ODLUKA
O PRAVOBRANILAŠTVU GRADA ŠAPCA

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 29/2014)

 

1. OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom se uređuje obrazovanje, nadležnost, osnove uređenja i organizacija Pravobranilaštva grada Šapca (u daljem tekstu: Gradsko pravobranilaštvo), kao i druga pitanja od značaja za rad Gradskog pravobranilaštva.

Član 2

Gradsko pravobranilaštvo je poseban organ Grada koji obavlja poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa grada Šapca.

Gradsko pravobranilaštvo u postupcima pred sudovima i drugim nadležnim organima zastupa Grad, radi zaštite imovinskih prava i interesa.

Član 3

Sredstva za rad Gradskog pravobranilaštva obezbeđuju se u budžetu grada Šapca.

2. GRADSKO PRAVOBRANILAŠTVO

Član 4

Gradsko pravobranilaštvo je organ Grada Šapca, koji preduzima pravne radnje i koristi pravna sredstva radi ostvarivanja i zaštite imovinskih prava i interesa Grada i obavlja druge poslove određene zakonom i ovom Odlukom.

Sedište Gradskog pravobranilaštva je u Šapcu, ul. Gospodar Jevremova br. 6.

Član 5

Funkciju Gradskog pravobranilaštva obavljaju gradski pravobranilac i zamenici gradskog pravobranioca u skladu sa Ustavom Republike Srbije, zakonom i drugim opštim pravnim aktima.

Član 6

Gradsko pravobranilaštvo ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, koji sadrži grb Republike Srbije u sredini, oko kojeg je ispisan tekst: u spoljnjem krugu "Republika Srbija", u unutrašnjem krugu "Grad Šabac - Gradsko pravobranilaštvo grada Šapca", u dnu pečata "Šabac", na srpskom jeziku ćiriličnim pismom.

Gradsko pravobranilaštvo ima štambilj pravougaonog oblika koji sadrži tekst: "Republika Srbija, Grad Šabac, Gradsko pravobranilaštvo grada Šapca, Br. ________, Datum __________, Šabac".

Član 7

Organi grada Šapca, posebne organizacije i druga pravna lica koji koriste, ili upravljaju imovinom grada Šapca, a u vršenju svoje službe saznaju za oštećenja imovinskih prava i interesa Grada Šapca, dužni su da obaveste Gradsko pravobranilaštvo o pravnoj stvari u kojima je ono ovlašćeno da preduzima pravne radnje i pravna sredstva radi ostvarivanja njihovih prava i interesa, odnosno prava i interesa grada Šapca.

Organi grada Šapca, kao i druge organizacije i pravna lica dužni su da Gradskom pravobranilaštvu, na njegov zahtev, dostave spise i obaveštenja, odnosno pruže podatke i objašnjenja potrebna za preduzimanje radnji za koje je Gradsko pravobranilaštvo nadležno.

Kada Gradsko pravobranilaštvo vezuje zakonski rok, organi i organizacije iz st. 1. i 2. ovog člana dužni su da spise i obaveštenja neodložno dostave, odnosno podatke i objašnjenja neodložno pruže.

Ako usled nepostupanja, odnosno neblagovremenog postupanja organa i organizacija iz st. 1. i 2. ovog člana preti opasnost od nastupanja štete ili nastupi šteta za Grad Šabac ili druge subjekte koje zastupa, Gradsko pravobranilaštvo će o tome obavestiti nadležni organ.

Član 8

Troškovi zastupanja u postupcima pred sudom, organom uprave i drugim nadležnim organom priznaju se Gradskom pravobranilaštvu po propisima o nagradi i naknadi troškova za rad advokata.

Dosuđeni i naplaćeni troškovi u zastupanju predstavljaju prihod Grada Šapca.

3. NADLEŽNOST GRADSKOG PRAVOBRANILAŠTVA

Član 9

Gradsko pravobranilaštvo je zastupnik grada Šapca, njegovih organa i organizacija koji nemaju svojstvo pravnog lica u pravnim postupcima pred sudovima, organima uprave i drugim nadležnim organima, kada imaju položaj stranke ili umešača o čijim imovinskim pravima i obavezama se odlučuje u tom postupku i ima položaj zakonskog zastupnika.

Gradsko pravobranilaštvo može, kao punomoćnik, zastupati u postupku pred sudovima, organima uprave i drugim nadležnim organima i druga pravna lica čiji je osnivač grad Šabac, ili pravna lica koja se u celini ili pretežno finansiraju iz budžeta grada Šapca.

Kada je propisano da je u određenom postupku ili za preduzimanje samo određene radnje u postupku obavezno zastupanje stranke od strane advokata, Gradsko pravobranilaštvo je ovlašćeno da preduzima zastupanje pod istim uslovima kao i advokat.

Kada u istom postupku učestvuju stranke sa suprotstavljenim interesima a jedna od tih stranaka je grad Šabac, Gradsko pravobranilaštvo će zastupati Grad Šabac.

Kada u istom postupku učestvuju stranke sa suprotstavljenim interesima a nijedna od tih stranaka nije Grad Šabac, Gradsko pravobranilaštvo će zastupati stranku koja je inicirala pokretanje postupka.

Član 10

Gradsko pravobranilaštvo prati i proučava pravna pitanja od značaja za rad organa i pravnih lica koje zastupa, a u cilju zaštite njihovih imovinskih prava i interesa.

Član 11

Gradskom pravobranilaštvu se mogu dostaviti radi davanja pravnog mišljenja u pogledu ispunjenosti zakonom propisanih uslova nacrti pravnih poslova koje zaključuju subjekti koje zastupa, ako ti pravni poslovi za predmet imaju imovinska prava i obaveze grada Šapca.

Gradsko pravobranilaštvo daje pravna mišljenja i o drugim imovinsko javnim pitanjima subjektima koje zastupa.

Član 12

Gradsko pravobranilaštvo može na zahtev drugog pravobranilaštva, pružiti stručnu pomoć ili, na osnovu datog punomoćja preduzeti radnju u postupku pred sudom, organom uprave ili drugim nadležnim organom, odnosno može poveriti Državnom pravobranilaštvu i pravobranilaštvu druge jedinice lokalne samouprave da preduzme određenu radnju u postupku pred sudom, organom uprave ili drugim nadležnim organom van sedišta Gradskog pravobranilaštva.

U slučaju da drugo pravobranilaštvo prihvati da zastupa Grad, njegove organe i organizacije i druga pravna lica koja zastupa Gradsko pravobranilaštvo, punomoćje za pojedinačni predmet, odnosno, postupak, ili pojedinačnu radnju u postupku daje Gradski pravobranilac.

Član 13

Gradsko pravobranilaštvo je ovlašćeno da pokrene, odnosno podnese inicijativu za pokretanje postupka pred sudom ili drugim nadležnim organom povodom pitanja iz svoje nadležnosti.

Gradsko pravobranilaštvo postupa i po pismenim zahtevima i nalozima subjekata koje zastupa, koje je dužno da obavesti u razumnom roku, koji ne može biti duži od 30 dana, o svom pravnom mišljenju, odnosno o preduzetim radnjama.

U slučaju da je pravno mišljenje potrebno dati, odnosno radnju preduzeti u roku kraćem od roka iz stava 2. ovog člana, organ koji se obratio Gradskom pravobranilaštvu dužan je da to posebno istakne i obrazloži u pismenom zahtevu, uz označavanje da se zahtev upućuje kao prioritet, sa jasno naznačenim rokom za postupanje, koji ne može biti kraći od osam dana.

Kada oceni da se nalogom ili zahtevom subjekta kog zastupa krši Ustav ili zakon, ili ugrožavaju imovinska prava i interesi grada Šapca, Gradsko pravobranilaštvo će o tome odmah, a najkasnije u roku od deset dana od dana prijema naloga ili zahteva, pismenim putem obavestiti izdavaoca naloga, odnosno podnosioca zahteva, sa obrazloženim razlozima za odbijanje postupanja.

Ako zastupani subjekat i posle obaveštenja iz stava 4. ovog člana ostane pri izdatom nalogu ili podnetom zahtevu, Gradsko pravobranilaštvo će postupiti po tom nalogu ili zahtevu.

Gradski pravobranilac i zamenik gradskog pravobranioca ne mogu trpeti štetne posledice ukoliko postupe u skladu sa odredbama st. 1. do 5. ovog člana.

Kada su nalozi ili zahtevi iz stava 4. Ovog člana dati od strane subjekta kojeg zastupa po punomoćju, Gradsko pravobranilaštvo će otkazati punomoćje za zastupanje.

Član 14

Gradsko pravobranilaštvo je ovlašćeno da preduzima preventivne mere pre pokretanja parnice ili drugog postupka radi sporazumnog rešavanja spornog odnosa.

Pravna i fizička lica koja imaju nameru da pokrenu postupak protiv Grada i njegovih organa čija imovinska prava i interese zastupa Gradsko pravobranilaštvo mogu se obratiti predlogom za sporazumno rešenje spornog odnosa Gradskom pravobranilaštvu.

Gradsko pravobranilaštvo je u obavezi da predlog za sporazumno rešenje spornog odnosa, ako vrednost predmeta spora prelazi 50.000,00 din., dostavi Gradskom veću na dalje razmatranje i odlučivanje o podnetom predlogu.

Razmatranje mogućnosti sporazumnog rešavanja spornog odnosa ne oslobađa Gradsko pravobranilaštvo obaveze da u pokrenutom sudskom, upravnom ili drugom postupku pred nadležnim organom istovremeno preduzima sve potrebne pravne radnje, a posebno zakonom predviđene procesne radnje, odnosno ne oslobađa ga obaveze postupanja u okviru zakonom utvrđenih rokova za preduzimanje pravnih radnji u tim postupcima.

Gradsko pravobranilaštvo je ovlašćeno da u toku postupka, pred sudovima i drugim organima zaključuje sudska i druga poravnanja na osnovu odluke Gradskog veća, a ako visina poravnanja prelazi iznos od 1.500.000,00 din. odluku o poravnanju donosi Skupština.

Ako Gradsko pravobranilaštvo postupa po punomoćju, pre zaključenja poravnanja, potrebno je da pribavi saglasnost subjekta koga zastupa.

Član 15

Gradsko pravobranilaštvo ne može suprotnoj strani u pregovorima u postupku za sporazumno rešavanje spora, odnosno u sudskom, upravnom ili drugom postupku, kao ni trećim licima, davati podatke dobijene od zastupanog subjekta, osim ako zastupani subjekat nije to prethodno odobrio.

4. UREĐENJE, ORGANIZACIJA I RAD GRADSKOG PRAVOBRANILAŠTVA

Član 16

Poslove iz nadležnosti Gradskog pravobranilaštva obavljaju Gradski pravobranilac i dva zamenika gradskog pravobranioca.

Gradski pravobranilac rukovodi radom i predstavlja Gradsko pravobranilaštvo. Za svoj rad i rad Gradskog pravobranilaštva odgovoran je Skupštini.

Zamenik gradskog pravobranioca odgovoran je za svoj rad Skupštini i Gradskom pravobraniocu.

Član 17

Gradski pravobranilac može preduzeti svaku radnju iz nadležnosti Gradskog pravobranilaštva.

Gradski pravobranilac je isključivo nadležan za podnošenje izveštaja i obaveštenja nadležnim organima Grada i obavljanje drugih poslova utvrđenih zakonom kao nadležnost gradskog pravobranioca.

Zamenik gradskog pravobranioca može preduzeti svaku radnju iz nadležnosti Gradskog pravobranilaštva koja nije u isključivoj nadležnosti gradskog pravobranioca.

Član 18

Gradski pravobranilac može preduzeti sve radnje u predmetu kojim je zadužen zamenik gradskog pravobranioca i odgovoran je za pravne posledice preduzete radnje.

Zamenik gradskog pravobranioca je dužan da postupa u predmetu kojim je zadužen drugi zamenik gradskog pravobranioca, kada je taj zamenik gradskog pravobranioca sprečen iz pravnih ili stvarnih razloga da postupa u tom predmetu, uz obaveznu konsultaciju sa zamenikom umesto koga postupa ili sa Gradskim javnim pravobraniocem.

Član 19

Za postupanje u predmetu, odnosno za preduzimanje određene pravne radnje, odgovoran je isključivo zamenik koji je zadužen tim predmetom.

Ako je zamenik postupao po pismenom nalogu Pravobranioca za preduzimanje određene pravne radnje, koji je, prethodno, pismenim putem osporio, za preduzimanje konkretne radnje, odnosno za posledice iste, odgovoran je Pravobranilac koji je dao pismeni nalog.

Član 20

Pravobranilački pomoćnik i pravobranilački pripravnik mogu preduzeti radnje zastupanja u postupku pred sudom, organom uprave ili drugim nadležnim organom, u granicama pismenog ovlašćenja gradskog pravobranioca, odnosno zamenika gradskog pravobranioca.

Član 21

Gradski pravobranilac organizuje rad Gradskog pravobranilaštva, odlučuje o pravima po osnovu rada zamenika pravobranilaca i o radnim odnosima zaposlenih u Gradskom pravobranilaštvu, otklanja nepravilnosti i odugovlačenja u radu i vrši druge poslove na koje je ovlašćen zakonom ili drugim propisom.

Ako je gradski pravobranilac odsutan ili sprečen da rukovodi Gradskim pravobranilaštvom zamenjuje ga zamenik gradskog pravobranioca određen aktom gradskog pravobranioca.

Član 22

Gradski pravobranilac, radi propisivanja načina rada i izvršavanja poslova Gradskog pravobranilaštva donosi pravilnike, uputstva i rešenja.

Član 23

Gradsko pravobranilaštvo u svom sastavu ima pisarnicu koja vrši prijem pismena, administrativno-tehničke poslove u vezi predmeta iz nadležnosti Gradskog pravobranilaštva a naročito vođenje upisnika, formiranje i raspodela predmeta, čuvanje predmeta, poslove arhive i ekspedicije.

Član 24

Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Gradskom pravobranilaštvu, donosi gradski pravobranilac, uz saglasnost Gradonačelnika.

Član 25

Gradski pravobranilac i zamenici gradskog pravobranioca ostvaruju prava iz radnog odnosa u skladu sa propisima koji uređuju položaj zaposlenih u Gradskoj upravi.

5. POSTAVLJENJE I RAZREŠENJE GRADSKO PRAVOBRANIOCA I ZAMENIKA GRADSKOG PRAVOBRANIOCA

Član 26

Gradskog pravobranioca, na predlog Gradskog veća postavlja i razrešava Skupština Grada na period od pet godina i može biti ponovo postavljen.

Kada gradski pravobranilac po isteku mandata ne bude ponovo postavljen, raspoređuje sa na radno mesto pravobranilačkog pomoćnika.

Ako je Gradski pravobranilac pre postavljenja, obavljao dužnost zamenika gradskog pravobranioca, a po isteku mandata ne bude ponovo postavljen, postaviće se za zamenika gradskog pravobranioca.

Član 27

Skupština grada Šapca, na predlog Gradskog Veća, postavlja i razrešava zamenika gradskog pravobranioca, na period od pet godina i može biti ponovo postavljen.

Zamenik pravobranioca, koji po isteku mandata, ne bude ponovo postavljen, raspoređuje se na radno mesto pravobranilačkog pomoćnika.

Član 28

Za gradskog pravobranioca može biti postavljeno lice koje ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima, koje je završilo pravni fakultet, položilo pravosudni ispit i ima sedam godina radnog iskustva u pravnoj struci, posle položenog pravosudnog ispita.

Član 29

Za zamenika gradskog pravobranioca može biti postavljeno lice koje ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima, koje je završilo pravni fakultet, položilo pravosudni ispit i ima pet godina radnog iskustva u struci, posle položenog pravosudnog ispita.

Član 30

Gradskom pravobraniocu i zameniku gradskog pravobranioca prestaje funkcija:

- na lični zahtev,

- navršenjem radnog veka,

- trajnim gubitkom radne sposobnosti za vršenje pravobranilačke funkcije,

- protekom vremena na koje je postavljen,

- razrešenjem.

Član 31

Gradski pravobranilac, odnosno zamenik gradskog pravobranioca se razrešava:

- kada bude pravnosnažno osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci ili za kažnjivo delo koje ga čini nedostojnim funkcije koju vrši;

- kada nesavesnim i neprofesionalnim radom nanese štetu Gradu ili drugim subjektima koje zastupa Gradsko pravobranilaštvo.

6. ZAPOSLENI U GRADSKOM PRAVOBRANILAŠTVU

Član 32

U Gradskom pravobranilaštvu rade pravobranilački pomoćnici, pravobranilački pripravnici i drugi službenici zaposleni na administrativnim, i drugim pratećim poslovima značajnim za rad Gradskog pravobranilaštva.

Broj zaposlenih, potrebnu stručnu spremu, i radno iskustvo zaposlenih u Gradskom pravobranilaštvu određuje Gradski pravobranilac, aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta, na koji saglasnost daje Gradonačelnik.

Član 33

Pravobranilački pomoćnici pomažu pravobraniocu i zameniku gradskog pravobranioca u obavljanju poslova iz delokruga Gradskog pravobranilaštva, izrađuju pravobranilačke podneske i akte, preduzimaju radnje zastupanja na raspravama pred sudom, organom uprave ili drugim nadležnim organom i vrše druge poslove predviđene zakonom i aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta.

Član 34

Za pravobranilačkog pripravnika prima se lice koje je završilo pravni fakultet i ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima.

Pravobranilački pripravnik prima se u radni odnos na tri godine. Diplomirani pravnik može biti primljen na obuku u pravobranilaštvo, bez zasnivanja radnog odnosa, radi sticanja radnog iskustva i uslova za polaganje pravosudnog ispita (volonter).

Član 35

Program obuke pravobranilačkog pripravnika i volontera utvrđuje Gradski pravobranilac.

Pravobranilački pripravnik i volonter može određeno vreme biti upućen na obuku u drugi državni organ ili organ jedinice lokalne samouprave.

Član 36

Na zasnivanje radnog odnosa, prava, obaveze, stručno usavršavanje, ocenjivanje i odgovornost zaposlenih u Gradskom pravobranilaštvu primenjuju se propisi koji uređuju radne odnose zaposlenih u Gradskoj upravi.

Član 37

Administrativne poslove iz oblasti radnih odnosa, računovodstvene poslove, informacione poslove i druge prateće poslove od značaja za rad Gradskog pravobranilaštva obavljaju odgovarajuća odeljenja i službe u Gradskoj upravi grada Šapca.

7. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 38

Stupanjem na snagu ove odluke Javno pravobranilaštvo grada Šapca nastavlja sa radom kao Gradsko pravobranilaštvo grada Šapca.

Javni pravobranilac i zamenici javnog pravobranioca postavljeni na osnovu Odluke o javnom pravobranilaštvu ("Sl. list grada Šapca", br. 40/08) nastavljaju sa radom do postavljenja gradskog pravobranioca i zamenika gradskog pravobranioca u skladu sa ovom Odlukom.

Zaposleni u Javnom pravobranilaštvu nastavljaju sa radom do raspoređivanja zaposlenih u Gradskom pravobranilaštvu u skladu sa ovom Odlukom i Aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Gradskom pravobranilaštvu.

Član 39

Skupština postavlja gradskog pravobranioca i zamenike u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 40

Javni pravobranilac i zamenik javnog pravobranioca koji ne bude postavljen za gradskog pravobranioca, odnosno zamenika gradskog pravobranioca u skladu sa ovom Odlukom, odnosno koji ne bude raspoređen na drugo radno mesto, imaju pravo na naknadu plate u trajanju od tri meseca u visini plate koju su imali u trenutku prestanka dužnosti, a u skladu sa Zakonom koji uređuje prava izabranih, postavljenih i imenovanih lica.

Član 41

Gradski pravobranilac će u roku od 60 dana od dana postavljanja za gradskog pravobranioca doneti Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Gradskom pravobranilaštvu.

Član 42

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnom pravobranilaštvu ("Sl. list grada Šapca", br. 40/08).

Član 43

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca".