, odnosno o davanju u zakup poslovnog prostora neposrednom pogodbom u skladu sa članom 59. ove odluke (član 20. stav 3.);

- predlaže Gradonačelniku zaključenje sporazuma o prestanku ugovora o zakupu poslovnog prostora (član 21. stav 2.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o raskidu ugovora o zakupu (član 22. stav 2.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o stavljanju van snage akta o raskidu ugovora o zakupu poslovnog prostora u slučaju kada zakupac u roku od 15 dana po prijemu akta o raskidu ugovora o zakupu poslovnog prostora u celosti izmiri dugovanu zakupninu sa pripadajućom zateznom kamatom i podnese zahtev za stavljanje van snage akta (član 22. stav 3.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o otkazu ugovora o zakupu (član 23. stav 3.);

- predlaže Gradonačelniku da na zahtev zakupca donese akt o umanjenju zakupnine u slučaju iz člana 44. ove odluke (član 44. stav 2.);

- sprovodi postupak davanja u zakup poslovnog prostora (član 54.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje odluke o načinu davanja u zakup poslovnih prostora (član 55. stav 1.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o davanju u zakup poslovnog prostora po sprovedenom postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda (član 58. stav 1.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o stavljanju van snage akta o davanju u zakup poslovnog prostora po sprovedenom postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, iz razloga nezaključenja ugovora o zakupu u propisanom roku (član 58. stav 4.);

- predlaže Gradonačelniku donošenje akta o davanju u zakup poslovnog prostora datog u zakup neposrednom pogodbom (član 59. stav 2.);

- po nalogu Gradonačelnika vrši i druge poslove u vezi sprovođenja ove odluke;

- predlaže Gradonačelniku donošenje drugih akata u vezi sa sprovođenjem ove odluke.

V POSTUPAK DAVANJA POSLOVNIH PROSTORA U ZAKUP

Način davanja poslovnog prostora u zakup

Član 52

Poslovni prostori se daju u zakup, polazeći od tržišne visine zakupnine za određenu vrstu stvari, u postupku javnog nadmetanja, ili prikupljanjem pismenih ponuda, putem javnog oglašavanja.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, poslovni prostori se mogu dati u zakup neposrednom pogodbom, ako je to u konkretnom slučaju jedino moguće rešenje, u slučajevima utvrđenim zakonom, uredbom donetom na osnovu zakona i ovom odlukom.

Sprovođenje postupka

Član 53

Postupak davanja u zakup poslovnog prostora sprovodi Komisija za poslovni prostor.

Odluka o načinu i uslovima davanja u zakup poslovnih prostora

Član 54

Odluku o načinu i uslovima davanja u zakup poslovnih prostora donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor.

Komisija za poslovni prostor donošenje odluke iz stava 1. ovog člana predlaže na osnovu informacije o raspoloživim, odnosno upražnjenim poslovnim prostorima koje dobija od nadležnog sekretarijata.

Postupak javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda

Član 55

Nakon donošenja odluke o načinu i uslovima davanja u zakup poslovnih prostora, Komisija za poslovni prostor objavljuje oglas o sprovođenju postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda za davanje u zakup poslovnih prostora.

Oglas iz stava 1. ovog člana objavljuje se na oglasnoj tabli organa Grada, u "Službenom listu Grada Subotice", u lokalnim štampanim medijima i na veb-sajtu Grada, na jezicima koji su, shodno odredbama Statuta Grada, u službenoj upotrebi u Gradu.

Oglas iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži:

- naziv zakupodavca;

- bliže podatke o načinu davanja u zakup poslovnog prostora (javno nadmetanje ili prikupljanje pismenih ponuda);

- opis poslovnog prostora koji se daje u zakup;

- uslove pod kojima se poslovni prostor daje u zakup (rok trajanja zakupa, namena poslovnog prostora i dr.);

- obaveze zakupca u vezi sa korišćenjem poslovnog prostora za obavljanje poslovne delatnosti;

- vreme i mesto održavanja javnog nadmetanja, odnosno razmatranja prispelih ponuda;

- način, mesto i vreme za dostavljanje prijava za učešće u postupku javnog nadmetanja, odnosno pismenih ponuda za učešće u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

- mesto i vreme uvida u dokumentaciju u vezi sa poslovnim prostorom koji se daje u zakup;

- početnu, odnosno najnižu visinu zakupnine po kojoj se poslovni prostor može dati u zakup;

- visinu i način polaganja depozita koji ne može biti manji od 50.000,00 dinara;

- rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju, odnosno u postupku prikupljanja pismenih ponuda.

Početna, odnosno najniža visina zakupnine po kojoj se poslovni prostor može dati u zakup iz stava 3. alineja 9. ovog člana je mesečna procenjena tržišna visina zakupnine koja se utvrđuje posebnim aktom Skupštine, a na osnovu ove odluke.

Prijava, odnosno ponuda koja se dostavlja obavezno sadrži: dokaz o uplati depozita, iznos zakupnine koja se nudi, za fizička lica: ime i prezime, adresu, broj lične karte, jedinstveni matični broj građana, dokaz da je organizaciji kod koje se vrši registracija podnet zahtev za registraciju; za preduzetnike: ime i prezime preduzetnika, adresu, broj lične karte, jedinstveni broj građana, naziv radnje, matični broj; za pravna lica: naziv i sedište, kopiju rešenja o upisu pravnog lica u registar kod nadležnog organa, kao i punomoćje za lice koje zastupa podnosioca prijave.

Podnosioci neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno ponude ne mogu učestvovati u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a nepotpune ili neblagovremene prijave, odnosno ponude se odbacuju.

Postupak javnog nadmetanja smatra se uspelim i u slučaju dostavljanja jedne ispravne prijave za učešće kojom se podnosilac prijave registruje i prisustvuje javnom nadmetanju i proglašava zakupcem, ako prihvati početnu visinu zakupnine po kojoj se poslovni prostor može dati u zakup.

Ukoliko podnosilac prijave ne prihvati početnu visinu zakupnine, gubi pravo na vraćanje depozita.

Postupak prikupljanja pismenih ponuda sprovešće se ako se prijavi najmanje jedan učesnik.

Izbor najpovoljnijeg ponuđača

Član 56

Izbor najpovoljnijeg ponuđača vrši se primenom kriterijuma visine ponuđene zakupnine.

Ukoliko u postupku dva ili više ponuđača ponude isti iznos zakupnine, Komisija za poslovni prostor zadržava pravo da izbor najpovoljnijeg ponuđača izvrši po slobodnom uverenju.

Najviša ponuđena zakupnina po osnovu kojeg ponuđač stiče pravo zakupa predstavlja zakupninu za poslovni prostor za koji je ponuđač stekao pravo zakupa.

Akt o davanju u zakup poslovnog prostora

Član 57

Akt o davanju u zakup poslovnog prostora po sprovedenom postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, donosi Gradonačelnik Grada Subotice (u daljem tekstu: Gradonačelnik), na predlog Komisije za poslovni prostor.

Zakupac je dužan da najkasnije u roku od 30 dana od dana dostave akta iz stava 1. ovog člana pristupi zaključenju ugovora o zakupu, u skladu sa ovom odlukom.

Zakupac koji u roku utvrđenom u stavu 2. ovog člana ne zaključi ugovor o zakupu, gubi status zakupca i gubi uplaćeni iznos depozita.

U slučaju iz prethodnog stava Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor, donosi akt o stavljanju van snage akta iz stava 1. ovog člana.

Davanje u zakup poslovnog prostora neposrednom pogodbom

Član 58

Poslovni prostori mogu se izuzetno dati u zakup neposrednom pogodbom, u slučajevima:

1) kada zakup traže ambasade stranih država u Republici Srbiji, kao i trgovinska i vojna predstavništva i druge organizacije pri diplomatsko-konzularnim predstavništvima u Republici Srbiji, pod uslovom reciprociteta, međunarodne organizacije za pomoć i saradnju sa zemljama Evropske unije, međunarodne humanitarne organizacije u cilju obezbeđenja uslova za smeštaj i rad u Republici Srbiji;

2) kada zakup traže domaće humanitarne organizacije, političke stranke, organizacije i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda;

3) kada zakupac prestane da obavlja svoju delatnost, usled teške bolesti, odlaska u penziju ili smrti, a dodelu u zakup traži bračni drug, dete ili roditelj zakupca (članovi porodičnog domaćinstva), pod uslovom da nastavi sa obavljanjem iste delatnosti;

4) kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice čiji je osnivač ili kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice, a oba pravna lica imaju istog osnivača, odnosno kada je kod zakupca - pravnog lica došlo do određenih statusnih promena;

5) kada zakupac - fizičko lice traži određivanje za zakupca pravno lice čiji je osnivač ili kada osnivač pravnog lica, zbog brisanja istog iz registra nadležnog organa, traži da bude određen za zakupca, kao fizičko lice;

6) kada zakupac koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine, traži produženje ugovora o zakupu, zaključenog na određeno vreme, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu, pod uslovom da je ugovor o zakupu zaključen po postupku iz ove odluke;

7) kada se poslovni prostor daje za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba, a rok zakupa je kraći od 30 dana;

8) kada se poslovni prostor ne izda u zakup posle sprovedenog jednog postupka javnog oglašavanja, ali ne ispod tržišne visine zakupnine za taj poslovni prostor, odnosno visine zakupnine propisane ovom odlukom;

9) kada davanje u zakup traži fizičko lice kojem je taj poslovni prostor oduzet nacionalizacijom, odnosno njegovi naslednici, pod uslovom da je pokrenut postupak za vraćanje oduzete imovine pred nadležnim organom;

10) kada jedan od zakupaca istog poslovnog prostora traži prestanak zakupodavnog odnosa, a drugi zakupac traži zaključenje ugovora o zakupu, kao jedini zakupac;

11) kada zakupac - pravno lice zatraži određivanje za zakupca poslovnog prostora drugo pravno lice, pod uslovom da ono izmiri celokupan dug zakupca nastao usled neplaćanja zakupnine i troškova korišćenja zakupljenog poslovnog prostora, a ukoliko taj dug nije moguće namiriti na drugi način;

12) kada je to potrebno radi bolje organizacije i efikasnosti rada nosioca prava javne svojine, odnosno korisnika stvari u javnoj svojini, kao i posebnih službi i organizacija čiji su oni osnivači.

U slučajevima iz stava 1. tačka 8. ovog člana, podnosilac zahteva za davanje poslovnog prostora u zakup neposrednom pogodbom obavezan je položiti depozit u visini od 50.000,00 dinara i uz svoj zahtev priložiti dokaz o uplati depozita. Depozit se vraća zakupcu u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu, a u slučaju da do zaključenja ugovora ne dođe krivicom podnosioca zahteva isti gubi pravo na povrat uplaćenog depozita.

Akt o davanju u zakup poslovnog prostora u slučajevima iz stava 1. ovog člana donosi Gradonačelnik, na obrazložen predlog Komisije za poslovni prostor.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, o davanju u zakup poslovnog prostora kada se isti daje u zakup za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba, a rok zakupa je kraći od 30 dana (tačka 7. stava 1. ovog člana), odluku donosi Gradonačelnik odnosno lice koje on ovlasti.

VI POSTUPAK DAVANJA POSLOVNIH PROSTORA NA KORIŠĆENJE

Pojam davanja poslovnog prostora na korišćenje

Član 59

Davanje poslovnog prostora na korišćenje, u smislu ove odluke, jeste:

1) davanje na korišćenje poslovnog prostora koji nije neophodan za vršenje poslova iz delokruga organa Grada, drugom organu drugog nosioca javne svojine;

2) davanje na korišćenje poslovnog prostora javnom preduzeću, društvu kapitala čiji je osnivač Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina ili Grad ili njihovim zavisnim društvima, koja obavljaju delatnost od opšteg interesa, a koji je neophodan za obavljanje te delatnosti;

3) davanje na korišćenje poslovnog prostora društvu kapitala čiji je osnivač Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina ili Grad, koja ne obavlja delatnost od opšteg interesa, a koji je neophodan za obavljanje delatnosti radi koje je osnovano.

Davanje poslovnog prostora na korišćenje u smislu stava 1. ovog člana može biti na određeno ili na neodređeno vreme.

Davanje poslovnog prostora na korišćenje u smislu stava 1. tačka 3) može biti sa ili bez naknade za korišćenje.

Naknada za korišćenje iz stava 3. ovog člana određuje se u skladu sa Cenovnikom.

Opšti uslovi davanja poslovnog prostora u zakup koji su propisani odredbama čl. 6-9, 12-13, 15-17. i 19-25. ove odluke shodno se primenjuju i na korišćenje poslovnog prostora.

Korisnik poslovnog prostora može, uz saglasnost Grada kao davaoca poslovnog prostora na korišćenje, izvesti radove na investicionom održavanju korišćenog poslovnog prostora.

Saglasnost za izvođenje radova iz stava 6. ovog člana daje Gradonačelnik, na predlog nadležnog sekretarijata.

Član 60

Akt o davanju poslovnog prostora na korišćenje donosi Gradsko veće, na osnovu podnetog zahteva, a na predlog nadležnog sekretarijata.

Akt iz stava 1. ovog člana sadrži:

1) naziv podnosioca zahteva - korisnika poslovnog prostora,

2) bliže podatke o poslovnom prostoru koji se daje na korišćenje,

3) oznaku poslovne delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru,

4) naznačenje da li se poslovni prostor daje na korišćenje na neodređeno ili na određeno vreme,

5) naznačenje da li se poslovni prostor daje na korišćenje sa ili bez naknade za korišćenje,

6) druge potrebne podatke.

Korisnik kome je dat poslovni prostor na korišćenje dužan je da najkasnije u roku od 30 dana od dana dostave akta iz stava 1. ovog člana pristupi zaključenju ugovora o korišćenju poslovnog prostora, u skladu sa ovom odlukom.

VII UREĐIVANJE MEĐUSOBNIH ODNOSA VEZANO ZA ZAKUP ODNOSNO KORIŠĆENJE POSLOVNOG PROSTORA

Ugovor o zakupu poslovnog prostora

Član 61

Na osnovu akta o davanju u zakup poslovnog prostora iz člana 57. ove odluke, nadležni sekretarijat priprema nacrt ugovora o zakupu poslovnog prostora.

Ugovor o zakupu poslovnog prostora u ime Grada kao zakupodavca potpisuje Gradonačelnik.

Ugovor o zakupu poslovnog prostora sadrži naročito:

- sve podatke o poslovnom prostoru (adresa, poslovna zona, površina, broj prostorija i dr.),

- poslovna delatnost koja će se obavljati u poslovnom prostoru,

- podaci o aktu na osnovu kojeg se ugovor zaključuje,

- zabranu izdavanja u podzakup,

- zabranu obavljanja u poslovnom prostoru bilo kojeg vida poslovno-tehničke saradnje,

- vreme na koje se prostor izdaje u zakup,

- obavezu zakupca da prilikom zaključivanja ugovora o zakupu poslovnog prostora položi finansijski instrument za obezbeđenje plaćanja zakupnine u visini od četiri mesečne zakupnine u obliku avalirane menice, ili da deponuje novčana sredstva u toj visini,

- obavezu zakupca da za korišćenje poslovnog prostora počev od dana preuzimanja poslovnog prostora plaća zakupninu, sa naznakom iznosa zakupnine po m2,

- da zakupac zakupninu plaća na osnovu dostavljenih računa, mesečno, do 15-og u mesecu, za prethodni mesec,

- da je zakupac obavezan u slučaju kašnjenja u plaćanju zakupnine platiti zakonsku zateznu kamatu,

- da se prilikom promene visine zakupnine zakupac se o promeni zakupnine obaveštava putem fakture,

- da zakupac sam snosi troškove tekućeg održavanja poslovnog prostora kao i da je dužan da uredno plaća troškove utrošene električne energije, vode, grejanja, odnošenja smeća, etažnu naknadu za poslovni prostor i druge troškove koji su vezani za korišćenje poslovnog prostora;

- da zakupac ne može vršiti adaptaciju poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti zakupodavca te da troškovi adaptacije padaju na teret zakupca;

- da zakupac može izvoditi radove koji imaju karakter investicionog održavanja na zakupljenom poslovnom prostoru, uz pribavljanje odobrenja zakupodavca, pod uslovima i po postupku predviđenim u članu 18. ove odluke,

- da se prilikom primopredaje poslovnog prostora (predaja i vraćanje) sačinjava zapisnik o stanju u kome se poslovni prostor nalazi,

- da je zakupac dužan posle izjavljenog raskida ili po isteku otkaznog roka - ukoliko ne napusti poslovni prostor, za sve vreme posedovanja istog, plaćati naknadu u visini dvostruke zakupnine,

- da je zakupac upoznat da nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora vrši nadležni sekretarijat te da su ovlašćeni zaposleni nadležnog sekretarijata ovlašćeni da ulaze u sve delove poslovnog prostora koji je dat u zakup radi kontrole u pogledu zakupca, veličine i strukture poslovnog prostora, održavanosti poslovnog prostora, izvršenih ulaganja i dr.

Ugovor o davanju poslovnog prostora na korišćenje

Član 62

Na osnovu akta o davanju poslovnog prostora na korišćenje iz člana 61. ove odluke, nadležni sekretarijat priprema nacrt ugovora o davanju poslovnog prostora na korišćenje.

Ugovor o davanju poslovnog prostora na korišćenje u ime Grada kao davaoca na korišćenje potpisuje Gradonačelnik.

Ugovor o davanju na korišćenje poslovnog prostora sadrži naročito:

- sve podatke o poslovnom prostoru (adresa, poslovna zona, površina, broj prostorija i dr.),

- poslovna delatnost koja će se obavljati u poslovnom prostoru,

- podaci o aktu na osnovu kojeg se ugovor zaključuje,

- vreme na koje se prostor daje na korišćenje,

- da korisnik sam snosi troškove tekućeg održavanja poslovnog prostora kao i da je dužan da uredno plaća troškove utrošene električne energije, vode, grejanja, odnošenja smeća, naknade za korišćenje građevinskog zemljišta, etažnu naknadu za poslovni prostor i druge troškove koji su vezani za korišćenje poslovnog prostora;

- da korisnik ne može vršiti adaptaciju poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti davaoca na korišćenje te da troškovi adaptacije padaju na teret korisnika;

- da korisnik može izvoditi radove koji imaju karakter investicionog održavanja na poslovnom prostoru, uz pribavljanje odobrenja Gradonačelnika, a na predlog nadležnog sekretarijata;

- da se prilikom primopredaje poslovnog prostora (predaja i vraćanje) sačinjava zapisnik o stanju u kome se poslovni prostor nalazi,

- da se prilikom primopredaje poslovnog prostora (preuzimanje i vraćanje) sačinjava zapisnik o stanju u kome se poslovni prostor nalazi,

- da je korisnik upoznat sa odredbama ove odluke.

Ukoliko je poslovni prostor dat korisniku na korišćenje uz obavezu plaćanja naknade za korišćenje, ugovor iz stava 3. ovog člana sadrži i:

- obavezu korisnika da za korišćenje poslovnog prostora plaća naknadu, u skladu sa važećim Cenovnikom, sa naznakom iznosa naknade po m2,

- da je korisnik dužan da naknadu plaća na osnovu dostavljenih računa, mesečno, do 15-og u mesecu, za prethodni mesec,

- da je korisnik obavezan u slučaju kašnjenja u plaćanju naknade platiti zakonsku zateznu kamatu,

- da se prilikom promene visine naknade korisnik se o promeni naknade obaveštava putem fakture.

VIII VRŠENJE NADZORA NAD KORIŠĆENJEM POSLOVNIH PROSTORA

Vršenje nadzora nad korišćenjem poslovnih prostora

Član 63

Nadzor nad korišćenjem poslovnih prostora vrši nadležni sekretarijat putem ovlašćenih zaposlenih.

Kontrolu nad korišćenjem poslovnih prostora ovlašćeni zaposleni mogu vršiti ukoliko su prisutna najmanje dva ovlašćena zaposlena.

Ovlašćeni zaposleni poslove nadzora vrše na osnovu službene legitimacije koja sadrži ovlašćenja iz člana 49. stav 1. alineja 9. i 10. ove odluke i ovlašćenja iz ovog člana.

U vršenju nadzora nad korišćenjem poslovnog prostora zaposleni nadležnog sekretarijata ovlašćeni su da ulaze u sve delove poslovnog prostora koji je dat u zakup odnosno na korišćenje radi kontrole u pogledu zakupca, veličine i strukture poslovnog prostora, namene za koju se poslovni prostor koristi, održavanosti poslovnog prostora, izvršenih ulaganja i dr.

Ukoliko zaposleni koji vrše nadzor utvrde da zakupac odnosno korisnik poslovnog prostora ne koristi poslovni prostor u skladu sa odredbama člana 13. i 16. ove odluke, sačinjavaju zapisnik i ovlašćeni su da zapisnikom nalože zakupcu odnosno korisniku da korišćenje poslovnog prostora uskladi sa odredbama ove odluke i ugovora o zakupu poslovnog prostora odnosno ugovora o davanju na korišćenje poslovnog prostora.

Ukoliko zaposleni koji vrše nadzor utvrde da zakupac odnosno korisnik poslovnog prostora ne koristi poslovni prostor u skladu sa odredbama čl. 8, 9, 17. i 18. ove odluke, sačinjavaju zapisnik i dostavljaju ga na dalji postupak nadležnom organu.

Godišnja kontrola korišćenja polovnih prostora

Član 64

Nadležni sekretarijat je dužan da godišnje jednom izvrši kontrolu korišćenja poslovnih prostora u pogledu površine poslovnog prostora, poslovne zone u kojoj se nalazi, da li je poslovni prostor izdat u zakup odnosno da li je dat na korišćenje, koja zakupnina se plaća za zakupljeni poslovni prostor, i dr. te o izvršenoj kontroli podnosi izveštaj Skupštini grada.

IX DAVANJE U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA NA ROK KRAĆI OD 30 DANA

Opšti uslovi zakupa na rok kraći od 30 dana

Član 65

Opšti uslovi zakupa na rok kraći od 30 dana su sledeći:

- predmet zakupa na rok kraći od 30 dana mogu biti poslovni prostori koji se nalaze u poslovnim odnosno administrativnim zgradama Grada, u objektima mesnih zajednica ili u drugim objektima, a koji mogu služiti za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba;

- zakupac ima pravo da pored poslovnog prostora koji je predmet zakupa koristi i zajedničke prostorije, uređaje i instalacije u zgradi u kojoj se nalazi poslovni prostor, a koji su u neposrednoj funkciji korišćenja istog;

- poslovni prostor se daje u zakup za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba te se poslovni prostor može koristiti samo za tu namenu;

- zakupljeni poslovni prostor se ne može dati u podzakup;

- poslovni prostor se daje u zakup na rok kraći od 30 dana, odnosno na dane ili na časove;

- zakupac je dužan da za vreme trajanja zakupnog odnosa poslovni prostor koristi kao dobar domaćin;

- za zakup poslovnog prostora na rok kraći od 30 dana plaća se zakupnina koja se utvrđuje po času ili po danu,

- pod danom zakupa, u smislu ovog člana, podrazumeva se zakup poslovnog prostora na period od 9-19 časova,

- zakupnina se plaća odmah po zaključenju ugovora o zakupu, a pre predaje u posed poslovnog prostora, na osnovu računa koji izdaje nadležni sekretarijat,

- osnovi prestanka zakupa mogu biti: istekom vremena na koje je poslovni prostor dat u zakup, sporazumom zakupodavca i zakupca, jednostranim raskidom ugovora, jednostranim otkazom ugovora ili usled prestanka odnosno smrti zakupca.

Cenovnik za zakupninu za zakup na rok kraći od 30 dana

Član 66

Zakupnina za zakup na rok kraći od 30 dana utvrđuje se cenovnikom iz člana 39. ove odluke.

Zakupnina se utvrđuje zavisno od lokacije poslovnog prostora i od namene za koju se daje u zakup, a utvrđuje se po času ili po danu zakupa.

Cenovnikom se može predvideti da za određenu namenu (npr. humanitarnu i sl.) utvrđena zakupnina se može umanjiti.

Postupak

Član 67

Poslovni prostor se za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba, čiji rok zakupa je kraći od 30 dana, daje u zakup neposrednom pogodbom.

Zahtev za davanje u zakup poslovnog prostora podnosi se Gradonačelniku odnosno licu koje Gradonačelnik ovlasti.

Ugovor o zakupu poslovnog prostora na rok kraći od 30 dana u ime Grada kao zakupodavca potpisuje Gradonačelnik, odnosno lice koje on ovlasti.

Nacrt ugovora o zakupu poslovnog prostora na rok kraći od 30 dana, a koji potpisuje Gradonačelnik, priprema sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan za imovinu.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Započeti postupci

Član 68

Postupak radi pribavljanja saglasnosti za izvođenje radova na investicionom ulaganju u poslovni prostor i na uređenju enterijera koji je započet do dana stupanja na snagu ove Odluke a u kojem nije doneto prvostepeno rešenje, okončaće se po odredbama ove odluke.

Postupci radi priznavanja izvršenog ulaganja u poslovni prostor, koji su započeti do dana stupanja na snagu ove odluke a u kojima nije doneto prvostepeno rešenje, okončaće se po postupku prema odredbama ove odluke.

Usklađivanje važećih ugovora o zakupu poslovnog prostora sa odredbama ove Odluke

Član 69

Zakupci poslovnog prostora koji na dan stupanja na snagu ove odluke imaju ugovor o zakupu poslovnog prostora zaključen na određeno ili neodređeno vreme, nastavljaju sa korišćenjem poslovnog prostora u skladu sa tim ugovorom, s tim da će im se do 31.12.2015. g. ponuditi zaključenje novog ugovora, ukoliko je potrebno uskladiti ugovor sa ovom odlukom.

Ukoliko zakupac iz stava 1. ovog člana u roku od 30 dana od dana prijema obaveštenja o potrebi zaključenja novog ugovora o zakupu poslovnog prostora, ne pristupi zaključivanju tog ugovora, smatraće se da ne želi dalje da koristi poslovni prostor po novim uslovima, te će mu se otkazati ugovor o zakupu poslovnog prostora.

Prestanak važenja ranijih odluka

Član 70

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o davanju u zakup poslovnih prostora Grada Subotice ("Službeni list Grada Subotice", br. 15/13 i 22/14), kao i Odluka o obezbeđivanju poslovnog prostora za rad političkih stranaka ("Službeni list Grada Subotice", br. 29/08).

Stupanje na snagu

Član 71

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice", a primenjuje se od 01.01.2015. godine.