ODLUKAO PRIBAVLJANJU, RASPOLAGANJU I UPRAVLJANJU STVARIMA U JAVNOJ SVOJINI GRADA SREMSKA MITROVICA("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 11/2014) |
Ovom Odlukom uređuje se nadležnost organa u postupku pribavljanja i raspolaganja stvarima u javnoj svojini Grada Sremska Mitrovica (u daljem tekstu: Grad), evidencija, korišćenje, održavanje i upravljanje stvarima u javnoj svojini Grada, utvrđuju zone i način određivanja početnog iznosa zakupnine za poslovni prostor, kao i nadležnost i postupak za odobravanje radova i priznavanje troškova izvedenih radova investicionog održavanja na zakupljenim nepokretnim stvarima.
O pribavljanju, raspolaganju i upravljanju stvarima u javnoj svojini Grada, pod uslovima propisanim zakonom, odlučuje organ Grada određen u skladu sa Zakonom, Statutom Grada i ovom Odlukom.
Stvari u javnoj svojini Grada mogu biti, u smislu Zakona o javnoj svojini (u daljem tekstu: Zakon), nepokretne i pokretne.
Nepokretne stvari su: službene zgrade i poslovne prostorije, stambene zgrade i stanovi, garaže i garažna mesta i druge nepokretnosti u skladu sa zakonom.
Odredbe ove Odluke koje se tiču pribavljanja nepokretnosti u javnu svojinu Grada i otuđenje nepokretnosti iz javne svojine Grada primenjuju se i na građevinsko zemljište, ukoliko takvo pribavljanje odnosno otuđenje nije uređeno posebnim propisima (Zakon o eksproprijaciji, Zakon o planiranju i izgradnji i sl.).
Pokretne stvari jesu: prevozna sredstva, predmeti istorijsko dokumentarne, kulturne i umetničke vrednosti, oprema i potrošni materijal i druge stvari u skladu sa zakonom.
Pokretne stvari su i novac i hartije od vrednosti koji se uređuju posebnim zakonom.
Službene zgrade i poslovne prostorije u smislu Zakona i ove Odluke su: zgrade, delovi zgrada (kancelarijski prostor), poslovni prostor i prostorije izgrađene, kupljene, i na drugi način pribavljene u svojinu Grada.
Poslovni prostor se daje u zakup odnosno na korišćenje, u skladu sa Zakonom, Uredbom o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom, davanja u zakup stvari u javnoj svojini i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda (u daljem tekstu:Uredba) i ovom Odlukom.
Stambenim zgradama u smislu Zakona i ove Odluke smatraju se: stambene zgrade, stanovi, garaže i poslovni prostor u stambenim zgradama koji su izgradnjom, kupovinom ili po drugom osnovu pribavljeni u javnu svojinu Grada, za potrebe Grada.
Davanja stanova u zakup i njihova prodaja i dodeljivanje stambenih zajmova zaposlenima u organima i službama Grada, kao i visina zakupnine za korišćenje stambenih zgrada, stanova i garaža koje pripadaju tim stanovima, vrši se u skladu sa zakonom iz oblasti stanovanja, posebnom Uredbom koja uređuje ovu oblast i drugim podzakonskim aktima.
Prevozna sredstva u javnoj svojini Grada u smislu Zakona i ove Odluke jesu: motorna vozila i druga sredstva koja služe za potrebe Grada i zaposlenih u njegovim organima i službama.
Način korišćenja prevoznih sredstava, u javnoj svojini Grada uređuje se Pravilnikom, koji na predlog gradske uprave nadležne za opšte i zajedničke poslove, donosi Gradonačelnik.
Opremom i potrošnim materijalom u javnoj svojini Grada u smislu Zakona i ove Odluke smatraju se: računarski sistemi, birotehnička oprema, sredstva veza, kancelarijski nameštaj i drugi predmeti za rad organa i službi Grada.
Pribavljanje nepokretnih stvari u javnu svojinu Grada i otuđenje nepokretnosti iz javne svojine Grada, vrši se na način propisan Zakonom i Uredbom, Statutom Grada i ovom Odlukom.
Početna cena pribavljanja odnosno otuđenja nepokretnosti u javnoj svojini utvrđuje se u visini procenjene tržišne vrednosti od strane nadležnog poreskog organa.
Kod pribavljanja neizgrađenog građevinskog zemljišta, početna cena utvrđuje se primenom propisa koji se odnose na neizgrađeno građevinsko zemljište.
Pribavljanje pokretnih stvari u javnu svojinu vrši se na način propisan zakonom kojim se uređuju javne nabavke.
Otuđenje pokretnih stvari iz javne svojine vrši se, po pravilu, u postupku javnog oglašavanja, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda, na način na koji se obezbeđuje interes Grada, a samo izuzetno neposrednom pogodbom, u skladu sa Zakonom.
Raspolaganjem stvarima u javnoj svojini Grada, smatra se i davanje stvari na korišćenje (sa naknadom ili bez naknade), odnosno u zakup, prenos prava javne svojine na drugog nosioca javne svojine (sa naknadom ili bez naknade) uključujući i razmenu, kao i zasnivanje hipoteke na nepokretnostima, ulaganje u kapital i zalaganje pokretnih stvari.
Upravljanje stvarima u javnoj svojini Grada jeste njihovo održavanje, obnavljanje i unapređivanje, kao i izvršavanje zakonskih i drugih obaveza u vezi s tim stvarima.
Gradska uprava nadležna za urbanizam, komunalne i inspekcijske poslove, Grada priprema akta za organe Grada o pribavljanju i otuđenju nepokretnosti u javnoj svojini Grada.
Gradska uprava nadležna za za opšte i zajedničke poslove priprema akta za organe Grada o pribavljanju i raspolaganju pokretnim stvarima u javnoj svojini Grada.
II EVIDENCIJA I UPRAVLJANJE STVARIMA U JAVNOJ SVOJINI
Posebnu evidenciju nepokretnih stvari u javnoj svojini vodi služba u okviru gradske uprave nadležne za poslove urbanizma, koja obavlja imovinsko-pravne poslove.
Evidenciju mreža i nepokretnosti koje su u javnoj svojini, a date su na korišćenje javnim preduzećima, ustanovama, društvima kapitala, zavisnim društvima kapitala i drugim pravnim licima, osnovanim od strane Grada, vode ti subjekti.
Podatke iz evidencije nepokretnosti, pravni subjekti iz prethodnog stava dostavljaju nadležnoj službi za poslove urbanizma iz stava 1. ovog člana, koja vodi posebnu evidenciju nepokretnosti.
Gradska uprava nadležna za budžet i finansije iskazuje vrednost nepokretnosti sadržanih u Posebnoj evidenciji nepokretnosti Grada Sremska Mitrovica i u skladu sa članom 64. Zakona o javnoj svojini dostavlja potrebne podatke Direkciji za imovinu Republike Srbije, koja vodi jedinstvenu evidenciju nepokretnosti u javnoj svojini.
Nepokretnim stvarima u javnoj svojini Grada upravlja JP "Direkcija za izgradnju Grada Sremska Mitrovica" (u daljem tekstu: Direkcija), osim mreža i nepokretnosti koje su u javnoj svojini, a date su na korišćenje i upravljanje javnim preduzećima, ustanovama, društvima kapitala, zavisnim društvima, mesnim zajednicama i drugim pravnim licima, osnovanim od strane Grada, u svrhu obavljanja njihove delatnosti, ili izvršenja propisanih nadležnosti.
U vezi sa upravljanjem nepokretnim stvarima, Direkcija:
1. vodi informacionu osnovu službenih zgrada, poslovnih prostorija, stambenih zgrada i stanova, garaža i garažnih mesta;
2. vodi informacionu osnovu građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada i obavlja poslove u vezi sa građevinskim zemljištem u skladu sa posebnim propisima;
3. vodi evidenciju o zaključenim ugovorima o zakupu, odnosno korišćenju nepokretnih stvari;
4. vodi investitorske poslove u ime i za račun Grada Sremska Mitrovica;
5. obavlja poslove upravljača puteva koji su u nadležnosti Grada;
6. preduzima mere za ispunjenje ugovornih obaveza;
7. izvršava zakonske i ugovorne obaveze u vezi sa nepokretnim stvarima;
8. dostavlja nadležnim upravama i organima Grada na njihovo traženje podatke o nepokretnim stvarima;
9. daje stručna mišljenja organima Grada, po njihovom zahtevu u pogledu upravljanja, korišćenja i održavanja nepokretnih stvari u svojini Grada;
10. vrši investiciono i tekuće održavanje nepokretnih stvari u svojini Grada, obnavlja nepokretne stvari Grada, osim nepokretnih stvari koje koriste organi i službe Grada;
11. u ime i za račun Grada zaključuje trojne ugovore sa nadležnim pravnim subjektima u vezi isporuke električne energije, komunalnih i drugih usluga, u svojstvu solidarnog dužnika, za poslovni prostor kojim upravlja;
12. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima, svojim osnivačkim aktom i posebnim odlukama organa Grada.
U upravljanju nepokretnim stvarima, javna preduzeća, ustanove, društva kapitala, zavisna društva i druga pravna lica, osnovana od strane Grada, kojima su te stvari u javnoj svojini date na korišćenje i upravljanje u srhu obavljanja njihove delatnosti, dužna su da obavljaju sve poslove koji se u smislu Zakona i ove Odluke smatraju upravljanjem stvarima, a koji se odnose na te nepokretnosti.
U upravljanju nepokretnim stvarima u javnoj svojini Grada, Gradonačelnik može, u ime Grada, po zahtevu investitora, dati saglasnost za izgradnju linijskih infrastrukturnih objekata na zemljištu koje je u javnoj svojini Grada ili drugu saglasnost u smislu propisa koji uređuju planiranje i izgradnju, odnosno može doneti odgovarajući akt o ustanovljavanju prava službenosti sa vlasnikom poslužnog dobra, u slučajevima kada je to s obzirom na okolnosti neophodno.
Pre davanja saglasnosti u smislu prethodnog stava obavezno se pribavlja stručno mišljenje Direkcije, a u slučaju ustanovljavanja prava službenosti, pored stručnog mišljenja Direkcije, potrebno je pribaviti i prethodnu saglasnost Javnog pravobranilaštva Grada.
Lice ovlašćeno za zaključenje ugovora o ustanovljenju službenosti na osnovu akta Gradonačelnika, određuje se tim aktom.
Organi i službe Grada koji su ovlašćeni, u skladu sa ovom Odlukom, da raspolažu nepokretnim stvarima u javnoj svojini Grada, neposredno su odgovorni za namensko korišćenje tih stvari i za sprovođenje mera čuvanja i zaštite, u skladu sa propisima kojima se reguliše ova materija.
Održavanje nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada, vrši se preduzimanjem mera investicionog održavanja, adaptacije, tekućeg i higijensko-sanitarnog održavanja, kojima se obezbeđuje njihovo namensko korišćenje.
Održavanje nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada vrši se u skladu sa godišnjim programima koje donose pravna lica koja upravljaju nepokretnostima, a na koji saglasnost daje Skupština grada.
Izuzetno se može dozvoliti zakupcu odnosno korisniku stvari, da izvrši određene radove na investicionom i tekućem održavanju kao i adaptaciji nepokretnih stvari koje su u svojini Grada, pod uslovima utvrđenim Zakonom, Uredbom Vlade, a na način i po postupku kako je to utvrđeno članom 48. ove Odluke.
Zakupac, odnosno korisnik nepokretnih stvari vrši higijensko-sanitarno održavanje i plaćanje naknade za komunalne troškove (voda, smeće, toplovod), troškove drugih distributivnih sistema (električna energija, gas), druge troškove (telefon, internet, kablovski distributivni sistem i sl.), kao i druge zakonom utvrđene obaveze koje se odnose na službene zgrade i poslovne prostore, koji su mu dati u zakup ili na korišćenje.
Higijensko-sanitarno i fizičko-tehničko obezbeđenje nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada, koje koriste organi i službe Grada, kao i njihovo investiciono i tekuće održavanje, organizuje gradska uprava nadležna za opšte i zajedničke poslove, preko odgovarajuće Službe.
Služba nadležna za obezbeđenje nepokretnih stvari iz stava 1. ovog člana, vrši preduzimanje mera čuvanja i obezbeđenja tih stvari i opreme u njima, otkrivanjem i sprečavanjem pojava koje mogu ugroziti bezbednost ljudi i imovine, a posebno pojava prisvajanja, zloupotrebe i oštećenja imovine Grada i ostalih mera kojima se obezbeđuje nesmetan rad i vršenje poslova iz delokruga organa i službi Grada.
Služba Grada nadležna za održavanje organizuje mere protivpožarne zaštite službenih zgrada i poslovnog prostora koje koriste organi Grada, u skladu sa propisima kojima je regulisana zaštita od požara.
Za određene poslove iz stava 1., 2, i 3. ovog člana, za koje Služba Grada nadležna za održavanje nije kadrovski i materijalno osposobljena, mogu se, od strane gradske uprave nadležna za opšte i zajedničke poslove, angažovati i specijalizovani privredni subjekti, u postupku javne nabavke u skladu sa zakonom.
Pokretnim stvarima u javnoj svojini Grada, upravlja gradska uprava nadležna za opšte i zajedničke poslove.
U upravljanju pokretnim stvarima, nadležna uprava:
1. vodi evidenciju: motornih vozila i drugih sredstava, opreme i potrošnog materijala;
2. vodi evidenciju o zaključenim ugovorima u vezi pokretnih stvari;
3. preduzima mere za ispunjenje ugovornih obaveza;
4. izvršava zakonske i ugovorne obaveze u vezi sa pokretnim stvarima;
6. obnavlja pokretne stvari Grada;
7. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima.
Gradska uprava nadležna za budžet i finansije iskazuje vrednost pokretnih stvari, u skladu sa propisima iz njene nadležnosti.
III POSTUPAK PRIBAVLJANJA, OTUĐENJA, KORIŠĆENJA I DAVANJA U ZAKUP STVARI U JAVNOJ SVOJINI GRADA
Pribavljanje i otuđenje nepokretnosti u javnoj svojini Grada
O pokretanju postupka za pribavljanje nepokretnih stvari u javnu svojinu Grada, (uključujući i razmenu), odnosno o otuđenju nepokretnih stvari iz javne svojine Grada, putem javnog nadmetanja, prikupljanja pisanih ponuda ili neposredne pogodbe, odluku donosi Skupština grada.
Istovremeno sa donošenjem odluke iz prethodnog stava, Skupština grada imenuje i Komisiju za sprovođenje postupka javnog nadmetanja, prikupljanja pisanih ponuda ili neposredne pogodbe.
Inicijativu za pokretanje postupka pribavljanja, odnosno otuđenja nepokretnosti iz javne svojine Grada, pokreće Gradonačelnik, samostalno ili na inicijativu nadležnih uprava, javnih preduzeća, ustanova, društava kapitala čiji je osnivač Grad, u zavisnosti od nepokretnosti koja se pribavlja u javnu svojinu.
Gradska uprava nadležna za urbanizam, komunalne i inspekcijske poslove, Grada priprema akta za organe Grada o pribavljanju, odnosno otuđenju nepokretnosti iz javne svojine Grada, po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog javnog pravobranioca i iste dostavlja Gradskom veću, koje utvrđuje predloge akata i upućuje ih Skupštini grada radi razmatranja i donošenja.
Po okončanom postupku javnog nadmetanja, prikupljanja pisanih ponuda ili neposredne pogodbe, Komisija iz člana 20. ove Odluke, koja o toku postupka vodi zapisnik, dostavlja zapisnik sa predlogom odluke Skupštini grada, koja donosi konačnu odluku o pribavljanju odnosno otuđenju nepokretnosti iz javne svojine Grada.
Na osnovu konačnog akta Skupštine grada, ugovor o pribavljanju i otuđenju stvari u javnoj svojini Grada, u ime Grada zaključuje Gradonačelnik, odnosno lice koje on pisanim putem ovlasti.
Ugovor o pribavljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini Grada zaključen suprotno odredbama stava 1. ovog člana, ništav je.
Potpisani primerak ugovora, u roku od 15 dana od dana njegovog zaključenja, dostavlja se Gradskom javnom pravobranilaštvu.
Ukoliko se pribavljanje nepokretne stvari vrši bez naknade, na osnovu inicijative pravnog ili fizičkog lica da stvar pokloni Gradu, gradska uprava iz člana 20. stav 4., priprema nacrt akta o prihvatanju poklona sa tekstom ugovora, koji po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog javnog pravobranioca upućuje Gradskom veću radi utvrđivanja predloga i upućivanja Skupštini grada na razmatranje i donošenje.
Ukoliko se vrši prenos prava javne svojine na drugog nosioca javne svojine bez naknade, na osnovu inicijalnog akta nosioca javne svojine kojem se stvar prenosi bez naknade, gradska uprava iz člana 20. stav 4., priprema nacrt akta o prenosu prava javne svojine sa tekstom ugovora koji po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog javnog pravobranioca dostavlja Gradskom veću, radi utvrđivanja predloga i upućivanja Skupštini grada na razmatranje i donošenje.
Pribavljanje i otuđenje pokretnih stvari u javnoj svojini Grada
O pribavljanju pokretnih stvari u javnu svojinu Grada, odnosno o otuđenju pokretnih stvari iz javne svojine Grada, na predlog nadležne gradske uprave, odlučuje Gradsko veće, ako su u pitanju pokretne stvari čija pojedinačna vrednost prelazi donji granični iznos nabavke male vrednosti utvrđen zakonom.
O pribavljanju odnosno otuđenju pokretnih stvari vrednosti manje od iznosa utvrđenog u prethodnom stavu i pribavljanju potrošnog materijala odlučuje načelnik gradske uprave nadležne za opšte i zajedničke poslove.
Gradska uprava nadležna za opšte i zajedničke poslove, predlaže Gradskom veću da se pokrene postupak pribavljanja odnosno otuđenja, u slučaju iz stava 1. ovog stava, sprovodi postupak pribavljanja odnosno otuđenja pokretnih stvari iz javne svojine u skladu sa zakonom, Uredbom i ovom Odlukom, i posle sprovedenog postupka priprema predlog konačnog akta o pribavljanju odnosno otuđenju koji donosi Gradsko veće.
Aktom kojim se odlučuje o pribavljanju, odnosno otuđenju pokretne stvari u javnoj svojini, određuje se lice nadležno za potpisivanje odgovarajućeg ugovora.
Korišćenje stvari u javnoj svojini
Nepokretne stvari u javnoj svojini Grada, uključujući i poslovni prostor, mogu se dati na korišćenje uz naknadu ili bez naknade državnim organima i organizacijama, organima i organizacijama autonomne pokrajine, kao i direktnim i indirektnim korisnicima budžeta Grada Sremska Mitrovica, u svrhu obavljanja njihove delatnosti, uz obavezu plaćanja komunalnih i drugih troškova koji proističu iz korišćenja tih stvari.
Nepokretne stvari u javnoj svojini mogu se preneti na korišćenje ustanovama, javnim agencijama, mesnim zajednicama i drugim indirektnim korisnicima budžeta Grada Sremska Mitrovica uz upis prava korišćenja, a ti korisnici imaju pravo da stvar drže i da je koriste u skladu sa prirodom i namenom stvari, da njome upravljaju i da je daju u zakup uz prethodnu saglasnost Gradonačelnika, pod uslovima određenim Zakonom, Uredbom i ovom Odlukom.
Javna preduzeća osnovana od strane Grada Sremska Mitrovica i društva kapitala čiji je jedini osnivač Grad Sremska Mitrovica, mogu koristiti nepokretnosti u javnoj svojini Grada, na osnovu posebnog ugovora zaključenog u skladu sa aktom nadležnog organa, radi obavljanja delatnosti za koju su osnovana.
Grad može sredstva u javnoj svojini ulagati u kapital javnog preduzeća i društva kapitala, pri čemu Grad kao nosilac javne svojine stiče udela ili akcije u tim pravnim subjektima, u skladu sa zakonom.
O davanju nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada na korišćenje, pravnim licima iz člana 23. stav 1. ove Odluke, na predlog nadležne uprave, odnosno Direkcije kad je u pitanju poslovni prostor, rešenjem odlučuje Gradonačelnik, u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.
O prenošenju na korišćenje sredstava u javnoj svojini, uz upis prava korišćenja, (čl. 23. stav 2.), davanju stvari u javnoj svojini na korišćenje javnim preduzećima i društvima kapitala na osnovu posebnog ugovora (član 23. stav 3.), kao i o ulaganju sredstava u javnoj svojini u kapital javnih preduzeća i društava kapitala (član 23. stav 4.), na predlog nadležne uprave, odlučuje Skupština grada.
Rešenje kojim se nepokretne stvari daju na korišćenje sadrži, naziv, poslovno sedište pravnog lica kome se nepokretne stvari daju na korišćenje, adresu, zonu i površinu nepokretnih stvari, odredbu da se nepokretne stvari daju na korišćenje uz obavezu plaćanja komunalnih troškova, rok za zaključenje ugovora o davanju nepokretnih stvari na korišćenje i druge potrebne elemente.
Rešenje Gradonačelnika ili Skupštine grada je konačno.
Na osnovu konačnog rešenja zaključuje se Ugovor o korišćenju nepokretnosti u javnoj svojini Grada. Ugovor u ime Grada potpisuje Gradonačelnik.
Na zahtev državnih organa i organizacija odnosno organa i organizacija lokalne samouprave, pravnih lica i drugih organizacija, prostor u službenim zgradama (kancelarijski prostor) odnosno službeni prostor (sale), može se dati na privremeno, odnosno povremeno korišćenje, sa naknadom ili bez naknade, za rad, održavanje sastanaka, promocija i manifestacija od opšteg društvenog značaja, podnosiocu zahteva.
Štetu nastalu na opremi i u službenom prostoru za vreme privremenog odnosno povremenog korišćenja istog, snosi lice kome je prostor dat na korišćenje.
O rasporedu korišćenja poslovnog prostora između organa i službi Grada (kancelarijski prostor), zaključkom odlučuje Gradonačelnik.
O davanju službenog prostora (sale) na povremeno korišćenje, rešenjem odlučuje gradska uprava nadležna za opšte poslove.
Pokretne stvari u javnoj svojini Grada, mogu se dati na korišćenje direktnim i indirektnim korisnicima budžetskih sredstava Republike Srbije, Autonomne Pokrajine Vojvodine i Grada Sremska Mitrovica, javnim preduzećima, agencijama i privrednim društvima osnovanim od strane Grada, u svrhu obavljanja njihove delatnosti, ako u određenom vremenskom periodu, nisu neophodne za obavljanje poslova organa Grada.
O davanju na korišćenje pokretnih stvari, ako su u pitanju pokretne stvari čija pojedinačna vrednost prelazi donji granični iznos nabavke male vrednosti utvrđen zakonom, odlučuje Gradsko veće, zaključkom.
Ako se radi o pokretnim stvarima nižom od vrednosti utvrđene u stavu 2. ovog člana, o davanju na korišćenje rešenjem odlučuje načelnik gradske uprave nadležne za opšte i zajedničke poslove.
Ugovorom koji na osnovu akta nadležnog organa, zaključuje načelnik gradske uprave nadležne za upravljanje pokretnim stvarima sa pravnim licem kome se stvar daje na korišćenje, bliže se uređuju međusobni odnosi u vezi sa davanjem stvari na korišćenje.
Zakup poslovnog prostora i drugih nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada
Nepokretne stvari u javnoj svojini Grada mogu se davati u zakup.
Po pravilu, nepokretne stvari iz stava 1. ovog člana daju se u zakup u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pisanih ponuda.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, davanje u zakup poslovnog prostora može da se vrši i van postupka javnog nadmetanja odnosno prikupljanja pismenih ponuda (u daljem tekstu: neposredna pogodba), u slučajevima predviđenim Uredbom i ovom Odlukom.
Nepokretne stvari u javnoj svojini Grada daju se u zakup na način i po postupku utvrđenom Uredbom.
Odluku o raspisivanju oglasa za javno nadmetanje i prikupljanje pisanih ponuda za zakup poslovnog prostora, u formi zaključka, na predlog Direkcije, donosi Gradonačelnik.
Obavezna sadržina oglasa, propisana je Uredbom, a oglas može da sadrži i druge potrebne elemente.
Stručno-administrativne poslove u postupku raspisivanja oglasa za javno nadmetanje i prikupljanje pisanih ponuda za zakup poslovnog prostora i drugih nepokretnosti u javnoj svojini Grada, obavlja Direkcija.
Rok za podnošenje prijava za javno nadmetanje odnosno prikupljanje pisanih ponuda, ne može biti kraći od 8 niti duži od 30 dana od dana objavljivanja oglasa.
Visina početnog iznosa zakupnine za zakup službenih zgrada i poslovnih prostorija u javnoj svojini Grada (u daljem tekstu: poslovni prostor) određuje se na osnovu, procene tržišne vrednosti zakupnine koju utvrđuje nadležni poreski organ, izražene u din/m², u skladu sa čl. 51. stav 1. ove Odluke.
Visina zakupnine za nepokretne stvari koje nisu poslovni prostor, utvrđuje se primenom posebnih propisa.
Iznos depozita utvrđuje Direkcija u visini šest početnih mesečnih zakupnina.
Učesnik oglasa depozitom jemči da će zaključiti ugovor o zakupu, ukoliko njegova ponuda u postupku po oglasu bude utvrđena kao najpovoljnija.
Depozit se uplaćuje na poseban račun, prilikom podnošenja prijave za javno nadmetanje, odnosno podnošenja pisane ponude.
Postupak po oglasu sprovodi Komisija za sprovođenje postupka javnog nadmetanja odnosno prikupljanja pisanih ponuda, odnosno neposredne pogodbe (u daljem tekstu: Komisija), koju imenuje Gradonačelnik.
Komisija se sastoji od predsednika, zamenika predsednika, dva člana i njihovih zamenika.
Zamenik predsednika odnosno zamenik člana učestvuje u radu Komisije samo u odsutnosti predsednika odnosno člana komisije.
Zadatak Komisije je da sprovede postupak po oglasu za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno po oglasu za javno nadmetanje i utvrdi najpovoljniju pisanu ponudu, odnosno lice koje ponudi da plati najveći iznos zakupnine.
O postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanju pisanih ponuda vodi se zapisnik.
Stručno-administrativne poslove za Komisiju obavlja Direkcija.
Sadržina prijave, odnosno ponude propisana je Uredbom.
Po isteku roka za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za podnošenje prijava za javno nadmetanje, ne mogu se podnositi nove ponude i prijave, niti menjati i dopunjavati ponude poslate u roku.
Ponude, odnosno prijave koje su podnete posle određenog roka, odbacuju se kao neblagovremene.
Komisija koja sprovodi postupak po oglasu za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno javno nadmetanje, utvrđuje koliko je ponuda i prijava podneto, da li su podnete u roku, koji su učesnici oglasa, odnosno njihovi punomoćnici prisutni na otvaranju ponuda, odnosno javnom nadmetanju.
Kriterijum po kome se u postupku davanja u zakup bira najbolji ponuđač, jeste kriterijum najviše ponuđene zakupnine, druge pogodnosti se ne uzimaju u obzir.
Po okončanju postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, Komisija dostavlja zapisnik sa predlogom rešenja da se poslovni prostor da u zakup učesniku oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom pisanom ponudom, odnosno sa učesnikom javnog nadmetanja koji je ponudio da plati najveći iznos zakupnine, Gradonačelniku na odlučivanje.
Gradonačelnik donosi rešenje o davanju u zakup poslovnog prostora, koje sadrži: ime, naziv, poslovno sedište, odnosno adresu lica kome se nepokretne stvari daju u zakup, adresu, zonu i površinu nepokretne stvari, odnosno opis pokretne stvari, iznos mesečne zakupnine, rok za zaključenje ugovora o zakupu i druge potrebne elemente.
Rešenje Gradonačelnika je konačno.
Na osnovu konačnog akta Gradonačelnika, ugovor o zakupu poslovnog prostora zaključuje Direkcija.
Ukoliko učesnik oglasa iz stava 1. ovog člana odustane od zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora, raspisuje se novi oglas za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za javno nadmetanje.
Učesnici oglasa za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za javno nadmetanje, čija ponuda nije utvrđena kao najpovoljnija, imaju pravo na povraćaj položenog depozita u roku od 8 dana od dana sprovođenja postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, bez obračunate kamate, uz umanjenje za 5% na ime troškova sprovođenja postupka po oglasu.
Učesniku oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom ponudom sa kojim se zaključuje ugovor o zakupu, uplaćeni depozit se preračunava u zakupninu
Ukoliko učesnik oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom ponudom odustane od zaključenja ugovora o zakupu, nema pravo na povraćaj položenog depozita.
Davanje u zakup garaža koje su u javnoj svojini Grada vrši se u skladu sa Uredbom, a na sve ono što nije regulisano Uredbom primenjuju se odredbe Odluke o zakupu garaža koju donosi Nadzorni odbor Direkcije, a koja mora biti u skladu sa Zakonom i Uredbom.
Pojedinačni akt o dodeli u zakup garaža donosi Nadzorni odbor Direkcije, po prethodno sprovedenom postupku na načini predviđen propisima iz prethodnog stava.
Zakup poslovnog prostora i drugih nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada neposrednom pogodbom
Nepokretnosti u javnoj svojini Grada mogu se dati u zakup neposrednom pogodbom humanitarnim organizacijama, političkim strankama, organizacijama i udruženjima građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite i sl. pod uslovima da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda.
Nepokretnosti u javnoj svojini Grada mogu se dati u zakup neposrednom pogodbom ukoliko je Grad ostao upisan kao suvlasnik na toj nepokretnosti sa drugim vlasnikom, posle okončanog postupka restitucije, ali ne ispod tržišne visine zakupnine za tu nepokretnost.
Nepokretnosti u javnoj svojini Grada mogu se dati u zakup neposrednom pogodbom i u drugim slučajevima u skladu sa Uredbom.
O davanju u zakup nepokretnih stvari neposrednom pogodbom, odlučuje Gradonačelnik, na predlog Komisije iz člana 32. ove Odluke.
Posebne odredbe o evidenciji poslovnog prostora
Ukoliko određeni poslovni prostor nije upisan u evidenciju poslovnog prostora, koji vodi Direkcija, ili Grad po bilo kom osnovu stekne ili pribavi u svojinu novi poslovni prostor, kao i kada dođe do promena koje je potrebno registrovati u evidenciji, Direkcija pokreće postupak za upis u evidenciju, dostavljanjem predloga zaključka o unosu u evidenciju, brisanju iz evidencije ili promenama na određenom poslovnom prostoru sa odgovarajućom dokumentacijom, Gradonačelniku.
Gradonačelnik, po predlogu Direkcije, zaključkom odlučuje o promenama u evidenciji poslovnog prostora, osim u slučaju kad promene u evidenciji treba izvršiti na osnovu pravnosnažnih sudskih odluka ili pravnosnažnih odluka drugih državnih organa (Direkcija za restituciju i sl.), u kom slučaju Direkcija obaveštava Gradonačelnika o pravnom osnovu, a Gradonačelnik, ukoliko su se za to stekli uslovi zaključkom konstatuje nastupanje promena i zadužuje Direkciju, da evidenciju u skladu s tim ažurira.
Zaključenje ugovora, prava i obaveze ugovornih strana i prestanak ugovora o davanju u zakup, odnosno na korišćenje stvari u javnoj svojini
Ugovor o davanju stvari u javnoj svojini na korišćenje, odnosno u zakup zaključuje se u skladu sa ovom Odlukom, na osnovu konačnog akta donetog od strane nadležnog organa.
Lica kojima se stvari u javnoj svojini Grada daju u zakup, odnosno na korišćenje dužna su da zaključe ugovor u roku od 8 (osam) dana od dana prijema konačnog akta, osim ako u tom roku ne dođe do zaključenja ugovora isključivom krivicom Grada.
Ugovor o zakupu, odnosno korišćenju stvari u javnoj svojini Grada sadrži:
1. ugovorne strane,
2. datum i mesto zaključenja,
3. podatke o stvarima,
4. period za koji se ugovor zaključuje,
5. iznos zakupnine, osim ako se stvari u svojini Grada daju na korišćenje bez naknade,
6. rok i način plaćanja zakupnine,
7. prava i obaveze ugovornih strana,
8. delatnost koju će zakupac obavljati u poslovnom prostoru,
9. odredbu da zakupac može menjati delatnost za vreme trajanja zakupa, uz saglasnost Gradonačelnika, koja se daje na predlog Direkcije,
10. odredbu o sredstvu obezbeđenja plaćanja budućeg zakupa, troškova električne energije, komunalnih i drugih troškova koji proističu iz zakupa odnosno korišćenja poslovnog prostora (hipoteka na nepokretnostima, zaloga na pokretnim stvarima, neopoziva bankarska garancija, menica ili depozit), po izboru Direkcije u visini preostalog iznosa zakupnine koji nije obezbeđen depozitom za celokupni period trajanja zakupa za odnosni poslovni prostor, odnosno u visini i za period koji odredi Direkcija za električnu energiju, komunalne i druge troškove.
11. odredbu o izmeni visine zakupnine u skladu sa Odlukom,
12. odredbe o prestanku ugovora,
13. potpise ugovornih strana i
14. druge potrebne podatke.
Ugovori o zakupu i o davanju na korišćenje stvari u javnoj svojini Grada zaključuju se na određeno vreme u skladu sa ovom Odlukom, na period koji ne može biti duži od 5 (pet) godina, osim u slučajevima posebno predviđenim ovom Odlukom.
Lice kome su nepokretne stvari u javnoj svojini Grada date u zakup, odnosno na korišćenje, u obavezi je da:
1. koristi nepokretne stvari, a ukoliko je ugovorom predviđena namena, nepokretne stvari koriste u skladu sa namenom,
2. ne daje nepokretne stvari u podzakup, niti na bilo koji drugi način raspolaže nepokretnim stvarima,
3. u određenom roku plaća zakupninu,
4. snosi troškove tekućeg održavanja, hitnih intervencija, korišćenja zajedničkih prostorija i komunalnih usluga,
5. čuva i održava uređaje, aparate i drugu opremu sa kojom su nepokretne stvari date u zakup,
6. omogući i ne ometa investiciono održavanje, ukoliko je potrebno da se izvrši,
7. izvrši rekonstrukciju ili sanaciju nepokretnih stvari, ukoliko je ona određena kao uslov davanja u zakup,
8. preda nepokretne stvari po isteku zakupa, odnosno roka u kome su te stvari date na korišćenje, sa dokazima o plaćenim komunalnim troškovima za period korišćenja nepokretnih stvari,
9. nadoknadi svaku štetu na nepokretnim stvarima i opremi koja mu je predata na korišćenje, osim one nastale usled redovne upotrebe.
Ukoliko lice nepokretne stvari koje su mu date u zakup, daje u podzakup ili na drugi način istim raspolaže, gubi pravo zakupa odnosno korišćenja, a ukoliko to čini lice kome su nepokretne stvari date u zakup, odnosno na korišćenje neposrednom pogodbom, ubuduće, gubi pravo dodele nepokretnih stvari na korišćenje i pravo davanja u zakup neposrednom pogodbom.
Ugovor o zakupu, odnosno korišćenju nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada prestaje saglasno Zakonu o obligacionim odnosima.
Grad može otkazati ugovor ukoliko zakupac postupa suprotno obavezama iz člana 43. ove Odluke, kao i iz sledećih razloga:
- ukoliko zakupac dva meseca uzastopno ne izmiri obaveze po osnovu zakupnine,
- ukoliko u rokovima dospelosti ne plaća električnu energiju, komunalne i druge troškove, odnosno svaka tri meseca ne dostavi dokaze o plaćenim troškovima.
- ukoliko su nepokretne stvari potrebne Gradu za druge namene.
Ugovorne strane mogu raskinuti ugovor ako se zbog promenjenih okolnosti, koje se nisu mogle predvideti u trenutku zaključenja ugovora, ne može ostvariti svrha ugovora.
Zakupac, odnosno korisnik, je dužan da, sa nadležnim pravnim subjektima, zaključi ugovore o plaćanju svih redovnih troškova koji proističu iz korišćenja poslovnog prostora, u smislu člana 17. ove Odluke, a prema uslovima koje propisuju nadležni pravni subjekti.
Troškovi iz prethodnog stava ne uračunavaju se u iznos zakupnine.
Zakupnina za poslovni prostor odnosno drugu nepokretnost koja se daje u zakup utvrđena ugovorom o zakupu nakon sprovedenog propisanog postupka, se plaća do desetog u mesecu za prethodni mesec.
Ukoliko je u postupku davanja nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada u zakup javnim nadmetanjem, prikupljanjem pisanih ponuda i neposrednom pogodbom utvrđeno plaćanje zakupnine unapred za određeni period ili drugačiji način plaćanja, zakupnina se plaća u skladu sa tim uslovima.
Zakupnina utvrđena ugovorom o zakupu je u bruto iznosu, sa uračunatim porezom na dodatu vrednost i usklađuju se mesečno za visinu indeksa potrošačkih cena, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike, kad indeks povećanja pređe 5%.
Zakupac, može da vrši investiciono održavanje nepokretnih stvari koje su mu date u zakup, prema uobičajenim standardima i važećim propisima u oblasti građevinarstva.
Postupak za priznavanje troškova investicionog održavanja propisan je Uredbom.
Stručni nadzor u toku izvođenja radova vrši Direkcija.
Zakupac koji je uz saglasnost zakupodavca u investiciono održavanje u poslovni prostor, u smislu ovog člana, uložio sopstvena sredstva, ima pravo na umanjenje zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, za period koji odgovara visini uloženih sredstava, bez mogućnosti priznavanja svojinskih prava na poslovnom prostoru po osnovu ulaganja sredstava.
U slučaju ulaganja sopstvenih sredstava u investiciono održavanje, zakup može da traje duže od roka utvrđenog ovom Odlukom, u zavisnosti od visine ulaganja, ali ne više od pet (5) godina.
Rešenje o priznavanju zakupcu uloženih sredstava u investiciono održavanje na nepokretnosti u javnoj svojini, kao i umanjenju zakupnine po tom osnovu, odnosno produženju trajanja zakupa, po predlogu Direkcije, a po prethodno sprovedenom postupku u skladu sa Uredbom, donosi Gradonačelnik.
Zakupodavac može, po zahtevu zakupca, u slučaju izvođenja obimnijih radova na javnoj površini i nemogućnosti pristupa poslovnom prostoru u dužem vremenskom periodu, umanjiti zakupninu utvrđenu ugovorom, za najviše 50% za vreme trajanja radova.
Rešenje o umanjenju zakupnine u smislu prethodnog stava donosi Gradonačelnik, po predlogu Direkcije.
Zakupac, odnosno korisnik je dužan da po prestanku ugovora u određenom roku isprazni i preda nepokretne stvari koje su bile predmet zakupa, Gradu.
Ukoliko zakupac, odnosno korisnik ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, Direkcija pokreće postupak za ispražnjenje i preuzimanje tih nepokretnih stvari.
Početni iznos zakupnine za poslovni prostor u javnoj svojini Grada koji se daje u zakup utvrđuje se na osnovu procene tržišne vrednosti zakupnine od strane nadležnog poreskog organa, izražene u din/m², a na osnovu lokacije poslovnog prostora i kvaliteta poslovnog prostora.
Iznos zakupnine za poslovni prostor koji se daje u zakup neposrednom pogodbom određuje se u visini početnog iznosa zakupnine utvrđenog na način iz prethodnog stava, ukoliko ovom Odlukom nije nešto drugo propisano.
Prema pogodnostima koje pruža lokacija na kojoj se nalazi poslovni prostor u javnoj svojini Grada, utvrđuju se sledeće zone:
1. EKSTRA ZONA koju čine:
- Žitni trg,
- Trg Svetog Stefana
- Solarski trg
- Trg Ćire Milekića
- Gradski park
- Kralja Petra Prvog do ulice Stari šor
- Trg Svetog Dimitrija do zgrade organa gradskih uprava i zgrade Zavoda za zaštitu spomenika kulture
- Trg Vojvođanskih brigada.
2. PRVA ZONA koju čine:
- Trg Nikole Pašića
- Zanatlijska
- Muzejska
- Ribarska obala
- Masarikova
- ulica Svetog Save
- Trg Svetog Dimitrija (deo koji nije u ekstra zoni)
- Dositejeva
- Parobrodska
- Puškinova
- Zelena pijaca
- Kralja Petra Prvog (deo koji nije u ekstra zoni)
- Vuka Karadžića
- stambeno naselje Matije Huđi
3. DRUGA ZONA koju čine:
- Šećer sokak
- Stari šor
- Arsenija Čarnojevića
- Zmaj Jovina
- Đure Jakšića
- Dr Ilije Bajića
- Prolaz "Zeleno drvo" između ulica Kralja Petra Prvog i Šećer sokak
- Promenada
- Svetla
- 28. marta
- Pivarska
- Kuzminska
- Branka Radičevića
- Vodna
- Ilariona Ruvarca
- Svetozara Miletića
- Jupiterova
- Bulevar Konstantina Velikog (do ulice Milana Tepića)
- Stambeno naselje Stari most
- Dekanske bašte
- Železnička
- Fruškogorska (do ulice Miloša Obilića)
- Ratarska
- Maksima Gorkog
- Mačvanska Mitrovica ulica Mačvanski kej
4. TREĆA ZONA koju čine:
- svi poslovni prostori koji ne spadaju u napred navedene zone, a nalaze se u Sremskoj Mitrovici, prigradskim naseljima i selima spadaju u treću zonu.
Prema delatnosti koju će zakupac u poslovnom prostoru obavljati, poslovni prostor Grada svrstava se u sledeće grupe:
- delatnost radi sticanja prihoda,
- delatnost političkih stranaka,
- delatnost humanitarnih organizacija, organizacija i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, udruženja osoba sa invaliditetom i slično, pod uslovima da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda.
Kvalitet poslovnog prostora utvrđuje se prema stanju poslovnog prostora uvidom na licu mesta, kao i prema podacima iz evidencije poslovnog prostora koju vodi Direkcija.
Mesečna zakupnina za 1 m2 poslovnog prostora u kojoj delatnost obavljaju registrovane političke stranke, utvrđuje se u iznosu od 5 % od zakupnine utvrđene na način iz člana 51. ove Odluke.
Prednost u davanju u zakup poslovnog prostora radi obavljanja delatnosti političkih stranaka imaju one političke stranke koje imaju odbornike u Skupštini Grada, poslanike u Narodnoj skupštini Republike Srbije, poslanike u Skupštini AP Vojvodine, pa tek potom ostale registrovane političke organizacije.
Mesečna zakupnina za 1 m2 poslovnog prostora u kojoj delatnost obavljaju humanitarne organizacije, organizacije i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, udruženja osoba sa invaliditetom i slično, pod uslovom da se poslovni prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda, utvrđuje se u iznosu od 10% od zakupnine utvrđene na način iz člana 51. ove Odluke.
Nadzor nad primenom odredaba Zakona, Uredbe, drugih podzakonskih propisa i ove Odluke, o pribavljanju, upravljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini Grada Sremska Mitrovica vrši gradska uprava nadležna za budžet i finansije
Direkcija i ostala pravna lica kojima su nepokretnosti u javnoj svojini date na upravljanje, podnosi Skupštini Grada izveštaj o stanju nepokretnosti u javnoj svojini, najkasnije do 31. maja tekuće godine, za prethodnu godinu.
Kad stvar u javnoj svojini daju u zakup nosioci prava korišćenja, u smislu odredaba Zakona o javnoj svojini (ustanove, javna preduzeća i sl. čiji je osnivač Grad), a ne Grad, dužni su da prethodno pribave saglasnost Gradonačelnika.
Zahtev za saglasnost iz stava 1. ovog člana upućuje se Gradonačelniku preko Direkcije.
Pravna lica iz stava 1. ovog člana dužna su da se kod davanja stvari u javnoj svojini u zakup pridržavaju odredaba Zakona, Uredbe i ove Odluke.
Pravno lice iz stava 1. ovog člana, dužno je da o davanju u zakup obavesti Direkciju u roku od osam dana, računajući od dana zaključivanja ugovora.
Ugovori o korišćenju odnosno zakupu poslovnog prostora Grada zaključeni do dana stupanja na snagu ove Odluke, ostaju na snazi do isteka roka na koji su zaključeni.
Direkcija je dužna da u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke, ugovore o zakupu poslovnog prostora zaključene sa javnim preduzećima, ustanovama i privrednim društvima čiji je osnivač Grad, usaglasi sa odredbama ove Odluke.
Zakupci poslovnog prostora i drugih nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada, koji do 31.12.2014. godine izmire svoje dospele obaveze po osnovu zakupa kao i sporedna davanja, u visini od 85%, smatraće se da su izmirili obaveze u celosti.
Stupanjem na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o zakupu poslovnog prostora("Sl. list opština Srema" br. 2/2002, 29/2004 i 5/2005).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sremska Mitrovica", a primenjivaće se od 01.01.2015. godine, osim člana 60. koji se primenjuje od dana stupanja na snagu ove Odluke.