PROGRAM

FONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE ZA PRIVREDNE SUBJEKTE SA POPLAVLJENIH PODRUČJA ZA 2015. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 9/2015)

 

I OSNOVNI CILJEVI

U 2015. godini, Fond za razvoj Republike Srbije će deo svojih aktivnosti usmeriti na otklanjanje posledica katastrofalnih prirodnih nepogoda - poplava koje su zadesile određena područja Republike Srbije u 2014. godini.

Zahtevi za odobrenje kredita/garancija, koji su podneti zaključno sa 5. decembrom 2014. godine, obrađivaće se u 2015-oj godini, u skladu sa uslovima Programa Fonda za razvoj Republike Srbije za privredne subjekte sa poplavljenih područja za 2014. godinu.

Pravo na korišćenje sredstava Fonda imaće privredni subjekti razvrstani kao mikro, mala i srednja pravna lica, registrovani u relevantnom registru, koji dostave finansijske izveštaje za 2012. i 2013. godinu i zaključni list za 2014. godinu (nakon podnošenja finansijskih izveštaja APR-u za 2014. godinu razmatraće se finansijski izveštaji za 2013. i 2014. godinu), u kojima nije iskazan gubitak i to sa sedištem ili koji su obavljali svoje poslovanje na posebno ugroženim područjima Republike Srbije do dana proglašenja vanredne situacije (15. maja 2014. godine). Posebno ugroženim područjima u skladu sa ovim programom smatraju se sve opštine sa spiska opština ugroženih poplavama određenih od strane relevantnih državnih institucija.

Razvrstavanje pravnih lica se vrši u skladu sa Zakonom o računovodstvu.

Krediti Fonda se mogu koristiti za kreditiranje sledećih namena:

- kupovina nove opreme za poslovanje,

- remont postojeće opreme oštećene poplavama,

- sanacija objekata za poslovanje oštećenih poplavama,

- finansiranje trajnih obrtnih sredstava.

Krediti se mogu odobravati za privredne subjekte iz opština koje su posebno ugrožene poplavama na osnovu spiska posebno ugroženih opština određenih od strane relevantnih državnih institucija.

Kriterijumi za ocenu investicionih programa

Visinu kredita Fonda određuju sledeći elementi:

a) Ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti investitora:

- finansijska stabilnost,

- tokovi gotovine,

- pokazatelji likvidnosti,

- pokazatelji zaduženosti,

- pokazatelji ekonomičnosti,

- pokazatelji rentabilnosti,

- prethodna poslovna saradnja sa Fondom,

- uredna kreditna istorija u saradnji sa Fondom i poslovnim bankama;

b) Ekonomska ocena projekta:

- likvidnost projekta,

- projektovani prihod, rashod, neto dobit;

v) Ocena instrumenata obezbeđenja:

- validnost instrumenata obezbeđenja,

- vrednost instrumenata obezbeđenja.

Odstupanje od navedenih kriterijuma i uslova definisanih ovim programom moguće je u opravdanim slučajevima u kojima postoji poseban interes Republike Srbije koji je utvrđen zaključkom Vlade.

II SREDSTVA I PLASMANI

Radi ostvarenja ciljeva postavljenih ovim programom, Fond obezbeđuje sredstva u visini do 1 milijarde dinara.

III USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA FONDA

Krediti, za namene utvrđene ovim programom, odobravaće se pod sledećim uslovima:

- rok otplate do 10 godina uključujući grejs period do dve godine, za investicione kredite,

- rok otplate do 5 godina uključujući grejs period do jedne godine, za kredite za trajna obrtna sredstva,

- kamatna stopa od 1,5% na godišnjem nivou uz primenu valutne klauzule,

- maksimalan iznos kredita za jednog korisnika kredita sa povezanim licima može biti: za mikro pravna lica do 5.000.000,00 RSD, za mala pravna lica do 25.000.000,00 RSD i srednja pravna lica do 50.000.000,00 RSD. Valutna klauzula podrazumeva utvrđivanje duga u evrima na dan puštanja kredita u tečaj i preračunavanje duga u dinarsku protivvrednost po srednjem kursu NBS na dan dospeća, s tim da nominalna visina duga ne može biti niža od nominalnog iznosa puštenog kredita,

- otplata kredita vršiće se u mesečnim/tromesečnim anuitetima.

- U grejs periodu kamata se obračunava i pripisuje glavnom dugu za prvih šest meseci grejs perioda. Nakon isteka tog perioda kamata se obračunava i naplaćuje mesečno/kvartalno do kraja grejs perioda.

U slučaju prevremene otplate kredita, korisnik je dužan da podnese zahtev u pisanoj formi. Korisnik izmiruje ostatak glavnog duga sa pripadajućim kamatama i drugim troškovima, u visini obračunatoj prema vrednosti srednjeg kursa NBS na dan konačne otplate kredita. Vrednost srednjeg kursa NBS na osnovu koga se vrši obračun, ne može biti niža od srednjeg kursa NBS koji je važio na dan početka korišćenja sredstava.

U slučaju neizvršavanja ugovornih obaveza (osim docnje u otplati), i izmene ugovorenih uslova korišćenja kredita izvršenih na zahtev Klijenta Fond može obračunavati i naplaćivati posebnu naknadu u visini od 0,5% na godišnjem nivou od iznosa kredita.

Instrumenti obezbeđenja urednog vraćanja kredita su:

- menica i menično ovlašćenje jemca/pristupioca dugu (ukoliko postoji jemstvo/pristupanje dugu drugog privrednog subjekta) i/ili;

- hipoteka prvog reda na nepokretnostima koje su predmet sanacije ili drugim nepokretnostima čija je tržišna vrednost odnosno kod nepokretnosti koje su predmet sanacije procenjena građevinska vrednost nakon sanacije, 1:1 u odnosu na visinu odobrenog kredita, i/ili

- zaloga na opremi koja se remontuje odnosno drugoj opremi/pokretnim stvarima čija je tržišna vrednost odnosno tržišna vrednost nakon remonta 1:1 u odnosu na visinu odobrenog kredita, i/ili

- menica i menično ovlašćenje osnivača/akcionara dužnika i/ili

- založno pravo na novoj opremi/pokretnim stvarima koja su predmet kreditiranja, i

- menica i menično ovlašćenje dužnika, i/ili

- krediti do maksimalnog iznosa od 2.000.000,00 dinara, mogu se odobriti i uz jemstvo fizičkog lica (žirant), s tim da zarada jemca, umanjena za poreze i doprinose, mora biti minimum 50% veća od iznosa anuiteta.

Kao dodatna sredstva obezbeđenja, mogu poslužiti i:

- založno pravo na zalihama robe,

- založno pravo na budućim potraživanjima,

- jemstvo fizičkog lica.

U slučaju zamene sredstava obezbeđenja, na zahtev klijenta, primenjivaće se odnos tržišne vrednosti kolaterala u odnosu na iznos duga po kreditu, a u skladu sa ponderima po Programu Fonda za tekuću godinu u kojoj se traži zamena sredstava obezbeđenja. Ukoliko je tako određena kamatna stopa za novo sredstvo obezbeđenja, niža od kamatne stope po Programu Fonda po kome je odobren plasman u tom slučaju primenjivaće se kamatna stopa Programa Fonda po kome je odobren plasman.

Nepokretnosti odnosno oprema koje služe kao obezbeđenje po kreditima u skladu sa ovim Programom ne moraju biti osigurane i polisa ne mora biti vinkulirana na Fond.

IV PROCEDURE ZA ODOBRAVANJE KREDITA

Uz zahteve za odobrenje kredita moraju biti priloženi: dokument o postojanju štete koji je izdao nadležni organ. Ostala potrebna dokumentacija biće definisana od strane Fonda.

Krediti će se isplaćivati isključivo za namene predviđene ovim programom na način i pod uslovima koje će definisati Fond posebnim dokumentom. Krediti za namene iz stava I se mogu koristiti samo za obavljanje delatnosti koju je pravno lice obavljalo do proglašenja vanredne situacije.

Prioritet prilikom ocene projekta imaće klijenti od kojih nabavka opreme ima bolji efekat na razvoj privrede Republike Srbije.

Zahtevi za odobrenje kredita se primaju ukoliko sadrže svu potrebnu dokumentaciju koja je navedena u "Sadržaju potrebne dokumentacije uz zahtev za odobrenje kredita".

Nakon prijema zahteva predmet se zavodi i prosleđuje nadležnim sektorima/filijali. Nakon obrade, Kreditni odbor daje saglasnost na konačan predlog za odobrenje/odbijanje zahteva za kredit, koji se dostavlja Komisiji Upravnog odbora i/ili Upravnom odboru Fonda.

Konačnu odluku o odobrenju/odbijanju zahteva za kredit donosi Upravni odbor Fonda, a na osnovu predloga Kreditnog odbora Fonda i/ili Komisije Upravnog odbora Fonda.

Fond će pre svake redovne sednice Upravnog odbora odrediti datum završetka prijema zahteva, koji će biti razmatrani na toj sednici Upravnog odbora, a svi zahtevi koji budu primljeni nakon navedenog roka biće razmatrani na narednoj sednici Upravnog odbora.

V NAMENSKO KORIŠĆENJE SREDSTAVA

Dokumentarnu kontrolu namenskog korišćenja kredita vršiće Fond za razvoj, dok će Nacionalna agencija za regionalni razvoj vršiti terensku kontrolu utrošenih sredstava o čemu će se sačiniti poseban sporazum između Fonda za razvoj i Nacionalne agencije za regionalni razvoj.

VI REPROGRAM KREDITA

Za kredite u korišćenju privrednih subjekata koji posluju ili imaju sedište u područjima Republike Srbije koja su poplavljena u toku 2014. godine, Fond može, na zahtev klijenta, odobriti reprogram. Kriterijumi koji se odnose na reprogram obaveza biće bliže definisani posebnom odlukom Upravnog odbora Fonda.

VII ZAVRŠNA ODREDBA

Sprovođenje ovog programa nadzire ministarstvo nadležno za poslove privrede (u daljem tekstu Ministarstvo).

Fond će o sprovođenju Programa kvartalno izveštavati Ministarstvo, a Ministarstvo će izveštavati Vladu.

Ovaj program se, po dobijanju saglasnosti Vlade, objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na sajtu Fonda, a primenjuje se sledećeg dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".